HOFBOUWTENTOONSTELLING
GROOTE WEDERLANDSCHE
-FOOTBALL-
in de Stadshalle en de Vleeschhalle te Yper
Zondag 12, om 12 n.OFFICIEEL BEZOEK van den Hr BAELS, Gonvernenr der Provincie West-Tlaanderen.
Cinema Flora
Zaterdag 11, Zondag 12 en Maandag 13 September 1937
18 JAAR, N 21 21 OOGST 1937
18 ANNÉE, N 21 21 AOUT 1937
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d Ypres
KONINKLIJKE HOFBOUWMAATSCHAPPIJ WERK VAN DEN AKKER - YPER
met cle medpuerking van <le IMationale Dahlia Maatschappij
STAD YPER
De Burgemeester der Stad Yper heeft
de eer zijne medeburgers ter kennis te
brengen dat de Heer Gouverneur der
Provincie West - Vlaanderen te Yper
zijne blijde intrede zal doen op Zondag
12 September aanstaande.
De inwoners worden vriendelijk ver
zocht op voormelden dag hunne huizen
te willen bevlaggen.
Yper, den 16 Augustus 1937.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Zondag 22 Augustus 1937
C. S. YPER - juniors - S. K. ROE5ELAERE
C. S. YPER -- 111 Sp. - POPER1NGHE
De nieuwe Statie van Yper
en het vraagstuk van het wegverkeer
Yper
RÉVOLTE AUX
INDES
LE DÉMOLISSEUR
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
ORGAAN DER VEREENIGING DER GETEISTERDEN
ORGANE DE L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 18 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle BeUische postkantoren.
Tel. 500 35 ct. het nummer
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement 18 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
35 ct. Ie numéro Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
K.B.V.B.
YPERSCH STADIUM
1937-1338
om 9 uur
om 11 uur:
ingang 1,50 fr. voor de twee matchen.
Lidkaar ten niet geidig.
De grootste voortbrengst in België en de
tweede grootste in g^nsch de wereld behoort aan
chicorei PACHA, dank aan haar wonderbare
droge, sterke en samengeperste hoedanigheid. Zij
kost slechts enkele centiemen meer.
wmiiHPUMP-1 Mnnpu'H1"! 'in in urn nninmnpi>nipiin»iiT-~i
Sedert het bezoek van den Heer Minister Mer-
lot aan Yper, is er spraak hier enkele groote wer
ken uit te voeren, en onder meer werd beloofd dat
Yper eindelijk een nieuwe statie zal krijgen in
vervanging van het gebouw dat hier door den
oorlog vernield werd.
Nu dat het wegverkeer met den dag belang
rijker en drukker wordt, stelt zich het vraag
stuk het toerisme zooveel mogelijk te vergemak
kelijken en te bevorderen. Reeds werden in ons
land met dit doel nieuwe en breede autobanen
aangelegd, andere nog zullen volgen, en tal van
wegen worden rechtgetrokken en verbeterd. Doch
dit is niet voldoende, want, zonder nog gewag te
maken van het gevaar dat zij opleveren, bestaan
cr nog tal van spooroverwegen die het verkeer
grootelijks belemmeren. Zoo hebben wij hier te
Yper, aan weersKanten de statie, twee spoorover
wegen die voor de noodzakelijkheid van den
spoordienst soms lang gesloten blijven en alzoo
het verkeer op twee belangrijke banen, name
lijk den Vlamertinghesteenweg en Dickebusch-
steenweg, op sommige oogenblikken van den dag
afsluiten.
Tijdens het bezoek van den Heer Minister Mer-
iot werd die kwestie ter plaats besproken door de
heeren ingenieurs die den minister vergezelden.
Allerhande voorstellen werden geopperd, zoo on
der meer van een nieuwe baan die den Dieke-
umpiuipipupi
VANAF VRIJDAG 20
Twee meesterstukken
net Ronald Colman en Loretta
'oung in de meest dramatische
n geweldige gebeurtenissen uit
e verovering van Indië door
ngeland.
'ranschsprekend met Vlaamsche
ondertitels.
Iet meesterstuk van Jack HOLT.
Men begint met den
athé-journal.
CINDERS NIET TOEGELATEN.
buschsteenweg en den Vlamertinghesteenweg
met den Veurnesteenweg zou verbinden, of ook
nog de Vlamertinghesteenweg en Dickebusch-
steenweg onder de spoorlijnen aan te leggen.
Deze gedachten werden natuurlijk niet lang
weerhouden, want zij veronderstelden dat de
vaart Yper-Komen zou gevuld worden, wat on
aanneembaar is, en hielden ook geen rekening
met de thans langs deze wegen bestaande hui
zen die alsdan meest allen hadden moeten ontei
gend en afgebroken worden.
Doch waarom zou die kwestie niet op een an
dere wijze opgelost worden, en namelijk op de
zelfde manier zooals er voor de statie van Gent
St Pieters te werk gegaan werd en zooals het
thans ook te Kortrijk gevraagd wordt Ware
het zoo moeilijk de spoorlijnen hier bij de statie
zoodanig te verhoogen dat zij boven den Vlamer
tinghesteenweg en Dickebuschsteenweg zouden
loopen Dit ontwerp is niet nieuw en zelfs, zoo
het schijnt, zou het reeds sedert lang verwezen
lijkt zijn had de oorlog niet losgebroken. Gezien
de statie nu toch moet herbouwd worden, waar
om ze dan niet van eerst af inrichten derwijze dat
hier die twee zoo nadeelige spooroverwegen kun
nen vermeden worden Men maakt sedert eeni-
gen tijd zooveel gewag van compensaties die ons
zullen gegeven worden in ruil van hetgeen Yper
door en sedert den oorlog verloor. Het herbou
wen der statie zelf kan niet als compensatie die
nen, want dat is oorlogsschade en Yper heeft het
recht zooals vóór den oorlog een statie te bezit
ten. Maar de verbeteringen die men er gebeur
lijk zou aan toebrengen, en zoo onder meer de
verhooging der spoorlijnen, dat ware een com
pensatie die de Staat aan Yper zou kunnen geven.
Zoodoende zou hier een uiterst nuttig werk ver
richt worden, zonder dat de stad verplicht zou
zijn in die bijkomende uitgaven tusschen te ko
men, daar zulks reeds een eerste afkorting ware
op al hetgeen zij te goed heeft voor de door haar
geleden verliezen.
Die werken zouden kunnen samengaan met het
herstel der vaart Yper-Komen en de ophooging
der spoorlijnen geschieden met den grond voort
komende van de vaartwerken. aldus twee vliegen
met een lap slaande.
Wij onderwerpen dit gedacht aan het stadsbe
stuur van Yper en aan allen die bij de te nemen
beslissing aangaande den heropbouw der statie
betrokken zijn. Mochten zij dit verwezenlijken
dan zouden zij een schoon en nuttig werk ver
richten en vermijden dat zulks later ten koste
dan van nog veel grooter geldopofferingen zou
moeten gedaan worden. Nu het nog tijd is, dient
die kwestie, ons inziens, met de meeste aandacht
onderzocht te worden.