Huis C. WERQUIN A. D'Heiiem-Degryse Federatie der Ceteisterden van het Arrondissement Yper Federation des Sinisfrés de l'Arrondissement- d'Ypres de scheepvaartbeweging OP de vaart yper-yzer de scheepvaart op yper nogmaals bemoeilijkt -JACHTSEIZOEN 1938 - WAPENS en MUNITIE5 ALLERHANDE HERSTELLINGEN 24, Boterstraat, YPER Telefoon 398 Leest en verspreidt HET YPERSCHE ALTIJD ZONDER OPSLAG! Alle laatste nieuwe modellen van tapisseerwerken aan 2,50 Fr. de rol. BEHANGER Dickebuschsteenweg, 156, yper behangpapieren, linoleum balatum en stracula. VOOR ONZE VOERLIEDEN O De aanstaande maandelijksche vergadering, van de Afgevaardigden der Bonden van geteis- terden, zal plaats hebben op Zondag 11 September 1938, om 15.00 uur, in het Hotel Continental Statieplaats, te YPER. DAGORDE 1) De kwestie der interesten. 2) Verscheidene. Al onze bonden en samenwerkende vennoot schappen en al onze gemeente-overheden worden dringend verzocht afgevaardigden naar de ver gadering te zenden. Ingang vrij aan alle ge- teisterden. Wij nemen deze gelegenheid te baat om aan al de geteisterden onzen vroeger reeds zoo dikwijls gegeven raad te herinneren en ze aan te zetten geen gevolg te geven aan de dreigbrieven die ze vanwege de Ontvangers der Domeinen mochten toegezonden worden ter terugbetaling van vroe ger uitbetaalde interesten. Al de geteisterden die in moeilijkheden zijn, mogen zich wenden 't zij tot de Federatie der Geteisterden, 't zij tot de Coöperatieve van Oorlogsschade van Yper, wiens bestuurder, de heer Leon Vandevoorde, Elverdin- ghestraat, te Yper, zich bereidwillig te hunnen dienste houdt. De Voorzitter, Arthur Butaye, av„ Yper. O La prochaine réunion niensuelle, des Délegués des clubs de sinistrés, aura lieu le Dimanche 11 Septembre 1938, a 15 h., en 1' Hotel Continen tal Place de la Gare, a YPRES. ORDRE DU JOUR 1) La question des intéréts. 2) Communications diverses. Plusieurs sinistrés regoivent en ce moment, de la part des receveurs des Domaines, des deman- des de restitution d'intérêts payés antérieure- ment. Nous leur rappelons a cette occasion notre conseil déja si souvent répété de n'y donner au- cune suite et en tout cas de ne pas opérer de rem- boursement sans avoir consulté au préalable soit la Fédération des Sinistrés, soit la Coopérative pour Dommages de guerre d'Ypres, dont le direc teur, M. Léon Vandevoorde, rue d'Elverdinghe, a Ypres, se tient bénévolement a la disposition de tous les sinistrés. Le Président, Arthur Butaye, av., Ypres. Hieronder geven wij, voor de acht eerste maan den van 1938, de tabel der scheepvaart op de vaart Yper-Yzer. Maanden Opvaart Afvaart Totalen 1938 (Yzer-Ieper) (Ieper-Yzer) Januari 4410 Ton 935 Ton 5345 Ton Februari 4952 672 5624 Maart 4137 849 4986 April 4106 506 4612 Mei 4189 277 4466 Juni 4474 280 4754 Juli 2946 123 3069 Augustus 3080 349 3429 Samen 32294 3991 36.285 Voor de koopwaren die naar Yper gebracht worden is er dit jaar nogmaals een meer dan be vredigenden, ja zelfs verheugenden opgang te bestatigen, gezien voor de acht eerste maanden van 1937 er enkel 28.397 ton koopwaren te Knok- ke-brug in de vaart Yper-Yzer gekomen zijn, waarvan 25.658 ton te Yper gelost werden. De uit Yper verzonden koopwaren daarentegen boeken een merkelijken achteruitgang, gezien voor hetzelfde tijdstip van 1937 er 7.112 ton koop waren te Yper geladen werden en er 7.909 ton te Knokke-brug de vaart Yper-Yzer verlieten. Wat in voorgaande tabel dadelijk in het oog springt is de aanzienlijke vermindering der scheepvaart in Juli en Augustus. Zooals wij het hier op een andere plaats in dit blad nogmaals aanklagen, werd het peil van den Yzer met Sin- xen gezakt ten einde de Broeken te kunnen droog- trekken en sedertdien hebben de schepen nooit meer met een normalen diepgang naar Yper kun nen varen. Zelfs erger, zij moesten, zooals dit nu deze week nogmaals het geval is, onderweg lich ten. wat steeds de onkosten verhoogt en ook de moeilijkheid om nog schippers te vinden, die be reid zijn naar Yper te varen, vergroot. Deze cij fers van de scheepvaart in Juli en Augustus zijn een sprekend bewijs van het groot nadeel dat men, door het zakken van het waterpeil, aan on zen handel en aan gansch de streek berokkent. Sedert het peil van den Yzer, met Sinxen laatst leden, van een halven meter gezakt werd om de Broeken droog te trekken, toestand dien wij hier vroeger reeds herhaaldelijk moesten aanklagen, heeft de waterstand in den Yzer en in de vaart Yper-Yzer nooit meer het normaal peil bereikt. Weliswaar trad er, tengevolge der tusschenkomst van onze Handelskamer en van de Heeren Van- denbulcke, Mullie en Gillon, senatoren Butaye, volksvertegenwoordiger, en B. Vermeulen, be stendig afgevaardigde, eenige verbetering in, zoo dat de schepen deze laatste weken toch min of i meer, doch steeds met onvolledige ladingen, zon- i der groote moeilijkheden tot aan Yper konden varen. Die toestand is echter plots verergerd en sedert j het einde van verleden week bedraagt het peil der benedenvaart nog slechts 2 m. 63, 't zij 45 centimeter onder het normaal peil, zoodat de schepen maar een diepgang van 1 m. 35 meer mogen varen. Naar het schijnt is de waterstand in het bene- denpand zoodanig laag, dat men te Boesinghe onmogelijk water in het bovenpand kan pompen. Het schip 't Nieuw' Ypervan den Heer Vandeputte, dat met een lading op weg naar Yper was, heeft driemaal moeten lichten, name lijk te Nieuwpoort, te Dixmude en ook nog aan het Brouwerijtje. Verschillige schippers weige ren zelfs nog naar Yper te komen, zoodat onze pas herwordende handel hier aan de kaai dreigt volledig stil te vallen. De aandacht van den Heer Minister van Open- bare Werken werd nogmaals op dezen onduld- baren toestand, waarin Yper telkens gesteld wordt, gevestigd en wij verhopen stellig dat hij de noodige maatregelen zal weten te treffen om er den terugkeer, wat een ramp en den volledigen ondergang van onzen handel zou beteekenen, van te beletten. Deze herhaalde waterschaarschte in den Yzer en de vaart Yper-Yzer, die telkens de stremming i der scheepvaart op Yper voor gevolg heeft, be wijst eens te meer hoe klaar de Heer Gouverneur Baels en ook de Heer Six, provinciaal raadslid, in de zaak zien alswanneer zij het herstel der vaart Yper-Komen voorstaan ten einde alzoo het peil in de vaart Ypef-Yzer te kunnen regelen. Dit is de eenige mogelijke oplossing van het vraagstuk, want zooniet zullen zich hier telken jare door het droogtrekken der Broeken dezelfde moeilijkheden voordoen. Herinneren wij hier de woorden die de Heer Gouverneur, in zijn openingsrede van den ge wonen provincialen zittijd, op 1 Juli 11., uitsprak Ook het voeden van den in zekere zomermaan- den droogliggenden Yzer ware door de vaart Yper-Komen verzekerd en gansch de weste- lijke streek zou een opflakkering van indu- strieel leven kunnen boeken En ook nog de woorden van den Heer Delmer, secretaris gene raal bij het Departement van Openbare Werken, woorden die door den Heer Gouverneur in zijn voormelde rede aangehaald werden L'Achève- ment du canal reliant Comines sur la Lys a Ypres établira une jonction supplémentaire entre la Flandre intérieure et la plaine mari- time et apportera l'eau utile pour alimenter les voies navigables du bassin de l'Yser Dit oordeel van deze Heeren, wier bevoegdheid in zake waterwegen algemeen erkend wordt, is hier ook gedeeld door de algemeenheid der be- 1 volking en zal ook weldra hopen wij dit zijn van den Heer Minister Balthazar, wanneer hij eens -grondig de hier bestaande toestand zal kennen. Groote AFSLAG op alle soorten CARTOUCHEN. Beste en echte merken Bachmann Mullerite Clermonite Legia Cooppal, enz. aldaar te verkrijgen. EENIGE VERTEGENWOORDIGER. Groote vermindering per zekere hoeveelheid. Vraagt prijzen en inlichtingen. JAGERS, opgepast voor zekere namaaksels welke verleden jaar in omloop waren en slechten uitslag leverder eva* a—wat rm« O De schoonste en grootste keus der streek van Placeeren van BALATUM enz., aan buitengewone prijzen. Bijzondere prijzen voor Behangers en Schilders. Een gelukkige verbetering inzake het innen der Overdrachttaxe. Volgens het huidig regiem diende de vervoer der van goederen per baan de taxe, die verschul digd was op de overeenkomsten van vervoer van koopwaren en andere roerende zaken, te kwijten door het aanbrengen en het onbruikbaar maken van het bovengedeelte van het zegel op de fak- tuur, waarvan de afgifte aan dengene welke de vervoerkosten diende te betalen verplichtend was, en het benedengedeelte op zijn faktuurboek. Hieraan is een gelukkige wijziging gekomen door art. 25 van het Koninklijk Besluit van 18-8-1938, verschenen in het Staatsblad van 3-9-38, Immers vanaf 11-9-38 wordt, voor het goederen vervoer per baan, de verzender ertoe gemachtigd geen faktuur af te leveren en de taxe te kwijten op de hierna aangeduide wijze De vervoerder houdt een dagboek dat beant woordt aan de voorschriften van artikel 28, 2, der samengeordende wetten en bestemd is om, naarmate de vervoeren, dezer inschrijving te ont vangen. Die inschrijving behelst de aanduiding van den datum, van den naam van den kalant, van de plaats van verzending en van bestemming en van het bedrag van den prijs. De vervoerder kwijt de taxe op het einde van iederen dag, door het aanbrengen en het onbruikbaarmaken van het geheel zegel, in het dagboek, tegenover het totaal der vervoerprijzen. De optie voor die wijze van betaling sleept, voor den vervoerder de verplichting mede ze tot het einde van het jaarlijksche boekjaar op al zijn goederenvervoeren per baan toe te passen. Zoo hij een factuur aflevert, dan moet deze, op straffe van een boete van 10-frank per overtreding, de volgende melding houden Zegel aangebracht op het dagboek voor vervoer Bedoelde wijze van betaling is niet van toe passing op de vervoeren gedaan als bijzaak van een contract van commissie-expeditie. Alle verzuim van inschrijving, alle valsche, onjuiste of onregelmatige inschrijving in voren staand register wordt met een boete van 500 fr. gestraft, onverminderd, in voorkomend geval, de boete door de wet opgelegd wegens gemis van be taling der taxe. Wij zijn gelukkig te bestatigen dat de be moeiingen van verscheidene onzer mandatarissen van Kamer en Senaat, samen met de tusschen komst van andere organismen, deze gelukkige verbetering voor gevolg hebben gehad. De wet eischte tot nog toe, hoe onzinnig dit ook moge voorkomen, dat de boden bij het aannemen van elk pakje, voor het vervoer van hetwelk ze meestal niet meer dan 2 tot 3 fr. vragen, een fak tuur zouden afleveren en zegels zouden plakken. Verscheidene boden, die wekelijks naar onze markt komen, en een regelmatigen dienst tus- schen Yper en naburige steden verzekeren, wer den in overtreding genomen en met hooge geld boeten bedreigd om deze bepalingen niet nage komen te zijn. Begrijpelijkerwijze heerschte dan ook verbittering onder deze menschen, die deze zegelverplichtingen onmogelijk konden toepas sen en zich in hun bestaan bedreigd gevoelden. De gelukkige verbetering in het innen dezer taxe, die thans komt ingevoerd te worden, zal dan ook wat opluchting brengen in de gemoederen de zer naarstige lieden en hun toelaten hun beroep, dat een nuttige schakel vormt voor de betrek kingen van den lokalen handel, en thans reeds meer dan welk ander door de crisis getroffen wordt, voorts uit te oefenen. Opdat deze opluchting echter volledig zou we zen, hopen wij dat het Ministerie van Financiën ook de noodige bevelen zal geven om het opvor deren der boeten te schorsen, voor de overtre dingen die tot heden vastgesteld werden en thans nog hangende blijven.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 2