CLASHAN DEL -PRIJSKAMP- IN 'T BIEDEN De 14" Handelsfoor Mce Cherchye=Kesteloot Koloniale Loterij 4 HET TREINVERKEER «YPER-ROUSSELARE» AANNEMERS - LANDBOUWERS Voor alle GLASWERKEN wendt U tot het gekend Huis Hoek der Eiverdinghestraat en Veurnesteenweg 1 - IEPER MASTIEK VERVEN EN VERNISSEN Tel. 484. OP ZONDAG 14 FEBRUARI 1937 JAARLIJKSCHE GROOTE 860 FRANK -- PRIJZEN - 860 FRANK HET ALBERTKANAAL De prachtige gevolgen en uitslagen der proefneming In haar verslag N" 936 van 7 December 1931 vroeg de Directie der N. M. B. S. aan de Beheer ders de toelating om de spoorlijn tusschen beide steden te vervangen door een autobusdienst. Dit was een proefneming... een studie om een goedkooper wijze van uitbating op een secun daire lijn te zoeken... een voorbeeld, uitbating typewelk in geval van goed resultaat op andere lijnen zou toegepast worden. De gevolgen der afschaffing, de resultaten wa ren zoo prachtig... beantwoordden in alles aan de vooruitzichten der Directie der N. M. B. S. dat zelfde systeem onder zelfde voorwaarden op geen enkel andere secundaire lijn toegepast werd I«at ons nu eens samen deze gevolgen en uit slagen onderzoeken. De door ons voorgedragen cijfers komen allen uit officieele verslagen of werden medegedeeld door de Heeren Ministers Var. Isacker en Jaspar in hun antwoord op de interpellaties in 1932 pn 1936. De ontvangsten der lijn Yper-Rousselare vóór de afschaffing bedroegen 1) treinen Fr. 1.375.000 2) private autobusuitbating 215.000 Of samen Fr. 1.590.000 (document 936 verklaringen van den Heer Ka binetsoverste in de Vergadering te Yper op 6-11-1936 in antwoord van den Heer Minister ter Kamerzitting van 16-12-1936). Tot staving harer beslissing verklaarde de Di rectie der N. M. B. S. op 7-12-1931 de treinuitba- ting geeft een verlies van Fr. 73.000, een pri- vaat-autobusuitbating geeft betere bediening aan de tusschen gelegen gemeenten, boekt als ontvangsten 215.000 Fr. en levert winst op. De treinen gaven als ontvangsten Fr. 1.375.000 met een deficiet van Fr. 73.000 de autobus uitbating gaf winsten met een ontvangst van Fr. 215.000 en dit niettegenstaande deze dienst de tusschengelegen gemeenten beter bediende. Het practisch resultaat moest dus een verhoo ging der ontvangsten daarstellen. Maar neen de ontvangsten lieten op zich wachten en ver minderden regelmatig. Wij geven hierna de cij fers der verschillende jaren vóór de afschaffing trein en autobus 1931 Fr. 1.590.000 1932 treinprivaatautobusuitbating en van af 29-5-1932 enkel autobus Fr. 1.198.560 1933 enkel autobus Fr. '870.000 1934 idem. Fr. 831.000 1935 idem. Fr. 790.000 Prachtig Deze betere bediening der tusschen gelegen gemeenten en wijken, in plaats van verhooging der ontvangsten gaf vermindering Dit bewijst eenvoudig dat de reizigers dezer wij ken voldoende bediend werden door de bestaan de privaat-autobusuitbatingen (Yper-Rousselare en Rousselare-Meenen (over Moorslede) dat er op de spoorlijn Yper-Rousselare veel reizigers in transit reizen of nog de reis Yper-Rousselare direkt doormieken. Dit levert ons verders een ontegensprekelijk bewijs dat deze spoorlijn een noodzakelijke verbinding daarstelde niet enkel tusschen deze beide steden maar ook nog tus schen Noord Frankrijk, Westland en centrum der Provincie. Een betere verbinding met Brugge was aldus ook verzekerd. Tot nog toe heeft men inderdaad te veel ge schermd met de belangen dezer tusschen gelegen gemeenten en geen rekening gehouden dat een aangename en spoedige verbinding met een nij verheidscentrum als Iseghem en Rousselare zich opdringt. Voor de afschaffing der treinen boekte de au tobusuitbating gedurende het gansche jaar Fr. 215.000 ontvangsten zij vervulde haar rol en was een aanvullend middel van vervoer. De ge boekte ontvangsten bewijzen dit ten volle. De reizigers der treinen welke aan de N. M. B. S. Fr. 1.375.000 ontvangsten gaven werden eenvou dig miskend en er werd enkel en alleen aandacht geschonken aan de gebruikers der privaat auto busuitbating En als er op heden enkel Fr. 775.000/800.000 per jaar als ontvangsten op de lijn Yper-Rousse lare geboekt wordt ligt de oorzaak eenvoudig in het feit dat de reizigers, enkel nood gedwon gen, de reis Yper-Rousselare doormaken. Er wordt trafiek afgenomen langs Cortemarck, Mee- nen en Kortrijk, ook langs de privaat-autobus- uitbating Yper-Rousselare over Langemarck De voorstelling gegeven door den Heer Minis ter Marcel-Henri Jaspar is dus onjuist de ont vangsten der autobusuitbating na de afschaf fing der treinen en dit niettegenstaande twee tusschen gelegen gemeenten beter bediend wer den, zijn verminderd met Fr. 800.000. Voor een deficiet te vermijden, voor een proef neming heeft de N. M. B. S. niet enkel en alleen deze ontvangsten prijs gegeven maar verliezen geboekt welke sedert de afschaffing tot 1 i mil- lioen beloopen. Indien de inlichtingen welke wij vinden in de verslagen der Directie, N. M. B. S. omtrent den kostprijs der autobusuitbating werkelijk juist zijn wij twijfelen er niet aan en ingaande op de Verklaring van den Heer Minister van Verkeer, zijn de diensten der N. M. B. S. en de Bureelen van het Ministerie dubbel verantwoor delijk. Een uitbating met lichte treinen kost 1 mil- lioeh Fr. terwijl de autobusuitbating als kost- prijs gaf 1932 Fr. 1.150.000 1933 Fr. 1.415.000 1934 Fr. 1.111.600 1935 Fr. 990.000 Waarom werden de zware treinen (kostprijs Fr. 1.460.000, document 936 en 1400) niet een voudig vervangen door lichte treinen waarvan de kostprijs enkel en alleen 1 millioen bedroeg. Het was nutteloos over te gaan tot een proefne ming met autobussen. Met als ontvangst Fr. 1.375.000, zouden de lichte treinen dus een winst verwezenlijkt hebben van Fr. 375.000. Dit alles is niet ernstigzullen onze Senatoren en Volksvertegenwoordigers, onze Openbare Be sturen, Bestendige Deputatie, Handelskamers, maar altijd laten begaan en zich overleveren aan de koppigheid en halsstarrigheid van zekere ambtenaren Wij bewoners van dit hoekje van West-Vlaan- deren komen tusschen voor het deficiet van an dere secundaire of primaire lijnen te dekken. Wij zijn deze proefneming beu verdere bevin dingen kunnen wellicht op andere lijnen in een andere streek gedaan worden. Ter Kamerzitting van 16 December 11. kwam de Heer Minister Jaspar ons verklaren dat het moeilijk viel nieuwe lasten op te leggen aan de N. M. B. S. daar er geen toelating gegeven werd voor de tarieven te verhoogen. Nu de tarie ven voorloopig voor de goederen toch zul len verhoogd worden, vragen wij dat de herin richting van treinverkeer tusschen beide steden zou geschieden. Veranderde autobussen (niet beantwoordende aan de wettelijke voorschriften) nieuwe auto bussen (geruisch en trillingen, gevaar in draaien en bochten) kunnen ons geen voldoening schen ken. Een onpartijdig onderzoek ter plaats .zou de Heer Minister overtuigen dat er moet verande ring komen... Wij vragen onze treinen terug! GROOT KLEIN STAD YPER o om 2 i uur stipt namiddag ter herberg HET GROOT HOEKJE bewoond door Gerard Vanden Berghe-Dumortier, Veurnesteenweg, (Tramstilstand man tegen man gewaarborgd in geld en zonder aftrek. 20 Prijzen 200 fr. 150 fr. 100 fr. 80 fr. 60 fr. 40 fr. 25 fr. 25 fr. 20 fr. 20 fr. 20 fr. 20 fr. 15 fr. 15 fr. 15 fr. 15 fr. 10 fr. 10 fr. 10 fr. 10 fr. INLEG 5 FRANK PER SPELER Inschrijving van heden in gezegd lokaal GROOT HOEKJE tot den dag van den prijs kamp, zoolang de eerste ronde niet voorbij is. Iedere partij speelt ten 15 punten met elk 10 bladen. Kapot telt niet. Verders gewone voorwaarden. Deze week is er een goed nieuws te melden voor onze Handelsfoor De heer bestuurder Janssens van het Ministe rie van koloniën, speciaal afgevaardigd, is deze week naar Yper gekomen om maatregelen te nemen voor het inrichten van een mooien stand waar alles zal te zien wezen wat de kolonie voortbrengt, en waar ook alle inlichtingen zullen te bekomen zijn welke de belanghebbenden kun nen begeeren. Verleden jaar hebben de talrijke toeschouwers de film over Congo kunnen bewonderen, welke ons bereidwillig door het Ministerie van Kolo niën was toevertrouwd. Heden zal het werke lijke leven van ginder verre over den onmeet- baren Oceaan te zien wezen. De toeschouwers zullen zich een gedacht kun nen vormen over de geniale onderneming van onzen beroemden Koning Leopold II, die zijn vaderland met zulke onschatbare Kolonie heeft begiftigd. Zij zullen met een gevoelen van bewondering terugdenken aan den onversaagden moed der eerste ontdekkingsreizigers Stanley en Coquilhat die, ten gevare van hun leven, deze woeste streek hebben weten te overwinnen ten bate van ons vaderland Dit zal dus de Clou of de groote aantrekke lijkheid wezen onzer 14' Handelsfoor. N. B. De plaatsen worden zeer beperkt. (O) In de dagbladen lazen wij het volgend bericht: Het Belga-agentschap, heeft aan de bladen een mededeeling gestuurd waarin gewezen wordt op het belang van het Albertkanaal dat, zonder het Belgische grondgebied te verlaten, niet al leen Luik en zijn nijverheden, maar ook de ko lenbekkens en de metaalnijverheid van Charle roi, langs de Samber met Antwerpen verbindt. Het belangrijkste punt van deze belangrijke kanaalwerken is het gedeelte te Eigenbilsen, dat moeilijke grondwerken vergt, namelijk het door snijden van de kam die de bekkens van Maas en Schelde scheidt. Het succes van deze onderneming hing af van de mogelijkheid om een kanaal te trekken zonder kanaalvak, t.t.z. met zoo weinig sluizen mogelijk en met een natuurlijken watertoevoer van Luik tot Antwerpen. Indien men in deze onderneming niet ge slaagd was, zou men een groot aantal sluizen moeten aanleggen hebben in beide bekkens, of wel een grooten omweg maken, wat de uitvoe ringskosten met nagenoeg tweehonderd millioen frank zou verhoogd hebben. Van technische zijde beschouwd, wordt hier door het bestaan van het Albert-kanaal verze kerd. De werken die thans geëindigd zijn, werden onlangs goedgekeurd, nadat zij gedurende een jaar aan een proef onderworpen werden, die hun degelijkheid heeft aangetoond. Nu het bewezen is dat de technische moeilijk heden te Eigenbilsen, bij dewelke de moeilijk heden, welke men hier vroeger te Hollebeke bij het graven der vaart Yper-Komen ontmoette, slechts een kleinigheid zijn, met succes overwon nen werden, mogen wij besluiten dat de in som mige middens nog bestaande twijfel over het wellukken der herstellingswerken van de vaart Yper-Komen zich door niets meer verrechtvaar- digt. Wij verhopen dan ook dat de Heer Hoofdinge nieur Demeyer, algemeen bestuurder der Water werken, die onze vaart Yper-Komen uitermate goed kent daar hij hier zijne loopbaan begon en die de werken van Eigenbilsen leidde en tot een goed einde bracht, er thans zal aan houden de ginder opgedane ondervinding hier toe te passen om, door het herstel der vaart Yper-Komen, aan de economische heropbeuring onzer streek mede te helpen. De Heer Merlot, minister van Openbare Wer ken, komt thans de aanbiedingen voor het bou wen der sluizen van Ooien, Genck, Diepenbeek en Hasselt goed te keuren. De kosten dezer wer ken beloopen de som van 168.500.000 fr. Het bouwen der sluis van Kwaadmechelen, het laatste der reeks groote werken van het Al bertkanaal, zal binnen kort in aanbesteding ge geven worden. DEN 24 FEBRUARI AANSTAANDE Trekking der 2' Snede 1937 van de PLAN B. 61.311 loten van 100 tot 1 Miljoen Fr. KOOPT SPOEDIG UW BLAUW BILJET!!

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4