OORLOGSMUSEUM M" Vandendriessche 4 HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» GOEDENDAG, MIJNHEER! VAN T IEPERSCH SAILLANT! Oorlogsmuseum van 'f lepersch Saillantingang Boomgaardstraat. DENTISTE Dixmudestraat, 49 YPER Telefoon 311. Raadplegingen alle dage. Specialiteit van geperfectionneerde gebitten met waarborg. HEBT U REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT Begin met het De Minister van Verkeer verstrekt opnieuw partijdige inlichtingen Op 8* dezer heeft M. Marcel-Henri Jaspar, Mi nister van Verkeer, ons nogmaals een treffend bewijs zijner partijdigheid ofwel zijner onwe tendheid en onvérschilligheid in zake herinrich ting van het treinverkeer tusschen leper en Roe- selare gegeven. De Heer Volksvertegenwoordiger E. Allewaert, onvoldaan en dit met reden, over het verstrek ken der onjuiste inlichtingen bevat in het Minis terieel antwoord van 27 Mei 1937, heeft op 2 Juni 1.1. onder nummer 60 volgende nieuwe vraag ge steld aan den Minister van Verkeer. Met het antwoord op mijn vraag Nr 52 van 5 Mei jl. over het treinverkeer tusschen Yper en Roeselare kan ik mij niet tevreden stellen. 1. Een grondig onderzoek werd tot heden niet gedaan, ook niet door de Nationale Maatschap- pij, want nergens is een verslag hierover ver- schenen. 2. De Firma die de autobuslijn uitbaat, heeft GEEN RECHT DE LIJN UIT TE BATEN TOT 6 FEBRUARI 1940, want van af het derde jaar der uitbating 6 Februari 1935, bestaat de moge- lijkheid om het contract op te zeggen, mits drie maand vooropzeg. 3. Uit financieel opzicht zou er voordeel bij zijn een autorail in te zetten op den spoorweg en de autobuslijn als privaat lijn uit te baten. Ik vraag dus stellig aan den Heer Minister van Verkeer dat de beloofde vergadering van de personaliteiten zou gehouden worden in de eerstkomende weken om naar een betere op- lossing te zoeken. De werklieden en ook de reizigers die dagelijks moeten reizen tusschen leper en Roeselare verlangen vurig dat een einde gesteld worde aan dezen hachelijken toe- stand.» Dit was de nieuwe vraag van Volksvertegen woordiger Allewaert. Na 36 dagen wikken en wegen heeft de Admi nistratie bij het Ministerie van Verkeer opnieuw onjuiste en belachelijke inlichtingen verstrekt. Het is een nieuw bewijs van moedwilligheid en koppigheid. Tegen sterren en wind gaat men steeds voort met de alleen uitbating per autobus te verdedigen. Hier volgt het ministerieel antwoord versche nen in Vragen en Antwoorden op 8 dezer, on der nummer 72. I. Het achtbaar lid verliest de autonomie uit het oog welke de N. M. B. S. krachtens de wet van 23 Juli 1926 geniet. Zij is geenszins ver- plicht de verslagen bekend te maken welke door haar ambtenaars over den autobusdienst Ieper-Roeselare worden opgemaakt. (1) Bui- tendien bevestigt zij dat zij in opzicht van haar financiën bij het behouden van het statu quo belang heeft. (2) 2. De Firma Deceuninck en Verstraete heeft in 1930 de vergunning van de autobuslijn ver- kregen voor een termijn van 10 jaar. Zij heeft haar vergunning aan de Nationale Maatschap- pij overgedragen, maar INDIEN DEZE LAAT- STE HAAR PACHTCONTRACT OPZEGT, moet zij de vergunning teruggeven aan de pri- vaat firma die ze tot in 1940 voor eigen reke- ning zal exploiteeren. (3) 3. Indien de Nationale Maatschappij de lijn Yper-Roeselare met railauto's exploiteert moet zij de autobusvergunning aan de Firma De- ceuninck en Verstraete teruggeven. In dit ge- val, zal zij (de Nationale Maatschappij) de rei- zigers tegen verminderden prijs vervoeren en voornoemde privaat Firma zal al de reizigers tegen vollen prijs behouden wegens aan de clienteele geboden faciliteiten. Die oplossing zal ongunstig zijn voor de Nationale Maat- schappij der Belgische Spoorwegen. (4) 4. Ik wacht op den terugkeer van den Heer Rulot, Directeur-Generaal der N. M. B. S. die zich thans in het Buitenland bevindt om de ontworpen vergadering te beleggen. Deze zal eerlang plaats hebben. (5) ONS ANTWOORD (1) De Heer Minister van Verkeer ontwijkt de vraag van Volksvertegenwoordiger Allewaert. Een grondig onderzoek werd tot heden niet ge daan het betreft hier een onderzoek door het Ministerie van Verkeer gezien de Minister van verkeer in zijn vorig antwoord N° 57, 27 Mei 1937, verklaarde dat het probleem GRONDIG DOOR ZIJN DIENSTEN ONDERZOCHT WERD». Men is gelukkig te kunnen schermen met de c autonomieder N. M. B. S. Deze autonomie sluit evenwel niet uit dat de Minister van Ver keer den plicht heeft een streng toezicht uit te oefenen op de zaken der maatschappijdat hij als Voorzitter van den Raad van Beheer der N M. B. S. de Nationale Maatschappij helpt be- heeren. U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken ALTIJD IETS NIEUWS! Werd de N. M. krachtens de wet van 23 Juli 1926 eenigszins onttrokken aan politieke invloe den... zekere financieele machten zijn er te mach tiger om geworden. Wordt het comedie bezoek en onderzoek van den Hr. Thelismar, Kabinetsoverste van Mijnheer Marcel-Henri Jaspar, Minister van Verkeer, op 6 November 1936 ook geplaatst onder de autono mie der N. M. B. S. Of zijn de bevindingen van den H. Thelismar slechts persoonlijke opvattin gen zooals hij zulks ten andere medegedeeld heeft aan een onzer volksvertegenwoordigers op 19 November 1936 Voor wat de verslagen opgemaakt door de ambtenaren der N. M. B. S. betreft, kunnen deze ons weinig interesseeren. Wij weten bij ondervin ding dat de ambtenaren gelast met de onderzoe ken alleen streven naar het onveranderd behoud der autobuslijn. Zoo was het bij de afschaffing als deze ambtenaren Fr. 440.000 winsten voorzagen, zoo is het nu als na 5 jaar proefneming er nog een verlies van Fr. 250.000 geboekt wordt... tegen Fr. 73.000 verlies met de treinen. Wij houden dus staande dat er tot nog toe NIET overgegaan werd tot een GRONDIG en vooral ONPARTIJDIG onderzoek. (2) De Minister van Verkeer komt ons verkla ren dat de N. M. bevestigt dat zij in opzicht van haar financiën bij het behouden van het statu quo belang heeftWij hadden ons het minst aan zulkdanige bevestiging verwacht. Het ware geheel interessant te vernemen welke ambtenaren der N. M. zulks komen bevestigen. Durft de Raad van Beheer der N. M. of de Directie betwisten dat een,railauto dienst tus schen beide steden slechts Fr. 525.000 zou kosten JA OF NEEN IS ONS CIJFER JUIST? De autobusuitbating koste verleden jaar Fr. 1.050.000 Tusschen beide wijzen van uitbaten bestaat er een verschil van een half millioen... en dan komt er ons een Minister van Verkeer, Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S. verklaren de N. M. heeft er belang bij om het statu quo te behouden In 1932 werd het treinverkeer afgeschaft omdat het deficiet Fr. 73.000 bedroegnu kan men een half millioen besparen en de Directie der N. M. B. S. treft geen maatregelen. Is het consequent zijn misschien afgeschaft bij de Nationale Maat schappij sedert zij autonoom werd (3) Na onze terechtwijzing en publicatie do cument N° 983 acht de Administratie dat het maar best is eenvoudigte bekennen dat het contract opzegbaar is mits drie maand voorop zeg. Welk doel werd er evenwel nagestreefd met het tegenovergestelde te beweren Wij laten het publiek zelf oordeelen over de laakbare middelen welke aangewend worden om een zaak welke niet verdedigbaar is toch te ver dedigen. Indien de N. M. het contract opzegt keert de vergunning automatisch terug aan de privaat Firma, dit tot 1940. Dus de toestand van vóór de afschaffing 26 Mei 1932. Wij wijzen evenwel op het feit dat de N. M. B. S. van af 1938 het recht heeft ook een autobuslijn uit te baten (document 983 art. 4 van het contract). (4) Indien de N. M. de spoorlijn met railauto's uitbaat en de autobuslijn op privaat initiatief uitgebaat wordt, zal deze oplossing ongunstig zijn voor de Nationale Maatschappij Wij weten waarlijk niet of we deze onzinnige mededeeling moeten weerleggen. Het is immers grievend te bestatigen dat Hoogere Ambtenaren, gelast met de verdediging der Algemeene Belan gen, zulke erbarmelijke beweegredenen inroe pen om een zaak die hun nauw ter hart ligt te verdedigen. De Heer Minister van Verkeer komt hier niet handelen over den kostprijs der beide wijzen van uitbaten. Zijn ambtenaren weten immers dat een spoorautodienst 50 goedkooper is om dees reden acht hij het wenschelijk te handelen over de geboden faciliteiten van den autobusdienst. Zijn thesisde Spoorweg zal enkel de reizigers welke tegen verminderde prijzen reizen als cliën teel hebben... de autobusdienst (privaatlijn) al de reizigers welke den vollen prijs betalen. OnzinWij aanzien het overbodig deze ver onderstelling te weerleggen en verwijzen den Heer Minister alsook de Directie der N. M. B. S. naar het verslag N° 2721 van 28 Juli 1936. Zijn het deze faciliteiten van den autobusdienst die de ontvangsten Fr. 1.590.000 (trein en privaat- autobusdienst) in 1931 hebben doen verminderen op Fr. 790.000 Zijn het die faciliteiten van den autobusdienst die slechts Fr. 215.000 ontvangsten gaven voor de privaat autobuslijn in 1931 Wij nemen graag aan dat voor enkele reizigers der tusschen gelegen gemeenten de autobuslijn zekere voordeelen geeft. Deze voordeelen kun nen ook gegeven wordeq door de privaat autobus lijn. Zal er evenwel een reiziger zijn van Poperin- ghe, Yper en zelfs Zonnebeke voor Roeselare, het midden der Provincie en het Noorden, of uit deze streken voor het Westland welke de autobus met al haar faciliteiten zal verkiezen als hij de gelegenheid heeft zelfde reis per autorail in veel beter en aangenamer voorwaarden, in minder tijd door te maken. Wij willen hier niet terug komen op de erbarmelijke wijze van vervoer welke de reizigers soms ondergaan sedert de af schaffing der treinen. De werkelijke gebruikers van de autobussen danken den Heer Minister van Verkeer en de Directie der N. M. B. S. om deze zoo gezegde faciliteitenHet was immers ook om al dit ge mak, om al deze faciliteit, dat de H. Thelismar, gelast met een onpartijdig onderzoek, het noodie achtte zijn reis half weg te onderbreken en te vol eindigen in een luxe-auto Volgens de bewering van den Heer Minister zou de spoordienst tusschen leper en Roeselare maar enkel en alleen de niet interessante per sonen vervoeren... al de andere reizigers zouden de privaat autobuslijn verkiezen. Niemand kent de toekomst... ook niet de Mi nister van Verkeer. Een zaak staat evenwel vast de Directie der N. M. B. S. heeft zich in het ver leden leelijk vergist door het spoorverkeer af te schaffen. Wij hechten evenmin geloof aan deze ministerieele veronderstelling... als aan de prach tige vooruitzichten gekoesterd bij de afschaffing der treinen. Bij de afschaffing voorzag men Fr. 440.000 winsten, prachtige ontvangsten de proef; neming is deerlijk mislukt. Men kan nu op zeer gunstige voorwaarden een proefneming met rail- autos doen van af den beginne Fr. 500.000 besparingen verwezenlijken... maar neen een Minister van Verkeer tracht op alle mogelijke wijzen een zaak welke niet verdedigbaar is goed te praten en in stand te houden. (5) Ik wacht op den terugkeer van den Heer Directeur Generaal Rulot om de ontworpen ver gadering te beleggen. In December 1936 beloofde de Minister van Verkeer reeds deze vergadering... nieuwe belof ten in Februari, Maart tot op 8 Juli 11. en nu komt men ons wijs maken er wordt gewacht op den terugkeer van den Heer Rulot. Was dit ook het geval in Februari of in April Deze afwe zigheid is enkel en alleen een nieuwe gelegenheid om tijd te winnen. Wij weten aldus dat de Heer Directeur Rulot aangesteld werd om de vergade ring in het Kabinet bij te wonen. Als er een tweede afgevaardigde der N. M. B. S. bij dit onderhoud zal tegenwoordig zijn wij duiden hem van nu reeds aan Heer Demaret, Algemeen Opziener der autobusdiensten... Afwachten... doch niet gerust voor volledige voldoening geschonken wordt. Wij moeten ons treinverkeer onder vorm van railauto's terug krijgen. De halsstarrigheid en koppigheid van zekere ambtenaren om het systeem-type, elders niet in voege, in onze streek te behouden, moet gebroken worden. Wij nemen niet aan dat de Minister van Ver keer, Voorzitter van den Raad van Beheer der N. M. B. S., door zijn houding, de niet te ver rechtvaardigen handelwijze van zekere leden zijner administratie en der Directie der N.M.B.S. zou goedkeuren en beschermen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4