Groote Prijskamp op den Teerlingbak HET TREINVERKEER «IEPER-RGUSSELARE» het schip, beurtelings de volgende aanspraken, die allen hartelijk toegejuicht werden Rede van M. A. LOMMEZ, bestendig afgevaardigde Mevrouwen, Mijnbeeren, De Heer Gouverneur had heel graag op deze plech tigheid willen tegenwoordig zijn. doch tot zijn spijt ii hij hierin verhinderd. Van dicht bij volgt hij alles wat er in onze Provincie geschiedt, op welk gebied het ook zij, en reeds menig maal heeft hij aan onze stadgenooten laten blijken hoe bekommerd hij is om den welstand onzer streek, om den bloei van handel en nijverheid in ons gewest. Telkenmale wanneer het hem gegeven werd, heeft hij zulks uitdrukkelijk bewezengetuige hiervan alleen reeds zijne tusschenkomst, en de door hem aangewende voetstappen tot het bekomen van het herstel van de vaart Yper naar Comen. De Heer Gouverneur waardeert ten zeerste de po gingen door de Ypt. lingen in werke gesteld, ten voor- deele van handel en nijver heid, en in het bijzonder waardeert hij het feit dat gij niet alleenlijk streeft naar goede waterwegen en water verbindingen, maar tevens bewijzen wilt dat deze nood zakelijk zijn, ja zelfs onmis baar voor het welzijn dei- streek. Dit bewijs geeft Yper van daag. De Yperlingen koopen zelf hunne schepen aan, om te zorgen voor het vervoer hunner waren, zij willen ei eigene vloot hebben. Elders' nog heeft de Heer Gouverneur gezegd dat eene haven slechts bloeien kan als wanneer de inwoners der stad waar die haven gelegen is, zelf voor den bloei ervan zorgen, door zich te interes seeren in de havenwerken, door zich eene koopvaardij vloot aan te schaffen, door zelf nijverheidsinrichtingen op te richten enz. Welnu op heden begroeten wij hier den man die het eerst onder al de Yperlingen aangedurfd heeft zich eene eigene vrachtboot aan te schaffen, aldus bewijzen de dat de inwoners het fneenen. en zij niet terug schrik ken voor opofferingen als het maar gaat voor het wel zijn en den bloei der stad en heel de streek. Daarom, namens den Heer Gouverneur, wensch ik den Heer Vandeputte geluk, mocht zijp voorbeeld na gevolgd worden door andere inwoners onzer stad, zulks zal een bewijs te meer zijn dat de vaartkwestie van Yper geen ijdel woord is, doch wel een levenskwestie. Mocht «Nieuw Yper» aan zijnen eigenaar in 't bij zonder, en aan de inwoners der stad in het algemeen, welstand en geluk mede brengen. Rede van M. H. VERMEULEN, Voorzitter der Handelskamer van Yper. Eerweerde Heer Deken, Heer Afgevaardigde van den Heer Gouverneur, Heer Burgemeester, Dames, Heeren, Het is mij een aangename plicht al de Overheden die, door hunne tegenwoordigheid hier, hunne belangstel ling en genegenheid betoonen voor alles wat den her wordenden bloei van onzen handel en de bedrijvigheid van het Ypersch leven betreft, wan harte om hunne vereerende aanwezigheid te bedanken. Ik bedank ook den Zeer Eerweerden Heer Deken en de Eerweerde Heeren Geestelijken voor hunne welwil lende medewerking, die er grootelijks heeft toe bijge dragen om den luister dezer plechtigheid te verhoogen, en mijn innigsten dank gaat ten slotte ook nog aan den Heer Gouverneur onzer Provincie, die steeds al onze pogingen voor de heropleving van Yper volgt en steunt, en die den Heer advokaat Lommei, bestendig afgevaar digde van Yper, gelast heeft hem heden op deze plech tigheid te vervangen. - - - De plechtigheid van heden zal dagteekenen in onze geschiedenis. Zij is een der kenteekens van het nieuw leven, waarin het nieuw Yper is ingegaan. Er rijst hier een 'jong geslacht dat onze geliefde stad in een nieuwen bloei zal bewerken en de gebeurtenis van heden geeft de maat van zijn ondernemingsgeest en durf. De vaart Yper-Yzer is nauwelijks sedert drie jaar bevaarbaar, ën wij zullen dit jaar reeds een trafiek van meer dan 50.000 ton boeken. Had iemand van ons, in den langen strijd dien wij voor het herstel dezer vaart voerden, eeri dergelijken uitslag moetén durven voorspellen, dan had men ons voor gek aanzien. Dit doet ons voorgevoelen Welke toekomst aan de stad Yper zal te beurt vallen, wanneer, de vaart Yper- Komen hersteld zijnde, zij zal liggen langs een altijd bevaarbaren waterweg, die de Nijverheidsstreken van ons land en die van Noord-Frankrijk met de zee te Nieuwpoort zal verbinden. Dan zal de stad'Yper, na eeuwen van vreemde over- heersching, oorlog, pest, enz., na gedurende honderde jaren de vesting van het westland geweest te zijn, en niet minder dan 17 beleggen te hebben onderstaan, na in den wereldoorlog totaal vernield te zijn geweest, terug waardig worden van haar groot verleden, en van hare praalgebouwen aan wiens voeten, eens tot 3000 schuiten 's jaars hunne waren losten. Het initiatief van den Heer Vandeputte verdient den meesten lof en bewijst hoe groot het vertrouwen is dat hij in de scheepvaart van Yper stelt. Geen schooner naam ook dan Nieuw Yperkon gekozen worden, want het schip zal machtig veel mede helpen om aan onze herlevende stad het nieuw aange zicht te geven. Het zal, langs de banen waar het varen zal, de aan kondiger zijn van het nieuw leven dat hier ontstaat het zal. hopen wij, binnen weinige jaren ook langs Komen den herlevenden naam van Yper gaan bekend maken het zal en het moet eens de banden herknoopen tusschen Yper en Nieuwpoort, en den bloei herschapen welke Onze voorvaderen hier hebben gekend. Heil dus aan het schip Nieuw Yper We wenschen dat het initiatief van den Heer Vandeputte de beste vruchten drage en tot voorbeeld diene aan anderen. Heil ook «Nieuw Yper» in zijn schoone loopbaan van boodschapper onzer herwordende lieve stad!... Lang leve en vare het Nieuw Yper Rede van M. VANDERGHOTE, burgemeester Mevrouwen, Mijnheeren, Op 18 Maart 1933. had ik het voorrecht, als burge meester van Yper. de schippers te ontvangen die voor de eerste maal na den wereldoorlog te Yper aan wal kwamen. Het was voor onze -stad een heuglijken en heerlijken hoogdag en ik herinner mij nog, alsof het gisteren was, het schouwspel van den statigen stoet der koophandels schepen die, heerlijk gepint en bevlagd, in de weel- drige schakeering van hun prachtig feestgetooi, lang zaam, onder het applaus eener geestdriftige menigce en het weergalmen van ons Thuyndaglied, de binnen haven van Yper invaarden. Yper vierde alsdan het herstel van den waterweg die gedurende de Middeleeuwen haar een onmetelijken voorspoed gebracht had. Was het immers niet een eerste stap naar meer welvaart en meer voorspoed En vandaag staan wij hier nogmaals langs den De wijding van het schip door Z. E. H. Deken Vermaut eeuwenouden waterweg, midden dezelfde geestdriftige menigte, dezelfde vooraanstaande gezaghebbenden, midden hetzelfde feestgetooi en feestrumoer. Maar vandaag is het niet meer om zooals in 1933 een symbolisch feit, eene blijde verwachting te vieren. Wij deelen immers vandaag de vreugde van onzen waarden stadgenoot, M. Alidoor Vandeputte die, al hoewel hij in zijn familiekring reeds vader is van een kroostrijk gezin, vandaag de geboorte viert van een eerste kind dat in zijne handelszaak geboren is. Wij vieren met hem de geboorte van het eerste koophandels schip van Yper, de geboorte van Nieuw Yper Wij zijn gelukkig, Mevrouw Hector Vermeulen en ik zelf, bij den doop van dit eerste kind als peter en meter uitgenoodigd te zijn geweest, maar vooral gelukkig omdat het aan vader Vandeputte behaagd heeft zijn kind Nieuw Yper te heeten. «Nieuw Yper» is voorwaar een schoone en betee- kenisvolle naam. een naam waar durf en .vertrouwen in steekt, een naam die het inzicht laat uitschijnen van den vader met alle «routine» af te breken en tevens ook zijn ondernemingsgeest bevestigt. Niéuw Yperis ook de veropenbaring van den nieuwen geest die onzen handel en onze nijverheid moet bezielen, de geest van durf eri wilskracht die, in de Middeleeuwen, de heerschappij op handelsgebied aan onze voorvaderen heeft geschonken. Wij wenschen dan ook uit ter harte aan «Nieuw Yper'eene lange loopbaan wij wenschen dat dit kind in den huiskring van M, Vandeputte zijn deel van geluk, voorspoed en welvaart mede brengen moge. Wij wenschen ook, dat «Nieuw Yper» geen eenig kind zal blijven, integendeel dat het broeders en veel broeders zal hebben en, indien Vader Vandeputte het niet vermag enkele broeders aan «Nieuw Yper» te schenken, dat zijne buren, door zijn daad .aangeprik keld, door zijn durf aangemoedigd, zijn voorbeeld zullen volgen, dat binnen enkele jaren, Yper zal mogen bogen op het bestaan van eene koophandelsvloot, die wijd ert zijd, de blijde herwording van onze stad zal bevesti gen alsmede haar vastberaden wil tot steeds hooger peil., van welstand,t.e geraken. Hierna brak de peter éen flesch champagne tegen het schip en werd er aan de schippefin. Mevrouw Clementine Vandenbossche, door den jeugdigen kleinzoon van M. Aimé Gruwez, een prachtigen bloemruiker aangeboden, wijl lie Har monie Naar Wijd en Zijd uitvoerde. Vervol gens ontblootte de peter dén naam van het schip, die nog met de Ypersche kleuren bedekt was, e"n daar prijkte voor de oogen der begeestei-de me nigte het opschrift" 't Nieuw Yper De meter, van haar kant, sneed de koord door waarmede het schip nog aan den grond verbonden was, en hierop vaarde het schip, onder de toejuichingèh der omstaanders en terwijl de tonen van het Ypersch lied weerklonken, enkele meters ver de vaart op, om dan weer naar zijn landingsplaats terug te keeren. Een kleine ontvangst ten huize van den Heer Vandeputte, waar er aan de aanwezige overheden en uitgenoodigden een glas aangeboden werd, besloot deze mooie plechtigheid, die voor de toe komst van den Yperschën handel het beste laat verhopen. Een bezoek aan het schip gebracht Overtuigde ons van den flinken bouw ervan en van de groote gerieflijkheid die den schipper en zijn gezin daar geboden wordt. De woonkabien is waarlijk weelderig ingericht en strekt ter eere zoo van den bouwer van het schip, de Heeren Boels en C"', van Temsche, als van den eigenaar, M. Al. Vande putte. Mocht deze laatste het grootste profijt mogelijk trekken uit zijn schip en mocht zijn schoon initiatief hier nog vele navolgers vinden, Naar wij vernemen heeft de Heer Boels, bou wer van het schip 't Nieuw Yper die de doop plechtigheid van Zondag laatst bijwoonde, de Handelskamer van Yper uitgenoodigd zijn scheepsbouwwerf, te Temsche, te gaan bezoeken. Dit vriendelijk aanbod werd dadelijk aanvaard en het bezoek aan de inrichtingen van den Heer Boels zal in den loop van toekomende jaar plaats hebben, daar de Handelskamer van Yper besloten is alsdan opnieuw de werken van het Albertka- naal te gaan bezichtigen en van deze reis zal gebruik maken om terzelfdertijd ook de scheeps bouwwerf Boels en C"\ te Temsche, te bezoeken. ZONDAG 6 DECEMBER 1936, om 7 uur in 't Gouden Lam, Kaai, Yper, bij Jules HOLLEBEKE T' prijs: schoone wollen deken; 2" prijs: verrassing. Verders 20 - 15 - 10 - 5 - 5 - 5 - 5 fr. Inleg 1 Frank. De Spoorweg zorgt voor COMFORT, VEILIGHEID EN SNELHEID In de treinen werd er door de N. M. B. S. een strooibriefje verspreid. Dit is betiteld «Verwar ming der treinen van de N. M. B. S. Hierna volgt de inhoud Opdat de reizigers in de rijtuigafdeelingen een aan gename temperatuur zouden kunnen houden, werden toestellen tot regeling der verwarming en der verluch ting te hunner beschikking gesteld. In weerwil van de talrijke verbeteringen welke, in de laatste jaren, aan deze toestellen werden toege bracht, maken de plotselinge veranderingen der tem peratuur, eigen aan ons klimaat, het veelvuldig stil houden om de reizigers tê laten in- of uitstappen, de min of meer volledige bezetting der afdeelingen. het behoud van een gepaste temperatuur in de spoorrijtui- gen ver van gemakkelijk. Ingeval de toestellen tot regeling der verwarming en de ventilatoren niet den gewenschten uitslag geven, worden de reizigers beleefd verzocht zich te wenden tot het treinpersoneel, dat alles zal in het werk stellen om hun, in de mate van het mogelijke, voldoening te schenken. De Spoorweg zorgt voor COMFORT, VEILIGHEID, SNELHEID. October 1936. Prachtigde Spoorweg zorgt voor Comfort, Veiligheid en Snelheid, ook voor verwarming... ten minste op de treinen. Op de autobussen der lijn Ieper-Rousselare is het juist het tegenovergestelde. Twee maten en twee gewichten. ComfortPast dit toe op de autorijtuigen wel ke in dienst zijn meer staande plaatsen dan zit plaatsen, niet beantwoordende aan de eischen van een gezond en aangenaam vervoer. Rijtuigen met meer dan 300.000 km. reeds afgeschreven én toch nog in dienst. Wij willen niet verder uitwij den daar de reizigers en de werkelijke gebruikers van de autobussen zelf kunnen oordeelen- over dit moderne comfort hen door de N. M. B. S. aangeboden en bezorgd Veiligheid! Geen enkel autobus beantwoordjt aan de wettelijke voorschriften bepaald bij ko ninklijk besluit, van 12 Juli 1933. Men zal ons komen verklaren «de. rijtuigen werden goedge keurd door de wettelijke "overheid Hoe komt het dan dat rijtuigen niet voorzien Van een bewijs van deugdelijkheid toch in lijn gesteld worden. Zoo b. v. een rijtuig nagezien op 20 Oogst 1936 nieuwe schouwing te doen vóór .20 November 11 nog in dienst was op 27-28 der zelfde maand met een oud bewijs van deugdelijkheid. i Snelheid LIn-1914 werd de afstand IeperrRous- selare afgelegd in 25/30 minuten ook on 1931,..- in 1936 55 minuten en onder welke -voorwaar den. En juist cmdat de autobussen der lijn Ieper- Rousselare zoo comfortabel .zijn, alle veiligheid bieden en een snel verkeer tusschen beide steden verzekeren heeft men het wenschelijk geacht dat de reis van den Heer Kabinetsoverste op 6" November 11. grootendeels doorgebracht werd in een privaat-auto. Men was wellicht bang dat dit zoo comfortabel vervoer der N. M. B. S. een na- deeligen indruk had kunnen veroorzaken. Wij danken de Nationale Maatschappij der Bel gische Spoorwegen om hare bezorgdheid, om haar kommer... en vragen haar-, deze te willen toe passen op onze streek, op de lijn Ieper-Rousselare. Wij zijn immers die-financieele dictgtuur, dit dienen van privaatbelangen beu. Wij hopen dat de Heer Minister van Verkeer onpartijdig deze zaak onderzoekt en een gunstige beslissing zal overmaken tijdens de bespreking in de Kamer der Volksvertegenwoordigers. Achter de schermen wordt de werking voor het onveranderd behoud der autobusuitbating even wel voortgezet. Die comedie moet eindigen men heeft inderdaad lang genoeg gezorgd voor de ver warming van privaatbelangen Alles op tijd en stond, Maakt U blij en gezond, Daarom, na 't eten, ei, 'n Tasje PACHA Chicorei.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 2