ONTPLOFT
YPER STADSSCHOUWBURG
MILITAIRE REVUE
HULDEBETOON
Heer JULES COOMANS
Tournée Théatrale de Tournai
LES CLOCHES DE CORNEVILLE
Bericht aan de schrijvers van Vakboeken
voor de noodwendigheden der scheepvaart, doch
leveren andere voordeelen op die ook niet te ver
smaden zijn. Zoo bijvoorbeeld hebben wij de
vaarten in de Kempen die bestemd waren om
deze streek vruchtbaar te maken, wat de waarde
der gronden aldaar meer dan vertiendubbeld
heeft, en die er nijverheden en nieuwe inkomst-
bronnen hebben gesticht.
Het is slechts in 1927 dat er een programma van
groote werken werd opgemaakt, doch dan nog wa
ren alle voorziene werken niet uitsluitelijk ten
voordeele der binnenscheepvaart, daar vele er
van uitgevoerd werden met het doel den terug
keer der schadelijke overstroomingen van 1926 te
voorkomen. Ook de werken van het Albertka-
naal werden opgedrongen door redenen die van
onze binnenscheepvaart niet afhangen. Doch de
ze werken, die overgroote uitgaven vergden, zul
len ook hun vruchten dragen en de Heer Delmer
voorziet dat het Albertkanaal meer zal opbren
gen dan hetgeen het aan het land gekost heeft.
Al de vaarten onder de vroegere heerschap
pijen gegraven zijn het erfdeel van het verleden.
De werken na 1830 uitgevoerd om ons waterwe
gennet te verbeteren werden tot in 1865 rijkelijk
afgelost en het is slechts hetgeen nadien gedaan
werd dat ten laste der binnenscheepvaart kan
gelegd worden, 't zij een kapitaal van 2 milliard
of. aan 4 1/2 c/> 's jaars, een annuiteit van 90 mil-
licen frank, wat voor 1935 overeenstemde met
3.17 cm. per kilometer-ton. Doch deze last wordt
ruimschoots verreehtvaardigd door de onrecht-
streeksche voordeelen die de waterwegen voor de
nationale economie bieden zeer voordeelig ver
voer voor de nijverheden, steun der bedrijvig
heid onzer havens, levering van water aan de fa
brieken. voordeelige ligging voor de nijverheid,
enz.
De financieele lasten van het Albertkanaal zijn
zeker groot, doch dit kanaal biedt een economi
sche waarde die 4e uitgaven ten volle verrecht-
vaardigt. Dit kanaal zal de Belgische Maas toe
gankelijk maken voor de groote schepen die er
op kunnen varen maar die er geen toegang had
den, het zal op zeer voordeelige wijze het ver
voer tusschen Luik en Antwerpen verzekeren,
het zal ook het rendement van gansch ons net
van bevaarbare waterwegen verbeteren, de macht
van Antwerpen versterken, de uitbreiding van
het Kempisch kolenbekken bevorderen en mis
schien de redding der Luiksche nijverheid ver
zekeren.
Het gebeurt dikwijls, zoo schrijft de Heer Del
mer, dat in het vervoerdomein werken uitgevoerd
worden die op zich zelf niet rendeerend zijn,
maar waarvan het nut onbetwistbaar is door de
voordeelen die zij aan andere werken bijbrengen.
Men mag flus de gedane uitgave voor een kanaal
niet berekenen zonder rekening te houden van
het geheel van het waterwegennet.
En dit is juist hetgeen hier te veel uit het oog
verloren wordt. Men gewaagt te veel van de kos
ten van het herstel der vaart Yper-Komen, alhoe
wel deze niet overdreven zijn in vergelijking met
hetgeen elders gedaan werd, zonder rekening te
houden van het overwegend belang dat deze wa
terweg voor de andere vaarten biedt. De vaart
Yper-Komen moet de thans onderbroken ring der
vaarten sluiten. Nu bedraagt de afstand Doornijk-
Nieuwpoort 172 kilometer langs Gent en Brugge,
terwijl hij langs Komen-Yper slechts 120 kilo
meter bedraagt. Door deze vaart zal de haven
van Nieuwpoort met de nijverheidsstreken van
Noord-Frankrijk verbonden zijn, en ook de ge
makkelijkste betrekkingen met Wervick, Mee-
nen en gansch het Kortrijksche kunnen onder
houden.
Men beweert soms dat de vaart Yper-Komen
hier geen nieuwe nijverheden zal aanlokken en
voor onze stad en streek van geen nut kan zijn.
Dit is echter geenszins bewezen. Integendeel, de
vele voorbeelden van andere vaarten zijn daar
om deze stelling te logenstraffen. De vaart Yper-
Komen, die op een lengte van meer dan acht kilo
meter door de spoorlijn gevolgd wordt, en langs-
waar niets anders dan nijverheidsgronden zijn,
is ons inziens uiterst geschikt om langs haar
oevers nijverheden te zien oprichten.
Wij beweren geenszins dat zulks in de eerste
jaren zal geschieden. Een der minst betwiste
wetten van de politieke economie is deze volgens
dewelke de vermeerdering van het verbruik
steeds de vermindering der prijzen volgt. Even
zoo wordt er algemeen aanvaard dat het verkeer
verhoogt naarmate de mogelijkheid ertoe ver
meerdert, naarmate er nieuwe waterwegen ont
staan of de bestaande verbeterd worden, dat de
nijverheden zich bij voorkeur vestigen daar waar
ze de meeste gemakkelijkheden van vervoer per
water en per spoor en ook van watervoorziening
geboden worden. De vaart moet du9 eerst bevaar
baar gemaakt worden, vooraleer zij haar nut ten
volle kan bewijzen en niemand heeft het recht
dit nut op voorhand te betwisten.
En zelfs ware het bewezen dat de huidige be
staande vervoermiddelen volstaan om aan het
tegenwoordig en zelfs het toekomend vervoer,
wac echter niemand kan voorzien, te voldoen,
dan nog mag men, volgens den Heer Delmer, om
deze reden alleen niet aan alle nieuw vervoer
middel verzaken en aldus allen vooruitgang loo
chenen.
Er wordt hier soms ook nog beweerd dat de
vaart Yper-Komen een gedeelte van het trafiek
van den spoorweg zou ontnemen, wat de thans
reeds deficitaire uitbating der spoorwegen nog
zou verzwaren.
Dit is echter volstrekt zoo zeker niet en wii zijn
integendeel van een gansch ander oordeel. Zien
wij immers niet dat bijvoorbeeld de draadtrekke-
rij van Sweveghem, die haar kolen en ook haar
ijzer per schip doet inkomen, de helft van haar
afgewerkte producten per ijzerweg verzendt.
In 1934 bijvoorbeeld deed deze fabriek 26.000.000
kgr. ijzer per schip inkomen en hiervan verzond
zij slechts de helft per water terug, het overige
meest per spoor verzonden zijnde. In acht ne
mende de belangrijkheid die de waterweg voor
haar biedt, heeft deze fabriek verleden jaar een
onkost van 850.000 fr. gedaan voor kaaimuren en
kraan. Ook de pannenfabrieken ontvangen haar
kolen per schip en verzenden veel harer produc
ten per spoor. Waren deze fabrieken daar, dank
aan de vaart, niet ontstaan, dan zou de spoorweg
ook het voerdeel van dit vervoer niet genoten
hebben.
Ook de Heer Delmer deelt hetzelfde gedacht
en hij schrijft dat, zoo zekere fabrieken haar
grondstoffen in groote hoeveelheid en in vrac
per boot doen inkomen, zij haar voortbrengsels
niet anders dan per spoor kunnen verzenden
omdat deze afgewrochte voorwerpen meestal
maar in kleine hoeveelheden verzonden worden
en bestemd zijn aan verschillige koopers die niet
allen langs een waterweg wonen.
Deze voorwaarden beperken dus het gebruik
van het schip en laten het niet toe het trafiek
van den spoorweg, en bijzonderlijk het trafiek
dat hem winsten oplevert, te ontnemen. Ver van
den spoorweg te schaden, dient de binnenscheep
vaart de belangen van den spoorweg. De fabriek,
die opgericht wordt omdat een waterweg daar
voor de geschikte plaats biedt, ontvangt een deel
der noodige grondstoffen en kolen per schip, doch
verzendt de afgewerkte producten per ijzerweg.
In de toekomst, zoowel als in het verleden, zal
de waterweg, die de uitbreiding van nieuwe nij
verheden bevordert, ook nieuw trafiek aan den
spoorweg verzekeren.
De Heer Delmer besluit zijne studie met de
volgende bestatigingen
De binnenscheepvaart bewijst aan verschei
dene nijverheden en aan den zeevaarthandel on
schatbare diensten
De uitbating van het vervoer per water is zeer
soepel en past zich bijgevolg gemakkelijk aan de
economische conjunctuur
Geen enkel ander vervoermiddel kan aan zulke
lage prijzen werken als de binnenscheepvaart
Het is niet omdat de Staat een deel der uitga
ven te zijnen laste zou nemen dat de vrachtkos
ten per schip zoo laag zijn
Er bestaat evenwicht tusschen de op de bevaar
bare waterwegen gedane ontvangsten en uitga
ven voor onderhoud en personeel
De financieele lasten voor rekening der bin
nenscheepvaart zijn zeer gering en worden ook
door de spoorwegen niet betaald
De in de laatste jaren uitgevoerde werken om
het net der bevaarbare waterwegen te verbete
ren en aan te vullen zullen aan de nationale
economie grooter voordeelen verschaffen dan het
geen zij hebben gekost
De kritische toestand der spoorwegmaatschap
pij is niet het gevolg van de mededinging der
binnenscheepvaart, maar wel van het deficiet op
het reizigersvervoer
De koopwaren die meest per schip vervoerd
worden, zouden voor den spoorweg weinig of
niet loonend zijn
Nieuwe vaarten scheppen steeds nieuw trafiek
en bevorderen de stichting van rtieuwe nijver
heden.
Gansch de uiteenzetting van den Heer Delmer.
is dus een warm pleidooi, dat hij met cijfers en
feiten staaft, ten voordeele der binnenscheep
vaart en der waterwegen die aan de gemeenschap
niets kosten en voor 's lands economische ont
wikkeling van het grootste nut en van een on
misbare fioodzakelijkheid zijn.
Zoo wij dus met zooveel klem voor het herstel
onzer bestaande vaart Yper-Komen aandringen,
iets waarin de Heer Delmer ons gelijk geeft, is
het omdat wij van haar overwegend nut over
tuigd zijn, omdat wij ingevolge de wet op de oor
logsschade er recht op hebben en dat wij ijveren
voor de heropbeuring van onzen handel, voor
werkverschaffing aan onze werkende klas, voor
de heropleving onzer stad en streek, iets wat zon
der goede bevaarbare waterwegen, de Heer Del
mer bewijst het, niet mogelijk is.
O
ZATERDAG 22 JANUARI
Bureel te 7 uur Gordijn te 8 uur
OPVOERING
ten voordeele van het Steunfonds van de Y persche
Afdeeling van den Nationalen Vuurkruisenbond
van de
Het groot militair lachsucces van 1914-1918
in 3 bedrijven door A. NOBELS.
Muzikaal gedeelte onder leiding van M. E. Brants,
Bestuurder van het muziek van het
4e Linieregiment.
PROGRAMMA VAN DEN GALA-AVOND:
Marsch van het 4 Linieregiment J. Muldermans
Marsch van het 5 Linieregiment
Les Airs du Poilu, Pot-pourri F. Salabert
arr' G. Corroyez
1 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft
Marsch van het <24 Linieregiment N. Bury
Les Cols Rouges, marsch E. Brants
2 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft
Parade d'Amour, fantasie
V. Schertzinger - Fl. Mus
3 Bedrijf van de Militaire Revue Ontploft
Fantaisie.
APOTHEOSE.
Talrijke oudstrijders zien verlangend uit naar
dezen gala-avond die hen enkele geestige too-
neeltjes de andere vergeten zij maar liever
uit het soldatenleven zal doen herleven en de
liederen zal herinneren die ze zoo dikwijls
hebben meegezongen. Het is dan ook geen won
der dat deze vertooning een reuzensucces zal
kennen en dat alle plaatsen omtrent uitverkocht
zijn. De enkele die nog beschikbaar blijven zijn
te verkrijgen in Café Théo Meenenstraat, 6,
Yper, waar de latekomers zich zonder uitstel ge
lieven te wenden.
Het Comiteit verzoekt ons te melden dat de
vertooning te 8 uur stipt zal aanvangen.
Programma's met den tekst der liederen zullen
ten voordeele van de kas der Ypersche afdeeling
van de Vuurkruisen verkocht worden tegen 2 fr.
aan den
Eere-Bouwmeester der Stad Yper
Eere-Bestuurder der Stedelijke Nijverheidsschool
o
Op Zondag 13 Februari 1938, om 11 ure voor
middag zal er in de Stedelijke Nijverheidsschool,
O. L. Vrouwstraat, eene Gedenkplaat onthuld
worden ter nagedachtenis van den betreurden
Heer Bestuurder.
Dit gedenkteeken wordt opgericht uit dank
baarheid door de Oud-Leerlingen van voornoem
de school.
Deze aankondiging wordt ter kennis gebracht
aan al de Oud-Leerlingen en Vrienden van Wijlen
den Heer Jules Coomans en dient als uitnoodi-
ging.
Persoonlijke uitnoodigingen voor dit Hulde
betoon zullen niet gestuurd worden.
Namens de Oud-Leerlingen der Nijverheidsschool
(get.) G. Delahaye,
Schepen der Stad Yper.
O
MERCREDI 2 FÉVRIER 1938
au Théatre Communal
Le grand succès en perspective
de Clairville et Gabet
Musique de Robert Planquette.
La vente des cartes et la location se feront au
Théatre, de 11 a 12 i h., les Dimanches et en
semaine tous les jours de 2 a 4 h. chez M. Aimé
Gruwez, rue au Beurre, téléphone 60, ainsi qu'au
Café Astrid, Place Vandenpeereboom.
La salie sera bien chauffée.
De Provincie West-Vlaanderen schrijft in 1938
een speciale wedstrijd uit voor het opstellen van
twee vlaamsche vakboeken het eerste over land
bouwkunde het tweede over veeteelt.
Deze vakboeken zijn bestemd om te dienen tot
handleiding voor de leerlingen der lagere land-
bouwafdeelingen voor jongens.
Om inlichtingen te verkrijgen over de gestelde
oorwaarden en de uitgeloofde Belangrijke Pre-
miën, gelieve men te schrijven naar het Provin
ciaal Bestuur, Commissie voor landbouwvoor
drachten en voor veredeling der veldvruchten, te
Brugge.
I