-FOOTBALL- Le Vandale E S C A L E 18 JAAR, N' 43 22 JANUAR! 1938 !8 ANNÉE, N 43—22 JANVIER 1938 Weekblad voor het Arrondissement Yper Joarnal hebdomadaire de ['Arrondissement d'Ypres in de Kamer besproken Zondag 23 Januari 1938 C S. YPER - H - W S. LAUWE C. S. YPER - Schol. - WEVELGHEM Sp. Cinema Flora Yper HET YPERSCHE LA RÉG D'YPRES ORGAAN DEK VEREEMGING DER GETEISTLRDLN ÜRGANE DL L'ASSOCIATION DES SINISTRÉS Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Botcrstraat. 34, YTfcK. Rédaction, Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Tel. 500 Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in aile Belgische postkantoren. 40 ct. het nummer Naamiooze artikels geweigerd Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 5üt' Les articles non signés sont refusés Het Vraagstuk der Vaart Yper-Komen Qe j^0| (jer Binnenscheepvaart in de Belgische Economie Dinsdag 18" dezer had in de Kamer een onder vraging plaats van den Heer volksvertegenwoor diger Missiaen over den slechten economischen toestand waarin het arrondissement Yper zich bevindt, door de steeds scherpere maatregelen welke de Fransche Regeering neemt om de grens-, arbeiders te beletten in Frankrijk te werken, en over de maatregelen die zouden moeten genomen werden om aan de bevolking dezer streek werk te verschaffen De Heeren volksvertegenwoordigers Butaye en De Man alsmede de Heer minister Van Isacker namen aan de bespreking deel. Zooals te verwachten, was het herstel der vaart Yper-Komen het voorhaamste punt der uiteen zetting en wij bestatigen met voldoening dat de Heer minister Van Isacker zich als een vurigen verdediger dezer vaart heeft aangesteld, gelijk ten andere verscheidene zijner collega's het ook zijn. Wij komen hierop echter breedvoerig in ons aanstaande nummer terug. Van een anderen kant werd de Heer Vander- ghote, burgemeester van Yper, op Woensdag 12 Januari 11. door den Heer Minister Merlot uitge- noodigd om met hem, in zijn ministerieel kabinet, een onderhoud te hebben betreffende het vraag stuk der vaart Yper-Komen. Ongelukkiglijk, was de Heer. Minister afwezig, geroepen door een ka binetsraad. Wij mogen ons dus eraan verwachten dat deze uitnoodiging in de eerstvolgende dagen zal hernieuwd worden zoo dit thans bij het ter pers gaan nog niet gedaan is en dat wij, in dit geval, misschien toekomende week in de mo gelijkheid zullen zijn het-antwoord van den Heer minister Merlot, dat hij nu reeds moet voorbe reid hebben, te geven. Op het laatste oogenblik vernemen wij ook nog dat de Senaatscommissie van Openbare Werken Donderdag 20" dezer, 's namiddags, vergaderde on der het voorzitterschap van den Heer Baron Boël én dat de verslaggever, de Heer Van Belle, zich in zijn verslag heeft uitgesproken ten voordeele van de werken die in het Ypersche moeten uit gevoerd worden en bijzonderlijk van het herstel der vaart Yper-Komen. Wij bedanken hier deze Commissie van den Se naat om haar genegenheid voor Yper, waarvan zij opnieuw het bewijs komt te geven, en zijn ervan zeker dat haar advies en steun de kwestie van het herstel onzer vaart Yper-Komen een grooten stap zal vooruithelpen. K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1937-1938 Om 2 uur Om 10 uur Ingang Match 11° Afdeeling 3 Frank Lagere Afdeeling1,50 Frank Tribune 1 Frank opleg. In verzen en proza maakt men ze na, Maar niemand zal nooit evenaren. Wat den bijval maakt sedert jaren, Der onovertroffen CHICOREI PACHA. (Vervolg) In enze voorgaande bijdrage zegden wij dat wij' in het bezit waren van den tekst der voor dracht, uitgegeven onder vorm van brochure, die door den Heer Delmer, algemeen secretaris van het ministerie van Openbare Werken en professor aan de Hoogeschool van Luik, in November 11. gehouden werd ter verdediging der belangen van de belgische scheepvaart. De groote bevoegdheid dezer vooraanstaande personaliteit verhoogt in groote mate de waarde zijner uiteenzetting, welke ten andere ten volle overeenstemt met hetgeen wij tot hiertoe ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen schreven, en het is hetgeen ons aanspoort hier een kert overzicht van de voordracht van M. Del mer weer te geven samen met enkele bijbeschou wingen. Het nut en de voordeelen der Waterwegen Met haar geringe werkingsmiddelen de bel gische handelsvloot telt amper 8000 schepen me tende in 't geheel twee millioen en half ton, ge leid door 12.000 schippers, en met een gevestigd kapitaal dat een en half milliard frank niet over schrijdt weet de binnenscheepvaart hier in België een vierde en zelfs een derde van het to taal trafiek der zware goederen te verzekeren. De belgische scheepvaart vindt echter haar bij zonderste bedrijvigheid in het internationaal tra fiek. Dit laatste alleen vertegenwoordigt omtrent de twee derden van haar tonnemaat. Zij verze kert alzoo aan de belgische economie belangrijke inkomsten van kapitalen uit den vreemde voort komende en draagt er dus merkelijk toe bij om het evenwicht onzer balansrekening met den vreemde te behouden. Het net der belgische bevaarbare waterwegen heeft zidh sedert 1830 om zeggens niet meer uit gebreid. Het is in verbinding met de zeevaart te Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en ook te Brug ge, Gent, Antwerpen en Brussel. Het heeft acht vertakkingen naar Frankrijk, is rechtstreeks ver bonden met de Nederlandsche stroomen en mag in sommige zijner deelen, als de verlenging van den Rijn aanzien worden. Op weinige uitzonderingen na bereikt ons wa- ternet al de groote voortbrengings- en verbruiks- centra van het land. Ook meest al de nijverheden, enkele uitgezonderd zooals hier dicht bij ons te Moescroen, vestigden zich langs de waterwegen, die haar het onvervangbaar voordeel bieden de grondstoffen en zware goederen op de goedkoopst mogelijke wijze te vervoeren, en die ook het noodige Water te harer beschikking stellen, dit bijkomend element dat de moderne fabrieken in overvloed bezigen. Dank aan de waterwegen hebben de nijverhe den, zooals o. a. de metaalnijverheden, die in het begin enkel konden werken op de plaatsen zelf waar de noodige grondstoffen ontgind waren, zich elders kunnen verplaatsen, en het is ook aan de waterwegen dat vele der vroeger opgerichte nijverheden nu nog, na uitputting van den voor raad delfstoffen ter plaats, haar voortbestaan te danken hebben. De Heer Delmer geeft dan enkele voorbeelden van kanalen langs wier boorden een schier on onderbroken rij van fabrieken en stapelhuizen werd opgericht, die zonder het water nooit zou den ontstaan zijn. In d_" Kempen hebben de vaar ten er zekere ontginningen mogelijk gemaaktde leemaarde te Beersse en te Raevels die brijke- rijen en cementfabrieken deed ontstaande zandgronden te Moll. Zij lokten er nieuwe nij verheden aanhet voortbrengen van metalen andere dan het ijzer, het vervaardigen van che mische producten, en de glasblazerijen te Ooien, Moll-Donck, Gompel, Baelen-Wezel, Lommei, Overpelt, Tessenderloo, Quaedmechelen en Rot- hem. Langs de Schelde en de Rupel, overal waar de Boomsche klei het toeliet, zijn fabrieken op gerezen, zoo onder meer te Hoboken, Hemixem, Schelle, Niel, Boom en, langs den linker oever der Schelde, te Burg'ht. Langs het kanaal van Brussel naar de Rupel heeft men hetzelfde verschijnsel, namelijk tussc'hen Brussel en Vilvoorde, te Ka- pelle-op-den-Bosch, te Willebroeck en eindelijk te Ruysbroeck. Te Gent is een nieuwe nijverheid zich bij de textielnijverheid, in de haven en bij zonderlijk langs het kanaal Gent-Terneuzen, ko men ontwikkelen. Ook bijna gansch de textielnijverheid is langs het water gelegen. In Vlaanderen, zoo schrijft de Heer Delmer, leent de grond zich slecht tot het maken en on derhouden van wegen, ook hebben meest alle ste den zich ontwikkeld langs de bevaarbare water- loopen en kanalen, die gedurende langen tijd de VANAF VRIJDAG 21 jgj Twee groote fransehsprekende films, met vlaamschen tekst. Een meesterwerk der heden- daagsche Cinema met Edward ARNOLD Joël MAC CREA Frances FARMER. Colette DARFEUIL en Samson Fainsilbert, in HM Men begint met den altijd zoo boeienden PATHÈ - JOURNAL. Kinderen niet toegelaten. Binnen kort 3 MISTINGUETT, in

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 1