Chez Léon
Rue de la Gare, 10, Ypres.
Bij PASCAL
Ouverture du nouveau CAFE
iimiiii' Biii mi urn iiin uimiiiiMmil m i in n
2
ALLE KLEEDEREN
MEESTER - KLEERMAKER
2 3, Boterstraat YPER
Visite Ministérielle
au Canal Ypres - Comines
ONZE SCHEEPVAART
Hamcdi 31 Octobre
STAD YPER MUZIEKSCHOOL
HET TREINVERKEER
IEPER-ROUSSELARE
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
Het huis leert gratis aan alle kleermakers of aspiranten de algemeene begrippen van
snijkunst en patronenteekening aan.
Lors de l'audience que nos délégués ont eue
dtrnièrement au Ministère des Travaux Publics,
M. Ie Ministre Merlot avait £>romis, ainsi que nous
l'avons annoncé, de venir sur place se rendre
compte de l'état du canal Ypres-Comines.
A diverses reprises, notamment les 3 et 19 Oc-
tobre, la Chambre de Commerce s'est permise de
rappeler a M. Ie Ministre sa promesse, et lui a
mème encore envoyé, en date du 28 courant, la
lettre suivante
Chambre de Commerce et d'Industrie Ypres,
d'Ypres. Ie 28 Octobre 1936.
Monsieur Merlot,
Ministre des Travaux Publics, Bruxelles.
Monsieur le Ministre,
Nous apprenons qu'a la séance du conseil communal
de lundi dernier, il a été annoncé que votre visite au
canal Comines-Ypres est trés prochaine.'
Nous nous permettons de vous rappeler notre lettre
du 3 octobre contenant le projet de l'itinéraire.
1Arrivée a CominesVisite de l'embouchure du
canal dans la Lys
2) Tra jet Comines-Zillebeke en chemin de fer afin de
suivre les berges du canal sur un long parcours, ce
que l'auto ne peut pas, départ Comines 10 h. 23, arrivée
Zillebeke 10 h. 37
3) Visite de la tranchée de Hollebeke et du canal
jusqu'a Ypres;
4> Visite de l'embouchure du canal a Ypres
5) Lunch offert par les Yprois.
Arrangée de cette fa?on. la visite vous permettra de
vous faire une idéé exacte de la question de la restau
ra tion du Canal Ypres-Comines.
Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'assurance de
nos sentiments dévoués.
Le Secrétaire. Le Président,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Et voici la réponse que M. le Ministre Merlot
a fait parvenir a M. le Président de la Chambre
de Commerce
Ministère des Travaux Publics Bruxelles,
et de la Résorption du Chömage le 29 Octobre 1936.
Cabinet du Ministre.
Monsieur le Président,
Comme suite a votre lettre du 19 octobre 1936, j'ai
l'honneur de vous faire savoir que mon Département
étudie en ce moment la question des travaux qui pour-
ront être exécutés dans la région d'Ypres.
Je me rendrai vraisemblablement dans cette ville
dans le courant de la première quinzaine du mois de
novembre.
Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'assurance
de ma considération trés distinguée.
(signé) J. Merlot:
A Monsieur le Président de la Chambre de Commerce
et d'Industrie de et a Ypres.
Binnengevaren
Vrijdag 23 October 1936, de André (schipper De
Bceuf) met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen de
«Julia», (schipper De Dobbelaere) met 115 ton graan
voor M. Vandeputte, leper.
Maandag 26, de Maria(schipper Vangeenhove)
met 100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch,
leper.
Dinsdag 27, de Paula(schipper Smet) met 209
ton kolen voor de Briqueteries Yproises, leperde
Maria(schipper Vanhemelrijk) met 102 ton graan
voor M. Vandeputte, leper.
Woensdag 28, de Stilla Juvans (schipper Florijn),
van de beurt Met Zorg met 10 ton beurtgoed voor
verscheidenende Valentine(schipper Pauwels)
met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper; de
«Honorine», (schipper Vanvlierberghe) met 160 ton
potasch, daarvan gelost 45 ton aan Brouwerijtje, 20 ton
te Boezinge en 95 ton te leper, voor M. Ramboer,
Roeselaere de Mathilde(schipper Pauwels) met
100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper.
Weggevaren
Vrijdag 23 October 1936, de Elza (schipper Van-
cauwenberghe) van de beurt Met Zorgmet 15 ton
beurtgoed voor verscheidenen.
Donderdag 29, de Stilla Juvans (schipper Florijn),
van de beurt Met Zorg met 45 ton beurtgoed voor
verscheidenen.
Waterhoogte benedenpand 2,96 m. toegelaten te va
ren 1,68 m.
IPIIU par Léon MOTEBAERT
N. B. Une entrée particulière donne
accès au SALON DE COIFFURE.
(O)
Op Zondag 15 November aanstaande, om 15 uur,
in den Stadsschouwburg
CONCERT EN PRIJSUITDEELING.
Ingang Vrij. De Beheerraad.
O
De Nationale Maatschappij beijvert zich
om de autobusdienst gedurig te verbeteren...??
In het strooibriefje dat op het einde der ver
leden maand op groote schaal verspreid werd
hebben de opstellers en uitgevers durven ver
klaren De Nationale Maatschappij beijvert zich
om de autobusdienst gedurig te verbeteren
Daar wij in onze verschillende voorgaande uit
eenzettingen ten volle bewezen hebben dat de af
schaffing der treinen en vervanging door auto
bussen qp financieel gebied een totale misluk
king was dit wordt ten andere niet meer
betwist, noch geloochend in het Ministerie van
Verkeer en door de Directie der N. M. B. S.
kunnen wij nu wellicht eens nagaan in hoever
en op welke wijze de wettelijke voorschriften
en voorwaarden van het contract nageleefd wor
den op de autobuslijn Ieper-Rousselare.
De werkelijke gebruikers van de autobus
hebben sedert jaren kunnen bestatigen dat in
plaats van verbetering er integendeel niets ge
daan werd om eefi aangenaam, veilig en comfor
tabel vervoer der reizigers te verzekeren. Er werd
enkel en alleen betracht financieele en private
belangen te dienen. Men zoekt de tegenwoordige
uitbating, onder zelfde voorwaarden, zonder toe
zicht, kost wat kost te behouden
Verbetering aan de autobusdienstdrie nieuwe
autobussen van het allerlaatste model Och kom,
dat men eerst begint met zich in orde te stellen
met de wettelijke voorschriften, namelijk met
het Koninklijk besluit van 12 Juli 1933, Staats
blad van 3 Oogst 1933.
Wij geven hierna enkele uittreksels van dit
besluit. Het publiek, de werkelijke gebruikers
van de autobussen zullen zelf kunnen oordeelen
op welke wijze en hoever de wettelijke bepalin
gen nageleefd worden.
Art. 1. De rijtuigen moeten zoodanig gebouwd
zijn dat zij alle waarborg bieden ten opzichte
van de veiligheid en voorzien zijn van de laatste
verbeteringen der techniek. Gevergd wordt dat
de stabiliteit der rijtuigen volkomen zij zoowel
in de bochten als op de rechte baangedeelten.
Art. 23. De ophanging moet zoodanig zijn dat
het vervoer der reizigers zelfs op slechte wegen
onder de beste voorwaarden van comfort zou
geschieden.
Art. 34. Het aantal plaatseri, zoowel zit- als
staanplaatsen, is stipt beperkt en mag niet over
schreden worden.
Art. 37. Dit artikel handelt over de verbandkist
welke moet voorhanden zijn, alsook over de ver
schillende pharmaceutische producten. Een nieuw
koninklijk besluit, zoo pas verschenen, legt hier
omtrent verschillende nieuwe formaliteiten op.
Art. 38. Al de ruiten der rijtuigen moeten van
veiligheidsglas zijn.
Art. 47. Elk rijtuig moet ten minste twee te
allen tijde bruikbare uitgangen hebben, enz.
Art. 48. De deuren moeten naar buiten of in
beide richtingen opengaan. Schuif- en vouw
deuren kunnen worden toegelaten, mits zij ge
makkelijk open en toegaan en volstrekt bedrijfs-
zeker zijn.
De deuren moeten voorzien zijn van een slui
ting met goed zichtbare, gemakkelijk te grijpen
en te bedienen binnen en buiten krukken.
Veiligheidsgrendels die het onmiddellijk ope
nen der deuren beletten zijn verboden.
Pneumatisch of electrisch opengaande deuren
moeten voorzien zijn van een zoodanige inrich
ting dat ze in geval van gevaar door het publiek
kunnen geopend worden.
Art. 50. De reizigers mogen maar rechtstaan
in de daartoe bijzonder voorziene en bestemde
ruimten, in geen geval in de gangen.
Art 52. De gangen moeten altijd volkomen vrij
zijn. Niets mag er worden ingebracht dat het ver
keer kan hinderen.
Art. 53 spreekt over de zitplaatsen, en onder
meer Het is verboden zitplaatsen aan te bren
gen in de gangen of tegen de deuren
Art. 55. Het rijtuig moet voorzien zijn van een
behoorlijk verluchtingstelsel. Daarenboven moe
ten aan weerskanten van het rijtuig ten minste
twee ruiten beweegbaar zijn.
Dit zijn enkel wettelijke voorschriften, hierna
enkele bepalingen van het contract.
Het model der in dienstzijnde voertuigen moet
worden goedgekeurd door de N. M. B. S. (art. 14).
Artikels 16, 17, 18 en 19 van het contract han
delen over het onderhoud, opschikken en zoo
meer der rijtuigen.
Volgens artikel 20 moet de verwarming der
rijtuigen geschieden met een toestel welke alle
waarborgen biedt en niet schadelijk is voor de
gezondheid.
Artikel 21 handelt over de veiligheidsvoorwaar
den der rijtuigen, 22 over de aanwezigheid van
vervangingstukken, pharmaceutische producten
en zoo meer.
Artikel 25 over de netheid en onderhóud.
De uiteenzetting van al deze artikels en voor
waarden zou ons te ver leiden. Wij bestatigen
enkel en alleen dat, indien de wettelijke voor
schriften niet rfageleefd worden, dit niet enkel
ten laste der uitbaters moet gelegd worden maar
ook ten laste der N. M. B. S. Het contract houdt
voor dat alles moet geschieden volgens de wette
lijke voorschriften deze worden niet nageleefd
door de uitbaters en dus ook niet door de N. M.
B. S. De Directie der N. M. B. S. is dus mede
plichtig. En inderdaad, als er verslagen opge
maakt worden door de technische diensten van
toezicht om verbetering of verandering of zelfs
voor afkeuring dan beginnen de invloeden te
werken, door zekere milieus worden er voetstap
pen gedaan om alles onveranderlijk te behou
den.
De gezondheid, het confort, de veiligheid der
reizigers worden geslachtofferd voor de private
belangen, voor financieele doeleinden.
Wat meer is, in de maand Juii 11. werd een niet
goedgekeurde autobus in regelmatigen dienst ge
steld, zonder bewijs van deugdelijkheid. Nader
hand verschijnt zelfde autobus met een vervallen
bewijs, zonder waarde. Door de Bestendige De
putatie van West-Vlaanderen werd het gebruik
van deze autobus verboden voor den regelmati
gen dienst.
Enkelen tijd daarna is de Bestendige Deputatie
van West-Vlaanderen teruggekomen op hare be
slissing resultaat, de afgekeurde autobus van
Juli... is terug in regelmatigen dienst.
De uitbating der autobuslijn Rousselare-Ieper
moet niet enkel en alleen op financieel gebied
onderzocht worden... maar ook op technisch ge
bied. Niets is normaal, waarom al deze uitzonder
lijke toelatingen
300.000 km. per rijtuig-materiaal sinds lang af
geschreven... en toch nog in dienst behouden. Die
comedie, die exploitatie van het Algemeen Be
lang moet eindigen.
Het Ministerie van Verkeer kent, beter dan wij,
de zonderlinge historie «levering materiaal Mi
nerva weet onder welke voorwaarden zulks is
geschied, weet dat de huidige voorwaarden van
het contract nageleefd worden om wille eener
financieele macht.
Het moet eens voor goed uit zijn de werke
lijke gebruikers van de autobussen teekenen pro
test aan en wenschen dat het Ministerie van Ver
keerswezen (wij wachten nog steeds, op het be
zoek van den Heer Kabinetsoverste) eindelijk
zal inzien dat er verandering moet komen.
N. B. Bij het verschijnen vernemen wij dat
de heeren Butaye en Tollenaere ter Kamer van
volksvertegenwoordigers een vraag om interpel
latie hebben neergelegd over 't noodzakelijk
herinrichten van het treinverkeer op de spoorlijn
Yper-Roeselaere, mits inschakeling van den be-
staanden autobusdienst