-HET YPERSCHE - LA REGION D'YPRES Zielmissen 18 AAR, N 14 3 JULI 1937 18 ANNÉE, N 14-3 JUILLET 1937 B I J V O E C S E L SUPPLÉMENT-:- WEKELIJKSCH OVERZICHT Stedelijk Slachthuis van Yper ONZE SCHEEPVAART GEMEENTERAAD VAN YPER Cercle Yprois de Bruxelles Examens in Machineschrift BENOEMINC Onze Vormelingen BEDANKING Zondagrust Repos Dominical o Terwijl de rebellen, na de inname van Bilbao, nog gedurig vooruitgaan en de roode regeering in gedurige omwenteling doolt, krijgen de mede- gaande omstandigheden rond den burgeroorlog in Spanje gedurig een ander uitzicht. Na de ge beurtenis met het oorlogsschip Deutschland werd de zaak bijgelegd en Berlijn en Rome hadden weer hunne plaats ingenomen om de Spaansche kust te bewaken. Daarop ontstond er een nieuw feit met een duitsch schip, de Leipzig, die schade leed en de duitschers eischten eene bedreigende beweging van al de andere schepén voor eene haven der rooden om hun schrik in te boezemen. Engeland en Frankrijk wilden daarin niet toe stemmen. Opnieuw trokken Duitschland en Ita lië zich terug. Nu wilden Parijs en Londen alleen de controol uitoefenen en zoo noodig onzijdige toeschouwers aan boord nemen. Doch Duitsch land maakt tegen dit alles oppositie en thans zijn er nog altijd besprekingen aan den gang om die zoo moeilijke verwikkelingen te regelen. Niets laat echter vermoeden dat men tot een gelukki gen uitslag zal komen en het kan best gebeuren dat gansch de stelling der grensbewaking te niet gaat. Dan zou Engeland mogelijks de rebellen als strijdend leger erkennen, hetgene tot nu toe slechts gedaan werd voor de regeering. Maar welke dan de verdere gevolgen zouden zijn is moeilijk uit te maken. Eene andere politieke verwikkeling is ontstaan tusschen Japan en Rusland. De eerste oorzaak dezer moeilijkheden was dat Russische schepen langs een Chineeschen stroom bezit genomen hadden van enkele eilanden waar Japan recht op heeft. De Russen kwamen met oude kaarten voor den dag en beweerden dat deze eilanden hun eigendom waren. Men besloot in bespreking te treden en de zaak in der minne te regelen, toen er al met eens vernomen werd dat er eene be schieting had plaats gehad. Alles stond dadelijk in rep en roer in beide landen en men vreest, volgens de laatste berichten dat het tot een ulti matum zou kunnen komen. Aldus dreigt weer een nieuwe oorlog aldaar uit te barsten. In Frankrijk staat de heele financieele toestand ook weer overhoop. Zooals wij het sinds lang lie ten vermoeden kon de Regeering van het Front Populaire het niet lang uithouden op de manier waarop zij te werk ging. Nauwelijks was eene leening aangegaan of het verworven kapitaal was weer verzwonden. De Regeering van M. Blum ging omver en werd door eene andere ver vangen. Doch onmiddellijk zag deze hoe slecht de toestand was en het duurde dan ook niet lang of er moësten radikale middelen getroffen wor den. De Beurs werd gesloten en de volmacht werd aan de Regeering toegekend om de fransche financiën te redden. Thans heeft de fransche munt weer eene sterke inzinking ondergaan en niettegenstaande de beurs Donderdag weer ge opend werd bleef de fransche frank dalen. Men ziet nog niet klaar in hoe die toestand zal kun nen verbeterd worden. Velen verwachten zich aan een nieuwe ministerieele crisis binnen korte dagen. Als er dan ingewerkt wordt tegen de eischen van het Front Populaire kan het tot bloe dige botsingen komen, waar de communisten eene vooraanstaande rol zouden in spelen. Rik. O Gedurende de maand Juni werden er in het Stede lijk Slachthuis van Yper volgende dieren geslacht 5 Stieren 10 Ossen 41 Veerzen 33 Koeien 13 Nuchter kalvers 86 Vette kalvers 245 Verkens 7 Paarden. Te zamen 440 dieren. Binnengevaren Zaterdag 26 Juni 1937, de Hernestead(schipper De Wilde) met 230 ton kolen voor M. De Geest, leper. Maandag 28, de Stad Ieperen(schipper Van Rumst) met 20 ton beurtgoed voor verscheidenen de Maria(schipper Vansteenacker) met 258 ton kolen voor M. Vanoverberghe, leper; de «Karei Cogge», (schipper Vannieuwenhuize) met 100 ton graan voor MM. Blootacker-Vermeersch, leper. Dinsdag 29. de Ons verlangenXschipper Van- cauwenberghe) met 100 ton graan voor Six, Vlamer- tingede Hendrika(schipper Koekman) met 85 ton turf voor M. Vandeputte. leper. Woensdag 30, de Marie(schipper Claus) met 100 ton maïs voor M. Vanhoudt, Boezinge. Donderdag 1 Juli. de 't Nieuw leper», (schipper Van den Bossche) met 270 ton graan voor M. Vande putte. leper. Weggevaren Woensdag 30 Juni 1937, de Stad Ieperen (schipper Van Rumst) met 15 ton beurtgoed voor verscheidenen. Waterhoogte: benedenpand 2.93 m. toegelaten te varen 1 m. 65. Zitting van Maandag 5 Juli 1937, om 18 uur O 1. Proces-verbaal der zitting van den 21 Juni 1937. 2. Stedelijk kerkhof Grondvergunningen. 3. Commissie van Openbaren Onderstand Re kening over het dienstjaar 1936 Nederlegging. 4. Commissie van Openbaren Onderstand Was- scherij in het O. L. V. Hospitaal Uitbreidingswerken. 5. Commissie van Openbaren Onderstand Ont slag en overdracht van pacht. 6. Commissie van Openbaren Onderstand - Woonhuis Verpachting uit ter hand. 7. Commissie van Openbaren Onderstand Lan derijen Pachtuitbreiding Openbare verpachting. 8. Commissie van Openbaren Onderstand On derzoek der kas Tweede kwartaal 1937 Proces verbaal. 9. Pennestraat Lijnrichting Zuidkant en Noordkant. 10. Slachthuis Woning Vergrooting. 11. Dickebuschsteenweg Uitbreiding van het rioolnet. 12. Besteeniging van voetpaden Zonnebekesteen- weg (II' deel) Bruggesteenweg Kalfvaart Dickebuschsteenweg (1"' deel) Lastenboek Meting- staat Plannen. 13. Stadsbegrooting voor het jaar 1937 Wijzi gingen. 14. Begrooting 1937 Verplichte uitgaven Aan vraag van 1/12 voor de maand Juli. op voet der laatst goedgekeurde begrooting. 15. Tuindag 1937 Programma der feesten. 16. Electrische energie Prijzen voor het 3« kwartaal van 1937. 17. Hallen Voltooiingswerken Delbekezaal Be slissing. 18. Staats Middelbare School Rekeningen 1929 en 1930 Goedkeuring. 19. Cercle Sportif Yprois Vraag om toelage. 20. Mededeelingen. o Le Dimanche 20 juin dernier, le Cercle organisait une excursion en autocars, ayant pour but la visite du canal Albert et du bassin minier limbourgeois. Dès 7 heures du matin la plupart des participants se trouvaient réunis chez le camarade Maurice Benoit, Hótel de Poperinghe, 51, rue du Progrès a Bruxelles- Nord oil devait avoir lieu le depart. Vers 7 h. 20, les 65 excursionnistes étaient présents et fin prêts au départ. L'embarquement eut lieu sans encombre, chacun ayant sa place désignée, et a l'heure exacte, 7 h. 30, les deux cars purent se mettre en route. Par Louvain, Tirlemont et Saint-Trond, les cars vont bon train et a -9 h. 30 on débarque a Tongres oü un premier arrêt est prévu pour la visite de l'Eglise remarquable et de la statue d'Ambiorix. Puis c'est Visé oil on s'arrête pendant 15 minutes pour admirer la ville entièrement reconstruite et ses jolis ponts sur la Meuse. Ensuite par Lixhe et Lanaye c'est la visite du canal Alberton voit d'abord la grande écluse de Lanaye, que nous ne pouvons hélas, faute de temps, visiter en détail, malgré l'autorisation spéciale qui nous avait été accordée par le département intéressé. Par les hauteurs d'Eben-Emael, d'oü on a un point de vue superbe sur Maastricht et environs, nous gagnons Lanaeken et Mechelen-sur-Meuse pour nous arrêter a Asch (Cam- pine) au Restaurant Mardaga, oü nous trouvons un diner excellent, copieusement et bien servi. Le temps, beau au départ, s'était gaté en cours de route vers Eben-Emael et pendant le diner un orage violent, mais de courte durée heureusement, accompagné d'une pluie battante, éclata au-dessus de nous. Peu après, le soleil fit a nouveau son apparition et on en profita pour ad mirer les beaux jardins du restaurant oü on fit force photos. C'est un coin ravissant oü il doit faire bon passer quelques jours au grand air pur des sapins, avec la certitude d'être bien servi a l'Hötel Mardaga avec sa bonne cuisine. A 15 heures, en route par Waterschei et Winterslag. d'oü Ton a des vues sur le nouveau bassin minier, puis par Genck et Hasselt nous atteignons Diest, oü un arrêt nous permet la visite de l'Eglise St Sulpice, du Béguinage et de la Maison du Speaker et après avoir dégusté un bon verre de Diest, bière noire du pays, nous filons vers Montaigu. Nouvel arrêt pour visiter le célèbre lieu de pélerinage oü, autour de l'Eglise, on ne voit que des échoppes foraines vendant toutes sortes de souvenirs. Puis c'est Aerschot oü nous visitons l'Eglise, la maison Het Drossaerde l'ancien bégui nage, et, après avoir bu un bon coup et s'être appro- visionné en frites, nous nous dirigeons vers Louvain oü nous débarquons sous une pluie battante. Aussi, au lieu de visiter la ville comme prévu au programme de la journée, tout le monde s'empresse dans les cafés en attendant l'heure du départ pour Bruxelles oü nous débarquons vers 21 heures chez le camarade Benoit. Journée agréablement passée suivant l'horaire prévu. Dans un des cars on n'entendait que rires et chansons dans 1'autre on pouvait apercevoir plusieurs têtes somnolentes. effet. de la chaleur probablement et du roulement de la voiture. E. P. De St Jozefssehool, Meenensteenweg, heeft prachtige uitslagen behaald in den wedstrijd uitgeschreven door het Dactylografisch Instituut van België In den Handelsgraad bekomt Julienne Germonprez de onderscheiding, (met 25 woorden). In den Schoolgraad wordt de grooie onderscheiding toegekend aan Georgette Morel de onderscheiding aan Germaine Desender, Raymonde Huysman. Jeanne Vanhoenackere, Andrée Santy en Marguerite Mulle Marguerite Dekyndt bekomt de voldoening. Onze beste gelukwenschen aan meesteressen en leer- lingen. Bij Koninklijk Besluit van 22 Juni 1937 is de Heer Devos E., advokaat te Poperinghe, tot Com missaris van het arrondissement Thielt-Rousse- lare benoemd geworden. Wij bieden hem onze beste gelukwenschen. Op Dinsdag 6 Juli komt Z. Excellentie Mgr Lamiroy, bisschop van Brugge, naar zijn geliefde stad leper, al waar hij het H. Vormsel zal toedienen te 7 u., in de kapel van St Vincehtiuscollege te 10 u., in St Pieterskerk, aan de vormelingen van St Pieters en St Jacobs te 11 J u., in St Maartenskerk, aan de vormelingen van St Maartens en St Nicolaas. Met eerbiedige genegenheid begroeten wij de komst van onzen Doorluchtigen Kerkvoogd, gewezen deken van leper. Uit zijne hand zullen een vierhonderdtal kinderen, op 6 Juli, de groote genade van het H. Vorm sel ontvangeneen zegenrijk Sacrament dat gratie en sterkte verleent om, in de lastige jaren die zij te ge- moet gaan. ons christen-katholiek geloof, in woord en daad, vastelijk te belijden. Vrouw Weduwe Valère Lelong, geboren Leontine Wil- lemyns Heer en Vrouw Edgard Lelong-Verleure en zoon Eddy; Heer Edouard Lelong Vrouw Weduwe Louis Willemyns-Vanhove De familiën Lelong, Werrebrouck, Willemyns en Vanhove, danken, langs dezen weg, de vrienden en ken nissen voor de talrijke blijken ven genegenheid hen betuigd tijdens het afsterven van hun teerbeminden echtgenoot, vader, schoonvader, grootvader, schoonzoon en familielid. Heer VALÈRE-ROBERT LELONG en voor hunne tegenwoordigheid op de begrafenis. o Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 4 Juli, om 7 j uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Marie CLINCKEMAILLIE Echtgenoote van Heer Francois SEETEN. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 4 Juli, om 8 uur, in Sint Jacobskerk, tot zielelafenis van Vrouw Euphrasie WATERBLEY Echtgenoote van Heer Joseph MOUCHAMPS. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 4 Juli, om 8 uur, in Sint- Maartenskerk, tot zielelafenis van Heer Charles VANDEPUTTE-VERMEERSCH Bruggesteenweg. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS te willen bijwonen die zal gezongen worden op Zondag 4 Juli, om 9 uur, in Sint Niklaaskerk, tot zielelafenis van Heer Emile DESRAMAULT. De familiën J. Moulaert en E. Merlevede, noo- digen de vrienden en kennissen uit de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 4 Juli, om 11 uur, in Sint-Maartenskerk, tot zielelafenis van Heer Joseph MOULAERT. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gezongen worden op Zondag 11 Juli, om 7 uur, in Sint- Jacobskerk, tot zielelafenis van Heer Henri LAUWERS zoon van Marcel en Rachel VAN EENAEME. Vrienden en kennissen worden uitgenoodigd de ZIELMIS bij te wonen die zal gelezen worden op Zondag 11 Juli, om 11 uur, in Sint- Maartenskathedraal, tot zielelafenis van Heer Camille VANDEN BERGHE en zoon Georges. (O) De Apotheek van La Pharmacie de Mr VANDAMME Rijselstraat oRue de Lille is alleen open op reste seule ouverte le Zondag 4 Juli Dimanche 4 Juillet

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 11