v. TALON.PRUM DE NIEUWE STATIE VAN YEEk 2 ALLE SLACH VAN BEENHOUWERS ARTIKELEN GEGOMD PAPIER IN ROLLEN o De onderhandelingen tusschen de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen en de stad Yper, die een tijd lang onderbroken werden tengevolge het indienen door de stad van een paar ontwerpen die wonderwel overeenkwamen met het prachtig kader van ons Statieplein maar die de Nationale Maatschappij te kostelijk vond, werden op het einde van verleden jaar hernomen en zijn thans de eindoplossing nabij. Immers, de gemeenteraad heeft in zijn zitting van 7 Juni 11., zooals wij dit in het verslag ervan gemeld hebben, de plans van het voorontwerp der nieuwe statie goedgekeurd, onder voorbehoud er nog enkele kleine wijzigingen door den technischen dienst der Nationale Maatschappij te zien aanbrengen. Dit plan was be nevens andere nog, die vroeger door de Nationale Maat schappij voorgesteld werden, in de raads zaal tentoongesteld ten behoeve der raadsleden die zich erover moesten uit spreken, en dank aan de welwillend heid van den stads bouwmeester, Heer Gits, wien we hier onzen danK vernieuwen, hebben wij een foto van het goedgekeurd plan mogen maken en geven wij hieronder de afbeelding ervan, zoodat onze lezers zich reeds een gedacht van het uiterlijke onzer nieuwe statie zullen kunnen vormen. Beantwoordt de teekening aan de verwachtin gen Deze vraag is moeilijk te beantwoorden en wij laten dit liever aan het oordeel onzer lezers over die mogelijks, elk volgens zijn eigen op vatting, een verschillend gedacht erover kunnen hebben. Naar onze bescheiden meening waren vroeger gemaakte plans veel mooier, onder meer deze van wijlen den Heer Coomans en ook dit onlangs door den Heer Gits voorgesteld en dat de goed keuring van de meerderheid van den gemeente raad wegdroeg en waarmede ook, wij zijn er zeker van, gansch Yper zijn instemming zou be tuigd hebben. Doch de Nationale Maatschappij heeft om redenen van financieelen aard deze ont werpen niet willen aanvaarden. Het hierboven afgebeeld en laatst voorgesteld ontwerp is evenwel geen slaafsche kopij van el ders reeds bestaande statiegebouwen het is dus geen seriewerk noch de gestandardiseerde statie welke de Nationale Maatschappij eens zinnens was in verschillige steden op te richten. In de teekening overheerscht ook de moderne trant en de uitvoering zal zulks nog meer doen uit komen, daar moderne materialen, zooals beton en stalen vensterramen, in den gevel voorzien zijn, en toch doet de boog van het groot glasvenster boven het middenportaal een weinig denken aan de gothiek, die de karakteristieke trant van Yper uitmaakt. Dit alles echter is nog de hoofdzaak niet, daar zulks uitsluitend kwestie is van smaak en schoon heidszin, iets wat bij eenieder verschilt, doch wat het meest in dit goedgekeurd plan treft is dat het statiegebouw voor een stad als Yper toch zoo bitter klein is. De voorgevel ervan heeft maar een lengte van schaars veertig meter. Had men ge bonden geweest door plaatsruimte, dan zouden wij zulks nog kunnen begrijpen. Doch hier be schikt men over al de noodige plaats, er is daar een onbebouwde ruimte van ongeveer 200 m. vrij en men had er dus gemakkelijk een langwerpig gebouw, van 60 a 70 m. lengte kunnen plaatsen dat, opgevat in den trant der aanpalende huizen, op de gelukkigste wijze ons prachtig statieplein zou afgesloten hebben. Het is echter niet alleen de gevel die ons zoo smal schijnt, waardoor de statie daar afgezon derd zal staan als een werkmanswoning ergens verlaten te midden de velden, doch gansch het gebouw is te klein opgevat en beantwoordt vol strekt niet aan de noodwendigheden van het hier heerschend trafiek gedurende het toeristensei zoen. Het ontworpen statiegebouw beslaat slechts een totale oppervlakte van ongeveer 480 m2 ge lijkvloers 200 m2 op het verdiep die in beslag genomen worden door den technischen dienst In verzen en proza maakt men ze na. Maar niemand zal nooit evenaren, Wat den bijval maakt sedert jaren. Der onovertroffen Cichorei PACHA der statie. Deze laatste dienst bestond hier vóór den oorlog niet en zoo wij hem nu gekregen heb ben, mag zulks als een verbetering aanzien wor den waarover wij ons moeten verheugen, doch de daarvoor nocdige lokalen en bureelen mogen toch niet gewonnen worden op den bouwonkost van het eigenlijke statiegebouw en zijn onmis bare aanhoorigheden. Naar onze meening heeft men zich te Brussel geen rekenschap genoeg gegeven der belangrijk heid van het toeristenverkeer dat hier binst de zomermaanden plaats heeft. Men heeft waar schijnlijk volgens de statistieken, iets wat steeds een valsch en verkeerd denkbeeld geeft, uitge rekend welke oppervlakte er noodig is in verhou ding van het verkeer dat hier in een gansch jaar plaats heeft, en men heeft zich daarop gesteund om de afmetingen van het plan te bepalen en zoozeer te beperken, zonder een oogenblik te denken dat het reizigersverkeer hier in den zo mer veel belangrijker is dan tijdens het doode seizoen en dat, moest men hier ons treinverkeer en de aansluitingen willen verbeteren, er gemak kelijk middel ware om het nu reeds bestaande trafiek nog te verdubbelen. Had men voor de statie van Blankenberghe niet uitsluitelijk op het daar bestaande trafiek van de drie beste zomermaanden moeten rekenen, en zooals hier voor Yper het gemiddelde van het trafiek van een gansch jaar als basis moeten ne men, dan had men daar te Blankenberghe ook geen zoo groote, ruime, prachtige maar ook kos telijke statie moeten bouwen. En zoo de Natio nale Maatschappij, rekening houdend met de vele vreemdelingen die Blankenberghe in het seizoen komen bezoeken, alleen uit eergevoel, om wille van den goeden naam. van het prestige van ons land, wat dieper in haar zak geschoten heeft dan het werkelijk moest en daar een statie heeft gebouwd die door de noodwendigheden van het verkeer niet vereischt was, dan gelden dezelfde beweegredenen ook voor Yper waar gansch het jaar door duizenden fransche. engel- sche en duitsche bedevaarders naartoe komen en waar gedurende het seizoen de toeristen van uit alle landen en werelddeelen naartoe stroomen evengoed als te Blankenberghe. Oostende en el ders. Immers, er is geen enkel vreemdeling die onze zeekust bezoekt, die zal nalaten naar het wereldvermaarde Yper te komen. De nieuwe statie is dus voor een stad als Yper, waarvan het belang zienderoogen miskend werd, veel te klein. De voorziene ruimte van de hall, die als in- en uitgang zal dienst doen, bedraagt slechts een diepte van 10 m. op 14 m. breedte, doch er zal gevraagd worden het portaal wat meer naar voren te plaatsen om de diepte van de hall alzoo op 12 m. 50 te kunnen brengen. De eenige wachtzaal (zijnde het eerste venster van het laag gebouw links van het hoofdportaal) heeft slechts een oppervlakte van 60 m2 50, 't zij 11 m. op 5 m. 50. Rechts van het portaal heeft men het ontvangstgebouw waar de ticket ten zul len afgeleverd worden, dan de plaats voor het reisgoed waar thans alleen maar een honderdtal rijwielen zullen kunnen geborgen worden, als- wanneer er nu soms reeds meer dan 200 rijwielen in de bagage geplaatst worden, en daar aanpa lende alsmede op de verdieping heeft men de verscheidene bureelen van den technischen dienst. Zooals gezegd zal het middenportaal tevens als in- en uitgang dienen. Daar zijn vier deuren voor zien, waarvan twee voor den ingang en twee voor den uitgang zullen voorbehouden zijn. Tenge volge van den dubbelen dienst dien het midden portaal moet doen, zal de nieuwe statie niet ge bouwd worden rechtover den openbaren hof zoo als het vroeger besloten werd te doen, maar zoo geplaatst worden dat het hoofdportaal ervan uit geeft juist rechtover de Statiestraat. Langs bui ten is er boven het portaal een marquise voorzien eener breedte van 1 m. 25. doch de gemeente raad heeft besloten aan te dringen om deze breedte te verdubbelen. Links van het portaal heeft men, uitgevende langs binnen in de hall een plaats voorzien voor de statiebibliotheek waar de dagbladen verkocht worden, en rechts een plaatsje dat als bureel voor toerisme zal kun nen dienst doen en daarnevens de traphall die naar het torentje leidt. De statie zal gebouwd worden in gele brijken en blauw steen, de staanders die men in het spits boogvenster bemerkt zullen uit beton zijn, het dak zal met blauwe pannen gedekt worden, ter wijl voor het torentje een koperbedekking voor zien is. De nieuwe statie, zooals ze nu ontworpen is, wordt geraamd op 1.200.000 fr„ waarvan een mil- lioen voor het eigenlijke gebouw, en 200.000 fr. voor de ophooging der kaaien, de verlichting er van. Hierop verleent de Orec een toelage van 25 en ook de stad Yper komt in de uitgaaf nog tus schen voor een bedrag van 15 't zij 180.000 fr. Wanneer wij rekening houden met die ver leende toelagen en met het feit dat onze vooroor- logsche statie op een. huidige waarde van 8 tot 900.000 fr. mag geschat worden, dat ongeveer een derde der nieuw ontworpen statie in beslag zal genomen worden door de technische diensten der statie, waarvoor men anders toch ook. 't zij hier of elders, de noodige lokalen had moeten oprich ten. dan mogen wij vast en zeker besluiten dat de nieuwe statie veel te klein en bijlang dit niet is waarop wij hier' recht hadden. Wij weten dat de gevoerde onderhandelingen niet altijd van een leien dakje hebben geloopen. De Nationale Maatschappij wilde ons hier een statiegebouw opofferen dat eerder op een boerde rij geleek en dat een landelijke gemeente voor zeker ook als statie zou geweigerd hebben. Door toedoen der stad werden dan een paar tegenont- werpen opgemaakt, waarvan een, weliswaar gansch verminkt, na lang onderhandelen tus schen de technische diensten van spoorwegen en stad en na vele toegevingen van weerskanten, nu eindelijk beider goedkeuring heeft, alhoewel het voorzeker niemand ten volle bevredigt en in alle geval aan onze rechtmatige verwachtingen niet beantwoordt. Immers, men mag uit het oog niet verliezen dat wij voor onze vroegere statie, die door oorlogsfeiten vernield werd, recht hebben op oorlogsschade. En zoo deze vergoeding door de spoorwegmaatschappij voor andere doeleinden gebruikt werd. zooals zij het beweert, dan maakt zulks in 't geheel onze rekening niet en zij heeft dan ook sedert zooveel jaren reeds het genot en het voordeel gehad van hetgeen zij met de oor logsschadevergoeding voor de statie van Yper heeft verwezenlijkt. Met een oorlogsschade van 8 tot 900.000 fr. hui dige waarde, met de toelagen van 25 door den Orec en van 180.000 fr. door de stad Yper gege ven, mocht de nieuwe statie van Yper dus wel iets grootscher opgevat worden en wat meer dan 1.200,000 fr. kosten, om ze vooreerst wat beter aan het hier druk heerschende toeristenverkeer te doen beantwoorden en ze ook wat meer met het belang onzer stad te doen overeenkomen, te meer dat de Nationale Maatschappij nu nog een groot deel van het gebouw, dat haar schier niets kosten zal, voor haar eigen diensten inpalmt. Wij durven hopen dat de Nationale Maatschap pij nog haar laatste woord in deze zaak niet ge zegd heeft en dat zij, de hierboven uiteengezette beweegredenen inziende en wat meer rekening houdende met het belang onzer stad, zich wat in schikkelijker tegenover Yper zal toonen, zonder dat zulks een nieuwe vertraging zou meebrengen der werken, die meenen wij binnen twee a drie maanden zullen begonnen worden. Alle Yper- iingen, die met de schoonheid hunner stad bekommerd zijn, zullen haar daarvoor dankbaar zijn en de toekomst zal haar ook bewijzen dat de hier meerder gedane kosten niet nutteloos zul len zijn. Zooalsmessen, snijmachienen, hak- molens, vleeschvermalschers, kap blokken, ijskassen, frigo's en alle soorten epicen en darmen, zijn altijd voorts te bekomen bij (678) Surmonfrsirsdt, 4 Y P E R rMnnaiiTfnii TE KOOP TEN BUREELE DEZER Het voorontwerp der nieuwe Statie.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2