-FOOTBALL-
19 Jaar, Nr 39 24 December 1938
19 Année, N 39 24 Décembre 1938
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de ['Arrondissement d Ypres
KERSTGEDICHT JE
Hei* Ik in den Mensch
AAN ONZE ABONNENTEN
DE BANKEN
Zondag 25 December 1938
C. S. YPER - III Spec. Si. KORTRIJK
C. S. YPER Jun. -- S. K. ROESELAERE
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'YPRES
Beheer. Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement 21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd -v
Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, 1 PRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Een klein, klein Kinneke
Lag cp zijn Moeders schoot,
Het had een dubbel kinneke
En zijn kaakskens waren rood.
Zijn handjes waren fijne,
Zijn haarte was schoon blond.
Zijn neusje was zoo kleine,
En zijn koppeke was zoo rond.
't Was nog maar pas geboren
Te midden van den nacht,
't Was 't Kinneke uitverkoren
Met Goddelijke macht
Och Heere 't was zoo kleine
En toch was 't Jesus gced
Maria, die reine
Aanbad haar kindje zoet.
De schaapkens waren blijde,
Ze kwamen toegesneld
Al blatend door de weide,
Al trippelend door 't veld.
Ze kwamen bij het scheurtje
Waar 't Kinneke in lei
En loerden door het deurtje
Al blatend toch zoo blij.
Een lichtstraal kwam geschoten.
Ze zakten op hun knieën.
Gods hemel was ontsloten
En ze konden... 't Kindje zien!
P. T.
^imiPiw>nii>irinw>
Onze abonnenten die bij vergetelheid
geen kwijtschrift voor de hernieuwing van
hun abonnement werden aangeboden, of
het aangeboden werden tijdens hunne af
wezigheid, en wenschen voorts HET YPER
SCHE regelmatig te ontvangen, worden
verzocht een kwijtschrift AAN TE VRA
GEN OP HUN POSTKANTOOR of de som
van 21 frank te storten op postcheckreke-
ning 46.173 (C. Dumortier, Yper).
Onze abonnenten uit het buitenland wor
den vriendelijk verzocht ons den prijs van
hun abonnement (32 fr.) per internationaal
postmandaat op te sturen, zoo zij dit alreeds
niet gedaan hebben.
tWMWMMMMHMIMMMMMMMMMMMMI
Ter gelegenheid van Kerstdag zullen de Ban
ken gesloten zijn op Zaterdag 24 en Maandag 26
December.
K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1938-1939
Om 10 uur
Om 2 uur
Ingang Lagere Afdeeling1,50 Frank.
Opleg Tribune 0,50 Fr. Zitplaatsen 1 Fr.
De Europeesche menschheid splitst zich in
twee groepen. We krijgen in Europa twee ver
schillende menschentypen. Langs den eenen kant
staat de collectivistische mensch, langs den an
deren kant, de individualistische mensch.
De collectivistische conceptie dekt ofwel het
communistisch ideaal, ofwel het fascistisch- of
wel nog het nationalistisch.
Fascisme en nationaal-socialisme zijn uiter
aard twee verschillende soorten van nationalisme.
Het fascisme is een systeem, dat van een be
ginsel van den geest uitgaat, daarom heeft het
zich eerst moeten meester maken van den Staats
vorm, om pas dan, van boven naar beneden het
volk met de fascistische idee te doordringen.
De strijdkreet van Mussolini was La patria
non si nega, la patria si conquistam. a. w.
het Vaderland wordt veroverdHet fascisme
is dus van zuiver Latijnschen oorsprong. Het
steunt op het mysticisme van de daad op het
voluntarisme.
Willendat is het motto. Mussolini wil de
meest staatsche staatsvorm.
Hitier wil vooral het Duitsche volk wegtrekken
uit den ban van de fictie menschheid. De staat
is voor hem slechts een vorm, een middel tot het
doel. En zijn doel is de instandhouding en bevor
dering van een gemeenschap van levende wezens,
die lichamelijk en naar ziel en geest van gelijken
aard zijn. Daaruit volgt, dat het hoogste doel
van den volkschen staat isde instandhouding
van al die oerelementen van het ras, die, als cul
tuurbronnen, de schoonheid en de waardigheid
van een hooger menschdom scheppen.
Mussolini schept, stampt uit den grond. Hitier
voelt aan, synthetiseert.
Hitler gaf zelf het hier volgend kenschetsend
beeld van den Führer
Hier moet uit het leger van millioenen men-
schen, die in détails min of meer duidelijk en
scherpomlijnd, deze waarheden vermoeden, deels
wellicht ook begrijpen, één naar voren treden
om met onwedersprekelijke kracht, uit de onze
kere verbeeldingswereld der breede massa, gra
nieten stelregels te vormen en zoo lang den strijd
voor hun eenige juistheid te voeren, tot er zich
opnieuw uit het golvenspel eener vrije gedach-
tenwereld een sterke rots van vereende verbon
denheid van geloof en wil verheft a.
Evenzeer als de wilsleer van Mussolini zich
heeft afgewend van de objectieve normen der
cultuur en door omverwerping van alle waarden
tot de vorming van een geheel nieuwe ethiek is
gekomen, zoo groeit ook uit het nationaal-socia-
listische Duitschland een nieuwe reeks van vast
staande waardebepalingen, zooals de mensch
heid te voren noch, toen zij kerksch geloofde,
noch toen zij aan de wetenschap verknocht was,
ooit gekend heeft. Iedere waarde en onwaarde
wordt door het ras bepaald. Uit het ras alleen
wordt heilig verklaard, en verworpen, in het ras
alleen vinden gedachten, gevoelens en daden hun
waarde en gewijdheid. (1)
De communisten enten alles op de naturalis
tische leer. Ziel en geest zijn voor hen natuur
lijke verschijnselen. Het schoone, het sublieme,
het goddelijke, die komen uit onbekende regio
nen zijn al dingen die later hun natuurlijke ver
klaring zullen vinden. Ze heeten dat al hoogere-
(1) Het meestendeel der bovenstaande gedachten
zijn ontleend aan een drietal artikels uit de Haag-
sche Post
natuur. Alle mysterie wordt boerenbedrog. Per
soonlijkheid degradeert tot auto-dynamisme, me-
taphysica is de nog te ontdekken physica, reli
gieuze gevoelens en artistieke gemoedsstemmin
gen worden zulke of zoo'n afwijkingen genoemd.
Het princiep van "t leven is 't resultaat van een
wisselwerking van natuurlijke elementen, de zin
van "t leven wordt teruggebracht tot een abstract
altruïsme. De dood beteekent het einde van een
bepaald individu. Het leven wordt een offeren
voor een collectiviteit een gemechaniseerde col
lectiviteit. Doch waarlijk er is élanin dat
offer. Niemand kan zulks loochenen. Men is tot
grootsche tot heldendaden bekwaam en er hangt
spijts den duivel mysticisme boven. Het onderbe
wustzijn van ieder enkeling voelt de religieuze
gebondenheid aan der zielen. Dat stelt ons ge
rust. Het materialisme dat het Alfa en het Omega
leek van de marxistische leer kan het niet hou
den tegen de eenige realiteitde GEEST.
De nationalisten stellen al hun verwachtingen
ofwel in den staat ofwel in het ras. Hun emula-
tief beginsel Een ander natie overtreffen door
exoterische prestaties. Ze werken voor een kwan
titatief groote natie. Eer gaat vóór deugd. Deugd
wordt nog alleen geduld in dienst van die eer.
Ze kennen geen genade voor de zoogezegde of
werkelijke vijanden van hun staat of natie. Oog
voor oog en tand voor tand is hun moraal.' Ze
hebben voor HUN moraal voor HUN religie de
toetssteen, ook voor de moraal en de religie van
anderen. Ge zijt gewikt, gewogen en te licht be
vonden zoo ge het aandurft alleen te gehoorza
men aan uw eenigen meester, uw eigen Geest,
rechtstreeks van God doorgloeid.
De essentiëele ramp die oorzaak is van al het
huidig jammerlijk gebeuren ligt in het feit dat
de mensch 't contact met zijn geest verloren
heeft. De inwendige loutering die komen moet,
willen we het hier niet al verpassen zal niet an
ders kunnen gebeuren dan door den trek van de
ziel naar den geest. De ziel wordt gelouterd als
ze maar in 't licht van haar geest valt. De booze
heeft het contact met den geest afgesneden en
beziet met vreugde de formatie van die orde
nende machten in dienst van zijn orde.: de me
chanische, satanische wereldorde die strikt door
gevoerd naar een zondvloed leiden zal.
Prof. Huizinga in Schaduwen van Morgen
bl. 222, schrijftNiet van een ingreep der or
denende machten is het heil te verwachten...
Wat er daartoe noodig is, is een inwendige lou
tering, die de individuen aangrijpt. De geeste
lijke habitus van de menschen zelf moet ver
anderen. Laat ons zeggen de levensechte waar
heid moet komen De ware cosmogonie, de juiste
en eenige levensbeschouwing.
We zijn er nog heel ver van jf. De teekenen
des tijds zijn nog teekenen uit een periode van
barbaarschheid. We leven nog van 't wezens
vreemde en kennen nog zoo weinig van 't doel
van ons bestaan. Maar 't is een feit dat we er
zijn en dat we menschen worden geheeten. 't Is
een feit wanneer we in stervensnood verkeeren
dat alles wat rond ons is zijn vroegere waarde
verliest. Ons zeiven alleen behoudt zijn waarde
een waarde die moet aangeboden worden. Wat
een geluk als we dan voor ons zeiven kunnen
staan. Ons zeiven de zin van een levenslange
strijd. Alles wat we doorgemaakt hebben op deze
aarde verliest zijn waarde als feit maar behoudt
alleen zijn zin.
Dat alles is in IKDat IK komt vóór
ons brekend oog. Het is de quintessens van ons
leven dat zich meten gaat aan onzen geest. Ge
lukkig hij die stervend ziet dat zijn IK zijn
Geest dekt. Hij ziet stervend zijn heilNie-