Chez Léon Rue de la Gare, 10, Ypres. Bij PASCAL Ouverture du nouveau CAFE iimiiii' Biii mi urn iiin uimiiiiMmil m i in n 2 ALLE KLEEDEREN MEESTER - KLEERMAKER 2 3, Boterstraat YPER Visite Ministérielle au Canal Ypres - Comines ONZE SCHEEPVAART Hamcdi 31 Octobre STAD YPER MUZIEKSCHOOL HET TREINVERKEER IEPER-ROUSSELARE Leest en verspreidt HET YPERSCHE Het huis leert gratis aan alle kleermakers of aspiranten de algemeene begrippen van snijkunst en patronenteekening aan. Lors de l'audience que nos délégués ont eue dtrnièrement au Ministère des Travaux Publics, M. Ie Ministre Merlot avait £>romis, ainsi que nous l'avons annoncé, de venir sur place se rendre compte de l'état du canal Ypres-Comines. A diverses reprises, notamment les 3 et 19 Oc- tobre, la Chambre de Commerce s'est permise de rappeler a M. Ie Ministre sa promesse, et lui a mème encore envoyé, en date du 28 courant, la lettre suivante Chambre de Commerce et d'Industrie Ypres, d'Ypres. Ie 28 Octobre 1936. Monsieur Merlot, Ministre des Travaux Publics, Bruxelles. Monsieur le Ministre, Nous apprenons qu'a la séance du conseil communal de lundi dernier, il a été annoncé que votre visite au canal Comines-Ypres est trés prochaine.' Nous nous permettons de vous rappeler notre lettre du 3 octobre contenant le projet de l'itinéraire. 1Arrivée a CominesVisite de l'embouchure du canal dans la Lys 2) Tra jet Comines-Zillebeke en chemin de fer afin de suivre les berges du canal sur un long parcours, ce que l'auto ne peut pas, départ Comines 10 h. 23, arrivée Zillebeke 10 h. 37 3) Visite de la tranchée de Hollebeke et du canal jusqu'a Ypres; 4> Visite de l'embouchure du canal a Ypres 5) Lunch offert par les Yprois. Arrangée de cette fa?on. la visite vous permettra de vous faire une idéé exacte de la question de la restau ra tion du Canal Ypres-Comines. Veuillez agréer, Monsieur le Ministre, l'assurance de nos sentiments dévoués. Le Secrétaire. Le Président, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. Et voici la réponse que M. le Ministre Merlot a fait parvenir a M. le Président de la Chambre de Commerce Ministère des Travaux Publics Bruxelles, et de la Résorption du Chömage le 29 Octobre 1936. Cabinet du Ministre. Monsieur le Président, Comme suite a votre lettre du 19 octobre 1936, j'ai l'honneur de vous faire savoir que mon Département étudie en ce moment la question des travaux qui pour- ront être exécutés dans la région d'Ypres. Je me rendrai vraisemblablement dans cette ville dans le courant de la première quinzaine du mois de novembre. Veuillez agréer, Monsieur le Président, l'assurance de ma considération trés distinguée. (signé) J. Merlot: A Monsieur le Président de la Chambre de Commerce et d'Industrie de et a Ypres. Binnengevaren Vrijdag 23 October 1936, de André (schipper De Bceuf) met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen de «Julia», (schipper De Dobbelaere) met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Maandag 26, de Maria(schipper Vangeenhove) met 100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper. Dinsdag 27, de Paula(schipper Smet) met 209 ton kolen voor de Briqueteries Yproises, leperde Maria(schipper Vanhemelrijk) met 102 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Woensdag 28, de Stilla Juvans (schipper Florijn), van de beurt Met Zorg met 10 ton beurtgoed voor verscheidenende Valentine(schipper Pauwels) met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper; de «Honorine», (schipper Vanvlierberghe) met 160 ton potasch, daarvan gelost 45 ton aan Brouwerijtje, 20 ton te Boezinge en 95 ton te leper, voor M. Ramboer, Roeselaere de Mathilde(schipper Pauwels) met 100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper. Weggevaren Vrijdag 23 October 1936, de Elza (schipper Van- cauwenberghe) van de beurt Met Zorgmet 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Donderdag 29, de Stilla Juvans (schipper Florijn), van de beurt Met Zorg met 45 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogte benedenpand 2,96 m. toegelaten te va ren 1,68 m. IPIIU par Léon MOTEBAERT N. B. Une entrée particulière donne accès au SALON DE COIFFURE. (O) Op Zondag 15 November aanstaande, om 15 uur, in den Stadsschouwburg CONCERT EN PRIJSUITDEELING. Ingang Vrij. De Beheerraad. O De Nationale Maatschappij beijvert zich om de autobusdienst gedurig te verbeteren...?? In het strooibriefje dat op het einde der ver leden maand op groote schaal verspreid werd hebben de opstellers en uitgevers durven ver klaren De Nationale Maatschappij beijvert zich om de autobusdienst gedurig te verbeteren Daar wij in onze verschillende voorgaande uit eenzettingen ten volle bewezen hebben dat de af schaffing der treinen en vervanging door auto bussen qp financieel gebied een totale misluk king was dit wordt ten andere niet meer betwist, noch geloochend in het Ministerie van Verkeer en door de Directie der N. M. B. S. kunnen wij nu wellicht eens nagaan in hoever en op welke wijze de wettelijke voorschriften en voorwaarden van het contract nageleefd wor den op de autobuslijn Ieper-Rousselare. De werkelijke gebruikers van de autobus hebben sedert jaren kunnen bestatigen dat in plaats van verbetering er integendeel niets ge daan werd om eefi aangenaam, veilig en comfor tabel vervoer der reizigers te verzekeren. Er werd enkel en alleen betracht financieele en private belangen te dienen. Men zoekt de tegenwoordige uitbating, onder zelfde voorwaarden, zonder toe zicht, kost wat kost te behouden Verbetering aan de autobusdienstdrie nieuwe autobussen van het allerlaatste model Och kom, dat men eerst begint met zich in orde te stellen met de wettelijke voorschriften, namelijk met het Koninklijk besluit van 12 Juli 1933, Staats blad van 3 Oogst 1933. Wij geven hierna enkele uittreksels van dit besluit. Het publiek, de werkelijke gebruikers van de autobussen zullen zelf kunnen oordeelen op welke wijze en hoever de wettelijke bepalin gen nageleefd worden. Art. 1. De rijtuigen moeten zoodanig gebouwd zijn dat zij alle waarborg bieden ten opzichte van de veiligheid en voorzien zijn van de laatste verbeteringen der techniek. Gevergd wordt dat de stabiliteit der rijtuigen volkomen zij zoowel in de bochten als op de rechte baangedeelten. Art. 23. De ophanging moet zoodanig zijn dat het vervoer der reizigers zelfs op slechte wegen onder de beste voorwaarden van comfort zou geschieden. Art. 34. Het aantal plaatseri, zoowel zit- als staanplaatsen, is stipt beperkt en mag niet over schreden worden. Art. 37. Dit artikel handelt over de verbandkist welke moet voorhanden zijn, alsook over de ver schillende pharmaceutische producten. Een nieuw koninklijk besluit, zoo pas verschenen, legt hier omtrent verschillende nieuwe formaliteiten op. Art. 38. Al de ruiten der rijtuigen moeten van veiligheidsglas zijn. Art. 47. Elk rijtuig moet ten minste twee te allen tijde bruikbare uitgangen hebben, enz. Art. 48. De deuren moeten naar buiten of in beide richtingen opengaan. Schuif- en vouw deuren kunnen worden toegelaten, mits zij ge makkelijk open en toegaan en volstrekt bedrijfs- zeker zijn. De deuren moeten voorzien zijn van een slui ting met goed zichtbare, gemakkelijk te grijpen en te bedienen binnen en buiten krukken. Veiligheidsgrendels die het onmiddellijk ope nen der deuren beletten zijn verboden. Pneumatisch of electrisch opengaande deuren moeten voorzien zijn van een zoodanige inrich ting dat ze in geval van gevaar door het publiek kunnen geopend worden. Art. 50. De reizigers mogen maar rechtstaan in de daartoe bijzonder voorziene en bestemde ruimten, in geen geval in de gangen. Art 52. De gangen moeten altijd volkomen vrij zijn. Niets mag er worden ingebracht dat het ver keer kan hinderen. Art. 53 spreekt over de zitplaatsen, en onder meer Het is verboden zitplaatsen aan te bren gen in de gangen of tegen de deuren Art. 55. Het rijtuig moet voorzien zijn van een behoorlijk verluchtingstelsel. Daarenboven moe ten aan weerskanten van het rijtuig ten minste twee ruiten beweegbaar zijn. Dit zijn enkel wettelijke voorschriften, hierna enkele bepalingen van het contract. Het model der in dienstzijnde voertuigen moet worden goedgekeurd door de N. M. B. S. (art. 14). Artikels 16, 17, 18 en 19 van het contract han delen over het onderhoud, opschikken en zoo meer der rijtuigen. Volgens artikel 20 moet de verwarming der rijtuigen geschieden met een toestel welke alle waarborgen biedt en niet schadelijk is voor de gezondheid. Artikel 21 handelt over de veiligheidsvoorwaar den der rijtuigen, 22 over de aanwezigheid van vervangingstukken, pharmaceutische producten en zoo meer. Artikel 25 over de netheid en onderhóud. De uiteenzetting van al deze artikels en voor waarden zou ons te ver leiden. Wij bestatigen enkel en alleen dat, indien de wettelijke voor schriften niet rfageleefd worden, dit niet enkel ten laste der uitbaters moet gelegd worden maar ook ten laste der N. M. B. S. Het contract houdt voor dat alles moet geschieden volgens de wette lijke voorschriften deze worden niet nageleefd door de uitbaters en dus ook niet door de N. M. B. S. De Directie der N. M. B. S. is dus mede plichtig. En inderdaad, als er verslagen opge maakt worden door de technische diensten van toezicht om verbetering of verandering of zelfs voor afkeuring dan beginnen de invloeden te werken, door zekere milieus worden er voetstap pen gedaan om alles onveranderlijk te behou den. De gezondheid, het confort, de veiligheid der reizigers worden geslachtofferd voor de private belangen, voor financieele doeleinden. Wat meer is, in de maand Juii 11. werd een niet goedgekeurde autobus in regelmatigen dienst ge steld, zonder bewijs van deugdelijkheid. Nader hand verschijnt zelfde autobus met een vervallen bewijs, zonder waarde. Door de Bestendige De putatie van West-Vlaanderen werd het gebruik van deze autobus verboden voor den regelmati gen dienst. Enkelen tijd daarna is de Bestendige Deputatie van West-Vlaanderen teruggekomen op hare be slissing resultaat, de afgekeurde autobus van Juli... is terug in regelmatigen dienst. De uitbating der autobuslijn Rousselare-Ieper moet niet enkel en alleen op financieel gebied onderzocht worden... maar ook op technisch ge bied. Niets is normaal, waarom al deze uitzonder lijke toelatingen 300.000 km. per rijtuig-materiaal sinds lang af geschreven... en toch nog in dienst behouden. Die comedie, die exploitatie van het Algemeen Be lang moet eindigen. Het Ministerie van Verkeer kent, beter dan wij, de zonderlinge historie «levering materiaal Mi nerva weet onder welke voorwaarden zulks is geschied, weet dat de huidige voorwaarden van het contract nageleefd worden om wille eener financieele macht. Het moet eens voor goed uit zijn de werke lijke gebruikers van de autobussen teekenen pro test aan en wenschen dat het Ministerie van Ver keerswezen (wij wachten nog steeds, op het be zoek van den Heer Kabinetsoverste) eindelijk zal inzien dat er verandering moet komen. N. B. Bij het verschijnen vernemen wij dat de heeren Butaye en Tollenaere ter Kamer van volksvertegenwoordigers een vraag om interpel latie hebben neergelegd over 't noodzakelijk herinrichten van het treinverkeer op de spoorlijn Yper-Roeselaere, mits inschakeling van den be- staanden autobusdienst

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2