I
VOOR AL UWE GLASWERKEN
CAMILLE ROSSEY
I
De Senaatscommissie van Openbare Werken bezoekt Yper
Een streek die hare belangen begrijpt
Une Région qui comprend ses intéréts
WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS
4 0, Hondstraat, 40- YPER
Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD
VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS.
ALGEMEENE GLASHANDEL
II;
chure, door de Handelskamer van Yper en door
de Federatie van Geteisterden van het Arron
dissement Yper uitgegeven, mede-onderteekende,
en dat men hier ook dus de Heer burgemeester
van Yper bij de vurigste aanhangers en verdedi
gers van de vaart Yper-Komen mocht rekenen.
In zijne rede, die een historiek gaf van het
militair verleden van Yper. haalde de Heer bur
gemeester onder meer aan dat onze stad reeds
in de jaren 1853, 1854 en 1855 compensaties ont
ving voor hetgeen haar vroeger ontnomen werd.
Dit doet ons veronderstellen dat, zooals de Heer
Minister Merlot het voorstelde en anderen nog
het zouden willen hebben, ook de Heer burgcy
meester thans genegen zou zijn voor Yper zoo
gezegde compensaties te aanvaarden in plaats
van het herstel der vaart Yper-Komen.
Moest dit echt zijn en moest dit thans zijne
persoonlijke meening zijn, dan nog heeft de Heet
burgemeester van Yper het recht niet om zijne
eigen meening op te dringen aan de voorstanders
van het herstel der vaart Yper-Komen, die zo
als de bevlagging van 21 Juni 11. het bewez.
heeft hier nog de meerderheid uitmaken. Voor
aleer dergelijke belangrijke beslissing te nemen,
namelijk aan het herstel der vaart verzaken
om ze tegen iets anders te ruilen, dan zou hij ten
minste de aanstaande kiezing moeten afwachten
om het kiezerskorps de gelegenheid te geven
zich uit te spreken over zijne houding en te zien
zoo zijne opvatting omtrent de vaart door de
meerderheid der bevolking goedgekeurd wordt of
niet En wat meer is, Yper alleen heeft het recht
niet over het lot der vaajt te beslissen. Al de
andere gemeenten en steden, die deelgenomen
hebben aan de vergaderingen en voetstappen bij
de ministers en onder meer Hollebeke, Hout-
hem. Komen, Boesinghe, Nieuwpoort, hebben
belang bij die zaak en zijn gerechtigd er ook hun
woord in mede te zeggen.
Wat nu de vergoedingen of compensaties be
treft die aan Yper zouden gegeven worden, zijn
wij volledig t'akkoord om alles te aanvaarden
wat men ons geven wil, omdat wij overtuigd
zijn dat, hoeveel men ons ook geve, wij nooit ge
noeg zullen krijgen in vergelding van al hetgeen
wij verloren hebben of hetgeen ons na den oor
log ontnomen werd. In zijne rede heeft de Heer
burgemeester een gedeeltelijke opsomming ge
geven van hetgeen aan Yper niet terug gegeven
werd en dit alleen volstaat reeds om ons het
recht te geven compensaties te vragen.
Wat de vaart Yper-Komen betreft, hiervoor
dient alle voorbehoud gemaakt te worden, geen
enkel Yperling mag of zal ervan willen afzien en
niets kan dit werk vervangen. Onze voorouders
hebben sedert eeuwen reeds betracht de Yzer
met de Leie te verbinden. Deze verbinding bestond
vóór den oorlog en thans moet de vaart Yper-
Komen alleen maar hersteld worden opdat de
Leie met de Yzer opnieuw zou verbonden zijn.
Iedereen is t'akkoord om te zeggen dat dit
herstel thans dezelfde moeilijkheden van vroeger
niet meer biedt en de vroegere ministers van
Openbare Werken, namelijk de Heeren Sap en
De Man, wier bevoegdheid ook niet in twijfel
mag getrokken worden, toonden zich bereid en
besloten zelfs tot het herstel der vaart Yper-
Komen over te gaan. Alleen de huidige minister,
de Heer Merlot, schijnt nog te aarzelen en zou
verkiezen de vaart door andere compensaties te
ervangen.
Wat zouden de Antwerpenaars wel zeggen
moest men hen een autobaan Brussel-Antwerpen
voorstellen in vervanging van het Albertkanaai?
En de Luikenaars, hoe zouden zij het voorstel
aanvaarden het Albertkanaai door een baan Luik-
Verviers te vervangen Deze vragen stellen is ze
ook beantwoorden.
Welnu, hier evenmin kan een baan Yper-Brug
ge de vaart Yper-Komen vervangen. Daarbij
ooe kan men thans een werk als de baan Yper-
Brugge, dat reeds sedert lang besloten en bestu
deerd was en nu op het punt staat uitgevoerd te
worden, in de plaats stellen van het herstel der
vaart Yper-Komen Zonder dat wij ons recht
op de vaart Yper-Komen prijs geven, komt die
nieuwe taan Yper-Brugge er toch. En de andere
compensaties waarvan de Heer Minister gewag
heeft gemaakt, zijn anders niet dan herstel van
oorlogsschade, dus iets waarvoor de Minister
van Openbare Werken wel kan tusschenkomen,
maar dat in 't geheel niet van het Ministerie var»
Openbare Werken afhangt. De Halle werd door
den <V"'Og vernield, de statie evenzoo, en zij
mneter dan ook terug hersteld worden zonder
dat Yper zou verplicht zijn er iets anders voor te
geven. Ook Dickebuschvijver werd zooals wij
het hier in ons blad reeds dikwijls zegden, groo-
tendeels door oorlogsfeiten vervuild. Het vlieg-
plein, dat Yper sedert zoolang reeds verlangt,
is iets nieuws, ja, doch hiervoor hebben wij de 7
millioen, voortkomende van het legaat Godt-
schalck, die de Staat aan den Openbaren Onder
stand verschuldigd is voor het niet herbouwen
onzer Weldadigheidsschool.
Blijft dan nog als eenige ware compensatie
die aan Yper zou gegeven worden, de zuiverings-
Na de zuiveringsstatie van Spiere en ook Kort-
rijk, waar zij officieel op het stadshuis ontvangen
werden, bezocht te hebben, zijn de leden der
Senaatscommissie van Openbare Werken Vrijdag
laatst, 25 Juni, nog naar Yper gekomen met het
doel hier onze kaai eens te bezichtigen.
den gansch bijzonderen toestand van Yper en
deed vooral de noodzakelijkheid van goede wa
terwegverbindingen voor onze stad uitschijnen.
Al de aanwezige Heeren volgden deze uiteenzet
ting met veel belangstelling, stelden allerhande
vragen en namen aan de algemeene en zeer inte-
De groep gekiekt aan de kaai vóór haar vertrek.
De Heer H. Vermeulen, voorzitter der Handels
kamer van Yper, die uitgenoodigd was, wachtte
samen met den Heer J. Tahon, ondervoorzitter,
de hooge bezoekers aan de kaai af, waar ze onder
geleide van de Heeren Baron Boël, voorzitter,
en Van Belle, ondervoorzitter en 'verslaggever
der Senaatscommissie van Openbare Werken,
rond 3 u. 30 namiddag toekwamen. De Heeren
Senatoren, onder dewelke zich ook nog de Heeren
Vandenbulcke, de Pontieu, Van Vlaanderen, De-
nauw, Joachim, Bernard, Hans, Ohn, enz. bevon
den, waren vergezeld door de Heeren Van Wetter,
Directeur-generaal, en De Meyer, hoofdingenieur
bestuurder der waterwegen Goorieckx, hoofd
ingenieur-bestuurder van Bruggen en Wegen, en
Wagemans, bestuurder van den Dienst der open
bare gezondheid.
Na de voorstelling schetste de Heer Vermeulen
ressante bespreking deel. Vooral het antwoord
van den Heer Baron Boël, voorzitter der Senaats
commissie van Openbare Werken, was zeer be
vredigend en laat hopen dat dit bezoek een
vruchtbare dag voor Yper zal worden.
Wij weten dat de Senaat onze stad ten zeerste
genegen is en het is namelijk in dat midden dat
wij, onder meer in den persoon van de Heeren
Vandenbulcke, de Pontieu, Mullie en Gillon, de
vurigste verdedigers vinden van al hetgeen ertoe
kan bijdragen de heropbeuring onzer streek te
verzekeren. Hun bezoek van Vrijdag laatst
waarvoor wij hen van harte bedanken, zal thans
hunne taak nog veel vergemakkelijken om hunne
achtbare confraters van de noodzakelijkheid te
overtuigen hier den waterweg te herstellen die
de Yzer met de Leie verbindt en die door den
oorlog vernield werd.
statie die men zinnens is hier te bouwen om het
water der Yperlee te zuiveren en alzoo de streek
gezonder te maken. Dit is een noodig en zeer
nuttig werk, doch zooals men ziet is het, van al
hetgeen men ons geven wil, omtrent het eenige
nieuw werk dat hier, in ruil van al hetgeen Yper
verloren heeft, zou uitgevoerd worden, 't Is beter
dan niets, doch bekennen wij het maar, 't is
bitter weinig.
De vaart Yper-Komen is het eenige dat hier
nog bestaat en dus ook het eenige dat wij nog
terug kunnen krijgen. Al het overige, de rijschool,
het bataljon voetvolk en al de hier vroeger be
staande militaire diensten, de Weldadigheids-
school, enz. voor dit alles bestaat er niet de min
ste hoop meer hier dit nog ooit terug te krijgen.
In plaats hiervan mogen wij, zooals vroeger in
de jaren 1853 en volgende, de Heer burge
meester Vanderghote heeft dit zeer gepast in
zime rede herinnerd al de ons voorgestelde
compensaties aanvaarden gezien zij toch nooit
in staat zullen zijn al de verliezen van Yper te
vergoeden. De vaart Yper-Komen daarentegen is
niet te verruilen en, gesteund als wij ons voelen
door de groote meerderheid der bevolking, door
meest al de omliggende steden en gemeenten,
door tal van volksvertegenwoordigers, senatoren
en andere vooraanstaande personen, zooals onder
meer de Heer Gouverneur Baels, zullen wij ons
onaantastbaar recht op herstel dier vaart uit al
onze krachten blijven voort verdedigen, in de
overtuiging alzoo te werken in het belang der
streek en harer bevolking.
In het dagblad Le Soir van 22 Juni, lezen
wij het volgende bericht
Men legt de laatste hand aan de studies betrek
kelijk het graven eener nieuwe nijverheidsvaart
die een deel van het Henegouwsche zou bedienen,
en namelijk het Centrum, het Doornijksche, het
Noorden der Borinage en der uitbatingen van
plastische aarde en van silex.
Deze vaart zou te Nimy het kanaal van het
Centrum vervoegen en langs Baudour, Hautra-
ges, enz. naar Pommerceul-stad loopen.
Melden we dat het voorgestelde ontwerp zekere
opwerpingen heeft uitgelokt. Tot op heden zijn
de grondonteigeningen nog niet gedaan en, an
derzijds, zijn al de technische gegevens nog niet
verzekerd, want op zekere plaats zou men nog al
kostelijke aanaardingen moeten doen.
Men hoopt nochtans de werken van het eerste
pand der vaart binnen enkele maanden in aanbe
steding uit te geven.
sont pas encore assurées, car, a un certain endroit,
il faudrait élever des remblais assez onéreux.
On espère cependant mettre les travaux de
la première section du canal en adjudication
dans quelques mois.
Nous lisons dans le quotidien Le Soirdu
22 Juin la note suivanté^
On met la dernière main aux études relatives
au creusement d'un nouveau canal industriel qui
desservirait une partie du Hainaut et notam-
ment le Centre, le Tournaisis, la région du nord
du Borinage et des exploitations de terre nlasti-
que et de silex.
Ce canal s'embrancherait a Nimy, au canal
du Centre, et se dirigerait par Baudour. Hautra-
ges, etc., vers Ville-Pommeroeul.
Signalons que le tracé proposé a soulevé cer-
taines objections. A ce jour, les expropriations
des terrains ne sont pas encore réalisées, et,
d*autre part, toutes les données techniques ne
(Voir suite colonne précédente).
mnpiMnPMMNMMMnnMinMnnnnnK
GROOT
KLEIN