Handels- en Nijverheidskamer, Yper
3
Fédération des Sinistrés
de I'Arrondissement d'Ypres
Federatie der Geteisterden
van het Arrondissement Yper
nieuwe gebouwen opgetrokken te Roux, Bres-
soux, Duffel, Sinte-Kathelijne-Waver, Knocke,
Oude-God, Hove, Donck, Antwerpen-Oost, Boussu-
Bois, Musson en Fauquez. Andere zijn nog in
uitvoering te Auvelais, Maeseyck en Blanken-
berghe.
De Maatschappij is eveneens overgegaan tot
den aanleg van verhoogde perrons, van gangen of
voetbruggen naar de perrons en van schuilplaat
sen voor reizigers in sommige belangrijke sta
tions.
Voor den gewichtigen goederendienst werden
insgelijks moderne loodsen, overeenkomstig met
de nieuwe eischen, in een groot aantal stations
gebouwd.
Wat nu de financieele uitslagen betreft, die de
Nationale. Maatschappij gedurende haar eerste
tienjarig tijdperk verwezenlijkte, ondergingen
zij den invloed der economische gebeurtenissen,
namelijk van de groote industrieele bedrijvig
heid van 1927 tot 1930 en vervolgens van de eco
nomische wereldcrisis die met de tweede helft
van 1930 begon en thans nauwelijks geëindigd is.
Voor de jaren 1926 tot 1930 werd er een totale
winst van 1.637 millioen geboekt, terwijl voor de
jaren 1931 tot 1936 het totaal verlies de som van
823 millioen bedroeg.
Van de 1.637 millioen winst werd 16 millioen
op nieuwe boekjaren overgedragen en 1.621 mil
lioen verdeeld onder de aandeelhouders en het
personeel. Hierop ontving de Staat alleen 1.155
millioen.
De 823 millioen tekort over de jaren 1930 tot
1936 werden ten bedrage van 445 millioen afge
nomen van de reserves, en het overige, hetzij
378 millioen, komt op het debet van de winst- en
verliesrekening, in afwachting van een mogelijke
regularisatie. De gedachte, hoe zeer verspreid zij
ook is, dat de Staat tusschenkomt om het tekort
der Nationale Maatschappij te dekken, is dus
onjuist.
De Nationale Maatschappij heeft al haar krach
ten ingespannen om de uitgaven te verminderen
in de mate welke met een goede exploitatie ver-
eenigbaar is, doch heeft haar uitgaven niet in
dezelfde mate kunnen verlagen als haar ontvang
sten gedaald zijn, vermits twee derden van de
uitgaven onafhankelijk zijn van den omvang
van het verkeer. Zij heeft niettemin resultaten
verkregen die dienen vermeld te worden. Zoo
werden, van 3.208 millioen in 1930, de uitgaven
tot 2.135 millioen verlaagd in 1935, wat een ver
mindering van 1.073 millioen beteekent.
Uit voorgaande gegevens, geput in het boekje
door de Nationale Maatschappij uitgegeven, blijkt
dat zij, in den loop van haar tienjarig bestaan,
heel wat werk heeft verwezenlijkt.
Vele en schoone verbeteringen, die kunnen
waargenomen worden door alwie van de vervoer
diensten der Nationale Maatschappij gebruik
maakt, werden tot stand gebracht, maar... het
dient hier wel gezegd te worden, weinig of geen
ervan kwamen onze streek ten goede.
Behalve het inrichten van enkele lichte trei
nen tusschen Yper en Kortrijk, genoten wij hier
van geen enkel ander voordeel waarmede andere
steden en streken nochtans door de Nationale
Maatschappij mildelijk bedeeld werden. Inte
gendeel, onze streek werd door de Nationale
Maatschappij grootelijks benadeeligd, want door
haar toedoen werd het treinverkeer tusschen
Yper en Rousselare, zoogezegd ten titel van proef
neming die echter, spijts de volledige financieele
mislukking ervan en de gewettigde misnoegd
heid der overgroote meerderheid van de wegge
bruikers, nog steeds blijft voortduren, afgeschaft
en door een autobusdienst vervangen.
Sedert jaren reeds vragen en hervragen wij
aan de Nationale Maatschappij dat zij, benevens
den bestaanden autobusdienst die vooral aan en
kele tusschengemeenten dienst bewijst, op de
lijn Yper-Rousselare eenige autorails zou laten
loopen zooals zij het op meest alle andere secun
daire lijnen heeft gedaan. Dank aan deze auto
rails, zou de Nationale Maatschappij, hier ook
zooals het overal elders het geval was, de uitba
ting der lijn Yper-Rousselare zoo goedkoop moge
lijk kunnen verzekeren en tevens aan het publiek
alle gewenschte comfort en gemak kunnen bie
den.
In het begin van 1930 aangevangen, hebben de
gedane proefnemingen met de autorails zulke
algeheele voldoening gegeven dat er thans reeds
met deze rijtuigen, waarvan er verscheidene ty
pen bestaan die een snelheid van 60 tot 140 kilo
meter per uur kunnen bereiken, een afstand van
meer dan vier millioen kilometer werd afgelegd.
Wij verhopen dan ook dat de Nationale Maat
schappij er weldra zal toe besluiten het stelsel
der nu reeds zooveel gebruikte autorails te ver-
algemeenen en hier ook de lijn Yper-Rousse
lare toe te passen, ten einde aan de rechtmatige
eischen der bevolking voldoening te geven en
haar niet langer meer in de gelegenheid te laten
te zeggen dat er voor haar alleen niets gedaan
wordt en niets te verkrijgen is. Ook op de lijnen
Yper-Oostende en Yper-Armentières ware het
hoogst wenschelijk eenige autorails in dienst te
stellen ten einde het verkeer op die lijnen snel
ler en frequenter te maken.
Daareven spraken wij van de lichte treinen die
thans tusschen Yper en Kortrijk loopen. Dit be
teekent zeker een schoone verbetering, doch ook
zij is onvoldoende, gezien het enkel spoor tus
schen Yper en Komen een beletsel is om de trei
nen nog frequenter te laten loopen. Daar de
noodige grond reeds sedert lang onteigend is,
belet dus niets ook op dit gedeelte der baan een
dubbel spoor aan te leggen, wat grootelijks de
dienstregeling zoo van het reizigers- als van het
goederenvervoer zou verbeteren. De eenige moei
lijkheid die mogelijks zou kunnen ingeroepen
worden is de berg van Hollebeke, doch de onder
vinding heeft genoegzaam bewezen dat die grond
thans voldoende gezet is en dat, zoo men hem niet
omwoelt, er hoegenaamd niets van te vreezen is.
Een derde punt, waarvoor wij ook nog steeds
op voldoening wachten, is het herbouwen der
statie van Yper. De Nationale Maatschappij be
schikt hiervoor over een oorlogsschadevergoeding
van twee millioen en half. Met die som is er, ons
dunkens, mogelijkheid een nieuw statiegebouw
op te richten dat past in het mooi kader der om
liggende gebouwen en dat waardig is van de
groote faam van Yper.
Laat ons meteen doen opmerken dat er aan de
halte Brandhoek een schuilplaats voor reizigers
dient geplaatst te worden.
In meer algemeenen zin is er ook nog een ver
betering die door de Nationale Maatschappij wat
spoediger zou moeten doorgedreven worden, en
dit is een doelmatige inrichting van het seinstel-
sel aan de bewaakte en onbewaakte overwegen,
of beter nog de geleidelijke afschaffing van alle
overwegen, wat de veiligheid van het steeds druk
ker wordend verkeer in ruime mate zou ver-
grooten.
Men ziet dus dat, benevens hetgeen reeds ver
wezenlijkt werd, er nog veel door de Nationale
Maatschappij te doen blijft, en vooral ten voor-
deele van onze streek die reeds te lang door haar
verwaarloosd en vergeten schijnt. De Nationale
Maatschappij van Belgische Spoorwegen, die fier
gaat over hetgeen zij reeds elders deed, zal, wij
verhopen het stellig, er ook aan houden hier voor
Yper zoo spoedig mogelijk de gewenschte en noo
dige verbeteringswerken, welke wij zooeven heb
ben uiteengezet, uit te voeren.
O
Het bestuur wakkert al de leden aan deel te
nemen aari den grooten REKLAAMSTOET die
op Zondag, 30 Mei 1937, te Wervick zal plaats
hebben.
Zooals terecht in den oproep gezegd wordt,
moet Yper, als hoofdstad van het arrondissement,
een voorname plaats in den stoet bekleeden.
Vóór den oorlog waren de handelsbetrekkin
gen van Wervick met Yper veel belangrijker dan
nu. Maar vier jaren vernieling en zes jaren her
bouw, dat maakt tien jaren gedurende dewelke
andere, door den oorlog begunstigde steden, de
plaats van Yper ingenomen hebben.
Voegt daarbij dat talrijke Ypersche firma's, na
den oorlog hier niet teruggekomen zijn, waar
door de oude betrekkingen dus niet meer hervat
werden.
Een nieuw Yper is ontstaan en het is aan de
firma's van het nieuw Yper, aan de wakkere
deelnemers der Ypersche Handelsfooren, naar
Wervick te gaan om er het veld, door den oorlog
verloren, terug te heroveren.
Leden der Handels- en Nijverheidskamer en
deelnemers der Handelsfooren, het bestuur re
kent op u, schrijft u talrijk in bij den Heer
Geuten, 2, Leege Kruisse, Wervick.
Ten overstaan van de toenemende stijging van
het vervoer, dringt de Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen bij onze Kamer aan
opdat de Heeren nijveraars en handelaars zooveel
mogelijk vóór de maand October de voorraden
grondstoffen, brandstoffen, enz. zouden opdoen,
welke benoodigd zijn gedurende de maanden
October en November, en alzoo het hunne zou
den bijdragen om de toptrafiek, die jaarlijks ge
durende de maanden October en November waar
genomen wordt, te doen verminderen, ten einde
de seizoenverzendingen zooals vroeger tot een
ieders voldoening met regelmatigheid te kunnen
verzekeren.
Convention Belgo - Suisse
pour ie Placement de Stagiaires en Belgique.
L'arrangement conclu en mars 1935 entre la
Belgique et la Suisse relatif a l'admission tem-
poraire réciproque de stagiaires a déja donné
d'excellents résultats. II est réjouissant de con-
stater qu'un certain nombre de jeunes employés,
de techniciens et d'artisans ont pu obtenir ainsi
l'autorisafion de parfaire leurs connaissances pro-
fessionnelles et linguistiques dans un pays étran-
ger.
Le contingent d'autorisations ouvert pour 1937
n'est pas encore épuisé et l'Office Fédéral de
l'Industrie, des Arts et Métiers et du Travail, Rue
Fédérale, a Berne, ainsi que les Offices Cantonaux
de Travail, donneront volontiers tous renseigne-
ments utiles aux personnes que cette question
intéresse.
On peut également obtenir des informations
a ce sujet auprès du Service de placement de la
Société Suisse des Commergants, 34, Talacker,
a Zurich ou auprès de son représentant en Bel
gique, M. Charles-A. Porret, 31, Rue Portaels,
(Tél. 15.93.10) Bruxelles.
O
Compte-rendu de la Réunion du 2 Mai 1937
La réunion est ouverte a 15 h. sous la prési-
dence de M. l'avocat Arthur Butaye. Outre quel-
ques délégués, nous notons encore la présence
de M. B. Vermeulen, député permanentC. Le-
mahieu, échevin de la ville d'Ypres, et L. Vande-
voorde, directeur de la Coopérative pour dom-
mages de guerre d'Ypres.
M. le Président fait un exposé succinct de la
situation actuelle. Suite a nos dififérentes démar
ches et requêtes, les bureaux ministériels ont
cessé de poursuivre les sinistrés qui ont fait
reconstruire leurs immeubles par le Haut Com
missariat Royal, et de réclamer, sauf en cas d'er-
reur matérielle ou de double emploi, le rembour-
sement d'intérêts payés antérieurement. On dit
même qu'il serait question de proposer une loi
pour homologuer purement et simplement toutes
les transactions régulièrement intervenues en ma-
tière de dommages de guerre et d'en finir une fois
pour toutes avec cette question.
Le tribunal des dommages de guerre d'Ypres
reste encore toujours en fonctions, mais sa tache
principale consiste a controler des remplois en
retard ou non encore justifiés.
Après un intéressant échange de vues, au cours
duquel M. l'échevin Lemahieu a parlé d'un projet
de construction d'une station d'épuration des
eaux d égout de la ville, et de la restauration
d'un trongon du canal d'Ypres a Comines qui
pourrait créer ici des terrains industriels, les
délégués se séparent a 16 h. 30.
O
Beknopt verslag der vergadering van 2 Mei 1937
De Heer advokaat Arthur Butaye, voorzitter,
opent de vergadering om 15 u., in aanwezigheid
van de Heeren B. Vermeulen, bestendig afgevaar
digde C. Lemahieu, schepen der stad Yper L.
Vandevoorde, bestuurder der Samenwerkende
Vennootschap voor Oorlogsschade Yper en de
Omstrekenen enkele afgevaardigden.
Zooals blijkt uit het kort overzicht dat de Heer
voorzitter over den huldigen toestand geeft, heb
ben de ministerieele bureelen, als gevolg op onze
herhaalde stappen en verzoekschriften, opgehou
den met rechterlijke vervolgingen in te spannen
tegen de geteisterden die den heropbouw hunner
onroerende goederen aan het Koninklijk Hoog
Commissariaat toevertrouwden. Ook is er, tenzij
in de gevallen van misslag in de berekeningen of
wanneer het sommen betreft die tweemaal uit
betaald werden, een einde gesteld aan het terug-
eischen van vroeger uitbetaalde interesten. Naar
vernomen werd, zou er spraak zijn een wet voor
te stellen die al de vroeger regelmatig gesloten
overeenkomsten bekrachtigt, ten einde eens voor
altijd gedaan te maken met de kwestie der oor
logsschade.
De Rechtbank voor Oorlogsschade van Yper
blijft nog immer in werking, doch haar voor
naamste taak bestaat thans in het nazien van
het herbeleg dat verachterd is of nog niet ver-
rechtvaardigd werd.
Nadien heeft onder de aanwezige afgevaardig
den een belangrijke gedachtenwisseling plaats,
tijdens dewelke de Heer schepen Lemahieu han
delt over een ontwerp voor het oprichten eener
zuiveringsstatie om het rioolwater der stad Yper
te zuiveren, en over de herstelling van een pand
der vaart Yper-Komen langs hetwelk nijverheids-
gronden beschikbaar zijn en waar zich dus met
tertijd nieuwe nijverheden zouden kunnen ves
tigen.
De vergadering wordt hierop te 16 u. 30 opge
heven.
Cichorei Pacha alleen
Kan mijn hart bekoren
Beter ;s er nergens geen
Of v er ooit geboren.