Chez PASCAL
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
La participation de la Société Royale
de Saint Sébastien d'Ypres
fêtes de Doullens
aux
TOUS COSTUMES
MARCHAND - TAILLEUR
23, rue au Beurre YPRES
De .Minister van Verkeer
wordt door lijn administratie slecht ingelicht!
In onze voorgaande uiteenzettingen hebben wij
reeds verschillende malen gewezen op de par
tijdigheid van zekere ambtenaren bij het Minis
terie van Verkeer, ook op het verstrekken van
onjuiste en onvoldoende gegevens.
Wij btstatigen met spijt dat er tot nog toe
geen oplossing getroffen werd, dat de Minister
van Verkeer zijn beloften niet volbrengt, dat
zek e ltden der Directie der N. M. B. S. en ook
van het Ministerie van Verkeer alles in het werk
stellen cm de herinrichting van het spoorverkeer
te dwarsboomen. Hier halsstarrigheid en koppig
heid van zekere ambtenaren, daar het dienen van
privaatbelangen en alzoo tracht men op alle mo
gelijke wijzen de zaak op de lange baan te schui
ven.
Alle middelen zijn goed op klare en duide
lijke vragen gesteld door onze vertegenwoordi
gers wordt er met onwaarheid geantwoord... of
niet geantwoord. Valsche cijfers, onjuiste gege
vens, dubbelzinnige antwoorden... beloften, dit
waren tot nog toe de eenige bekomen resultaten
Indien het standpunt dezer ambtenaren werke
lijk zoo klaar en duidelijk is waarom moeten al
deze middelen dan gebruikt worden Waarom
die valsche gegevens, waarom die onjuiste in
lichtingen... is de zaak der alleen uitbating per
autobus dan werkelijk enkel met valsche gege
vens verdedigbaar
Geen persoonskwestie... en vooral geen per
soonlijk belang wat verdedigen deze HH. van de
Administratie bij het Ministerie van Verkeer
Wanneer wordt er een einde gesteld aan die
cameraderie
Op 27 Mei 11. komt de Heer Minister van Ver
keer (vragen en antwoorden N° 57) ons verkla
ren Tot de afschaffing van den autobusdienst
kan niet worden overgegaan daar de Firma
die thans deze lijn exploiteert het recht heeft
deze uit te baten tot 6 Februari 1940
Dit antwoord alsook de verdere inlichtingen
verstrekt op 27 Mei 11. zijn onjuist en beant
woorden niet aan de werkelijkheid. Door het ver
strekken dezer onnauwkeurige gegevens heeft
de Directie van het Ministerie van Verkeer een
voudig getracht onze campagne voor de herin
richting van het spoorverkeer te hinderen, onze
Openbare Besturen te beïnvloeden en de wer
king van onze Senatoren en Volksvertegenwoor
digers te stremmen.
Neen, Heeren, wij zullen een andermaal Uwe
laakbare handelwijze ontmaskeren en bewijzen
dat U een ander doel dan het dienen van het Al
gemeen Belang nastreeft. U zult ten andere
onze gegevens niet durven betwisten.
Het project van het contract werd opgesteld op
29 Januari 1932, werd besproken in de Beheer-
zitting van 12 Februari 1932. Artikel 4 van het
project kwam als volgt voor in het project Le
présent contrat prendra cours trois mois après
sa signature par les parties et expirera le 6 Fé-
vrier 1940
De Directie der N. M. B. S. of beter zekere
personen handelende onder de invloeden van een
financieele macht en tusschenkomende personen
hadden het dus noodzakelijk geacht van af den
beginne «EEN DUUR VAN ACHT JAAR» en
dit voor een proefneming, te bepalen. Op dees
manier zou men, ongestoord, spijts mislukking,
gedurende acht volle jaren kunnen genieten van
de voordeelige voorwaarden van het contract.
De afbetaling van de MINERVAS, van het koets
werk, de financieele lasten, de intresten op het
aangewend kapitaal, de wedden, waren zoo ten
volle verzekerd... en de financieele... en de pri
vaatbelangen waren zoo best gediend
Maar hoe dan uitleggen dat de Heer Lamalle,
Directeur der N. M. B. S. op 14 Januari 1932,
ons kwam verklaren ten Stadhuize van Yper en
Rousselare «TEN TITEL VAN PROEF. DUS
VOORLOOPIG ZAL HET VERKEER PER
SPOOR AFGESCHAFT WORDEN»... en enkele
dagen nadien (15 dagen) maakt de Directie der
N. M. B. S. een project van contract op, zonder
opzeg, geldig voor acht jaar.
Werden onze Openbare Besturen dan bedro
gen Welk doel werd er nagestreefd bij het op
maken van het contract... en welke ambtenaren
kwamen hier tusschen
In de Beheerzitting van 12 Februari 1932 werd
dit project van contract besproken. Enkele leden
van den Raad van Beheer, vooral deze welke niet
betrokken waren bij de financieele organismen,
waren van oordeel dat dit contract op gebied van
opzeg moest veranderd worden. Artikel vier van
het behandelde project werd veranderdeen
clausule van opzeg van af het derde jaar werd
er bij gevoegd. Mocht de Heer Marcel-Henri
Jaspar. Minister van Verkeer en Voorzitter van
den Raad van Beheer der N. M. B. S. soms twij
felen over onze gegevens, hij kan gerust de ver
slagen van den Raad van Beheer onderzoeken...
Wij geven hem hierna afschrift van het docu
ment 983, in de overtuiging dat de Heer Minis
ter ons dank zal wijten om onze mededeeling
Question N 6 le 7 mars 1932.
de l'ordre du jour.
DOCUMENT N 983.
La Ligne d'autobus Ypres-Roulers
A. Modifications au projet du contrat.
Tenant compte des suggestions présentées au
Conseil d'Administration du 12 Février 1932, il
est proposé de compléter comme suit l'article 4:
A PARTIR DE LA TROISIÈME ANNÉE
QUI SUIT LA DATE DE MISE EN EXPLOI-
TATION DU SERVICE D'AUTOBUS, CHA-
CUNE DES DEUX PARTIES AURA LA FA-
CULTÉ DE DÉNONCER LE PRÉSENT CON-
TRAT, MOYENNANT PRÉAVIS DE TROIS
MOIS.
Si les entrepreneurs usent de cette faculté,
l'autorisation d'exploiter la ligne d'autobus
Ypres-Moorslede-Roulers, restera acquise a la
Société Nationale des Chemins de Fer Beiges.
Celle-ci pourra exiger la remise des véhicules
ayant servi a l'exploitation du service d'auto-
bus. La valeur de ce matériel a payer aux en-
trepreneurs sera établie a dire d'experts.
Si la S. N. C. B. use de cette faculté l'autori-
sation d'exploiter la ligne d'autobus Ypres-
Roulers, sera rétrocédée par la S. N. C. B. aux
entrepreneurs et la S. N. C. B. s'engage a ne
pas exploiter ou a ne pas faire exploiter jus-
qu'en 1938 un service d'autobus sur route con-
current au service précité.
Au surplus, les entrepreneurs pourront exi-
ger la reprise par la S. N. C. B. des véhicules,
acquis après la signature du présent contrat
et ayant servi a l'exploitation du service d'au-
tobus. La valeur de ce matériel sera établie
a dire d'experts.
Deze clausule van opzeg werd door beide par
tijen aanvaard en komt voor onder artikel vier
van het contract, onderteekend op 5 April 1932.
Ten bewijzeop 28 Juli 1936 verscheen het
document 2721, de Directie der N. M. B. S. komt
verklaren
Le contrat conclu avec les entrepreneurs
nous permet de le dénoncer moyennant préa-
vis de 3 mois, mais, dans ce cas l'exploitation
de l'autobus est rétrocédée aux entrepreneurs.
Dans cette éventualité le Département des
Transports fixerait comme de coutume une
redevance en notre faveur.
On pourrait aussi, DANS LE CAS OU ON
RETABLIRAIT DES TRAINS ENTRER EN
TRACTATIONS AVEC LES ENTREPRE-
NEURS EN VUE DE MAINTENIR L'EXPLOI-
TATION DE LA LIGNE D'AUTOBUS SOUS
L'EGIDE DE NOTRE SOCIÉTÉ, SOUS FORMF.
D'AFFERMAGE MOYENNANT REDE-
VANCE
De Raad van Beheer der N. M. B. S. heeft de
zaak onderzocht in zitting van 11 Oogst 1936...
en heeft het wenschelijk gevonden, ingaande op
de partijdige gegevens der Directie, eenvoudig
de autobusuitbating onveranderd te behouden
Waarom... en welke beheerders hebben dit stand
punt verdedigd, welke leden der Directie kwa
men tusschen
...en dan komt de Minister van Verkeer ons
verklaren op 27 Mei 11. het recht van uitbaten
bestaat tot 6 Februari 1940
Naar wij vernamen hebben verschillende onzer
Vertegenwoordigers den Minister gewezen op
zijn onjuiste mededeeling en nadere bepalingen
gevraagd... tot nog toe bleef zulkdanig verzoek
zonder gevolg
Wij laten onze lezers en het publiek zelf oor-
deelen over zulkdanige handelwijze.
Nu voor wat de Beheerders en Directie der N.
M. B. S. betreftwij hebben zooeven de aan
dacht gevestigd op de zonderlinge tusschen-
komst van den Heer Directeur Lamalle als hij
kwam verklaren aan onze Openbare Besturen
(Yper en Rousselare 14-1-1932)ten titel van proef,
dus voorloopig wordt het spoorverkeer afge
schaft... op het zelfde oogenblik miek de Directie
der N. M. B. S. een project van contract op, gel
dig voor ACHT JAAR
De Raad van Beheer wijzigt artikel 4 en voor
ziet een opzeg van 3 maand van af het derde
jaar... de uitbating per autobus gaf veel meer
deficiet dan de treinen, in plaats van Fr. 440.000
winsten per jaar werd er voor de eerste twee jaar
een millioen deficiet geboekt. in 1935 kan het
contract gewijzigd worden, in 1936 kon de Raad
van Beheer het spoorverkeer bij middel van auto
rails inrichten maar neen, ingaande op de par
tijdige tusschenkomst van zekere leden der Di
rectie, van zekere ambtenaren van het Ministe
rie. werd er eenvoudig beslist op 11 Oogst 1936
de autobusuitbating onveranderd te behouden
en drie nieuwe autobussen aan te schaffen
Is het werkelijk zoo Heeren Beheerders der
N. M. B. S. dat U de algemeene belangen dient,
dat U de belangen der aandeelhouders behar
tigt Is het werkelijk zoo, Mijnheer de Minis
ter van Verkeer, dat de belangen der gemeen
schap gediend worden
De Directie der N. M. B. S. onder dewelke wij
volgende HH. aantreffen Rulot, Jadot, Lambert,
Lamalle, en voor den autobusdienst Demaret, de
Heeren Beheerders der N. M. B. S. weten geheel
goed dat de uitbating met autorails ongeveer
Fr. 500.000 zou kosten, dat er aldus een besparing
van Fr. 400.000 zou kunnen geschieden, weten dat
er mogelijkheid bestaat de tusschen gelegen ge
meenten goed te bedienen... maar neen om wille
van zekere privaat belangen... gevolg gevende
op de partijdige tusschenkomst van betrokken
personen of van hooggeplaatste ambtenaren durft
men niet handelend optreden
Hoelang zal dit schandaal nog blijven duren
Er moet en er zal verandering komen
Nous avons relaté dans notre dernier numéro
le voyage fait a Doullens (Somme) par notre
Société Royale de St Sébastien, oü elle a parti-
cipé aux splendides fêtes organisées a l'occasion
du 5" centenaire des Archers Doullennais.
Nous reproduisons ci-dessous quelques extraits
des discours qui y furent prononcés.
M. Margry,maire de Doullens, dans son dis
cours prononcé au banquet, s'adressa en ces ter
mes a la délégation Yproise
Les drapeaux qui pavoisent toutes les maisons,
diront mieux que des paroles, en quelle estime sont
tenus ici nos vaillants amis beiges.
Du discours de M. Gorillot, président du Syn-
dicat d'Initiative de Doullens et du Comité d'or-
ganisation, nous notons avec plaisir le passage
suivant
Mais voici qu'a notre projet a peine ébauché, ré-
pondait par dela les monts d'Artois, un écho lointain
mais bienveillant. II venait de la Belgique.
Quand deux peuples, unis déja par le même idéal
de liberté et de justice, ont mêlé leur sang dans une
commune souffrance, fleuri leurs étendards un même
jour de gloire, il n'est pas étonnant que le moindre
incident chez l'un fasse tressaillir quelques fibres chez
l'autre.
C'est ce qui nous vaut la bonne fortune de
posséder aujourd'hui, parmi nous, MM. les consuls
Desmarquet et d'Alcantara, l'illustre Société des .Ar
chers d'Ypres avec son glorieux président M. Omme-
slagh, et comme couronnement a cette délégation, un
groupe d'anciens combattants beiges. Leur présence
évoque naturellement le geste héroïque d'un pays,
préférant aux chaines dorées de la soumission l'altière
fierté de l'indépendance. Soyez done ici particulièrement
les bienvenus et emportez ce soir le témoignage de
notre vive reconnaissance.
Dans le journal L'Authienous trouvons
encore cette note émanant du Comité d'organi-
sation
Le Comité d'organisation tient a remercier particu
lièrement la société royale de Saint-Sébastien d'Ypres
dont le premier geste a été de déposer au Monument
aux Morts de la Ville de Doullens, une magnifique gerbe
de fleurs apportée spécialement de Belgique.
La maison enseigne gratuitement a tous les tailleurs et apprentis-tailleurs les principes
généraux de la coupe et du dessin des patrons.