4
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
Het ware mij aangenaam op de ontvangst van
den Heer Minister uitgenoodigd te zijn, zoo zou
ik den Heer kabinetsoverste, die den Heer Minis
ter zal vergezellen, zekere dingen kunnen her
inneren waarover ik hem reeds gesproken heb.
Gezien den geest der huidige raadgevers van den
Heer Minister, vrees ik dat wij de vaart moeilijk
onmiddellijk zullen bekomen, doch wij mogen er
op rekenen dat wel andere werken zullen ver
kregen worden. De Handelskamer zou, indien
het herstel der vaart niet bekomen wordt, den
Heer Gouverneur moeten uitnoodigen haar des
noods bij den Koning te vergezellen en de be
stendige deputatie zal dan medehelpen om de
toestemming van den Heer Gouverneur te be
komen. De trommel waarop men ook het meest
moet slaan is dat Yper hier in den vergeten hoek
ligt en dat er voor onze streek niets gedaan
wordt. In het ministerie wordt men door derge
lijke persartikels geprikkeld, men is er ten zeer
ste gevoelig aan en men dient dan ook zonder
verpoozen op dien weg voort te gaan
De Heer senator Vandenbulcke zegde dat het
inderdaad een eigenaardig samentreffen was dat
de Heer volksvertegenwoordiger Missiaen juist
een uur vóór de afvaardiging der Handelskamer
door den Heer Minister ontvangen werd, en op
perde het gedacht al de gemeentebesturen uit te
noodigen, naar het voorbeeld van Komen, een
wensch ten gunste van het herstel der vaart
Yper-Komen te stemmen, daar zulks te Brussel
er veel toe kan bijdragen om de door gansch onze
streek verwachte beslissing te bekomen. De Heer
senator stelde verder nog voor al de Heeren sena
toren en volksvertegenwoordigers over de kwes
tie der vaart Yper-Komen zoo volledig mogelijk
in te lichten, en zegde bereid te zijn in den Se
naat een ondervraging te doen ten einde daar
over een antwoord van den Heer Minister uit te
lokken.
De Heer Six, provinciaal raadslid, drukte er
zijn verwondering over uit te vernemen dat er
in den provincialen raad door zeker lid tegen de
vaart Yper-Komen gesproken was geweest en
verklaarde dat hij er daarentegen, tot tweemaal
toe reeds, een lans ten voordeele der vaart gebro
ken had. Hij drukte zijn meening uit dat de pro
vinciale overheid hare werkzaamheid niet alleen
mag beperken bij het opmaken der begrooting
en bij het verleenen van vele toelagen, maar dat
zij ook op het voorplan moet staan van den strijd,
daar waar het gaat om de verdediging der belan
gen onzer West-Vlaamsche bevolking. Hier biedt
zich thliis een eerste gelegenheid om tusschen
te komen in het conflict dat tusschen Yper en
Brussel is opgerezen en het is de plicht der pro
vinciale overheid voet bij stek te houden en zich
aan de zijde te scharen van een groot deel der
bevolking en dezes belangen te behertigen. De
Heer Six beloofde aan den Heer Gouverneur en
de bestendige afvaardiging in dezen zin een brief
te richten en verklaarde verder dat de gevoerde
strijd, voor het verwerven van hetgeen aan onze
streek terecht toekomt en dat ook aan de haven
van Nieuwpoort zal ten goede komen, met meer
krachtdadigheid moet doorgevoerd worden dat
men voor niets moet terugschrikken desnoods
te Brussel op de tafel gaan slaan de personen,
die in t geniep het herstel der vaart tegenwer
ken, ontmaskeren en aanvallen en een geweldi
ger perscampagne, zelfs bij middel der bladen
van het binnenland, op touw zetten.
Alhoewel er opgeworpen werd dat de Dienst
voor Economisch Herstel insgelijks van den Mi
nister van Openbare Werken afhangt, verklaarde
de Heer Vermeulen, voorzitter der Handelska
mer, aan zijn bestuur te zullen voorstellen stap
pen bij voornoemden Dienst aan te wenden om
daar het standpunt van Yper te verdedigen en
zoo mogelijk te doen zegevieren al de gemeen
ten bij middel van een omzendbrief uit te noo
digen om ook een wensch ten voordeele van het
herstel der vaart Yper-Komen uit te drukken, en
ook nog de verslagen der laatst gehouden ver
gaderingen te doen drukken om ze aan al de
mandatarissen te zenden en hen «lzoo over den
hier bestaanden toestand in te lichten. Verders
bedankte hij de aanwezige mandatarissen voor
hun beloofden steun en de goede wenken die zij
gegeven hadden. Hij vroeg aan den senator Van
denbulcke om, in 't vooruitzicht zijner onder
vraging in den Senaat en voor zijne documentee
ring, aan het Ministerie van Openbare Werken
het verslag te vragen dat de Heer Delmer, secre
taris-generaal, dezelfde die eens zegde dat er
thans geen moeilijkheden van de natuur meer
bestaan, tegen de vaart Yper-Komen heeft opge
steld. De Heer Vermeulen zegde ook nog dat,
moest de Bestendige Afvaardiging van den Heer
Gouverneur kunnen bekomen dat hij erin toe
stemt de afvaardiging der Handelskamer bij den
Heer Minister en desnoods bij Z. M. den Koning
te vergezellen, zulks van het grootste gewicht
zou zijn in den strijd voor het herstel der vaart
Yper-Komen. Hij kondigde daarna ook nog aan
dat het eerste Ypersch schip op Zondag a. s.,
29 November, te 11 u. 's morgens, door den Zeer
Eerw. Heer Deken van Yper plechtig zal gedoopt
worden en noodigde de aanwezigen uit deze
plechtigheid bij te wonen.
Deze belangrijke vergadering werd hierop te
16 u. 30 opgeheven.
DE TAAL DER CIJFERS
In de vergadering gehouden op het Stadhuis
te leper op 6° dezer, werd er door den Heer
Kabinetsoverste van den Heer Minister van Ver
keer een uiteenzetting gedaan omtrent de voor-
en nadeelen zoowel van de autobusuitbating als
van de uitbating per spoor tusschen leper en
Rousselare.
Wij zijn terug op inlichtingen gegaan en ko
men tot verbazende vaststellingen.
Cijfers, bedragen, uitslagen in het verslag aan
gestipt zouden niet aan de werkelijkheid beant
woorden. Ten andere deze cijfers kwamen ge
heel vreemd voor bij verschillige aanwezige per
sonen. De opmerking van den Heer Volksver
tegenwoordiger E. Missiaen Ik maak alle voor
behoud omtrent dé bedragen voorkomende in de
uiteenzetting was dan ook meer dan verrecht-
vaardigd.
Deze opmerking was wellicht van aard om den
Heer Kabinetsoverste te verontrusten daar hij
aan den bestuurder van het Ministerie van Ver
keer vroeg Ces chiffres sont quand même
exacts
Wij kunnen gerust verklaren de uiteenzet
ting welke gedaan werd is niet, wat men er
evenwel ook moge over denken, de persoonlijke
opvatting van een of ander persoon, ook niet van
den Heer Kabinetsoverste, maar deze uiteenzet
ting, deze studie werd eenvoudig opgemaakt,
zoodanig opgesteld dat de cijfers soms het onmo
gelijke begrenzen, niet beantwoorden aan de wer
kelijkheid en eenvoudig een pleidooi daarstellen
voor de autQbusuitbating.
Het valt aldus absoluut niet te verwonderen
dat het verzoek van den Heer Volksvertegen
woordiger Butaye die vroeg om mededeeling te
bekomen der gedane uiteenzetting en aangestipte
cijfers niet ingewilligd werd. Naar wij verders
komen te vernemen zou zelfde vraag ook schrif
telijk gedaan geweest zijn door een ander Volks
vertegenwoordiger... maar ook vruchteloos. In
aanwezigheid van een twintigtal personen wordt
er een uiteenzetting met tal van bedragen en
cijfers voorgedragen naderhand wordt er mede
deeling gevraagd van zelfde uiteenzetting en
deze wordt geweigerd, waarom In de tegen
woordigheid van volksvertegenwoordigers, bur
gemeesters en andere vooraanstaande personen
werd er ondermeer verklaard dat een eventueele
uitbating per spoor, 7 heen en terugreizen per
dag tusschen leper en Rousselare Fr. 1.800.000
zou kosten
Wij hebben ons de moeite getroost een kleine
berekening te maken. De afstand per spoor tus
schen beide stations bedraagt22 kilometer. Een
heen en terugreis dus 44 km. De veronderstelde
zeven heen en terugreizen per dag (7x44) zou
den dus 308 km. bedragen. In een volledig jaar
zou de afgelegde afstand (308x365) km. 112.420
bereiken.
Het cijfer van Fr. 1.800.000 werd voorgedragen
als kostprijs der uitbating voor één jaar. In zuik-
danig geval zou de kostprijs per kilometer
(1.800.000 Fr. 112.420) of Fr. 16,01 bedragen.
Wij zeggen wel zestien frank, 01 per kilometer
Wij verklaren onmiddellijkaan zulkdanig
tarief, op deze basis, met zulkdanige kostprijzen
is het om te wanhopen der toekomst van de Na
tionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.
Dit zijn vooruitzichten wij weten bij onder
vinding dat de vooruitzichten gemaakt door de
Directie der N. M. B. S. niet altijd beantwoorden
aan de werkelijkheid, zoo was het inderdaad ge
steld met de ingebeelde winsten der autobusuit
bating systeem-type (verslag 936 - 7-12-1931).
In 1936 uitbating per spoor aan 16,01 per kilo
meter.
En vroeger In een verslag opgemaakt door de
Directie der N. M. B. S. op 3 Juni 1933, N° 1400,
waren de uitgaven voor een spoorverbinding
(systeem stoom) geraamd op Fr. 124.698 per
maand in één jaar dus 1.496.376 Frank of per
kilometer 13 fr. 31.
En hoe uitleggen dat de treinen in 1931 dus
vóór-de afschaffing slechts een deficiet gaven
van 200 frank per dag of Fr. 73.000 per jaar
In 1931 mocht het deficiet der treinen geheel
gering zijn, de voorziene winsten der autobus
uitbating waren immers prachtig
In 1933-1934-1935 bestatigt de Directie der N. M.
B. S. dat de financieele uitslagen der autobusuit
bating een totale mislukking zijn. Alles wordt
in het werk gesteld om de proefneming toch te
behouden... en men moest natuurlijk laten uit
schijnen dat een spoorweguitbating nog veel
meer deficiet zou geven. Naar gelang de omstan
digheden veranderen de cijfers.op het papier
Nog een kleine vergelijking Kostprijs eener
spoorverbinding geraamd op 1.496.376 frank
document 1400 van 3-6-1933 Weet u dat de au
tobusuitbating in het zelfde jaar 1933 Fr. 1.415.000
kosten vergde (Document 1677 van 1 Februari
1934).
En in 1936 dus na jaren ondervinding, moderni
satie, vicinalisatie enz., zou een treinverbinding
tusschen beide west-vlaamsche steden één mil-
lioen acht honderd duizend frank kosten
In zulkdanige voorwaarden kunnen wij best
gelooven dat een Volksvertegenwoordiger zijn
volle voorbehoud miek omtrent de voorgebrachte
cijfers.
Wij houden niet aan veronderstellingen en
vooruitzichten en komen terug naar de werke
lijkheid, naar de bestaande autobusuitbating. In
het treinboek verschenen op 4 October 11. zijn
er voor de autobus «Ieper-Rousselare» 14 dagelijk-
sche ritten voorzien. De afstand bedraagt tus
schen beide steden 25 kilometer, een heen en
terugreis 50 km. Per dag worden er dus (50x14)
of 700 km. baan afgelegd. Per jaar (365x700)
het zij 255.000 kilometers. Daarbij moeten de
ritten van markt en zondagen gevoegd worden,
deze officieel voorzien in het treinboek of per
jaar 26.000 km. Ook nog de bijkomende ingelegde
ritten (overbevolking) gedurende de week en ook
's Zondags. Wij schatten deze bijkomende ritten
op een minimum van 25.000 km. per jaar. Wij
bekomen aldus 255.000 en 26.000 en 25.000 of
meer dan 300.000 km. Deze raming moet onge
veer juist zijn, inderdaad in de 10 eerste maan
den van 1932 werd er een afstand afgelegd van
277.277 km. en in 1933, 298.000 km.
Bij de afschaffing der treinen werden de uit
gaven eener autobusuitbating geschat op Fr. 3200
per dag of 1.168.000 frank. Niets heeft belet dat
de werkelijke uitgaven in 1933 tot Fr. 1.415.000
beliepen, of aan 4,72 per kilometer.
Door de besparingen (levering brandstof door
de N. M. B. S., vervanging der ontvangers enz.)
werden de onkosten der uitbating verminderd en
teruggebracht op Fr. 3,42 per kilometer. In Juli
1933 was de onkost 4,46 en in November 1933
4,01 per kilometer. Wij zijn evenwel zoo vrij te
laten opmerken dat deze besparingen de winsten
hadden moeten verhoogenvoorziene winsten
440.000 Fr., besparing op brandstof 60.000 Fr., ver
vanging ontvangers 138.000 frank, of samen
Fr. 638.000.
Op basis van een afstand per jaar 300.000 km.
aan kostprijs 3,40 fr. zou de autobusuitbating een
jaarlijksche uitgave vergen van Fr. 1.020.000.
Stellen wij daartegen een intensieve uitbating
per autorail (mazout). Wij voorzien niet 7 heen
en terugreizen, maar een minimum van 12 per
dag, 22 km. afstand, heen en terug 44 km. of per
dag (44x12) 528 km. In één jaar (528x365) of
192.720 kilometers.
De berekening omtrent de uitbating per auto
rail (mazout) kunnen wij ongetwijfeld ook be
naderend doen. Immers het tegenwoordig contract
der autobusuitbating voorziet alle uitgaven
5 op het aangewend kapitaal, bezoldigingen
bestuurder, bediende, chauffeurs, ontvangers,
werktuigkundige, verzekeringen, sociale lasten,
afschrijving materiaal (in vier jaar en op 5 rij
tuigen) onderhoud rijtuigen, schilderwerk, pre
mie en benevens nog 5 op de bruto ontvangsten.
Er valt te noteeren dat de brandstof tegenwoor
dig geleverd wordt door de N. M. B. S.
Alles inbegrepen worden de onkosten der auto
busuitbating geraamd op 3,40 per kilometer. Op
zelfde basis en per km. fr. 0.60 voor onderhoud
der baan (deze wordt thans ook gedeeltelijk on
derhouden) of Fr. 4, zou een autorailuitbating
dus geven als kostprijs 192.720x4 of 770.880 fr.
per jaar.
Kwestie van het bewaken der barreelen dit
zou op een minimum kunnen teruggebracht wor
den daar de autorails zouden stoppen aan de
bijzonderste wegen.
Ook geen spraak van het terug in dienst stellen
der stations Moorslede en Zonnebeke.
Benevens deze intensieve dienst per autorail
(12 heen en terugreizen) welke eventueel nog
zouden kunnen verhoogd worden, zou de autobus
dienst, net zooals in 1931 en begin 1932, de spoor
lijn kunnen aanvullen. Er zou nog een vergoeding
berekend op de bruto-ontvangsten dezer autobus
uitbating ten goede komen aan de N. M. B. S.
Maar neen, men tracht ons op alle mogelijke
wijzen om den tuin te leiden. Alles geeft den
schijn dat Brussel oordeelt dat men hier in West-
Vlaanderen niet kan rekenenwij laten zelf
oordeelen waar er een te kort aan gezond ver
stand is. Voorziene winsten bij de afschaffing
der treinen Fr. 440.000 te verhoogen door de op
gelegde beztiinigingen Fr. 198.000, of samen
638.000 fr. winsten enals uitslag een deficiet
bekomen van 545.000 frank Op financieel gebied
fiasco
Geen privaatzaken, nog minder privaatbelan-
gen wij eischen gelijke behandeling als op alle
andere secundaire lijnen. Zal de behandeling in
de Kamer der Volksvertegenwoordigers alsook de
beslissing van den Heer Minister van Verkeer
een einde stellen aan die comedie