17' JAAR, N 33 - 14 NOVEMBER 1536
17 ANNÉE, N 33 - 14 NOVEMBRE 1936
- Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
HET TREINVERKEER
«IËPuR-ROUSSELARE»
Cinema Flora, Yper
VANAF VPdjDAC 13 NOVEMBER
NANA
N
NOOIT
PRIVAAT LEVEN VAN HENDRIK VIII
- F O OTBAL L-
Zondag 15 November 1936
C. 5. YPER - 111 Sp. - A.A. MÖESKROEN
C. S. YPER - II - KNOCKE F. C.
HET
YPERSCHE
LA RÉGION
D'YPRES
ORGAAN DER VEREEN1G1NG DER GETEISTEEDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SlNISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 ir.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamiooze artikels geweigerd
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux e'e poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont reftrsés
Bezoek van den Heer Thelismar,
Kabinetshoofd van den H' Minister van Verkeer
Op Vrijdag 6n dezer heeft de Heer Thelismar,
Kabinetshoofd van den Heer Marcel-Henri Jas-
par, Minister van Verkeer, zijn onderzoek in
zake verbindingen «Ieper-Rousselare» ter plaatse
komen doen.
Hij was vergezeld van een Bestuurder bij het
Ministerie van Verkeer en van den Heer Desma
rets, bestuurder der autobusdiensten bij de N.
M. B. S. twee heerschappen voor wien de streek
en de tegenwoordige uitbating per autobus niet
onbekend zijn.
De Heer Thelismar alsook de twee voornoemde
heeren hebben de autobus nummer 4-G. M. C. om
10 uur in het station te Rousselare genomen. In
plaats van de reis-goede en slechte baan volledig
met het zware materiaal af te leggen werd de
reis onderbroken aan het station Moorslede en
dan, naar wij meenen te weten, voortgezet in
privaat auto.
De vergadering had plaats in het Kabinet van
den Heer Burgemeester op het Stadhuis te leper.
Daar wij zelf niet uitgenoodigd werden hebben
wij ons genoodzaakt gezien bij enkele personen,
welke deelnamen aan de vergadering, inlichtin
gen in te winnen.
Volgende personen waren aanwezig De Heer
Kabinetsoverste, een Bestuurder van het Minis
terie van Verkeer, de Heer Desmarets, bestuur
der bij de N. M. B. S.
Dit groot meesterwerk van Anna STEN
naar het onsterfelijk werk van Emile ZOLA.
Het leven van een arm meisje dat, een groote vedette
geworden, bemind werd door twee hoogere officieren
van het russisch leger, wat een verschrikkelijk, een
ijselijk drama veroorzaakt, dat zich op vreeselijke
wijze eindigt.
NANA is een film die gij nooit vergeten zult.
Een schoone avonturenfilm met DIAVOLO.
Kinderen niet toegelaten.
OPGELET Aanstaande w.eek Het meester
werk der meesterwerken
De Heer Vanderghote, burgemeester der Stad
leper, de Heer Lemahieu, schepen, de HH. Volks
vertegenwoordigers Allewaert, Butaye en Mis-
siaen, de Heer Volksvertegenwoordiger Deman,
vertegenwoordigende de Stad Rousselare, de HH.
Lamrnertyn, burgemeester, Moorslede, René Cap-
pelle, schepen, Passchendaele, Vandenbulcke,
burgemeester, Zonnebeke, Durnez, schepen, Zon-
nebeke.
De Heer Vermeulen, Voorzitter van de Han
dels- en Nijverheidskamer te Yper. Heer Omer
Decuyper, Secretaris Burgersbond te Rousselare,
de Heer Cauwelier, Voorzitter Nationaal Syndi-
kaat, Afdeeling Rousselare.
Verders werden nog genoteerd de HH. Camer-
lynck, Rousselare, de Heer Sabbe, Brugge, Van-
neste Ch., Passchendaele. In welke hoedanigheid
deze drie voornoemde heeren uitgenoodigd wer
den weten wij niet, daar geen van hen, naar ons
weten, een politiek of welkdanig ander mandaat
bekleedt.
Er was verders geen enkel vertegenwoordiger
der Bestendige deputatie. Deze ontving ongetwij
feld geen uitnoodiging tot de vergadering.
De vergadering begon om 11,10 u. onder het
voorzitterschap van den Heer Lemahieu.
De Heer Thelismar gaf een klare uiteenzetting
der feiten treinverkeer of autobusdienstgaf
de voor- en nadeelen der beide uitbatingen. Hij
verklaarde verders door de neergelegde inter
pellatie van de HH. Volksvertegenwoordigers Bu
taye en Tollenaere wordt dit onderzoek dringend,
om dees reden moet ik mijn verslag klaar maken
voor den Heer Minister.
Hij gaf mededeeling der bekomen uitslagen per
trein en per autobus. Hij drukte den wensch uit
dat ieder der tegenwoordige personen zijn mee
ning zou uitdrukken en zijn verlangens kenbaar
maken.
Na deze uiteenzetting miek de Heer Volksver
tegenwoordiger Missiaen onmiddellijk alle voor
behoud omtrent de aangehaalde cijfers. Hij ver
klaarde samen met den Heer Volksvertegen
woordiger Dierkens een aanvraag tot interpella
tie omtrent de autobusuitbating (financieele uit
slagen) en het herinrichten van het treinverkeer
in de Kamer neergelegd te hebben. Naar wij ver
namen waren de cijfers een pleidooi voor het
behoud der autobussen. Over deze zaak komen
wij wellicht in een aanstaande artikel terug.
De Heer Butaye gaf een korte uiteenzetting
en verklaarde ondermeer alle secundaire lijnen
zijn déficitair, de groote lijnen moeten de kleine
goed maken Hij zou zich aansluiten bij de mo
tie gestemd door het Gemeentebestuur van leper,
't. t. z. drie treinen heen en terug. In geval zulks
bekomen wordt zou hij afzien van zijn ondervra
ging in de Kamer. De Heer Missiaen antwoordt
hem ik zie van onze interpellatie niet af
Daarop'volgt de Heer Vanneste uit Passchen
daele. Deze geeft de redenen waarom hij tus-
schenkwam in deze zaak. Hij stelt zich aan als
de verdediger der werkelijke gebruikers van
de autobus. De vergadering vernam dat de
Handelskamer van Kortrijk een motie toegezon
den had voor het onveranderd behoud van den
autobusdienst. Bijna al de aanwezige personen
waren het eens om te verklaren dat de Handels
kamer van Kortrijk daarmede niets te maken
heeft.
De treinverbinding tusschen leper en Rousse
lare is geen modern verkeersmiddel meer, zegde
de Heer Vanneste en als voorbeeld gaf hij het
dempen der tramverbinding Rousselare-Hoog-
ledeDe volksvertegenwoordigers verklaarden
dat dit dempen een gansch .andere oorzaak
heeft
ft. B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y.
Om 10 uur
Om 2 uur
Ingangsprijzen Match van II Afd.3 frank
Andere matchen 1 fr. 50 Tribuun 1 fr. opleg.
Omtrent de motie van de Handelskamer van
Kortrijk verklaarde de H. Camerlynck, 't is
misschien zoo wonderlijk niet daar deze ver-
eeniging gehuisvest is in de gebouwen eener
grootbank De afwezigheid van een vertegen
woordiger der Handels- en Nijverheidskamer
van Rousselare is immers ook toe te wijzen aan
de tusschenkomst van een 'Beheerder der N. M.
B. S., ook beheerder bij zelfde grootbank Op
humoristische wijze zegde de Heer Kabinets
overste loontje komt achter zijn boontje
De Heer Burgemeester Lamrnertyn, in naam
zijner boeren, burgers en werklieden, verdedigt
hardnekkig de tegenwoordige autobusuitbating
wij zijn over alles zeer tevreden». Wij hebben
een prachtige baan naar Rousselare de eerste
betonbaan van Belgiëde bevolking is te
vreden. Wat meer is de loskaai der Vierkaven
deze moet geëerbiedigd worden
Daarop volgde de Heer Durnez, schepen te
Zonnebeke. Eenieder is tevreden, Boeren, Bur
gers, Werklieden, de treinen zouden geen volk
hebben het station van Zonnebeke is niet mid
den het dorp. Deze partijdige tusschenkomst gaf
den indruk dat ieder bewoner van Zonnebeke
wellicht een taxiaan zijn deur zou moeten
hebben
Voorwaar beide voornoemde heeren hadden
trouw de hen gegeven onderrichtingen gevolgd
zoodanig trouw dat een hunner na zijne uiteen
zetting vroeg aan den Heer Vanneste heb ik
het wel gedaan
Eigenaardig was het toch dat de Heer Burge
meester van Zonnebeke en de Heer Cappelle,
schepen te Passchendaele, absoluut niets ver
klaarden. Wij meenen te weten dat beide per
sonen niet ten volle akkoord gingen met de ge
dane uiteenzetting der verdedigers van den auto
busdienst.
De Heer Cauwelier, voorzitter van het Natio
naal Syndikaat, Afdeeling Rousselare, trok, door
zijn onpartijdig optreden, de aandacht der aan
wezige personen op zijn prachtige uiteenzetting.
Ik, als nederige bediende, heb het probleem der
afschaffing der treinen en vervanging door auto
busdienst, van af het begin bekampt. Wij hebben
onmiddellijk ingezien dat de voorgehouden cij
fers niet juist waren en er nooit geen winst kon
verwezenlijkt worden. Er werd ons gevraagd om
de proefneming toch te laten doen als ze
slecht uitvalt, des te beter. De lijn Ieper-Rous
selare öf de herinrichting der treinen wordt
te veel in het kader der tusschengelegen gemeen
ten geplaatst, de reizigers van Poperinghe, voor
midden der Provincie, deze van Rousselare voor
leper, of van leper voor Rousselare, zijn volgens
mij, alsook voor de N. M. B. S. even interessant
als deze der tusschengelegen gemeenten, dit zijn
toch ook de werkelijke gebruikers Op financieel
gebied was de proefneming een totale mislukking