Cinema Flora, Yper
18 JAAR, N 12 19 JUNI 1937
18 ANÉE, N 12 19 JUIN 1937
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Joarnal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
DE HEER MINISTER MERLOT
KOMT YPER BEZOEKEN
AAN MIJNHEER MERLOT
Minister van Openbare Werken
A MONSIEUR MERLOT
Ministre.des Travaux Publics
Zie programma tweede bladzijde.
Handels- en Nijverheidskamer, Yper
HET
VPERSCHE
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraal, 34, YPER.
Abonnement 18 Ir. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
LA RÉQION
D'VPRES
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Maandag, 21 Juni 1937, komt de Heer Merlot,
Minister van Openbare Werken, vergezeld van
eenige hooge ambtenaren van zijn Departement,
de stad Yper en de vaart Yper-Komen bezoeken.
De Heer Minister komt om 9 u. 45 te Kortrijk
aan, waar hij per auto afgehaald wordt en van
daar naar Komen reist om, langs Houthem en
Hollebeke, de vaart Yper-Komen te gaan bezich
tigen.
Om 11 u. wordt de Heer Minister en zijn gevolg
officieel ontvangen ten stadhuize van Yper, in
aanwezigheid eener afvaardiging der Handels
kamer van Yper.
Na de verwelkomingsreden wordt een bijzon
dere zitting van den gemeenteraad gehouden,
tijdens dewelke de hier nog uit te voeren werken
met den Heer Minister en zijn ambtenaren zullen
besproken worden.
's Namiddags zal de Heer Minister de plaats be
zoeken waar de ontworpen zuiveringsstatie moet
komen, alsmede de nog te doene werken aan de
vaart Yper-Yzer gaan bezichtigen en mogelijks
ook nog, zoo de noodige tijd ertoe nog overblijft,
de werken van Dickebuschvijver.
De Heer Minister zal daarna onze stad verlaten
en zich terug per auto naar Kortrijk begeven,
waar hij opnieuw den trein voor Brussel zal
nemen.
Gansch de bevolking wordt, ter gelegenheid
van dit belangrijk bezoek, vriendelijk uitgenoo-
digd Maandag aanstaande hare huizen te be
vlaggen.
o
Weest welkom, Mijnheer de Minister, in onze
roemrijke stad, gij de vertegenwoordiger van het
vurige Luik.
Luik en Yper, twee namen nauw verbonden
aan de tragedie van 1914-1918
Luik, de eerste weerstand der Belgen, de eerste
stilstand van den vijandelijken vloedroemvol
heldenfeit de wereld door bewonderd Yper, de
vesting, het bolwerk waar honderd duizenden
soldaten der bondgenooten hun leven offerden
voor de verdediging der vrijheid van de wereld.
Luik heeft zijn levendige krachten van voor
heen teruggevonden en zal, binnen enkele jaren,
de schitterendste toekomst hebben wanneer, dank
aan de opofferingen die het land zich getroost,
het een der groote binnenhavens van Europa zal
geworden zijn.
Yper, daarentegen, heeft nog zijn vroegere be
drijvigheid niet kunnen terugvinden het werd
beroofd van alles wat de stad kenmerkte. En
thans wacht het verduldig, maar halsstarrig, dat
men het recht late wedervaren.
Al over de eeuwen heen van belegeringen en
ellende, blikt het naar dat groot verleden tijdens
hetwelk, dank aan de scheepvaart, het de groote
hoofdstad van West-Europa was. Zijn aardrijks
kundige ligging is niet veranderd Yper bevindt
zich nog steeds op twee stappen der zee en is met
Nieuwpoort, zijn vroegere voorhaven, verbonden;
het is nog steeds gelegen tusschen twee kommen,
deze van den Yzer en van de Leie, even ver van
Yper verwijderd, en die slechts door een water
weg moeten verbonden worden om aan de marte-
laarstad van den grooten oorlog den voorspoed
terug te geven dien zij verdient.
Deze verbinding was in 1914 verwezenlijkt. De
oorlog heeft ze vernietigd. Sedert 1933 is Yper
opnieuw met den Yzer verbonden, doch de vaart
Yper-Komen blijft in puinen.
üw voorganger, M. De Man, had het herstel der
vaart besloten gij, Mijnheer de Minister, aarzelt
nog.
Gij komt naar hier, vergezeld van uw beste
technici, van deze die sedert den oorlog al deze
nieuwe en groote werken uitvoerden die de be
wondering der wereld afdwingen. Wij aanzien
dit als een gelukkig voorteeken en wij verhopen
dat, te Yper aangekomen, uwe overtuiging zal
gemaakt zijn en dat het herstel der vaart Yper-
Komen bepaald zal besloten worden.
Zoo zal een Minister, komende van Luik, aan
de aloude stede Yper het goede nieuws brengen
dat ook zij. op hare beurt, de vernieuwing van
haar voorspoed zal te gemoet gaan.
Dit zal een uitmuntende dag zijn voor de over
eenkomst tusschen de Belgen in de nationale een
dracht
Soyez le bienvenu, Monsieur le Ministre, dans
les murs de notre glorieuse cité, vous le repré
sentant de l'ardente ville de Liége.
Liége et Ypres, deux noms intimement liés a la
tragédie de 1914-1918
Liége, la première résistance des beiges, le
premier arrêt du flot ennemiépopée glorieuse,
admirée du monde entierYpres, le rempart, le
bastion oü des centaines de mille soldats alliés
sacrifièrent leur vie pour défendre la liberté du
monde.
Liége a retrouvé ses forces vives d'autrefois, et
dans quelques années aura le plus brillant avenir
lorsque, grace aux sacrifices consentis par le
pays, elle sera devenue un des grands ports in
térieurs de l'Europe.
Ypres au contraire n'a pas encore pu retrouver
son ancienne activité tout ce qui la caractérisait
lui a été ravi. Et patiemment, mais obstinément,
elle attend qu'on lui rende justice.
Elle jette ses regards, par dela des siècles de
sièges et de misères, vers ce grand passé oü grace
a la navigation elle était la grande métropole de
l'ouest de l'Europe. Sa position géographique n'a
pas changéelle se trouve toujours a deux pas
de la mer et est reliée a Nieuport, son avant-port
d'autrefoiselle se trouve toujours entre deux
bassins, ceux de l'Yser et de la Lys, également
distants d'Ypres, et qu'il suffit de relier par une
voie d'eau pour rendre a la martyre de la grande
guerre la prospérité qu'elle mérite.
En 1914, cette liaison était réalisée. La guerre
l'a détruite. Depuis 1933 Ypres est a nouveau
reliée a l'Yser, mais le canal Ypres-Comines reste
en ruines.
Votre prédécesseur M. De Man avait décidé la
restauration et la mise en service de ce canal
vous, Monsieur le Ministre, hésitez encore.
Vous nous venez accompagné de vos meilleurs
techniciens, de ceux qui ont depuis la guerre
exécuté tous ces nouveaux et grands travaux
que le monde admire. Nous considérons cela
comme un excellent présage et nous espérons
qu'arrivé a Ypres votre conviction sera faite et
que la restauration du canal Ypres-Comines sera
définitivement décidée.
Ainsi un ministre venant de Liége apportera
a notre vieille cité d'Ypres la bonne nouvelle
qu'elle aussi marchera a son tour vers la résur-
rection de sa prospérité.
Cela fera une excellente journée pour la Con
corde entre les Beiges dans l'unité nationale
Als gevoig op den open brief in Het Yper-
sche verschenen, gericht tot de Heeren Eerste
Minister Van Zeeland en Ministers De Man, Jas-
par en Van Isacker, en dien de Handels- en Nij
verheidskamer van Yper aan gezegde Ministers
heeft overgemaakt, komt zij den volgenden brief
te ontvangen
Kabinet van den Eerste-Minister
Brussel, 8 Juni 1937.
Aan den Heer Voorzitter van de Handels-
en Nijverheidskamer van Yper,
Hotel du Sultan, Groote Markt, YPER.
Mijnheer de Voorzitter,
Naar aanleiding van uw schrijven van 24 ADril 1937,
waarbij gij mij een in Het Yperscheverschenen
open brief hebt overgemaakt, heb ik de eer U te laten
weten dat de bevoegde diensten tot een grondig onder
zoek zijn overgegaan nopens den economischen toe
stand in de streek van Yper. In verband met dit onder
zoek kan ik U volgende inlichtingen verstrekken.
Wat de voorstellen betreft voorgedragen door den
Heer Commissaris van den dienst voor Economisch
Herstel voor het Grensarbeidersgebied, werden som
mige in principe goedgekeurdaldus de verbeterings-
werken aan den Yzer, die voor doel hebben dezen
waterweg steeds op een bevaarbaar peil te houden.
Andere voorgestelde werken werden door de bevoegde
diensten niet aanvaard en wel het herbouwen van de
voor den oorlog ingestorte vaart Komen-Yper. Het Mi
nisterie van Openbare Werken en Werkverschaffing
voerde aan dat het herbouwen op modernen grondslag
van dezen waterweg geldelijke opofferingen zou vergen,
buiten verhouding met het economisch te verwachten
nut. Hooger bedoelde open brief beweert dat de
«eenige reden waarom het herstel der vaart Yper-
Komen, niet toegestaan wordt, is de weigering het
Leiewater voor de spijzing der vaart te doen dienen,
daar al het Leiewater zoogezegd voor de vlasrote-
rijen van het Kortrijksche moet beschikbaar blijven.
Welnu, geen enkel oogenblik zou er eenig verband heb
ben bestaan tusschen de beslissing aangaande het niet
herbouwen van de vaart en de principieele beslissing
aangaande de bevoorrading van de vlasnijverheid met
Leiewater. Dit kan ook niet zijn aangezien het voor de
vlasnijverheid beschikbaar gestelde water, op enkele
kilometer (zeven) stroomafwaarts van het pompstation
gezuiverd naar de Leie zal terug vloeien.
Wat de economische toestand in de streek van het
Ypersche betreft wordt er steeds in de aan den Dienst
voor economisch Herstel voorgelegde verslagen op ge
wezen dat er aldaar geen gelijken tred wordt gehou
den met de andere deelen van het Grensarbeidersge
bied.
In de zomermaanden is de toestand der gecontro
leerde werkloosheid er even gunstig als bijvoorbeeld
in het Kortrijksche berekend naar de bevolking be
droeg in September 1936 de werkloosheid in de streek
van Yper 1,33 tegen 1,41 voor de streek van
Kortrijk en 1,5 c/c voor gansch België.
De streek van Yper lijdt echter aan sterkere winter
werkloosheid dan andere deelen van het Grensarbei
dersgebied het gemiddeld aantal gecontroleerde werk-
loozen stijgt in den winter met ongeveer 100 Bere
kend naar de bevolking was zij echter niet sterker
dan in de andere deelen van het Grensarbeidersgebied.
Het valt nochtans niet te loochenen dat de maande-
lijksche gemiddelden voor de werkloosheid in 1937 niet
lager zijn dan degene voor 1936, terwijl dit wel het
geval is voor het zuidelijk gedeelte van het Grensar
beidersgebied.
Deze beide feiten wijzen op een bijzonderen econo
mischen toestand in de streek van Yper waar de sei
zoenbedrijvigheid den voorrang schijnt te hebben.
De Dienst voor Economisch Herstel verliest dezen
toestand niet uit het oog. Benevens de voorgestelde
openbare werken als het station, den herbouw van de
Halle, de verkeerswegen, de verbeteringswerken aan
den Yzer, bestudeert de Commissaris op dit oogenblik
de mogelijkheid om bepaalde nijverheidstakken in het
Ypersche te zien vestigen, alsook de mogelijkheid om
het natuurschoon dat het Zuid-Westen van Yper ken
merkt te doen kennen in binnen- en buitenland.
Aan beide laatstbedoelde opzoekingen wordt door
het Commissariaat groot belang gehecht daar zij, vooral
de eerste, doorslaggevend moeten zijn voor de econo
mische heropbeuring van de streek van Yper welke
zoo zeer geleden heeft door den oorlog en zijn gevol
gen, door de jongste economische crisis en door het
terugsturen van de grensarbeiders.
Ik hoop, Mijnheer de Voorzitter, dat gij zult gelieven
in te zien hoe voorgaande aanduidingen aantoonen dat
de Regeering ook voor het Ypersche uitziet naar de