De Groote ZIEGFEL Cinema Flora Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de 1'Arrondissement d'Ypres HET BEZOEK VAN DEN HEER MINISTER MERLOT Groote Markt, Yper 18 JAAR, N il 12 JUNI 1937 IE ANNÉE, Nil 12 JUIN 1937 YPERSCHE LA REGION D'YPRES ORGAAN DER VEREENIGING DER GET EISTERDEN ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Bctgisc ne posiKauto en. Tel. 500 35 ct. het nummer Naarnlooze artikels geweigerd Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Alhoewel alle bijzonderheden, omtrent het be zoek dat de Heer Merlot, Minister van Openbare werken, zinnens is aan Yper te brengen, ons ont braken, waren wij toch te weet gekomen dat de Heer Minister hier Maandag aanstaande, 14° de zer, verwacht was. Thans vernemen wij dat dit ministerieel be zoek opnieuw voor acht dagen uitgesteld is. Indien het niet meer verandert, is het dus op Maandag 21 Juni aanstaande, dat de Heer Merlot de stad Yper en de vaart Yper-Komen komt bezoeken. Van dit bezoek hangt er voor de toekomst onzer stad en zelfs der gansche streek zeer veel af. Tot hiertoe heeft de Heer Minister, onder den invloed van personen vreemd aan onze streek of die iets anders, betrachten dan het algemeen welzijn, soms beslissingen kunnen nemen die ons bena- deeligden, doch thans komt de Heer Minister zelf, zich persoonlijk met eigen oogen overtuigen van hetgeen voor de heropbeuring onzer streek nog dient gedaan te worden. Wij verhopen dat de personen, die zich zullen belasten den Heer Mi nister hier ter plaats zelf in te lichten, van hunne zware verantwoordelijkheid bewust zijn en niet zullen nalaten op alles te wijzen wat hier nog dient hersteld te worden en vooral op datgene wat voor de economische heropbeuring onzer streek en voor de uitbreiding van onzen handel en nijverheid onmisbaar is, namelijk de vaart Yper-Komen. Overtuigd dat we zijn dat de Heer Minister Merlot aan onze bevolking zal geven wat haar toekomt en wat ze van hem verlangt, wenschen wij hem hier op voorhand van harte welkom. De belangrijkheid der Scheepvaarf- voor Yper In het maandblad van de Touring Club van België, Nr 11 van 1 Juni 1937, verscheen van de hand van M. O. Petitjean een merkwaardige bij drage over Yper, waarvan wij hier een deel, na melijk dit betrek hebbende op het ontstaan van Yper, in het vlaamsch weergeven De samenhooping van menschen, die later de schoone en groote stad Yper werd, vormde zich, in het Gallo - romeinsch tijdvak en misschien vroeger, juist op de plaars waar de kleine rivier, de Yperlee, eindigde bevaarbaar te zijn en waar dus de landelijke handelsbaan begon die Ger- manië met de Noordzee en daarover met de Brit- sche eilanden verbond. De zeeschepen van toen zoo men ze den naam van schepen geven mag, landden aan in den inham van den Yzer, de eenige haven die een weinig zekerheid bood langs die platte en eenvormige kust welke zich van het Nauw-van- Kales tot aan de Scheldekreek uitstrekt. Zij ver wisselden er de vrachten die zij van uit Bre- tanje aanbrachten wol en ertsen, voorname lijk tin, onmisbaar voor het vervaardigen van brons tegen de producten van het vasteland welke de booten van de Yperlee en van den Yzer hen daarheen voerden. Deze laatste konden voorzeker niet veel meer dan een lading van een tot twee ton vervoeren, doch niettegenstaande dit bewees de waterweg, die toeliet te varen tot aan Yper, gelegen op veertig kilometer van de zee, toch groote dien sten. Ten tijde immers van de toen bestaande we gen kon een vracht, zooals die der booten, slechts vervoerd worden dan bij middel van een koste lijk paardengespan. De belangrijkheid van den landelijken handels weg, die te Yper begon, kan uitgemaakt worden door het feit dat op al zijn etapenpunten, in de richting van het Oosten, groote steden ontston den en bloeiden Kortrijk, Oudenaerde, Ninove, Brussel, Leuven, Zoutleeuw, al steden gevestigd bij den doortocht eener rivier en door deze ver bonden mee de streken stroomafwaarts gelegen en soms ook, zooals Kortrijk en Oudenaerde, met de streken opwaarts gelegen. Yper werd aldus, van zoodra de handelsbetrek kingen ontstonden en zulks geschiedde veel vroeger dan wij het ons inbeelden een ware binnenhaven waar de kooplieden aanlegplaatsen, overwinteringscentra, opslagplaatsen en wissel- posten voor paarden en booten eischten en in richtten. Zelfs kwamen zich daar weldra nijver heden vestigen. De wol, een der bijzonderste pro ducten welke langs Yper doorgevoerd was, werd er door de inwoners bewerkt. Zooals alle etapensteden langs deze handels- baan, was Yper gelegen dicht bij de streek waar het vlas gekweekt werd. Men kweekte er zelfs het schaap en bracht er het steen voor ongekend in Vlaanderen. De ambachtslieden, die de wol en het vlas bewrochten, mieken èr mooi laken, VANAF VRIJDAG 11 JUNI De meest schitterende bijval Een loflied aan de Schoonheid der Vrouw. BERICHT. Daar deze film alléén ongeveer DRIE UREN DUURT zonder tusschenpoos, verzoeken wij het geacht publiek zoo stipt mogelijk te zijn. Men begint met den PATHÉ-JOURNAL. Hinders toegelaten. fijn linnen en lichte kanten mede, verfijnden spoedig hun smaak en verhoogden hun artistieke betrachtingen. Wanneer ook de steenhouwers op de kunst dachten, namen zij hun modellen rond om hen en bouwden deze kanten in steen die de monumenten van Yper, van Oudenaerde, van Brussel, van Leuven uitmaken. De weg van zui delijk Vlaanderen zal zich aldus, onder artistiek opzicht, stellen tegenover den noorderlijken weg, waarvan de etapen zijn Brugge, Gent, Dender- monde en Mechelen, en waar de monumenten in baksteen, massiever, machtiger, maar ook minder licht en minder versierd, zullen gebouwd worden. De stad Yper, stapelplaats en oorsprong dezer baan van artistieke beschaving, kon, voor wat macht en voorspoed betreft, in het Zuiden van Vlaanderen niet anders zijn dan de mededing ster der fiere steden van het Noorden, Brugge en Gent. Zij zal ze zelfs gedurende verscheidene eeuwen overtreffen. Maar Gent en Brugge bezaten, de eene door de Schelde, de andere door het Zwyn, verbindingen met de zee die aan Yper ontbraken wanneer de vooruitgang van den scheepsbouw toeliet groote booten te maken die noch op den Yzer noch op de Yperlee konden varen. Yper verdedigde zich door zijn Yperlee en zijn Yzer te kanaliseeren. Doch de strijd was ongelijk Brugge en Gent, 't is te zeggen de vooruitgang, behaalden -de bovenhand tot den dag waarop Antwerpen, het laatste woord van den vooruitgang ,in het strijd perk trad. De etapenplaatsen van de zuidelijke baan van Vlaanderen vervielen tot tweede rangs steden het verval, waarvan Leuven en Brussel zich dank aan een kanaal konden redden, was onherstelbaar voor Yper niettegenstaande de ge kanaliseerde Yperlee. De Heer O. Petitjean, schrijver van dit arti kel, weidt dan nog verder uit over de geschiede nis van Yper, namelijk over de macht en bloei der stad in het begin der XIIP eeuw, toen zij ongeveer 200.000 inwoners telde en er hier niet minder dan 8000 getouwen de vermaarde Yper- sche lakens aan het weven waren over het ont staan der praalgebouwen, zooals de lakenhalle en S' Maartenskathedraal, die nu nog van de vroe gere grootheid onzer stad getuigen, en dan ook nog over het verval der stad, door de oorlogen en besmettelijke ziekten veroorzaakt. Alhoewel schrijver slechts gewaagt van booten van een tot twee ton, terwijl er te dien tijde zelfs booten van zes ton tot aan Yper vaarden, en hij ook vergeet te melden dat er hier toen tot 3000 booten per jaar te Yper toekwamen, is het uittreksel dat wij hier van zijne beschrij ving geven toch voldoende om aan te toonen wel ke overwegende rol de scheepvaart in de geschie denis van Yper, zooals ten andere in die van alle andere steden, gespeeld heeft. Yper, ontstaan aan de boorden der Yperlee, heeft zijn vroegeren rijkdom daaraan te danken gehad. Wanneer de mededinging van andere ste den, die langs grootere en beter bevaarbare wa terwegen gelegen waren, den voorspoed van Yper kwam bedreigen, aarzelden onze voorou ders niet de Yperlee te kanaliseeren. Later, na melijk van 1636 tot 1640, graafden ze de vaart Yper-Yzer in vervanging der verslijkte Yperlee en het is steeds met het doel den hier verslapten handel en nijverheid herop te helpen dat ze, reeds van in 1667, de verbinding Yper-Leie inza gen en beraamden. De vaart Yper-Komen, in 1864 begonnen, was, na herhaalde tegenslagen, in 1913 geheel voltooid doch de spijtige instorting der brug van Holle-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1