VRAAGT CRISTAL-CHAUDFONTAINE het volmaakt tafelwater Depot BROUWERIJ J. Cr G. DONCK Leest en verspreidt HET YPERSCHE Ten slotte heeft de schrijver van deze hoogst interessante artikels het over het herstel der vaart Yper-Komen, waarvan hij het groot belang inziet en waarvan hij, tot besluit zijner zoo vol ledige en klare uiteenzetting en om goed gemoti veerde redenen, zich een vurig voorstander ver klaart. Wij kunnen hier onmogelijk al deze artikels in hun geheel overnemen, doch wij houden er noch tans aan enkele kleine uittreksels ervan te geven, die ten duidelijkste aantoonen in welken geest die artikels van Het Nieuws van den Dag» zijn geschreven en hoe ze volledig overeenstemmen met de houding die wij zelf hier, in zake het her stel der vaart Yper-Komen, hebben aangenomen en verdedigd. In het inleidend artikel van Het Nieuws van den Dag van Zondag 17 Juli laatstleden lezen wij onder meer het volgende Vóór den oorlog kon leper bogen op een bloeienden handel en nijverheid, op menigvuldige faktors van voorspoed, zooals de rijschool, de smedenschool, een bataljon en de school van het 3" linie met al hun bijgevoegde militaire diensten, het weldadigheidsgesticht, benevens tal van nij verheden en groot-bedrijven. Na den oorlog is dit alles leper totaal ont vallen. Zelfs zijne waterwegen Ieper-Yzer en Ieper-Komen... leper werd schoon herbouwd. De stad prijkt in een splinternieuw pak. Maar dit alles baat tot niets, wanneer er in die nieuwe stad geen leven wordt gestoken door vestiging, groei eri bloei van handel en nijverheid. Het beste middel, zooniet het eenige, om een gewest opgang te bezorgen in ekonomische be drijvigheid is de waterweg. Dit springt in 't oog bij al onze groote waterwegen onze havens, de Schelde, de Maas, de Samber, de Willebroeksche vaart, en tal van andere en niet het laatste het Albertkanaal hetwelk, zelfs nogonvoltooid, een wondere aantrekkingskracht is voor tal van nijverheden, die bezig zijn onze vredig-eenzame Limburgsche Kempen te herschapen in een ge west van overdadige nijverheidsbedrijvigheid.» En verder, de cijfers der bevolking van West- Vlaanderen besprekende De stad leper alleen heeft 7 t. h. van hare bevolking verloren. Zij boert achteruit. Zelfs het arrondissement is sedert 1934 tot 1937 slechts met 255 zielen aangegroeid, terwijl de andere arrondissementen Roeselaere, Kortrijk en Tielt een -aanzienlijke aanwinst boeken hoofdzakelijk in de gemeenten op de Leie, de vaart van Bos- suyt en de vaart Oygem-Roeselare. Welnu, indien de bevolking van het Ieper- sche niet in dezelfde verhouding van deze der andere, arrondissementen vermeerdert, dan is het uitsluitend en alleen omdat, bij gebrek aan de noodige ekonomische uitrusting, bij gebrek aan voldoende en goede waterwegverbindingen, er in de streek een gemis aan nijverheid en aan werk gelegenheid bestaat, en omdat de werkersbevol king zich aldus genoodzaakt ziet naar de meer bevoordeeligde steden Kortrijk en Roeselare uit te wijken, waar zij gemakkelijker aan een brood winning kan geraken. In het nummer van Dinsdag 26 Juli lezen wij over de vaart Yper-Komen nog het volgende Dit kanaal is niet alleen het belang van leper, maar ook van Nieuwpoort. Beider belangen zijn op dat punt gelijkloopend. Wanneer men ziet dat Nieuwpoort, onze eeni ge natuurlijke haven, niet bloeitwanneer men vaststelt dat leper verstoken blijft van ekono- mischen opgang, dan gevoelt men dat hier een onnatuurlijke en gemeenschappelijke toestand bestaat, en daaraan een reden moet te vinden zijn. En wanneer men op de landkaart bestatigt dat de twee beste waterwegen van Nieuwpoort deze haven verbinden met twee machtige mede dingsters, Duinkerke en Oostende, en dat de wa terweg, die haar met haar hinterland zou moeten verbinden, vruchteloos te leper eindigt En wanneer men anderzijds ziet dat leper door de vaart Ieper-Yzer zijn gezicht richt naar de zee, maar bij gebrek aan de verbinding met de Leie, zijn rug keert aan al de naburige nij verheidsstreken, dan begrijpt men den tegen- woordigen stand van Nieuwpoort en leper en vindt men de gemeenschappelijke reden daartoe. Dat wisten sedert eeuwen al de geslachten die voor den vooruitgang van Nieuwpoort en van leper geijverd hebben. Dat weten thans ook al de inwoners der streek gelegen tusschen Komen, leper en Nieuwpoort, die moedvol den strijd vol gen voor de herleving hunner haardstede. De handelsweg, die weleer de grootheid miek van leper en Nieuwpoort, moet terug open ge- Wat goed is dient geprezen Daarom is 't dat wij lezen In al de bladen, vroeg en spa, Den lof der Cichorei PACHA. I legd worden door de vaart Ieper-Komen. welke j de verbinding tusschen het Walenland, de Leie- streek en de zee zal verwezenlijken. Men zou aldus een toestand scheppen voordeelig aan het ontstaan en ontwikkelen van nijverheid, onze werkersbevolking aan een vaste bezigheid vast hechten en ze beletten zich. voorts te gaan op eenstapelen langs de Fransche grens en er het getal werkloozen te vermeerderen. Men zou al dus ook een tot nu toe onterfde streek aan de mogelijkheden van den algemeenen bloei dee lachtig maken. Juist dat is het vraagstuk dat zich hier stelthet overschrijdt de grenzen der streek, het is een nationaal vraagstuk. En eindelijk verscheen in een laatste artikel, in het nummer van Donderdag 28 Juli 1938, en kele zeer belangwekkende gegevens over het nieuw plan van den Heer ingenieur Merlin die, ten einde den moeilijken doortocht der sleuf van Hollebeke te vermijden, een gedeeltelijk nieuw tracé voor de vaart Yper-Komen voorstelt. Tot hiertoe hebben wij ons steeds vergenoegd het nut en de noodzakelijkheid der vaart Yper- Komen met alle mogelijke middelen te bewijzen en te bevestigen, in de meening dat de kwestie van het herstel zelf der vaart of de manier waar op dit herstel moet geschieden uitsluitend en al leen aan de bevoegdheid onzer ingenieurs moest overgelaten worden. Dit is de reden waarom wij hier in ons blad over het nieuw ontwerp van den Heer ingenieur Merlin nog niet handelden, en daar de uiteenzet ting ervan door Het Nieuws van den Dag voor onze lezers dus iets nieuws is, achten wij het nut tig ze hier in haar geheel over te nemen. De Heer Merlin, eerstaanwezend ingenieur van Bruggen en Wegen te Yper, heeft een nieuw plan opgemaakt, waarvan het hoofdkenmerk is dat de vaart de gevaarlijke zwelkleikruinen van Hollebeke omzwenkt, met een nieuwe richting be nedenwaarts, langs de valleien der Iepersche be ken Roozebeek, Diependaalbeek en Bollardbeek. Langs daar is volstrekt geenerlei grondmoeilijk- heid te vreezen Men ziet op onze schets op welke wijze de nieuwe richting deze beken volgt, vanaf Holle beke om voorbij Voormezeele de oude bedding terug te vervoegen Deze omweg langs de vei lige valleien der beken verlengt de vaart met een kilometer Maar, deze nieuwe richting schaft al de sluizen af, welke in de oude bedding vanaf de kruin van Hollebeke moesten gebouwd wor den, om af te dalen naar leper. De oude vaart telde niet min dan zestien sluizen. Met de nieu we richting wordt het getal sluizen verminderd op negen, zoodat al het tijdverlies bij de versas- dewelke onlangs nog uitzonderlijk is moeten be zuinigd worden en op dewelke voor 1939 voor zeker nog zeer nauw zal moeten toegekeken wor den. Doch. men vergete niet dat het hier gaat om wezenlijk rendeerende werken, om de ekono mische uitrusting van een gewest en om de op slorping voor drie of vier jaar van de werkloos heid. Overigens moeten de kredieten toch niet al tijd langs dezelfde zijde besteed worden. Wij zul len er ons wel voor wachten hier een tegenstel ling Vlaanderen-Wallonië op te werpen. Doch, bij de behandeling der laatste buitengewone begroo ting werd door verscheidene Kamerleden in 't licht gesteld hoe zeer Wallonië, aldus de Bori- nage, begunstigd werd, zoodat Minister Merlot dit zelf moest erkennen en beloofde dat op de vol gende begrooting Vlaanderen wat beter zou be dacht worden. Laat ons hopen dat de huidige mi nister van Openbare Werken die belofte ten gun ste van leper zal indachtig zijn. Het gaat er overigens niet om die 80 tot 100 miljoen in ééns op de begrooting te voorzien. Een derde of een vierde per jaar zou volstaan, laat ons zeggen 30 miljoen per jaar. Die som zou an derzijds aanzienlijk verminderd worden door de afschaffing van een beduidende som werklozen steun in verhouding met het aantal te werkge- stelde arbeidsloozen. Maar boven alles dient de regeering een bij zondere aandacht te wijden aan de ekonomische uitrusting van gansch dit West-Vlaamsche ge west. Zooals wij het bij den aanvang van deze reportage lieten uitschijnen verdient leper deze belangstelling als vergelding voor de verliezen, welke die stad na den oorlog heeft geleden door het ontnemen van de verschillende faktors van handel, welke voor den oorlog aldaar gevestigd waren, zooals de rijschool en de daarmede ver bonden militaire inrichtingen, de weldadigheid- school, het gesticht van Meesen, de smedenschool, enz. Het is niet voldoende een verwoest gewest schoon herop te bouwen men moet het ook le vensmogelijkheid bezorgen, uitrusting tot den ekonomischen strijd. Het Iepersche is overtuigd dat zijne water wegen daartoe de aangewezen middelen zijn. Twintig jaar na den oorlog wacht het nog op de vollediging van zijn herstel uit de verwoesting. Wij sluiten dit overzicht van de Iepersche ka- nalenkwestie met de vaste hoop dat de minister van Openbare Werken nu eindelijk met stouten durf, met helder doorzicht en met. vasten wil het Iepersch herstel zal volledigen Dit is insgelijks onze hoop en wij zijn over- singen wordt uitgespaard, en de nieuwe vaart dus, ofschoon 1 kilometer langer dan de oude, feitelijk den weg zou verkorten, en alleszins de scheepvaart zou laten verloopen langs veilige wegen. Om de vaart Ieper-Komen volledig in orde te brengen het herstel der oude bedding en het delven van het nieuw gedeelte zou eene uitgave van 80 tot 100 miljoen noodig zijn. Deze uitgaven zouden echter verdeeld worden over 3 of 4 jaar. Er dient daarbij rekening gehouden dat het grootste bedrag dezer Uitgaven zou bestaan in loonen. Want, aan deze werken zouden 2,000 werkloozen gedurende 3 of 4 jaar arbeid vinden. Ziedaar nog een flinke toepassing van het prin ciep van M. Spaakhet is beter loonen te beta len dan werkloozensteun te verleenenIn de streek Ieper-Komen zou de werkloosheid 3 of 4 jaar lang volledig opgeslorpt zijn. Dit is waarlijk niet te versmaden en zou dit gewest zeer ten goede komen, onafgezien van de verrijking van 's lands ekonomische uitrusting en van de bevor dering van handel en nijverheid, niet alleen in het gewest Komen en leper, maar ook in de Yzer- kom van leper naar Dixmude en Nieuwpoort. In ons vorig nummer hebben wij inderdaad laten uitschijnen hoe nauw de belangen van de haven van Nieuwpoort verbonden zijn met Dixmude- leper en Komen en heel het hinterland van Fransch Noorden en van het Walenland. Zeker is de uitgave van 80 tot 100 miljoen een zwaar stuk voor de buitengewone begrooting, op tuigd dat deze weldoordachte en zoo goed uiteen gezette studie van Het Nieuws van den Dag over de kwestie der Ypersche kanalen, er mach tig zal toe bijdragen om ons aller innigste hoop weldra werkelijkheid te zien worden. Namens al onze lezers, namens alle Yperlingen die het met de belangen hunner streek goed mee- nen, danken wij hier van ganscher harte Het Nieuws van den Dagen zijn flinken hoofd opsteller, den Heer Vanhaesendonck, voor den machtigen steun dien wij bij hen vinden. Wij verzekeren hen dat wij hunne medewerking zeer op prijs stellen en voor ons is ze een kostbare aanmoediging in den lastigen strijd dien wij voor de economische heropleving onzer streek voeren W ij twijfelen er niet aan dat wij voorts op hun gewaardeerden steun en machtige hulp zullen mogen rekenen en zijn ervan overtuigd dat, dank aan die medewerking, de hier zoo verwachte einduitslag weldra ons streven zal komen beloo- nen. iiuiiniiiiiii.npfm.iijniiiim.iiijMii.ii)..» ur-if"' 8, Lombaardstraat, YPER Tel.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2