TANDPIJN
T O G E N E
DEN
2
Fédération des Sinistrés
de 1'Arrondissement d'Ypres
Handels- en Nijverheidskamer
van Yper
OfyZE SCHEEPVAART
een fiasco dit wordt ten andere niet meer
betwist. Wij willen van geen drie verbindingen,
maar vragen dat de N. M. B. S. nu de uitbaters
nog recht hebben op hunne concessie tot 1-2-1938,
een proefneming te willen doen met moderne
materiaal, autorails, stopplaatsen zooveel er noo-
dig geacht worden. Na deze proefneming zullen
de Volksvertegenwoordigers en de Gemeente
besturen, alsook de N. M. B. S. met kennis van
zaken kunnen oordeelen. Dat men niet kome
verklaren er zal deficiet zijn het bestuur
der N. M. B. S. voorzag bij de afschaffing der
treinen een winst van 440.000 frank... en zij ver
loor in 1933 545.000 frank
Gedurende de proefneming zou de autobusuit
bating. net zooals in 1931, blijven bestaan.
De vergadering was het eens (uitgenomen 3
tot 4 personen) om te verklaren dat dit voorstel
wellicht de beste oplossing zou daarstellen.
De Heer Volksvertegenwoordiger Allewaert
steunde erop dat er fnoest verandering komen,
dat al de reizigers moesten voldoening beko
menniet enkel deze der tusschengelegen ge
meenten maar ook de andere. Hij verhoopte dan
ook dat de Heer Theiismar zal tusschenkomen
bij den Hr Minister va» Verkeer om aan de ver
langens der reizigers voldoening te schenken.
De Heer Vermeulen, Voorzitter van de Han
dels- en Nijverheidskamer te leper verklaarde
Ik was tegenwoordig in de vergadering waar de
Heer Lamalle, Algemeen Bestuurder der N. M.
B. S. zegde dat het slechts ging om een proef
neming. De tijd der proefneming is lang voorbij
en nog wordt de uitbating per autobus behou
den Hij verdedigde het standpunt treinver
keer per autorail met autobusdiensten als aan
vullend middel en gaf als voorbeeld de vrucht
bare uitbating per autorail der tramlijnen
rondom Yper.
De Heer Sabbe, Brugge, in naam zijner vrien
den uit Rousselare, (wij gelooven Beveren bij
Rousselare) beschreef ponctueel de voordeelen
der autobusuitbating, alles is ten beste, geen
redenen om klagen, het is de modernste wijze
van uitbating, alle secundaire lijnen zouden op
deze wijze moeten uitgebaat worden. Binnen
kort komen er veranderde rijtuigen in dienst en
over enkele weken drie nieuwe autobussen. Voor
waar, indien er in het verleden soms klachten
mochten geuit worden, voor de toekomst zal
evenwel alles prachtig zijn
De Heer Volksvertegenwoordiger Deman deed
de noodzakelijkheid uitschijnen dat er moest
verandering komen. Onder meer verklaarde hij
Moest men de voorwaarden van het contract
der uitbating Ieper-Rousselare aan de Kamer der
Volksvertegenwoordigers kenbaar maken er zou
in geheel de Kamer een schaterlach opgaan. Ge
lijk wie, met een pijp in den mond en de telefoon
aan de hand, zittende aan een bureau, kan zulk-
danige uitbating aangaan. Springt er een band
de Staat of de N. M. B. S. legt er een lap op. Er
bestaat niet het minste risico voor de uitbaters.
Deze aanhalingen schenen niet te bevallen aan
den Heer Adv. Sabbe, immers de Heer Deman
voegde er aan toe U glimlacht, wij hebben, God
zij dank, nog voldoende begrip van spaarzaam
heid, het volk stelde ons aan om toezicht over de
Staatsfinanciën uit te oefenen, de belastingbeta
lers zijn reeds zwaar genoeg belast, wij doen
enkel en alleen onzen plicht
De Hr Lemahieu leidde de vergadering, kwam
soms aan het woord tusschen de verscheidene
sprekers.
De vergadering begonnen om 11.10 u. ging uit
een om 12.50 u. De groote meerderheid der aan
wezige personen was voor de herinrichting der
treinen of minstens voor de proefneming met mo
derne materiaal.'
Naar wij ook vernamen heeft de Heer Theiis
mar der verscheidene meeningen goede nota ge
nomen.
Verscheidene personen welke aan de ver
gadering deelnamen zijn de meening toegedaan
dat er iets abnormaal is in gansch deze zaak.
Men speelt met geen open kaarten.
Voor wat ons betreft herhalen wij hetgeen wij
schreven op 31-10-36. Het Ministerie van Verkeer
kent, beter dan wij, de zonderlinge historie le
vering materiaal Minervaweet onder welke
voorwaarden zulks is geschied, weet dat de hui
dige voorwaarden van het contract alsook de te
genwoordige autobusuitbating enkel en alleen
behouden worden om wille eener financieele
macht.
Aan de volksvertegenwoordigers en senatoren
welke zich beijveren om deze zaak tot een goed
einde te leiden bieden wij onzen dank... en vra
gen hen, niet te rusten vóór volledige klaarte
en voldoening geschonken wordt.
O, die zenuwachtigheid
't Komt door uw begeerlijkheid
Voor thee en koffie allebei
Neemt PACHA Chicorei
o
M. l'Avocat A. Butaye, Président de la Fédé
ration des Sinistrés, ouvre la séance a 14 h. 30,
ét expose les différents points portés a l'ordre du
jour. M. Ie Docteur Brutsaert, retenu par une
réunion de médecins, s'était fait excuser.
Concernant la question des intéréts, le minis
tère continue encore toujours a faire la sourde
oreille a nos doléances. Cette situation ne peut du-
rer indéfiniment, il faut que les sinistrés sachent
a quoi s en tenir et ne se sentent plus menacés
de devoir un jour ou l'autre rembourser une par-
tie des intéréts qu'ils ont regus il y a plus de
15 ans.
Malgré la promesse faite a hos délégués lors
de la dernière audience ministérielle, les bureaux
de Bruxelles recommencent a vouloir reviser les
contrats conclus avec les services du Haut Com
missariat Royal et a citer les sinistrés devant les
tribunaux en restitution de sommes parfois im-
portantes pour une pretendue plus-value de leurs
immeubles reconstruits par l'Etat.
II arrivait souvent que, pour les maisons a re-
construire par l'Etat, le devis était légèrement
supérieur a l'estimation admise pour la valeur
1914. Cependant une circulaire ministérielle,
encore en vigueur, autorisait le Commissaire
Principal prés du Tribunal de dommages de
guerre, chargé d'homologuer la reconstruction
faite par l'Etat, d'approuver purement et simple-
ment les contrats conclus entre les sinistrés et le
Haut Commissaire Royal si la différence entre
le devis et la valeur 1914 n'excédait pas un cer
tain pourcentage (allant de 20 a 30 pensons-
nous).
Or, voici que 15 ans après, alors que les maisons
ont bien souvent changé de propriétaire, et bien
que la reprise de l'immeuble reconstruit ait été
faite sans réserve tant par le sinistré que par
l'Etat, l'on vient prétendre qu'il y a eu enrichis-
sement et que le sinistré est de ce fait tenu a
rembourser l'excédent, multiplié par le coëffi
ciënt de remploi, bien que eet excédent entre la
valeur 1914 et le devis n'atteigne pas même 10
La prétention de l'Etat est done injuste et son
unique résultat est de tracasser, d'inquiéter les
sinistrés et de leur occasionner des frais inutiles.
Les délégués présents demandent que le bureau
de la Fédération insiste a nouveau auprès de
M. le Ministre des Finances afin d'obtenir au plus
tót une solution définitive dans la question liti-
gieuse des intéréts, et lui rappelle aussi la pro
messe faite de ne plus reviser les contrats conclus
antérieurement avec le Haut Commissariat Royal.
M. le Président propose d'envoyer la lettre sui-
vante, dont le texte, légèrement modifié a la
demande de quelques délégués, est approuvé a
l'unanimité.
Ypres, 10 Novembre 1936.
Monsieur le Ministre,
La Fédération des Sinistrés de 1'Arrondissement
d'Ypres, dans sa réunion mensuelle du 8 courant, m'a
chargé de vous rappeler qu'elle n'a pas encore été
informée de la suite que votre service de liquidation
des dommages de guerre doit donner aux deux ques
tions que la Fédération a soumises a votre examen
il y a quelques mois
A. L'effet, rétroactif ou non, de la loi du 6
Septembre 1921.
Nous disons qu'aucune mention spéciale ne donne a
son texte concernant les intéréts un effet rétroactif.
Du reste, l'art. 50 de la loi du 10 mai 1919 était si clair
que jamais son interprétation n'avait été douteuse. En
déduisant d'office du compte des sinistrés le montant
des intéréts légalement payés par elle, l'Administra-
tion commet done une erreur.
B. Les contrats, conclus et exécutés de bonne foi
il y a plus de 10 ans par les sinistrés et par les agents
de l'Etat a ce spécialement préposés, ne devraient plus
être remis en discussion.
Ces procédures en révision jettent l'inquiétude dans
les esprits, suscitent le mécontentement général, et
obligent nos sinistrés, si éprouvés déja, a faire de
nouveaux frais pour défendre leur droit devant les
tribunaux.
Nous avions regu la promesse, Monsieur le Ministre,
que ces anciens contrats ne seraient plus remis en
question sauf, comme de juste, en cas de mauvaise foi
ou de collusion. Or, aujourd'hui, de pareilles instances
sont introduites de nouveau, retardant inutilement la
liquidation des dommages de guerre dont toute la
Belgique aspire a voir la fin.
Nous vous demandons done, instamment, de vouloir
bien intervenir pour faire cesser définitivement ces
procédures pour le moins inopportunes.
En attendant une réponse favorable, nous vous pri
ons d'agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de notre
considération la plus distinguée.
Le Président,
Arthur BUTAYE,
Avocat, a Ypres.
A Monsieur le Ministre des Finances.
M. le Président priera M. le député Messiaen
de bien vouloir se charger de remettre cette lettre
personnellement a M. le Ministre, et une copie
en sera adressée a Monsieur le Directeur Géné
ral Verhaeghe.
L'Assemblée décide encore de joindre ses ef
forts a ceux de la Chambre de Commerce et d'In-
dustrie d'Ypres* pour obtenir la restauration du
canal d'Ypres a Comines. La lettre suivante sera
envoyée la Députation Permanente de notre
province et au Conseil Communal d'Ypres pour
les prier de voter a leur tour une motion en fa
veur de cette restauration, a laquelle nous avons
droit et dont dépend le relèvement économique
de toute notre région.
Fédération des Sinistrés Ypres,
de 1'Arrondissement d'Ypres le 10 Novembre 1936.
Messieurs,
La Fédération des Sinistrés de 1'Arrondissement
d'Ypres, réunie en assemblée générale le 8 Novembre
1936.
Considérant que la dévastation du canal d'Ypres a
Comines a été occasionnée par faits de guerre et que
ce canal est devenu indispensable pour le relèvement
économique de notre région, d'autant plus que tant de
sources de revenus et de bien-être lui furent ravies,
Insiste pour que ce canal soit restauré dans le plus
bref délai possiblevous demande de bien vouloir
émettre, au sein de votre assemblée, un voeu en ce
sens et de l'adresser aux ministres compétents,
Et vous prie d'agréer, Messieurs, l'expression de sa
considération la plus distinguée.
Le Président.
Arth. Butaye, Avocat.
Les délégués se séparent ensuite a 15 h. 30
après avoir fixé la prochaine réunion au deuxième
dimanche de décembre prochain.
Als gevolg op de beslissingen, tijdens de laat
ste algemeene vergadering genomen, werden de
volgende brieven verzonden
Yper, den 9 November 1936.
Aan de Heeren Burgemeester,
Schepenen en Gemeenteraadsleden der Stad Yper.
Mijnheeren,
Op de algemeene vergadering van 5 November kreeg
ons bestuur de opdracht Ued. te bidden in openbare
zitting een wensch te willen uitdrukken, nopens het
spoedig herstel der vaart Yper-Komen, en dezen wensch
te willen zenden naar de bevoegde Ministers.
Ons bestuur is verzekerd dat gij aldus de begeerte
en den wil zult uitdrukken van geheel de bevolking
en ook van al de politieke partijen van Yper. Uw
wensch zal van groot gewicht zijn in den krachtda-
digen strijd welke de Handels- en Nijverheidskamer
besloten heeft te voeren, tot het volledig economisch
herstel van Yper.
Gelieft te aanvaarden, Mijnheeren, de verzekering
onzer beste gevoelens.
De Secretaris, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Yper, den 9 November 1936.
Den Heer Van Isacker,
Minister van Economische Zaken, Brussel.
Heer Minister,
Op de algemeene vergadering van 5 November 11.,
werd ons bestuur belast bij Ued. aan te dringen opdat
de nieuwe bepalingen betreffende de Groote Maga
zijnen ten spoedigste en ten strengste zouden toege
past worden.
Wij werden ook belast de aandacht van Ued. te ves
tigen op het feit dat, in het Comiteit belast met onder
zoek betreffende den Middenstand, de kleine steden
niet vertegenwoordigd zijn en tevens Ued. te bidden
deze leemte te willen aanvullen.
Gelief te aanvaarden, Heer Minister, de verzekering
onzer beste gevoelens.
De Secretaris, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulen.
Binnengevaren
Donderdag 5 November 1936, de Elza(schipper
Vancauwenberghe), van de beurt Westflandria, met 35
ton beurtgoed voor verscheidenen.
Vrijdag 6, de André(schipper De Boeufmet
20 ton beurtgoed voor verscheidenende Louise
(schipper Smet) met 70 ton erwten voor M. Vande-
putte, leper.
Zaterdag 7, de Irène (schipper Allermeersch) met
150 ton kasseien voor M. Van Wynsberghe, Poelcapelle;
de Guiliemus(schipper Lievens) met 135 ton kas
seien voor M. Van Wynsberghe, Poelcapelle de Ger-
maine (schipper De Block) met 120 ton kasseien voor
M. Van Wynsberghe, Poelcapelle de Max (schipper
Van Hemelrijk) met 110 ton graan voor M. Vande-
putte, leper.
Maandag 9, de Nijverheids vriend (schipper Ver-
tente) met 120 ton graan voor MM. Blootacker-Ver-
meersch, leperde Marie-Louise (schipper Claus)
met 100 ton graan voor M. Hollebeke, leper.
Dinsdag 10. de Julia(schipper Vilein) met 205
ton graan voor M. Vandeputte, leperde Vooruit met
moed (schipper Goethals) met 100 ton potasch voor
M. Talpe, Kortrijk de «Cosmopoliet», (schipper Kreeft)
met 95 ton erwten, voor de Firma Talpe, Roeselare.
Donderdag 12, de Honorine(schipper Roelandt)
met 140 ton potasch voor M. Rambour, Roeselare.
Weggevaren
Vrijdag 6 November 1936, de Elza (schipper Van
cauwenberghe), van de beurt Westflandria, met 15 ton
beurtgoed voor verscheidenen.
Waterhoogte toestand normaal.
wordt gestild, weggenomen door
de DENTOGÈNE
6 fr. de flesch in alle apotheken.
Opgeleteischt