Huis C. WERQUIN
A. D'Heiiem-Degryse
Federatie der Ceteisterden
van het Arrondissement Yper
Federation des Sinisfrés
de l'Arrondissement- d'Ypres
de scheepvaartbeweging
OP de vaart yper-yzer
de scheepvaart op yper
nogmaals bemoeilijkt
-JACHTSEIZOEN 1938 -
WAPENS en MUNITIE5
ALLERHANDE HERSTELLINGEN
24, Boterstraat, YPER
Telefoon 398
Leest en verspreidt HET YPERSCHE
ALTIJD ZONDER OPSLAG!
Alle laatste nieuwe modellen van
tapisseerwerken
aan 2,50 Fr. de rol.
BEHANGER
Dickebuschsteenweg, 156, yper
behangpapieren, linoleum
balatum en stracula.
VOOR ONZE VOERLIEDEN
O
De aanstaande maandelijksche vergadering,
van de Afgevaardigden der Bonden van geteis-
terden, zal plaats hebben op Zondag 11 September
1938, om 15.00 uur, in het Hotel Continental
Statieplaats, te YPER.
DAGORDE
1) De kwestie der interesten.
2) Verscheidene.
Al onze bonden en samenwerkende vennoot
schappen en al onze gemeente-overheden worden
dringend verzocht afgevaardigden naar de ver
gadering te zenden. Ingang vrij aan alle ge-
teisterden.
Wij nemen deze gelegenheid te baat om aan al
de geteisterden onzen vroeger reeds zoo dikwijls
gegeven raad te herinneren en ze aan te zetten
geen gevolg te geven aan de dreigbrieven die ze
vanwege de Ontvangers der Domeinen mochten
toegezonden worden ter terugbetaling van vroe
ger uitbetaalde interesten. Al de geteisterden die
in moeilijkheden zijn, mogen zich wenden 't zij
tot de Federatie der Geteisterden, 't zij tot de
Coöperatieve van Oorlogsschade van Yper, wiens
bestuurder, de heer Leon Vandevoorde, Elverdin-
ghestraat, te Yper, zich bereidwillig te hunnen
dienste houdt.
De Voorzitter,
Arthur Butaye, av„ Yper.
O
La prochaine réunion niensuelle, des Délegués
des clubs de sinistrés, aura lieu le Dimanche
11 Septembre 1938, a 15 h., en 1' Hotel Continen
tal Place de la Gare, a YPRES.
ORDRE DU JOUR
1) La question des intéréts.
2) Communications diverses.
Plusieurs sinistrés regoivent en ce moment, de
la part des receveurs des Domaines, des deman-
des de restitution d'intérêts payés antérieure-
ment. Nous leur rappelons a cette occasion notre
conseil déja si souvent répété de n'y donner au-
cune suite et en tout cas de ne pas opérer de rem-
boursement sans avoir consulté au préalable soit
la Fédération des Sinistrés, soit la Coopérative
pour Dommages de guerre d'Ypres, dont le direc
teur, M. Léon Vandevoorde, rue d'Elverdinghe,
a Ypres, se tient bénévolement a la disposition
de tous les sinistrés.
Le Président,
Arthur Butaye, av., Ypres.
Hieronder geven wij, voor de acht eerste maan
den van 1938, de tabel der scheepvaart op de vaart
Yper-Yzer.
Maanden
Opvaart
Afvaart
Totalen
1938
(Yzer-Ieper)
(Ieper-Yzer)
Januari
4410 Ton 935 Ton
5345 Ton
Februari
4952
672
5624
Maart
4137
849
4986
April
4106
506
4612
Mei
4189
277
4466
Juni
4474
280
4754
Juli
2946
123
3069
Augustus
3080
349
3429
Samen
32294
3991
36.285
Voor de
koopwaren
die naar Yper gebracht
worden is er dit jaar nogmaals een meer dan be
vredigenden, ja zelfs verheugenden opgang te
bestatigen, gezien voor de acht eerste maanden
van 1937 er enkel 28.397 ton koopwaren te Knok-
ke-brug in de vaart Yper-Yzer gekomen zijn,
waarvan 25.658 ton te Yper gelost werden.
De uit Yper verzonden koopwaren daarentegen
boeken een merkelijken achteruitgang, gezien
voor hetzelfde tijdstip van 1937 er 7.112 ton koop
waren te Yper geladen werden en er 7.909 ton te
Knokke-brug de vaart Yper-Yzer verlieten.
Wat in voorgaande tabel dadelijk in het oog
springt is de aanzienlijke vermindering der
scheepvaart in Juli en Augustus. Zooals wij het
hier op een andere plaats in dit blad nogmaals
aanklagen, werd het peil van den Yzer met Sin-
xen gezakt ten einde de Broeken te kunnen droog-
trekken en sedertdien hebben de schepen nooit
meer met een normalen diepgang naar Yper kun
nen varen. Zelfs erger, zij moesten, zooals dit nu
deze week nogmaals het geval is, onderweg lich
ten. wat steeds de onkosten verhoogt en ook de
moeilijkheid om nog schippers te vinden, die be
reid zijn naar Yper te varen, vergroot. Deze cij
fers van de scheepvaart in Juli en Augustus zijn
een sprekend bewijs van het groot nadeel dat
men, door het zakken van het waterpeil, aan on
zen handel en aan gansch de streek berokkent.
Sedert het peil van den Yzer, met Sinxen laatst
leden, van een halven meter gezakt werd om de
Broeken droog te trekken, toestand dien wij hier
vroeger reeds herhaaldelijk moesten aanklagen,
heeft de waterstand in den Yzer en in de vaart
Yper-Yzer nooit meer het normaal peil bereikt.
Weliswaar trad er, tengevolge der tusschenkomst
van onze Handelskamer en van de Heeren Van-
denbulcke, Mullie en Gillon, senatoren Butaye,
volksvertegenwoordiger, en B. Vermeulen, be
stendig afgevaardigde, eenige verbetering in, zoo
dat de schepen deze laatste weken toch min of i
meer, doch steeds met onvolledige ladingen, zon- i
der groote moeilijkheden tot aan Yper konden
varen.
Die toestand is echter plots verergerd en sedert j
het einde van verleden week bedraagt het peil
der benedenvaart nog slechts 2 m. 63, 't zij 45
centimeter onder het normaal peil, zoodat de
schepen maar een diepgang van 1 m. 35 meer
mogen varen.
Naar het schijnt is de waterstand in het bene-
denpand zoodanig laag, dat men te Boesinghe
onmogelijk water in het bovenpand kan pompen.
Het schip 't Nieuw' Ypervan den Heer
Vandeputte, dat met een lading op weg naar
Yper was, heeft driemaal moeten lichten, name
lijk te Nieuwpoort, te Dixmude en ook nog aan
het Brouwerijtje. Verschillige schippers weige
ren zelfs nog naar Yper te komen, zoodat onze
pas herwordende handel hier aan de kaai dreigt
volledig stil te vallen.
De aandacht van den Heer Minister van Open-
bare Werken werd nogmaals op dezen onduld-
baren toestand, waarin Yper telkens gesteld
wordt, gevestigd en wij verhopen stellig dat hij
de noodige maatregelen zal weten te treffen om
er den terugkeer, wat een ramp en den volledigen
ondergang van onzen handel zou beteekenen, van
te beletten.
Deze herhaalde waterschaarschte in den Yzer
en de vaart Yper-Yzer, die telkens de stremming i
der scheepvaart op Yper voor gevolg heeft, be
wijst eens te meer hoe klaar de Heer Gouverneur
Baels en ook de Heer Six, provinciaal raadslid,
in de zaak zien alswanneer zij het herstel der
vaart Yper-Komen voorstaan ten einde alzoo het
peil in de vaart Ypef-Yzer te kunnen regelen.
Dit is de eenige mogelijke oplossing van het
vraagstuk, want zooniet zullen zich hier telken
jare door het droogtrekken der Broeken dezelfde
moeilijkheden voordoen.
Herinneren wij hier de woorden die de Heer
Gouverneur, in zijn openingsrede van den ge
wonen provincialen zittijd, op 1 Juli 11., uitsprak
Ook het voeden van den in zekere zomermaan-
den droogliggenden Yzer ware door de vaart
Yper-Komen verzekerd en gansch de weste-
lijke streek zou een opflakkering van indu-
strieel leven kunnen boeken En ook nog de
woorden van den Heer Delmer, secretaris gene
raal bij het Departement van Openbare Werken,
woorden die door den Heer Gouverneur in zijn
voormelde rede aangehaald werden L'Achève-
ment du canal reliant Comines sur la Lys a
Ypres établira une jonction supplémentaire
entre la Flandre intérieure et la plaine mari-
time et apportera l'eau utile pour alimenter les
voies navigables du bassin de l'Yser
Dit oordeel van deze Heeren, wier bevoegdheid
in zake waterwegen algemeen erkend wordt, is
hier ook gedeeld door de algemeenheid der be- 1
volking en zal ook weldra hopen wij dit zijn van
den Heer Minister Balthazar, wanneer hij eens
-grondig de hier bestaande toestand zal kennen.
Groote AFSLAG op alle soorten CARTOUCHEN.
Beste en echte merken
Bachmann Mullerite Clermonite Legia
Cooppal, enz. aldaar te verkrijgen.
EENIGE VERTEGENWOORDIGER.
Groote vermindering per zekere hoeveelheid.
Vraagt prijzen en inlichtingen.
JAGERS, opgepast voor zekere namaaksels
welke verleden jaar in omloop waren en slechten
uitslag leverder
eva* a—wat rm«
O
De schoonste en grootste keus der streek van
Placeeren van BALATUM enz.,
aan buitengewone prijzen.
Bijzondere prijzen voor Behangers en Schilders.
Een gelukkige verbetering inzake het innen
der Overdrachttaxe.
Volgens het huidig regiem diende de vervoer
der van goederen per baan de taxe, die verschul
digd was op de overeenkomsten van vervoer van
koopwaren en andere roerende zaken, te kwijten
door het aanbrengen en het onbruikbaar maken
van het bovengedeelte van het zegel op de fak-
tuur, waarvan de afgifte aan dengene welke de
vervoerkosten diende te betalen verplichtend
was, en het benedengedeelte op zijn faktuurboek.
Hieraan is een gelukkige wijziging gekomen
door art. 25 van het Koninklijk Besluit van
18-8-1938, verschenen in het Staatsblad van 3-9-38,
Immers vanaf 11-9-38 wordt, voor het goederen
vervoer per baan, de verzender ertoe gemachtigd
geen faktuur af te leveren en de taxe te kwijten
op de hierna aangeduide wijze
De vervoerder houdt een dagboek dat beant
woordt aan de voorschriften van artikel 28, 2,
der samengeordende wetten en bestemd is om,
naarmate de vervoeren, dezer inschrijving te ont
vangen. Die inschrijving behelst de aanduiding
van den datum, van den naam van den kalant,
van de plaats van verzending en van bestemming
en van het bedrag van den prijs. De vervoerder
kwijt de taxe op het einde van iederen dag, door
het aanbrengen en het onbruikbaarmaken van
het geheel zegel, in het dagboek, tegenover het
totaal der vervoerprijzen.
De optie voor die wijze van betaling sleept,
voor den vervoerder de verplichting mede ze tot
het einde van het jaarlijksche boekjaar op al zijn
goederenvervoeren per baan toe te passen. Zoo
hij een factuur aflevert, dan moet deze, op straffe
van een boete van 10-frank per overtreding, de
volgende melding houden Zegel aangebracht
op het dagboek voor vervoer
Bedoelde wijze van betaling is niet van toe
passing op de vervoeren gedaan als bijzaak van
een contract van commissie-expeditie.
Alle verzuim van inschrijving, alle valsche,
onjuiste of onregelmatige inschrijving in voren
staand register wordt met een boete van 500 fr.
gestraft, onverminderd, in voorkomend geval, de
boete door de wet opgelegd wegens gemis van be
taling der taxe.
Wij zijn gelukkig te bestatigen dat de be
moeiingen van verscheidene onzer mandatarissen
van Kamer en Senaat, samen met de tusschen
komst van andere organismen, deze gelukkige
verbetering voor gevolg hebben gehad.
De wet eischte tot nog toe, hoe onzinnig dit ook
moge voorkomen, dat de boden bij het aannemen
van elk pakje, voor het vervoer van hetwelk ze
meestal niet meer dan 2 tot 3 fr. vragen, een fak
tuur zouden afleveren en zegels zouden plakken.
Verscheidene boden, die wekelijks naar onze
markt komen, en een regelmatigen dienst tus-
schen Yper en naburige steden verzekeren, wer
den in overtreding genomen en met hooge geld
boeten bedreigd om deze bepalingen niet nage
komen te zijn. Begrijpelijkerwijze heerschte dan
ook verbittering onder deze menschen, die deze
zegelverplichtingen onmogelijk konden toepas
sen en zich in hun bestaan bedreigd gevoelden.
De gelukkige verbetering in het innen dezer taxe,
die thans komt ingevoerd te worden, zal dan ook
wat opluchting brengen in de gemoederen de
zer naarstige lieden en hun toelaten hun beroep,
dat een nuttige schakel vormt voor de betrek
kingen van den lokalen handel, en thans reeds
meer dan welk ander door de crisis getroffen
wordt, voorts uit te oefenen.
Opdat deze opluchting echter volledig zou we
zen, hopen wij dat het Ministerie van Financiën
ook de noodige bevelen zal geven om het opvor
deren der boeten te schorsen, voor de overtre
dingen die tot heden vastgesteld werden en thans
nog hangende blijven.