OORLOGSMUSEUM
M" Vandendriessche
4
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
GOEDENDAG, MIJNHEER!
VAN T IEPERSCH
SAILLANT!
Oorlogsmuseum van 'f lepersch Saillantingang Boomgaardstraat.
DENTISTE
Dixmudestraat, 49 YPER
Telefoon 311.
Raadplegingen alle dage.
Specialiteit van geperfectionneerde
gebitten met waarborg.
HEBT U REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT
Begin met het
De Minister van Verkeer verstrekt opnieuw
partijdige inlichtingen
Op 8* dezer heeft M. Marcel-Henri Jaspar, Mi
nister van Verkeer, ons nogmaals een treffend
bewijs zijner partijdigheid ofwel zijner onwe
tendheid en onvérschilligheid in zake herinrich
ting van het treinverkeer tusschen leper en Roe-
selare gegeven.
De Heer Volksvertegenwoordiger E. Allewaert,
onvoldaan en dit met reden, over het verstrek
ken der onjuiste inlichtingen bevat in het Minis
terieel antwoord van 27 Mei 1937, heeft op 2 Juni
1.1. onder nummer 60 volgende nieuwe vraag ge
steld aan den Minister van Verkeer.
Met het antwoord op mijn vraag Nr 52 van
5 Mei jl. over het treinverkeer tusschen Yper
en Roeselare kan ik mij niet tevreden stellen.
1. Een grondig onderzoek werd tot heden niet
gedaan, ook niet door de Nationale Maatschap-
pij, want nergens is een verslag hierover ver-
schenen.
2. De Firma die de autobuslijn uitbaat, heeft
GEEN RECHT DE LIJN UIT TE BATEN TOT
6 FEBRUARI 1940, want van af het derde jaar
der uitbating 6 Februari 1935, bestaat de moge-
lijkheid om het contract op te zeggen, mits drie
maand vooropzeg.
3. Uit financieel opzicht zou er voordeel bij
zijn een autorail in te zetten op den spoorweg
en de autobuslijn als privaat lijn uit te baten.
Ik vraag dus stellig aan den Heer Minister
van Verkeer dat de beloofde vergadering van
de personaliteiten zou gehouden worden in de
eerstkomende weken om naar een betere op-
lossing te zoeken. De werklieden en ook de
reizigers die dagelijks moeten reizen tusschen
leper en Roeselare verlangen vurig dat een
einde gesteld worde aan dezen hachelijken toe-
stand.»
Dit was de nieuwe vraag van Volksvertegen
woordiger Allewaert.
Na 36 dagen wikken en wegen heeft de Admi
nistratie bij het Ministerie van Verkeer opnieuw
onjuiste en belachelijke inlichtingen verstrekt.
Het is een nieuw bewijs van moedwilligheid en
koppigheid. Tegen sterren en wind gaat men
steeds voort met de alleen uitbating per autobus
te verdedigen.
Hier volgt het ministerieel antwoord versche
nen in Vragen en Antwoorden op 8 dezer, on
der nummer 72.
I. Het achtbaar lid verliest de autonomie uit
het oog welke de N. M. B. S. krachtens de wet
van 23 Juli 1926 geniet. Zij is geenszins ver-
plicht de verslagen bekend te maken welke
door haar ambtenaars over den autobusdienst
Ieper-Roeselare worden opgemaakt. (1) Bui-
tendien bevestigt zij dat zij in opzicht van haar
financiën bij het behouden van het statu quo
belang heeft. (2)
2. De Firma Deceuninck en Verstraete heeft
in 1930 de vergunning van de autobuslijn ver-
kregen voor een termijn van 10 jaar. Zij heeft
haar vergunning aan de Nationale Maatschap-
pij overgedragen, maar INDIEN DEZE LAAT-
STE HAAR PACHTCONTRACT OPZEGT,
moet zij de vergunning teruggeven aan de pri-
vaat firma die ze tot in 1940 voor eigen reke-
ning zal exploiteeren. (3)
3. Indien de Nationale Maatschappij de lijn
Yper-Roeselare met railauto's exploiteert moet
zij de autobusvergunning aan de Firma De-
ceuninck en Verstraete teruggeven. In dit ge-
val, zal zij (de Nationale Maatschappij) de rei-
zigers tegen verminderden prijs vervoeren en
voornoemde privaat Firma zal al de reizigers
tegen vollen prijs behouden wegens aan de
clienteele geboden faciliteiten. Die oplossing
zal ongunstig zijn voor de Nationale Maat-
schappij der Belgische Spoorwegen. (4)
4. Ik wacht op den terugkeer van den Heer
Rulot, Directeur-Generaal der N. M. B. S. die
zich thans in het Buitenland bevindt om de
ontworpen vergadering te beleggen. Deze zal
eerlang plaats hebben. (5)
ONS ANTWOORD
(1) De Heer Minister van Verkeer ontwijkt de
vraag van Volksvertegenwoordiger Allewaert.
Een grondig onderzoek werd tot heden niet ge
daan het betreft hier een onderzoek door het
Ministerie van Verkeer gezien de Minister van
verkeer in zijn vorig antwoord N° 57, 27 Mei 1937,
verklaarde dat het probleem GRONDIG DOOR
ZIJN DIENSTEN ONDERZOCHT WERD».
Men is gelukkig te kunnen schermen met de
c autonomieder N. M. B. S. Deze autonomie
sluit evenwel niet uit dat de Minister van Ver
keer den plicht heeft een streng toezicht uit te
oefenen op de zaken der maatschappijdat hij
als Voorzitter van den Raad van Beheer der N
M. B. S. de Nationale Maatschappij helpt be-
heeren.
U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken
ALTIJD IETS NIEUWS!
Werd de N. M. krachtens de wet van 23 Juli
1926 eenigszins onttrokken aan politieke invloe
den... zekere financieele machten zijn er te mach
tiger om geworden.
Wordt het comedie bezoek en onderzoek van
den Hr. Thelismar, Kabinetsoverste van Mijnheer
Marcel-Henri Jaspar, Minister van Verkeer, op
6 November 1936 ook geplaatst onder de autono
mie der N. M. B. S. Of zijn de bevindingen van
den H. Thelismar slechts persoonlijke opvattin
gen zooals hij zulks ten andere medegedeeld
heeft aan een onzer volksvertegenwoordigers op
19 November 1936
Voor wat de verslagen opgemaakt door de
ambtenaren der N. M. B. S. betreft, kunnen deze
ons weinig interesseeren. Wij weten bij ondervin
ding dat de ambtenaren gelast met de onderzoe
ken alleen streven naar het onveranderd behoud
der autobuslijn. Zoo was het bij de afschaffing als
deze ambtenaren Fr. 440.000 winsten voorzagen,
zoo is het nu als na 5 jaar proefneming er nog
een verlies van Fr. 250.000 geboekt wordt... tegen
Fr. 73.000 verlies met de treinen.
Wij houden dus staande dat er tot nog toe NIET
overgegaan werd tot een GRONDIG en vooral
ONPARTIJDIG onderzoek.
(2) De Minister van Verkeer komt ons verkla
ren dat de N. M. bevestigt dat zij in opzicht van
haar financiën bij het behouden van het statu quo
belang heeftWij hadden ons het minst aan
zulkdanige bevestiging verwacht.
Het ware geheel interessant te vernemen welke
ambtenaren der N. M. zulks komen bevestigen.
Durft de Raad van Beheer der N. M. of de
Directie betwisten dat een,railauto dienst tus
schen beide steden slechts Fr. 525.000 zou kosten
JA OF NEEN IS ONS CIJFER JUIST?
De autobusuitbating koste verleden jaar Fr.
1.050.000
Tusschen beide wijzen van uitbaten bestaat er
een verschil van een half millioen... en dan komt
er ons een Minister van Verkeer, Voorzitter van
den Raad van Beheer der N. M. B. S. verklaren
de N. M. heeft er belang bij om het statu quo
te behouden
In 1932 werd het treinverkeer afgeschaft omdat
het deficiet Fr. 73.000 bedroegnu kan men een
half millioen besparen en de Directie der N. M.
B. S. treft geen maatregelen. Is het consequent
zijn misschien afgeschaft bij de Nationale Maat
schappij sedert zij autonoom werd
(3) Na onze terechtwijzing en publicatie do
cument N° 983 acht de Administratie dat het
maar best is eenvoudigte bekennen dat het
contract opzegbaar is mits drie maand voorop
zeg. Welk doel werd er evenwel nagestreefd met
het tegenovergestelde te beweren
Wij laten het publiek zelf oordeelen over de
laakbare middelen welke aangewend worden om
een zaak welke niet verdedigbaar is toch te ver
dedigen.
Indien de N. M. het contract opzegt keert de
vergunning automatisch terug aan de privaat
Firma, dit tot 1940. Dus de toestand van vóór de
afschaffing 26 Mei 1932. Wij wijzen evenwel op
het feit dat de N. M. B. S. van af 1938 het recht
heeft ook een autobuslijn uit te baten (document
983 art. 4 van het contract).
(4) Indien de N. M. de spoorlijn met railauto's
uitbaat en de autobuslijn op privaat initiatief
uitgebaat wordt, zal deze oplossing ongunstig zijn
voor de Nationale Maatschappij
Wij weten waarlijk niet of we deze onzinnige
mededeeling moeten weerleggen. Het is immers
grievend te bestatigen dat Hoogere Ambtenaren,
gelast met de verdediging der Algemeene Belan
gen, zulke erbarmelijke beweegredenen inroe
pen om een zaak die hun nauw ter hart ligt te
verdedigen.
De Heer Minister van Verkeer komt hier niet
handelen over den kostprijs der beide wijzen van
uitbaten. Zijn ambtenaren weten immers dat
een spoorautodienst 50 goedkooper is om dees
reden acht hij het wenschelijk te handelen over
de geboden faciliteiten van den autobusdienst.
Zijn thesisde Spoorweg zal enkel de reizigers
welke tegen verminderde prijzen reizen als cliën
teel hebben... de autobusdienst (privaatlijn) al
de reizigers welke den vollen prijs betalen.
OnzinWij aanzien het overbodig deze ver
onderstelling te weerleggen en verwijzen den
Heer Minister alsook de Directie der N. M. B. S.
naar het verslag N° 2721 van 28 Juli 1936.
Zijn het deze faciliteiten van den autobusdienst
die de ontvangsten Fr. 1.590.000 (trein en privaat-
autobusdienst) in 1931 hebben doen verminderen
op Fr. 790.000
Zijn het die faciliteiten van den autobusdienst
die slechts Fr. 215.000 ontvangsten gaven voor de
privaat autobuslijn in 1931
Wij nemen graag aan dat voor enkele reizigers
der tusschen gelegen gemeenten de autobuslijn
zekere voordeelen geeft. Deze voordeelen kun
nen ook gegeven wordeq door de privaat autobus
lijn.
Zal er evenwel een reiziger zijn van Poperin-
ghe, Yper en zelfs Zonnebeke voor Roeselare,
het midden der Provincie en het Noorden, of uit
deze streken voor het Westland welke de autobus
met al haar faciliteiten zal verkiezen als hij de
gelegenheid heeft zelfde reis per autorail in veel
beter en aangenamer voorwaarden, in minder
tijd door te maken. Wij willen hier niet terug
komen op de erbarmelijke wijze van vervoer
welke de reizigers soms ondergaan sedert de af
schaffing der treinen.
De werkelijke gebruikers van de autobussen
danken den Heer Minister van Verkeer en de
Directie der N. M. B. S. om deze zoo gezegde
faciliteitenHet was immers ook om al dit ge
mak, om al deze faciliteit, dat de H. Thelismar,
gelast met een onpartijdig onderzoek, het noodie
achtte zijn reis half weg te onderbreken en te vol
eindigen in een luxe-auto
Volgens de bewering van den Heer Minister
zou de spoordienst tusschen leper en Roeselare
maar enkel en alleen de niet interessante per
sonen vervoeren... al de andere reizigers zouden
de privaat autobuslijn verkiezen.
Niemand kent de toekomst... ook niet de Mi
nister van Verkeer. Een zaak staat evenwel vast
de Directie der N. M. B. S. heeft zich in het ver
leden leelijk vergist door het spoorverkeer af te
schaffen. Wij hechten evenmin geloof aan deze
ministerieele veronderstelling... als aan de prach
tige vooruitzichten gekoesterd bij de afschaffing
der treinen. Bij de afschaffing voorzag men Fr.
440.000 winsten, prachtige ontvangsten de proef;
neming is deerlijk mislukt. Men kan nu op zeer
gunstige voorwaarden een proefneming met rail-
autos doen van af den beginne Fr. 500.000
besparingen verwezenlijken... maar neen een
Minister van Verkeer tracht op alle mogelijke
wijzen een zaak welke niet verdedigbaar is goed
te praten en in stand te houden.
(5) Ik wacht op den terugkeer van den Heer
Directeur Generaal Rulot om de ontworpen ver
gadering te beleggen.
In December 1936 beloofde de Minister van
Verkeer reeds deze vergadering... nieuwe belof
ten in Februari, Maart tot op 8 Juli 11. en nu
komt men ons wijs maken er wordt gewacht op
den terugkeer van den Heer Rulot. Was dit ook
het geval in Februari of in April Deze afwe
zigheid is enkel en alleen een nieuwe gelegenheid
om tijd te winnen. Wij weten aldus dat de Heer
Directeur Rulot aangesteld werd om de vergade
ring in het Kabinet bij te wonen. Als er een
tweede afgevaardigde der N. M. B. S. bij dit
onderhoud zal tegenwoordig zijn wij duiden
hem van nu reeds aan Heer Demaret, Algemeen
Opziener der autobusdiensten...
Afwachten... doch niet gerust voor volledige
voldoening geschonken wordt. Wij moeten ons
treinverkeer onder vorm van railauto's terug
krijgen. De halsstarrigheid en koppigheid van
zekere ambtenaren om het systeem-type, elders
niet in voege, in onze streek te behouden, moet
gebroken worden.
Wij nemen niet aan dat de Minister van Ver
keer, Voorzitter van den Raad van Beheer der
N. M. B. S., door zijn houding, de niet te ver
rechtvaardigen handelwijze van zekere leden
zijner administratie en der Directie der N.M.B.S.
zou goedkeuren en beschermen.