KOFFIES en CHICOREI met PREMIEN Christiaens Devolder Kortrijk Te koop in allo goede winkels, - PremiedepotG. Laroye, 20, Boomgaardstraat, Yper. EISCHT ALTIJD EN OVERAL DE TOERISTISCHE KRONIEK LES ANCIENNES FAMILLES YPROISES MAISONS CHEVALERESQUES ET FAMILLES NOBLES OU ANOBLIES LEERT SNIJDEN De lepersche Jeugdherberg 4 o Te Doornik gaat Zondag 5 September, te 10 u., voor de 846' maal de bekende historische pro cessie uit, geheeten de Pest van Doornik In het jaar 1092 heerschte de pest te Doornik en reeds de helft van de bevolking was uitgeroeid, toen Bisschop Radbod II een processie liet uit gaan om het onheil te bezweren. Dank zij deze processie verdween de ziekte en de bisschop be sloot als dankzegging de processie telken jare te laten uitgaan. In den loop der eeuwen heeft deze geestelijke plechtigheid zich ontwik keld tot een stoet van ongemeene pracht en luister, die dan ook groote drommen nieuwsgie rigen naar de stad der Choncq Clotiers trekt. De laatste helft van Augustus is het toerisme nog buitengewoon gunstig geweest. In de groote steden was het de laatste Zondagen verschrikke lijk kalm, wat dan natuurlijk de villegiatuur- plaatsen ten goede zal gekomen zijn. Ook de ge nieters van het betaald verlof zijn zich bij die massa komen voegen. Te Parijs, in de tentoon stelling, waar de congés payés's Maandags voor half-geld binnen mochten, was het die dagen niet houdelijk. Ook op vele andere plaatsen, maar vooral aan de kust, ondervond men op sommige dagen wel wat moeilijkheden. Uit een artikel hieraan gewijd door een Brusselsch blad, lichten wij de volgende regels Wat evenwel het meest werd gewijzigd door den toevloed van volks ville- giatuur, zijn de badplaatsen die men vroeger bestempelde met den titel van heelemaal niet duur de familiebadplaatsen waar enkele ha bitués eigenaars van villa's, waarbij nog eiken zomer een vlottend publiek van goede burgerij de enkele hotelletjes en pensions kwam bezetten. Daar is het vooral dat de betaalde verloven en de vacantiekolonies de grootste ontreddering heb ben gebracht En de schrijver eindigt met enkele slaande voorbeelden te geven. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wij tegen het populair toerisme zijn Wij willen er alleen op wijzen dat zij nog niet altijd de kunst van het reizen, van het kampee ren of van het villegiatuurleven verstaan, en dat hunne ongedwongenheid later stellig zal ver minderen en dat ze zich dan beter zullen kunnen aanpassen aan het nieuwe leven van nietsdoèn». Want «nietsdoen» met manieren is ook een kunst. (Suite) L'assemblée constituante supprima, le 19 juin 1790, la noblesse héréditaire, les titres honori- fiques et toutes les qualifications qui en dérivent. Dix-huit ans après l'abolition de la noblesse et de ses titres. Bonaparte en créait une nouvelle et six ans plus tard, la Charte les consacrait tous les deux, chez ce même peuple qui déclarait n'en vouloir aucune. Ce point d'histoire rappelé, reprenons notre série de families Yproises. PATIN (de). Familie qu'on trouve établie a Menin, puis a Gheluwe, au XVIT siècle. Une branche vint se fixer a Ypres vers 1683 et s'y éleva rapidement. Philippe Patin, brasseur cabare tier a Zuydschote en 1711. Son frère Pierre Patin, auteur commun des deux rameaux était fournis- seur en 1696, des vivres et ustensiles des armées a Ypres. Praticien habitant rue de Thourout, 1689, il fut conseiller des 27 en 1699, partageur agrée de la bourgeoisie d'Ypres, 1705, échevin de la chatellenie, 1727. Son fils Charles de Patin, homme fort distingué, conseiller, puis président du Con- seil de Flandre, fut cause de l'illustration subite de son nom. Branche ainée (de Patin de Langhemarck). Création de vicomte, 5 déc. 1735. Confirmation d'ancienne noblesse avec rectification d'armoiries, 15 octobre 1755. Extension du titre de vicomte, 25 octobre 1779. Reconnaisance du titre de vi comte en la 1' liste des nobles des Pays-Bas, pu- bliée en 1825. Branche cadette (de Patin de Letewe). Charles Patin, échevin d'Ypres, 1725 etc. Anoblissement et couronne sur le heaume, 15 Oct. 1755. PIERSSENE. Familie Gantoise sur laquelle on trouve peu de renseignements et qui a compté a Ypres Jérémie Pierssene, conseiller-pension- naire des salles et chatellenie d'Ypres, 1629 Che- valerie 31 juillet 1630. BOSCH (de). Familie bavaroise, établie en- suite a Nuremberg et Vienne, dont un membre vint se fixer a Poperinghe, puis a Ypres vers 1792. Frédéric Bosch, bourgeois du Dunckelipuhl (Ba- vière), anobli le 30 Nov. 1467. Création de baron en 1765 pour Jean, chevalier von Bosch, qui prit le nom de de Bosch REMOND de BUSSAY (de). Familie venue a Ypres en 1685 Hugues de Remond de Bussay, écuyer, vicomte d'Harlebeke, échevin d'Ypres, 1687. avoué, 1700, etc.son fils, Hugues-Frangois de Remond de Bussay, écuyer, vicomte d'Harle beke, échevin d'Ypres en 1789, mort en cette ville le 24 aoüt 1801. REMOORTERE (van). Familie ancienne du pays de Waes, ayant été représentée a Ypres par Guillaume van Remoortere, capitaine de cavale rie en retraite, etc. décédé célibataire en cette ville, le 20 mars 1891, oncle de Marie van Remoor tere, épouse de Frangois Loppens, greffier de justice de paix a Ypres, puis démissionnaire et parti pour aller habiter Bruxelles. Pierre van Remoortere, grand'oncle de Madame Loppens, fut créé baron a titre personnel le 22 nov. 1862. REVEL (de). Familie venue des environs de Lille a Ypres au XV1" siècle. Gérard de Revel, vérificateur de la garance et de l'alun, commis par la ville, 1483, teinturier d'écarlate a Ypres, 1486. Jean de Revel, bailli de la salie et chatelle nie d'Ypres, 1514Baudouin de Revel, conseiller pensionnaire de la ville d'Ypres, 1526 Philippe de Revel, conseiller de la chambre, 1621, qualifié d'écuyer dans la liste des magistrats. Réhabilita- tion de noblesse, 26 mars 1628. RODE de SCHELLEBROUCK (van). - Familie tournaisienne. Jean van Rode, bailli de Sirault et de Villers-Saint-Amand pour l'abbé de Saint- Amand, comte de Pevele, 1675. Denis van Rode, prévót de Saint-Amand, échevin de Tournai, etc. mort le 9 mars 1673Ignace van Rode, avo- cat au parlement de Tournai etc. décédé le 2 Nov. 1713 etc. Confirmation de noblesse, 11 Sept. 1758 concession du titre de baron 1825. ROTROU (de). Familie frangaise remontant a Jean Rotrou. procureur du roi au bailliage de Dreux en 1497 et anobli par charge en la per- sonne de Pierre de Rotrou, conseiller secrétaire du roi, le 19 mars 1682. Cette maison a été repré sentée a Ypres par Jean-Baptiste de Rotrou, che valier, employé au bureau du génie en 1796, puis adjudant-major en 1813, qui épousa en la dite ville, le 3 déc. 1796, Amélie Bourgeois et en eut postérité. RUESCAS (de). Familie espagnole que nous trouvons établie a Nieuport, puis a Furnes et dont un rameau résida a Ypres vers le commen cement du 19' siècle. Philippe de Ruescas, éche vin et ceurheer des ville et chatellenie de Furnes, 1657, qualifié d'écuyer dans la liste des magistrats; Philippe de Ruescas, écuyer, échevin et ceurheer de la même juridiction en 1679, fit enregistrer ses armes dans l'Armorial général de d'Hozier en 1696, etc. Attestation de noblesse, passée devant le magistrat de Furnes, sur déclaration d'officiers espagnols, pour la familie de Ruescas, le 12 juillet 1663. Reconnaissance de noblesse, 25 janvier 1823. RYCQUIER de LONGIN. Familie ostendaise, venue a Ypres vers 1685. Norbert Rycquier, bourgmestre d'Ostende vers 1650. Henri Rycquier, conseiller du collége des 27 en 1685. Albert Rycquier de Longin, échevin des salie et chatelle nie, 1734. Réhabilitation avec anoblissement sub sidiaire et autorisation de porter le nom et les armes de la familie de Longin, le 9 févr. 1735. SCHRIECK (van). Familie brugeoise, venue a Ypres vers 1590. Adrien van Schrieck, philo- logue, échevin de la ville d'Ypres en 1606, qualifié d'écuyer dans la liste du magistrat, conseiller de Leurs Altesses en 1616. Anoblissement 14 aoüt 1643 (pour Antoing van Schrieck, fils du dit Adrien) SNELLINCK. Familie originaire de Malines, dont un rameau est venu se fixer a Ypres vers 1650. Jean Snellinck, échevin des salie et chatelle nie d'Ypres, 1652Jacques Snellinck, idem, 1674. Déclaration de noblesse, 1639. Reconnaisance d'ar moiries 1660. Reconnaisance de noblesse 1825. (A suivre). SERPY. Dames, Juffrouwen, Week- en Zondaglessen. Snijkursus NOUVEAUTÉ. 35, Dixmudestraat, 35 I E P E R Ook lessen per brief wisseling. Diploma bij eindexamen. Vraagt inlichtingen. Patronen op maat. Ouders, Leert uw meisje den stiel van KLEERMAAKSTER Naaien Snijden. Vraagt inlichtingen. Zooals hier reeds vroeger werd gemeld is thans de zaak der lepersche Jeugdherberg zoo ver ge vorderd dat het Ministerie besloten heeft, door bemiddeling van den D. E. H. de noodige bedra gen ter beschikking te stellen om een moderne ruime J. H. te bouwen te leper op den driehoek tusschen den Diksmuidschen en Brugschen steen weg, het Kattekerkhof geheeten. Hoogst waar schijnlijk zullen de nieuwe plannen plaats bieden voor 100 bedden, en aldus een der mooiste J. H. worden van gansch het land. Dezer'dagen werd te Parijs de jaarlijksche In ternationale Conferentie der Jeugdherbergen ge houden. De afgevaardigden der verschillende aan gesloten landen zijn thans op bezoek in België. Heden Zaterdag 4 September, te 11 uur, worden zij op het stadhuis te leper ontvangen, in aan wezigheid van den heer Kabinetschef van Volks gezondheid en den internationalen voorzitter, den Heer R. Schierman. Ook de heer D. Verstraete, voorzitter der Vlaamsche Jeugdherbergcentrale, zal aanwezig zijn. Op het terrein van de J. H. zal de jeugdher- bergvlag geheschen worden. R. B. Te Wiesbaden heeft men dit jaar reeds op 14 Augustus den 100.000" gast van het jaar kunnen begroeten zoowat twee weken eerder dan in 1936. Deze gast, een dame uit Esslingen, zal in 1938 kosteloos acht dagen in de wereldvermaarde badplaats mogen doorbrengen Hebt gij iets te verkoopen of te verhuren Verlangt gij iets te koopen of te huren meldt het in onze KLEINE AANKONDIGINGEN gij zult er profijt bij vinden. Neemt inlichtingen bij degenen die reeds in onze rubriek «KLEINE AANKONDIGINGEN» adverteerden, zij zullen u hunne voldoening uit drukken. De Fransche schrijver André Maurois schrijft ergens het volgendeAan degenen die houden én van literatuur én van reizen, zou ik een pro gramma willen suggereeren voor enkele dagen hunner vacantie. Dat zij een letterkundige pel- grimagie voorbereiden en doen Dat zij, na een mooi boek gelezen te hebben, de streek gaan be zichtigen, waar het boek werd opgevatdat zij genoegen vinden in de natuurlijke landschappen die voor hun geliefkoosden schrijver aanleiding waren tot het maken van prachtige beschrijvin gen en tableau's dat zij, door een streek, van huis tot huis, van dorp tot stad, de voetstappen van een groot man volgen. Ik geloof dat zij aan zulke uitstappen een onovertrefbaar genót zullen beleven, want de schoonheid van de natuur zal aldus bezield worden en verhoogd door de ont roeringen die zij opwekte en zoo zal deze of gene bladzijde, waarvan zij sedert lang hielden, nog meer waarde krijgen, omdat zij ze zullen lezen in het decor waarin zij werd geschreven... Reysiger.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 4