I VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY I De Senaatscommissie van Openbare Werken bezoekt Yper Een streek die hare belangen begrijpt Une Région qui comprend ses intéréts WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40- YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. ALGEMEENE GLASHANDEL II; chure, door de Handelskamer van Yper en door de Federatie van Geteisterden van het Arron dissement Yper uitgegeven, mede-onderteekende, en dat men hier ook dus de Heer burgemeester van Yper bij de vurigste aanhangers en verdedi gers van de vaart Yper-Komen mocht rekenen. In zijne rede, die een historiek gaf van het militair verleden van Yper. haalde de Heer bur gemeester onder meer aan dat onze stad reeds in de jaren 1853, 1854 en 1855 compensaties ont ving voor hetgeen haar vroeger ontnomen werd. Dit doet ons veronderstellen dat, zooals de Heer Minister Merlot het voorstelde en anderen nog het zouden willen hebben, ook de Heer burgcy meester thans genegen zou zijn voor Yper zoo gezegde compensaties te aanvaarden in plaats van het herstel der vaart Yper-Komen. Moest dit echt zijn en moest dit thans zijne persoonlijke meening zijn, dan nog heeft de Heet burgemeester van Yper het recht niet om zijne eigen meening op te dringen aan de voorstanders van het herstel der vaart Yper-Komen, die zo als de bevlagging van 21 Juni 11. het bewez. heeft hier nog de meerderheid uitmaken. Voor aleer dergelijke belangrijke beslissing te nemen, namelijk aan het herstel der vaart verzaken om ze tegen iets anders te ruilen, dan zou hij ten minste de aanstaande kiezing moeten afwachten om het kiezerskorps de gelegenheid te geven zich uit te spreken over zijne houding en te zien zoo zijne opvatting omtrent de vaart door de meerderheid der bevolking goedgekeurd wordt of niet En wat meer is, Yper alleen heeft het recht niet over het lot der vaajt te beslissen. Al de andere gemeenten en steden, die deelgenomen hebben aan de vergaderingen en voetstappen bij de ministers en onder meer Hollebeke, Hout- hem. Komen, Boesinghe, Nieuwpoort, hebben belang bij die zaak en zijn gerechtigd er ook hun woord in mede te zeggen. Wat nu de vergoedingen of compensaties be treft die aan Yper zouden gegeven worden, zijn wij volledig t'akkoord om alles te aanvaarden wat men ons geven wil, omdat wij overtuigd zijn dat, hoeveel men ons ook geve, wij nooit ge noeg zullen krijgen in vergelding van al hetgeen wij verloren hebben of hetgeen ons na den oor log ontnomen werd. In zijne rede heeft de Heer burgemeester een gedeeltelijke opsomming ge geven van hetgeen aan Yper niet terug gegeven werd en dit alleen volstaat reeds om ons het recht te geven compensaties te vragen. Wat de vaart Yper-Komen betreft, hiervoor dient alle voorbehoud gemaakt te worden, geen enkel Yperling mag of zal ervan willen afzien en niets kan dit werk vervangen. Onze voorouders hebben sedert eeuwen reeds betracht de Yzer met de Leie te verbinden. Deze verbinding bestond vóór den oorlog en thans moet de vaart Yper- Komen alleen maar hersteld worden opdat de Leie met de Yzer opnieuw zou verbonden zijn. Iedereen is t'akkoord om te zeggen dat dit herstel thans dezelfde moeilijkheden van vroeger niet meer biedt en de vroegere ministers van Openbare Werken, namelijk de Heeren Sap en De Man, wier bevoegdheid ook niet in twijfel mag getrokken worden, toonden zich bereid en besloten zelfs tot het herstel der vaart Yper- Komen over te gaan. Alleen de huidige minister, de Heer Merlot, schijnt nog te aarzelen en zou verkiezen de vaart door andere compensaties te ervangen. Wat zouden de Antwerpenaars wel zeggen moest men hen een autobaan Brussel-Antwerpen voorstellen in vervanging van het Albertkanaai? En de Luikenaars, hoe zouden zij het voorstel aanvaarden het Albertkanaai door een baan Luik- Verviers te vervangen Deze vragen stellen is ze ook beantwoorden. Welnu, hier evenmin kan een baan Yper-Brug ge de vaart Yper-Komen vervangen. Daarbij ooe kan men thans een werk als de baan Yper- Brugge, dat reeds sedert lang besloten en bestu deerd was en nu op het punt staat uitgevoerd te worden, in de plaats stellen van het herstel der vaart Yper-Komen Zonder dat wij ons recht op de vaart Yper-Komen prijs geven, komt die nieuwe taan Yper-Brugge er toch. En de andere compensaties waarvan de Heer Minister gewag heeft gemaakt, zijn anders niet dan herstel van oorlogsschade, dus iets waarvoor de Minister van Openbare Werken wel kan tusschenkomen, maar dat in 't geheel niet van het Ministerie var» Openbare Werken afhangt. De Halle werd door den <V"'Og vernield, de statie evenzoo, en zij mneter dan ook terug hersteld worden zonder dat Yper zou verplicht zijn er iets anders voor te geven. Ook Dickebuschvijver werd zooals wij het hier in ons blad reeds dikwijls zegden, groo- tendeels door oorlogsfeiten vervuild. Het vlieg- plein, dat Yper sedert zoolang reeds verlangt, is iets nieuws, ja, doch hiervoor hebben wij de 7 millioen, voortkomende van het legaat Godt- schalck, die de Staat aan den Openbaren Onder stand verschuldigd is voor het niet herbouwen onzer Weldadigheidsschool. Blijft dan nog als eenige ware compensatie die aan Yper zou gegeven worden, de zuiverings- Na de zuiveringsstatie van Spiere en ook Kort- rijk, waar zij officieel op het stadshuis ontvangen werden, bezocht te hebben, zijn de leden der Senaatscommissie van Openbare Werken Vrijdag laatst, 25 Juni, nog naar Yper gekomen met het doel hier onze kaai eens te bezichtigen. den gansch bijzonderen toestand van Yper en deed vooral de noodzakelijkheid van goede wa terwegverbindingen voor onze stad uitschijnen. Al de aanwezige Heeren volgden deze uiteenzet ting met veel belangstelling, stelden allerhande vragen en namen aan de algemeene en zeer inte- De groep gekiekt aan de kaai vóór haar vertrek. De Heer H. Vermeulen, voorzitter der Handels kamer van Yper, die uitgenoodigd was, wachtte samen met den Heer J. Tahon, ondervoorzitter, de hooge bezoekers aan de kaai af, waar ze onder geleide van de Heeren Baron Boël, voorzitter, en Van Belle, ondervoorzitter en 'verslaggever der Senaatscommissie van Openbare Werken, rond 3 u. 30 namiddag toekwamen. De Heeren Senatoren, onder dewelke zich ook nog de Heeren Vandenbulcke, de Pontieu, Van Vlaanderen, De- nauw, Joachim, Bernard, Hans, Ohn, enz. bevon den, waren vergezeld door de Heeren Van Wetter, Directeur-generaal, en De Meyer, hoofdingenieur bestuurder der waterwegen Goorieckx, hoofd ingenieur-bestuurder van Bruggen en Wegen, en Wagemans, bestuurder van den Dienst der open bare gezondheid. Na de voorstelling schetste de Heer Vermeulen ressante bespreking deel. Vooral het antwoord van den Heer Baron Boël, voorzitter der Senaats commissie van Openbare Werken, was zeer be vredigend en laat hopen dat dit bezoek een vruchtbare dag voor Yper zal worden. Wij weten dat de Senaat onze stad ten zeerste genegen is en het is namelijk in dat midden dat wij, onder meer in den persoon van de Heeren Vandenbulcke, de Pontieu, Mullie en Gillon, de vurigste verdedigers vinden van al hetgeen ertoe kan bijdragen de heropbeuring onzer streek te verzekeren. Hun bezoek van Vrijdag laatst waarvoor wij hen van harte bedanken, zal thans hunne taak nog veel vergemakkelijken om hunne achtbare confraters van de noodzakelijkheid te overtuigen hier den waterweg te herstellen die de Yzer met de Leie verbindt en die door den oorlog vernield werd. statie die men zinnens is hier te bouwen om het water der Yperlee te zuiveren en alzoo de streek gezonder te maken. Dit is een noodig en zeer nuttig werk, doch zooals men ziet is het, van al hetgeen men ons geven wil, omtrent het eenige nieuw werk dat hier, in ruil van al hetgeen Yper verloren heeft, zou uitgevoerd worden, 't Is beter dan niets, doch bekennen wij het maar, 't is bitter weinig. De vaart Yper-Komen is het eenige dat hier nog bestaat en dus ook het eenige dat wij nog terug kunnen krijgen. Al het overige, de rijschool, het bataljon voetvolk en al de hier vroeger be staande militaire diensten, de Weldadigheids- school, enz. voor dit alles bestaat er niet de min ste hoop meer hier dit nog ooit terug te krijgen. In plaats hiervan mogen wij, zooals vroeger in de jaren 1853 en volgende, de Heer burge meester Vanderghote heeft dit zeer gepast in zime rede herinnerd al de ons voorgestelde compensaties aanvaarden gezien zij toch nooit in staat zullen zijn al de verliezen van Yper te vergoeden. De vaart Yper-Komen daarentegen is niet te verruilen en, gesteund als wij ons voelen door de groote meerderheid der bevolking, door meest al de omliggende steden en gemeenten, door tal van volksvertegenwoordigers, senatoren en andere vooraanstaande personen, zooals onder meer de Heer Gouverneur Baels, zullen wij ons onaantastbaar recht op herstel dier vaart uit al onze krachten blijven voort verdedigen, in de overtuiging alzoo te werken in het belang der streek en harer bevolking. In het dagblad Le Soir van 22 Juni, lezen wij het volgende bericht Men legt de laatste hand aan de studies betrek kelijk het graven eener nieuwe nijverheidsvaart die een deel van het Henegouwsche zou bedienen, en namelijk het Centrum, het Doornijksche, het Noorden der Borinage en der uitbatingen van plastische aarde en van silex. Deze vaart zou te Nimy het kanaal van het Centrum vervoegen en langs Baudour, Hautra- ges, enz. naar Pommerceul-stad loopen. Melden we dat het voorgestelde ontwerp zekere opwerpingen heeft uitgelokt. Tot op heden zijn de grondonteigeningen nog niet gedaan en, an derzijds, zijn al de technische gegevens nog niet verzekerd, want op zekere plaats zou men nog al kostelijke aanaardingen moeten doen. Men hoopt nochtans de werken van het eerste pand der vaart binnen enkele maanden in aanbe steding uit te geven. sont pas encore assurées, car, a un certain endroit, il faudrait élever des remblais assez onéreux. On espère cependant mettre les travaux de la première section du canal en adjudication dans quelques mois. Nous lisons dans le quotidien Le Soirdu 22 Juin la note suivanté^ On met la dernière main aux études relatives au creusement d'un nouveau canal industriel qui desservirait une partie du Hainaut et notam- ment le Centre, le Tournaisis, la région du nord du Borinage et des exploitations de terre nlasti- que et de silex. Ce canal s'embrancherait a Nimy, au canal du Centre, et se dirigerait par Baudour. Hautra- ges, etc., vers Ville-Pommeroeul. Signalons que le tracé proposé a soulevé cer- taines objections. A ce jour, les expropriations des terrains ne sont pas encore réalisées, et, d*autre part, toutes les données techniques ne (Voir suite colonne précédente). mnpiMnPMMNMMMnnMinMnnnnnK GROOT KLEIN

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2