RAPH - Tailor CONFECTIE - KOSTUMEN KOSTUMEN OP MAAT Opgelet vanaf 180 tot 600 frank I N LAATSTE SNIT EN NIEUWIGHEDEN Raph, PANNEKOUCKE, Boterstraat, 12 (bij den Grooten Bazar) YPER UN FESTIVAL YPROIS TENTOONSTELLING van Toeristische Affiches te Brugge Lauwers Marcel, Ypergroote gouden Medaille en I de prijs van zijne Majesteit den Koning. Casier Hector, Ypergouden Medaille en de prijs van den Heer Minister van Landbouw. Boudein Paul, Yper gouden Medaille en Eereprijs. De schoonste stand voor boomkweekerij Casier Jules, Ypergouden Medaille en prijs der stad Yper. Lepercq Firmin, Yper groote vergulden Medaille en Eereprijs. Vervaele Michel, Ypervergulden Medaille en Eere- prijS. De schoonste versierde vaas (voorbehouden aan de heeren leden der Maatschappij): Scheire Alberic, Ypergouden Medaille. Ill1 AFDEELING De schoonste verzameling bloeiende Cyclamen Van Helleputte M„ Rousselaregroote vergulden Medaille. Van Helleputte M., Rousselareverzilverde Medaille voor een lot primulas (buiten prijskamp). II AFDEELING De schoonste verzameling Palmen en Varens M. Jean Van Winsen (buiten prijskamp) groote gou den Medaille en de Eereprijs geschonken door het Bestuur der Maatschappij. XV1 AFDEELING Schoone Kunsten Storme Antoinette, Ypervergulden Medaille voor haar schilderijen. Rousseau André, Rousselarediploma van vergul den Medaille. Buiten Prijskamp Madame Jos. Vinckier, Yper, (als liefhebster) gou den Medaille en Eereprijs en ook nog een bijzonderen prijs geschonken door den Heer Gouverneur tijdens zijn bezoek op de tentoonstelling. Imperial War Graves Commission, Yper vergulden Medaille en Eereprijs. Lietaert C., Meulebeke groote vergulden Medaille. Madame W Vermeersch, Yper (liefhebster) bron zen Medaille. Deforche A. en C., Iseghem vergulden Medaille. AFDEELING DAHLIA Hebben een Eereprijs behaald L. Vanhoutte, De Pinte. Lombaert, Eerneghem (Moerdijk). Lietaert C., Meulebeke. AFDEELING FRUITTEELT De schoonste verzameling fruit Mahieu Richard, Yper: groote vergulden Medaille. De schoonste verzameling peren en appels Verbrugghe Henri, Yper: groote vergulden Medaille. Breyne Henri, Yperbronzen Medaille. De schoonste verzameling druiven Madame Vermeersch-Swyngedouw, Yper bronzen Medaille. AFDEELING GROENTEN De schoonste verzameling groenten en fruit (vakman) Gryson Auguste, hovenier, St Antoniusgesticht te Locregroote vergulden Medaille. Lewyilie Georges, hovenier, gesticht Nazareth te Ypervergulden Medaille. Liefhebbers, leden der Maatschappij Hebben Henri, Yper1« Prijs, gouden Medaille en Eereprijs. Deberdt Nestor, Yper2C Vergulden Medaille. Lesage Julien, Yper 3° Verzilverde Medaille. Kesteloot Petrus, Yper 4° Verzilverde Medaille. Me Vermeersch-Swyngedouw, Yper: Bronzen Medaille. Prijskamp tusschen Werken van den Akker Vereenigde Hofbouwliefhebbers, Yper (Belfort) diploma van gouden Medaille en Eereprijs. Hoekje grond, Dixmudediploma van gouden Me daille en Eereprijs. Coin de Terre, Ploegsteertgroote vergulden Me daille en Eereprijs. Prijskamp tusschen maatschappijen geen deel makende van het Werk van den Akker De Oude Vereenigde Hofbouwliefhebbers, Yper Di ploma van groote gouden Medaille met gelukwenschen en Eereprijs. British Legion, Yper (buiten prijskamp) Diploma van gouden Medaille en Eereprijs. Buiten Prijskamp Biebuyck Eugène, Ypervergulden Medaille. Harteel Edmond, Yperverzilverde Medaille. Soenen Alfons, Yper bronzen Medaille. Soenen Leonard, Yperbronzen Medaille. BIËNTEELT De Jonckheere René, Moorslede verzilverde Medaille. DE CONCERTEN Onze Ypersche muziekmaatschappijen, die steeds bereid zijn om de hier ingerichte feeste lijkheden met haar gewaardeerde medewerking op te luisteren, hadden ditmaal ook den oproep van het inrichtingscomiteit der Hofbouwtentoon- stelling beantwoord en hebben er grootelijks haar deel toe bijgedragen tot het verhoogen der plech tige viering van het vijftigjarig bestaan onzer Koninklijke Hof bouwmaatschappij. Tengevolge van het doorslecht weder kon het concert der Symphonie Ypriana, dat den Zater dag avond moest plaats hebben, jammer genoeg niet doorgaan, doch den Zondag daarentegen volgden de muziekmaatschappijen zich schier on onderbroken op. 's Voormiddags was het de beurt aan de Jonge Accordeonisten. Daarna besteeg de Harmonie Ypriana de kiosk, die voor de omstandigheid op de Vandenpeereboomplaats was opgetimmerd. En 's namiddags kregen wij de Socialistische Harmonie alsook de Liberale Harmonie te hoo- ren. Al deze concerten genoten een welverdien den Bijval, 's Avonds om 8 uur gaf de Heer Elie Ryckelinck, stadsbeiaardier, nog een mooi bei aardconcert dat de reeks luisterrijke feesten op waardige wijze sloot. Aangenomen kleermaker der Spoorwegen Leeraar aan de Vakschool. Op aanvraag komen wij ten huize tot op 30 km. - Wij betalen de reis kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof. LA FLEUR o Une fleur, e'est tout un poème, un poème a la fois mystique et sensuel. Sa corolle aux pétales multicolores, assemblés sur leur réceptacle par une main invisible et habile, s'offre a nos yeux sous les formes les plus variées et les plus inattendues, mais toujours nous subissons le charme de sa grace divine. Elle est intlmement liée a notre vie. Sans elle, la maison est vide. Riches et pauvres lui réservent une bonne place sur le guéridon ou la tablette de la fe- nêtre. Elle nous aide a exprimer notre joie, notre amitié, notre admiration, notre reconnaissance elle apporte du réconfort aux malades, et lorsque nous aurons clos les yeux pour toujours, hiver comme été, jour et nuit, elle se penchera sur notre tombe. En dehors de la familie, elle joue aussi son róle social. Au sein des villes affairées, dans les pares, a l'abri du tourbillon infernal de la vie, elle donne, a qui veut la prendre, cette douce quiétude qui vivifie les ames. Parfois, elle sacrifie sa coquetterie pour se métamor- phoser, miracle, en un fruit succulent qui fera nos délices ou encore en quelque légume nourrissant qui saura satisfaire les plus fins gourmets. Faut-il dire enfin qu elle met a notre disposition ses propriétés miraculeuses, pour soulager nos souffrances. Si la fleur inspire le poète, si elle est la confidente des serments d'amour, si elle compose la corbeille de la mariée ou la couronne mortuaire, par la grande place qu'elle occupe dans la vie, elle est une source intaris- sable d'industrie et de commerce. L'exposition organisée a Poéfcasion du 50< anniver- saire de notre société Royale d'Horticulture, nous a permis d'admirer les mervèilfés que peuvent obtenir les horticulteurs qui sont de vrais artistes. Et les fleurs nous ont parlé, car vous le savez tous, chers lecteurs, elles ont un langage. Les Bégonias nous souhaitèrent la bienvenue avec la plus franche cordialité les Dahlias nous exprimèrent toute leur reconnaissance paree que nous nous arrêtions émerveillés devant leurs parterres chatoyantsenfin, les palmiers majestueux entonnèrent l'hymne triomphal de la société Royale d'Horticulture. Alors, dans un rêve passaient devant nous chacun de ses membres II dorlote ses fleurs, cueille, prend l'arrosoir, Emonde, sarcle ou plante et avec le poète Gaston Charbonnier nous pensions Petits jardins naïfs et purs, petits enclos Oü la vie, en diserets et candides tableaux s'écoule sous le ciel, heureuse, a menus flots Toujours égale et sans mystère, Vous êtes la demeure accueillante oü le coeur Qui se parfume d'innocence Bat d'un rythme léger, confiant et sans heurt, Baigné de clarté douce et d'ombreuse fraicheur, Dans l'apaisement du silence. GAIRED. Malgré le blame que nous lui avons adressé, il y a quelques semaines, St Pierre fait la sourde oreille. Samedi soir, comme d'ailleurs il l'avait fait durant toute la journée, il déversait, par intermittence, des cuves d'eau sur notre cité en fête, si bien que la sym phonie Yprianane put nous régaler du concert qu'elle devait nous donner a l'occasion de l'ouverture de l'exposition horticole. Dimanche. sans doute par respect pour Monsieur le Gouverneur de la Province, St Pierre se montra plus clément a notre égard. Toutefois, il oublia d'ouvrir les clefs du chauffage céleste, ne nous donnant ainsi qu'une température automnale. Malgré cela toutes nos musiques Yproises Les Ac- cordéonistes, THarmonie «Ypriana», l'Harmonie So- cialiste de Vlaamsche Harmonie et l'Harmonie Libérale firent retentir dans l'air de la Place Vanden- peereboom les joyeux accords de leur belle musique. Nous félicitons tous ces vaillants musiciens et nous les remercions d'avoir agrémenté de leur talent le grand jour de fête de nos horticulteurs. Faute de place, nous ne pouvons détailier, ici, tous les programmes. Mais nous tenons a dire que les chefs MM. Deridder, Vanpuyvelde, Christi'aen et De Hollan der peuvent être fiers de leurs instrumentistes qui ont interprêté trés agréablement toutes les ceuvres que nous avons entendues. Ce fut a cöté d'une féerie de fleurs, une apothéose musicale. A tous encore une fois. proficiatGaired. slaagd mag heeten en dat zij vanwege de belangstel lenden een druk bezoek waard zal zijn. Wie eenigszins eenige liefde heeft voor toerisme en de toeristische be drijvigheid verzuime niet deze expositie te gaan be zoeken. Zij blijft tot 30 September geopend. B. Zaterdag namiddag werd in het Provinciaal Gebouw te Brugge een tentoonstelling van toeristische affiches geopend door Zijne Excellentie Baels, gouverneur der Provincie en voorvechter der toeristische actie in onze provincie.. Reeds voor de aankomst van den Heer Gou verneur waren belangstellenden in de tentoonstellings zaal aanwezig en bewonderden er de talrijke prachtige inzendingen. Wij bemerkten er o. m. de aanwezigheid van de heeren Van Hoestenberghe, burgemeester van Brugge, Van Bellingen, burgemeester van De Panne, Glorie, onder-voorzitter van den Provincialen Raad, Lommez, Provinciaal griffier, Botte, arrondissements commissaris verder nog vertegenwoordigers van de N. M. B. S., van den Belgisch-Luxemburgschen Dienst voor Toerisme, van het Verkeersbureau der Duitsche Spoorwegen, van het Hongaarsche Reisbureau, van de ENIT, het Italiaanscfte Toeristisch bureau, alsook den vertegenwoordiger van de Southern Railway, en tal van andere belangstellenden. Te 4 uur deed de heer Gouverneur zijn intrede in de tentoonstellingszaal en sprak kort nadien den welkoms- groet uit tot de aanwezigen. Z. E. wees er op dat deze tentoonstelling de eerste van dezen aard was die in de provincie gehouden werd. De Provinciale Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer welke deze expositie inrichtte en waarvan de heer Gou verneur de Voorzitter is is vast besloten alles te doen wat in haar macht ligt om het toerisme in onze provin cie te bevorderendaarom werd in de eerste plaats gedacht aan het ontwerpen van een kunstaffiche over onze rijke gouw. Door deze tentoonstelling zouden onze artisten in de gelegenheid zijn zich op het gebied van toeristische affiches te documenteeren en aldus beter de synthese van de schoonheden van onze streek kunnen weergeven. De heer Gouverneur wees verder op het groote aantal deelnemende landen 24 landenen wijdde uit over het belang van de toeristische affiche. Hij kon niet nalaten te wijzen op het feit dat ons land nog niet voldoende gekend is in den vreemde en dat het toe ristische plakkaat hier een groote rol te vervullen heeft. Vooral West-Vlaanderen is er niet genoeg bekend-, vooral als men bedenkt dat van de 1400 aangenomen hotels die België heeft er 516 aan de kust gelegen zijn, wat 36 beteekent, en dat van de 42.000 kamers welke deze hotels bezitten er 20.000 aan de kust zijn, wat 47 uitmaakt De Heer Gouverneur wendde zich nog in het Fransch tot d,e vertegenwoordigers van de vreemde reis bureau's en richtte in het Engelsch een speciaal woord van dank tot den vertegenwoordiger van de Southern Railway, die ook de andere Engelsche spoorwegmaatschappijen vertegenwoordigde. Deze hadden namelijk een zeer be langrijke collectie prachtig ingelijste affiches ingezon den. Hierna had een rondgang plaats, terwijl de Heer Gouverneur zich met de genoodigden vriendelijk onder hield. Meer dan 600 affiches werden voor deze tentoonstel ling ingezonden, doch bij gebrek aan plaats konden er slechts een 250 opgehangen worden. In drie verschil lende zalen verspreid, bood deze uitstalling een werke lijk mooien aanblik. De eerste zaal is uitsluitend voor behouden voor de inzendingen uit Engeland. Laten wij er onmiddellijk bijvoegen dat de Engelsche plakkaten ons insziens niet beantwoorden aan de vereischten van een goede toeristische affiche omdat zij door allerlei bijkomstigheden, als personen vooral, de aandacht van het hoofdmotief, namelijk de toeristische aantrekkelijk heid afleiden. Enkele zijn echter merkwaardig omdat zij door compositie en kleur vooral echte meesterwer ken van de grafiek zijn. Wat komt daartegen België schamel voor den dag Er zijn in de tweede zaal, gewijd aan België, geen affiches waarvan gezegd mag worden dat ze werkelijk goed zijn. We moeten er natuurlijk onmiddellijk bij voegen dat het tentoongestelde aantal hier niet groot is. De laatste en grootste zaal is voorbehouden aan de 22 andere landen. Hier zijn werkelijk plakkaten van een ongemeen prachtige opvatting. Het is een genot dit alles te bewonderen men weet niet goed waaraan men meest aandacht moet wijdenaan de teekening, of aan de kleuren. Er zijn unieke stukken bijDuitschland. Oostenrijk. Italië, Zwitserland staan aan de spits. Van het eerste land zijn er o. m. een aanplakbrief van Bad Elster en van de Harz beide van de hand van den kunstschilder Jupp Wiertz te Berlijn. Bij een wedstrijd die in het voorjaar te Parijs werd gehouden en waaraan 19 landen met 37 pracht-affiches deelna men. werden deze beide Duitsche aanplakbrieven door de Conseil Central du Tourismemet de eerste en tweede prijs bekroond. Ook andere landen, als Frankrijk, Denemarken. Ne derland. Hongarije. Polen hebben prachtige inzendin gen gedaan. Verder is er natuurlijk nog wat kaf, maar dat neemt niet weg dat deze tentoonstelling flink ge- Vervolg onderaan voorgaande kolom).

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1937 | | pagina 5