De Groote
ZIEGFEL
Cinema Flora
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
HET BEZOEK
VAN DEN HEER MINISTER MERLOT
Groote Markt, Yper
18 JAAR, N il 12 JUNI 1937
IE ANNÉE, Nil 12 JUIN 1937
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
ORGAAN DER VEREENIGING DER GET EISTERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Bctgisc ne posiKauto en.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naarnlooze artikels geweigerd
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro
Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Alhoewel alle bijzonderheden, omtrent het be
zoek dat de Heer Merlot, Minister van Openbare
werken, zinnens is aan Yper te brengen, ons ont
braken, waren wij toch te weet gekomen dat de
Heer Minister hier Maandag aanstaande, 14° de
zer, verwacht was.
Thans vernemen wij dat dit ministerieel be
zoek opnieuw voor acht dagen uitgesteld is. Indien
het niet meer verandert, is het dus op Maandag
21 Juni aanstaande, dat de Heer Merlot de stad
Yper en de vaart Yper-Komen komt bezoeken.
Van dit bezoek hangt er voor de toekomst onzer
stad en zelfs der gansche streek zeer veel af. Tot
hiertoe heeft de Heer Minister, onder den invloed
van personen vreemd aan onze streek of die iets
anders, betrachten dan het algemeen welzijn,
soms beslissingen kunnen nemen die ons bena-
deeligden, doch thans komt de Heer Minister
zelf, zich persoonlijk met eigen oogen overtuigen
van hetgeen voor de heropbeuring onzer streek
nog dient gedaan te worden. Wij verhopen dat de
personen, die zich zullen belasten den Heer Mi
nister hier ter plaats zelf in te lichten, van hunne
zware verantwoordelijkheid bewust zijn en niet
zullen nalaten op alles te wijzen wat hier nog
dient hersteld te worden en vooral op datgene
wat voor de economische heropbeuring onzer
streek en voor de uitbreiding van onzen handel
en nijverheid onmisbaar is, namelijk de vaart
Yper-Komen.
Overtuigd dat we zijn dat de Heer Minister
Merlot aan onze bevolking zal geven wat haar
toekomt en wat ze van hem verlangt, wenschen
wij hem hier op voorhand van harte welkom.
De belangrijkheid der Scheepvaarf-
voor Yper
In het maandblad van de Touring Club van
België, Nr 11 van 1 Juni 1937, verscheen van de
hand van M. O. Petitjean een merkwaardige bij
drage over Yper, waarvan wij hier een deel, na
melijk dit betrek hebbende op het ontstaan van
Yper, in het vlaamsch weergeven
De samenhooping van menschen, die later de
schoone en groote stad Yper werd, vormde zich,
in het Gallo - romeinsch tijdvak en misschien
vroeger, juist op de plaars waar de kleine rivier,
de Yperlee, eindigde bevaarbaar te zijn en waar
dus de landelijke handelsbaan begon die Ger-
manië met de Noordzee en daarover met de Brit-
sche eilanden verbond.
De zeeschepen van toen zoo men ze den
naam van schepen geven mag, landden aan in
den inham van den Yzer, de eenige haven die
een weinig zekerheid bood langs die platte en
eenvormige kust welke zich van het Nauw-van-
Kales tot aan de Scheldekreek uitstrekt. Zij ver
wisselden er de vrachten die zij van uit Bre-
tanje aanbrachten wol en ertsen, voorname
lijk tin, onmisbaar voor het vervaardigen van
brons tegen de producten van het vasteland
welke de booten van de Yperlee en van den Yzer
hen daarheen voerden.
Deze laatste konden voorzeker niet veel meer
dan een lading van een tot twee ton vervoeren,
doch niettegenstaande dit bewees de waterweg,
die toeliet te varen tot aan Yper, gelegen op
veertig kilometer van de zee, toch groote dien
sten. Ten tijde immers van de toen bestaande we
gen kon een vracht, zooals die der booten, slechts
vervoerd worden dan bij middel van een koste
lijk paardengespan.
De belangrijkheid van den landelijken handels
weg, die te Yper begon, kan uitgemaakt worden
door het feit dat op al zijn etapenpunten, in de
richting van het Oosten, groote steden ontston
den en bloeiden Kortrijk, Oudenaerde, Ninove,
Brussel, Leuven, Zoutleeuw, al steden gevestigd
bij den doortocht eener rivier en door deze ver
bonden mee de streken stroomafwaarts gelegen
en soms ook, zooals Kortrijk en Oudenaerde, met
de streken opwaarts gelegen.
Yper werd aldus, van zoodra de handelsbetrek
kingen ontstonden en zulks geschiedde veel
vroeger dan wij het ons inbeelden een ware
binnenhaven waar de kooplieden aanlegplaatsen,
overwinteringscentra, opslagplaatsen en wissel-
posten voor paarden en booten eischten en in
richtten. Zelfs kwamen zich daar weldra nijver
heden vestigen. De wol, een der bijzonderste pro
ducten welke langs Yper doorgevoerd was, werd
er door de inwoners bewerkt.
Zooals alle etapensteden langs deze handels-
baan, was Yper gelegen dicht bij de streek waar
het vlas gekweekt werd. Men kweekte er zelfs
het schaap en bracht er het steen voor ongekend
in Vlaanderen. De ambachtslieden, die de wol
en het vlas bewrochten, mieken èr mooi laken,
VANAF VRIJDAG 11 JUNI
De meest schitterende bijval
Een loflied aan de Schoonheid
der Vrouw.
BERICHT. Daar deze film
alléén ongeveer DRIE UREN
DUURT zonder tusschenpoos,
verzoeken wij het geacht publiek
zoo stipt mogelijk te zijn.
Men begint met den
PATHÉ-JOURNAL.
Hinders toegelaten.
fijn linnen en lichte kanten mede, verfijnden
spoedig hun smaak en verhoogden hun artistieke
betrachtingen. Wanneer ook de steenhouwers op
de kunst dachten, namen zij hun modellen rond
om hen en bouwden deze kanten in steen die de
monumenten van Yper, van Oudenaerde, van
Brussel, van Leuven uitmaken. De weg van zui
delijk Vlaanderen zal zich aldus, onder artistiek
opzicht, stellen tegenover den noorderlijken weg,
waarvan de etapen zijn Brugge, Gent, Dender-
monde en Mechelen, en waar de monumenten
in baksteen, massiever, machtiger, maar ook
minder licht en minder versierd, zullen gebouwd
worden.
De stad Yper, stapelplaats en oorsprong dezer
baan van artistieke beschaving, kon, voor wat
macht en voorspoed betreft, in het Zuiden van
Vlaanderen niet anders zijn dan de mededing
ster der fiere steden van het Noorden, Brugge
en Gent. Zij zal ze zelfs gedurende verscheidene
eeuwen overtreffen.
Maar Gent en Brugge bezaten, de eene door de
Schelde, de andere door het Zwyn, verbindingen
met de zee die aan Yper ontbraken wanneer de
vooruitgang van den scheepsbouw toeliet groote
booten te maken die noch op den Yzer noch op
de Yperlee konden varen. Yper verdedigde zich
door zijn Yperlee en zijn Yzer te kanaliseeren.
Doch de strijd was ongelijk Brugge en Gent,
't is te zeggen de vooruitgang, behaalden -de
bovenhand tot den dag waarop Antwerpen, het
laatste woord van den vooruitgang ,in het strijd
perk trad. De etapenplaatsen van de zuidelijke
baan van Vlaanderen vervielen tot tweede rangs
steden het verval, waarvan Leuven en Brussel
zich dank aan een kanaal konden redden, was
onherstelbaar voor Yper niettegenstaande de ge
kanaliseerde Yperlee.
De Heer O. Petitjean, schrijver van dit arti
kel, weidt dan nog verder uit over de geschiede
nis van Yper, namelijk over de macht en bloei
der stad in het begin der XIIP eeuw, toen zij
ongeveer 200.000 inwoners telde en er hier niet
minder dan 8000 getouwen de vermaarde Yper-
sche lakens aan het weven waren over het ont
staan der praalgebouwen, zooals de lakenhalle en
S' Maartenskathedraal, die nu nog van de vroe
gere grootheid onzer stad getuigen, en dan ook
nog over het verval der stad, door de oorlogen en
besmettelijke ziekten veroorzaakt.
Alhoewel schrijver slechts gewaagt van booten
van een tot twee ton, terwijl er te dien tijde
zelfs booten van zes ton tot aan Yper vaarden,
en hij ook vergeet te melden dat er hier toen
tot 3000 booten per jaar te Yper toekwamen, is
het uittreksel dat wij hier van zijne beschrij
ving geven toch voldoende om aan te toonen wel
ke overwegende rol de scheepvaart in de geschie
denis van Yper, zooals ten andere in die van
alle andere steden, gespeeld heeft.
Yper, ontstaan aan de boorden der Yperlee,
heeft zijn vroegeren rijkdom daaraan te danken
gehad. Wanneer de mededinging van andere ste
den, die langs grootere en beter bevaarbare wa
terwegen gelegen waren, den voorspoed van
Yper kwam bedreigen, aarzelden onze voorou
ders niet de Yperlee te kanaliseeren. Later, na
melijk van 1636 tot 1640, graafden ze de vaart
Yper-Yzer in vervanging der verslijkte Yperlee
en het is steeds met het doel den hier verslapten
handel en nijverheid herop te helpen dat ze,
reeds van in 1667, de verbinding Yper-Leie inza
gen en beraamden.
De vaart Yper-Komen, in 1864 begonnen, was,
na herhaalde tegenslagen, in 1913 geheel voltooid
doch de spijtige instorting der brug van Holle-