SNIJ-EN
NAAISCHOOL
NOUVEAUTÉ
TOERISTISCHE KRONIEK
zien hadden, zien wij thans welke groote nijver
heid er daar langs de oevers dezer vaart ontstaan
is. Het trafiek voortgebracht op deze vaart, vol
gens het algemeen verslag van den Heer De
Meyere over de werkloosheid in het grensar-
beidersgebied, is van 4536 ton in 1912, dus vijf
tig jaar na de opening der scheepvaart, gestegen
tot 9832 ton in 1921 en tot 61.200 ton in 1935. Onder
de voornaamste nijverheden die zich daar zijn
komen vestigen, vermelden wij de draadtrekke-
rij Bekaert die omtrent 800 werklieden bezigt,
de electrische centrale van Sweveghem met 110
werklieden, de Kortrijksche pannenfabrieken,
brijkerijen en ook nog verschillige weverijen en
spinnerijen die allen water uit de vaart trekken.
Al de gemeenten hebben daar, dank aan het be
staan dier vaart en de er ontstane nijverheden,
een ongehoorde uitbreiding genomen en de ge
meente Sweveghem onder andere is zoodanig
vergroot dat men er verplicht is een nieuwe kerk
te bouwen.
Ons steunende op dit voorbeeld en andere nog
die wij hier nog zouden kunnen aanhalen, zooals
Rousselare, zijn wij vast overtuigd hier binnen
enkele jaren hetzelfde verschijnsel langs de vaart
Yper-Komen te zien. Eens dat de vaart zal her
steld zijn, dan ook zal het mogelijk zijn hier in
dustrieën te hebben. Dit is een kwestie van goe
den wil en zoo de regeering, na zoolang den schijn
gegeven te hebben ons bestaan te hebben verge
ten, werkelijk van betere gevoelens-te onzen op
zichte wilde blijk geven, dan zou zij, eens de
vaart Yper-Komen hersteld, tot het vestigen van
nieuwe nijverheden hier in onze streek merke
lijk kunnen bijdragen en, om te beginnen, alhier
bijvoorbeeld de kanonnenfabriek kunnen oprich
ten waarvan de verplaatsing een noodzakelijk
heid is geworden.
De Heer minister Merlot schijnt weinig aan
dacht te verleenen aan het argument dat de ver
binding Leie-Yzer door het herstellen der vaart
Yper-Komen een vermeerdering van trafiek voor
de haven van Nieuwpoort zal aanbrengen. Het is
nochtans een feit door de statistieken bewezen
dat er voor het oogenblik niets van Gent komt
langs de Leie. Al de handel van Gent met Frank
rijk. en deze is spijts de contingenteeringsmaat-
regelen nog zeer belangrijk, geschiedt langs de
Schelde, zoodat gansch de Leiestreek als 't ware
voorbehouden blijft voor Nieuwpoort. Had de
Staat de Conventie van 1913, geteekend door de
Heeren ministers Levie en Helleputte, geëerbie
digd en uitgevoerd, dan had de haven van Nieuw
poort ook reeds sedert lang een grootere bedrij
vigheid, een meerderen bloei gekend.
Doch, volgens sommige ambtenaars van het
Departement van Openbare Werken, zouden er
thans nog uitsluitend en alleen grootsche werken
mogen uitgevoerd worden. De reden hiervan wil
len wij niet onderzoeken omdat de ondergrond
ervan alleen steunt op een zekere ambitie, doch
het is een feit dat wij ondervinden dat zij alles in
't groot zien en alleen maar meer te vinden zijn
voor groote havens, groote vaarten en groote tra
fieken. Volgens hen mogen alleen nog een soort
menschen bevoordeeligd worden, dienen alleen
nog de groote machten geholpen te worden, de
andere zijn alleen nog goed om te helpen belas
tingen betalen.
Wat de Heer minister verder in zijn rede zegt
over de moties die door de onderzoekscommissie
gestemd werden, is ook niet juist. De leden der
commissie waren eenparig t'akkoord om te vra
gen dat de vaart Yper-Yzer, voor wier herstel
wij vroeger ook veel tegenkanting en tegenspoed
ontmoetten, volledig in orde zou gebracht wor
den opdat het steeds groeiend trafiek erop te
allen tijde zou kunnen verzekerd worden. Voor
wat het herstel der vaart Yper-Komen aangaat,
waren de Heeren niet t'akkoord om te bekennen
dat de huidige belangrijkheid van het trafiek het
maken van een nieuwen waterweg niet kon ver
rechtvaardigen. zooals de Heer minister het be
weert, doch zij waren alleen maar t'akkoord om
te zeggen dat het hen nu, voor het oogenblik, on
mogelijk was te bewijzen dat de vaart seffens
zou rendeerend zijn. Niemand, immers, heeft de
toekomst in zijn handen noch de macht ze te
voorspellen. Zulks is dus volstrekt geen reden
om het ons toekomend herstel der vaart Yper-
Komen te weigeren. Elders worden er wel zoo
veel werken uitgevoerd die niet rendeerend zijn
en waarvan men verzekeren kan dat zij het nooit
zullen worden, terwijl de vaart Yper-Komen,
naar het voorbeeld van zooveel andere vaarten,
geroepen is om aan Yper en de streek de groot
ste diensten te bewijzen en hunne herwording
te verzekeren.
De motie, betreffende het economisch nut dat
de vaart Yper-Komen in de toekomst bieden kan,
behaalde in den schoot der onderzoekscommissie
gelijke stemmen, doch had de Heer Missiaen, lid
dier commissie, als volksvertegenwoordiger van
Yper zijn plicht begrepen, dan zou de uitslag
der stemming vijf tegen drie geweest zijn en zou
de Heer Minister zich thans op de verdeeldheid
der commissie niet kunnen beroepen om het her
stel der vaart te weigeren.
Het argument der werkloosheid ten voordeele
van het herstel der vaart heeft de Heer Minister
Merlot niet willen aanhalen, omdat, zoo zegt hij,
de uitvoering van andere werken een even groot
nut voor de vermindering der werkloosheid biedt.
Voor de opslorping der werkloosheid is de
vaart Yper-Komen nochtans van het allergroot
ste belang, niet alleen door de tijdelijke werk
verschaffing gedurende de herstelperiode, maar
ook nog en vooral door de meerdere werkgele
genheid die de nijverheden, welke hier zullen
ontstaan, op een blijvende wijze zullen bieden.
Van al de werken die hier kunnen uitgevoerd
worden en die ook nuttig zijn, is het herstel der
vaart Yper-Komen het meest geschikt om de
economische heropleving onzer streek te bevor
deren. In een nota van den Heer De Meyere, re-
geeringscommissaris voor het grensarbeidersge-
bied, lezen wij onder meer het volgende
Indien men en met reden aan de geschikt-
making van de Noordervaart (vaart Yper-
Yzer) zulk eene voor Yper groote beteekenis
hecht, beteekenis welke zelfs voor de gemeen
ten in het Noorden (Boesinghe) niet zonder
belang is, indien men dus aan de Noordervaart
eene economische rol toekent voor een gebied
dat een bijna zuiver landbouwkarakter draagt,
wat dan gezegd van de beteekenis van een
Zuidervaart (vaart Yper-Komen) dwars door
een gebied waar duizende en duizende indus
triewerknemers op eigen industrieën wachten,
omdat de omstandigheden ze meer en meer
van hun huidig vreemd werkterrein verdrin
gen
Ik herhaal het nogmaals, het is niet mogelijk
in een equatie al de coëfficiënten te bepalen
waaruit het mogelijk zou zijn met zekerheid
de rentabiliteit van de Zuidervaart op Yper af
te leiden. Een feit staat vast, indien deze Zui
dervaart maar iets kan bijdragen tot het eco
nomisch uitrusten van westelijk Zuid-Vlaan-
deren, indien zij samen met veel andere fac
toren ertoe eenigszins kan bijdragen voor het
Ypersche een levend economisch midden te
maken, dat de talrijke arbeidskrachten van het
Leiedal kan tot zich trekken, dan is naar mijn
oordeel de noodzakelijkheid van deze Zuider
vaart even sterk te verdedigen als de geschikt-
making van de Noordervaart.
Volgens den Heer De Meyere moeten dus alle
mogelijke middelen, en hierin ook begrepen het
herstel der vaart Yper-Komen, aangewend wor
den om van de streek van Yper een nijverheids
centrum te maken, ten einde aan onze arbeiders,
die nu verplicht zijn elders werk te gaan zoeken,
toe te laten in hun eigen streek hun brood te
verdienen.
Van de werken die de Heer Minister in zijn
rede aanhaalt en die volgens hem geschikt zijn
om de werkloosheid in het Ypersche te vermin
deren, is het ontwerp van het bouwen eener zui
veringsstatie een goed te keuren werk dat voor
het spijzen der vaart Yper-Yzer van groot nut
zal zijn. De verbeteringswerken aan de vaart
Yper-Yzer zullen voor de streek ook de grootste
diensten bewijzen, doch ze waren reeds van vroe
ger besloten en zijn slechts, zooals dit elders ook
gedaan wordt, de aanpassing der vaart aan de
noodzakelijkheden van het verkeer. Het herstel
der banen heeft hier met de kwestie geen ge
meens, elders ook worden de banen hersteld en
verbeterd. En wat erger is, het ontwerp der recht-
streeksche baan Yper-Rousselare ware voor on
zen handel en nijverheid ten zeerste noodlottig.
Het herstel der Hallen en der Statie zouden niet
eens mogen genoemd worden, daar dit werk
reeds sedert 15 jaar had moeten gedaan zijn en
daar zulks op economisch gebied niet het minste
belang oplevert. Daarbij deze werken hangen
niet af van de bevoegdheid van den Heer Merlot
die misschien wel een woordje ervoor kan ten
beste doen, maar die er toch niets mede te zien
heeft. Van al de werken door den Heer Merlot
aangehaald, blijven er dus maar weinig meer
over die de economische heropleving onzer streek
kunnen bewerken.
Wij twijfelen echter niet aan zijn goeden wil.
De Heer Merlot denkt waarschijnlijk gedaan te
hebben voor wel, doch hij werd, zooals wij het
hier bij het begin zegden, slecht ingelicht.
Tegenover de meening van den Heer Minister
Merlot stellen wij deze van den Heer Minister
Van Isacker, die in zijn antwoord op een inter
pellatie van den Heer Missiaen, in Kamerzitting
van 18 Januari 1938, sprekende van de vaart
Yper-Komen, zegde dat hij persoonlijk van mee
ning is dat het bouwen van een waterweg in elk
geval de opleving der streek gunstig kan beïn
vloeden.
Het is in dezelfde overtuiging van den Heer
Minister Van Isacker dat wij met moed den
strijd voor het herstel der vaart Yper-Komen,
voor de heropleving van Yper voortzetten.
De aanhouder moet en zal winnen.
voor DAMEN
43, Rijselstraat, 43
IEPER
DAG-, AVOND-,
ZONDAGLESSEN.
Leert snijden in vier
maanden.
Diploma na eindexamen.
OUDERS
Leert uw meisje den
stiel van
NAAISTER
SNIJDEN NAAIEN
IN 8 MAANDEN.
Bekwaamheidscertifikaat
na einde der lessen.
Vraagt inlichtingen.
Wij ontvingen deze week de nieuwe reeks der vouw
bladen uitgegeven door den Nationalen Dienst voor
Toerisme bij het Ministerie van Verkeerswezen. Deze
brochures ten getale van elf zijn gewijd aan al de
toeristische streken van België en wel in dezer voege
Vlaanderen. De Kempen. Het Doorniksche, De Ster
van Brussel. Bergen en het Centrum, Het Land van
Luik. Maas en Lesse. de Ourthe, Amblève en Vesder,
Tusschen Samber en Maas, Semois.
Een eerste woordje is een woord van waardeering
om de zorg waarmede deze vouwbladen zijn uitgege
ven met over het algemeen prachtig illustratief ma
teriaal om vooral door de fotografie de schoonheden
dier onderscheidene streken aan den toerist te laten
kennen. Bij elke brochure behoort verder een lijst
van de merkwaardige kerken, kasteelen, monumenten
en toeristische landschappen, een opgave van alle in
lichtingskantoren. de officieele erkende hotels, de lijst
der 12 verschillende rondritten per autocar ingericht
door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoor
wegen, alsook een overzichtskaart van het gebied.
Een tweede woord dat wij hieraan wijden is minder
een woord van geestdrift dan een woord van afkeu
ring Inderdaad naast 8 vouwbladen gewijd aan de
schoonheden van het Waalsche Land en 1 gewijd aan
Brussel komt het Vlaamsche Land met 2 brochures
Eén voor de beide Vlaanderen en één voor de Kempen,
waarin Antwerpen en Limburg zijn samengevatDus
twee vouwbladen voor de schoonheden en merkwaar
digheden van onze kust, van het oude Brugge, van het
roemrijke Gent, voor de kunststad Antwerpen, van
het historische gewest waarvan leper de hoofdplaats
is, van onze mooie Westvlaamsche bergstreek, van het
heerlijke land aan de Schelde en van de talrijke an
dere plaatsen die in schoonheid en kunst gemakkelijk
kunnen opwegen tegen heel wat plaatsen uit het zui
den Kom, wij hebben hiermede genoeg gezegd en be
sluiten dat wij weer eens stiefmoederlijk werden be
handeld waar het geldt de belangen van het toerisme.
Wie belang stelt in deze brochures kan ze aanvra
gen op het hoogervermeld adres of ook in het inlich
tingsbureau voor toeristen in het stadhuis alhier.
In Frankrijk werd een toeristische reiskaart inge
steld voor de vreemdelingen die in Frankrijk reizen.
Deze kaart welke verkrijgbaar is in het Fransche bu
reau voor toerisme France A. Max-laan te Brussel,
kost 30 Fransche F]r. en heeft een geldigheidsduur van
minimum zes dagen en maximum twee maand. Zij
geeft recht op de volgende voordeelen
a) een korting van 40 op alle tarieven van de
Fransche spoorwegen, in alle treinen en voor om het
even welke rit
b) een korting van 0.60- Fr. per liter tot een maxi
mum van 600 liter op den prijs der benzine dit door
middel van een carnet de bons d'essence die in de
meeste Fransche steden verkrijgbaar zal worden ge
steld. Wie hierover meer inlichtingen verlangt kan
deze steeds aanvragen per brief aan ons blad. Zij
zullen hem schriftelijk worden medegedeeld.
De prijsverlaging van 60 op de Duitsche spoor
wegen, welke aan uit het buitenland komende perso
nen wordt verstrekt bij een oponthoud van ten min
ste zeven dagen in het rijk. geldt van 15 Mei af ook
voor het net der vroegere Oostenrijksche spoorwegen.
De Rijksbank deelt mede. dat. bij onderhandelingen,
gevoerd met de Travel Mark Study Committee, beslo
ten is van 1 Mei af registermarken ter beschikking te
stellen van de reizigers, die zich naar elk deel van
Duitschland. Oostenrijk inbegrepen, begeven. De voor
schriften voor het gebruik van deze marken hebben
geen veranderingen ondergaan.
Voor de voetgangers welke een flinke wandeling wil
len doen kunnen wij volgenden zeer interessanten
tocht aanraden leper Kemmelsche steenweg over
de vaart aan het Witte Huis inslaan naar Voormezele
Bezoek aan de kerk) vóór de kerk den grintweg
inslaan naar Wijtschate. voorbij het kleine gedenktee-
ken van de Fransche Jagers aan de herberg De
Kroonaard rechts af. na 100 m. links na een 500 m.
bereikt men rechts een boschje waarnaast zich twee
buitengewoon mooi gelegen mijntrechters bevinden
(men kan ze bereiken langs een smal paadje) terug
op den landweg leidt een smal pad recht naar het Hos-
piesbosch van Wijtschate op den weg Vierstraat-
Wijtschate rechts af naar Wijtschate dat men na
5 minuten bereikt.
Deze tocht is zoo wat een goede 10 km. en kan met
de noodige rustpoozen in drie uur worden gedaan. Men
keert met de tram over Kemmel terug.
BriefwisselingA. V. Y. Uw brief met verzoek om
een 9-daagsehen fietstocht naar de Ardennen beant
woorden wij in de volgende kroniek. Reysiger.