Cinema Flora, Yper 18 JAAR, N 12 19 JUNI 1937 18 ANÉE, N 12 19 JUIN 1937 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Joarnal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres DE HEER MINISTER MERLOT KOMT YPER BEZOEKEN AAN MIJNHEER MERLOT Minister van Openbare Werken A MONSIEUR MERLOT Ministre.des Travaux Publics Zie programma tweede bladzijde. Handels- en Nijverheidskamer, Yper HET VPERSCHE ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraal, 34, YPER. Abonnement 18 Ir. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 35 ct. het nummer Naamlooze artikels geweigerd LA RÉQION D'VPRES ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Redaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 35 ct. Ie numéro Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Maandag, 21 Juni 1937, komt de Heer Merlot, Minister van Openbare Werken, vergezeld van eenige hooge ambtenaren van zijn Departement, de stad Yper en de vaart Yper-Komen bezoeken. De Heer Minister komt om 9 u. 45 te Kortrijk aan, waar hij per auto afgehaald wordt en van daar naar Komen reist om, langs Houthem en Hollebeke, de vaart Yper-Komen te gaan bezich tigen. Om 11 u. wordt de Heer Minister en zijn gevolg officieel ontvangen ten stadhuize van Yper, in aanwezigheid eener afvaardiging der Handels kamer van Yper. Na de verwelkomingsreden wordt een bijzon dere zitting van den gemeenteraad gehouden, tijdens dewelke de hier nog uit te voeren werken met den Heer Minister en zijn ambtenaren zullen besproken worden. 's Namiddags zal de Heer Minister de plaats be zoeken waar de ontworpen zuiveringsstatie moet komen, alsmede de nog te doene werken aan de vaart Yper-Yzer gaan bezichtigen en mogelijks ook nog, zoo de noodige tijd ertoe nog overblijft, de werken van Dickebuschvijver. De Heer Minister zal daarna onze stad verlaten en zich terug per auto naar Kortrijk begeven, waar hij opnieuw den trein voor Brussel zal nemen. Gansch de bevolking wordt, ter gelegenheid van dit belangrijk bezoek, vriendelijk uitgenoo- digd Maandag aanstaande hare huizen te be vlaggen. o Weest welkom, Mijnheer de Minister, in onze roemrijke stad, gij de vertegenwoordiger van het vurige Luik. Luik en Yper, twee namen nauw verbonden aan de tragedie van 1914-1918 Luik, de eerste weerstand der Belgen, de eerste stilstand van den vijandelijken vloedroemvol heldenfeit de wereld door bewonderd Yper, de vesting, het bolwerk waar honderd duizenden soldaten der bondgenooten hun leven offerden voor de verdediging der vrijheid van de wereld. Luik heeft zijn levendige krachten van voor heen teruggevonden en zal, binnen enkele jaren, de schitterendste toekomst hebben wanneer, dank aan de opofferingen die het land zich getroost, het een der groote binnenhavens van Europa zal geworden zijn. Yper, daarentegen, heeft nog zijn vroegere be drijvigheid niet kunnen terugvinden het werd beroofd van alles wat de stad kenmerkte. En thans wacht het verduldig, maar halsstarrig, dat men het recht late wedervaren. Al over de eeuwen heen van belegeringen en ellende, blikt het naar dat groot verleden tijdens hetwelk, dank aan de scheepvaart, het de groote hoofdstad van West-Europa was. Zijn aardrijks kundige ligging is niet veranderd Yper bevindt zich nog steeds op twee stappen der zee en is met Nieuwpoort, zijn vroegere voorhaven, verbonden; het is nog steeds gelegen tusschen twee kommen, deze van den Yzer en van de Leie, even ver van Yper verwijderd, en die slechts door een water weg moeten verbonden worden om aan de marte- laarstad van den grooten oorlog den voorspoed terug te geven dien zij verdient. Deze verbinding was in 1914 verwezenlijkt. De oorlog heeft ze vernietigd. Sedert 1933 is Yper opnieuw met den Yzer verbonden, doch de vaart Yper-Komen blijft in puinen. üw voorganger, M. De Man, had het herstel der vaart besloten gij, Mijnheer de Minister, aarzelt nog. Gij komt naar hier, vergezeld van uw beste technici, van deze die sedert den oorlog al deze nieuwe en groote werken uitvoerden die de be wondering der wereld afdwingen. Wij aanzien dit als een gelukkig voorteeken en wij verhopen dat, te Yper aangekomen, uwe overtuiging zal gemaakt zijn en dat het herstel der vaart Yper- Komen bepaald zal besloten worden. Zoo zal een Minister, komende van Luik, aan de aloude stede Yper het goede nieuws brengen dat ook zij. op hare beurt, de vernieuwing van haar voorspoed zal te gemoet gaan. Dit zal een uitmuntende dag zijn voor de over eenkomst tusschen de Belgen in de nationale een dracht Soyez le bienvenu, Monsieur le Ministre, dans les murs de notre glorieuse cité, vous le repré sentant de l'ardente ville de Liége. Liége et Ypres, deux noms intimement liés a la tragédie de 1914-1918 Liége, la première résistance des beiges, le premier arrêt du flot ennemiépopée glorieuse, admirée du monde entierYpres, le rempart, le bastion oü des centaines de mille soldats alliés sacrifièrent leur vie pour défendre la liberté du monde. Liége a retrouvé ses forces vives d'autrefois, et dans quelques années aura le plus brillant avenir lorsque, grace aux sacrifices consentis par le pays, elle sera devenue un des grands ports in térieurs de l'Europe. Ypres au contraire n'a pas encore pu retrouver son ancienne activité tout ce qui la caractérisait lui a été ravi. Et patiemment, mais obstinément, elle attend qu'on lui rende justice. Elle jette ses regards, par dela des siècles de sièges et de misères, vers ce grand passé oü grace a la navigation elle était la grande métropole de l'ouest de l'Europe. Sa position géographique n'a pas changéelle se trouve toujours a deux pas de la mer et est reliée a Nieuport, son avant-port d'autrefoiselle se trouve toujours entre deux bassins, ceux de l'Yser et de la Lys, également distants d'Ypres, et qu'il suffit de relier par une voie d'eau pour rendre a la martyre de la grande guerre la prospérité qu'elle mérite. En 1914, cette liaison était réalisée. La guerre l'a détruite. Depuis 1933 Ypres est a nouveau reliée a l'Yser, mais le canal Ypres-Comines reste en ruines. Votre prédécesseur M. De Man avait décidé la restauration et la mise en service de ce canal vous, Monsieur le Ministre, hésitez encore. Vous nous venez accompagné de vos meilleurs techniciens, de ceux qui ont depuis la guerre exécuté tous ces nouveaux et grands travaux que le monde admire. Nous considérons cela comme un excellent présage et nous espérons qu'arrivé a Ypres votre conviction sera faite et que la restauration du canal Ypres-Comines sera définitivement décidée. Ainsi un ministre venant de Liége apportera a notre vieille cité d'Ypres la bonne nouvelle qu'elle aussi marchera a son tour vers la résur- rection de sa prospérité. Cela fera une excellente journée pour la Con corde entre les Beiges dans l'unité nationale Als gevoig op den open brief in Het Yper- sche verschenen, gericht tot de Heeren Eerste Minister Van Zeeland en Ministers De Man, Jas- par en Van Isacker, en dien de Handels- en Nij verheidskamer van Yper aan gezegde Ministers heeft overgemaakt, komt zij den volgenden brief te ontvangen Kabinet van den Eerste-Minister Brussel, 8 Juni 1937. Aan den Heer Voorzitter van de Handels- en Nijverheidskamer van Yper, Hotel du Sultan, Groote Markt, YPER. Mijnheer de Voorzitter, Naar aanleiding van uw schrijven van 24 ADril 1937, waarbij gij mij een in Het Yperscheverschenen open brief hebt overgemaakt, heb ik de eer U te laten weten dat de bevoegde diensten tot een grondig onder zoek zijn overgegaan nopens den economischen toe stand in de streek van Yper. In verband met dit onder zoek kan ik U volgende inlichtingen verstrekken. Wat de voorstellen betreft voorgedragen door den Heer Commissaris van den dienst voor Economisch Herstel voor het Grensarbeidersgebied, werden som mige in principe goedgekeurdaldus de verbeterings- werken aan den Yzer, die voor doel hebben dezen waterweg steeds op een bevaarbaar peil te houden. Andere voorgestelde werken werden door de bevoegde diensten niet aanvaard en wel het herbouwen van de voor den oorlog ingestorte vaart Komen-Yper. Het Mi nisterie van Openbare Werken en Werkverschaffing voerde aan dat het herbouwen op modernen grondslag van dezen waterweg geldelijke opofferingen zou vergen, buiten verhouding met het economisch te verwachten nut. Hooger bedoelde open brief beweert dat de «eenige reden waarom het herstel der vaart Yper- Komen, niet toegestaan wordt, is de weigering het Leiewater voor de spijzing der vaart te doen dienen, daar al het Leiewater zoogezegd voor de vlasrote- rijen van het Kortrijksche moet beschikbaar blijven. Welnu, geen enkel oogenblik zou er eenig verband heb ben bestaan tusschen de beslissing aangaande het niet herbouwen van de vaart en de principieele beslissing aangaande de bevoorrading van de vlasnijverheid met Leiewater. Dit kan ook niet zijn aangezien het voor de vlasnijverheid beschikbaar gestelde water, op enkele kilometer (zeven) stroomafwaarts van het pompstation gezuiverd naar de Leie zal terug vloeien. Wat de economische toestand in de streek van het Ypersche betreft wordt er steeds in de aan den Dienst voor economisch Herstel voorgelegde verslagen op ge wezen dat er aldaar geen gelijken tred wordt gehou den met de andere deelen van het Grensarbeidersge bied. In de zomermaanden is de toestand der gecontro leerde werkloosheid er even gunstig als bijvoorbeeld in het Kortrijksche berekend naar de bevolking be droeg in September 1936 de werkloosheid in de streek van Yper 1,33 tegen 1,41 voor de streek van Kortrijk en 1,5 c/c voor gansch België. De streek van Yper lijdt echter aan sterkere winter werkloosheid dan andere deelen van het Grensarbei dersgebied het gemiddeld aantal gecontroleerde werk- loozen stijgt in den winter met ongeveer 100 Bere kend naar de bevolking was zij echter niet sterker dan in de andere deelen van het Grensarbeidersgebied. Het valt nochtans niet te loochenen dat de maande- lijksche gemiddelden voor de werkloosheid in 1937 niet lager zijn dan degene voor 1936, terwijl dit wel het geval is voor het zuidelijk gedeelte van het Grensar beidersgebied. Deze beide feiten wijzen op een bijzonderen econo mischen toestand in de streek van Yper waar de sei zoenbedrijvigheid den voorrang schijnt te hebben. De Dienst voor Economisch Herstel verliest dezen toestand niet uit het oog. Benevens de voorgestelde openbare werken als het station, den herbouw van de Halle, de verkeerswegen, de verbeteringswerken aan den Yzer, bestudeert de Commissaris op dit oogenblik de mogelijkheid om bepaalde nijverheidstakken in het Ypersche te zien vestigen, alsook de mogelijkheid om het natuurschoon dat het Zuid-Westen van Yper ken merkt te doen kennen in binnen- en buitenland. Aan beide laatstbedoelde opzoekingen wordt door het Commissariaat groot belang gehecht daar zij, vooral de eerste, doorslaggevend moeten zijn voor de econo mische heropbeuring van de streek van Yper welke zoo zeer geleden heeft door den oorlog en zijn gevol gen, door de jongste economische crisis en door het terugsturen van de grensarbeiders. Ik hoop, Mijnheer de Voorzitter, dat gij zult gelieven in te zien hoe voorgaande aanduidingen aantoonen dat de Regeering ook voor het Ypersche uitziet naar de

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 1