OORLOGSMUSEUM Het=Huis=MA^AN Koloniale Loterij 3 HET TREINVERKEER «IEPER-ROUSSELARE» Motie van den Gemeenteraad van Poperinghe GOEDENDAG, MIJNHEER! VAN 'T IEPERSCH SAILLANT! Oorlogsmuseum van 't lepersch Saillantingang Boomgaardstraat. Handels- en Nijverheidskamer van Yper Koninklijke Hofbouwmaatschappij, Yper 3, Boterstraat, YPER bericht zijn geachte klienteel, dat het, in tegenstrijd met sommige verspreide valsche geruchten, zich voorts gelast met het OVERTREKKEN en HERSTELLEN van REGENSCHERMEN en HOFPARASOLS. Het Huis MATTAN levert heel ver zorgd werk aan zeer voordeelige prijzen. Leening der Verwoeste Gewesten Nieuwe Leening van het GEMEENTEKREDIET van BELGIE Interest 4 LEON GRILLET Meenenstraat, 31 - YPER De 9de Snede van 1937 der Grijze Biljetten Plan B. DE FORTUIN IN T VOORUITZICHT VOOR 50 FRANK. Opgedragen aan M. H. Jaspar, Minister van Verkeer, bij zijn terugkeer uit verlof. Einde Juli 1. 1. hebt U twee onzer volksverte genwoordigers zeer beleefd ingelicht dat Uw be zigheden U toen niet toelieten de beloofde ver gadering in Uw Kabinet te beleggen en dat U zich zoudt veroorloven enkele dagen welverdien de rust en verlof te nemen. Tijdens Uw rustdagen en kommerloos verblijf aan De Zoute hebben wij U niet willen lastig val len en ook geen oorzaak tot stoornis in Uw zo merverblijf willen zijn. Evenmin hebben wij willen aandringen bij het Departement van Ver- - keerswezen, ook niet bij Uw privaat-secretaris, de redenen hiervan kunt U maar best vermoeden. De maand Oogst, Uw dagen van rust zijn voor bij... en we zijn hier dan ook terug met de nog steeds hangende zaak Herinrichting van het treinverkeer tusschen Yper en Roeselaere, tus- schen het Westland en het midden der Provincie West-Vlaanderen Het overlast aan werk, zoowel voor persoon lijke aangelegenheden als deze door Uw minis terieel ambt opgelegd, lieten U in de verloopen twaalf maand niet toe dit vraagstuk voldoende en onpartijdig te onderzoeken en er een oplos sing aan te geven. Meermalen hebt U zulks ver klaard Uwe houding heeft dit ten andere be wezen. In andere omstandigheden hebt U verklaard Het is een moeilijk op te lossen vraagstuk De oplossing, Heer Minister, is niet moeilijk we staan immers voor het deficitair resultaat van een proefneming beslist in 1931 door Uw collega, Minister Van Isacker. De proefneming, het sys teem type voorgehouden door zekere amb tenaren, is mislukt het probleem is aldus op gelost. Omtrent de cijfers en financieele resul taten zullen wij niet verder uitwijden. Uw vroeger drukke bezigheden lieten U niet toe de noodige aandacht te geven aan dit pro bleem wij willen thans van de allereersten zijn om op Uw nieuwe werkkracht, geput aan ons West-Vlaamsch Noordzeestrand, beroep te doen. Sedert U aan het hoofd staat van het Departe ment van Verkeer hebt U, ten minste voor wat onze streek betreft, weinig blijk gegeven van ini tiatief, onafhankelijkheid en wilskracht. In de meest verschillende omstandigheden hebt U mondelinge en schriftelijke beloften gedaan, cij fers voorgebracht. Als het er evenwel op aan kwam de gedane beloften te volbrengen of bewij zen te leveren, was er geen tijd: U waart overlast! Uw antwoorden waren ontwijkend en onjuist. De door U gegeven uiteenzetting ter Kamerzitting van 16 December 1936 gaf ons het beste en onte gensprekelijk bewijs dat U van den grond der zaak niets afwist en enkel op commando een uit eenzetting voorbracht. Uw antwoorden, verstrekt op de vragen U ge steld door onze Volksvertegenwoordigers, waren partijdig, onjuist en enkel pleidooien voor het onveranderd behoud der autobusuitbating. Uw houding en optreden heeft ons tot nog toe den schijn gegeven dat U een zaak, welke niet verde digbaar is, wilt beschermen. Een Uwer naaste medewerkers stelt alles in het werk, gebruikt alle mogelijke middelen om onze volksvertegenwoordigers en senatoren om den tuin te leiden en te ontmoedigen om de be loofde vergadering uit te stellen en om U zelf slecht en onvoldoende in te lichten. Het is im mers zoo ver gekomen dat Uw houding ten volle in tegenstrijd komt te staan met Uwe uiteenzet ting en verklaringen. Tot vervelens toe werd er bewezen dat de proefneming totaal mislukt is, dat er mogelijk heid bestaat de spoorverbindingen te verzekeren met railautos en wellicht een half millioen te be sparen. Wij kunnen U derhalve herinneren dat Uw collega, Minister Van Isacker. het treinver keer afschafte omdat er een verlies was van Fr. 73.000. Gezien U verklaardet over dit cijfer geen kennis te hebben, verwijzen wij U naar een document in datum 7 December 1931 opgesteld door de Directie der N. M. B. S. Als het gaat om de mislukking van deze proef neming, om 250 tot 550.000 Fr. verliezen per jaar, U vindt het goed niet te handelen... en alles te la ten. Consequent zijn We zijn verders overtuigd dat de Directie der N. M. B. S. U omtrent de uitbatingskosten van een railauto dienst volledig kan inlichten. Als Voorzitter van den Raad van Beheer kunt U ge makkelijk zelf deze gegevens inwinnen. Bij een eerste gelegenheid kunnen we U hiervan wel licht zelf mededeeling geven, zoo zal U een groo- tere moeite bespaard worden. Sedert verschil lende maanden hebben de Gemeentebesturen der streek, de Handels- en Nijverheidskamers van Yper en Roeselaere, de Bestendige Deputatie U hunne meening te kennen gegeven, motiën wer den opgesteld en U overgemaaktUw adminis tratie schijnt er evenwel geen rekening mede te houden maar geeft voorkeur aan lijsten met handteekeningen waarvan de herkomst alleen zou moeten voldoende zijn om U te bewijzen dat men hierdoor andere belangen tracht te dienen. Omtrent de tusschen gelegen Gemeenten kan er een voldoende oplossing gevonden worden. De belangen dezer tusschen gelegen Gemeenten ver gen geen 14/15 heen en terugdiensten, benevens een privaat autobuslijn (Roeselaere-Meenen) over Moorslede soms op zelfde uren. Er is een coör dinatie van doen, een samenwerking van spoor met rijweg. Om zulks te verwezenlijken moeten er privaat belangen gekrenkt worden... en dat is de oorzaak waarom Uw Administratie geen beslis sing neemt. Wij voegen er, voor het oogenblik, niets aan toe. In het verleden hebben wij een hoekje van den sluier, welke het geheim dezer deficitaire uit bating bedekte, opgelicht. Als 't noodzakelijk wordt kunnen we hierover nog verder uitwijden. Wij vragen U, Heer Minister, dat, rechtvaardig heidshalve, zelfde verkeersmogelijkheden als overal elders zouden geschonken worden. Wij vragen U het herstel van een vroeger bestaanden toestand, evenwel aan de moderne verkeersmo gelijkheden aangepast. Wij sluiten en eischen dat U onmiddellijk Uw beloften zoudet volbrengen en een einde stellen aan die maanden lange comedie. Wij nemen geen vrede meer met woorden en zijn overtuigd dat een oplossing welke eenieder zou bevredigen kan gevonden worden. In zitting van 13 Oogst 11. heeft de gemeente raad van Poperinghe, ten voordeele der herin richting van het treinverkeer Yper-Roeselaere, opnieuw een motie gestemd waarvan wij hier onder afschrift laten volgen DE RAAD Gezien zijne beslissing genomen ter zitting van 31 December 1931 en 27 Juni 1936, bij dewelke er aan den Heer Minister van Verkeerswezen eene motie toegericht wierd tegen de afschaffing van het treinverkeer Ieper-Roeselaere. Gezien tot heden nog geen voldoening gege ven is geweest en zelfs de beloofde verbeterin gen aan den tegenwoordigen toestand niet in uit voering gebracht zijn geweest Gezien de afschaffing van het spoorverkeer waarvan spraak slechts voorloopig was en enkel als proefneming diende Gezien op financieel gebied de afschaffing van het spoorverkeer ten voordeele van een autobus dienst, niets dan schade berokkend heeft voor de uitbating, terwijl verders eene algemeene mis noegdheid onder de reizigers bestaat, zoowel op gebied van snelheid in het verkeer, als in opzicht van gerieflijkheid, gemak en billijke verwarming i~i den winter Aangezien de proefneming dus niet beant woordt aan de verwachtingen der inrichters en daarbij dat den tegenwoordigen vervoerdienst per autobus niet overeenstemt met de moder niseering welke op alle gebied beoogd wordt Drukt opnieuw den wensch uit dat een spoor- autovervoer zou ingericht worden op het bestaan de spoor Ieper-Roeselaere, en dat den tegenwoor digen autobusdienst zou behouden blijven voor de tusschenverbindingen op die lijn. Afschrift dezer beraadslaging zal, voor kennis neming en beschikking overgemaakt worden aan den Heer Minister van Verkeerswezen en aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoor wegen. De Secretaris, De Voorzitter, (get.) M. Couttenier. (get.) J. Vandooren. HEBT 11 REEDS DE MUSEA IN STAD BEZOCHT Begin met het U zult zoo aangenaam verrast zijn dat gij er andere zult bezoeken ALTIJD IETS NIEUWS! Het bestuur heeft de eer de leden bekend te maken dat de Handelskamer door het stadsbe stuur uitgenoodigd wordt deel te nemen aan den stoet, welken, op Zondag 12 September, den Heer Gouverneur BAELS, bij zijn officieel bezoek aan Yper, van de statie naar het stadhuis zal leiden. De Heer Gouverneur Baels bewijst steeds de belangen van Yper en de streek te begrijpen en te behartigen en het bestuur der Ypersche Han delskamer aanziet het daarom als een plicht de leden aan te wakkeren talrijk aan dezen stoet deel te nemen. Men vergadert ten lokale Hotel du Sultan om 9.45 ure. De Commissie der Koninklijke Hofbouwmaat schappij en het Werk van den Akker, geeft hier mede bericht aan de leden dat de maatschappij door het stadsbestuur uitgenoodigd is, deel te ne men aan den stoet, welken op Zondag 12 Septem ber, den Heer Gouverneur BAELS, tijdens zijn officieel bezoek, van de statie naar het stadhuis zal leiden. Gezien het vereerend bezoek van den Heer Gouverneur, aan de Hofbouwtentoonstelling, wak kert het bestuur al de leden aan, om aan dezen stoet deel te nemen. Vergadering rond het vaan del, om 9 u. 45, aan den ingang der tentoonstel ling, poort der Botermarkt. 4 ten honderd 1921 Trekking van 1 September Woensdag voormiddag te 10 uur had in de Na tionale Bank de 134e trekking plaats der Leening 4 ten honderd 1921 van de Verwoeste Gewesten. Reeks' 62880 nummer 5, wint 250.000 frank. Reeks 20789 nummer 9, wint 100.000 frank. Reeks 88228 nummer 1, Reeks 149319 nummers 2 en 19, winnen elk 50.000 frank. De andere obligaties dezer reeksen, evenals de 20 titels van Reeks 133627 zijn uitkeerbaar met 250 frank. netto van alle belastingen. Prijs van uitgifte 995 fr. voor een obligatie van 1000 fr. Coupon op 1 April en 1 October van ieder jaar. Kostelooze inschrijving bij Wisselagent - Korrespondent Uitgifte 25 MILJOEN 500.000 biljetten genummerd van 100.000 tot 599.999 VERDEELING DER LOTEN 1 Groot lot van 1.000.000 fr. 5 loten van 100.000 fr500.000 fr. 10 loten van 50.000 fr500.000 fr. 20 loten van 25.000 fr500.000 fr. 25 loten van 20.000 fr500.000 fr. 50 loten van 10.000 fr500.000 fr. 200 loten van 5.000 fr1.000.000 fr. 500 loten van 2.500 fr1.250.000 fr. 500 loten van 1.000 fr500.000 fr. 5.000 loten van 500 fr2.500.000 fr. 5.000 loten van 250 fr1.250.000 fr. 50.000 loten van 100 fr5.000.000 fr. 61.311 loten: in totaal 15.000.000 fr. TREKKING IN SEPTEMBER.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 3