YANDERBEKE Marcel Toute la ville en parle... gepast, waar alles in 't werk wordt gesteld om aan de eischen van 't reizend publiek te voldoen, wordt hier eene uitbating behouden zonder comfort, zonder aange naamheid, en die zelfs groot verlies oplevert. Rijmt dat nu eens te zamen I wil nu eerlijk bekennen, dat ik hoop koester, dat gij. persoonlijk, mijnheer de minister, aan dien er- barmelijken toestand zult verhelpen. Gij zult mij mis schien wel antwoorden Ik deel daar de lakens niet uit, en 't is de maatschappij die het laatste woord zegt. Dat kan. maar dan is 't eene groote dwaasheid ge weest, der regeering van meester, knecht te laten ma ken, en de spoorwegen aan eene geldmaatschappij te versjacheren, zonder genoegzame waarborgen bij de uitbating. t Was uitsluitelijk een openbare dienst, en gij hebt er eene zuivere geldzaak laten van maken. En indien gij er nu toch iets te zeggen hebt, mijnheer de minister, zult gij dan nog toelaten dergelijke wan toestanden te laten voortbestaan Op 9 December 1936 stelde ik ued. volgende schrif telijke vragen, en ik wil eindigen met die als besluit dezer ondervraging te herhalen De spoorwegverbindingen Ieper-Roeselare werden in Mei 1932 voorloopig afgeschaft ten titel van proef, om wille van besparingen. Mag ik den heer minister vragen 1. Welke de echte resultaten zijn dezer proefneming op financieel gebied a 2. Indien deze proefneming eene mislukking is, waarom wordt de uitbating op deze wijze alleen nog behouden 3. Dat het bestaande nadeelig is voor de N. M. B. S.. en de uitbating niet beantwoordt aan de vooruit zichten. waarom wordt dan de treinregeling gedeel telijk niet hersteld, om de autobusdienst, zooals vóór Mei 1932, te laten uitbaten door een private firma, aan gewone tarieven Wij vertrouwen heelemaal op u, mijnheer de minis ter. om voldoening te bekomen, en durven u verze keren dat wij niet zullen afgeven, zoolang het treinver keer tusschen leper en Roeselare niet hersteld wordt. (Zeer wel! op de banken der Vlaamsche nationalisten.) De heer Missiaen (op het spreekgestoelte). Me vrouwen, mijne heeren, ik zal niet herhalen wat de heer Butaye zooeven komt te zeggen aangaande de slechte inrichting van het autobusvervoer tusschen leper en Roeselaere. Ik wil nu een ander kant van het vraagstuk onder zoeken. namelijk de geldelijke kwestie, want er is hier sprake van enkele duizenden of honderd duizende frank, maar van één paar millioen die de lastbetalers hebben te leggen, tengevolge van het verlies ondergaan door de autobusuitbating der laatste vier jaren op de lijn Yper-Roeselare. Ik moet eraan herinneren dat wanneer de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen besloten heeft het treinverkeer af te schaffen en te vervangen door een autobusdienst de protesten in de streek algemeen waren. Wij lezen in een der verslagen dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen van 7 Decem ber 1931, aangeboden aan de aandeelhouders, dat het verlies geleden door het treinverkeer niet langer kon blijven duren. Dit verlies bedroeg volgens dat verslag 200 frank per dag, zijnde 73,000 frank per jaar. Het is begrijpelijk dus dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen middelen zocht om dit ver lies te vermijden. Er werd een ambtenaar der Natio nale Maatschappij der Belgische Spoorwegen aange steld om een onderzoek te maken om te weten in welke voorwaarden het verlies zou kunnen vermeden worden. In zijn verslag lees ik het volgende De ontvangsten op den trein beloopen 3,800 frank per dag. De. ontvangst op de autobuswant op dat oogenblik bestond er reeds een op deze lijn, privaat uitgebaat. beliep 600 frank. Samen dus 4,400 frank ontvangsten per dag Volgens de berekening van dezen ambtenaar zou de uitbating van een autobusdienst 3,200 frank per dag kosten, nalatende een winst van 1.200 frank per dag in plaats van een verlies van 200 frank, dus een merkelijke verbetering. Er werd dus besloten door de Nationale Maatschappij gevolg te geven aan den uitgedrukten wensch die voor zag het treinverkeer af te schaffen en te vervangen door een autobusdienst. Maar, ik herhaal, onmiddellijk lokte zulks hevig protest uit van al diegenen die wis ten waarheen een dergelijke regeling zou leiden. Wij hebben toen gezien hoe parlementsleden, burgemeesters, gemeenteraden, handelskamers en particulieren hevig protesteerden tegen de afschaffing van het treinverkeer. Tegenover dit protest vond de maatschappij een mid deltje uit en namelijk werd er beloofd dat het niet ging om de definitieve afschaffing, maar om het doen van een proefneming. Zooals de heer Buta.ve het zooeven komt te zeggen, werd op verschillige vergaderingen gehouden in aanwezigheid van den heer Lamalle, di recteur-generaal van de Nationale Maatschappij, de uitdrukkelijke belofte afgelegd dat het enkel een proef neming gold ook in den loop der interpellatie van den heer Dierkens, in 1932, hier gehouden, werd door mi nister Van Isacker beloofd, klaar en duidelijk, dat het enkel een proefneming was. Natuurlijk hebben al die parlementairen, gemeenteraden, handelskamers en par ticulieren zich daarbij neergelegd en de proefneming laten doen. Wij stelden echter al te gauw vast dat de Nationale Maatschappij enkel die belofte had gedaan om ons in slaap te wiegen, want het treinverkeer werd afgeschaft in de maand Mei 1932 en in de maand Juni van hetzelfde jaar was men reeds bezig met het uit breken van de spoorstaven op verschillende plaatsen van de lijn Ieper-Roeselare. En ten tweede werd door de Nationale Maatschappij met een privaatmaatschappij een contract van langen duur gesloten, wat nogmaals het bewijs levert dat het niet een proefneming maar wel een vaste beslissing gold. Laat ons nu eens zien in welke voorwaarden dit contract tusschen de Nationale Maatschappij en deze privaatmaatschappij gesloten werd. De heer Dierkens. Een zonderling contract. De heer Missiaen. Nooit in ons leven hebben wij een dergelijk contract gezien. De heer Allewaert. Dat is nog het ergste van al. De heer Missiaen. Niemand, noch hier noch buiten deze Kamer, zal het aandurven dit contract te verde digen, waarvan ik u de bijzonderste bepalingen wil be kend maken. Aan den eenen kant neemt de Nationale Maatschappij al de geldelijke uitgaven van de uitbating op zich. al de risico's, en verzekert zij daarenboven eene zekere winst aan den uitbater. Zoo zien wij dat de Nationale Maatschappij de amortisatie op zich neemt van het belegde kapitaal in het rollend en vaste materiaaldat dat zij de intresten van de aangewende kapitalen be taalt dat al de loonen en vergoedingen, zoowel van het rollende als van het vaste personeel, door de Nationale Maatschappij betaald worden dat de Na tionale Maatschappij al de sociale uitgaven te haren laste neemtdat zij de brandstoffen, de essence en de olie levertdat zij de verzekeringspremiën betaalt van al het materiaal, het personeel, de ongevallen aan der den, enz.dat zij het onderhoud van de autobussen te haren laste neemt, dat dus alles door de Nationale Maatschappij betaald wordt. En laien wij nu verder zien welke andere voordeelen aan den uitbater verzekerd worden. Deze krijgt eene ver goeding van 18.000 frank per jaar als bestuurder hij heeft een bediende waarvoor hem 12.000 frank per jaar betaald wordt; hij krijgt een mecanicien voor hei on derhouden der voertuigen, waarvoor hem 19.200 frank betaald wordthij krijgt 2.000 frank per jaar en per vcituur voor het onderhouden, het kuischen en schil deren Herzelfde. Bovenal deze voordeelen, kreeg hij nog 25 centiem per afgelegde kilometer door elk rijtuig, en 5 centiem op de bruto ontvangsten. Ik vraag mij af wie van u in dergelijke voorwaarden geen contract zou afsluiten Een kind van 6 jaar kan in deze omstandigheden gelijk welke uitbating drijven, vermits alle risico's door een ander worden gedragen en dat aan den uitbater ver zekerde winst wordt geschonken. Moest er werkelijk een winst worden Verwezenlijkt, zooals voorzien in het verslag aan de Nationale Maatschappij aangeboden en dat aangenomen werd, zou er misschien minder op te zeggen vallen, maar juist het tegenovergestelde is waar. Hier trek ik de bijzondere aandacht van den achtbaren heer minister op 't geleden verlies door deze maatschap pij. Wij zien o. a. in het document Nr 1400, verschenen 'op 3 Juni 1933, dat geldelijk verslag werd uitgebracht voor de eerste tien maanden van de exploitatie, dus van 26 Mei 1932 tot 31 Maart 1933. Dit verslag toont aan, dat in tien maanden het verlies ten laste van de Nauonaie Maatschappij van Belgische Spoorwegen, 487.182 .frank bedroeg, of 48.071 frank per maand, of 1.624 frank per dag. De heer Allewaert. Viermaal zooveel als te voren. De heer Missiaen. Het verslag dat de Nationale Maatschappij had doen besluiten het treinverkeer te vervangen door een autobusdienst, voorzag een winst van 1,200 frank per dag, en de tien eerste maanden la ten een verlies van 1,624 frank, of een verschil van 3,824 frank per dag. Wie draagt de verantwoordelijkheid voor die misre kening Is die misrekening vrijwillig gebeurd of is ze het gevolg van de onbekwaamheid van den ambtenaar die gelast werd met het onderzoek, en dit verslag heeft opgemaakt Men zou denken dat aangezien het hier enkel een proefneming gold, de Nationale Maatschappij onmiddellijk zou besloten hebben die zeer nadeelige proefneming stop te zetten, opnieuw het treinverkeer in te richten en terzelfdertijd zou onderzocht hebben welke verbeteringen konden ingevoerd worden om dat verlies te verminderen. Maar neen! De maatschappij vindt het niet noodig een dergelijk besluit te treffen. En er is erger. Acht dagen voor dat het verslag waarvan ik hier kom te gewagen, werd gepubliceerd, had de algemeene vergadering plaats van de aandeel houders van de Nationale Maatschappij. In die ver gadering werd gezegd Het is nóg te vroeg om zich uit te spreken over de uitslagen dezer proefneming. Niet tegenstaande dus, dat de Nationale Maatschappij reeds in bezit was van de uitslagen, en niettegenstaande dat de aangewende pogingen een verlies hadden nagelaten van over de 480.000 frank, werd op die vergadering verklaard, dat het nog te vroeg was om een bepaald besluit te treffen. Men volhardde dus in de boosheid, met als gevolg dat wij in het volgend verslag van de maatschappij, dat het Nr 1677 draagt en gedateerd is 1 Februari 1934, kunnen lezen, dat de Nationale Maatschappij bekennen moet dat de uitslagen beneden allés zijn, aangezien het verlies dit maal'niet minder dan 545.000 frank be draagt. In hetzelfde verslag vindt de Nationale Maat schappij dan toch eindelijk ook, dat het zoo niet langer kan blijven duren, en er wordt voorgesteld besparingen te doen om de kosten der uitbating te verminderen. En welke zijn die besparingen In het eerste contract werd voorzien dat de controoldienst op de autobussen zou worden waargenomen- door treinwachters. Maar treinwachters winnen een redelijk loon, en de maat schappij vond het voordeeliger die treinwachters te vervangen door jongelingen door den uitbater zelf aan genomen. Ziedaar een eerste besparing verwezenlijkt door de maatschappij, en die zich uit, in de eerste plaats, door een besparing op de loonen die van 1,200 a 1,300 frank per maand tot 650 frank per maand ver minderd weiden. Tevens werd ook het loon der auto busvoerders verminderd met 150 a 200 frank per maand. De aldus voorziene besparing zou ongeveer 138,000 frank per jaar bedragen, hetgeen natuurlijk in de verste verte de geleden verliezen niet dekken kan. Doch zelfs deze besparing lost de zaak niet op. In het document Nr 2046 verschenen in dato 2 Januari 1935 zien wij, dat er voor de tien eerste maanden van 1934 nog steeds een deficiet blijft van 237,860 frank, hetgeen voor een jaar 261,640 frank bedraagt, en, in 1935, was het verlies nogmaals 360,000 frank. Men zou kunnen denken dat, voor een proefneming, deze duur genoeg is betaald, en dat na die bestatiging, de maat schappij ten minste zou beslist hebben die schadelijke proefneming stop te zetten. Welnu, dit lag niet in de bedoeling van de maatschappijde proefneming wordt nog immer voortgezet, niettegenstaande dit groot ver lies. Verschaft die uitbating met autobussen een groot voordeel aan de reizigers, of biedt zij een grooter ge mak, een grooter comfort aan In dit geval zou men de handelwijze van de maatschappij kunnen goedkeuren, omdat men in de eerste plaats naar meer gemak en meer comfort moet zoeken. Maar het tegenovergestelde is waar. Vroeger kon men den afstand tusschen Ytier en Rousselare, 22 kilometer, met den trein in zes en twintig minuten afleggen. Het spreekt van zelf dat men nu, aangezien de verbeteringen aan het verkeer, die afstand veel sneller zou kunnen afleggen. Welnu, de autobussen moeten een afstand van 25 kilometer af leggen, en die reis duurt vijf en vijftig minuten, dus bijna het dubbel dan met den trein. En verder kan men een comfort van een autobus vergelijken met dit van een trein Wanneer gij reke ning houdt met dit feit dat er geen tweede klas is in de autobussen, dat in de rijtuigen 20 zitplaatsen en 28 staande reizigers worden opgehoopt, dat die auto bussen bij de minste volkstoeloop 60, 70 en zelfs 80 rei zigers vervoeren, kunt gij begrijpen dat er voor de reizigers veel minder comfort is dan in den trein. Ik voeg er bij dat er geen W.-C. is in de autobussen, geen compartiment voor vrouwen, geen compartiment voor rookers, geen verwarming, enz., en dat, zooals M. Bu taye zooeven zegde, de gezondheidsvoorwaarden er veel te wenschen laten. Er is niet de minste zekerheid. Het gevaar voor de gezondheid bestaat er bestendig. De atmosfeer is er onuithoudbaar wanneer de reizigers opeengestapeld zitten wanneer de deuren opengaan daalt de tempera tuur in eens met 7 en 8 gracjen. Gij kunt u inbeelden welk het gemak en het comfort is van de reizigers in die autobussen. Er hebben zich ongevallen voorgedaan die niet te onderschatten zijn. In de laatste tijden lokte zulks menig protest uit, daar deze het gevolg waren van de nalatigheid van de Nationale maatschappij van spoor wegen welke den uitbater niet verplicht de voorschrif ten na te leven die langs wettelijken weg. aan alle au tobusuitbaters opgelegd worden. Zoo zien wij dat, in het contract wordt voorzien dat de maximumduur voor de autobussen 260.000 kilometer zal zijn en. op dit oogenblik, rijden er. tusschen Yper en Roeselare, autobussen die meer dan 320.000 kilcfmeter hebben ge bold. Iedereen zal met mij bekennen dat dergelijke machienen den noodigen weerstand niet meer bieden en dat zij niet meer de noodige zekerheid aan de reizi gers geven. En er wordt zelfs beweerd, dat de Nationale maatschappij van Belgische spoorwegen nog altijd voort de amortisatie van het reeds gedoodigd kapitaal betaalt. Ik zou willen dezelfde vraag stellen als de heer Butayeis het om dat het de bevolking van een Vlaamsche provincie betreft dat de Nationale maat schappij van spoorwegen op deze manier tegenover die reizigers te werk gaat Wij durven hopen dat de heer minister van verkeers wezen onmiddellijk de noodige maatregelen zal weten te treffen, om aan dien toestand een einde te stellen. Maar hier wil ik nog enkele vragen aan den heer minister stellen, vj-agen waarop ik een geruststellend antwoord verwacht. Was het door onbekwaamheid of met opzet, dat die verslagen van 1931, die deden besluiten tot afschaffing der treinen de waarheid niet zegden De heer Dierkens. Of was het niet onder den in vloed van zekere Société Générale De heer Missiaen. Waarom werden in 1933 voor de aandeelhouders de uitslagen der eerste tien maanden verzwegen Ik meen dat, wanneer de aandeelhouders vergaderd worden, het is om te vernemen wat er gaande is, en daar reeds in Mei 1933 de Nationale maatschappij van Belgische spoorwegen in bezit was van de uitsla gen, waarom heeft zij ze gezwegen Waarom werden die mislukte proefnemingen niet seffens stop gezet De heer Allewaert. Dat is de bijzonderste vraag. De heer Missiaen. Ik dring niet aan op onmiddel lijk stop gezet, want misschien was tien maanden proef neming niet genoeg om met waarborg te spreken. Ik neem er nog twaalf maanden bij. Maar wanneer de Nationale maatschappij wist dat die proefneming bijna één millioen verlies teweeg bracht, waarom were) die proefneming niet onmiddellijk stop gezet, om met an dere middels te beginnen, hetzij met automotrices die minder kosten en veel gerieflijker zijn dan autobussen waarom niet met de TT. treinen die overal met groot succes worden gebruikt Men had het vervoer moeten inrichten met de behoeften van de bevolking in aan merking te nemen, met meer tusschenstopplaatsen te voorzien langs de baan. In den volksmond, bij ons, wordt algemeen gezegd dat, èn de Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen, èn zelfs de minister, bereid zouden zijn om aan den eisch van gansch de bevolking voldoening te geven, maar dat de invloed van zekere bankinrichting sterker is dan den wil van de overheden. Er wordt zelfs gewag gemaakt van de Société Générale, die de kapitalen gaf aan de uitbaters van deze lijn en die al haren invloed aanwendt, en tot nog toe met goed ge volg, om dien autobusdienst in stand te houden. Want ik heb er nog niet aan toegevoegd, dat terwijl de Natio nale Maatschappij een verlies onderging van 550.000 frank per jaar, de uitbater van deze lijn een winst van 175.000 frank per jaar boekte. Wij veronderstellen dat de winst door den uitbater verwezenlijkt niet voor hem alleen was, dat hij ze waarschijnlijk heeft moeten dee- len. Met wien Wij weten het niet. Wij wenschen daarop ook de vraag te stellen of de heer minister het natuurlijk vindt, dat terwijl de Nationale Maatschappij 550.000 frank verlies boekt, de uitbater van de lijn 175.000 frank winst maakt, en dat dit alles natuurlijk gevonden wordt,, en geen maatregelen daartegen geno men worden. Tot hiertoe heeft die proefneming aan de lastenbe- talefs van België meer dan 2 millioen gekost en ik veronderstel, mijne heeren, dat een dergelijk verlies, op vier jaar tijd door de lastenbetalers bij te leggen, belangrijk genoeg is opdat de heer minister zou optre den om daaraan een einde te stellen. Ik hoop, heer minister, dat gij zult tusschenkomen om dat verlies te doen ophouden door opnieuw het treinverkeer in te richten, mits proefnemingen te laten doen op de lijn,' met automotricen, met kleine T.T.- treinen, dewelke aan meer stopplaatsen zouden stil staan. En wil men benevens den trein, zooals vroeger, een private autobusdienst laten bestaan, voor ons goed. Maar wij verlangen dat er voldoening gegeven worde aan den eisch van gansch de bevolking, van al de man datarissen, van al diegenen die in deze vraag belang hebben, opdat het verlies zou vermeden worden, en een meer gerieflijk en zekerder vervoer zou verzekerd worden op de lijn Ieper-Roeselare. Aanstaande week geven wij het antwoord van den heer Marcel-H. Jaspar, Minister van Verkeerswezen Dat Tel. 549 TAXI Tel. 549 van woonst is veranderd naar de C A. F1 K "V la Taverne Anglaise Statiestraat, 59, YPER.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4