BAL TANGO
ELECTRICITEIT
Richard De Coninck
2
De Vestingwateren
en de spijzing der vaart Yper-Yzer
Dickebuschsteenweg, 162
YPER
dezé beloften tdo vroeg mogelijk in vervulling I
zouden komenik vraag ten minste dat men aan de
verschillende belanghebbenden de gelegenheid zou ge-
ven hun gedachten uiteen te zetten in tegenwoordigheid
van gelijk wie.
Het is niet mogelijk dat alleen de ijzerenweg Yper-
Roeselaere afgeschaft blijft Ter tijde was er ook sprake
de lijn Meenen-Roeselaere af te schaffenmaar tot
nu toe blijft die lijn bestaan. Er is daar een proefne
ming gedaan geweest met snellere treinen en de uit
slagen zijn zeer bevredigend. Had men hetzelfde ge
daan met den ijzerenweg Yper-Roesele ik meen
dat men op die wijze voldoening zou geschonken heb
ben aan de belanghebbenden, met natuurlijk behoud
van den privaten autobus. Dijn
Naar ons oordeel en naar het oordeel van de meesten
uit die streek, moet daar iets achter steken.
Daarom acht ik het noodig den achtbaren heer minis
ter enkele vragen te stellen.
Waarom werd de proefneming bij het bestatigen der
mislukking en teleurstellende resultaten niet onmiddel
lijk stop gezet
Waarom werd er bij het opmaken van het contract
een geldigheidsduur voorzien van acht jaren... als de
uitbating per autobus een proefneming was
Is het waar dat er verplichtingen bestonden voor de
afbetaling van het materiaal Minerva... dat er een
minimum van drie jaren moet bestaan
Waarom beantwoorden de in dienst zijnde rijtuigen
niet aan de wettelijkevoorschriften
Welke ambtenaren mieken er het contract op, wie
gaf er de gegevens
Waarom werd er 5 t. h. bepaald op het aangewend
kapitaal Aan welke instelling werden deze 5 t. h.
uitbetaald
Waarom zijn de vertegenwoordigers van zekere bank
instellingen in de bres gesprongen voor het onveranderd
behoud der autobussen
Dcor wie werden de ströoibriefkens. welke zekere
protestlijsten uitgelokt hebben, gedrukt en verspreid
Deer wie werden de uitnoodigingèn voor de vergade
ring op 6 November 11. te Yper, onder het voorzitter
schap van den heer Thelismar, kabinetsoverste, gezon
den Hoe komt het dat zekere personen welke geen
enkel mandaat bekleeden... of door vereenigingen af
gevaardigd werden daar tegenwoordig waren
Door welke ambtenaren in het ministerie werden er
tot dit doel inlichtingen verstrekt
Wie heeft de reis van den heer Thelismar geschikt
Hoe komt het en tot welk doel werd deze reis onder
broken aan het station Moorslede-Passchendaele
Waarom werd de reis niet doorgemaakt op de alsdan
loopende Minerva-rijtuigen
Waarom mochten de cijfers voorgehouden door den
heer kabinetsoverste ter vergadering van 6 November
1936 niet schriftelijk medegedeeld worden
Waarom werden de vertegenwoordigers der gemeenten
Poperinghe en Vlamertinghe niet uitgenoodigd Waar
om was de handelskamer van Roeselaere niet vertegen
woordigd
Door wie werden de cijfers ons verstrekt door den
heer minister van verkeer ter Kamerzitting van 16 De
cember 11. opgemaakt Hoe komt het dat deze verschil
len en niet overeenstemmen met de verslagen der direc
tie der Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen
Door welke ambtenaren werd het 'zob voordeelige
contract opgesteld Welke instelling stortte de borg
tocht van 100.000 frank
Is het waar dat de ambtenaar van het ministerie van
verkeer welke de heer Thelismar naar leper vergezelde
enkel voorloopig een ambt bekleedtin dit minis
terie en zijn plaats openblijft bij het bestuur der Na
tionale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Betrokken bij de afschaffing der treinen... verdedigt
deze ambtenaar thans tegen sterren en wind de be
staande autobusuitbatingWaarom
Is het waar of niet dat de heer kabinetsoverste zou
geneigd zijn om tot een proefneming met autorails
over te gaan... maar dat deze oplossing zou tegengekant
worden
De heer Debunne. Als vraag kan dat er nog al
door! (Gelach.)
De heer Allewaert. Wij verwachten in ieder geval,
mijnheer de minister, dat aan deze komedie nu eens
en voor goed een einde worde gesteld en klaren wijn
worde geschonken.
Geen beloften meer. Wij vragen dat de zaak ernstig
zou ingestudeerd worden, dat de betrokkene personen
zouden gehoord worden, en dat aan deze zaak een op
lossing zou worden gegeven.
't Is onmogelijk en niet aan te nemen dat een deel,
en juist dat deel van Vlaanderen, zonder ijzerweg
blijft, 't Is onmogelijk dat de reizigers van Poperinghe
en Vlamertinghe, die zich naar midden West-Vlaande-
ren moeten begeven, verplicht zijn per autobus te rei
zen wanneer, in al de andere gedeelten van het land,
de reizigers over treinen beschikken.
De heer Butaye. Zeer wel
De heer Allewaert. Wij vragen dat herstel zou ge
beuren en wij hopen desaangaande een klaar en duide
lijk antwoord van den heer minister.
Antwoord van den Heer Jaspar, minister van Verkeer.
L'honorable M. Allewaert nous a entretenus du diffi
cile problème des communications entre Ypres et Rou-
lers. La question n'est pas perdue de vue. Elle mérite
un examen d'autant plus attentif que nous nous trou-
vons en presence d'une série d'avis contradictoires.
M. Dicrkens. Contradictoires
M. Jaspar. ministre des transports. Contradictoires,
oui, car ils émanent soit d'honorables parlementaires
intervenus dans cette affaire avec beaucoup d'autorité
mais aussi la S. N. C. F. et de l'avis de certains tech-
niciens appartenant au département. C'est la un pro
blème difficile. Nous essayerons de le résoudre. mais
il ne peut l'être du jour au lendemain.
M. Dierkens. Ce n'est pas si difficile.
M. Jaspar, ministre des transports. J'aurai l'occa-
sion de dire pourquoi il est impossible au ministre de
la résoudre du jour au lendemain.
0
ONS ANTWOORD
In zijn antwoord tracht de Heer Minister van
Verkeer ons waarlijk te doen gelooven dat de op
lossing van het vraagstuk Verkeer tusschen
leper en Rousselare werkelijk moeilijk is.
Er wordt zoo maar wat te veel geschermd met
de «avis contradictoires Voor wat ons betreft
twijfelen wij aan dergelijke adviezen, juist om
dat ze komen van personen welke betrokken wa
ren bij de afschaffing der treinen en die nu no^
steeds, tegen sterren en wind, de alleen uitbating
per autobus verdedigen.
De vooruitzichten gemaakt en opgesteld door
zelfde personen werden niet verwezenlijkt de
beruchte proefneming met haétr ingebeelde win
sten ging failliet.
Indien de adviezen en de richtlijnen van deze
techniciens werkelijk zoo gunstig zijn voor de se
cundaire lijnen te vervangen door autobuslijnen,
onder zelfde voorwaarden als de lijn Yper-Rous-
selare, waarom worden er onmiddellijk geen
maatregelen getroffen om het systeem type
toe te passen op andere secundaire lijnen
Of is er werkelijk op gansch het net der Bel
gische Spoorwegen maar een lijn op dewelke
zulkdanig systeem kan toegepast worden
Zijn de adviezen van deze ambtenaren waar
lijk zoo onpartijdig dat de Heer Minister van
Verkeer er mede rekening moet houden
Wij kunnen evenwel moeilijk krediet verlee-
nen aan de adviezen gegeven door zulkdanige
techniciens.
Wij bestatigen enkel en alleen dat de defici-
taire uitslagen bekomen sedert de afschaffing
der treinen merkelijk hooger zijn... niet alleen
pleiten voor de herinrichting van een spoor
verkeer, maar ook bewijzen dat de techniciens
aan dewelke de Heer Marcel-Henri Jaspar zulk
hoog krediet verleent zich leelijk kunnen ver
gissen... en niet altijd mogen gevolgd worden.
Wij kunnen en anderen met ons moeilijk aan
vaarden dat de Heer Minister van Verkeer nog
veel belang kan hechten aan de verklaringen van
deze ambtenaren, vooral, wanneer zij betrokkën
waren bij de afschaffing der treinen.
De Heer Jaspar komt ons verder verklaren
Nous essayerons de résoudre ce problème dif
ficile
Van af het oogenblik dat de proefneming met
haar groote deficitaire uitslagen mislukt is, be
staat er geen probleem meer... maar de oplos
sing en de gevolgtrekking moeten geschieden...
het spoorverkeer moet terug ingevoerd worden.
De uitslag van 1936? Een verlies van 250.000
frank Uitbaten aan 3,36 per Kilometer
de adviezen van zulkdanige techniciens zijn
waarlijk kostelijk... 73.000 Fr. verlies met de
treinen... 440.000 Fr. Winsten voorzien, na meer
dan Fr. 200.000 bezuinigingen sedert de afschaf
fing der treinen en na VIJF JAAR PROEFNE
MING, nog een deficitaire uitslag van Fr. 250.000
bekomen. Voorwaar, prachtig
Een oplossing vinden, aan dit moeilijk probleem.
Dat men eerst begint met een onpartijdig onder
zoek, zonder invloeden... dat men vooral geen
gehoor geeft aan zekere financieele personages.
De Heer Minister van Verkeer en de Heer The
lismar kennen en weten veel beter dan wij welke
invloeden wij aanwijzen...
Geen onderzoeken meer zooals dit van den
Heer Thelismar... waar men de partijdige tus-
sChenkomst van zekere personen kon vaststellen...
Geen gehoor aan protestlijsten uitgelokt door
betrokken personen... maar wij vragen een on
partijdig onderzoek
De lijn Ieper-Rousselare kan op een zeer gun
stige wijze uitgebaat worden door autorails, stil
standen aan de bijzonderste overwegen, 10 tot 12
heen en terugreizen met benevens een privaat
autobuslijn, net zooals overal.
Nieuwe stations worden gebouwd, nieuwe lij
nen worden aangelegd, nieuwe treinen komen
in dienst... en hier voor onze 'streek zóu de Heer
Marcel-Henri Jaspar weigeren het spoorverkeer,
afgeschaft om wille eener .'pcoefneming welke
mislukt is, terug in diensti têé stellen.
Een uitbating per autorail, zelf met de huidige
ontvangsten, zou in plaats van Fr. 250.000 ver
lies te geven zooals de autobussen, winsten boe
ken. Dit weet men in de Bureelen Van het Mi
nisterie, dit weten de Raad van Beheer en de
Directie der N. M. B. S.
Maar neen... halsstarrig, koppig, em wille van
zekere belangen, verkiest men het systeem
type»... op deze eenige lijn van gansch het net.
Wordt het een schandaal
Wij wachten met ongeduld op de beslissing van
den Heer Minister van Verkeer!
STAD YPER LAPIERE'S ZAAL, HONDSTRAAT
Op Zaterdag 17 April, om 7 uur
geeft de Muziekmaatschappij «De Jonge Accordeo
nisten haar tweede
onder leiding van den virtuoos-accordeonist
A. DE HOLLANDER.
Rond 10 uur accordeon intermezzo's.
IngangsprijS 3 frank. Kaarten te bekomen bfj de
leden. Het Bestuur.
Mie heeft heur hoedje aangedaan
Om achter chicorei te gaan,
Ge weet wel PACHA, grof of fijn.
Ze mag, ze moet, ze zal er zijn
O
Nu dat .de uitbreidingswerken der stedelijke
zwemkom op 1" April JJL in aanbesteding uitge
geven werden, vragen alle personen, die met het
vraagstuk der spijzing van het kanaal Yper-
Yzer bekommerd zijn, fen vooral al orize han
delaars, voor wie de minste stremming der scheep
vaart op Ypër, van hóe korten duur zij ook weze,-
ten zeerste nadeelig is, zich benieuwd af zoo
het schepencollege er ook op gedacht heeft ter-
zelfdertijd de noodige wérken te doen uitvoeren
om het overtollig water der stadsvestingen in het
bovenpand der vaart te kunnen aflossen, zooals
dit vroeger steeds gedaan'wérd.
Het is immers sedert onze vestingen hier door
Vauban gemaakt werden en sedert hèt bestaan
der vaart Yper-Yzer, dus van in de jaren 1600,
dat het overtollig water der stadswallen gediend
heeft om het bovenpand van hei kanaal Yper-
Yzer te spijzen. Alle Yperlingen weten dht onze
zwemkom vóór den oorlog gespezeh werd met
het vestingwater der Wieltjegracht en 'dat al
het overtollig water der vestingen steeds door de
zwemkom en den duiker onder den Dixmude-
steenweg naar de kaai werd afgeleid, waar het
zeer dikwijls voor de scheepvaart uiterst goed
te ;pas kwam.
Sinds de zwemkom na den oorlog weer herin
gericht is, wordt ze thans met gefilterd stads-
water gespezen, wat ontegensprekelijk een goe
de verbetering is, doch zulks mag geen reden
zijn om het overtollig water der vestingen, in
plaats van het voor het spijzen der vaart en de
bevordering van den Yperschen handel te doen
dienen, langs een anderen weg nutteloos te laten
verloren loopen, zooals wij het hier in Septem
ber van verleden jaar hebben moeten aanklagen.
Toen, bij hef doen zakken van het peil van
Dickebuschvijver, in 't vooruitzicht der werken
welke men er dezen winter uitvoerde, liet men
al het water, rechtstreeks langs den duiker na
bij de Rijselpoort, verloren wegloopen naar de
Yperlee en dit op een oogenblik dat de scheep
vaart in het bovenpand der vaart, bij gebrek aan
water, uiterst bemoeilijkt was.
Deze handelwijze, die indruischt tegen de be
langen van onzen handel, mag zich niet meer her
nieuwen. Het water der vestingen moet weêr-
om zooals het steeds, sedert eeuwen reeds, het
geval was, in de kaai te Yper en nergens elders
afgelost worden. Daarbij stellen wij hier thans de
vraag aan het Beheer van Bruggen en Wegen zoo
het stadsbestuur van Yper wel het recht heeft
om alzoo afbreuk te doen van hetgeen tot hiertoe
steeds gedaan werd en het vestingwater elders
dan in de kaai af te lossen. En zoo de duiker
onder de brug der Rijselpoort van te geringe
doorsnede is om, zooals sommigen het mogelijks
wel ten onrechte beweren, in tijden van overvloe
dige regens of stortvlagen al het overtollige wa
ter te kunnen slokken, dan kan daaraan verhol
pen worden.
Wij zijn zoo vrij die belangrijke kwestie aan
de welwillende aandacht van het schepencollege
te onderwerpen in de hoop dat het, zoo dit nog
niet gedaan is, er de noodige oplossing zal weten
voor te vinden. Nu dat de zwemkom zelf met de
toelagen van de Orec zal vergroot en verbeterd
worden, meenen'wij dat het ook wel mogelijk
ware van zelfden dienst de noodige toelagen te
bekomen om bv. een buizenleiding rond de
zwemkom aan te leggen, wat zou toelaten het
overtollig water der Wieltjegracht zooals voor
heen in de kaai te laten loopen zonder daarvoor
de zwemkom te bevuilen.
De werken voor hét afleiden van het overtollig
vestingwater zouden thans met deze Van de uit
breiding der zwemkom moeten samen gaan, en
daarna zou het stadsbestuur er ook eens moeten
voor zorgen de gracht tusschen de Thourout-
straat en de Dixmudestraat, en zelfs tot aan het
Minneplein, te reinigen ën van alle onkruid en
vuilnissen te zuiveren ten einde deze buitenwan
delingen 's zomers wat aangenamer en aantrek
kelijker te maken.
ALGEMEENE AANNEMING
VAN ALLE WERKEN
ALSOOK VAN ALLE HERSTELLINGEN