ONTPLOFT YPER STADSSCHOUWBURG MILITAIRE REVUE HULDEBETOON Heer JULES COOMANS Tournée Théatrale de Tournai LES CLOCHES DE CORNEVILLE Bericht aan de schrijvers van Vakboeken voor de noodwendigheden der scheepvaart, doch leveren andere voordeelen op die ook niet te ver smaden zijn. Zoo bijvoorbeeld hebben wij de vaarten in de Kempen die bestemd waren om deze streek vruchtbaar te maken, wat de waarde der gronden aldaar meer dan vertiendubbeld heeft, en die er nijverheden en nieuwe inkomst- bronnen hebben gesticht. Het is slechts in 1927 dat er een programma van groote werken werd opgemaakt, doch dan nog wa ren alle voorziene werken niet uitsluitelijk ten voordeele der binnenscheepvaart, daar vele er van uitgevoerd werden met het doel den terug keer der schadelijke overstroomingen van 1926 te voorkomen. Ook de werken van het Albertka- naal werden opgedrongen door redenen die van onze binnenscheepvaart niet afhangen. Doch de ze werken, die overgroote uitgaven vergden, zul len ook hun vruchten dragen en de Heer Delmer voorziet dat het Albertkanaal meer zal opbren gen dan hetgeen het aan het land gekost heeft. Al de vaarten onder de vroegere heerschap pijen gegraven zijn het erfdeel van het verleden. De werken na 1830 uitgevoerd om ons waterwe gennet te verbeteren werden tot in 1865 rijkelijk afgelost en het is slechts hetgeen nadien gedaan werd dat ten laste der binnenscheepvaart kan gelegd worden, 't zij een kapitaal van 2 milliard of. aan 4 1/2 c/> 's jaars, een annuiteit van 90 mil- licen frank, wat voor 1935 overeenstemde met 3.17 cm. per kilometer-ton. Doch deze last wordt ruimschoots verreehtvaardigd door de onrecht- streeksche voordeelen die de waterwegen voor de nationale economie bieden zeer voordeelig ver voer voor de nijverheden, steun der bedrijvig heid onzer havens, levering van water aan de fa brieken. voordeelige ligging voor de nijverheid, enz. De financieele lasten van het Albertkanaal zijn zeker groot, doch dit kanaal biedt een economi sche waarde die 4e uitgaven ten volle verrecht- vaardigt. Dit kanaal zal de Belgische Maas toe gankelijk maken voor de groote schepen die er op kunnen varen maar die er geen toegang had den, het zal op zeer voordeelige wijze het ver voer tusschen Luik en Antwerpen verzekeren, het zal ook het rendement van gansch ons net van bevaarbare waterwegen verbeteren, de macht van Antwerpen versterken, de uitbreiding van het Kempisch kolenbekken bevorderen en mis schien de redding der Luiksche nijverheid ver zekeren. Het gebeurt dikwijls, zoo schrijft de Heer Del mer, dat in het vervoerdomein werken uitgevoerd worden die op zich zelf niet rendeerend zijn, maar waarvan het nut onbetwistbaar is door de voordeelen die zij aan andere werken bijbrengen. Men mag flus de gedane uitgave voor een kanaal niet berekenen zonder rekening te houden van het geheel van het waterwegennet. En dit is juist hetgeen hier te veel uit het oog verloren wordt. Men gewaagt te veel van de kos ten van het herstel der vaart Yper-Komen, alhoe wel deze niet overdreven zijn in vergelijking met hetgeen elders gedaan werd, zonder rekening te houden van het overwegend belang dat deze wa terweg voor de andere vaarten biedt. De vaart Yper-Komen moet de thans onderbroken ring der vaarten sluiten. Nu bedraagt de afstand Doornijk- Nieuwpoort 172 kilometer langs Gent en Brugge, terwijl hij langs Komen-Yper slechts 120 kilo meter bedraagt. Door deze vaart zal de haven van Nieuwpoort met de nijverheidsstreken van Noord-Frankrijk verbonden zijn, en ook de ge makkelijkste betrekkingen met Wervick, Mee- nen en gansch het Kortrijksche kunnen onder houden. Men beweert soms dat de vaart Yper-Komen hier geen nieuwe nijverheden zal aanlokken en voor onze stad en streek van geen nut kan zijn. Dit is echter geenszins bewezen. Integendeel, de vele voorbeelden van andere vaarten zijn daar om deze stelling te logenstraffen. De vaart Yper- Komen, die op een lengte van meer dan acht kilo meter door de spoorlijn gevolgd wordt, en langs- waar niets anders dan nijverheidsgronden zijn, is ons inziens uiterst geschikt om langs haar oevers nijverheden te zien oprichten. Wij beweren geenszins dat zulks in de eerste jaren zal geschieden. Een der minst betwiste wetten van de politieke economie is deze volgens dewelke de vermeerdering van het verbruik steeds de vermindering der prijzen volgt. Even zoo wordt er algemeen aanvaard dat het verkeer verhoogt naarmate de mogelijkheid ertoe ver meerdert, naarmate er nieuwe waterwegen ont staan of de bestaande verbeterd worden, dat de nijverheden zich bij voorkeur vestigen daar waar ze de meeste gemakkelijkheden van vervoer per water en per spoor en ook van watervoorziening geboden worden. De vaart moet du9 eerst bevaar baar gemaakt worden, vooraleer zij haar nut ten volle kan bewijzen en niemand heeft het recht dit nut op voorhand te betwisten. En zelfs ware het bewezen dat de huidige be staande vervoermiddelen volstaan om aan het tegenwoordig en zelfs het toekomend vervoer, wac echter niemand kan voorzien, te voldoen, dan nog mag men, volgens den Heer Delmer, om deze reden alleen niet aan alle nieuw vervoer middel verzaken en aldus allen vooruitgang loo chenen. Er wordt hier soms ook nog beweerd dat de vaart Yper-Komen een gedeelte van het trafiek van den spoorweg zou ontnemen, wat de thans reeds deficitaire uitbating der spoorwegen nog zou verzwaren. Dit is echter volstrekt zoo zeker niet en wii zijn integendeel van een gansch ander oordeel. Zien wij immers niet dat bijvoorbeeld de draadtrekke- rij van Sweveghem, die haar kolen en ook haar ijzer per schip doet inkomen, de helft van haar afgewerkte producten per ijzerweg verzendt. In 1934 bijvoorbeeld deed deze fabriek 26.000.000 kgr. ijzer per schip inkomen en hiervan verzond zij slechts de helft per water terug, het overige meest per spoor verzonden zijnde. In acht ne mende de belangrijkheid die de waterweg voor haar biedt, heeft deze fabriek verleden jaar een onkost van 850.000 fr. gedaan voor kaaimuren en kraan. Ook de pannenfabrieken ontvangen haar kolen per schip en verzenden veel harer produc ten per spoor. Waren deze fabrieken daar, dank aan de vaart, niet ontstaan, dan zou de spoorweg ook het voerdeel van dit vervoer niet genoten hebben. Ook de Heer Delmer deelt hetzelfde gedacht en hij schrijft dat, zoo zekere fabrieken haar grondstoffen in groote hoeveelheid en in vrac per boot doen inkomen, zij haar voortbrengsels niet anders dan per spoor kunnen verzenden omdat deze afgewrochte voorwerpen meestal maar in kleine hoeveelheden verzonden worden en bestemd zijn aan verschillige koopers die niet allen langs een waterweg wonen. Deze voorwaarden beperken dus het gebruik van het schip en laten het niet toe het trafiek van den spoorweg, en bijzonderlijk het trafiek dat hem winsten oplevert, te ontnemen. Ver van den spoorweg te schaden, dient de binnenscheep vaart de belangen van den spoorweg. De fabriek, die opgericht wordt omdat een waterweg daar voor de geschikte plaats biedt, ontvangt een deel der noodige grondstoffen en kolen per schip, doch verzendt de afgewerkte producten per ijzerweg. In de toekomst, zoowel als in het verleden, zal de waterweg, die de uitbreiding van nieuwe nij verheden bevordert, ook nieuw trafiek aan den spoorweg verzekeren. De Heer Delmer besluit zijne studie met de volgende bestatigingen De binnenscheepvaart bewijst aan verschei dene nijverheden en aan den zeevaarthandel on schatbare diensten De uitbating van het vervoer per water is zeer soepel en past zich bijgevolg gemakkelijk aan de economische conjunctuur Geen enkel ander vervoermiddel kan aan zulke lage prijzen werken als de binnenscheepvaart Het is niet omdat de Staat een deel der uitga ven te zijnen laste zou nemen dat de vrachtkos ten per schip zoo laag zijn Er bestaat evenwicht tusschen de op de bevaar bare waterwegen gedane ontvangsten en uitga ven voor onderhoud en personeel De financieele lasten voor rekening der bin nenscheepvaart zijn zeer gering en worden ook door de spoorwegen niet betaald De in de laatste jaren uitgevoerde werken om het net der bevaarbare waterwegen te verbete ren en aan te vullen zullen aan de nationale economie grooter voordeelen verschaffen dan het geen zij hebben gekost De kritische toestand der spoorwegmaatschap pij is niet het gevolg van de mededinging der binnenscheepvaart, maar wel van het deficiet op het reizigersvervoer De koopwaren die meest per schip vervoerd worden, zouden voor den spoorweg weinig of niet loonend zijn Nieuwe vaarten scheppen steeds nieuw trafiek en bevorderen de stichting van rtieuwe nijver heden. Gansch de uiteenzetting van den Heer Delmer. is dus een warm pleidooi, dat hij met cijfers en feiten staaft, ten voordeele der binnenscheep vaart en der waterwegen die aan de gemeenschap niets kosten en voor 's lands economische ont wikkeling van het grootste nut en van een on misbare fioodzakelijkheid zijn. Zoo wij dus met zooveel klem voor het herstel onzer bestaande vaart Yper-Komen aandringen, iets waarin de Heer Delmer ons gelijk geeft, is het omdat wij van haar overwegend nut over tuigd zijn, omdat wij ingevolge de wet op de oor logsschade er recht op hebben en dat wij ijveren voor de heropbeuring van onzen handel, voor werkverschaffing aan onze werkende klas, voor de heropleving onzer stad en streek, iets wat zon der goede bevaarbare waterwegen, de Heer Del mer bewijst het, niet mogelijk is. O ZATERDAG 22 JANUARI Bureel te 7 uur Gordijn te 8 uur OPVOERING ten voordeele van het Steunfonds van de Y persche Afdeeling van den Nationalen Vuurkruisenbond van de Het groot militair lachsucces van 1914-1918 in 3 bedrijven door A. NOBELS. Muzikaal gedeelte onder leiding van M. E. Brants, Bestuurder van het muziek van het 4e Linieregiment. PROGRAMMA VAN DEN GALA-AVOND: Marsch van het 4 Linieregiment J. Muldermans Marsch van het 5 Linieregiment Les Airs du Poilu, Pot-pourri F. Salabert arr' G. Corroyez 1 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft Marsch van het <24 Linieregiment N. Bury Les Cols Rouges, marsch E. Brants 2 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft Parade d'Amour, fantasie V. Schertzinger - Fl. Mus 3 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft Fantaisie. APOTHEOSE. Talrijke oudstrijders zien verlangend uit naar dezen gala-avond die hen enkele geestige too- neeltjes de andere vergeten zij maar liever uit het soldatenleven zal doen herleven en de liederen zal herinneren die ze zoo dikwijls hebben meegezongen. Het is dan ook geen won der dat deze vertooning een reuzensucces zal kennen en dat alle plaatsen omtrent uitverkocht zijn. De enkele die nog beschikbaar blijven zijn te verkrijgen in Café Théo Meenenstraat, 6, Yper, waar de latekomers zich zonder uitstel ge lieven te wenden. Het Comiteit verzoekt ons te melden dat de vertooning te 8 uur stipt zal aanvangen. Programma's met den tekst der liederen zullen ten voordeele van de kas der Ypersche afdeeling van de Vuurkruisen verkocht worden tegen 2 fr. aan den Eere-Bouwmeester der Stad Yper Eere-Bestuurder der Stedelijke Nijverheidsschool o Op Zondag 13 Februari 1938, om 11 ure voor middag zal er in de Stedelijke Nijverheidsschool, O. L. Vrouwstraat, eene Gedenkplaat onthuld worden ter nagedachtenis van den betreurden Heer Bestuurder. Dit gedenkteeken wordt opgericht uit dank baarheid door de Oud-Leerlingen van voornoem de school. Deze aankondiging wordt ter kennis gebracht aan al de Oud-Leerlingen en Vrienden van Wijlen den Heer Jules Coomans en dient als uitnoodi- ging. Persoonlijke uitnoodigingen voor dit Hulde betoon zullen niet gestuurd worden. Namens de Oud-Leerlingen der Nijverheidsschool (get.) G. Delahaye, Schepen der Stad Yper. O MERCREDI 2 FÉVRIER 1938 au Théatre Communal Le grand succès en perspective de Clairville et Gabet Musique de Robert Planquette. La vente des cartes et la location se feront au Théatre, de 11 a 12 i h., les Dimanches et en semaine tous les jours de 2 a 4 h. chez M. Aimé Gruwez, rue au Beurre, téléphone 60, ainsi qu'au Café Astrid, Place Vandenpeereboom. La salie sera bien chauffée. De Provincie West-Vlaanderen schrijft in 1938 een speciale wedstrijd uit voor het opstellen van twee vlaamsche vakboeken het eerste over land bouwkunde het tweede over veeteelt. Deze vakboeken zijn bestemd om te dienen tot handleiding voor de leerlingen der lagere land- bouwafdeelingen voor jongens. Om inlichtingen te verkrijgen over de gestelde oorwaarden en de uitgeloofde Belangrijke Pre- miën, gelieve men te schrijven naar het Provin ciaal Bestuur, Commissie voor landbouwvoor drachten en voor veredeling der veldvruchten, te Brugge. I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 3