Wat is Fascisme DE VISCHWINKEL M" Vandendriessche 4 VERANDERING VAN WOONST VERCOUTER - TALON NAAR DE POPERINGHESTRAAT, 5. DENTISTÊ Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. LA DESTRUCTION D'YPRES ONS STANDPUNT HET WOORD DE WORDING VAN HET FASCISME ZIJN PROGRAMMA ZIJN WERKING Deze bijdrage over het Fascisme is geen propa- ganda-materiaal. Zij draagt in zich, als eenig doel, een onvooringenomene uiteenzetting van het begrip Fascisme wat Fascisme beteekent, hoe en waar het ontstond en evolueerde, zijn pro gramma. zijn werking. Kortom het bizonderste dat wij moeten indachtig zijn bij onze moge lijke oordeelvelling erover. Aldus dient dit arti kel beschouwd te worden als een zuivere begrips vorming, die zoowel door de Fascisten als door de Anti-Fascisten op prijs moet gesteld worden. Het woord Fascisme werd ontleend aan het Italiaansche woord Fasci dat bundel betee kent. en dat in de geschiedenis van Oud-Rome reeds een bizondere beteekenis had. Immers de Fasces et secures de roedenbundel met mid denin een uitstekende stalen bijl, was toenter- tijde aldaar in de lijfstraffelijke rechtspleging het symbool van de heerschappij over leven en cood. Het Fascisme is de politieke beweging door Benito Mussolini in Italië ontworpen, die zich ontwikkelde tot een strooming van internationale beteekenis. Vóór den Wereld-Oorlog 1914-1918 was Musso lini een sociaal demokraat. In 1914 beschouwde hij dén Wereld-Oorlog als een middel tot de ver wezenlijking der Socialistische betrachtingen, en tot de vergrooting van de Italiaansche bezittin gen. Op 15 November 1914 stichtte hij de Popoio d'Italia, en werd uit de Socialistische partij ge sloten. Op 23 Maart 1919 sticht hij te Milaan de Fasci Italiana di Combatimento, met het doel het communisme in Italië te bestrijden, om daardoor persoonlijk aan de macht te komen. Hij gaat zeer constructief te werk door eigen cellen te vormen Syndicaten, Militie en een Groote Raad. Op 8 Januari 1921 proklameert hij zijn bewe ging tot een staat in den staat, zonder daardoor door de regeering verontrust te worden. Nu evo lueert hij van republikein tot monarchist, van anti-klerikaal tot duider van het Katholicisme. Op 7 November 1921 omvormt hij zijn beweging TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER 34, BOTERSTRAAT, 34 YPER tot partij. Midden 1922 gelukt hij erin de Nationa listen en de Syndicalisten bij zijn partij aan te sluiten. Daardoor beschikt hij nu reeds over een groote macht, waarmee hij van 28 tot 30 October 1922 opmarcheert naar Rome, en erin gelukt zich van het bewind meester te maken. Onmiddellijk zet hij zich aan het werk om met zijn Fascisme een nieuwen geest, een nieuw regime te brengen, eerst in Italië, daarna stilaan in de andere Euro- peesche landen. Het Fascistisch Bewind van Mussolini in Italië, kan in drie groote perioden ingedeeld worden 1. De Periode 1922 a 1926. Het is de periode der onbeperkte dictatuur, die onwederroepelijk beslist over het leven en den dood van alle on derdanen. Er wordt slechts eene politieke partij toegelatendie van Mussolini. De aanhangers hebben als erkenningsteeken de Fascesen dragen een zwart hemd. Al de andere partijen worden ontbonden, en ten strengste verboden tegenstand wordt niet in het minste geduld. Matteotti, socialistisch kamerlid, die zich door woord en geschriften tegen het Fascisme weerde, werd op 10 Juni 1924 ontvoerd en even buiten Rome vermoord, op aansteken van eenige voor aanstaande leden der Fascistische Partij. De po litiek onzekere bedienden en ambtenaars worden allen uit den staatsdienst ontslagen. De persvrij heid wordt beperkt. De doodstraf wordt opnieuw ingevoerd. 2. De Periode 1926 a 1933. De Fascistische staat wordt ge'vormd de grondslagen voor den Totalen Staat worden gelegd. Staat en Partij worden samengesmolten, de samenwerking der Syndicaten wordt georganiseerd, de grondbe ginselen van het Arbeidsrecht worden geprocla meerd. 3. De Periode 1933 tot heden, waarin de fascistische beginselen op economisch gebied worden uitgewerkt, door het Corporatief systeem. Welk programma heeft het Fascisme V 1. Het Fascisme huldigt het beginsel van den autoritairen Staat: den Staat die een eigen waarde heeft, een eigen macht, die niet uit het Volk komt. De Autoritaire Staat is niet neutraalhij neemt een eigen zelfstandig standpunt in, hij is onverbiddelijk, hij beheerscht alles, hij is ab soluut. 2. Het Fascisme wil meteen den Totalen Staat, waarin ieder staatsburger, ieder klasse, ieder groep algeheel opgenomen wordt, welis waar met een zeker aantal rechten, doch beslist ondergeschikt aan de belangen van den allesom- vattenden Staat. Voor het Fascisme is de Staat het einddoel, de staatsburger is slechts een mid del. Het Fascisme eischt alle levensgebieden voor zich op, die het samenvoegt tot één geheel, één totaal. Aldus kunnen de woorden, door Mussolini te Udine gesproken op 20 October 1922 Niets tegen, niets zonder, alles in den Staat» als het programma van den Totalen Staat beschouwd worden. 3. Het Fascisme duldt geen tegenpartij. Het laat slechts één partij toe die van den Staat. Alle andere politieke partijen blijven ten streng ste verboden. Bij de verkiezingen is er dus slechts één lijstde Staatslijst. Woorden of geschriften tegen de staatspartij zijn eveneens verboden. Er is dus geen persvrijheid. 4. Het Fascisme werkt zijn beginselen op sociaal en economisch gebied uit door een Syn dicaal en Corporatief systeem. De Staat is niet opgebouwd uit de syndicaten en de corporaties doch de Staat nam die in zich op, met aanduiding van eigen taak. De syndicaten moeten den klasse- vrede verzekeren, door het particuliere belang der burgers terug te dringen voor het algemeen belang. De corporaties moeten de nationale eko- nomie regelen, door een inbeslagnemen van het private ekonomische leven der natie, in een so ciaal corporatief systeem. 5. Het Fascisme aanvaardt hiërarchie en dic tatuur. Er bestaat een sociaal-ekonomische hiërar chie van syndicaat over corporatie. De eenige toegelaten partij Partita Nazionale Fascista (P.N.F.) beheerscht het geheele politieke leven der natie. Daarin is De Groote Raad het hoogste orgaan, dat alle werkzaamheden van het regime aaneen doet sluiten en als onafscheidelijk van elkaar inpalmt. De Duce beheerscht den Grooten Raad, zoonoodig didactoraal. Deze Fascistische betrachtingen beperken zich overigens geenszins bij Italië. Immers afgezien van het feit dat zij heel duidelijk merkbaar zijn in Hitiers politieke streven een solidaire sterke Germaansche Natie vormen baseert Mussolini, inzake buitenlandsche politiek, zich op zijn hië- rarchisch-organische beginsel. Aldus strijdt het Fascisme heftig in woord en geschriften tegen elke idee, tegen elke internationale die 'tegen de totalitaire Staatsopvatting opkomt. Mussolini verklaarde zulks onomwonden op 1 April 1923 te Milaan in een rede Men begrijpt zei hij hoe zeer het probleem van de Italiaansche ex pansie in de wereld een probleem van leven en dood voor het Italiaansche ras is. Ik bedoel ex pansie in alle beteekenissen moreel, politiek, economisch, demografisch. Het woord expansie zooals Mussolini het ge bruikte kan een drievoudige uitbreiding van Ita lië beoogen 1) hetzij door vergrooting van zijn gebied ten koste van naburige Staten 2) hetzij door het verwerven van koloniën 3) hetzij door de vergrooting van zijn invloed. Welnu Musso lini's aanslag op Abbessinië, zijn steun aan de op standelingen in Spanje, en zijn verwoeden strijd tegen de Socialistische idees doen ons gelooven dat hij de drievoudige expansie voor Italië op- eischt. Wat moeten wij uit deze beknopte uiteenzet ting over het Wezen van het Fascisme vooral ont houden Dat het Fascisme een Staats-Corporatie stelt tegenover de vrije maatschappij, dat het leiderschap en discipline opeischt in plaats van gelijkheid en vrijheid, dat het de particuliere be langen van de Staatsburgers opoffert aan de al- gemeene belangen van den Staat. Kortom dat het einddoel van het Fascisme dus dient gezocht in het vormen van een sterken veroveringsstaat, en dit ten koste van alle vrijheid. Wie droomt van veroveringen kan Fascistisch denken, wie houdt van berusting denke Anti- Fascistisch. Jef Van Wynsberghe. (O) is overgebracht van de Rijselstraat, 166, ALLE VERSCHE EN GEZOUTEN VISCH SPECIALITEIT van OPGELEGDE VISCH. O Opinion de deux journalistes étrangers La destruction d'Ypres, ce meurtre inexpiable des allemands, commenga a partir du 10 novem- bre 1914. Depuis lors, comme Reims, comme Ar ras, comme Soissons, la ville ne cessa plus d'être une cible pour les canons a longue portée. La fureur teutonique aurait cependant dü être apai- sée après l'incendie de la superbe cathédrale de St Martin et des Halles, cette merveille de l'ar- chitecture civile du moyen-age, dont Maeterlinck a si justement vanté la masse énorme mais indiciblement harmonieuseet qu'on pouvait croire Impérissable. Un frangais, le romancier Gaston Chérau, entra dans la ville bombardée trois jours après celui oü les Halles et la cathédrale brülèrent, prit des photographies pour l'Illustrationqui les a reproduites avec ces notes Telles que m'apparaissent ces Halles, témoi- gnait-il, je crois avoir devant moi une réplique assombrie et matée du palais des Doges. La fine tourelle de l'ouest est deboutle gros beffroi écorné, défoncé tient toujours, mais le haut toit pointu dont il surgissait n'existe plus, et c'est dans cette agonie des pierres, une transfiguration intraduisible, une analyse tragique de l'énorme batiment qui semble nous dire avec orgueil, avant de tomber Voila de quoi j'étais fait Les Halles restées debout depuis le XIII' siècle, unissaient a leur puissante évocation historique la valeur d'un incomparable document d'art, en ce sens qu'aucun autre monument n'offrait de fagon aussi frappante, le double aspect d'une oeuvre de beauté majestueuse et, a la fois, d'uti- lité. Qu'elle proie pour l'incendie que cette gigantes- que toiture dont les poutres avaient été taillées dans les chênes colossaux des forêts géantes dis- parues a tout jamais. M. Luigi Barzini, le distingué reporter italien, dans les articles du Corriere della Sera, relate que c'est le matin du dimanche 22 novembre que les cloches du beffroi sonnèrent pour la dernière fois. L'article de M. Barzini témoigne de l'in- dignation soulevée dans l'Italie, encore neutre, par le vandalisme organisé des nouveaux bar- bares. Pourquoi eet horrible supplice deman- dait M. Barzini, prévoyant la longue agonie et la mort d'Ypres. Et d'avance le journaliste italien réfutait les sophismes probables du crime, ta- chant d'apporter des justifications. Les alle mands diront comme pour Reims, que les tours pouvaient servir d'observatoire. Alors pourquoi n'ont-ils pas tiré sur l'église St Pierre, dont le clocher pouvait également servir d'observatoire Pourquoi les quartiers d'Ypres éloignés des Hal les, du cóté de la por te de Menin, sont-ils restés intacts Non, non, on a tiré sur les Halles pour les détruire. Eh biennous pouvons a la rigueur réuss'r a maintenir une réserve affectée de neutres dans la guerre des Nations, mais dans la guerre entre l'Allemagne et les Halles d'Ypres, entre l'Allemagne et la bibliothèque de Louvain, entre l'Allemagne et la cathédrale de Reims, il n'est pas possible d'être neutre. Et un peu plus loin Notez bien que les posi tions des alliés sont au-dela d Ypres. Pour bom barder les Halles, les allemands ont dü tirer au- dessus des lignes ennemies. Ils ont épargné les soldats pour atteindre les monuments, c'est ce qu'ils ont fait chaque fois qu'ils l'ont pu. Si cette ville se trouve derrière l'armée qui les combat, cette ville est condamnée. Ne pouvant pas forcer les barrières de troupes, ils bombardent les mai- sons, les families, les gloires artistiques... O pauvre et chère Flandre, s'écrie Luigi Bar zini, douce et paisible, unie et tranquillp comme une mer calme pays de canaux, de clochers et de silence pieuse terre de traditions, de. sérénité, de bonté et de vertuDans cette vieille Europe turbulente oü tous ont quelque chose a demander a leurs voisins, oü tous les peuples ont des aspi rations, des ambitions, des rancunes et des con- voitises, il y avait un pays qui ne demandait rien, qui ne voulait rien, rêveur satisfait, flegmatique, content de sa vie innocentela Flandre. Et c'est contre elle que sévit la guerre la plus monstru- euse, la plus féroce qui se §oit jamais déchainée!... La population flamande fuit en lugubres cara- vanes, leurs maisons brülent, leurs sanctuaires s'écroulent, leur patrie disparait lambeau par lambeau...SERPY.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 4