Wat is Fascisme
DE VISCHWINKEL
M" Vandendriessche
4
VERANDERING VAN WOONST
VERCOUTER - TALON
NAAR DE POPERINGHESTRAAT, 5.
DENTISTÊ
Dixmudestraat, 49 YPER
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
LA DESTRUCTION D'YPRES
ONS STANDPUNT HET WOORD
DE WORDING VAN HET FASCISME
ZIJN PROGRAMMA ZIJN WERKING
Deze bijdrage over het Fascisme is geen propa-
ganda-materiaal. Zij draagt in zich, als eenig doel,
een onvooringenomene uiteenzetting van het
begrip Fascisme wat Fascisme beteekent, hoe
en waar het ontstond en evolueerde, zijn pro
gramma. zijn werking. Kortom het bizonderste
dat wij moeten indachtig zijn bij onze moge
lijke oordeelvelling erover. Aldus dient dit arti
kel beschouwd te worden als een zuivere begrips
vorming, die zoowel door de Fascisten als door
de Anti-Fascisten op prijs moet gesteld worden.
Het woord Fascisme werd ontleend aan het
Italiaansche woord Fasci dat bundel betee
kent. en dat in de geschiedenis van Oud-Rome
reeds een bizondere beteekenis had. Immers de
Fasces et secures de roedenbundel met mid
denin een uitstekende stalen bijl, was toenter-
tijde aldaar in de lijfstraffelijke rechtspleging
het symbool van de heerschappij over leven en
cood.
Het Fascisme is de politieke beweging door
Benito Mussolini in Italië ontworpen, die zich
ontwikkelde tot een strooming van internationale
beteekenis.
Vóór den Wereld-Oorlog 1914-1918 was Musso
lini een sociaal demokraat. In 1914 beschouwde
hij dén Wereld-Oorlog als een middel tot de ver
wezenlijking der Socialistische betrachtingen, en
tot de vergrooting van de Italiaansche bezittin
gen. Op 15 November 1914 stichtte hij de Popoio
d'Italia, en werd uit de Socialistische partij ge
sloten.
Op 23 Maart 1919 sticht hij te Milaan de Fasci
Italiana di Combatimento, met het doel het
communisme in Italië te bestrijden, om daardoor
persoonlijk aan de macht te komen. Hij gaat zeer
constructief te werk door eigen cellen te vormen
Syndicaten, Militie en een Groote Raad.
Op 8 Januari 1921 proklameert hij zijn bewe
ging tot een staat in den staat, zonder daardoor
door de regeering verontrust te worden. Nu evo
lueert hij van republikein tot monarchist, van
anti-klerikaal tot duider van het Katholicisme.
Op 7 November 1921 omvormt hij zijn beweging
TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER
34, BOTERSTRAAT, 34 YPER
tot partij. Midden 1922 gelukt hij erin de Nationa
listen en de Syndicalisten bij zijn partij aan te
sluiten. Daardoor beschikt hij nu reeds over een
groote macht, waarmee hij van 28 tot 30 October
1922 opmarcheert naar Rome, en erin gelukt zich
van het bewind meester te maken. Onmiddellijk
zet hij zich aan het werk om met zijn Fascisme
een nieuwen geest, een nieuw regime te brengen,
eerst in Italië, daarna stilaan in de andere Euro-
peesche landen.
Het Fascistisch Bewind van Mussolini in Italië,
kan in drie groote perioden ingedeeld worden
1. De Periode 1922 a 1926. Het is de periode
der onbeperkte dictatuur, die onwederroepelijk
beslist over het leven en den dood van alle on
derdanen. Er wordt slechts eene politieke partij
toegelatendie van Mussolini. De aanhangers
hebben als erkenningsteeken de Fascesen
dragen een zwart hemd. Al de andere partijen
worden ontbonden, en ten strengste verboden
tegenstand wordt niet in het minste geduld.
Matteotti, socialistisch kamerlid, die zich door
woord en geschriften tegen het Fascisme weerde,
werd op 10 Juni 1924 ontvoerd en even buiten
Rome vermoord, op aansteken van eenige voor
aanstaande leden der Fascistische Partij. De po
litiek onzekere bedienden en ambtenaars worden
allen uit den staatsdienst ontslagen. De persvrij
heid wordt beperkt. De doodstraf wordt opnieuw
ingevoerd.
2. De Periode 1926 a 1933. De Fascistische
staat wordt ge'vormd de grondslagen voor den
Totalen Staat worden gelegd. Staat en Partij
worden samengesmolten, de samenwerking der
Syndicaten wordt georganiseerd, de grondbe
ginselen van het Arbeidsrecht worden geprocla
meerd.
3. De Periode 1933 tot heden, waarin
de fascistische beginselen op economisch gebied
worden uitgewerkt, door het Corporatief systeem.
Welk programma heeft het Fascisme V
1. Het Fascisme huldigt het beginsel van den
autoritairen Staat: den Staat die een eigen waarde
heeft, een eigen macht, die niet uit het Volk
komt. De Autoritaire Staat is niet neutraalhij
neemt een eigen zelfstandig standpunt in, hij is
onverbiddelijk, hij beheerscht alles, hij is ab
soluut.
2. Het Fascisme wil meteen den Totalen
Staat, waarin ieder staatsburger, ieder klasse,
ieder groep algeheel opgenomen wordt, welis
waar met een zeker aantal rechten, doch beslist
ondergeschikt aan de belangen van den allesom-
vattenden Staat. Voor het Fascisme is de Staat
het einddoel, de staatsburger is slechts een mid
del. Het Fascisme eischt alle levensgebieden voor
zich op, die het samenvoegt tot één geheel, één
totaal. Aldus kunnen de woorden, door Mussolini
te Udine gesproken op 20 October 1922 Niets
tegen, niets zonder, alles in den Staat» als het
programma van den Totalen Staat beschouwd
worden.
3. Het Fascisme duldt geen tegenpartij. Het
laat slechts één partij toe die van den Staat.
Alle andere politieke partijen blijven ten streng
ste verboden. Bij de verkiezingen is er dus slechts
één lijstde Staatslijst. Woorden of geschriften
tegen de staatspartij zijn eveneens verboden. Er
is dus geen persvrijheid.
4. Het Fascisme werkt zijn beginselen op
sociaal en economisch gebied uit door een Syn
dicaal en Corporatief systeem. De Staat is niet
opgebouwd uit de syndicaten en de corporaties
doch de Staat nam die in zich op, met aanduiding
van eigen taak. De syndicaten moeten den klasse-
vrede verzekeren, door het particuliere belang
der burgers terug te dringen voor het algemeen
belang. De corporaties moeten de nationale eko-
nomie regelen, door een inbeslagnemen van het
private ekonomische leven der natie, in een so
ciaal corporatief systeem.
5. Het Fascisme aanvaardt hiërarchie en dic
tatuur. Er bestaat een sociaal-ekonomische hiërar
chie van syndicaat over corporatie. De eenige
toegelaten partij Partita Nazionale Fascista
(P.N.F.) beheerscht het geheele politieke leven
der natie. Daarin is De Groote Raad het hoogste
orgaan, dat alle werkzaamheden van het regime
aaneen doet sluiten en als onafscheidelijk van
elkaar inpalmt. De Duce beheerscht den Grooten
Raad, zoonoodig didactoraal.
Deze Fascistische betrachtingen beperken zich
overigens geenszins bij Italië. Immers afgezien
van het feit dat zij heel duidelijk merkbaar zijn
in Hitiers politieke streven een solidaire sterke
Germaansche Natie vormen baseert Mussolini,
inzake buitenlandsche politiek, zich op zijn hië-
rarchisch-organische beginsel. Aldus strijdt het
Fascisme heftig in woord en geschriften tegen
elke idee, tegen elke internationale die 'tegen de
totalitaire Staatsopvatting opkomt. Mussolini
verklaarde zulks onomwonden op 1 April 1923 te
Milaan in een rede Men begrijpt zei hij
hoe zeer het probleem van de Italiaansche ex
pansie in de wereld een probleem van leven en
dood voor het Italiaansche ras is. Ik bedoel ex
pansie in alle beteekenissen moreel, politiek,
economisch, demografisch.
Het woord expansie zooals Mussolini het ge
bruikte kan een drievoudige uitbreiding van Ita
lië beoogen 1) hetzij door vergrooting van zijn
gebied ten koste van naburige Staten 2) hetzij
door het verwerven van koloniën 3) hetzij door
de vergrooting van zijn invloed. Welnu Musso
lini's aanslag op Abbessinië, zijn steun aan de op
standelingen in Spanje, en zijn verwoeden strijd
tegen de Socialistische idees doen ons gelooven
dat hij de drievoudige expansie voor Italië op-
eischt.
Wat moeten wij uit deze beknopte uiteenzet
ting over het Wezen van het Fascisme vooral ont
houden Dat het Fascisme een Staats-Corporatie
stelt tegenover de vrije maatschappij, dat het
leiderschap en discipline opeischt in plaats van
gelijkheid en vrijheid, dat het de particuliere be
langen van de Staatsburgers opoffert aan de al-
gemeene belangen van den Staat. Kortom dat het
einddoel van het Fascisme dus dient gezocht in
het vormen van een sterken veroveringsstaat,
en dit ten koste van alle vrijheid.
Wie droomt van veroveringen kan Fascistisch
denken, wie houdt van berusting denke Anti-
Fascistisch. Jef Van Wynsberghe.
(O)
is overgebracht van de Rijselstraat, 166,
ALLE VERSCHE EN GEZOUTEN VISCH
SPECIALITEIT van OPGELEGDE VISCH.
O
Opinion de deux journalistes étrangers
La destruction d'Ypres, ce meurtre inexpiable
des allemands, commenga a partir du 10 novem-
bre 1914. Depuis lors, comme Reims, comme Ar
ras, comme Soissons, la ville ne cessa plus d'être
une cible pour les canons a longue portée. La
fureur teutonique aurait cependant dü être apai-
sée après l'incendie de la superbe cathédrale de
St Martin et des Halles, cette merveille de l'ar-
chitecture civile du moyen-age, dont Maeterlinck
a si justement vanté la masse énorme mais
indiciblement harmonieuseet qu'on pouvait
croire Impérissable.
Un frangais, le romancier Gaston Chérau, entra
dans la ville bombardée trois jours après celui
oü les Halles et la cathédrale brülèrent, prit des
photographies pour l'Illustrationqui les a
reproduites avec ces notes
Telles que m'apparaissent ces Halles, témoi-
gnait-il, je crois avoir devant moi une réplique
assombrie et matée du palais des Doges. La fine
tourelle de l'ouest est deboutle gros beffroi
écorné, défoncé tient toujours, mais le haut toit
pointu dont il surgissait n'existe plus, et c'est
dans cette agonie des pierres, une transfiguration
intraduisible, une analyse tragique de l'énorme
batiment qui semble nous dire avec orgueil,
avant de tomber Voila de quoi j'étais fait
Les Halles restées debout depuis le XIII' siècle,
unissaient a leur puissante évocation historique
la valeur d'un incomparable document d'art, en
ce sens qu'aucun autre monument n'offrait de
fagon aussi frappante, le double aspect d'une
oeuvre de beauté majestueuse et, a la fois, d'uti-
lité.
Qu'elle proie pour l'incendie que cette gigantes-
que toiture dont les poutres avaient été taillées
dans les chênes colossaux des forêts géantes dis-
parues a tout jamais.
M. Luigi Barzini, le distingué reporter italien,
dans les articles du Corriere della Sera, relate
que c'est le matin du dimanche 22 novembre que
les cloches du beffroi sonnèrent pour la dernière
fois. L'article de M. Barzini témoigne de l'in-
dignation soulevée dans l'Italie, encore neutre,
par le vandalisme organisé des nouveaux bar-
bares. Pourquoi eet horrible supplice deman-
dait M. Barzini, prévoyant la longue agonie et la
mort d'Ypres. Et d'avance le journaliste italien
réfutait les sophismes probables du crime, ta-
chant d'apporter des justifications. Les alle
mands diront comme pour Reims, que les tours
pouvaient servir d'observatoire. Alors pourquoi
n'ont-ils pas tiré sur l'église St Pierre, dont le
clocher pouvait également servir d'observatoire
Pourquoi les quartiers d'Ypres éloignés des Hal
les, du cóté de la por te de Menin, sont-ils restés
intacts
Non, non, on a tiré sur les Halles pour les
détruire. Eh biennous pouvons a la rigueur
réuss'r a maintenir une réserve affectée de
neutres dans la guerre des Nations, mais dans la
guerre entre l'Allemagne et les Halles d'Ypres,
entre l'Allemagne et la bibliothèque de Louvain,
entre l'Allemagne et la cathédrale de Reims, il
n'est pas possible d'être neutre.
Et un peu plus loin Notez bien que les posi
tions des alliés sont au-dela d Ypres. Pour bom
barder les Halles, les allemands ont dü tirer au-
dessus des lignes ennemies. Ils ont épargné les
soldats pour atteindre les monuments, c'est ce
qu'ils ont fait chaque fois qu'ils l'ont pu. Si cette
ville se trouve derrière l'armée qui les combat,
cette ville est condamnée. Ne pouvant pas forcer
les barrières de troupes, ils bombardent les mai-
sons, les families, les gloires artistiques...
O pauvre et chère Flandre, s'écrie Luigi Bar
zini, douce et paisible, unie et tranquillp comme
une mer calme pays de canaux, de clochers et
de silence pieuse terre de traditions, de. sérénité,
de bonté et de vertuDans cette vieille Europe
turbulente oü tous ont quelque chose a demander
a leurs voisins, oü tous les peuples ont des aspi
rations, des ambitions, des rancunes et des con-
voitises, il y avait un pays qui ne demandait rien,
qui ne voulait rien, rêveur satisfait, flegmatique,
content de sa vie innocentela Flandre. Et c'est
contre elle que sévit la guerre la plus monstru-
euse, la plus féroce qui se §oit jamais déchainée!...
La population flamande fuit en lugubres cara-
vanes, leurs maisons brülent, leurs sanctuaires
s'écroulent, leur patrie disparait lambeau par
lambeau...SERPY.