Naaimachienfabriek Pour la Restauration du Canal YPRES - COMINES S.A. VITTORIO NECCHI Pavia (Italië) ONZE SCHEEPVAART Uitslag van het Kampioenschap van Yper voor Trottinetten Donderdag laatst verreden Examen van den Staat voor de Vierde Craadklassen te geven en alzoo de belangen der gansche be volking en de rechten der gansche streek met de voeten te treden. Sedert drie eeuwen hebben wij hier te Yper, aan het hoofd van ons gemeentebestuur, burge meesters gehad die openlijk en krachtdadig voor de verwezenlijking en later voor het herstel der vaart Yper-Komen optraden en onder deze bur gemeesters bevonden er zich mannen die. door hun geleerdheid, wijsheid, schranderheid of an dere gaven neg, beroemd geworden zijn en waar op Yper nu nog met recht fier op gaat. Al deze burgemeesters waren niet alleen bewust van hun plicht in het uitoefenen van hun openbaar ambt alle persoonlijke zienswijzen van kant te laten om uitsluitend en alleen maar de tolk te zijn der meerderheid hunner onderhoorigen, maar waren daarbij nog stellig overtuigd de belangen hunner stad en streek te dienen met voor de vaart Yper- Komen te ijveren. Het bewijs hiervan vinden wij in een rede voering die de Heer burgemeester Jan Vander- ghote uitsprak ten stadhuize van Yppr, op 29 Juli 1933, ten tijde dat hij nog openlijk voor de vaart Yper-Komen dierf optreden, en waarin hij aan eenige tusschenkomsten herinnerde die de vroe gere stadsbesturen van Yper ten voordeele der vaart deden. Zoo lezen wij onder meer in deze rede dat de Heer burgemeester Van der Stichele, sprekende over de vele moeilijkheden en de aangewende stappen voor de vaart Yper-Ko men, in het jaarverslag van 1839 geschreven heeft Nooit zijn wij meer in gevaar geweest ons voor altijd deze hoop te zien ontrukken Deze woorden schetsen uitermate goed den toen heerschenden geest en toonen aan dat onze vroe gere burgemeesters zich geenszins door de opge worpen moeilijkheden lieten ontmoedigen, maar integendeel zich beijverden om ze te overwinnen, iets waarin ze, dank hun krachtdadig en stand vastig optreden, ten volle geslaagd zijn, gezien de vaart vóór den oorlog volledig voltooid was en, ware het niet geweest van die noodlottige brug van Hollebeke, sedert lang reeds voor de scheep vaart had geopend geweest. Nu *echter zien wij dat de burgemeester van Yper schijnt onverschillig te zijn geworden aan de vaart Yper-Komen, dat hij in 't geheim met den H. Minister van Openbare Werken en zijne ingenieurs onderhandelt en beslist zonder reke ning te houden van den algemeenen wensch der bevolking, noch van het advies der andere be langhebbende gemeentebesturen. Mocht deze motie van Komen aan den Heer burgemeester van Yper het verkeerde zijner han delwijze doen inzien en den Heer Merlot, Minis ter van Openbare Werken, doen inzien hoe slecht hijingelicht werd en doen begrijpen dat, met zooals zijn voorganger, den Heer Minister De Man, het herstel der vaart Yper-Komen te be sluiten, hij alzoo aan den wensch van gansch de streek zou voldoen. Une motion du Conseil Communal de Comines Le Conseil Communal de Comines vient d'é- mettre en sa séance du 27 Juillet dernier, et ce a l'unanimité de ses membres, le vceu suivant Administration Communale de Comines. Extrait du registre aux délibérations du Conseil Communal. Séance du 27 Juillet 1937. Sont présentsMM. Dujardin M., Bourgmestre-Pré- sidentTaillieu Jér., Minnekeer A., Demuysere L., Casier G., Devos H., Deweer P., Morel L. et Liephout J., ConseillersGér. Vanneste, Secrétaire Le Conseil Communal de Comines réuni en séance publique Après avoir examiné la question de la restauration du canal de Comines a Ypres, a la suite de la visite de Monsieur le Ministre des Travaux Publics, le 21 Juin, ayant pris connaissance dans le journal d'Ypres du compte rendu des discours prononcés a la réception a l'Hötel de ville Fait confiance et appuie vivement l'intervention de la Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres en faveur de la restauration du Canal S'émeut de l'appréciation et de la proposition de Monsieur le Ministre de surseoir a cette restauration Ne peut considérer satisfaisant une compensation par des travaux divers en faveur de la ville d'Ypresloin d'être opposé a ces travaux, il considère que la ville d'Ypres pourrait obtenir ces améliorations en compen sation des multiples établissements qui ne lui sont pas restitués depuis la guerre (Halles, caserne, école d'é- quitation, de bienfaisance etc.) Quant au canal, il présume que c'est un bien com- mun a toute la région Ouest de la Flandre, qui ne peut être sacrifié a l'avantage d'une seule ville Considère que c'est dans l'achèvement du canal Comines-Ypres, qu'est basé tout l'espoir de la prospérité de ia partie Ouest de la Flandre, qu'en raison des souf- frances et des sacrifices supportés énergiquement du- rant 4 longues années de guerre pour la vitalité de la Belgique, qu'en raison du droit d'égalité c'est l'unique région qui se trouve privée de ses moyens pour favo- riser son commerce et son industrie. En conséquence, au nom de toute la population de Comines, comprenant plus de. 8000 habitants, le Con seil Communal a l'unanimité émet le vceu, Monsieur le Ministre des Travaux Publics, de poursuivre l'ceuvre de la continuation de la restauration immédiate du canal, suivant les promesses de ses prédécesseurs, et prie Monsieur le Ministre, d'agréer l'hommage de son Ypres, le 31 Juillet 1937. profond attachement et de sa haute reconnaissance. Pour extrait conforme Par ordonnance Le Secrétaire. Le Bourgmestre, Gér. Vanneste. M. Dujardin. Aussitöt que la Chambre de Commerce et d'In dustrie d'Ypres fut en possession de eet ordre du jour de I'administration Communale de Comines, qui donne ainsi a nouveau l'exemple aux autres communes intéressées, elle lui adressa la lettre que voici Chambre de Commerce et d'Industrie d'Ypres A Messieurs les Bourgmestre, Eehevins et Membres du Conseil Communal de Comines. Messieurs, Nous vous accusons réception de votre lettre du 30 Juillet, contenant l'ordre du jour voté a l'unanimité de vos membres en séance publique du 27 Juillet. Cet ordre du jour constitue pour notre action une marque de confiance, a laquelle tous les membres de notre Chambre de Commerce et d'Industrie seront trés sensibles, et un encouragement a mener la lutte pour la restauration du canal Ypres-Cjomines jusqu'a la com pléte victoire. tache a laquelle notre comité ne faillira pas. Nous vous prions d'agréer. Messieurs, l'expression de nos meilleurs sentiments. Pour le Comité Le Secrétaire, Le Président, Ed. Toussaert. H. Vermeulen. L'Administration Communale de Comines par- tage done entièrement notre opinion au sujet de l'attitude de I'administration Communale d'Ypres et particulièrement de M. le bourgmestre Van- derghote, qui semblent enclins tous deux a aban- donner la restauration du canal d'Ypres a Co mines pour obtenir de prétendues compensations qui ne peuvent en aucune fagon remplacer le canal. A Comines aussi on est d'avis qu'Ypres seule ne peut décider du sort du canal, pour lequel tous les bourgmestres qui se sont succédés ici a Ypres de puis trois siècles ont travaillé, et nul doute que l'exemple de Comines ne soit suivi a bref délai par d'autres administrations communales qui ont aussi a cceur le bien-être général et la prospérité de toute notre région. Nous remercions le Conseil Communal de Co mines pour son beau geste et pour l'appui pré- cieux qu'il nous donne dans notre lutte pour la réalisation si ardemment désirée de la liaison Yser-Lys. Eerediploma ter Wereldtentoonstelling 1935 Brussel. Alle stukken gechromeerd. Levenslange waarborg. ROND SPOEL RS. 1Rotatieve Handma- machien met koffer Fr. 495 ROND SPOEL RS. 2 Rotatieve, volledige machien op trapstel met koffer Fr. 750 VIBRANTE V. 5Moderne naaimachien, invallende kop, met 3 schuifladen, tafel in prachtnotelaar Fr. 1.050 CENTRAAL BOBYN B. I.Zeer zware Kleermakersmachien Fr. 1.200 NAALDEN Extra kwaliteit 5 Fr. per dozijn. Koopers oogen open A. U. B.Komt zien om U te overtuigen bij CAMIEL VERFAILLIE, Meenensteenweg, 115, YPER - Tel. 476. Alle herstellingen 50 goedkooper als elders. Indien geene voldoening, de m^chienen worden terug genomen. Ernstige agenten gevraagd. Binnengevaren v Maandag 2 Oogst 1937, de Minho(schipper Ber nard) met 110 ton grint voor aannemer Petillion. Boe- zinge. Dinsdag 3, de Stilla Juvans(schipper Florijn), van de beurt Met Zorg met 70 ton beurtgoed voor verscheidenen de Elza (schipper Vancauwenber- ghe) met 40 ton beurtgoed voor verscheidenen. Woensdag 4, de 't Nieuw leper(schipper Van den Bossche) met 200 ton graan voor M. Vandeputte, leperde Vailland (schipper De Weerdt) met 200 ton kolen voor M. Vanoverberghe, leper. Donderdag 5, de Stikkelstad (schipper Keerschie- ter) met 136 ton kolen voor M. De Geest. leper. Weggevaren Donderdag 5 Oogst 1937, de Stilla Juvans (schip per Florijn), van de beurt «Met Zorg», met 35 ton beurtgoed voor verscheidenende Elza (schipper Van Cauwenberghe) met 60 ton beurtgoed voor ver scheidenen. (UI SNELHE1DSKOERS Jongens van 7 jaar 1. Scherre Gaston 2. Desramault Jaak 3. Platteeuw Roger. Jongens van 8 jaar 1. De Hollander Jacques2. Van Neer Marcel3. Wullepit Lucien4. Mortreu Guy5. Trésy René 6. Vanderghote Gerard. Jcngens van 9 jaar 1. ex-aequoSoetaert Emile en Meheu3. Claeys Roger4. Sys Oswald 5. Wolters Lucien 6. Ossieur Marcel7. Decroix Marcel8. Schoonheere Roger. Jcngens van 10 jaar 1. Hollebeke Marcel2. Gantois Willy3. Sansen Roger4. Holvoet Jacques5. Wyliemins Fernand 6. Vermeeren Daniel; 7. Vanraes Jean 8. Grimthelprez Luc. Meisjes van 7 en 8 jaar 1. Depoorter Raymonde2. Cottegnie Suzanne3. Carnier Suzanne. Meisjes van 9 en 10 jaar 1; Herremans Eliane 2. Kerremans Jacqueline 3, Alle man Maria. De twee jeugdige kampioenen, die elk een trottinette wonnenMarcel Hollebeke en Raymonde Depoorter. Fond koers (Jongens) 1. Hollebeke Marcel2. Soetaert Emile; 3. Wolters Lu cien 4. Ossieur Marcel5. Decroix Marcel6. Claeys Roger. Fond koers (Meisjes) 1. Depoorter Raymonde2. Herremans Eliane3. Kerremans Jacqueline 4. Alleman Maria 5. Carnier Suzanne6. Cottignie Suzanne. Loting (onder de niet winnende deelnemers) Deze prijzen mogen ten stadhuize afgehaald worden. 1. Devos Jacques 2. Viaene Noël3. Degeest Frans 4. Vandekerckhove 5. Cocle Paul6. Cocquyt Robert 7. Riem Antoon8. Braem René; 9. Timperman Jacques; 10. Vandenbossche Jean-Pierre; 11. Desegher Roger. Prachtige uitslagen der Gemeentescholen van het Kanton leper Beselare Algemeene vakken Tweede taal op 375 p. op 80 p. Soenen Jeroom 300 70 Berteloot Luc. 291 66 Jacques Jules 291 60 Vermeulen Jos. 288 58 Noppe Gerard 282 52 Costeur Hendrik 273 56 Desmet Maurits 269 69 Bauwens André 267 57 Degraeve André 247 60 Komen (Jongens) Algemeene vakken Tweede Eeckhoute Jerome 273 76 Vanhee Simon 270 Garreyn Marcel 263 75 Vanhee Roland 256 Dubois Jean 255 40 Dujardin Paul 253 40 Buyse Leon 247 68 Braekman Oscar 243 Pattyn Roger 238 Meesen Algemeene vakken Tweede op 335 p. op 80 p Blondel Denis 242 69 leper St Niklaasstraat (Looie) Zie uitslagen verder in dit blad bij het Feest van den Bond van het Officieel Onderwijs, leper Bijselstraat, (Fricadellen) Zie uitslagen verder in dit blad Zantvoorde (Jcngens) Algem. vakken Tweede taal op 375 p. op 80 p, Leroy Daniel 272 45 Carreyn Remi 264 44 Coudron Henri 261 53 Elslande Daniel 260 50 Cardoen Marcel 250 Zillebeke (Jongens) Algem. vakken Tweede taal Clarysse Gaston 289 - 49 Blankaert René 281 15 Malfait Maurice 275 64 Notredame Albert 268 59 Bouciqué Frans 259 64 Bostyn Henri 229 59 Zonnebeke (Jongens) Algem. vakken Tweede taal Meeuws Gaspard 273 50 Castrique Jules 268 43 Vermeulen Georges 268 54

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 2