Le Musée de Guerre du Saillant
VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
2
BONJOUR, MONSIEUR!
WIELRIJDERS OPGEPAST
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
4 0, Hondstraat, 40- YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD
VOOR KERKEN. OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
ALGEMEENE GLASHANDEL
ter van Verkeer zich inspant om de alleen uitba
ting per autobus te verdedigen alswanneer het
bewezen is dat deze proefneming op financieel
gebied een totaal fiasco daarstelt. en dat zekere
verdedigers der autobuslijn enkel en alleen pri-
vaatltelangen nastreven.
Gaan wij nu over tot de weerlegging der par
tijdige ministerieele verklaringen
1. Sedert de besprekingen in de Kamer en
den Senaat op 16-12-36, 10 Februari en 11 Maart
1937. werd er nooit overgegaan tot een grondig
en ernstig onderzoek.
Na de ongevallen der maand Juni 1936 werd
er door de Directie der N. M. B. S. een onderzoek
ingesteld. Alles werd samengevat in een docu
ment N" 2721 en voorgelegd aan den Raad van
Beheer. Ingaande op de partijdigheid der inlich
tingen besliste de Raad van Beheer eenvoudig
de autobuslijn te behouden, zonder meer.
Door wie werdxdit onderzoek gedaan
Op 6 November 1936 heeft de Heer Thelismar,
kabinetsoverste, in gezelschap van de HH. Mahy
(Ministerie van Verkeer) en Demaret. bestuur
der der autobuslijnen bij de N. M. B. S. een
nieuw onderzoek ingesteld. Over dit partijdig
onderzoek en de comedie vergadering belegd te
leper willen wij niet eens. verder uitwijden.
Een grondig, onpartijdig onderzoek, heeft tot
heden geen plaats gehad
2. Om redenen van financieelen aard kunnen
de verbindingen per spoor niet heringericht wor
den.
Overal in het land bestaan er verbindingen
én per spoor én per autobuslijnen. Deze redenen
van financieelen aard worden elders niet inge
roepen... doch hier voor onze streek brengt de
Heer Minister deze financieele aangelegenheden
naar voren. Dit is wel het ergste van gansch deze
zaak
Wij verklaren dat er mogelijkheid bestaat de
spoorlijn leper-Roeselare, met motortreinen uit
te haten voor ongeveer Fr. 500.000 per jaar.
Durven de Heer Minister van Verkeer, de HH.
Mahj- of Demaret, of zelf de Beheerders der N.
M. B. S. zulks betwisten
Wij spelen met open kaarten, mochten die
Heeren soms twijfelen aan onze gezegden wij le
veren graag bewijzen.
Redenen van financieelen aardMen betaalde
verleden jaar meer dan 1 millioen voor de auto
busuitbating, en de verbindingen kunnen tusschen
beide steden verzekerd worden met ongeveer
Fr. vijf honderd duizend, bij middel van auto
rails.
Waar de proefneming met de autobussen Fr.
2.200.000 winsten moest opleveren... boekte men
meer dan 1.700.000 Fr. verliezen. De ontvangsten
op deze lijn zijn verminderd met 50 in een
enkel jaar 1933 waren er Fr. 545.000 verliezen in
plaats van een voorziene winst van Fr. 440.000
en Fr. 73.000 verlies met de treinen... en dan
komt er ons een Minister van Verkeer spreken
van om redenen van financieelen aard
De Heer Marcel-Henri Jaspar, de Administratie
van het Ministerie van Verkeer, de Directie der
N. M. B. S. bedriegen onze Senatoren, onze Volks
vertegenwoordigers, onze Openbare Besturen,
onze Bevolking, de Beheerders der N. M. B. S.
bedriegen hunne aandeelhouders, als zij spreken
en beweren dat het spoorwegverkeer tusschen
leper en Roeselare niet terug kan ingericht wor
den om financieele redenen Door het terug
in dienst stellen der spoorlijn kan de N. M. B. S.
Fr. 500.000 besparingen verwezenlijkenWaarom
wordt er door de Directie der N. M. B. S. niet
handelend opgetreden
3. Tot de afschaffing van den autobusdienst
kan niet overgegaan worden daar de Firma die
thans deze lijn voor rekening der N. M. B. S. uit
baat dit recht heeft tot 6 Februari 1940.
Waarlijk prachtig gevondenDenkt de Heer
Minister en zijn Administratie dat wij dit ge
zegde zoo maar zouden aanvaard hebben
Artikel 4 van het contract onderteekend door
de N. M. B. S. en de privaat firma op 5 April 1932,
luidt als volgt
Het tegenwoordig contract zal in voege tre
den drie maand na de onderteekening en zal ten
einde loopen op 6 Februari 1940. Van af het derde
jaar zal elk der partijen het recht hebben dit con
tract op te zeggen mits een voorbericht van drie
maand.
Wij verwijzen den Heer Marcel-Henri Jaspar
naar het document 983, besproken in de Beheer-
vergadering der N. M. B. S. van 7 Maart 1932,
nummer der dagorde 6. Juist deze clausule van
opzeg werd besproken in de Beheerzitting van 12
Februari 1932.
Zijn onze gegevens juist of niet
Sedert 6 Februari 1935 kan het contract dus
opgezegd worden mits 3 maand vooropzeg.
Voor zooveel de Heer Minister of zijn Adminis
tratie mochten twijfelen over onze aanhaling
verwijzen wij hen naar het document 2721, opge
maakt door de Directie der N. M. B. S. als gevolg
aan een grondig onderzoek bevolen door den
Raad van Beheer.
AVEZ-VOUS VISITÉ LES MUSÉES EN VILLE
Commencez par
vous serez si agréablement surpris que vous désirerez en visiter d'autres
Le Musée de Guerre du Saillant d'Ypres entrée Rue du Verger.
Uit dit verslag stippen wij het volgende aan
Het contract afgesloten met de ondernemers
laat ons toe den opzeg mits drie maand voor-
opzeg te doen. In dit geval komt de autobus-
uitbating terug aan de uitbaters. Indien wij de
treinen terug in voege stellen kunnen wij even-
wel in onderhandeling treden met de uitbaters
om de autobuslijn toch te laten onder vorm
van verpachting.
De Directie der N. M. B. S. voorzag dus in Juli
1936 de mogelijkheid terug de treinen in dienst
te stellen... deze mogelijkheid bestaat nog. en
nu komt de Heer Minister van Verkeer ons ver
klaren na een grondig onderzoek door mijne
diensten en deze der N. M. B. S. heeft de firma
het recht de autobuslijn uit te baten tot 6 Fe
bruari 1940
Durven de diensten zoowel van het Ministerie
van Verkeer of van de N. M. B. S. onze mede-
deelingen betwisten
4. De afgevaardigden der Gemeenten Moor
slede .Passchendaele, Zonnebeke, verzoeken om
het behouden van den autobusdienst.
De herinrichting van het spoorverkeer sluit
het behoud van den autobusdienst, als privaat
uitbating, niet uit. Wij zijn zoo vrij te verwijzen
naar de verklaringen gedaan door de Directie der
N. M. B. S. in het document 2721.
Wanneer werden de afgevaardigden der boven
genoemde gemeenten ondervraagd Wanneer en
door welk ambtenaar werd zulkdanig onderzoek
gedaan
Wij kunnen niet beter doen dan den Heer Mi
nister van Verkeer verwijzen naar het verslag
opgemaakt in datum 28 Juli 1936. Hij zal er om
trent de tusschengelegen Gemeenten nuttige in
lichtingen vinden. Voor zooveel mocht noodig
blijken voegen er wij aan toe dat de Bestendige
Deputatie van West-Vlaander en op 28 Oogst 1936
besliste officieel tusschen te komen voor het her
stel der spoorverbindingen en de door de Gemeen
ten opgestuurde motiën ten zeerste te steunen.
In 1931-1932 waren de Gemeenten over den als
dan bestaanden toestand tevreden... de afschaf
fing der treinen werd voorgesteld door den Heer
Minister Van Isacker, door de Directie der N. M.
B. S. bij monde van den Heer Directeur Lamalle,
als proefneming, om bezuinigingsredénende
proefneming is mislukt, op financieel gebied is ze
een fiasco, er bestaat mogelijkheid Fr. 500.000 te
besparen... en nu zou men weigeren het spoor
verkeer terug in dienst te stellen
Zooals overal kunnen de tusschengelegen Ge
meenten bediend worden door een autobusdienst.
Onder de mom de belangen der bevolking de
zer tusschengelegen Gemeenten, tracht men een
voudig financieele en privaatbelangen zoo lang
en zoo goed mogelijk te dienen.
Het Ministerie van Verkeer is waarlijk niet
altijd zoo gevoelig aan zulkdanige belangen wij
kunnen meer dan een geval citeeren waar zulke
belangen onder de voeten getreden werden. Wij
vernoemen maar alleen de autobusuitbating
Ieper-Roesbrugge
De tusschengelegen Gemeenten mogen hun
gemak hebben... een ander ook!
5. En eindelijk na de valsche inlichtingen
antwoordt de Minister met een belofte. Hij tracht
de onwaarheid te verzachten. Wij, West-Vlamin
gen, zijn niet meer gediend noch met beloften,
noch met halve oplossingen. Sedert 6, 8 maand
paait de Minister van Verkeer onze Volksverte
genwoordigers en Senatoren, onze Openbare Be-
(Vervolg onderaan volgende kolom).
(O)
Naar wij vernemen werden in den laatsten tijd tal
rijke wielrijders in overtreding genomen van het regle
ment op het verkeer. Daarom oordeelen wij het gepast
hier de bijzonderste bepalingen van den wegcode, die
de wielrijders aanbelangen, te herinneren.
De wielrijders zijn namelijk gehouden te rijden op
de rijwielpaden die aangeduid zijn door een cirkel
vormige blauwe plaat waar in 't midden in witte kleur
een rijwiel op voorkomt.
De wijlrijders mogen den rijweg slechts gebruiken
indien de openbare weg geen rijwielpad heeft of in
dien het rijwielpad onbruikbaar of belemmerd is. In
beide gevallen moeten zij, bij het naderen van een
anderen weggebruiker, op één rij achter elkaar rijden
aan de uiterste rechterzijde.
Het is den wielrijders verboden te rijden
1°) Zonder het stuur vast te houden
2°) Zonder de voeten op de trappers te houden
3°) Zich latende voorttrekken.
Bij belemmering van den openbaren weg moet de
wielrijder afstappen en zijn rijwiel aan de hand leiden.
Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken
van den dag, is het den wielrijders verboden naast
elkaar te rijden bij het naderen van een motovoertuig.
Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken
van den dag moeten de rijwielen voorzien zijn, van
voren, van een naar voren uitstralend niet verblin
dend. wit of geelachtig licht, en van achter, van een
achterwaarts uitstralend rood licht.
De rijwielen moeten voorzien zijn van een rammel-
bel of een rinkbei, die op een afstand van minstens
50 meter kan gehoord worden.
De reglementaire provinciale plaat moet aan de rij
wielen vastgehecht zijn op de linker voorzijde, hetzij
op de naaf, hetzij op de vork.
Wanneer een motorloos rijwiel bereden wordt, is
het den wielrijder verboden
1°) Een anderen persoon te vervoeren, als het rijwiel
daartoe niet is ingericht
2°) Zware of omvangrijke goederen te vervoeren.
Wij herinneren hier oók de beteekenis van enkele
verkeerssignalen die de wielrijders bijzonder aanbe
langen
Cirkelvormige witte plaat met breeden rooden boord
beteekentverboden voor alle rij- en voertuigen.
Roode plaat met in 't midden een horizontalen witten
band verboden toegang of inrij voor alle voertuigen.
Witte plaat met breeden rooden boord en een rijwiel
in 't zwart in het witte middenvak verboden voor rij
wielen.
Blauwe plaat met, witte pijl in 't midden duidt de ver
plichte richting aan.
Blauwe plaat met wit rijwiel in het middenver
plicht gebruik van het rijwielpad.
Dat alle wielrijders de voorschriften van het
reglement stipt naleven, vooreerst in het belang van
hun veiligheid en dan nog om zich allen last en... geld
boete bij overtredingen te besparen.
Het rijwielverkeer langs de vaart Yper-Boesinghe
Tegen verscheidene personen werd proces-verbaal
.opgemaakt om per rijwiel langs de vaart Yper-Boe
singhe te rijden. Langs dezen weg waren namelijk op
verscheidene plaatsen verkeerssignalen geplaatst met
een cirkelvormige witte plaat met breeden rooden
boord, wat beteekende dat deze weg verboden was voor
alle rij- en voertuigen. De rijkswacht en de veldwach
ters, wien het opgelegd was de bestaande reglementen
streng te doen naleven, waren dan ook gerechtigd de
wielrijders aldaar in overtreding te nemen. Doch het
schijnt dat hier een missing begaan werd bij het plaat
sen der verkeerssignalen en het betrokken beheer heeft
de aldaar aangebrachte platen laten vervangen door
andere met een zwarte auto op hét wit middenvak,
dewelke aanwijzen dat deze weg slechts verboden is
voor autos, zoodat de wielrijders alsook de motorijders
opnieuw dezen weg mogen gebruiken.
Intusschen zal, naar het schijnt, aan de gemaakte
processen-verbaal geen verder gevolg gegeven worden.
sturen, met beloften... dit moet eindigen/
Wij zijn evenmin gediend met onwaarheid, val
sche cijfers en onjuistheid wij kunnen niet aan
nemen dat een Minister zich plichtig maakt aan
het mededeelen van valsche en onjuiste gege
vens. Zullen onze Vertegenwoordigers dezen
nieuwen kaakslag zoo maar aanvaarden?
GROOT
KLEIN