Chez PASCAL HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» La participation de la Société Royale de Saint Sébastien d'Ypres fêtes de Doullens aux TOUS COSTUMES MARCHAND - TAILLEUR 23, rue au Beurre YPRES De .Minister van Verkeer wordt door lijn administratie slecht ingelicht! In onze voorgaande uiteenzettingen hebben wij reeds verschillende malen gewezen op de par tijdigheid van zekere ambtenaren bij het Minis terie van Verkeer, ook op het verstrekken van onjuiste en onvoldoende gegevens. Wij btstatigen met spijt dat er tot nog toe geen oplossing getroffen werd, dat de Minister van Verkeer zijn beloften niet volbrengt, dat zek e ltden der Directie der N. M. B. S. en ook van het Ministerie van Verkeer alles in het werk stellen cm de herinrichting van het spoorverkeer te dwarsboomen. Hier halsstarrigheid en koppig heid van zekere ambtenaren, daar het dienen van privaatbelangen en alzoo tracht men op alle mo gelijke wijzen de zaak op de lange baan te schui ven. Alle middelen zijn goed op klare en duide lijke vragen gesteld door onze vertegenwoordi gers wordt er met onwaarheid geantwoord... of niet geantwoord. Valsche cijfers, onjuiste gege vens, dubbelzinnige antwoorden... beloften, dit waren tot nog toe de eenige bekomen resultaten Indien het standpunt dezer ambtenaren werke lijk zoo klaar en duidelijk is waarom moeten al deze middelen dan gebruikt worden Waarom die valsche gegevens, waarom die onjuiste in lichtingen... is de zaak der alleen uitbating per autobus dan werkelijk enkel met valsche gege vens verdedigbaar Geen persoonskwestie... en vooral geen per soonlijk belang wat verdedigen deze HH. van de Administratie bij het Ministerie van Verkeer Wanneer wordt er een einde gesteld aan die cameraderie Op 27 Mei 11. komt de Heer Minister van Ver keer (vragen en antwoorden N° 57) ons verkla ren Tot de afschaffing van den autobusdienst kan niet worden overgegaan daar de Firma die thans deze lijn exploiteert het recht heeft deze uit te baten tot 6 Februari 1940 Dit antwoord alsook de verdere inlichtingen verstrekt op 27 Mei 11. zijn onjuist en beant woorden niet aan de werkelijkheid. Door het ver strekken dezer onnauwkeurige gegevens heeft de Directie van het Ministerie van Verkeer een voudig getracht onze campagne voor de herin richting van het spoorverkeer te hinderen, onze Openbare Besturen te beïnvloeden en de wer king van onze Senatoren en Volksvertegenwoor digers te stremmen. Neen, Heeren, wij zullen een andermaal Uwe laakbare handelwijze ontmaskeren en bewijzen dat U een ander doel dan het dienen van het Al gemeen Belang nastreeft. U zult ten andere onze gegevens niet durven betwisten. Het project van het contract werd opgesteld op 29 Januari 1932, werd besproken in de Beheer- zitting van 12 Februari 1932. Artikel 4 van het project kwam als volgt voor in het project Le présent contrat prendra cours trois mois après sa signature par les parties et expirera le 6 Fé- vrier 1940 De Directie der N. M. B. S. of beter zekere personen handelende onder de invloeden van een financieele macht en tusschenkomende personen hadden het dus noodzakelijk geacht van af den beginne «EEN DUUR VAN ACHT JAAR» en dit voor een proefneming, te bepalen. Op dees manier zou men, ongestoord, spijts mislukking, gedurende acht volle jaren kunnen genieten van de voordeelige voorwaarden van het contract. De afbetaling van de MINERVAS, van het koets werk, de financieele lasten, de intresten op het aangewend kapitaal, de wedden, waren zoo ten volle verzekerd... en de financieele... en de pri vaatbelangen waren zoo best gediend Maar hoe dan uitleggen dat de Heer Lamalle, Directeur der N. M. B. S. op 14 Januari 1932, ons kwam verklaren ten Stadhuize van Yper en Rousselare «TEN TITEL VAN PROEF. DUS VOORLOOPIG ZAL HET VERKEER PER SPOOR AFGESCHAFT WORDEN»... en enkele dagen nadien (15 dagen) maakt de Directie der N. M. B. S. een project van contract op, zonder opzeg, geldig voor acht jaar. Werden onze Openbare Besturen dan bedro gen Welk doel werd er nagestreefd bij het op maken van het contract... en welke ambtenaren kwamen hier tusschen In de Beheerzitting van 12 Februari 1932 werd dit project van contract besproken. Enkele leden van den Raad van Beheer, vooral deze welke niet betrokken waren bij de financieele organismen, waren van oordeel dat dit contract op gebied van opzeg moest veranderd worden. Artikel vier van het behandelde project werd veranderdeen clausule van opzeg van af het derde jaar werd er bij gevoegd. Mocht de Heer Marcel-Henri Jaspar. Minister van Verkeer en Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S. soms twij felen over onze gegevens, hij kan gerust de ver slagen van den Raad van Beheer onderzoeken... Wij geven hem hierna afschrift van het docu ment 983, in de overtuiging dat de Heer Minis ter ons dank zal wijten om onze mededeeling Question N 6 le 7 mars 1932. de l'ordre du jour. DOCUMENT N 983. La Ligne d'autobus Ypres-Roulers A. Modifications au projet du contrat. Tenant compte des suggestions présentées au Conseil d'Administration du 12 Février 1932, il est proposé de compléter comme suit l'article 4: A PARTIR DE LA TROISIÈME ANNÉE QUI SUIT LA DATE DE MISE EN EXPLOI- TATION DU SERVICE D'AUTOBUS, CHA- CUNE DES DEUX PARTIES AURA LA FA- CULTÉ DE DÉNONCER LE PRÉSENT CON- TRAT, MOYENNANT PRÉAVIS DE TROIS MOIS. Si les entrepreneurs usent de cette faculté, l'autorisation d'exploiter la ligne d'autobus Ypres-Moorslede-Roulers, restera acquise a la Société Nationale des Chemins de Fer Beiges. Celle-ci pourra exiger la remise des véhicules ayant servi a l'exploitation du service d'auto- bus. La valeur de ce matériel a payer aux en- trepreneurs sera établie a dire d'experts. Si la S. N. C. B. use de cette faculté l'autori- sation d'exploiter la ligne d'autobus Ypres- Roulers, sera rétrocédée par la S. N. C. B. aux entrepreneurs et la S. N. C. B. s'engage a ne pas exploiter ou a ne pas faire exploiter jus- qu'en 1938 un service d'autobus sur route con- current au service précité. Au surplus, les entrepreneurs pourront exi- ger la reprise par la S. N. C. B. des véhicules, acquis après la signature du présent contrat et ayant servi a l'exploitation du service d'au- tobus. La valeur de ce matériel sera établie a dire d'experts. Deze clausule van opzeg werd door beide par tijen aanvaard en komt voor onder artikel vier van het contract, onderteekend op 5 April 1932. Ten bewijzeop 28 Juli 1936 verscheen het document 2721, de Directie der N. M. B. S. komt verklaren Le contrat conclu avec les entrepreneurs nous permet de le dénoncer moyennant préa- vis de 3 mois, mais, dans ce cas l'exploitation de l'autobus est rétrocédée aux entrepreneurs. Dans cette éventualité le Département des Transports fixerait comme de coutume une redevance en notre faveur. On pourrait aussi, DANS LE CAS OU ON RETABLIRAIT DES TRAINS ENTRER EN TRACTATIONS AVEC LES ENTREPRE- NEURS EN VUE DE MAINTENIR L'EXPLOI- TATION DE LA LIGNE D'AUTOBUS SOUS L'EGIDE DE NOTRE SOCIÉTÉ, SOUS FORMF. D'AFFERMAGE MOYENNANT REDE- VANCE De Raad van Beheer der N. M. B. S. heeft de zaak onderzocht in zitting van 11 Oogst 1936... en heeft het wenschelijk gevonden, ingaande op de partijdige gegevens der Directie, eenvoudig de autobusuitbating onveranderd te behouden Waarom... en welke beheerders hebben dit stand punt verdedigd, welke leden der Directie kwa men tusschen ...en dan komt de Minister van Verkeer ons verklaren op 27 Mei 11. het recht van uitbaten bestaat tot 6 Februari 1940 Naar wij vernamen hebben verschillende onzer Vertegenwoordigers den Minister gewezen op zijn onjuiste mededeeling en nadere bepalingen gevraagd... tot nog toe bleef zulkdanig verzoek zonder gevolg Wij laten onze lezers en het publiek zelf oor- deelen over zulkdanige handelwijze. Nu voor wat de Beheerders en Directie der N. M. B. S. betreftwij hebben zooeven de aan dacht gevestigd op de zonderlinge tusschen- komst van den Heer Directeur Lamalle als hij kwam verklaren aan onze Openbare Besturen (Yper en Rousselare 14-1-1932)ten titel van proef, dus voorloopig wordt het spoorverkeer afge schaft... op het zelfde oogenblik miek de Directie der N. M. B. S. een project van contract op, gel dig voor ACHT JAAR De Raad van Beheer wijzigt artikel 4 en voor ziet een opzeg van 3 maand van af het derde jaar... de uitbating per autobus gaf veel meer deficiet dan de treinen, in plaats van Fr. 440.000 winsten per jaar werd er voor de eerste twee jaar een millioen deficiet geboekt. in 1935 kan het contract gewijzigd worden, in 1936 kon de Raad van Beheer het spoorverkeer bij middel van auto rails inrichten maar neen, ingaande op de par tijdige tusschenkomst van zekere leden der Di rectie, van zekere ambtenaren van het Ministe rie. werd er eenvoudig beslist op 11 Oogst 1936 de autobusuitbating onveranderd te behouden en drie nieuwe autobussen aan te schaffen Is het werkelijk zoo Heeren Beheerders der N. M. B. S. dat U de algemeene belangen dient, dat U de belangen der aandeelhouders behar tigt Is het werkelijk zoo, Mijnheer de Minis ter van Verkeer, dat de belangen der gemeen schap gediend worden De Directie der N. M. B. S. onder dewelke wij volgende HH. aantreffen Rulot, Jadot, Lambert, Lamalle, en voor den autobusdienst Demaret, de Heeren Beheerders der N. M. B. S. weten geheel goed dat de uitbating met autorails ongeveer Fr. 500.000 zou kosten, dat er aldus een besparing van Fr. 400.000 zou kunnen geschieden, weten dat er mogelijkheid bestaat de tusschen gelegen ge meenten goed te bedienen... maar neen om wille van zekere privaat belangen... gevolg gevende op de partijdige tusschenkomst van betrokken personen of van hooggeplaatste ambtenaren durft men niet handelend optreden Hoelang zal dit schandaal nog blijven duren Er moet en er zal verandering komen Nous avons relaté dans notre dernier numéro le voyage fait a Doullens (Somme) par notre Société Royale de St Sébastien, oü elle a parti- cipé aux splendides fêtes organisées a l'occasion du 5" centenaire des Archers Doullennais. Nous reproduisons ci-dessous quelques extraits des discours qui y furent prononcés. M. Margry,maire de Doullens, dans son dis cours prononcé au banquet, s'adressa en ces ter mes a la délégation Yproise Les drapeaux qui pavoisent toutes les maisons, diront mieux que des paroles, en quelle estime sont tenus ici nos vaillants amis beiges. Du discours de M. Gorillot, président du Syn- dicat d'Initiative de Doullens et du Comité d'or- ganisation, nous notons avec plaisir le passage suivant Mais voici qu'a notre projet a peine ébauché, ré- pondait par dela les monts d'Artois, un écho lointain mais bienveillant. II venait de la Belgique. Quand deux peuples, unis déja par le même idéal de liberté et de justice, ont mêlé leur sang dans une commune souffrance, fleuri leurs étendards un même jour de gloire, il n'est pas étonnant que le moindre incident chez l'un fasse tressaillir quelques fibres chez l'autre. C'est ce qui nous vaut la bonne fortune de posséder aujourd'hui, parmi nous, MM. les consuls Desmarquet et d'Alcantara, l'illustre Société des .Ar chers d'Ypres avec son glorieux président M. Omme- slagh, et comme couronnement a cette délégation, un groupe d'anciens combattants beiges. Leur présence évoque naturellement le geste héroïque d'un pays, préférant aux chaines dorées de la soumission l'altière fierté de l'indépendance. Soyez done ici particulièrement les bienvenus et emportez ce soir le témoignage de notre vive reconnaissance. Dans le journal L'Authienous trouvons encore cette note émanant du Comité d'organi- sation Le Comité d'organisation tient a remercier particu lièrement la société royale de Saint-Sébastien d'Ypres dont le premier geste a été de déposer au Monument aux Morts de la Ville de Doullens, une magnifique gerbe de fleurs apportée spécialement de Belgique. La maison enseigne gratuitement a tous les tailleurs et apprentis-tailleurs les principes généraux de la coupe et du dessin des patrons.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4