VILLE
- F O OTB AL L-
Cinema Flora, Yper
17 JAAR, N 41—9 JANUARI 1937
17 ANNÉE, N 41—9 JANVIER 1937
- Weekblad - -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
Rechtbank voor Oorlogsschade
Tribunal des Dommages de Cuerre
DE VERBINDINC LEIE-YZER
Zondag 10 Januari 1937
C. S. YPER - Derde Sp. - S. V. KORTRIJK
C. S. YPER - Juniors - R. S. C. MEENEN
DE STAD
ZONDER WET
DE RECORDMAN met Tim Mac Coy
HET
YPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉGION
D'YPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Al de bureelen der Rechtbank voor Oorlogs
schade (commissariaat, herbeleg, griffie) zijn
overgebracht naar het Gerechtshof, (lc verdiep),
Groote Markt Koning Albert, Yper.
Tous les bureaux du Tribunal des Dommages
de Guerre (commissariat, remploi, greffe) sont
transférés au Palais de Justice, 1' étage), Grand'
Place Roi Albert, a Ypres.
Slecht ingelicht door personeh die er belang bij
hebben de vaart Yper-Komen niet te zien vol
tooien en de kosten van dit werk overdrijven
onder den drang van zekere politieke mandata
rissen die, om persoonlijke redenen, het alge
meen belang, waarvan zij de verdedigers zouden
moeten zijn, over het hoofd zien, en grootelijks
ook tengevolge der beschaamde handelwijze van
ons Ypersch stadsbestuur, dat voor de verwezen
lijking van dit voor onze streek nochtans zoo
belangrijk werk niet openlijk optreden durft,
volhardt de Heer Merlot, Minister van Openbare
Werken, thans nog altijd in zijne houding om
het herstel der vaart Yper-Komen te verwerpen,
nadat zijn voorganger, de Heer Minister Hendrik
De Man, ons de uitvoering ervan beloofd had en
nadat de Yperlingen zoowel als de bewoners van
al de steden en gemeenten gelegen in de streek
tusschen Komen en Nieuwpoort zich om het
goede besluit van den Heer Minister De Man ver
heugd hadden.
De schijnreden, die de Heer Minister Merlot
aangeeft om zijn weigering te staven, is dat de
vaart Yper-Komen voor onze streek van geen
economisch nut is, doch de Heer Minister Merlot
geeft zich niet eens de moeite, alhoewel hij zulks
beloofde en ertoe herhaalde malen uitgenoodigd
werd, om zich hier ter plaats van het tegenover
gestelde te komen overtuigen. De cijfers van de
vaart Kortrijk-Bossuyt, die wij hier onlangs me
dedeelden, zijn, benevens de zoovele andere argu
menten die wij tot hiertoe reeds vooropstelden,
een bewijs te meer van al het nut dat een vaart
oplevert voor de streek die zij doorloopt, en too-
nen aan hoe een vaart mettertijd de stichting
van nieuwe nijverheden in die streek mogelijk
maakt.
Wij hebben hier vroeger reeds gezegd dat wij
ons geenszins laten ontmoedigen en dat wij vol
strekt weigeren ons bij de tegenwoordige be
slissing van den Heer Minister Merlot neer te leg
gen. Het is dan ook met een zekere voldoening
dat wij bestatigen dat wij niet alleen zijn om
deze houding aan te nemen.
Inderdaad, pas had de Heer Minister Merlot,
tijdens de bespreking der begrooting van Open
bare werken, in de Kamer, aangekondigd dat hij
beslóten had aan het herstel der vaart Yper-
Komen te verzaken, of de Heer J. Peurquaet,
socialistisch volksvertegenwoordiger voor Veur-
ne-Dixmude-Oostende drong bij den Minister aan
om de verbinding Leie-Yzer langs een anderen
weg te doen.
De Heer Peurquaet, zich steunende op de ge
documenteerde verslagen van de Heeren Dae-
nens, schepen van Dixmude, en Van Troyen, se
cretaris der landbouwcommissie van zelfde stad,
stelde aan den Heer Minister voor het ontwerp
van het graven eener vaart van Rousselare naar
Dixmude ter studie te leggen en hiervoor een
kleine som in de begrooting te willen voorzien.
In zijne uiteenzetting miek de Heer Peurquaet
ruimschoots gebruik van de beweegredenen door
de Heeren Daenens en Van Troyen destijds voor
uitgezet en bewees tevens ook goed de kwestie te
hebben ingestudeerd.
Volgens hem zou het graven dezer nieuwe vaart
de grootste voordeelen bezorgen aan Rousselare
en Dixmude, zij zou de handel en nijverheid van
gansch de Leiestreek bevoordeeligen en tevens
ook aan de haven van Nieuwpoort, waar er toch
zoo weinig beweging is, een hinterland bezorgen
zonder hetwelk deze haven nooit den bloei zal-
kennen, dien zij door haar gunstige ligging aan
de monding van een stroom als de Yzer verdient.
De Handzaemevaart, die 9 kilometer lang is,
zou voor h^t verwezenlijken van dit ontwerp
kunnen benuttigd worden, zoodat er dus, in plaats
van een kanaal van 21 kilometer, slechts een van
15 km. zou moeten gegraven worden. Deze vaart
zou op een zeer voordeelige en gemakkelijke ma
nier van water kunnen voorzien worden, daar de
Zarrenbeek er het water van een gebied van acht
tien honderd Ha. naartoe zou voeren. Verders zou
deze vaart ook voor den landbouw van het
B. V. B. YPERSCH STADIUM C. S. Y.
Om 10 uur
Om 2 uur
grootste nut zijn. Tusschen Cortemarck en Dix
mude, immers, zijn er 1500 hectaren bouw- en
weilanden die drie tot zelfs viermaal 's jaars,
bij de minste aanhoudende regens, blank gezet
worden, wat dus veel schade aan de landbouwers
veroorzaakt, gezien het gezaaide zaad door het
water weggespoeld wordt. Het gras, van lucht
en licht beroofd, verkwijnt en de grond, die te
lang vochtig blijft en koud, daar eerst de verdam
ping moet geschieden, is slechts in Mei voor den
plantengroei geschikt, in plaats van in Maart
zooals het droge land verder. Door deze vertra
ging is de opbrengst nooit zoo groot als elders
en meestal onvoldoende. Een doelmatige bewer
king is eveneens onmogelijk en alle grondverbe
tering uitgesloten. De opbrengst van deze vlakte
zou veel grooter kunnen zijn, indien het water
een regelmatigen uitweg kon vinden. Thans
wordt voor deze gronden slechts 500 fr. de hec
tare betaald, terwijl de hooger gelegen landen
aan 2000 fr. de hectare verkocht worden.
Door het uitdiepen van den Yzer en het graven
dezer nieuwe vaart, verklaarde de Heer Peur
quaet, zal de noodige waterafvoer verzekerd wor
den. Verders onderzocht hij nog de vroeger in
gediende ontwerpen en verzekerde den Heer Mi
nister dat de uitvoering van dergelijk werk aan
een gansche streek en aan verscheidene steden,
zooals Rousselare, Dixmude en Nieuwpoort, een
nieuw leven zou schenken.
Dit optreden van den Heer volksvertegen
woordiger Peurquaet bewijst dus dat wij niet
alleen zijn om de verbinding Leie-Yzer voor de
heropleving van de streek als een noodzakelijk
heid te aanzien. Zooals de Heer Peurquaet en,
vóór hem, de voorstanders der vaart Rousselare-
Dixmude alleen de voordeelen inzien die hunne
streek van het graven dezer nieuwe vaart ver
wacht, zoo ook hebben wij ons tot hiertoe steeds
erbij beperkt al het belang der vaart Yper-
Komen voor onze streek te doen uitschijnen.
Nooit is bij ons het gedacht opgekomen een
ander ontwerp, van waar het ook kwam, 't zij
een vaart Rousselare-Dixmude, 't zij een vaart
van Rousselare naar Brugge, te bestrijden, doch
hetgeen wij steeds hebben voorgehouden en
waarvan wij nooit zullen afstand doen, is dat,
van al deze ontwerpen, de vaart Yper-Komen
den voorrang verdient omdat zij reeds bestaat,
omdat zij door oorlogsfeiten beschadigd werd,
omdat het herstel ervan, met de middelen waar
over men thans beschikt en met de opgedane
ondervinding, niet de minste moeilijkheid meer
biedt, omdat de vaart Yper-Komen de kortste
en goedkoopste verbinding tusschen de Leie en
den Yzer daarstelt. Integendeel, wij hebben
steeds een vriendenhand uitgestoken naar Dix
mude, Nieuwpoort en allen die bij de verbinding
Leie-Yzer belang hebben om, door innige samen
werking, het betrachte doel te bereiken.
Bestond deze gewenschte samenwerking, had
den wij maar het geluk hier een socialistische
.volksvertegenwoordiger te bezitten zoo^ls de
Heer Peurquaet, die niet aarzelt bij andersden
kenden en zich niet schaamt bij bevoegde man-
SAHUEL GOLDW >'N
PRÉ 51 MTS
VANAF VRIJDAG
8 JANUARI 1937
Nog twee machtige fransch
gesproken films gekozen on
der de schoonste en de vol-
maakste.
Schooner dan Gansch de
stad spreekt ervanen met
denzelfden artist
G. ROBINSON.
De stad zonder wet werd
door de wereldpers als een
der grootste successen be
groet. Het is een wonder machtig overzicht van het bewogen en eigenaardig leven der eerste goudzoekers
van Califcrnië. Een liefde geschiedenis zooals alleen Robinson ze vertolken kan te midden dezer half be
schaafde wezens, dieven, bandieten, misdadigers die zelf de wet maken.
Een groote sportieve film. vol levendigheid, over de gevaren der luchtvaart.
Luchtacrobaties die u zullerï doen rillen, rampen van een ongehoord realisme, dieven eener weergalooze
stoutheid die plannen stelen, en achtervolgingstoesianden in de lucht' zocals het u nog nooit gegeven werd
er te zien.
FATHÈ JOURNAL. Kinderen niet toegelaten.
Weldra de grcstste gebeurtenis der cinema seder, haar uitvinding: DE FILM IN RELIËF.
MIRIAM HOPKINS
EDWARD G ROBINSON
JOE Mc CREA
ïïniteIX
RTISIS/ MUI IN 1CINI
HOWARD HAWKS