TANDPIJN
TOGENE
Voor 60f r. per maand
Edm. CHRISTIAEN
VAART YPER - YZER
ONZE SCHEEPVAART
ZAKACENDAS VOOR 1937
kunt U zich deze prachtige NOVAK
Radio, het laatste sukses der radio-con
structie, aanschaffen bij
28, Boterst-raat, YPER Tel. 301
NOVAK JUNIOR LUXE
Comptant 1450 fr.
<c
wereld.
Wat wij in de dagbladen lazen in dezen tijd
van krisis, inzinking van ekonomie, prijsstijging
en levensduurte gaat alle gedacht te boven
In de Vereenigde Staten van Amerika werd een
lijst opgemaakt van al de waren die vernietigd
werden om de prijzen op hun peil te houden of
te doen stijgen.
In Brazilië en tijdens een enkele maand werd
verleden jaar 7 miljoen 750 duizend balen
koffie vernietigd. In Amerika werden in 1935 ge
durende het eerste halfjaar zoo maar 6 miljoen
200 duizend varkens gedood en uitgeroeid en 2
miljoen ton maïs onbruikbaar gemaakt of ver
stookt.
Te»Los Angelos werden dagelijks 200.000 liter
melk weggegoten en te Hartford 20.000 liter.
Dan kwam het programma om een verminde
ring door te voeren van 15 in de boterop-
brengst en men voelde zich gedwongen 600.000
koeien te slachten.
In Californië wierp men in Augustus 1.5 mil
joen oranjeappelen in de zee en men liet op een
oppervlakte van 10.000 Ha. de aardbeziën rotten.
In Florida gingen 5.000.000 balen katoen den
brandstapel op. In Indië, Ceylon, in Java werden
30.000 ton thee in zee geworpen om de opbrengst
met 15 t te verminderen. Zoo voor caoutchouc,
zoo voor de tarwe, enz.
Dat noemt men in onze beschaafde eeuw, de
eeuw van licht en vooruitgang de bestuurde
ekonomie Wij noemen dat effenaf een schur
kenstreek een zelfmoord
Geen vernietiging Neen
Wisseling, ruilhandel en daardoor overeen
komst, vrede.
Wij verklaren.
De wurging van den buitenlandschen handel
is tegenwoordig op zulk een rampspoedig punt
gekomen, dat het moeilijk zou zijn de binnen-
landsche markt gansch op te beuren zonder de
internationale verwisselingen te vermeerderen.
Meest al de fabrikanten werken voor den vreem
de of trekken hun grondstoffen uit den vreemde.
Daar alle landen insgelijks het cijfer der bin-
nenlandsche zaken hebben zien dalen, kan men
niet beweren, dat de aankoopen spruitende uit
de wederlandsche markt zich gericht hebben
naar de binnenlandsche markten en daarin zien
wij een der bijzonderste oorzaken van de wereld
ellende.
En die oorzaak is de wanhopige poging der lan
den die het hardst door de krisis getroffen zijn,
om het evenwicht hunner balans te herstellen,
om zich ten allen prijze goud-deviezen aan te
schaffen, dus den invoer tegenhouden en den uit
voer aan te moedigenten tweede, de tegenwer
king der goudkrachtige landen ten derde de af
werende maatregelen, tolrechten, beperkingen,
enz.
Elk land wil noch militair, noch ekonomisch
ontwapenen want dan zou zijn nijverheid en zijn
landbouw voor immer geknakt zijn. En zoo staat
België met zijn steenkolen, metaal, glas, eieren,
witloofdaar staat Frankrijk met zijn staal,
auto's, zijde en wijnen daar staat Engeland met
zijn geweefsels en kolen, Zwitserland met zijn
Dieselmotoren, Canada met zijn fruit en granen
Brazilië met zijn koffie Egypte met zijn katoen
Amerika en Duitschland met hun machienen
elk land staat met zijn handen boordevol.
En allen bieden hun voortbrengselen aan
iedereen wil koopen maar kan nietom te kun
nen koopen moet men eerst kunnen verkoopen.
En omdat die landen er niet in gelukken, slaan
ze over tot vernietigen der vervaardigde stoffen.
DwaasheidBij het zien van al die rijkdom
men, overal broodnoodig en begeerd en die zich
nochtans ophoopen moet men het gedacht krij
gen van den aankoop met den verkoop te doen
samengaan, in een woord ruilen.
Reeds in 1931 verwisselde Polen een miljoen
dollar rollend materiaal tegen tabak uit Yougou-
slaviëde Ver. Staten gaven 12 miljoen dollar
graan voor koffie uit Brazilië de Soviëts ver
wisselden petrool uit Bakou voor 100.000 ton soda-
nitraat uit Chili. Dat was compensatieof
wederzijdsche vergoeding. Zoo werden verder
verwisseldZeisstuigen voor salpeter uit Chili
nitraat voor katoen ijzer uit Tcheko-Slowakije
tegen petrool en graanTurksche tabak tegen
Poolsche wagons.
Ons land volgde ook dien weg. Doch er kwa
men moeilijkheden omdat de aangeboden pro-
dukten niet altijd pasten met de noodwendigheid
of de mededinging.
Is er dan geen middel om evenwicht te brengen
tusschen in- en uitvoer Jawel
Niet twee landen maar verscheidene moeten
onderling ruilen. B: v. Duitschland wil machie
nen ruilen met Frankrijk dat auto's wil geven
beide landen hebben die stoffen ook zoo nu De
nemarken met zijn boter in 't spel komt is de
zaak opgelost.
Duitschland zendt de machienen naar Frankrijk;
Frankrijk zijn auto's naar Denemarken en Dene
marken zijn boter naar Duitschland en zulke ver
handelingen kan men uitbreiden tot 5,10 en meer
deelnemers, dat ware een ekonomische Volken
bond, veel doeltreffender dan de huidige.
Zoo kan men komen tot een stelsel van alge-
meene compensatieof de Bank der interna
tionale regelingen.
Zoo men de kwestie van den wereldhandel
dieper onderzoekt, ontwaart men in bovenver
melde uitlegging veel meer nog dan den stoffe-
lijken kant der zaak.
De leniging van elkanders nood enhet begrij
pen van elkanders moeilijkheden het beseffen
van elkanders bestaansrecht, het opslorpen der
werkeloosheid, het dooven van haat en nijd het
weglaten van machtsmisbruik, het stillen van de
zucht naar expansie en den drang naar koloniën;
in een woord het wegcijferen van al die oorzaken
welke enkel oorlog na zich slepen, dat alles ligt
begrepen in den goed geregelden ruilhandel.
De rust der volkeren, de zoo vurig begeerde
vrede is wel de moeite waard, dat men ook eens
dat middel probeere. Zoo men van goeden wille
is zal men dat verkiezen boven kanonnen en
stroomen menschenbloed. X...
wordt gestild, weggenomen door
de DENTOGÈNE
6 fr. de flesch in alle apotheken.
Opgeleteischt
I. Scheepvaartbeweging van geladen schepen
gedurende het jaar 1936
<XJ
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
October
November
December
.X 1
XJ tU
f
o
5 2
I -0
f-
3548
4398
4481
3968
3421
1684
4287
3369
3852
3632
5212
4451
2934
3956
4094
3216
3246
1608
4197
2810
3436
3372
3877
4093
O)
•o c
w !C U
o re
fcyo ÖjO SO
<v s-
<V I
•a t:
ra
S <U
c
c
o
1313
820
1035
381
1023
541
'814
809
838
1296
3365
887
4, <U
E -
o
(-
1313
704
853
381
898
541
774
685
828
754
768
887
Totaal 46.303 40.839 13.122
9.386
aangebracht
door
399 schepen.
vertrokken
met
121 schepen.
II. Scheepvaartbeweging van ledige schepen
aan de uitmonding in den Yzer
gedurende het jaar 1936.
RICHTING
Maanden
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
October
November
December
Yper - Yzer
Tonnemaat Getal
der schepen schep.
3305
Yzer - Yper
Tonnemaat Getal
der schepen schepen
3529
5503
4104
3681
1806
4742
4310
3546
3513
3570
4624
25
24
31
25
27
13
30
31
25
27
24
26
253
280
145
151
11
140
141
255
145
285
772
2
2
2
2
2
1
3
3
<2
2
4
Totaal 46.233
308
2578
25
Bovenstaande tabels en vooral die der scheep-
vaartbeweging in de haven te Yper toonen aan,
beter dan woorden, hoe belangrijk de scheepvaart
hier geworden is en welke groote uitbreiding ze
reeds genomen heeft.
In 1933, het eerste jaar dat de vaart Yper-Yzer
voor de scheepvaart heropend was, boekten wij
hier reeds een beweging van 6000 ton.
In 1934 werden er in de haven te Yper 17.307
ton koopwaren gelost en 2.777 ton geladen, 't zij
een totaal van 20.084 ton. In 1935 steeg dit cijfer
tot 28.257 ton, 't zij 24.970 ton geloste en 3.337 ton
geladen goederen. Toen verheugden wij ons reeds
om die vermeerdering van 8000 ton in een jaar.
Doch wat nu gezegd, nu we hier een totale tonne
maat van 50.225, of een verhooging van bijna
22.000 ton, aanstippen
In een jaar werden er in de kaai van Yper
bijna zooveel goederen gelost en geladen dan
zulks vroeger in de drie eerste jaren na
het herstel der vgart Yper-Yzer het geval was.
Dergelijke vooruitgang belooft voor de toekomst.
Zij is het bewijs van de leefbaarheid der scheep
vaart op Yper en de beste logenstraffing van de
bewering als zou een vaart voor Yper en de
streek van geen nut zijn.
Wanneer wij nu de tonnemaat der ledige sche
pen bij het gewicht der geladen schepen voegen,
zooals dit alzoo in de statistieken van veel groote
havens aangegeven wordt, dan zien wij dat 424
schepen met een tonnemaat van 48.881 ton te
Knokke-Yzer in de vaart zijn gekomen, terwijl
429 schepen met 59.355 ton de vaart Yper-Yzer
te Knokke zijn uitgevaren. Zoo komen wij voor
de vaart Yper-Yzer alleen op een totaal trafiek
van 108.216 ton, 't zij omtrent de helft van gansch
de thans bestaande scheepvaartbeweging op den
Yzer.
Deze cijfers doen eens te meer klaarblijkelijk
uitschijnen welk overwegend aandeel Yper en
de vaart Yper-Yzer innemen in de scheepvaart
beweging op den Yzer en in de haven van Nieuw-
poort en welk groot belang deze laatste stad en
alle steden en gemeenten langs den Yzer en de
vaart Yper-Yzer gelegen erbij hebben Yper werk
dadig te steunen in zijn strijd voor het herstel
der vaart Yper-Komen, voor de verbetering der
waterwegverbindingen. Dit is het eenige middel
om de scheepvaartbeweging nog merkelijk te
doen toenemen en gansch de streek weerom zoo
als weleer te doen bloeien. Door innige en over
tuigde samenwerking zijn wij zeker dit beoogde
doel te bereiken.
Wij geven deze cijfers verder nog ter over
weging aan dezen die hier, in plaats van het her
stel der vaart Yper-Komen, de compensaties
verwachten waarmede de Heer Minister Merlot
nog steeds moet afkomen. Mochten deze maar al
te welsprekende cijfers hen hunne vergissing
doen inzien en ze aanzetten om samen met ons,
krachtdadiger dan ooit, voor het ons met recht
toekomende herstel der vaart Yper-Komen te
ijveren. Zoo zullen zij best de belangen van han
del en nijverheid, wier bloei hoofdzakelijk van
goede waterverbindingen afhangt, en den voor
spoed en het welzijn van Yper dienen.
Binnengevaren
Vrijdag 8 Januari 1937, de André(schipper De
Bceuf) met 8 ton beurtgoed voor verscheidenen.
Dinsdag 12, de Julia(schipper De Dobbelaere)
met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper; de
Eenigheid (schipper Bracke) met 100 ton landvette
voor M. Vanhoudt, Boezinge.
Woensdag 13, de Elza (schipper Vancauwenber-
ghe), van de beurt «Met Zorg», met 10 ton beurtgoed
voor verscheidenen.
Weggevaren
Maandag 11 Januari 1937, de «Baksteen», (schipper
Vanderghote), met 100 ton baksteen, verzonden door de
Briqueteries Yproises, leper.
Donderdag 14, de Elza (schipper Vancauwenber-
ghe), van de beurt «Met Zorg», met 5 ton beurtgoed
voor verscheidenen.
Waterhoogtetoestand normaal.
ten bureele dezer, BOTERSTRAAT, 34.
0 - y
lampen Anti - fading stroomfïlter
dynamieke luidspreker 6 duim
stroom - antennesteker klankregeling
Iedereen heeft het gehoord,
Iederëen zegt het ook voort
't Is de zon en 't is de Mei,
Saam in PACHA Chicoreh