VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
HET TREINVERKEER
IEPER-ROUSSELARE»
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
4 0, Hondstraat, 40- YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD
VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
ALGEMEENE GLASHANDEL
ZWEMKRONIEK
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
1 11 111" Ml III I u hui.i III I
Vijf jaar exploitatie der Autobuslijn
door de Nationale Maatschappij der Belgische
Spoorwegen, 1932 - 1937
(O)
Ter gelegenheid der 10 jaar exploitatie der Bel
gische Spoorwegen door de Nationale Maatschap
pij werd er door de Directie een verslag en over
zicht gegeven harer bedrijvigheid van 1926 tot
1936.
Dit verslag werd óp talrijke exemplaren ver
spreid. Het omvat een inleidend woord, een uit
eenzetting omtrent de herinrichting van het net,
handelt verders over de exploitatie van het net,
materiaal, baan, personeel en financieele uitsla
gen.
Wij hebben dit verslag doorbladerd en onder
zocht maar absoluut niets aangetroffen omtrent
de beruchte proefneming met de autobussen wel
ke moest een systeem-type daarstellen voor de
uitbating van secundaire lijnen.
Gezien de Directie of misschien de Raad van
Beheer hier te kort gebleven is zullen wij maar
liefst deze leemte aanvullen. Immers, wat baat
het ons nieuwe nijverheidsmethoden, spoediger
verbindingen te zien ontstaan op het net als
wanneer men ons hier behandelt als verstoote-
lingen en weinig' interessante bevolking.
De voornaamste voordeelen en gemakken welke
de spoorweg biedt (bl. 10 van het verslag) werden
ons hier eenvoudig ontnomenom wille van
zeker privaat en financieele belangen worden
de belangen der reizigers op deze 22 km. van het
net miskend Zekere beheerders der N. M. B. S.
afkomstig of wonende in West-Vlaanderen heb
ben het zelf noodzakelijk geacht, telkens dit
vraagstuk in den Raad van Beheer der N.M.B.S.
besproken werd, uit al hunne krachten de alleen
uitbating per autobus te verdedigen.
Werd de Nationale Maatschappij bij haar ont
staan (zie bladz. 3 van het verslag) onttrokken
aan de politieke invloeden... zij werd integendeel
onder den invloed van zekere financieele mach
ten en grootbank geplaatst.
Uit de hierna vermelde uitslagen zal het duide
lijk blijken dat de wil van den Wetgever (het
vrijwaren van het Algemeen Belang - Bladz. 5)
niet eerbiedigd werd.
Onderzoeken wij nu samen de uitslagen dezer
proefneming. Vooraf een inleiding(bladz. 3
verslag...)
Toen in 1931, de financieele toestand der se
cundaire lijnen zorgwekkend was bleek het nood
zakelijk andere methodes toe te passen op de
secundaire lijnen. Er werd ondermeer beslist
een proefneming te doen met autobussen op de
lijn Ieper-Rousselare
Ingaande op een verslag opgemaakt door de
Directie der N. M. B. S. op 7 December 1931, werd
■er door den Raad van Beheer beslist het treinver
keer totaal af te schaffen.
Er werd een contract opgemaakt en voorgelegd
aan den Raad van Beheer op 12 Februari 1932,
het werd onderteekend door de N. M. B. S. en
door de uitbaters op~5 April 1932.
De uitbaters gelast met de exploitatie gingen
over tot den opgelegden aankoop van Minerva-
rijtuigen. De belangen der Nationale Economie...
en tevens deze van zekere personen en grootbank
werden zoo gevrijwaard. Voorwaar een zeer in
teressante proefneming.en zaak op alle gebied!
Deze proefneming, welke een systeem-type
moest vormen voor andere secundaire lijnen
werd aangegaan volgens de aangenomen werk
wijzen in de private nijverheid. Zij moest niet
alleen alle deficitaire uitslagen der treinuitbating
(73.000 frank per jaar) uitschakelen maar ook
winsten verwezenlijken welke het 1/2 millioen
zouden benaderen. Het afgesloten contract le
verde verders de volle zekerheid dat de betalin
gen der aangekochte Minervas stipt zouden ge
schieden en voorzag tevens een vergoeding voor
de tusschenkomende personen en financieele in
stelling.
Op 26 Mei 1932 begon deze proefneming... over
enkele weken zal het 5 jaar zijn. De uitslagen
dezer «zuinige uitbating» dragen het kenmerk
van de totale mislukking van het systeem-type...
Om wille der onrustbarende uitslagen en verlie
zen werd dezelfde proefneming, onder zelfde
voorwaarden, op geen enkel ander lijn toegepast.
Aldus komt de Directie der N. M. B. S. in haar
10 jarig verslag verklaren Met het doel nog
meer faciliteiten aan het publiek te bezorgen
heeft de N. M. B. S. de zware en langrijdende
treinen vervangen door lichtere, snellere en meer
frequente treinen.
Zulkdanige faciliteiten zijn evenwel voor onze
streek niet bestemd.
DE EXPLOITATIE EN DE UITSLAGEN
De treinuitbating gaf een deficiet van Fr. 200
per dag of 73.000 Fr. per jaar.
Twwangiwrw»
GROOT
KLEIN
MMMMWMMt
"■Tigtmrin-fmfnw< rimtrmnini m
De autobusuitbating
1932 7 maand DeficietFr. 338.492.
1933 Fr. 545.000
1934 (na 200.000 fr. besparingen) Fr. 285.000.
1935 Fr. 200.000
1936 Fr. 250.000.—
(Omtrent het jaar 1936-werklaarde de Heer Mi
nister van Verkeer dat het te kort voor 1936
slechts Ff. 200.000 bedroeg. Waarom hebben de
Bureelen van het Ministerie hem slecht inge
licht
Voorziene winstenFr. 440.000.—
In plaats van sedert 27 Mei 1932 tot 31 Decem
ber 1936 Fr. 2.016.000 winsten te boeken was er
een te kort van Fr. 1.568.492
Uitgaven en onkosten de trein-exploitatie gaf
als kostprijs
Fr. 1.460.000,(zware treinen)
Fr. 1.000.000,(lichte treinen).
De onkosten der autobusuitbating bedroegen
1932 (7 maand) Fr. 874.553,—
1933 Fr. 1.415.900,—
1934 Fr. 1,111.600,—
1935 Fr. 990.000,—
1936 Fr. 950.000,—
Omtrent deze onko^gn yalt er op te merken
dat sedert Oogst-Septerhber 1933 de N. M. B. S.
overging tot allerlei besparingen. Vervanging der
ontvangers (bezuinigingerttvjln Fr. 138.000) en le
vering der brandstpl in net Station te Rousse-
lare (bezuiniging vah Fr. ÖOjOOO). Moesten deze
besparingen niet in voegg getreden zijn het te
kort zou Fr. 200.000 hooger geweest zijn in 1934,
1935 en 1936. Er valt op te merken dat bij de af
schaffing der treinen deze besparingen niet voor
zien werden.
OntvangstenVoor de afschaffing beliepen de
ontvangsten
Trein: Fr. 1.375.000,—
Autobus (privaat) Fr. 215.000,
Samen Fr. 1.590.000,
Alhoewel de autobus beter de tusschen gele
gen gemeenten bediende valt er een merkelijke
vermindering der ontvangsten te boeken
1932 (7 maan<}) Fr. 536.061,—
1933 Fr. 870.000,—
1934 Fr. 826.000,—
1935 Fr. 790.000,—
1936 Fr.
De autobusuitbating (private onderneming)
boekte in 1931 215.000 Fr. ontvangsten. Nu al de
reizigers verplicht zijn de reis door te maken
met de autobusuitbating der N. M. B. S. zijn de
ontvangsten van trein en autobus verminderd
op de helft
Wij vragen dus met recht was de N. M. B. S.
zoo bevreesd voor de concurrentie der privaat
autobus uitbating in 1931 Ter inlichting en ter
documentatie kunnen wij vermelden dat de pri
vaatuitbating per autobus Ieper-Rousselare
over Oostnieuwkerke-Westroosebeke in 1936 nog
geen Fr. 200.000 ontvangsten boekte. Deze lijn
wordt ten andere bediend en door tram en door
trein
MateriaalGedurende deze vijf jaren uitbating
per autobus werden volgende aantal kilometers
afgelegd. (Document 2721 28-7-1936).
Rijtuig Minerva N° 7 305.000 Km.
N° 8 292.000 Km.
N° 9 231.000 Km.
N° 10 206.000 Km.
N° 11 136.000 Km.
G.M.C. N° 4 176.000 Km.
De Firma Minerva voorzag een maximum van
260.000 Km. (verslag 1400 van 3-6-1933). Het con
tract voorzag ten andere de afschrijving van
het materiaal in 4 jaren. Alleen in de periode
van 26 Mei 1932 tot 31 Maart 1933 werd er aan de
uitbaters Fr. 146.954,07 betaald voor de afschrij
ving op het gebruikte materiaal.
De afschrijving was dus volledig voor verschil-
lige rijtuigen van af einde 1935 en begin 1936.
Deze rijtuigen moesten reeds alsdan vervangen
worden. Naar wij meenen te weten werden de
uitbaters reéds toen verzocht tot de vervanging
over te gaan. Wie verleende uitstel
Duur der reis
In 1914 met spoor26/27 minuten voor 22 Km.
In 1931 met spoor 26/28 minuten voor 22 Km.
Autobusuitbating55/60 minuten voor 25 Km.
Ziedaar enkele gegevens omtrent de proefne
ming gedurende de jaren 1932-1936. De Directie
der N.M.B.S., alsook zekere leden van den Be
heerraad spannen al hun krachten in voor het
onveranderd behoud der autobusuitbating op de
lijn Ieper-Rousselare... doch zelfde leden vinden
het niet goed dit systeem toe te passen op andere
secundaire lijnen. Waarom?
Was de bevolking in 1920 tot 1932 (maand Mei)
niet tevreden Heeft er een enkel reiziger de
afschaffing gevraagd
In een weekblad der streek, datum 16 Januari
1932, omtrent het bezoek van den Heer Directeur
Lamalle te Rousselare en te leper, vinden wij het
volgende de Heer Directeur Lamalle zette de
zaken als volgt uiteen: TEN TITEL VAN PROEF,
DUS VOORLOOPIG, zal het verkeer van reizi
gerstreinen op de lijn Rousselare-Yper worden
afgeschaft
Deze proefneming duurt weldra 5 jaren... het
Minerva materiaal zal wellicht afbetaald zijn...
het contract is opzegbaar mits drie maand voor
opzeg... (alhoewel zekere wijzigingen aange
bracht Werden op 11-8-36). Wij vragen dat er nu
een proefneming zou geschieden met autorails.
Vóorwat de tusschen gelegen Gemeenten betreft
ligt er ook een oplossing voor de hand.
Wij verhopen verders dat het den Heer Minis
ter van Verkeer weldra zal believen de vertegen
woordigers van de arrondissementen leper en
Rousselare bijeen te roepen.
Onze vertegenwoordigers zullen goed doen met
opnieuw aan te dringen de oplossing is niet
moeilijk... waar een wil is daar is een weg, het
moet
Fernande Caroen heeft trek in rekords
Dinsdag 1. L, heeft Fernande Caroen een nieuwen
aanval ondernomen op een Belgisch rekord, en daarin
is zij ook uitmuntend geslaagd. Ditmaal, was het de
500 m. vrije slag. die aan de beurt kwam. Dit rekord,
dat op naam stond van Germaine Slama, van de
R. Brussels S. C., de tegenwoordige Kampioene der
400 m. in den tijd van 7'53"45, werd met eventjes
31" 4/5 verbeterd De knappe Oostendsche zwemster
legde den afstand af, in 7'22" juist, een tijd, die lang
zamerhand op Internationaal gebied zal m'eetellen.
Hier geef ik de tusschentijden der nieuwe rekord-
houdster
lMOOm. 2e 100m. 3e 100m. 4e 100m 5el00tn.
100 m. l'19"3/5
200 m. 2'51" l'31"2/5
300 m. 4'21" 4/5 l'30"4/5
400 m. 5'48" 1/5 l'26"2/5
500 m. 7'22" l'33"4/5
Dit belooft, voor het komende kampioenschap der
400 m.
DE YPRES S. C. OP REIS
Het uitstapje van Y. S. C. is thans definitief vast
gesteld geworden, op Zondag 18 April e. k., en gaat
geheel waarschijnlijk naar Oostende. Het vertrek zal
om 8 1 u. 's morgens geschieden, met terugkeer
's avonds om 18 of 19 u. Ik herinner aan de leden, dat
die verplaatsing volkomen kosteloos is. De niet-leden
(Dames of Heer'en), die de reis wenschen mee te ma
ken, kunnen zich lid maken voor 't seizoen 1937. De
tarieven zijn als volgtbeneden 18 jaar10 fr.. boven
18 jaar20 fr. Familiekaarten 40 fr. De leden die de
verplaatsing willen meemaken, kunnen zich laten in
schrijver! bij den secretaris M. Roger Demey, Groote
Markt, 14, (Café Central), Yper, vóór Donderdag 15
April. Volgende week meer nieuws daarover
Rogisa.
OM NOOIT IN GEVAAR TE VERKEEREN,
MOET U ZWEMMEN LEEREN
MAAKT U DAAROM LID VAN Y. S. C.