Le Musée de Guerre du Saillant VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY 2 BONJOUR, MONSIEUR! WIELRIJDERS OPGEPAST WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40- YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN. OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL ter van Verkeer zich inspant om de alleen uitba ting per autobus te verdedigen alswanneer het bewezen is dat deze proefneming op financieel gebied een totaal fiasco daarstelt. en dat zekere verdedigers der autobuslijn enkel en alleen pri- vaatltelangen nastreven. Gaan wij nu over tot de weerlegging der par tijdige ministerieele verklaringen 1. Sedert de besprekingen in de Kamer en den Senaat op 16-12-36, 10 Februari en 11 Maart 1937. werd er nooit overgegaan tot een grondig en ernstig onderzoek. Na de ongevallen der maand Juni 1936 werd er door de Directie der N. M. B. S. een onderzoek ingesteld. Alles werd samengevat in een docu ment N" 2721 en voorgelegd aan den Raad van Beheer. Ingaande op de partijdigheid der inlich tingen besliste de Raad van Beheer eenvoudig de autobuslijn te behouden, zonder meer. Door wie werdxdit onderzoek gedaan Op 6 November 1936 heeft de Heer Thelismar, kabinetsoverste, in gezelschap van de HH. Mahy (Ministerie van Verkeer) en Demaret. bestuur der der autobuslijnen bij de N. M. B. S. een nieuw onderzoek ingesteld. Over dit partijdig onderzoek en de comedie vergadering belegd te leper willen wij niet eens. verder uitwijden. Een grondig, onpartijdig onderzoek, heeft tot heden geen plaats gehad 2. Om redenen van financieelen aard kunnen de verbindingen per spoor niet heringericht wor den. Overal in het land bestaan er verbindingen én per spoor én per autobuslijnen. Deze redenen van financieelen aard worden elders niet inge roepen... doch hier voor onze streek brengt de Heer Minister deze financieele aangelegenheden naar voren. Dit is wel het ergste van gansch deze zaak Wij verklaren dat er mogelijkheid bestaat de spoorlijn leper-Roeselare, met motortreinen uit te haten voor ongeveer Fr. 500.000 per jaar. Durven de Heer Minister van Verkeer, de HH. Mahj- of Demaret, of zelf de Beheerders der N. M. B. S. zulks betwisten Wij spelen met open kaarten, mochten die Heeren soms twijfelen aan onze gezegden wij le veren graag bewijzen. Redenen van financieelen aardMen betaalde verleden jaar meer dan 1 millioen voor de auto busuitbating, en de verbindingen kunnen tusschen beide steden verzekerd worden met ongeveer Fr. vijf honderd duizend, bij middel van auto rails. Waar de proefneming met de autobussen Fr. 2.200.000 winsten moest opleveren... boekte men meer dan 1.700.000 Fr. verliezen. De ontvangsten op deze lijn zijn verminderd met 50 in een enkel jaar 1933 waren er Fr. 545.000 verliezen in plaats van een voorziene winst van Fr. 440.000 en Fr. 73.000 verlies met de treinen... en dan komt er ons een Minister van Verkeer spreken van om redenen van financieelen aard De Heer Marcel-Henri Jaspar, de Administratie van het Ministerie van Verkeer, de Directie der N. M. B. S. bedriegen onze Senatoren, onze Volks vertegenwoordigers, onze Openbare Besturen, onze Bevolking, de Beheerders der N. M. B. S. bedriegen hunne aandeelhouders, als zij spreken en beweren dat het spoorwegverkeer tusschen leper en Roeselare niet terug kan ingericht wor den om financieele redenen Door het terug in dienst stellen der spoorlijn kan de N. M. B. S. Fr. 500.000 besparingen verwezenlijkenWaarom wordt er door de Directie der N. M. B. S. niet handelend opgetreden 3. Tot de afschaffing van den autobusdienst kan niet overgegaan worden daar de Firma die thans deze lijn voor rekening der N. M. B. S. uit baat dit recht heeft tot 6 Februari 1940. Waarlijk prachtig gevondenDenkt de Heer Minister en zijn Administratie dat wij dit ge zegde zoo maar zouden aanvaard hebben Artikel 4 van het contract onderteekend door de N. M. B. S. en de privaat firma op 5 April 1932, luidt als volgt Het tegenwoordig contract zal in voege tre den drie maand na de onderteekening en zal ten einde loopen op 6 Februari 1940. Van af het derde jaar zal elk der partijen het recht hebben dit con tract op te zeggen mits een voorbericht van drie maand. Wij verwijzen den Heer Marcel-Henri Jaspar naar het document 983, besproken in de Beheer- vergadering der N. M. B. S. van 7 Maart 1932, nummer der dagorde 6. Juist deze clausule van opzeg werd besproken in de Beheerzitting van 12 Februari 1932. Zijn onze gegevens juist of niet Sedert 6 Februari 1935 kan het contract dus opgezegd worden mits 3 maand vooropzeg. Voor zooveel de Heer Minister of zijn Adminis tratie mochten twijfelen over onze aanhaling verwijzen wij hen naar het document 2721, opge maakt door de Directie der N. M. B. S. als gevolg aan een grondig onderzoek bevolen door den Raad van Beheer. AVEZ-VOUS VISITÉ LES MUSÉES EN VILLE Commencez par vous serez si agréablement surpris que vous désirerez en visiter d'autres Le Musée de Guerre du Saillant d'Ypres entrée Rue du Verger. Uit dit verslag stippen wij het volgende aan Het contract afgesloten met de ondernemers laat ons toe den opzeg mits drie maand voor- opzeg te doen. In dit geval komt de autobus- uitbating terug aan de uitbaters. Indien wij de treinen terug in voege stellen kunnen wij even- wel in onderhandeling treden met de uitbaters om de autobuslijn toch te laten onder vorm van verpachting. De Directie der N. M. B. S. voorzag dus in Juli 1936 de mogelijkheid terug de treinen in dienst te stellen... deze mogelijkheid bestaat nog. en nu komt de Heer Minister van Verkeer ons ver klaren na een grondig onderzoek door mijne diensten en deze der N. M. B. S. heeft de firma het recht de autobuslijn uit te baten tot 6 Fe bruari 1940 Durven de diensten zoowel van het Ministerie van Verkeer of van de N. M. B. S. onze mede- deelingen betwisten 4. De afgevaardigden der Gemeenten Moor slede .Passchendaele, Zonnebeke, verzoeken om het behouden van den autobusdienst. De herinrichting van het spoorverkeer sluit het behoud van den autobusdienst, als privaat uitbating, niet uit. Wij zijn zoo vrij te verwijzen naar de verklaringen gedaan door de Directie der N. M. B. S. in het document 2721. Wanneer werden de afgevaardigden der boven genoemde gemeenten ondervraagd Wanneer en door welk ambtenaar werd zulkdanig onderzoek gedaan Wij kunnen niet beter doen dan den Heer Mi nister van Verkeer verwijzen naar het verslag opgemaakt in datum 28 Juli 1936. Hij zal er om trent de tusschengelegen Gemeenten nuttige in lichtingen vinden. Voor zooveel mocht noodig blijken voegen er wij aan toe dat de Bestendige Deputatie van West-Vlaander en op 28 Oogst 1936 besliste officieel tusschen te komen voor het her stel der spoorverbindingen en de door de Gemeen ten opgestuurde motiën ten zeerste te steunen. In 1931-1932 waren de Gemeenten over den als dan bestaanden toestand tevreden... de afschaf fing der treinen werd voorgesteld door den Heer Minister Van Isacker, door de Directie der N. M. B. S. bij monde van den Heer Directeur Lamalle, als proefneming, om bezuinigingsredénende proefneming is mislukt, op financieel gebied is ze een fiasco, er bestaat mogelijkheid Fr. 500.000 te besparen... en nu zou men weigeren het spoor verkeer terug in dienst te stellen Zooals overal kunnen de tusschengelegen Ge meenten bediend worden door een autobusdienst. Onder de mom de belangen der bevolking de zer tusschengelegen Gemeenten, tracht men een voudig financieele en privaatbelangen zoo lang en zoo goed mogelijk te dienen. Het Ministerie van Verkeer is waarlijk niet altijd zoo gevoelig aan zulkdanige belangen wij kunnen meer dan een geval citeeren waar zulke belangen onder de voeten getreden werden. Wij vernoemen maar alleen de autobusuitbating Ieper-Roesbrugge De tusschengelegen Gemeenten mogen hun gemak hebben... een ander ook! 5. En eindelijk na de valsche inlichtingen antwoordt de Minister met een belofte. Hij tracht de onwaarheid te verzachten. Wij, West-Vlamin gen, zijn niet meer gediend noch met beloften, noch met halve oplossingen. Sedert 6, 8 maand paait de Minister van Verkeer onze Volksverte genwoordigers en Senatoren, onze Openbare Be- (Vervolg onderaan volgende kolom). (O) Naar wij vernemen werden in den laatsten tijd tal rijke wielrijders in overtreding genomen van het regle ment op het verkeer. Daarom oordeelen wij het gepast hier de bijzonderste bepalingen van den wegcode, die de wielrijders aanbelangen, te herinneren. De wielrijders zijn namelijk gehouden te rijden op de rijwielpaden die aangeduid zijn door een cirkel vormige blauwe plaat waar in 't midden in witte kleur een rijwiel op voorkomt. De wijlrijders mogen den rijweg slechts gebruiken indien de openbare weg geen rijwielpad heeft of in dien het rijwielpad onbruikbaar of belemmerd is. In beide gevallen moeten zij, bij het naderen van een anderen weggebruiker, op één rij achter elkaar rijden aan de uiterste rechterzijde. Het is den wielrijders verboden te rijden 1°) Zonder het stuur vast te houden 2°) Zonder de voeten op de trappers te houden 3°) Zich latende voorttrekken. Bij belemmering van den openbaren weg moet de wielrijder afstappen en zijn rijwiel aan de hand leiden. Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag, is het den wielrijders verboden naast elkaar te rijden bij het naderen van een motovoertuig. Tusschen het vallen van den avond en het aanbreken van den dag moeten de rijwielen voorzien zijn, van voren, van een naar voren uitstralend niet verblin dend. wit of geelachtig licht, en van achter, van een achterwaarts uitstralend rood licht. De rijwielen moeten voorzien zijn van een rammel- bel of een rinkbei, die op een afstand van minstens 50 meter kan gehoord worden. De reglementaire provinciale plaat moet aan de rij wielen vastgehecht zijn op de linker voorzijde, hetzij op de naaf, hetzij op de vork. Wanneer een motorloos rijwiel bereden wordt, is het den wielrijder verboden 1°) Een anderen persoon te vervoeren, als het rijwiel daartoe niet is ingericht 2°) Zware of omvangrijke goederen te vervoeren. Wij herinneren hier oók de beteekenis van enkele verkeerssignalen die de wielrijders bijzonder aanbe langen Cirkelvormige witte plaat met breeden rooden boord beteekentverboden voor alle rij- en voertuigen. Roode plaat met in 't midden een horizontalen witten band verboden toegang of inrij voor alle voertuigen. Witte plaat met breeden rooden boord en een rijwiel in 't zwart in het witte middenvak verboden voor rij wielen. Blauwe plaat met, witte pijl in 't midden duidt de ver plichte richting aan. Blauwe plaat met wit rijwiel in het middenver plicht gebruik van het rijwielpad. Dat alle wielrijders de voorschriften van het reglement stipt naleven, vooreerst in het belang van hun veiligheid en dan nog om zich allen last en... geld boete bij overtredingen te besparen. Het rijwielverkeer langs de vaart Yper-Boesinghe Tegen verscheidene personen werd proces-verbaal .opgemaakt om per rijwiel langs de vaart Yper-Boe singhe te rijden. Langs dezen weg waren namelijk op verscheidene plaatsen verkeerssignalen geplaatst met een cirkelvormige witte plaat met breeden rooden boord, wat beteekende dat deze weg verboden was voor alle rij- en voertuigen. De rijkswacht en de veldwach ters, wien het opgelegd was de bestaande reglementen streng te doen naleven, waren dan ook gerechtigd de wielrijders aldaar in overtreding te nemen. Doch het schijnt dat hier een missing begaan werd bij het plaat sen der verkeerssignalen en het betrokken beheer heeft de aldaar aangebrachte platen laten vervangen door andere met een zwarte auto op hét wit middenvak, dewelke aanwijzen dat deze weg slechts verboden is voor autos, zoodat de wielrijders alsook de motorijders opnieuw dezen weg mogen gebruiken. Intusschen zal, naar het schijnt, aan de gemaakte processen-verbaal geen verder gevolg gegeven worden. sturen, met beloften... dit moet eindigen/ Wij zijn evenmin gediend met onwaarheid, val sche cijfers en onjuistheid wij kunnen niet aan nemen dat een Minister zich plichtig maakt aan het mededeelen van valsche en onjuiste gege vens. Zullen onze Vertegenwoordigers dezen nieuwen kaakslag zoo maar aanvaarden? GROOT KLEIN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2