Cinema Flora, Yper
oloniale Loterij
17 JAAR, N 39 - 16 DECEMBER 1936
17 ANNÉE, N 39 - 26 DÉCEMBRE 1936
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
Daar NIEUWJAAR op een Vrijdag
valt, zal ons volgende nummer één dag
vroeger verschijnen.
Dientengevolge bidden wij vriende
lijk doch dringend, de heeren notarissen
en onze berichtgevers, hunne adverten
ties en kronijken ook aanstaande week
één dag vroeger te sturen.
ZIJN LEVEN BELEVEN
en HET UUR DER REKENINGEN
D E
AN DIE DOODDE
Zaterdag 26 December
GROOT ENGELSCH BAL
KERSTNACHT
AAN ONZE ABONNENTEN
Onze abennenten die bij vergetelheid
geen kwijtschrift voor de hernieuwing
van hun abonnement werden aangebo
den, of het aangeboden werden tijdens
hunne afwezigheid, en wenschen voorts
HET YPERSCHE regelmatig te ontvan
gen, worden verzocht een kwijtsehrift
AAN TE VRAGEN OP HUN POST
KANTOOR of de som van 18 frank te
storten op postcheckrekening 46.173
(C. Dumortier, Yper.)
Voor de abonnenten die zouden ver
zuimen hieraan te voldoen, zal dit num
mer het laatste zijn, dat zij zullen ont
vangen.
Onze abonnenten uft het buitenland
worden vriendelijk verzocht ons den
prijs van hun abonnement (32 fr.per
internationaal postmandaat op te sturen
vóór nieuwjaar.
Gs wenssht allen een Vreugdevollen
Oudejaarsavond.
HET KANAAL KORTRIJK BOSSUYT
EN DE VAART YPER-KOMEN
-1- v
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 Ir.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 et. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉGION
D'YPR
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
DONDERDAG 24, om 8 1 u., VRIJDAG 25, vanaf 2 u.
en ZATERDAG 26 om 8 1 uur.
KERSTDAG Wat gedaan, Donderdag avond,
in afwachting der Nachtmis
Maar eenvo'udiglijk in de FLORA gaan zien naar het
nieuw 'speciaal programma van Kerstdag met
JOAN CRAWFORD in
met den vermaarden BUSTER CRABBE.
De beste fiim van den befaamden vertolker van Tarzan.
OPGELETZondag vanaf 2 u., Maandag om 8 uur,
Groote verandering van programma met
(Een film vol geheim).
- Het meesterwerk van Marie Bel, Gabriel Gabrio.
Jean Angelo, naar den roman van Claude Farrere
en EL RIO, (groote avonturenfilm), met den populairen
JACK PERRIN.
KINDEREN TOEGELATEN.
te 8 uur
in de zaal MAJESTIC Rijselstraat
Te MiddernachtHULSTDANS
ALGEMEENE INGANG 3 FRANK.
't Huis, op reis, aan boord, in 't véld
Is iedereen er op gesteld,
Op wat Wel, op het lekker kopie. hei.
Met onze PACHA Chicorei.
:t Is middernacht,., zoo rein als zilver'
Drijft Cedrons vloed, bij 't licht der maan,
En, siddrend, hoort de ziel der schepping
Het reddingsuur der wereld slaan.
Er zweeft iets in den glans der sterren
Alsof haar oog het wonder zag,
En zij aan God 't geheimwoord vraagden
Van wat haar blik niet raden mag.
o
Bevend dringt door 't stergewemel
Een heimnisvolle stem,
Als de groet van aarde en hemel
Aan 't Kind van Bethlehem.
o
Het hemelwelf breekt glins trend open
En zwevend in een schittrend rond,
Daalt eene blanke vlucht van englen
Op 't arm en schamel plekje grond.
O Godlijk Wichtje, waarom koost gij
De steenen krib van Bethlehem,
En waarom niet de marmren zuilen
Van 't koninklijk Jerusalem
o
O laat uwe englen henen vlieden
En 'c menschlijk oog uw blikken zien
De hemel bracht U zijne hulde
Laat de aarde U ook haar hulde biên.
Komt, herders, laat uw schapen weiden
Komt, prinsen, laat uw tronen staan
Want hij alleen blijft vast en eeuwig,
Als kroon en staf in rook vergaan.
Th. Van de Voorde.
Koopt dus een zwart biljet der
26 Snede van de
Uwe wenschen kunnen verwezenlijkt worden
bij de trekking van 29 December
te ANTWERPEN.
In den loop van onze perscampagne ten voor-
deele van het herstel der vaart Yper-Komen,
hadden wij reeds herhaalde malen gelegenheid
te spreken over het kanaal Kortrijk-Bossuyt da:,
op alle gebied, te overwinnen moeilijkheden der
natuur, groot aantal sassen, enz., zooveel gelijke
nis vertoont met de vaart Yper-Komen. Het eenig
verschil tusschen beide vaarten is dat het graven
der eene met succes bekroond werd, terwijl de
andere jammerlijk mislukte dat de eene vaart
in den loop der jaren haar groot nut heeft kun
nen bewijzen, terwijl het economisch belang der
andere vaart nu nog steeds in sommige middens
betwist wofdt, alhoewel men waarlijk ziende
blind moet zijn om nu nog, op onze dagen, het
nut van een waterweg te durven ontkennen.
De vaart Kortrijk-Bossuyt werd over een 80 tal
jaren gegraven met het doel de Leie met de
Schelde te verbinden en alzoo de handelsbetrek
kingen van Vlaanderen met het overige gedeelte
van 't land te vergemakkelijken. Zij heeft een
lengte van 15 kilometer en telt 11 sluizen met
daarbij een tunnel van 611 meter lang. Stroom
opwaarts en stroomafwaarts van deze tunnel
heeft de vaargeul yan dit kanaal, op een lengte
van 1600 meter, slechts een breedte van 6 meter
terwijl de normale breedte der vaargeul van de
vaart 10 meter bedraagt. Dit kanaal is dus op een
afstand van 2.211 meter, tunnel inbegrepen, in
enkel vak aangelegd zoodat de schepen er niet
kunnen kruisen. Wanneer een schip in dit pand
is aangekomen, moet een andere boot, uit de te
genovergestelde richting komende, blijven wach
ten tot het eerste schip dit gedeelte in enkel vak
heeft doorgevaren. Een electrische signalisatie
duidt de schippers aan zoo de weg vrij is of niet.
De verachtering, welke een schip er alzoo kan
ondergaan, bedraagt ten hoogste vier uren.
Niettegenstaande deze moeilijkheid, niettegen
staande het groot aantal sluizen, heeft de scheep
vaart op dit kanaal een gestadige uitbreiding ge
nomen. Doch er is nog meer, en dit werd zeker
en vast door de ontwerpers dier vaart geenszins
voorzien, langs de oevers van het kanaal hebben
zich talrijke en belangrijke nijverheden komen
neerzetten, fabrieken en werkhuizen werden ex-
opgericht en thans treft men er onder meer aan
olieslagerijen, spinnerijen, draadtrekkerijen, pan
nen- en steenbakkerijen, tot zelfs de electrische
centrale van Sweveghem verheft zich langs de
boorden van dit kanaal.
Het trafiek op die vaart heeft dan ook in de
laatste jaren een ongehoorde uitbreiding geno
men. In 1855, alswanneer de vaart gegraven werd,
teekende men er slechts de doorvaart aan van
enkele booten per dag. In 1923 werden er 12.200
ton goederen langs de boorden dier vaart geladen;
in 1930 was dit cijfer tot 40.500 gestegen in 1931
tot 54.500 verleden jaar bereikte men 61.000 ton
en dit jaar gaat men naar de 70.000 ton.
De scheepvaart is er zoo belangrijk geworden
dat de vaart onmogelijk aan de behoeften vol
doet en dat men zich verplicht ziet de vaart te
verbreeden. Dit werk is thans besloten en, op
voorstel van den Heer ingenieur Joseph De-
meyere, regeeringscommissaris voor het grens-
arbeidersgebied, werd zelfs besloten de bestaande
tunnel, die hier in België de eenige tunnel op een
vaart is, af te breken. De studies van dit werk
worden met spoed doorgezet en, volgens den Heer
Demeyere, zullen de werken in het begin van
1938 kunnen aangevangen worden.
Ziedaai- in 't kort de leerrijke geschiedenis der