OORLOGSMUSEUM
Het=Huis=MA^AN
Koloniale Loterij
3
HET TREINVERKEER
«IEPER-ROUSSELARE»
Motie van den Gemeenteraad van
Poperinghe
GOEDENDAG, MIJNHEER!
VAN 'T IEPERSCH
SAILLANT!
Oorlogsmuseum van 't lepersch Saillantingang Boomgaardstraat.
Handels- en Nijverheidskamer van Yper
Koninklijke Hofbouwmaatschappij,
Yper
3, Boterstraat, YPER
bericht zijn geachte klienteel, dat het,
in tegenstrijd met sommige verspreide
valsche geruchten, zich voorts gelast
met het
OVERTREKKEN en HERSTELLEN van
REGENSCHERMEN en HOFPARASOLS.
Het Huis MATTAN levert heel ver
zorgd werk aan zeer voordeelige prijzen.
Leening der Verwoeste Gewesten
Nieuwe Leening van het
GEMEENTEKREDIET van BELGIE
Interest 4
LEON GRILLET
Meenenstraat, 31 - YPER
De 9de Snede van 1937 der
Grijze Biljetten Plan B.
DE FORTUIN IN T VOORUITZICHT
VOOR 50 FRANK.
Opgedragen aan
M. H. Jaspar, Minister van Verkeer,
bij zijn terugkeer uit verlof.
Einde Juli 1. 1. hebt U twee onzer volksverte
genwoordigers zeer beleefd ingelicht dat Uw be
zigheden U toen niet toelieten de beloofde ver
gadering in Uw Kabinet te beleggen en dat U
zich zoudt veroorloven enkele dagen welverdien
de rust en verlof te nemen.
Tijdens Uw rustdagen en kommerloos verblijf
aan De Zoute hebben wij U niet willen lastig val
len en ook geen oorzaak tot stoornis in Uw zo
merverblijf willen zijn. Evenmin hebben wij
willen aandringen bij het Departement van Ver-
- keerswezen, ook niet bij Uw privaat-secretaris,
de redenen hiervan kunt U maar best vermoeden.
De maand Oogst, Uw dagen van rust zijn voor
bij... en we zijn hier dan ook terug met de nog
steeds hangende zaak Herinrichting van het
treinverkeer tusschen Yper en Roeselaere, tus-
schen het Westland en het midden der Provincie
West-Vlaanderen
Het overlast aan werk, zoowel voor persoon
lijke aangelegenheden als deze door Uw minis
terieel ambt opgelegd, lieten U in de verloopen
twaalf maand niet toe dit vraagstuk voldoende
en onpartijdig te onderzoeken en er een oplos
sing aan te geven. Meermalen hebt U zulks ver
klaard Uwe houding heeft dit ten andere be
wezen.
In andere omstandigheden hebt U verklaard
Het is een moeilijk op te lossen vraagstuk De
oplossing, Heer Minister, is niet moeilijk we
staan immers voor het deficitair resultaat van
een proefneming beslist in 1931 door Uw collega,
Minister Van Isacker. De proefneming, het sys
teem type voorgehouden door zekere amb
tenaren, is mislukt het probleem is aldus op
gelost. Omtrent de cijfers en financieele resul
taten zullen wij niet verder uitwijden.
Uw vroeger drukke bezigheden lieten U niet
toe de noodige aandacht te geven aan dit pro
bleem wij willen thans van de allereersten zijn
om op Uw nieuwe werkkracht, geput aan ons
West-Vlaamsch Noordzeestrand, beroep te doen.
Sedert U aan het hoofd staat van het Departe
ment van Verkeer hebt U, ten minste voor wat
onze streek betreft, weinig blijk gegeven van ini
tiatief, onafhankelijkheid en wilskracht. In de
meest verschillende omstandigheden hebt U
mondelinge en schriftelijke beloften gedaan, cij
fers voorgebracht. Als het er evenwel op aan
kwam de gedane beloften te volbrengen of bewij
zen te leveren, was er geen tijd: U waart overlast!
Uw antwoorden waren ontwijkend en onjuist. De
door U gegeven uiteenzetting ter Kamerzitting
van 16 December 1936 gaf ons het beste en onte
gensprekelijk bewijs dat U van den grond der
zaak niets afwist en enkel op commando een uit
eenzetting voorbracht.
Uw antwoorden, verstrekt op de vragen U ge
steld door onze Volksvertegenwoordigers, waren
partijdig, onjuist en enkel pleidooien voor het
onveranderd behoud der autobusuitbating. Uw
houding en optreden heeft ons tot nog toe den
schijn gegeven dat U een zaak, welke niet verde
digbaar is, wilt beschermen.
Een Uwer naaste medewerkers stelt alles in
het werk, gebruikt alle mogelijke middelen om
onze volksvertegenwoordigers en senatoren om
den tuin te leiden en te ontmoedigen om de be
loofde vergadering uit te stellen en om U zelf
slecht en onvoldoende in te lichten. Het is im
mers zoo ver gekomen dat Uw houding ten volle
in tegenstrijd komt te staan met Uwe uiteenzet
ting en verklaringen.
Tot vervelens toe werd er bewezen dat de
proefneming totaal mislukt is, dat er mogelijk
heid bestaat de spoorverbindingen te verzekeren
met railautos en wellicht een half millioen te be
sparen. Wij kunnen U derhalve herinneren dat
Uw collega, Minister Van Isacker. het treinver
keer afschafte omdat er een verlies was van
Fr. 73.000. Gezien U verklaardet over dit cijfer
geen kennis te hebben, verwijzen wij U naar een
document in datum 7 December 1931 opgesteld
door de Directie der N. M. B. S.
Als het gaat om de mislukking van deze proef
neming, om 250 tot 550.000 Fr. verliezen per jaar,
U vindt het goed niet te handelen... en alles te la
ten. Consequent zijn
We zijn verders overtuigd dat de Directie der
N. M. B. S. U omtrent de uitbatingskosten van
een railauto dienst volledig kan inlichten. Als
Voorzitter van den Raad van Beheer kunt U ge
makkelijk zelf deze gegevens inwinnen. Bij een
eerste gelegenheid kunnen we U hiervan wel
licht zelf mededeeling geven, zoo zal U een groo-
tere moeite bespaard worden. Sedert verschil
lende maanden hebben de Gemeentebesturen der
streek, de Handels- en Nijverheidskamers van
Yper en Roeselaere, de Bestendige Deputatie U
hunne meening te kennen gegeven, motiën wer
den opgesteld en U overgemaaktUw adminis
tratie schijnt er evenwel geen rekening mede te
houden maar geeft voorkeur aan lijsten met
handteekeningen waarvan de herkomst alleen
zou moeten voldoende zijn om U te bewijzen dat
men hierdoor andere belangen tracht te dienen.
Omtrent de tusschen gelegen Gemeenten kan
er een voldoende oplossing gevonden worden. De
belangen dezer tusschen gelegen Gemeenten ver
gen geen 14/15 heen en terugdiensten, benevens
een privaat autobuslijn (Roeselaere-Meenen) over
Moorslede soms op zelfde uren. Er is een coör
dinatie van doen, een samenwerking van spoor
met rijweg. Om zulks te verwezenlijken moeten
er privaat belangen gekrenkt worden... en dat is de
oorzaak waarom Uw Administratie geen beslis
sing neemt.
Wij voegen er, voor het oogenblik, niets aan
toe. In het verleden hebben wij een hoekje van
den sluier, welke het geheim dezer deficitaire uit
bating bedekte, opgelicht. Als 't noodzakelijk
wordt kunnen we hierover nog verder uitwijden.
Wij vragen U, Heer Minister, dat, rechtvaardig
heidshalve, zelfde verkeersmogelijkheden als
overal elders zouden geschonken worden. Wij
vragen U het herstel van een vroeger bestaanden
toestand, evenwel aan de moderne verkeersmo
gelijkheden aangepast.
Wij sluiten en eischen dat U onmiddellijk Uw
beloften zoudet volbrengen en een einde stellen
aan die maanden lange comedie. Wij nemen geen
vrede meer met woorden en zijn overtuigd dat
een oplossing welke eenieder zou bevredigen kan
gevonden worden.
In zitting van 13 Oogst 11. heeft de gemeente
raad van Poperinghe, ten voordeele der herin
richting van het treinverkeer Yper-Roeselaere,
opnieuw een motie gestemd waarvan wij hier
onder afschrift laten volgen
DE RAAD
Gezien zijne beslissing genomen ter zitting van
31 December 1931 en 27 Juni 1936, bij dewelke er
aan den Heer Minister van Verkeerswezen eene
motie toegericht wierd tegen de afschaffing van
het treinverkeer Ieper-Roeselaere.
Gezien tot heden nog geen voldoening gege
ven is geweest en zelfs de beloofde verbeterin
gen aan den tegenwoordigen toestand niet in uit
voering gebracht zijn geweest
Gezien de afschaffing van het spoorverkeer
waarvan spraak slechts voorloopig was en enkel
als proefneming diende
Gezien op financieel gebied de afschaffing van
het spoorverkeer ten voordeele van een autobus
dienst, niets dan schade berokkend heeft voor de
uitbating, terwijl verders eene algemeene mis
noegdheid onder de reizigers bestaat, zoowel op
gebied van snelheid in het verkeer, als in opzicht
van gerieflijkheid, gemak en billijke verwarming
i~i den winter
Aangezien de proefneming dus niet beant
woordt aan de verwachtingen der inrichters en
daarbij dat den tegenwoordigen vervoerdienst
per autobus niet overeenstemt met de moder
niseering welke op alle gebied beoogd wordt
Drukt opnieuw den wensch uit dat een spoor-
autovervoer zou ingericht worden op het bestaan
de spoor Ieper-Roeselaere, en dat den tegenwoor
digen autobusdienst zou behouden blijven voor
de tusschenverbindingen op die lijn.
Afschrift dezer beraadslaging zal, voor kennis
neming en beschikking overgemaakt worden aan
den Heer Minister van Verkeerswezen en aan de
Nationale Maatschappij der Belgische Spoor
wegen.
De Secretaris, De Voorzitter,
(get.) M. Couttenier. (get.) J. Vandooren.
HEBT 11 REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT Begin met het
U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken
ALTIJD IETS NIEUWS!
Het bestuur heeft de eer de leden bekend te
maken dat de Handelskamer door het stadsbe
stuur uitgenoodigd wordt deel te nemen aan den
stoet, welken, op Zondag 12 September, den Heer
Gouverneur BAELS, bij zijn officieel bezoek aan
Yper, van de statie naar het stadhuis zal leiden.
De Heer Gouverneur Baels bewijst steeds de
belangen van Yper en de streek te begrijpen en
te behartigen en het bestuur der Ypersche Han
delskamer aanziet het daarom als een plicht de
leden aan te wakkeren talrijk aan dezen stoet
deel te nemen.
Men vergadert ten lokale Hotel du Sultan
om 9.45 ure.
De Commissie der Koninklijke Hofbouwmaat
schappij en het Werk van den Akker, geeft hier
mede bericht aan de leden dat de maatschappij
door het stadsbestuur uitgenoodigd is, deel te ne
men aan den stoet, welken op Zondag 12 Septem
ber, den Heer Gouverneur BAELS, tijdens zijn
officieel bezoek, van de statie naar het stadhuis
zal leiden.
Gezien het vereerend bezoek van den Heer
Gouverneur, aan de Hofbouwtentoonstelling, wak
kert het bestuur al de leden aan, om aan dezen
stoet deel te nemen. Vergadering rond het vaan
del, om 9 u. 45, aan den ingang der tentoonstel
ling, poort der Botermarkt.
4 ten honderd 1921
Trekking van 1 September
Woensdag voormiddag te 10 uur had in de Na
tionale Bank de 134e trekking plaats der Leening
4 ten honderd 1921 van de Verwoeste Gewesten.
Reeks' 62880 nummer 5, wint 250.000 frank.
Reeks 20789 nummer 9, wint 100.000 frank.
Reeks 88228 nummer 1, Reeks 149319 nummers
2 en 19, winnen elk 50.000 frank.
De andere obligaties dezer reeksen, evenals de
20 titels van Reeks 133627 zijn uitkeerbaar met
250 frank.
netto van alle belastingen.
Prijs van uitgifte 995 fr.
voor een obligatie van 1000 fr.
Coupon op 1 April en 1 October van ieder jaar.
Kostelooze inschrijving bij
Wisselagent - Korrespondent
Uitgifte 25 MILJOEN
500.000 biljetten genummerd van 100.000 tot 599.999
VERDEELING DER LOTEN
1 Groot lot van 1.000.000 fr.
5 loten van 100.000 fr500.000 fr.
10 loten van 50.000 fr500.000 fr.
20 loten van 25.000 fr500.000 fr.
25 loten van 20.000 fr500.000 fr.
50 loten van 10.000 fr500.000 fr.
200 loten van 5.000 fr1.000.000 fr.
500 loten van 2.500 fr1.250.000 fr.
500 loten van 1.000 fr500.000 fr.
5.000 loten van 500 fr2.500.000 fr.
5.000 loten van 250 fr1.250.000 fr.
50.000 loten van 100 fr5.000.000 fr.
61.311 loten: in totaal 15.000.000 fr.
TREKKING IN SEPTEMBER.