Het Ypersche - 2"' Bijvoegsel - La Région d'Ypres SCHOENEN ■T GROEN HUIS Chaussures "TPH MAISON VERTE VOOR AL UWE GLASWERKEN CAMILLE ROSSEY VAN WEEK TOT WEEK Naamdagen. Zon. Maan. Herdenkingen. Om na te denken. Laatste nieuwe modellen 30, Dixmudestraat, YPER. Geniet van onze voordeelige prijzen 30, Rue de Dixmude, YPRES. Profitez de nos PRIX AVANTAGEUX St Jozefs Vrije Beroepsschool, Yper Stad Yper .- Nijverheidsschool WENDT U TOT HET VERMAARD HUIS 4 0, Hondstraat, 40- YPER Bijzonder gekend voor zijn KUNSTGLASWERKEN in KOPER en LOOD VOOR KERKEN, OPENBARE GEBOUWEN EN MEUBELS. groot ALGEMEENE GLASHANDEL klein van 14 tot 20 Augustus 1937. Zaterdag 14 AugustusAthanasia, Malvina. Zondag 15 Augustus Maria Hemelvaart. Maandag 16 Augustus Joachim, Rochus, Hyacinthus. Dinsdag 17 Augustus Bertrandus, Rogatus. Woensdag 18 Augustus Helena, Agapitus. Donderdag 19 Augustus Ludovicus. Vrijdag 20 Augustus Bernardus, Samuel. Zaterdag 21 AugustusAnastasius, Privatus. Zondag 22 Augustus Philibertus, Themotheus. Opgang Ondergane Zaterdag 14 Augustus 5 U. 42 20 u. 07 Zondag 15 Augustus 5 u. 44 20 u. 06 Maandag 16 Augustus 5 u. 45 20 u. 04 Dinsdag 17 Augustus 5 u. 47 20 u. 02 Woensdag 18 Augustus 5 u. 48 20 u. 00 Donderdag 19 Augustus 5 u. 49 19 u. 58 Vri jdag 20 Augustus 5 u. 51 19 u. 56 Nieuwe Maan6 Augustus te 3 u. 37 m. Eerste Kwartier14 Augustus te 3 u. 28 m. Volle Maan 22 Augustus te 1 u. 47 m. Laatste Kwartier28 Augustus te 24 u. 54 m. Nieuwe Maan 4 September te 23 u. 53 m. 14 Augustus 1936De Fransche vlieger Détré bereikt met zijn vliegtuig een hoogte van 14.836 meter. Hij heeft daarmee het wereldhoogterecord op zijn naam gebracht. 15 Augustus 1936De bekende Italiaansche schrijf ster Grazia Deledda te Rome overleden. In 1926 werd haar de Nobelprijs voor Letterkunde toegekend. Vele van haar werken zijn in het Nederlandsch vertaald. Zij werd den 9" October 1875 te Nuoro op het eiland Sar dinië geboren, waar zij als eenig onderwijs de Volks school volgde. 17 Augustus 1936De Poolsche regeering kondigde scherpe maatregelen aan tegen de bladen, die zich aan leugens te buiten gaan. Het zal voortaan niet meer bij in beslagneming van de gewraakte bladen blijven, maar de schrijvers van de lasterlijke artikelen en berichten zullen zooals hun informatoren, naar het concentratie kamp Bereza Kartuszka worden opgezonden. 18 Augustus 1936Joe Louis overwon den oud-wereld kampioen zwaargewicht Jack Skarkey te New-York, in de derde ronde door knock-out. 19 Augustus 1936In het Belgisch leger doen zich in cidenten voor, zoodra de miliciens 1935 vernemen dat nu ze weldra moeten afzwaaien hun diensttijd nu nog met 5 maanden is verlengd. 20 Augustus 1936 Staking in het mijngebied te Luik, door ruim 7000 mijnwerkers. Gebrek kweekt altijd bitterheid en haat, Omdat de mensch zijn deugden niet verstaat. En toch, een zaak, die men onmogelijk dacht, Is vaak door nood tot werk'lijkheid gebracht. Stoutmoedigheid van ziel komt daaruit voort Kloekheid en vlijt, die ons tot handlen spoort. Voorzichtigheid en wilskracht wordt ons deel. En met geduld gedragen, leert het veel. (Dryden). Niet elke ramp is een vloek, en vroege tegenspoed is dikwijls een zegen. Moeilijkheden, die wij hebben overwonnen, zijn ons niet alleen tot leering, maar ster ken ons in onze toekomstige worstelingen. (Sharpe). Armoede is het zesde zintuig. (Duitsch spreekw.) De beste wijsheid is een vast besluit. (Napoleon I). (Nadruk verboden). P. B. Alle slacli van (O) NMMMMMMMMfcSMMMMMMMMMMMMMMM en t otiH genree Les derniers nouveaux modèles (O) Plechtige proclamatie en uitreiking der diploma's De Beheerraad en het Bestuur der St Jozefs Vrije Beroepsschool, Yper, hebben de eer de achtbare lezers van dit blad uit te noodigen tot de plechtige proclamatie en uitreiking der di ploma's aan de leerlingen der dagvakschool, me taal en houtbewerkersafdeeling en aan de leer lingen der afdeeling coupe en confectie op Maan dag 16 Oogst, te 4 uur stipt, in de feestzaal van het Christen Volkshuis, St Jacobsstraat, 30, Yper. Vrije ingang en iedereen welkom. TEEKENEN, BOUW- EN BEELDHOUWKUNDE SCHILDERKUNST MEKANIEK TEEKENEN toegepast op de Nijverheid. PLECHTIGE UITDEELING DER PRIJZEN aan de bekroonden van het Schooljaar 1936-1937. De plechtige prijsuitdeeling aan de 158 leerlingen der Nijverheidsschool van Yper had Maandag, 2 Oogst 11. plaats onder groote belangstelling, in den Stadsschouw burg. Deze plechtigheid was vereerd met de aanwezig heid van de heeren Lemahieu, Delahaye en Van der Mersch, schepenen den heer Clinckemaille, arrondisse mentscommissaris den heer Missiaen, volksvertegen woordiger Jufvr. Cornillie, gemeenteraadslidden heer Bouquet, voorzitter der Commissie van Openba ren Onderstandden heer Vermeulen, voorzitter der Handels- en Nijverheidskamer den heer Ingenieur H. Vanderghote en den heer Bossaert, leden van den Be heerraad den heer Versailles, gemeentesecretaris en schrijver-schatbewaarder der Nijverheidsschoolden heer Bollingier, provincieraadslid den heer Denaegel, bestuurder der Stadsjongensschoolden heer Gits, stadsbouwkundigeden heer Antony, bibliothecaris en verders nog van overtalrijke vrienden, belangstel lende ouders en oud-leerlingen. Lieten zich verontschuldigen de Heer Vanderghote, burgemeesterde Zeer Eerwaarde Heer Socquet, be stuurder der St Jozefs Vrije Beroepsschool, en de Heer Gruwez, voorzitter der Harmonie Ypriana. Bij het spelen van het Vaderlandsch lied deden de overheden hunne intrede en namen plaats op het tooneel. Heer Jos. Van der Mersch, de ijverige voorzitter van den Beheerraad der school, opende de plechtigheid met hulde te brengen aan de nagedachtenis van den Heer Ingenieur-Architect Jules Coomans, den onvergetelij- ken gewezen bestuurder der school. Hij verheerlijkte dezes werk, dat er op gericht was het nijverheidsonder wijs op stevige gronden te vestigen, steeds verder uit te breiden en steeds hooger te richten naar schoonheid, welke moest stralen uit alle werken van den stielman. Aldus heeft Heer Coomans een gansch leger van ver fijnde stielmannen en kunstenaars gevormd, welke de samenleving verrijken. De Heer schepen herinnerde verder aan het schoon en verdienstelijk verleden van den Heer Coomans, aan zijn roemvolle en kunstrijke loopbaanwees op de onschatbare diensten welke de overledene bewezen heeft in 't bijzonder tijdens den heropbouw van de stad Yper met haar praalgebouwen, en eindigde met de leerlingen aan te zetten een blij vend aandenken van den afgestorvene te bewaren. Daarna kwam Heer G. Delahaye, schepen van Open bare Werken, aan het woord en hield volgende aan spraak Mevrouwen, Mijne Heeren, Ons Vaderland heeft sinds eenige jaren reuzenstap pen gedaan op den weg van den vooruitgang tot het verspreiden van het Beroepsonderwijs. De teekenscholen, beroeps- en nijverheidsscholen groeien gedurig aan. Eenieder volgt met aandacht en spanning het voortdurend uitbreiden van het onderwijs der ambachten, meer en meer worden er grootere som men aan besteed. Deze krachtige werking, welke wordt vastgesteld, is toe te wijten aan de leiding van het Hooger Beheer der scholen, dat overal hetzelfde grondprinciep verspreidt. Het Ministerie, de provincies, en inzonderheid onze provincie, hebben begrepen dat de verbetering van het technisch onderwijs een der bijzonderste oorzaken is van de uitbreiding der nijverheid. Het beroepsonderwijs moet de werking der nijverheid steunen en aan den aanbieder het maximum van kracht en opbrengst bezorgen. Men moet in het bijzonder medewerken tot de tech nische aanleering en tot de zedelijke opleiding der leergasten. Eenieder moet beseffen wat de Nijverheidsschool is, wat zij moet worden en welk nut er uit hare lessen moet voortspruiten. Het onderwijs der Nijverheidsschool wordt zoo gege ven, dat het ten bereike der werkende klasse en ook ten bereike van den middenstander staat. Het heeft voor doel den jongen een kunst en weten schappelijke geleerdheid te geven, welke hij in het werkhuis niet kan bekomenzijn geestvernuft te ont wikkelen door hem de algemeene regelen of wetten te doen kennen, door hem in theorie praktische midde len te verschaffen om de economische waarde van zijn werk te vermeerderen en zoodoende zijn maatschap- pelijken en geldelijken stand te verbeteren. In de Nijverheidsschool is de reeks leergangen ver bonden met de verschillende ambachten die op het ge bouw en op de machinenbouw betrek hebben. Welke zijn de redenen die zoo machtig bijgedragen hebben tot het uitbreiden van het beroepsonderwijs 1*') Wij zien het aloud systeem van leerlingenschap langzamerhand verdwijnen, niettegenstaande het Staats bestuur overal tracht het leerlingenwezen aan te moe digen. Eertijds had elke baas bij zijn werkbank een leer gast, aan wien hij gemoedelijk al de kundigheden van zijn vak en al de geheimen van het ambacht aan leerde. De leergast werd op vaderlijke wijze behan deld, misschien soms als kind van den huize. Maar heden kan dat niet meer. De meester moet zelf dag aan dag scharrelen en wroeten om de twee eindje:- t'einden 't jaar aaneen te knoopen. De meester en werk man zijn veel van elkander verwijderd, en de baas kan dat onderricht zelf niet meer geven. Zoo komt het dat leerjongens na vier of vijf jaar fcijna allen mogen gerangschikt worden onder het leger der ongeschoolde arbeiders. Een tweede reden om het beroepsonderwijs te on dersteunen is de volgende De verdeeling van den arbeid wordt door de heden- daagsche nijverheid op zulke wijze benuttigd dat de werkman zich verplicht voelt enkel het mechanisch of altijd hetzelfde handwerk te doen. Hoe kan hij dan zijn stiel kennen, indien hem niet eerst in theorie al de onderdeelen van zijn ambacht worden onderwezen De school helpt den jongen leergast, zij vervolledigt en vergemakkelijkt zijne opleiding, zij laat hem toe op geoefende wijze kennis te maken met de eenvoudigste en beste manier van werken, zij laat hem toe de beste principes te vatten, welke de basis moeten vormen van zijn werk. Het volstaat niet dat het Staatsbestuur, de Provincie, alsook het lokaal bestuur hunnen plicht kwijten, de werking der inwoners en nijveraars moet ertoe bijdra gen dat de school op algemeene wijze aan de behoeften der ambachtslieden kan beantwoorden. Het werk. gelijk hetwelk, kan verbeterd worden door een doelmatig onderwijs. De wetenschap en de teekenkunst brengen aan de nederigste ambachten nieu were en rationeeler handelwijzen, en meestendeels betere oplossingen van problema's die in de praktijk voorkomen. De vakkennis van werklieden en kleine burgers vor men, is hun eergevoel en eigenliefde verheffen, is hun verstandelijk genot vermeerderen, is in het te stoffelijk werk meerderen geest inbrengen. De school alleen kan het werk meer vruchtbaar maken, door het in werking stellen van de kennis en van de kunst die als den grondslag zijn van nijverheid en ambacht. In een woord men moet trachten bedrijvige en ge leerde werklieden te vormen. Vooraleer te eindigen, acht ik het mij ten plicht een woord van dank toe te sturen aan de heeren van de besturende Commissie, die allen onverpoosd medewer ken tot de verheffing dezer nuttige instelling. Ook de Heeren Bestuurder en Leeraars verdienen allen lof voor hun toewijding en bekwaamheid. Ik breng hun allen dank voor de verbeteringen welke zij reeds hebben verwezenlijkt en eindig met den wensch dat de Nijverheidsschool van Yper moge groeien en bloeien tot welzijn van stad, tot welzijn van haar bevolking. Deze rede werd door algemeen handgeklap begroet. Daarop volgden twee puike muziekstukken, door Mijnheer Decadt uitgevoerd. Vervolgens kwam de Heer Bestuurder aan het woord. Hij sloot zich aan bij de hulde gebracht door den Heer Voorzitter aan de nagedachtenis van Heer Coomans, en sprak in dezer voege Mevrouwen, Mijne Heeren, Bij deze plechtigheid reken ik het mij insgelijks ten plicht hier uitdrukking te geven aan de gevoelens van droefheid, van wegens het onderwijzend personeel en leerlingen, over het afsterven van den Heer Ingenieur COOMANS, den algemeen bekenden en zeer gewaar- deerden gewezen bestuurder der Nijverheidsschool en Eere-Bouwmeester der Stad Yper. Mijnheer COOMANS was de bestuurder die geëer biedigd werd om zijn toewijding en om zijn talenten hij. won niet alleen het vertrouwen van zijn leerlingen, maar ook hunne erkentelijkheid. Ontzaggelijk veel en belangrijk werk heeft hij voor de Nijverheidsschool en de stad Yper verrichtzonder andere verdienstelijke personen tekort te doen, mag hij gerust de ziel ervan genoemd worden. Zijn talent en zijn ondervinding als bouwkundig Ingenieur verzekerden hem de eereplaats onder zijne collega's. Daarop werd door al de aanwezigen, rechtstaande en ingetogen, een minuut stilte bewaard. Vervolgens gaf de Heer Bestuurder een kort verslag over het verloopen schooljaar, waarin hij onder meer meldde dat er, met het bedrag der inkomsten van de fondatiën der Heeren Ceriez, Merghelynck en Vanden- bussche, alsook met de gifte van het Leo Lootensfonds nuttige vakboeken werden aangekocht, ter aanmoedi ging der meest verdienstelijke leerlingen. De Heer spreker hield verder een zaakrijk betoog over TEKORT AAN GESCHOOLDEN waarin hij onder andere deed uitschijnen dat het drin gend noodig is de opleiding van alle jonge vaklieden in het technisch onderwijs met kracht ter hand te nemen, dat langs alle kanten voor de verschillige takken der voortbrengst de roep uitgaat naar geoefende en ge schoolde arbeiders welke ze niet kan ontberen, dat het nijpend tekort aan geschoolde arbeidskracht de voort brengst lam legt en zelfs uiterst schadelijk voor haar maakt, dat een ontwikkeld, goed onderlegde jeugd, en van algemeene kennis voorzien volk klaar moet staan om het werk, dat door de crisis werd neergehaald, weer krachtig op te bouwen verder voor wat het eigenlijk beroepsonderwijs betreft, men niet overdrijft, wanneer men zegt dat daarin de redding ligt van de arbeiders klas en van de voortbrengst der goederendat het onderwijs in de Nijverheidsschool, waar de leerjon gens de theorie en de princiepen der techniek aaniee-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 9