CLASHAN DEL
-PRIJSKAMP-
IN 'T BIEDEN
De 14" Handelsfoor
Mce Cherchye=Kesteloot
Koloniale Loterij
4
HET TREINVERKEER
«YPER-ROUSSELARE»
AANNEMERS - LANDBOUWERS
Voor alle GLASWERKEN wendt U
tot het gekend Huis
Hoek der Eiverdinghestraat
en Veurnesteenweg 1 - IEPER
MASTIEK
VERVEN EN VERNISSEN
Tel. 484.
OP ZONDAG 14 FEBRUARI 1937
JAARLIJKSCHE GROOTE
860 FRANK -- PRIJZEN - 860 FRANK
HET ALBERTKANAAL
De prachtige gevolgen en uitslagen
der proefneming
In haar verslag N" 936 van 7 December 1931
vroeg de Directie der N. M. B. S. aan de Beheer
ders de toelating om de spoorlijn tusschen beide
steden te vervangen door een autobusdienst.
Dit was een proefneming... een studie om een
goedkooper wijze van uitbating op een secun
daire lijn te zoeken... een voorbeeld, uitbating
typewelk in geval van goed resultaat op
andere lijnen zou toegepast worden.
De gevolgen der afschaffing, de resultaten wa
ren zoo prachtig... beantwoordden in alles aan de
vooruitzichten der Directie der N. M. B. S. dat
zelfde systeem onder zelfde voorwaarden op geen
enkel andere secundaire lijn toegepast werd
I«at ons nu eens samen deze gevolgen en uit
slagen onderzoeken. De door ons voorgedragen
cijfers komen allen uit officieele verslagen of
werden medegedeeld door de Heeren Ministers
Var. Isacker en Jaspar in hun antwoord op de
interpellaties in 1932 pn 1936.
De ontvangsten der lijn Yper-Rousselare vóór
de afschaffing bedroegen
1) treinen Fr. 1.375.000
2) private autobusuitbating 215.000
Of samen Fr. 1.590.000
(document 936 verklaringen van den Heer Ka
binetsoverste in de Vergadering te Yper op
6-11-1936 in antwoord van den Heer Minister
ter Kamerzitting van 16-12-1936).
Tot staving harer beslissing verklaarde de Di
rectie der N. M. B. S. op 7-12-1931 de treinuitba-
ting geeft een verlies van Fr. 73.000, een pri-
vaat-autobusuitbating geeft betere bediening
aan de tusschen gelegen gemeenten, boekt als
ontvangsten 215.000 Fr. en levert winst op.
De treinen gaven als ontvangsten Fr. 1.375.000
met een deficiet van Fr. 73.000 de autobus
uitbating gaf winsten met een ontvangst van
Fr. 215.000 en dit niettegenstaande deze dienst
de tusschengelegen gemeenten beter bediende.
Het practisch resultaat moest dus een verhoo
ging der ontvangsten daarstellen. Maar neen
de ontvangsten lieten op zich wachten en ver
minderden regelmatig. Wij geven hierna de cij
fers der verschillende jaren vóór de afschaffing
trein en autobus 1931 Fr. 1.590.000
1932 treinprivaatautobusuitbating en van
af 29-5-1932 enkel autobus Fr. 1.198.560
1933 enkel autobus Fr. '870.000
1934 idem. Fr. 831.000
1935 idem. Fr. 790.000
Prachtig Deze betere bediening der tusschen
gelegen gemeenten en wijken, in plaats van
verhooging der ontvangsten gaf vermindering
Dit bewijst eenvoudig dat de reizigers dezer wij
ken voldoende bediend werden door de bestaan
de privaat-autobusuitbatingen (Yper-Rousselare
en Rousselare-Meenen (over Moorslede) dat er
op de spoorlijn Yper-Rousselare veel reizigers
in transit reizen of nog de reis Yper-Rousselare
direkt doormieken. Dit levert ons verders een
ontegensprekelijk bewijs dat deze spoorlijn een
noodzakelijke verbinding daarstelde niet enkel
tusschen deze beide steden maar ook nog tus
schen Noord Frankrijk, Westland en centrum
der Provincie. Een betere verbinding met Brugge
was aldus ook verzekerd.
Tot nog toe heeft men inderdaad te veel ge
schermd met de belangen dezer tusschen gelegen
gemeenten en geen rekening gehouden dat een
aangename en spoedige verbinding met een nij
verheidscentrum als Iseghem en Rousselare zich
opdringt.
Voor de afschaffing der treinen boekte de au
tobusuitbating gedurende het gansche jaar Fr.
215.000 ontvangsten zij vervulde haar rol en
was een aanvullend middel van vervoer. De ge
boekte ontvangsten bewijzen dit ten volle. De
reizigers der treinen welke aan de N. M. B. S.
Fr. 1.375.000 ontvangsten gaven werden eenvou
dig miskend en er werd enkel en alleen aandacht
geschonken aan de gebruikers der privaat auto
busuitbating
En als er op heden enkel Fr. 775.000/800.000
per jaar als ontvangsten op de lijn Yper-Rousse
lare geboekt wordt ligt de oorzaak eenvoudig
in het feit dat de reizigers, enkel nood gedwon
gen, de reis Yper-Rousselare doormaken. Er
wordt trafiek afgenomen langs Cortemarck, Mee-
nen en Kortrijk, ook langs de privaat-autobus-
uitbating Yper-Rousselare over Langemarck
De voorstelling gegeven door den Heer Minis
ter Marcel-Henri Jaspar is dus onjuist de ont
vangsten der autobusuitbating na de afschaf
fing der treinen en dit niettegenstaande twee
tusschen gelegen gemeenten beter bediend wer
den, zijn verminderd met Fr. 800.000.
Voor een deficiet te vermijden, voor een proef
neming heeft de N. M. B. S. niet enkel en alleen
deze ontvangsten prijs gegeven maar verliezen
geboekt welke sedert de afschaffing tot 1 i mil-
lioen beloopen.
Indien de inlichtingen welke wij vinden in de
verslagen der Directie, N. M. B. S. omtrent den
kostprijs der autobusuitbating werkelijk juist
zijn wij twijfelen er niet aan en ingaande
op de Verklaring van den Heer Minister van
Verkeer, zijn de diensten der N. M. B. S. en de
Bureelen van het Ministerie dubbel verantwoor
delijk.
Een uitbating met lichte treinen kost 1 mil-
lioeh Fr. terwijl de autobusuitbating als kost-
prijs gaf
1932
Fr.
1.150.000
1933
Fr.
1.415.000
1934
Fr.
1.111.600
1935
Fr.
990.000
Waarom werden
de zware
treinen
(kostprijs
Fr. 1.460.000, document 936 en 1400) niet een
voudig vervangen door lichte treinen waarvan
de kostprijs enkel en alleen 1 millioen bedroeg.
Het was nutteloos over te gaan tot een proefne
ming met autobussen. Met als ontvangst Fr.
1.375.000, zouden de lichte treinen dus een winst
verwezenlijkt hebben van Fr. 375.000.
Dit alles is niet ernstigzullen onze Senatoren
en Volksvertegenwoordigers, onze Openbare Be
sturen, Bestendige Deputatie, Handelskamers,
maar altijd laten begaan en zich overleveren aan
de koppigheid en halsstarrigheid van zekere
ambtenaren
Wij bewoners van dit hoekje van West-Vlaan-
deren komen tusschen voor het deficiet van an
dere secundaire of primaire lijnen te dekken.
Wij zijn deze proefneming beu verdere bevin
dingen kunnen wellicht op andere lijnen in een
andere streek gedaan worden.
Ter Kamerzitting van 16 December 11. kwam
de Heer Minister Jaspar ons verklaren dat het
moeilijk viel nieuwe lasten op te leggen aan de
N. M. B. S. daar er geen toelating gegeven
werd voor de tarieven te verhoogen. Nu de tarie
ven voorloopig voor de goederen toch zul
len verhoogd worden, vragen wij dat de herin
richting van treinverkeer tusschen beide steden
zou geschieden.
Veranderde autobussen (niet beantwoordende
aan de wettelijke voorschriften) nieuwe auto
bussen (geruisch en trillingen, gevaar in draaien
en bochten) kunnen ons geen voldoening schen
ken. Een onpartijdig onderzoek ter plaats .zou de
Heer Minister overtuigen dat er moet verande
ring komen... Wij vragen onze treinen terug!
GROOT KLEIN
STAD YPER
o
om 2 i uur stipt namiddag
ter herberg HET GROOT HOEKJE
bewoond door Gerard Vanden Berghe-Dumortier,
Veurnesteenweg, (Tramstilstand
man tegen man
gewaarborgd in geld en zonder aftrek.
20 Prijzen
200 fr. 150 fr. 100 fr. 80 fr. 60 fr.
40 fr. 25 fr. 25 fr. 20 fr. 20 fr. 20 fr.
20 fr. 15 fr. 15 fr. 15 fr. 15 fr.
10 fr. 10 fr. 10 fr. 10 fr.
INLEG 5 FRANK PER SPELER
Inschrijving van heden in gezegd lokaal
GROOT HOEKJE tot den dag van den prijs
kamp, zoolang de eerste ronde niet voorbij is.
Iedere partij speelt ten 15 punten met elk 10
bladen. Kapot telt niet. Verders gewone
voorwaarden.
Deze week is er een goed nieuws te melden
voor onze Handelsfoor
De heer bestuurder Janssens van het Ministe
rie van koloniën, speciaal afgevaardigd, is deze
week naar Yper gekomen om maatregelen te
nemen voor het inrichten van een mooien stand
waar alles zal te zien wezen wat de kolonie
voortbrengt, en waar ook alle inlichtingen zullen
te bekomen zijn welke de belanghebbenden kun
nen begeeren.
Verleden jaar hebben de talrijke toeschouwers
de film over Congo kunnen bewonderen, welke
ons bereidwillig door het Ministerie van Kolo
niën was toevertrouwd. Heden zal het werke
lijke leven van ginder verre over den onmeet-
baren Oceaan te zien wezen.
De toeschouwers zullen zich een gedacht kun
nen vormen over de geniale onderneming van
onzen beroemden Koning Leopold II, die zijn
vaderland met zulke onschatbare Kolonie heeft
begiftigd.
Zij zullen met een gevoelen van bewondering
terugdenken aan den onversaagden moed der
eerste ontdekkingsreizigers Stanley en Coquilhat
die, ten gevare van hun leven, deze woeste streek
hebben weten te overwinnen ten bate van ons
vaderland
Dit zal dus de Clou of de groote aantrekke
lijkheid wezen onzer 14' Handelsfoor.
N. B. De plaatsen worden zeer beperkt.
(O)
In de dagbladen lazen wij het volgend bericht:
Het Belga-agentschap, heeft aan de bladen
een mededeeling gestuurd waarin gewezen wordt
op het belang van het Albertkanaal dat, zonder
het Belgische grondgebied te verlaten, niet al
leen Luik en zijn nijverheden, maar ook de ko
lenbekkens en de metaalnijverheid van Charle
roi, langs de Samber met Antwerpen verbindt.
Het belangrijkste punt van deze belangrijke
kanaalwerken is het gedeelte te Eigenbilsen, dat
moeilijke grondwerken vergt, namelijk het door
snijden van de kam die de bekkens van Maas en
Schelde scheidt.
Het succes van deze onderneming hing af
van de mogelijkheid om een kanaal te trekken
zonder kanaalvak, t.t.z. met zoo weinig sluizen
mogelijk en met een natuurlijken watertoevoer
van Luik tot Antwerpen.
Indien men in deze onderneming niet ge
slaagd was, zou men een groot aantal sluizen
moeten aanleggen hebben in beide bekkens, of
wel een grooten omweg maken, wat de uitvoe
ringskosten met nagenoeg tweehonderd millioen
frank zou verhoogd hebben.
Van technische zijde beschouwd, wordt hier
door het bestaan van het Albert-kanaal verze
kerd.
De werken die thans geëindigd zijn, werden
onlangs goedgekeurd, nadat zij gedurende een
jaar aan een proef onderworpen werden, die hun
degelijkheid heeft aangetoond.
Nu het bewezen is dat de technische moeilijk
heden te Eigenbilsen, bij dewelke de moeilijk
heden, welke men hier vroeger te Hollebeke bij
het graven der vaart Yper-Komen ontmoette,
slechts een kleinigheid zijn, met succes overwon
nen werden, mogen wij besluiten dat de in som
mige middens nog bestaande twijfel over het
wellukken der herstellingswerken van de vaart
Yper-Komen zich door niets meer verrechtvaar-
digt.
Wij verhopen dan ook dat de Heer Hoofdinge
nieur Demeyer, algemeen bestuurder der Water
werken, die onze vaart Yper-Komen uitermate
goed kent daar hij hier zijne loopbaan begon en
die de werken van Eigenbilsen leidde en tot een
goed einde bracht, er thans zal aan houden de
ginder opgedane ondervinding hier toe te passen
om, door het herstel der vaart Yper-Komen, aan
de economische heropbeuring onzer streek mede
te helpen.
De Heer Merlot, minister van Openbare Wer
ken, komt thans de aanbiedingen voor het bou
wen der sluizen van Ooien, Genck, Diepenbeek
en Hasselt goed te keuren. De kosten dezer wer
ken beloopen de som van 168.500.000 fr.
Het bouwen der sluis van Kwaadmechelen,
het laatste der reeks groote werken van het Al
bertkanaal, zal binnen kort in aanbesteding ge
geven worden.
DEN 24 FEBRUARI AANSTAANDE
Trekking der 2' Snede 1937
van de
PLAN B. 61.311 loten van 100 tot 1 Miljoen Fr.
KOOPT SPOEDIG UW BLAUW BILJET!!