-FOOTBALL- 19 Jaar, Nr 39 24 December 1938 19 Année, N 39 24 Décembre 1938 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de ['Arrondissement d Ypres KERSTGEDICHT JE Hei* Ik in den Mensch AAN ONZE ABONNENTEN DE BANKEN Zondag 25 December 1938 C. S. YPER - III Spec. Si. KORTRIJK C. S. YPER Jun. -- S. K. ROESELAERE HET YPERSCHE LA REGION D'YPRES Beheer. Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement 21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 500 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd -v Rédaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre, 1 PRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés Een klein, klein Kinneke Lag cp zijn Moeders schoot, Het had een dubbel kinneke En zijn kaakskens waren rood. Zijn handjes waren fijne, Zijn haarte was schoon blond. Zijn neusje was zoo kleine, En zijn koppeke was zoo rond. 't Was nog maar pas geboren Te midden van den nacht, 't Was 't Kinneke uitverkoren Met Goddelijke macht Och Heere 't was zoo kleine En toch was 't Jesus gced Maria, die reine Aanbad haar kindje zoet. De schaapkens waren blijde, Ze kwamen toegesneld Al blatend door de weide, Al trippelend door 't veld. Ze kwamen bij het scheurtje Waar 't Kinneke in lei En loerden door het deurtje Al blatend toch zoo blij. Een lichtstraal kwam geschoten. Ze zakten op hun knieën. Gods hemel was ontsloten En ze konden... 't Kindje zien! P. T. ^imiPiw>nii>irinw> Onze abonnenten die bij vergetelheid geen kwijtschrift voor de hernieuwing van hun abonnement werden aangeboden, of het aangeboden werden tijdens hunne af wezigheid, en wenschen voorts HET YPER SCHE regelmatig te ontvangen, worden verzocht een kwijtschrift AAN TE VRA GEN OP HUN POSTKANTOOR of de som van 21 frank te storten op postcheckreke- ning 46.173 (C. Dumortier, Yper). Onze abonnenten uit het buitenland wor den vriendelijk verzocht ons den prijs van hun abonnement (32 fr.) per internationaal postmandaat op te sturen, zoo zij dit alreeds niet gedaan hebben. tWMWMMMMHMIMMMMMMMMMMMMI Ter gelegenheid van Kerstdag zullen de Ban ken gesloten zijn op Zaterdag 24 en Maandag 26 December. K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1938-1939 Om 10 uur Om 2 uur Ingang Lagere Afdeeling1,50 Frank. Opleg Tribune 0,50 Fr. Zitplaatsen 1 Fr. De Europeesche menschheid splitst zich in twee groepen. We krijgen in Europa twee ver schillende menschentypen. Langs den eenen kant staat de collectivistische mensch, langs den an deren kant, de individualistische mensch. De collectivistische conceptie dekt ofwel het communistisch ideaal, ofwel het fascistisch- of wel nog het nationalistisch. Fascisme en nationaal-socialisme zijn uiter aard twee verschillende soorten van nationalisme. Het fascisme is een systeem, dat van een be ginsel van den geest uitgaat, daarom heeft het zich eerst moeten meester maken van den Staats vorm, om pas dan, van boven naar beneden het volk met de fascistische idee te doordringen. De strijdkreet van Mussolini was La patria non si nega, la patria si conquistam. a. w. het Vaderland wordt veroverdHet fascisme is dus van zuiver Latijnschen oorsprong. Het steunt op het mysticisme van de daad op het voluntarisme. Willendat is het motto. Mussolini wil de meest staatsche staatsvorm. Hitier wil vooral het Duitsche volk wegtrekken uit den ban van de fictie menschheid. De staat is voor hem slechts een vorm, een middel tot het doel. En zijn doel is de instandhouding en bevor dering van een gemeenschap van levende wezens, die lichamelijk en naar ziel en geest van gelijken aard zijn. Daaruit volgt, dat het hoogste doel van den volkschen staat isde instandhouding van al die oerelementen van het ras, die, als cul tuurbronnen, de schoonheid en de waardigheid van een hooger menschdom scheppen. Mussolini schept, stampt uit den grond. Hitier voelt aan, synthetiseert. Hitler gaf zelf het hier volgend kenschetsend beeld van den Führer Hier moet uit het leger van millioenen men- schen, die in détails min of meer duidelijk en scherpomlijnd, deze waarheden vermoeden, deels wellicht ook begrijpen, één naar voren treden om met onwedersprekelijke kracht, uit de onze kere verbeeldingswereld der breede massa, gra nieten stelregels te vormen en zoo lang den strijd voor hun eenige juistheid te voeren, tot er zich opnieuw uit het golvenspel eener vrije gedach- tenwereld een sterke rots van vereende verbon denheid van geloof en wil verheft a. Evenzeer als de wilsleer van Mussolini zich heeft afgewend van de objectieve normen der cultuur en door omverwerping van alle waarden tot de vorming van een geheel nieuwe ethiek is gekomen, zoo groeit ook uit het nationaal-socia- listische Duitschland een nieuwe reeks van vast staande waardebepalingen, zooals de mensch heid te voren noch, toen zij kerksch geloofde, noch toen zij aan de wetenschap verknocht was, ooit gekend heeft. Iedere waarde en onwaarde wordt door het ras bepaald. Uit het ras alleen wordt heilig verklaard, en verworpen, in het ras alleen vinden gedachten, gevoelens en daden hun waarde en gewijdheid. (1) De communisten enten alles op de naturalis tische leer. Ziel en geest zijn voor hen natuur lijke verschijnselen. Het schoone, het sublieme, het goddelijke, die komen uit onbekende regio nen zijn al dingen die later hun natuurlijke ver klaring zullen vinden. Ze heeten dat al hoogere- (1) Het meestendeel der bovenstaande gedachten zijn ontleend aan een drietal artikels uit de Haag- sche Post natuur. Alle mysterie wordt boerenbedrog. Per soonlijkheid degradeert tot auto-dynamisme, me- taphysica is de nog te ontdekken physica, reli gieuze gevoelens en artistieke gemoedsstemmin gen worden zulke of zoo'n afwijkingen genoemd. Het princiep van "t leven is 't resultaat van een wisselwerking van natuurlijke elementen, de zin van "t leven wordt teruggebracht tot een abstract altruïsme. De dood beteekent het einde van een bepaald individu. Het leven wordt een offeren voor een collectiviteit een gemechaniseerde col lectiviteit. Doch waarlijk er is élanin dat offer. Niemand kan zulks loochenen. Men is tot grootsche tot heldendaden bekwaam en er hangt spijts den duivel mysticisme boven. Het onderbe wustzijn van ieder enkeling voelt de religieuze gebondenheid aan der zielen. Dat stelt ons ge rust. Het materialisme dat het Alfa en het Omega leek van de marxistische leer kan het niet hou den tegen de eenige realiteitde GEEST. De nationalisten stellen al hun verwachtingen ofwel in den staat ofwel in het ras. Hun emula- tief beginsel Een ander natie overtreffen door exoterische prestaties. Ze werken voor een kwan titatief groote natie. Eer gaat vóór deugd. Deugd wordt nog alleen geduld in dienst van die eer. Ze kennen geen genade voor de zoogezegde of werkelijke vijanden van hun staat of natie. Oog voor oog en tand voor tand is hun moraal.' Ze hebben voor HUN moraal voor HUN religie de toetssteen, ook voor de moraal en de religie van anderen. Ge zijt gewikt, gewogen en te licht be vonden zoo ge het aandurft alleen te gehoorza men aan uw eenigen meester, uw eigen Geest, rechtstreeks van God doorgloeid. De essentiëele ramp die oorzaak is van al het huidig jammerlijk gebeuren ligt in het feit dat de mensch 't contact met zijn geest verloren heeft. De inwendige loutering die komen moet, willen we het hier niet al verpassen zal niet an ders kunnen gebeuren dan door den trek van de ziel naar den geest. De ziel wordt gelouterd als ze maar in 't licht van haar geest valt. De booze heeft het contact met den geest afgesneden en beziet met vreugde de formatie van die orde nende machten in dienst van zijn orde.: de me chanische, satanische wereldorde die strikt door gevoerd naar een zondvloed leiden zal. Prof. Huizinga in Schaduwen van Morgen bl. 222, schrijftNiet van een ingreep der or denende machten is het heil te verwachten... Wat er daartoe noodig is, is een inwendige lou tering, die de individuen aangrijpt. De geeste lijke habitus van de menschen zelf moet ver anderen. Laat ons zeggen de levensechte waar heid moet komen De ware cosmogonie, de juiste en eenige levensbeschouwing. We zijn er nog heel ver van jf. De teekenen des tijds zijn nog teekenen uit een periode van barbaarschheid. We leven nog van 't wezens vreemde en kennen nog zoo weinig van 't doel van ons bestaan. Maar 't is een feit dat we er zijn en dat we menschen worden geheeten. 't Is een feit wanneer we in stervensnood verkeeren dat alles wat rond ons is zijn vroegere waarde verliest. Ons zeiven alleen behoudt zijn waarde een waarde die moet aangeboden worden. Wat een geluk als we dan voor ons zeiven kunnen staan. Ons zeiven de zin van een levenslange strijd. Alles wat we doorgemaakt hebben op deze aarde verliest zijn waarde als feit maar behoudt alleen zijn zin. Dat alles is in IKDat IK komt vóór ons brekend oog. Het is de quintessens van ons leven dat zich meten gaat aan onzen geest. Ge lukkig hij die stervend ziet dat zijn IK zijn Geest dekt. Hij ziet stervend zijn heilNie-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1938 | | pagina 1