KOFFIES en CHIC0FF.I met PREMIEN Christiaens S Devolder - KortrüK Te koop In alle goede winkels. - PremiedepotG. Laroye, 20, Bnomeaardstraat. Yper, EISCHT ALTIJD EN OVERAL Dl 5 Deze belangrijke internationale ballonwed strijd wordt morgen, Zondag 11 September, be twist te Luik op de terreinen der Luiksche ten toonstelling, waar voor de gelegenheid omheinin gen geplaatst werden die 100.000 toeschouwers kunnen bevatten en een tribune met 2000 zit plaatsen opgericht werd. Voor dezen wedstrijd, die tengevolge der over winning van kapitein Ernest Demuyter in 1937 dit jaar nogmaals in België plaats heeft, zijn ne gen ballons ingeschreven, namelijk 1) «Maurice Mallet» (fransche ballon), loods: Dolfus Charleshelper Jacquet Pierre. 2) Aero-Club-France, loods Crombez Jean- Marie helper Coez Marian. 3) L. O. P. P. (Poolsche ballon), loods Janusz Antonihelper Janik Franciszek. 4) Warsawa II, loods Krzyszkowski-Leszek helper Lancucki Marian. 5) Polonia II, loods Koblanski Stanislas hel per Pantalan Stanislas. 6) Zurich III (Zwitsersche ballon), loods Til- Jaar Steden Loodsen 1906 Parijs F. P. Lahn 1907 St Louis O. Erbsloh 1908 Berlijn Obert Schaeck 1909 Zurich E. Mix 1910 St Louis A. R. Hawley 1911 Kansas-City O. Gericke 1912 Stuttgart A. Bienaimé 1913 Parijs Ralph Upson 1920 Birmingham Lt E. Demuyter 1921 Brussel Cap. Armbruster 1922 Geneve Lt E. Demuyter 1923 Brussel Lt E. Demuyter 1924 Brussel Lt E. Demuyter 1925 Brussel Veenstra 1926 Antwerpen W. T. Van Ormann 1927 Detroit E. J. Hill 1928 Detroit W. E. Kepner 1929 St Louis W. T. Van Ormann 1930 Cleveland W. T. Van Ormann 1932 Bale Lt Settle 1933 Chicago Hynek 1934 Varsovie Hynek 1935 Varsovie Burzynski 1936 Varsovie Cap. E. Demuyter 1937 Brussel E. Demuyter Van 1914 tot 1919 en ook in 1931 werd deze be ker niet betwist. Sedert de stichting ervan, in 1906, werd de grootste afstand afgelegd in 1912 "door den Franschman Bienaimé met 2191 km. Volgen dan Hawley (Vereenigde Staten) met 2180 km. en Demuyter met 1762 en 1715 km. De Zwitsersche piloot Schack houdt het record van den duur met 72 uren vlucht en 1212 km. De piloot Demuyter is de eenigste die erin geslaagd is zes overwinningen op zijn actief te schrijven, namelijk in 1920, 1922, 1923, 1924, 1936 en 1937. Het vertrek aan de negen ingeschreven ballons .zal gegeven worden vanaf 16 u., met tusschenpoo- .zen van vijf minuten en in de volgende orde, die door loting aangeduid werd 1. Belgica 2. Aéro- Club-France 3. Warsawa II4. Zurich III5. Wallonië 6. Maur. Mallet7. Polonia II8. S. II 9. L. O. P. P. Benevens deze ballons, die aan den wedstrijd voor den Gordon Bennett beker deelnemen, zul len nog zes andere ballons opgelaten worden, waarvan een kleine, geloodst door Mw. Scute- naire en die als richtingsballon zal dienst doen, en vijf andere die aan den landingswedstrijd deel nemen. Deze wedstrijd bestaat in het op voor hand aanduiden der landingsplaats en de ballon die het dichtst bij die plaats neerkomt is over winnaar. In het geheel zullen dus 15 ballons te Luik op gelaten worden, waaronder 10 van 2200 m3, 2 van 1200 m3, 2 van 600 m3 en 1 van 350 m3. Van de drie belgische deelnemers is Ernest De muyter ongetwijfeld de meest populaire, daar hij reeds zes maal den Gordon Bennett beker won. Dank aan zijne grondige kennis der lucht- stroomingen en der weergesteltenis, heeft hij de kunst van een vrijen ballon te loodsen in een ware wetenschap herschapen, gesteund niet op mogelijkheden maar op feiten. Doch in derge- DE CORDON BENNETT BEKER genkamp Erich helper Schaetti Norbert. 7) Belgica (Belgische ballon), loods Demuyter Ernesthelper Hoffmans Pierre. 8) Wallonië, loods Quersin Philippe helper Van Schelle Mart. 9) S. II, loods Cap. Thonnard J. helper Van- derschueren Albert. De prijzen in geld, die aan dezen wedstrijd toe gekend zijn, worden als volgt verdeeld onder de vijf ballons die den grootsten afstand hebben af gelegd 25.000 fr„ 10.000 fr„ 7,500 fr., 5000 fr. en 2.500 fr. Daarbij komen nog talrijke kunstvoor werpen en bekers door verscheidene sportmaat- schappijen en belangrijke firma's geschonken. Herinneren wij dat deze Gordon Bennett beker, sedert zijn stichting in 1906, reeds 25 maal be twist werd en, zooals blijkt uit hieronderstaande tabel, 10 maal gewonnen werd door de Vereenig de Staten van Amerika, 7 maal door België, 3 maal door Polen, 2 maal door Zwitserland, 2 maal door Duitschland en 1 maal door Frankrijk. Km. Uren 674 22 1403 40 1212 72.25 1121 43 2180 43 752 38 2191 46 618 43 1769 41 766 27 1372 25 1155 21 714 43 1345 47 861' 16 1198 740 43 548 1550 41 1300 1333 44 1650 57 1715 46 1396 46 Landingsplaats Scarborough (Engel.) Ashury Park (U. S. A.) Burgset (Noorw.) Ostrolenka (Rusl.) Chicontime (U. S. A.) Wisconsin (U. S. A.) Bubnoyi (Rubland) Bridlington (Engel.) North-Hero (U. S. A.) Insel Lambay (Island) Okoritza (Roum.) Orebro (Zweden) St Abbes Head (Engel.) Lago Torinana (Spanje) Solvesborg (Zweden) Valsey (U. S. A.) Kendrige (U. S. A.) Troy (U. S. A.) Norfil (U. S. A.) Vilna (Lithuanie) Rivière (Canada) S. S. Anna (Woronez) Tiszkino (Rusl.) Miedlesza (Rusl.) Tuckum (Lettonie) lijken wedstrijd volstaat het niet de techniek ten volle te bezitten, men moet ook aan de ver moeidheid en aan de soms uiterst lage tempera tuur die op groote hoogten heerscht kunnen weer staan, men moet ook een ijzersterken wil hebben. Demuyter bezit deze hoedanigheden en wat meer is, zooals wij het konden vaststellen toen wij vrceger het genoegen hadden hem hier eens te Yper in een zijner boeiende voordrachten te mo gen aanhooren, hij is bezield met de vurigste vaderlandsliefde. Van zoodra het belgisch vaan del aan zijn schuitje wappert heeft hij slechts een doel onze driekleur te doen zegevieren. Ook Philippe Quersin is een moedige en erva ren piloot, die sedert den oorlog aan al de wed strijden deelnam en soms slechts heel nipt den beker miste. In 1925 was hij, als helper, aan de zijde van Veenstra, die een gedwongen landing op de kusten van Spanje deed en den Gordon Bennett beker veroverde. Kapitein Thonnard, die een ballon van het le ger zal loodsen, is eveneens een vurige lucht vaarder die reeds meermalen aan den Gordon Bennett beker deelnam en talrijke merkwaar dige uitslagen behaalde. Naar het oordeel van Demuyter zijn de drie Poolsche deelnemers de gevaarlijkste mededin gers, daar zij uitstekende luchtvaarders zijn en ook over uitmuntend materiaal beschikken. Hij blijft echter optimist, alhoewel hij niet verduikt dat de vrije ballon de deur openlaat voor allerlei verrassingen. Zijn ballon, de Belgica, is gansch nieuw en in België vervaardigd naar de laatste gegevens der luchtvaarttechniek. De ballon weegt slechts 350 kg., terwijl de oude Belgica, die door Quersin zal geloodst worden, 425 kg. woog. Mocht de overwinning een onzer vertegenwoor digers begunstigen, dan zou die vermaarde inter nationale trofee voor de tweede maal definitief aan België toegekend worden. Met Marcel Kint, een der grootste figuren uit de Wielergeschiedenis, verkreeg het Wereldkampioenschap op de baan een waardigen drager van den titel De dagbladen hebben het luid genoeg uitgeschreeuwd opdat iedereen het zou weten dat Marcel Kint Zondag laatst te Valkenburg de beste renners van de wereld onder de knie heeft gehouden en door deze schitteren de verrichting wereldkampioen is geworden En iedereen heeft bij dat nieuws gejuicht, bijzonderlijk in West-Vlaanderen, waar men altijd op de prestige had mogen bogen van de beste renners van ons land te be zitten, omdat men er de overwinnaars vond van al de klassieke koersen, maar waar men nog altijd onge duldig wachtende was om een eigen wereldkampioen te mogen vieren Marcel Kint heeft nu daarvoor gezorgd En die overwinning heeft ons des te meer genoegen en voldaanheid verschaft omdat ze een balsem kwam leggen op de zoovele wonden die ons in den loop der betwiste kampioenschappen werden toegebracht. Want wij moeten het bekennen dat wij, zonder Marcel Kint, deerlijk klop zouden gekregen hebben en klein, heel klein, uit Holland zouden teruggekeerd zijn, bij zonderlijk voor een natie als de onze, die -te allen tijde de faam bezat van over de beste renners van de wereld te beschikken. Andere jaren mochten wij gerust rekenen op Sche- rens om ons landeke ten minste een titel te bezorgen, omdat hij geen tegenstrevers vond die rap genoeg waren om ziel) met hem te meten. Maar omdat er een tijd van komen is en een tijd van gaan werd de on gekroonde koning die Scherens was, van zijn troon ge haald door iemand die vocht met het vuur zijner jeugd en met de stuwkracht van een heel volk dat naast hem stond en hem opjoeg. Daarom, omdat Marcel Kint op den avond van de wereldkampioenschappen, ons landeke een titel schonk, waarzonder wij haast verpletterd zouden zijn geworden, daarom heeft die overwinning ons onzeggelijk veel ge noegen verschaft. En die overwinning miek ons nog vol- daner omdat ze kwam van Marcel Kint. 't Is toch zoodanig lang niet geleden dat wij hem zoo goed leerden kennen, slechts een goed jaar, maar in dien tijd hebben wij gelegenheid genoeg gevonden om hem te leeren waardeeren en om eerbied te hebben voor zijn werk en de manier waarop hij zijn stiel verzorgt. Want van hem kan de spreuk gerust bovengehaald worden hij leeft voor zijn stielge moet in zijn pri vaat leven kunnen kijken om te weten welk groot ge dacht hij van zijn levensopvatting en van zijn bestem ming maakt, als 't moet zal hij zelfs alles laten staan om zich geheel aan zijn stiel te geven en om alleen te kunnen denken aan de wereld van sport waartoe hij behoort. Op zijn wezen hangt een masker van onverschillig heid en in zijn gewoon leven laat hij den indruk na van iemand die zijn weg gaat zonder rechts of links te kij ken alsof alles hem niet aangaat, en van Kint zult ge maar moeilijk te hooren krijgen wat hij denkt. Hij is een gesloten figuur, door wiens masker ge maar moei lijk door kunt kijken, een denkende mensch, die de een zaamheid zoekt om door niemand gestoord te worden. Reeds van in zijn opkomen had men hem als een toe komstig groot kampioen aangewezen en als onafhan kelijke miek hij zooveel indruk dat men van hem zei Kint wordt een der grootste renners aller tijden Hij werd beroepsrenner en hij bleef lijk hangen Niet dat hij van zijn kwaliteiten verloren had, want bij iederen koers haalde hij staaltjes uit die den klank gaven van groote kunde maar de uitslagen bleven uit. En dit kwam omdat Kint, die met zooveel liefde voor zijn stiel leefde en zijn gansche leven naar dien stiel schikte, dat die zelfde Kint in koers dikwijls te wild en te onberekend te werk ginghij haalde wel eenige overwinningen, maar ze waren niet van dien aard om een heele wereld in verbazing te zetten, want in drie jaar van beroeps- rennersleven, haalde hij zijn grootste onderscheiding in Koolskamp, waar hij den titel van Kampioen van Vlaanderen bemachtigde. Èn ik weet het nog dat ik hem verleden winter een bezcek bracht en dat hij zei dat hij toch zoo graag een klassieke koers had gewonnen hij droomde zelfs van Bordeaux-Parijs, omdat hij meende dat die koers voor hem weggelegd was en wij deelden die meening omdat wij van oordeel waren dat Kint in die koers maar moei lijk kon geklopt wordenmaar dan kwam het nieuws dat hem zoozeer ontgoochelde dat zijn merk besloten had van aan de deelname van Bordeaux-Parijs af te zien Want Kint had zich in de eerste koersen nog sterker getoond dan ooit te voren en in iedere koers had hij paardenwerk verricht zonder er weer de vrucht vgn te mogen plukken. Zoo kwamen wij aan het vertrek van Parijs-Brussel, en ik zie zijn sportbestuurder Pierrard, in de omgeving van Meaux, nog altijd naast ons komen gereden en op Kint wijzende zei hij spijtig dat ik op hem nooit moet rekenen als 't gaat om de overwinning, hierdoor heeft hij zich zelf onwederroepelijk veroordeeld, omdat ik hem voortaan de rol van knecht zal aanwijzen. Kint. de groote Kint, van wien men zooveel verwachtte, die in Parijs-Brussel van dit jaar door zijn sportbe stuurder tot de rol van knecht werd veroordeeld Maar juist dien dag won hij zijn eerste groote koers, vermits hij Parijs-Brussel veroverde En met die overwinning werd hij een nieuw rijk bin nengeleid dit van roem en eer, van glorie en fortuin In de Ronde van Frankrijk won hij niet min dan vier HI<I<HHI<<

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 5