Cinema Flora, Yper oloniale Loterij 17 JAAR, N 39 - 16 DECEMBER 1936 17 ANNÉE, N 39 - 26 DÉCEMBRE 1936 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres Daar NIEUWJAAR op een Vrijdag valt, zal ons volgende nummer één dag vroeger verschijnen. Dientengevolge bidden wij vriende lijk doch dringend, de heeren notarissen en onze berichtgevers, hunne adverten ties en kronijken ook aanstaande week één dag vroeger te sturen. ZIJN LEVEN BELEVEN en HET UUR DER REKENINGEN D E AN DIE DOODDE Zaterdag 26 December GROOT ENGELSCH BAL KERSTNACHT AAN ONZE ABONNENTEN Onze abennenten die bij vergetelheid geen kwijtschrift voor de hernieuwing van hun abonnement werden aangebo den, of het aangeboden werden tijdens hunne afwezigheid, en wenschen voorts HET YPERSCHE regelmatig te ontvan gen, worden verzocht een kwijtsehrift AAN TE VRAGEN OP HUN POST KANTOOR of de som van 18 frank te storten op postcheckrekening 46.173 (C. Dumortier, Yper.) Voor de abonnenten die zouden ver zuimen hieraan te voldoen, zal dit num mer het laatste zijn, dat zij zullen ont vangen. Onze abonnenten uft het buitenland worden vriendelijk verzocht ons den prijs van hun abonnement (32 fr.per internationaal postmandaat op te sturen vóór nieuwjaar. Gs wenssht allen een Vreugdevollen Oudejaarsavond. HET KANAAL KORTRIJK BOSSUYT EN DE VAART YPER-KOMEN -1- v HET YPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 Ir. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 et. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA RÉGION D'YPR ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés DONDERDAG 24, om 8 1 u., VRIJDAG 25, vanaf 2 u. en ZATERDAG 26 om 8 1 uur. KERSTDAG Wat gedaan, Donderdag avond, in afwachting der Nachtmis Maar eenvo'udiglijk in de FLORA gaan zien naar het nieuw 'speciaal programma van Kerstdag met JOAN CRAWFORD in met den vermaarden BUSTER CRABBE. De beste fiim van den befaamden vertolker van Tarzan. OPGELETZondag vanaf 2 u., Maandag om 8 uur, Groote verandering van programma met (Een film vol geheim). - Het meesterwerk van Marie Bel, Gabriel Gabrio. Jean Angelo, naar den roman van Claude Farrere en EL RIO, (groote avonturenfilm), met den populairen JACK PERRIN. KINDEREN TOEGELATEN. te 8 uur in de zaal MAJESTIC Rijselstraat Te MiddernachtHULSTDANS ALGEMEENE INGANG 3 FRANK. 't Huis, op reis, aan boord, in 't véld Is iedereen er op gesteld, Op wat Wel, op het lekker kopie. hei. Met onze PACHA Chicorei. :t Is middernacht,., zoo rein als zilver' Drijft Cedrons vloed, bij 't licht der maan, En, siddrend, hoort de ziel der schepping Het reddingsuur der wereld slaan. Er zweeft iets in den glans der sterren Alsof haar oog het wonder zag, En zij aan God 't geheimwoord vraagden Van wat haar blik niet raden mag. o Bevend dringt door 't stergewemel Een heimnisvolle stem, Als de groet van aarde en hemel Aan 't Kind van Bethlehem. o Het hemelwelf breekt glins trend open En zwevend in een schittrend rond, Daalt eene blanke vlucht van englen Op 't arm en schamel plekje grond. O Godlijk Wichtje, waarom koost gij De steenen krib van Bethlehem, En waarom niet de marmren zuilen Van 't koninklijk Jerusalem o O laat uwe englen henen vlieden En 'c menschlijk oog uw blikken zien De hemel bracht U zijne hulde Laat de aarde U ook haar hulde biên. Komt, herders, laat uw schapen weiden Komt, prinsen, laat uw tronen staan Want hij alleen blijft vast en eeuwig, Als kroon en staf in rook vergaan. Th. Van de Voorde. Koopt dus een zwart biljet der 26 Snede van de Uwe wenschen kunnen verwezenlijkt worden bij de trekking van 29 December te ANTWERPEN. In den loop van onze perscampagne ten voor- deele van het herstel der vaart Yper-Komen, hadden wij reeds herhaalde malen gelegenheid te spreken over het kanaal Kortrijk-Bossuyt da:, op alle gebied, te overwinnen moeilijkheden der natuur, groot aantal sassen, enz., zooveel gelijke nis vertoont met de vaart Yper-Komen. Het eenig verschil tusschen beide vaarten is dat het graven der eene met succes bekroond werd, terwijl de andere jammerlijk mislukte dat de eene vaart in den loop der jaren haar groot nut heeft kun nen bewijzen, terwijl het economisch belang der andere vaart nu nog steeds in sommige middens betwist wofdt, alhoewel men waarlijk ziende blind moet zijn om nu nog, op onze dagen, het nut van een waterweg te durven ontkennen. De vaart Kortrijk-Bossuyt werd over een 80 tal jaren gegraven met het doel de Leie met de Schelde te verbinden en alzoo de handelsbetrek kingen van Vlaanderen met het overige gedeelte van 't land te vergemakkelijken. Zij heeft een lengte van 15 kilometer en telt 11 sluizen met daarbij een tunnel van 611 meter lang. Stroom opwaarts en stroomafwaarts van deze tunnel heeft de vaargeul yan dit kanaal, op een lengte van 1600 meter, slechts een breedte van 6 meter terwijl de normale breedte der vaargeul van de vaart 10 meter bedraagt. Dit kanaal is dus op een afstand van 2.211 meter, tunnel inbegrepen, in enkel vak aangelegd zoodat de schepen er niet kunnen kruisen. Wanneer een schip in dit pand is aangekomen, moet een andere boot, uit de te genovergestelde richting komende, blijven wach ten tot het eerste schip dit gedeelte in enkel vak heeft doorgevaren. Een electrische signalisatie duidt de schippers aan zoo de weg vrij is of niet. De verachtering, welke een schip er alzoo kan ondergaan, bedraagt ten hoogste vier uren. Niettegenstaande deze moeilijkheid, niettegen staande het groot aantal sluizen, heeft de scheep vaart op dit kanaal een gestadige uitbreiding ge nomen. Doch er is nog meer, en dit werd zeker en vast door de ontwerpers dier vaart geenszins voorzien, langs de oevers van het kanaal hebben zich talrijke en belangrijke nijverheden komen neerzetten, fabrieken en werkhuizen werden ex- opgericht en thans treft men er onder meer aan olieslagerijen, spinnerijen, draadtrekkerijen, pan nen- en steenbakkerijen, tot zelfs de electrische centrale van Sweveghem verheft zich langs de boorden van dit kanaal. Het trafiek op die vaart heeft dan ook in de laatste jaren een ongehoorde uitbreiding geno men. In 1855, alswanneer de vaart gegraven werd, teekende men er slechts de doorvaart aan van enkele booten per dag. In 1923 werden er 12.200 ton goederen langs de boorden dier vaart geladen; in 1930 was dit cijfer tot 40.500 gestegen in 1931 tot 54.500 verleden jaar bereikte men 61.000 ton en dit jaar gaat men naar de 70.000 ton. De scheepvaart is er zoo belangrijk geworden dat de vaart onmogelijk aan de behoeften vol doet en dat men zich verplicht ziet de vaart te verbreeden. Dit werk is thans besloten en, op voorstel van den Heer ingenieur Joseph De- meyere, regeeringscommissaris voor het grens- arbeidersgebied, werd zelfs besloten de bestaande tunnel, die hier in België de eenige tunnel op een vaart is, af te breken. De studies van dit werk worden met spoed doorgezet en, volgens den Heer Demeyere, zullen de werken in het begin van 1938 kunnen aangevangen worden. Ziedaai- in 't kort de leerrijke geschiedenis der

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 1