C E I N T U R E 8 A NOS ABONNÉS Les abonnes auxquels, par oubli, il n'aurait pas été présenté de quittance pour Ie renouvellement de leur abonne ment ou qui étaient absents au moment de cette présentation et désirent conti- nuer a recevoir régulièrement LA RÉCION D'YPRES sont priés de RÉCLAMER UNE QUITTANCE au BUREAU des POSTES QUI LES DES SERT ou de verser la somme de 18 fr. au compte chèques postaux N 46.1 73 (C. Dumortier, Ypres). Ce numéro sera Ie dernier que rece- vront ceux qui n'auront pas payé leur quittance pour Ie renouvellement de leur abonnement. Nous prions nos abonnés de l'étranger de bien vouloir nous faire parvenir Ie prix de leur. abonnement (32 fr.) par mandat poste international AVANT Ie nou vel an. WEKËLIJKSCH OVERZICHT SYMPHONIE YPRIANA ALLERHANDE NIEUWS ONZE SCHEEPVAART GEMEENTERAAD VAN YPER ALLEENVERKOÖP DER In d! ie 3? 7, RijsseJstraat YPER Ter gelegenheid der Kerstdag- en Nieuwjaarfeesten geven wij aan onze geachte clientee! een korting van 10 op alle aankoopen als Nieuwjaarge schenk (van 25 DECEMBER tot 1 JANUARI. KERSTFEEST) E IN DE MIDDELBARE SCHOOL Burgerlijke Stand van Yper De gebeurtenissen in Spanje verwekken de al- gemeene belangstelling niet meer gelijk vroeger, omdat de krijgsverrichtingen om zeggens tot een stilstand gekomen zijn. Madrid, dat men na en kele dagen dacht te zien vallen, houdt, na ver- schilige weken, nog altijd stand. De rooden heb ben van verschillige zijden hulp genoeg gekregen om beter tegenstand te kunnen bieden. Maar bui ten de krijgsverrichtingen om, voelt men genoeg dat er andere gebeurtenissen op handen zijn. De eenen, die het met de rebellen houden, worden ongeduldig en vreezen dat generaal Franco ten slotte de partij nog zal verliezen. De anderen die de Communistische Regeering toegedaan zijn we ten niet wat gedaan om de rooden te steunen en verwikkelingen te berokkenen tegen de rebellen. Men vreest hoe langer hoe meer dat er interna tionale moeilijkheden zouden kunnen uit voort spruiten. Op dat gebied en alhoewel het er recht streeks geen verband mede houdt wijst men in de laatste dagen met nadruk op den moeilijken ceconomischen toestand van Duitschland. Som migen gaan zelfs zoover te verklaren dat Hitier, eer de lente komt, heelemaal zijn methode moet veranderen, ofwel een nieuwe bom doen losbar sten en dit wel door een oorlogsverklaring. Tegen wien Dat blijft nog een groot vraagteeken. Het is nochtans niet te betwijfelen dat er in Duitsch land nog nooit zooveel nadruk gelegd werd op de noodzakelijkheid voor het Reich van koloniën te bezitten. Men spreekt en men schrijft over niets anders en dit alles om het volk, dat hoe langer hoe meer gebrek begint te lijden, te doen verstaan dat al de moeilijkheden vandaar komen, en dat Duitschland geen bezittingen genoeg heeft om zijn volk genoegzaam te voeden en zich te laten uitzetten. Hitier heeft daartoe zelfs drukking wil len uitoefenen op Engeland door het zooveel be sproken verbond aan te gaan met Japan. Doch dit is een erge tegenvaller geweestwant, in plaats van Engeland te doen schrikken, heeft dit verbond veel misnoegdheid te weeg gebracht en daardoor zijn de Vereenigde Staten van Amerika, die altijd vijanden van Japan geweest zijn, veel nader gekomen tot Engeland en Frankrijk om ze te steunen. Verleden week hebben wij geen gewag kunnen maken van de nieuwegebeurtenissen in China. Daar ook is al met eens een opstand uitgebroken die wel schijnt uit te gaan van het Communisme. Een chineesch generaal heeft den befaamden oppergeneraal Tchang-Kai-Cheek gevangen ge nomen en voorwaarden gesteld om hem los te laten die niet aan te nemen waren. Op gevaar af van Tchang-Kai-Check te zien vermoorden werd een leger afgezonden op de opstandelingen. Tot nu toe weet men nog niet hoe die strijd zal afloo- pen en of er weer tusschenkomst van Japan zal gebeuren. Deze week heeft Italië eene nieuwe zedelijke overwinning behaald Engeland en Frankrijk die de verovering van Ethiopië door Italië niet offi cieel willen erkennen, hebben er nochtans toe besloten hunne legatie in Addis-Abeba te ver anderen in algemeen consultaat. Alhoewel dit niet wil beduiden dat Engeland en Frankrijk willen afzien van hun afkeuring over het inne men van Ethiopië is dit toch zooveel als 't opper- gezag van Italië aldaar aannemen, aangezien zij er thans offieieele vertegenwoordigers zullen heb ben, alsof het werkelijk eene Italiaansche bezit ting ware. Dit heeft natuurlijk de verbittering van Italië op Frankrijk en Engeland zeer doen koelen. Daarenboven zal er binnen enkele dagen nog tusschen Rome en Londen een overeenkomst getroffen worden aangaande de Middellandsche Zee. RIK. SOIREE TABAG1E (o) La soirie tabagie a laquelle nous avait conviés, mardi soir, le comité de la Symphonie Ypriana étau ia fois trés intime et trés divertissantemême, eile com- prenaii une partie artistique des plus intéress ïrues réservée a l audition de deux jeunes lauréats de notre école de musiqueM'11, Antoinette Dethoor et M. Alexandre Huberty. Faut-il dire qu'ii y avait oeauccup de monde et de beau monde. Le sympathique chef, M. Van Egroo, avait mis au programme un beau chcix de morceaux de musique legére, que, sous sa direction sobre mais precise, 1 or- chestre a exécuté d une fa?on charmante. Nous avons éccuté. tour a tour. avec beauccup de satisfaction La Cloche de la Liberté célèbre marche américame de J.-P. Sousa; «Les Etudiants de Heidel- berg'», ouverture de Fr. von Suppé; «Valet de Carreau de H. Steele. morceau de genre, dans lequel M111' Van den Broeck, a fait vibrer et chanter avec fougue le clavier qui tenait la partie dominanteRêve des Fleurs intermezzo de S. Translateur «Erica valse», pour saxophone et orchestre, qui permit au soliste M. Charles Van den Broeck de nous confirmer une fois de plus son beau talentenfin Andalucia valse Es- pagnole de Francis Poppy. M. Alexandre Huberty, élève du cours de violon, donné par M. Blomme, a notre école de musique, de- vient un violoniste de grand talent. II a joué Ballade et Polonaise de H. Vieuxtemps, avec habileté et sen timent. La phrase coule limpide, s'enfle. se transforme en un torrent impétueux. retombe en cascades cris.al- lines, sous ses doigts agiles. Certes, il y a encore quel- aues points faibles, que l'étude ne tardera pas a meure au point. Quam a M' Antoinette Dethoor, élève de M. Vta- imncK, prcfesseur de violoncelle a notre école de musi que. elle a interprété avec beaucoup d'aisance. malgré les difficultés, Koncertstückde Julius Klengel et Tarentelle de Fernand Mawet. Elle mit de la grace, de la finesse, de l'élégance et de la noblesse dans les ceuvres qu'elle interprète. Elle fait vibrer les cceurs a l'unisson de son instrument. II est évident qu'elie non plus n'est une artiste parfaite. mais nous osons affirmer. que trés jeune encore, elle se fera applaudir ccmme virtuose. Ah Nous avons vidé a fond la pinte de bon sang que nous offraient les désopilants clowns Totor et Dudule Nous en avoins tout notre soulmais pas une goutte de trop. Champfort, n'a-t-il pas ditLa plus perdue de toutes les journées est celle oü on n'a pas diNon scale men. noas n'avens pas perdu notre journée. mats nous avons pris du rire pour plusieurs jours. Nous remercions de tout cceur les membres du co mité qui nous ont offert ce précieux délassement et nous félicitons Totor et Dudule, les solistes,,le chef M. Van Egroo et sa belle phalange d'artistes qui ont par- ticipés a la bonne réussite de cette fêe. GAIRED. Mijnheer Georges en Jufvrouw Maria BAIL- LETJL hebben de eer, met het doel een einde te stellen aan de in omloop zijnde geruchten, aan het publiek hun huidig adres kenbaar te maken 35, St Pi etersstraat, MOESCROEN. Monsieur Georges et Mademoiselle Maria BAIL- LEUL, afin de couper court aux bruits en circu lation a Ypres, ont l'honneur de faire connaicre au public leur adresse actuelle 35, rue St Pierre, MOUSCRON. YPER. Laffe autovoerder. De 27 jarige Ver- meersch André, diamantslijper, wonende Veurnesteen- weg, Nr 38, kwam Vrijdag avond, rond 19 u. 30. per velo dezen steenweg opgereden, toen hij, omtrent recht over de Waterkasteelstraat, langs achter aangereden werd door een autocamionnette waarvan de voerder dadelijk volle gas gaf en in de duisternis verdween in de richting van Brielen, zonder zich om zijn slacht offer te bekommeren. Dit laatste, dat langs den rech terkant der baan tegen het voorland reed, werd ten gronde gesmakt waar hij kermend van de pijn bleef liggen. Toegesnelde personen namen den ongelukkige op en droegen hem de woning binnen van Gaspard Van Limburg, alwaar een bijgeroepen geneesheer den ge kwetste kwam onderzoeken en hem daarna naar zijne woonst deed overbrengen. Vermeersch André werd erg aan het linkerbeen gekwetst en zal verschillige dagen werkonbekwaamheid ondergaan. Het achterwiel van zijn velo was gansch verwrongen. De politie werd van het ongeval verwittigd en trof dadelijk de noodige maatregelen om den laffen auto- voerder op het spoor te komen. Personen die enkele in lichtingen kennen van aard om den doodrijder te ont dekken, zullen goed doen deze zonder verwijl kenoaar te maken aan de politie van Yper. Het ware hoogst wenschelijk dat de roekelooze dader zijn verdiende straf niet zou ontloopen. Crisis en behaagzucht zouden niet kunnen samengaan zoo de verfstoffen Coloro niet beston den. Een oude kleurstof wordt nieuw. Kiest uit de groote verscheidenheid van mooie kleuren. Gij zult verrukt zijn over de verfstof Coloro. Binnengevaren Vrijdag 18 December 193S, de André (schipper De Boeuf) met 15 ton beurtgoed voor verscheidenende Ster der Zee(schipper Nauwelaerts) met 252 ton kolen voor M. Vanoverberghe, leper. Zaterdag 19. de Marie-Jeanne (schipper Bormans) met 123 ton graan voor M. Vandeputte, leper. Maandag 21, de «Toekomst», (schipper Van Bogaeri) met 189 ton kolen voor M. De Geest, leper. Dinsdag 22, de «Maria», (schipper Vande Bossche) met 114 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch. leper. Woensdag 23. de Angèle (schipper Vanden Abeele) met 154 ton kolen voor M. De Geest, leper. Weggevaren Vrijdag 18 December 1936, de Elza (schipper Van- cauwenberghe), van de beurt «Met Zorg», met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogtetoestand normaal. Zitting van Maandag 28 December 1936, om 18 nur DAGORDE 1. Processen-verbaal der zittingen van 14-15 De cember 1936. 2. Stedelijk kerkhof Grondvergunningen. 3. Openbare Onderstand - Bosschen - Vellingen. 4. Openbare Onderstand Begrooting 1937. 5. Leening van 700.000 fr. onder vorm van kre- dietcoening bij het Gemeentekrediet voor 1937. 6. Staatsmiddelbare school Besteeniging der Speelplaats Lastenboek en metingstaat. 7. Roeselarestraat Vèrbeteringswerken. 8. Koninklijke Hofbcuwmaatschappij en het Werk van den Akker Tentoonstelling 1937 Aanvraag om toelage. 9. Provinciale Vereeniging voor vreemdelingen verkeer Stichting Aansluiting der Stad Goed keuring Opdracht. 10. Casemat Rijselpoort en Onderaardsche gangen Herstelling en inrichting in Museum en toeristische aantrekkelijkheid Ontwerp van overeenkomst. 11. Mededeelingen. 12. Electrische Energie Prijzen voor het 1" Kw. 1937. De bestuurder en de leeraars danken de ouders en de vrienden van de school, welke door hun milde giften bijgedragen hebben tot het welgelukken van dit prach tig feestje. van den 19 fot den 24 December 1936 GeboortenTailiieu Nicole, Recollettenpoort, 5, van Waasten. Baert Annie, Lindendreef. 18. Vander- haeghe Diana, Dickebuschsteenweg, 66. Vandecas- teele Noëi, Zonnebekesteenweg, 142. Transé Geor gette, Recollettenpoort, 5, van Waasten. Deswarte Jcceph, Oude Konijnstraat, 4. HvwelijkenVangampelaere Lucien, fabriekwerker en Cappelle Celina, landwerkster, beiden te Yper. Odou Gecrges, mekaniekwerker en Maerten Suzanne, z. b.. beiden te Yper. Cnockaert Georges, beenhouwer en Bcnneel Margareta. z. b.. beiden te Yper. Ver- faillie Omer, timmerman, te Zonnebeke en Vauthier Marguerite, bewaarschool-onderwijzeres, te Yper. Overlijd ensVantours Celina. 76 j„ z. b., ongehuwd. Pennestraat 63. Pattyn Leon, 56 j., fabriekwerker, echtg. Breyne Marie-Louise, Dlxmudestraat, 72. Boudin Petrus, 76 j., z. b., wed. Desmarez Amelia, Rij- selstraat. 133 Croigny Celina, 73 j., z. b., echtg. Flo- rentyn Ludcvicus, Kaaistraat, 6. Vandendriessche Edmond. 60 j.. gepensionneerde, ongehuwd, Poperin- ghesiraat 15. Pannecoucke Julia. 86 j., z. b., wed. Scheire Alois, wed. Bollengier Bruno, Sint Janshcspi- taalstraat, 1. Leleu Cyriel. 38 j., fabriekwerker, echtg. Maveau Martha. Lange Thouroutstraat. 25, van Zonne beke. Demolder Pierre, 65 j„ landbouwer, ongehuwd. L. Thouroutstraat, 25, van Reninghelst. Petiüion Nathalie, 31 j.. z. b., wed. Dumolein Jacobus. L. Thou- rouistraat, 25, Zonnebekesteenweg, 390 HuwelijksbeloftenCamillus Vanthuyne, groenselier, .e Sartrouviile (Seine et Oise, Frankrijk), en Julia Boudin, naaister, te Yper. Lucien Ccrnard, bediende, te Waasten en Simonne Baratto. z. b. te Yper. Lu- cianus Jacques, kleermaker en Simonne Gcethals, z. b.. beiden te Yper. André Parent, beenhouwersgast, te Kernen (Frankrijk), en Odette Muylle, z. b., te Yper. Maurice Vandepitte, verzekeraar, te Keyem, voorheen te Yper en Magdalena Vanleenhove. z. b., te Keyem. Ferdinand Mestdag, mekaniekwerker. te Woesten en Marie-Louise Bonte, z. b„ te Yper. o N. B. Het Bureel van den Burgerlijken Stand zal open zijn op 26 December, Tweeden Kerstdag, van 11 u 's morgens tot 's middags voor de aangiften van ge boorten en sterfgeval^».

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1936 | | pagina 8