SNIJ-EN NAAISCHOOL NOUVEAUTÉ TOERISTISCHE KRONIEK zien hadden, zien wij thans welke groote nijver heid er daar langs de oevers dezer vaart ontstaan is. Het trafiek voortgebracht op deze vaart, vol gens het algemeen verslag van den Heer De Meyere over de werkloosheid in het grensar- beidersgebied, is van 4536 ton in 1912, dus vijf tig jaar na de opening der scheepvaart, gestegen tot 9832 ton in 1921 en tot 61.200 ton in 1935. Onder de voornaamste nijverheden die zich daar zijn komen vestigen, vermelden wij de draadtrekke- rij Bekaert die omtrent 800 werklieden bezigt, de electrische centrale van Sweveghem met 110 werklieden, de Kortrijksche pannenfabrieken, brijkerijen en ook nog verschillige weverijen en spinnerijen die allen water uit de vaart trekken. Al de gemeenten hebben daar, dank aan het be staan dier vaart en de er ontstane nijverheden, een ongehoorde uitbreiding genomen en de ge meente Sweveghem onder andere is zoodanig vergroot dat men er verplicht is een nieuwe kerk te bouwen. Ons steunende op dit voorbeeld en andere nog die wij hier nog zouden kunnen aanhalen, zooals Rousselare, zijn wij vast overtuigd hier binnen enkele jaren hetzelfde verschijnsel langs de vaart Yper-Komen te zien. Eens dat de vaart zal her steld zijn, dan ook zal het mogelijk zijn hier in dustrieën te hebben. Dit is een kwestie van goe den wil en zoo de regeering, na zoolang den schijn gegeven te hebben ons bestaan te hebben verge ten, werkelijk van betere gevoelens-te onzen op zichte wilde blijk geven, dan zou zij, eens de vaart Yper-Komen hersteld, tot het vestigen van nieuwe nijverheden hier in onze streek merke lijk kunnen bijdragen en, om te beginnen, alhier bijvoorbeeld de kanonnenfabriek kunnen oprich ten waarvan de verplaatsing een noodzakelijk heid is geworden. De Heer minister Merlot schijnt weinig aan dacht te verleenen aan het argument dat de ver binding Leie-Yzer door het herstellen der vaart Yper-Komen een vermeerdering van trafiek voor de haven van Nieuwpoort zal aanbrengen. Het is nochtans een feit door de statistieken bewezen dat er voor het oogenblik niets van Gent komt langs de Leie. Al de handel van Gent met Frank rijk. en deze is spijts de contingenteeringsmaat- regelen nog zeer belangrijk, geschiedt langs de Schelde, zoodat gansch de Leiestreek als 't ware voorbehouden blijft voor Nieuwpoort. Had de Staat de Conventie van 1913, geteekend door de Heeren ministers Levie en Helleputte, geëerbie digd en uitgevoerd, dan had de haven van Nieuw poort ook reeds sedert lang een grootere bedrij vigheid, een meerderen bloei gekend. Doch, volgens sommige ambtenaars van het Departement van Openbare Werken, zouden er thans nog uitsluitend en alleen grootsche werken mogen uitgevoerd worden. De reden hiervan wil len wij niet onderzoeken omdat de ondergrond ervan alleen steunt op een zekere ambitie, doch het is een feit dat wij ondervinden dat zij alles in 't groot zien en alleen maar meer te vinden zijn voor groote havens, groote vaarten en groote tra fieken. Volgens hen mogen alleen nog een soort menschen bevoordeeligd worden, dienen alleen nog de groote machten geholpen te worden, de andere zijn alleen nog goed om te helpen belas tingen betalen. Wat de Heer minister verder in zijn rede zegt over de moties die door de onderzoekscommissie gestemd werden, is ook niet juist. De leden der commissie waren eenparig t'akkoord om te vra gen dat de vaart Yper-Yzer, voor wier herstel wij vroeger ook veel tegenkanting en tegenspoed ontmoetten, volledig in orde zou gebracht wor den opdat het steeds groeiend trafiek erop te allen tijde zou kunnen verzekerd worden. Voor wat het herstel der vaart Yper-Komen aangaat, waren de Heeren niet t'akkoord om te bekennen dat de huidige belangrijkheid van het trafiek het maken van een nieuwen waterweg niet kon ver rechtvaardigen. zooals de Heer minister het be weert, doch zij waren alleen maar t'akkoord om te zeggen dat het hen nu, voor het oogenblik, on mogelijk was te bewijzen dat de vaart seffens zou rendeerend zijn. Niemand, immers, heeft de toekomst in zijn handen noch de macht ze te voorspellen. Zulks is dus volstrekt geen reden om het ons toekomend herstel der vaart Yper- Komen te weigeren. Elders worden er wel zoo veel werken uitgevoerd die niet rendeerend zijn en waarvan men verzekeren kan dat zij het nooit zullen worden, terwijl de vaart Yper-Komen, naar het voorbeeld van zooveel andere vaarten, geroepen is om aan Yper en de streek de groot ste diensten te bewijzen en hunne herwording te verzekeren. De motie, betreffende het economisch nut dat de vaart Yper-Komen in de toekomst bieden kan, behaalde in den schoot der onderzoekscommissie gelijke stemmen, doch had de Heer Missiaen, lid dier commissie, als volksvertegenwoordiger van Yper zijn plicht begrepen, dan zou de uitslag der stemming vijf tegen drie geweest zijn en zou de Heer Minister zich thans op de verdeeldheid der commissie niet kunnen beroepen om het her stel der vaart te weigeren. Het argument der werkloosheid ten voordeele van het herstel der vaart heeft de Heer Minister Merlot niet willen aanhalen, omdat, zoo zegt hij, de uitvoering van andere werken een even groot nut voor de vermindering der werkloosheid biedt. Voor de opslorping der werkloosheid is de vaart Yper-Komen nochtans van het allergroot ste belang, niet alleen door de tijdelijke werk verschaffing gedurende de herstelperiode, maar ook nog en vooral door de meerdere werkgele genheid die de nijverheden, welke hier zullen ontstaan, op een blijvende wijze zullen bieden. Van al de werken die hier kunnen uitgevoerd worden en die ook nuttig zijn, is het herstel der vaart Yper-Komen het meest geschikt om de economische heropleving onzer streek te bevor deren. In een nota van den Heer De Meyere, re- geeringscommissaris voor het grensarbeidersge- bied, lezen wij onder meer het volgende Indien men en met reden aan de geschikt- making van de Noordervaart (vaart Yper- Yzer) zulk eene voor Yper groote beteekenis hecht, beteekenis welke zelfs voor de gemeen ten in het Noorden (Boesinghe) niet zonder belang is, indien men dus aan de Noordervaart eene economische rol toekent voor een gebied dat een bijna zuiver landbouwkarakter draagt, wat dan gezegd van de beteekenis van een Zuidervaart (vaart Yper-Komen) dwars door een gebied waar duizende en duizende indus triewerknemers op eigen industrieën wachten, omdat de omstandigheden ze meer en meer van hun huidig vreemd werkterrein verdrin gen Ik herhaal het nogmaals, het is niet mogelijk in een equatie al de coëfficiënten te bepalen waaruit het mogelijk zou zijn met zekerheid de rentabiliteit van de Zuidervaart op Yper af te leiden. Een feit staat vast, indien deze Zui dervaart maar iets kan bijdragen tot het eco nomisch uitrusten van westelijk Zuid-Vlaan- deren, indien zij samen met veel andere fac toren ertoe eenigszins kan bijdragen voor het Ypersche een levend economisch midden te maken, dat de talrijke arbeidskrachten van het Leiedal kan tot zich trekken, dan is naar mijn oordeel de noodzakelijkheid van deze Zuider vaart even sterk te verdedigen als de geschikt- making van de Noordervaart. Volgens den Heer De Meyere moeten dus alle mogelijke middelen, en hierin ook begrepen het herstel der vaart Yper-Komen, aangewend wor den om van de streek van Yper een nijverheids centrum te maken, ten einde aan onze arbeiders, die nu verplicht zijn elders werk te gaan zoeken, toe te laten in hun eigen streek hun brood te verdienen. Van de werken die de Heer Minister in zijn rede aanhaalt en die volgens hem geschikt zijn om de werkloosheid in het Ypersche te vermin deren, is het ontwerp van het bouwen eener zui veringsstatie een goed te keuren werk dat voor het spijzen der vaart Yper-Yzer van groot nut zal zijn. De verbeteringswerken aan de vaart Yper-Yzer zullen voor de streek ook de grootste diensten bewijzen, doch ze waren reeds van vroe ger besloten en zijn slechts, zooals dit elders ook gedaan wordt, de aanpassing der vaart aan de noodzakelijkheden van het verkeer. Het herstel der banen heeft hier met de kwestie geen ge meens, elders ook worden de banen hersteld en verbeterd. En wat erger is, het ontwerp der recht- streeksche baan Yper-Rousselare ware voor on zen handel en nijverheid ten zeerste noodlottig. Het herstel der Hallen en der Statie zouden niet eens mogen genoemd worden, daar dit werk reeds sedert 15 jaar had moeten gedaan zijn en daar zulks op economisch gebied niet het minste belang oplevert. Daarbij deze werken hangen niet af van de bevoegdheid van den Heer Merlot die misschien wel een woordje ervoor kan ten beste doen, maar die er toch niets mede te zien heeft. Van al de werken door den Heer Merlot aangehaald, blijven er dus maar weinig meer over die de economische heropleving onzer streek kunnen bewerken. Wij twijfelen echter niet aan zijn goeden wil. De Heer Merlot denkt waarschijnlijk gedaan te hebben voor wel, doch hij werd, zooals wij het hier bij het begin zegden, slecht ingelicht. Tegenover de meening van den Heer Minister Merlot stellen wij deze van den Heer Minister Van Isacker, die in zijn antwoord op een inter pellatie van den Heer Missiaen, in Kamerzitting van 18 Januari 1938, sprekende van de vaart Yper-Komen, zegde dat hij persoonlijk van mee ning is dat het bouwen van een waterweg in elk geval de opleving der streek gunstig kan beïn vloeden. Het is in dezelfde overtuiging van den Heer Minister Van Isacker dat wij met moed den strijd voor het herstel der vaart Yper-Komen, voor de heropleving van Yper voortzetten. De aanhouder moet en zal winnen. voor DAMEN 43, Rijselstraat, 43 IEPER DAG-, AVOND-, ZONDAGLESSEN. Leert snijden in vier maanden. Diploma na eindexamen. OUDERS Leert uw meisje den stiel van NAAISTER SNIJDEN NAAIEN IN 8 MAANDEN. Bekwaamheidscertifikaat na einde der lessen. Vraagt inlichtingen. Wij ontvingen deze week de nieuwe reeks der vouw bladen uitgegeven door den Nationalen Dienst voor Toerisme bij het Ministerie van Verkeerswezen. Deze brochures ten getale van elf zijn gewijd aan al de toeristische streken van België en wel in dezer voege Vlaanderen. De Kempen. Het Doorniksche, De Ster van Brussel. Bergen en het Centrum, Het Land van Luik. Maas en Lesse. de Ourthe, Amblève en Vesder, Tusschen Samber en Maas, Semois. Een eerste woordje is een woord van waardeering om de zorg waarmede deze vouwbladen zijn uitgege ven met over het algemeen prachtig illustratief ma teriaal om vooral door de fotografie de schoonheden dier onderscheidene streken aan den toerist te laten kennen. Bij elke brochure behoort verder een lijst van de merkwaardige kerken, kasteelen, monumenten en toeristische landschappen, een opgave van alle in lichtingskantoren. de officieele erkende hotels, de lijst der 12 verschillende rondritten per autocar ingericht door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor wegen, alsook een overzichtskaart van het gebied. Een tweede woord dat wij hieraan wijden is minder een woord van geestdrift dan een woord van afkeu ring Inderdaad naast 8 vouwbladen gewijd aan de schoonheden van het Waalsche Land en 1 gewijd aan Brussel komt het Vlaamsche Land met 2 brochures Eén voor de beide Vlaanderen en één voor de Kempen, waarin Antwerpen en Limburg zijn samengevatDus twee vouwbladen voor de schoonheden en merkwaar digheden van onze kust, van het oude Brugge, van het roemrijke Gent, voor de kunststad Antwerpen, van het historische gewest waarvan leper de hoofdplaats is, van onze mooie Westvlaamsche bergstreek, van het heerlijke land aan de Schelde en van de talrijke an dere plaatsen die in schoonheid en kunst gemakkelijk kunnen opwegen tegen heel wat plaatsen uit het zui den Kom, wij hebben hiermede genoeg gezegd en be sluiten dat wij weer eens stiefmoederlijk werden be handeld waar het geldt de belangen van het toerisme. Wie belang stelt in deze brochures kan ze aanvra gen op het hoogervermeld adres of ook in het inlich tingsbureau voor toeristen in het stadhuis alhier. In Frankrijk werd een toeristische reiskaart inge steld voor de vreemdelingen die in Frankrijk reizen. Deze kaart welke verkrijgbaar is in het Fransche bu reau voor toerisme France A. Max-laan te Brussel, kost 30 Fransche F]r. en heeft een geldigheidsduur van minimum zes dagen en maximum twee maand. Zij geeft recht op de volgende voordeelen a) een korting van 40 op alle tarieven van de Fransche spoorwegen, in alle treinen en voor om het even welke rit b) een korting van 0.60- Fr. per liter tot een maxi mum van 600 liter op den prijs der benzine dit door middel van een carnet de bons d'essence die in de meeste Fransche steden verkrijgbaar zal worden ge steld. Wie hierover meer inlichtingen verlangt kan deze steeds aanvragen per brief aan ons blad. Zij zullen hem schriftelijk worden medegedeeld. De prijsverlaging van 60 op de Duitsche spoor wegen, welke aan uit het buitenland komende perso nen wordt verstrekt bij een oponthoud van ten min ste zeven dagen in het rijk. geldt van 15 Mei af ook voor het net der vroegere Oostenrijksche spoorwegen. De Rijksbank deelt mede. dat. bij onderhandelingen, gevoerd met de Travel Mark Study Committee, beslo ten is van 1 Mei af registermarken ter beschikking te stellen van de reizigers, die zich naar elk deel van Duitschland. Oostenrijk inbegrepen, begeven. De voor schriften voor het gebruik van deze marken hebben geen veranderingen ondergaan. Voor de voetgangers welke een flinke wandeling wil len doen kunnen wij volgenden zeer interessanten tocht aanraden leper Kemmelsche steenweg over de vaart aan het Witte Huis inslaan naar Voormezele Bezoek aan de kerk) vóór de kerk den grintweg inslaan naar Wijtschate. voorbij het kleine gedenktee- ken van de Fransche Jagers aan de herberg De Kroonaard rechts af. na 100 m. links na een 500 m. bereikt men rechts een boschje waarnaast zich twee buitengewoon mooi gelegen mijntrechters bevinden (men kan ze bereiken langs een smal paadje) terug op den landweg leidt een smal pad recht naar het Hos- piesbosch van Wijtschate op den weg Vierstraat- Wijtschate rechts af naar Wijtschate dat men na 5 minuten bereikt. Deze tocht is zoo wat een goede 10 km. en kan met de noodige rustpoozen in drie uur worden gedaan. Men keert met de tram over Kemmel terug. BriefwisselingA. V. Y. Uw brief met verzoek om een 9-daagsehen fietstocht naar de Ardennen beant woorden wij in de volgende kroniek. Reysiger.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 4