TANDPIJN TOGENE Voor 60f r. per maand Edm. CHRISTIAEN VAART YPER - YZER ONZE SCHEEPVAART ZAKACENDAS VOOR 1937 kunt U zich deze prachtige NOVAK Radio, het laatste sukses der radio-con structie, aanschaffen bij 28, Boterst-raat, YPER Tel. 301 NOVAK JUNIOR LUXE Comptant 1450 fr. <c wereld. Wat wij in de dagbladen lazen in dezen tijd van krisis, inzinking van ekonomie, prijsstijging en levensduurte gaat alle gedacht te boven In de Vereenigde Staten van Amerika werd een lijst opgemaakt van al de waren die vernietigd werden om de prijzen op hun peil te houden of te doen stijgen. In Brazilië en tijdens een enkele maand werd verleden jaar 7 miljoen 750 duizend balen koffie vernietigd. In Amerika werden in 1935 ge durende het eerste halfjaar zoo maar 6 miljoen 200 duizend varkens gedood en uitgeroeid en 2 miljoen ton maïs onbruikbaar gemaakt of ver stookt. Te»Los Angelos werden dagelijks 200.000 liter melk weggegoten en te Hartford 20.000 liter. Dan kwam het programma om een verminde ring door te voeren van 15 in de boterop- brengst en men voelde zich gedwongen 600.000 koeien te slachten. In Californië wierp men in Augustus 1.5 mil joen oranjeappelen in de zee en men liet op een oppervlakte van 10.000 Ha. de aardbeziën rotten. In Florida gingen 5.000.000 balen katoen den brandstapel op. In Indië, Ceylon, in Java werden 30.000 ton thee in zee geworpen om de opbrengst met 15 t te verminderen. Zoo voor caoutchouc, zoo voor de tarwe, enz. Dat noemt men in onze beschaafde eeuw, de eeuw van licht en vooruitgang de bestuurde ekonomie Wij noemen dat effenaf een schur kenstreek een zelfmoord Geen vernietiging Neen Wisseling, ruilhandel en daardoor overeen komst, vrede. Wij verklaren. De wurging van den buitenlandschen handel is tegenwoordig op zulk een rampspoedig punt gekomen, dat het moeilijk zou zijn de binnen- landsche markt gansch op te beuren zonder de internationale verwisselingen te vermeerderen. Meest al de fabrikanten werken voor den vreem de of trekken hun grondstoffen uit den vreemde. Daar alle landen insgelijks het cijfer der bin- nenlandsche zaken hebben zien dalen, kan men niet beweren, dat de aankoopen spruitende uit de wederlandsche markt zich gericht hebben naar de binnenlandsche markten en daarin zien wij een der bijzonderste oorzaken van de wereld ellende. En die oorzaak is de wanhopige poging der lan den die het hardst door de krisis getroffen zijn, om het evenwicht hunner balans te herstellen, om zich ten allen prijze goud-deviezen aan te schaffen, dus den invoer tegenhouden en den uit voer aan te moedigenten tweede, de tegenwer king der goudkrachtige landen ten derde de af werende maatregelen, tolrechten, beperkingen, enz. Elk land wil noch militair, noch ekonomisch ontwapenen want dan zou zijn nijverheid en zijn landbouw voor immer geknakt zijn. En zoo staat België met zijn steenkolen, metaal, glas, eieren, witloofdaar staat Frankrijk met zijn staal, auto's, zijde en wijnen daar staat Engeland met zijn geweefsels en kolen, Zwitserland met zijn Dieselmotoren, Canada met zijn fruit en granen Brazilië met zijn koffie Egypte met zijn katoen Amerika en Duitschland met hun machienen elk land staat met zijn handen boordevol. En allen bieden hun voortbrengselen aan iedereen wil koopen maar kan nietom te kun nen koopen moet men eerst kunnen verkoopen. En omdat die landen er niet in gelukken, slaan ze over tot vernietigen der vervaardigde stoffen. DwaasheidBij het zien van al die rijkdom men, overal broodnoodig en begeerd en die zich nochtans ophoopen moet men het gedacht krij gen van den aankoop met den verkoop te doen samengaan, in een woord ruilen. Reeds in 1931 verwisselde Polen een miljoen dollar rollend materiaal tegen tabak uit Yougou- slaviëde Ver. Staten gaven 12 miljoen dollar graan voor koffie uit Brazilië de Soviëts ver wisselden petrool uit Bakou voor 100.000 ton soda- nitraat uit Chili. Dat was compensatieof wederzijdsche vergoeding. Zoo werden verder verwisseldZeisstuigen voor salpeter uit Chili nitraat voor katoen ijzer uit Tcheko-Slowakije tegen petrool en graanTurksche tabak tegen Poolsche wagons. Ons land volgde ook dien weg. Doch er kwa men moeilijkheden omdat de aangeboden pro- dukten niet altijd pasten met de noodwendigheid of de mededinging. Is er dan geen middel om evenwicht te brengen tusschen in- en uitvoer Jawel Niet twee landen maar verscheidene moeten onderling ruilen. B: v. Duitschland wil machie nen ruilen met Frankrijk dat auto's wil geven beide landen hebben die stoffen ook zoo nu De nemarken met zijn boter in 't spel komt is de zaak opgelost. Duitschland zendt de machienen naar Frankrijk; Frankrijk zijn auto's naar Denemarken en Dene marken zijn boter naar Duitschland en zulke ver handelingen kan men uitbreiden tot 5,10 en meer deelnemers, dat ware een ekonomische Volken bond, veel doeltreffender dan de huidige. Zoo kan men komen tot een stelsel van alge- meene compensatieof de Bank der interna tionale regelingen. Zoo men de kwestie van den wereldhandel dieper onderzoekt, ontwaart men in bovenver melde uitlegging veel meer nog dan den stoffe- lijken kant der zaak. De leniging van elkanders nood enhet begrij pen van elkanders moeilijkheden het beseffen van elkanders bestaansrecht, het opslorpen der werkeloosheid, het dooven van haat en nijd het weglaten van machtsmisbruik, het stillen van de zucht naar expansie en den drang naar koloniën; in een woord het wegcijferen van al die oorzaken welke enkel oorlog na zich slepen, dat alles ligt begrepen in den goed geregelden ruilhandel. De rust der volkeren, de zoo vurig begeerde vrede is wel de moeite waard, dat men ook eens dat middel probeere. Zoo men van goeden wille is zal men dat verkiezen boven kanonnen en stroomen menschenbloed. X... wordt gestild, weggenomen door de DENTOGÈNE 6 fr. de flesch in alle apotheken. Opgeleteischt I. Scheepvaartbeweging van geladen schepen gedurende het jaar 1936 <XJ Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December .X 1 XJ tU f o 5 2 I -0 f- 3548 4398 4481 3968 3421 1684 4287 3369 3852 3632 5212 4451 2934 3956 4094 3216 3246 1608 4197 2810 3436 3372 3877 4093 O) •o c w !C U o re fcyo ÖjO SO <v s- <V I •a t: ra S <U c c o 1313 820 1035 381 1023 541 '814 809 838 1296 3365 887 4, <U E - o (- 1313 704 853 381 898 541 774 685 828 754 768 887 Totaal 46.303 40.839 13.122 9.386 aangebracht door 399 schepen. vertrokken met 121 schepen. II. Scheepvaartbeweging van ledige schepen aan de uitmonding in den Yzer gedurende het jaar 1936. RICHTING Maanden Januari Februari Maart April Mei Juni Juli Augustus September October November December Yper - Yzer Tonnemaat Getal der schepen schep. 3305 Yzer - Yper Tonnemaat Getal der schepen schepen 3529 5503 4104 3681 1806 4742 4310 3546 3513 3570 4624 25 24 31 25 27 13 30 31 25 27 24 26 253 280 145 151 11 140 141 255 145 285 772 2 2 2 2 2 1 3 3 <2 2 4 Totaal 46.233 308 2578 25 Bovenstaande tabels en vooral die der scheep- vaartbeweging in de haven te Yper toonen aan, beter dan woorden, hoe belangrijk de scheepvaart hier geworden is en welke groote uitbreiding ze reeds genomen heeft. In 1933, het eerste jaar dat de vaart Yper-Yzer voor de scheepvaart heropend was, boekten wij hier reeds een beweging van 6000 ton. In 1934 werden er in de haven te Yper 17.307 ton koopwaren gelost en 2.777 ton geladen, 't zij een totaal van 20.084 ton. In 1935 steeg dit cijfer tot 28.257 ton, 't zij 24.970 ton geloste en 3.337 ton geladen goederen. Toen verheugden wij ons reeds om die vermeerdering van 8000 ton in een jaar. Doch wat nu gezegd, nu we hier een totale tonne maat van 50.225, of een verhooging van bijna 22.000 ton, aanstippen In een jaar werden er in de kaai van Yper bijna zooveel goederen gelost en geladen dan zulks vroeger in de drie eerste jaren na het herstel der vgart Yper-Yzer het geval was. Dergelijke vooruitgang belooft voor de toekomst. Zij is het bewijs van de leefbaarheid der scheep vaart op Yper en de beste logenstraffing van de bewering als zou een vaart voor Yper en de streek van geen nut zijn. Wanneer wij nu de tonnemaat der ledige sche pen bij het gewicht der geladen schepen voegen, zooals dit alzoo in de statistieken van veel groote havens aangegeven wordt, dan zien wij dat 424 schepen met een tonnemaat van 48.881 ton te Knokke-Yzer in de vaart zijn gekomen, terwijl 429 schepen met 59.355 ton de vaart Yper-Yzer te Knokke zijn uitgevaren. Zoo komen wij voor de vaart Yper-Yzer alleen op een totaal trafiek van 108.216 ton, 't zij omtrent de helft van gansch de thans bestaande scheepvaartbeweging op den Yzer. Deze cijfers doen eens te meer klaarblijkelijk uitschijnen welk overwegend aandeel Yper en de vaart Yper-Yzer innemen in de scheepvaart beweging op den Yzer en in de haven van Nieuw- poort en welk groot belang deze laatste stad en alle steden en gemeenten langs den Yzer en de vaart Yper-Yzer gelegen erbij hebben Yper werk dadig te steunen in zijn strijd voor het herstel der vaart Yper-Komen, voor de verbetering der waterwegverbindingen. Dit is het eenige middel om de scheepvaartbeweging nog merkelijk te doen toenemen en gansch de streek weerom zoo als weleer te doen bloeien. Door innige en over tuigde samenwerking zijn wij zeker dit beoogde doel te bereiken. Wij geven deze cijfers verder nog ter over weging aan dezen die hier, in plaats van het her stel der vaart Yper-Komen, de compensaties verwachten waarmede de Heer Minister Merlot nog steeds moet afkomen. Mochten deze maar al te welsprekende cijfers hen hunne vergissing doen inzien en ze aanzetten om samen met ons, krachtdadiger dan ooit, voor het ons met recht toekomende herstel der vaart Yper-Komen te ijveren. Zoo zullen zij best de belangen van han del en nijverheid, wier bloei hoofdzakelijk van goede waterverbindingen afhangt, en den voor spoed en het welzijn van Yper dienen. Binnengevaren Vrijdag 8 Januari 1937, de André(schipper De Bceuf) met 8 ton beurtgoed voor verscheidenen. Dinsdag 12, de Julia(schipper De Dobbelaere) met 115 ton graan voor M. Vandeputte, leper; de Eenigheid (schipper Bracke) met 100 ton landvette voor M. Vanhoudt, Boezinge. Woensdag 13, de Elza (schipper Vancauwenber- ghe), van de beurt «Met Zorg», met 10 ton beurtgoed voor verscheidenen. Weggevaren Maandag 11 Januari 1937, de «Baksteen», (schipper Vanderghote), met 100 ton baksteen, verzonden door de Briqueteries Yproises, leper. Donderdag 14, de Elza (schipper Vancauwenber- ghe), van de beurt «Met Zorg», met 5 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogtetoestand normaal. ten bureele dezer, BOTERSTRAAT, 34. 0 - y lampen Anti - fading stroomfïlter dynamieke luidspreker 6 duim stroom - antennesteker klankregeling Iedereen heeft het gehoord, Iederëen zegt het ook voort 't Is de zon en 't is de Mei, Saam in PACHA Chicoreh

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2