Germain - Lucigny revient a Ypres PAPIER GOMMÉ EN ROULEAUX L'INTRODUCTION DE L'IMPRIMERIE a YPRES. CERCLE «LES AMITIÉS CHAREL DE BRUXELLES Dit zijn in vogelvlucht de bijzonderste gebeur tenissen die nog versch in ieders geheugen staan. Met al deze aanhechtingen is de bevolking van Duitschland in een jaar tijd van 68 millioen tot op 80 millioen gestegen, en dit land vormt thans een macht die niet meer te ontkennen is. Dit heeft voor gevolg gehad ook de andere landen, die zich door deze grooter wordende macht van Duitschland bedreigd zagen ofwel elders van hun invloed op economisch gebied ver loren, aan te zetten hun bewapening te vermeer deren. Volgens cijfers aangehaald in het laatst verschenen militair jaarboek van den Volken bond. werden er van de 9.400 millioen goud-dol lar, die vier en zestig landen in 1938 aan militaire uitgaven besteedden, 7.400 millioen, 't zij 78,7 p. h. der militaire werelduitgaven, uitgegeven door zeven groote mogendheden alleen. In een tijd perk van tien jaar, gaande van 1929 tot 1938, heb ben deze zeven landen een globale som van 41.000 millioen goud-dollar aan hun bewapening besteed, 't zij gemiddeld 5.800 millioen voor ieder land, terwijl de zeven en vijftig andere landen der wereld gedurende diezelfde tien jaar slechts 14.500 millioen uitgaven of 254 millioen voor ieder land. Men spreekt gedurig van crisis, maar hoe wil men dat het economisch leven zijn normalen gang herneemt, dat de zaken opnieuw op duur zame wijze mogelijk worden, wanneer derge lijke overgroote sommen practisch uit den om loop der algemeene bedrijvigheid onttrokken zijn Een wereld die zich op die wijze bewapent kan moeilijk de noodige middelen aanwenden om uit de economische crisis te geraken. Deze gevolgen doen zich dan ook reeds gevoe len. De financieele toestand in Duitschland ziet er allesbehalve rooskleurig uit en de uitvoer van deviezen wordt beperkt. Ook in Italië is er een ontzaglijk tekort in 's lands begrooting en de be lastingen drukken er reeds zoo zwaar op de be volking dat men er onmogelijk aan denken kan ze nog te verhoogen. Hoe die landen uit hun moeilijkheden zullen geraken moeilijkheden die aan hun overdreven militaire uitgaven te wijten zijn, blijft nog een raadsel. Voor het oogenblik zoeken zij afleiding met nog steeds nieuwe eischen te stellen. Duitsch land loert op Memel, op Oekraine. Italië is thans op Frankrijk verbeten en zou onder meer willen den baas spelen op het Fransche eiland Corsica en in de Fransche bezitting Tunisie. Waar brengt dit ons Niemand weet het, maar het is thans een feit dat Engeland en Frankrijk thans ook gereed zijn en besloten schijnen geen voet meer toe te geven hoe luid en hoe hard de anderen ook mogen schreeuwen, dat ook Amerika zijn leger versterkt, zijne vloot uitbreidt, wat, alhoewel er daar nog geen spraak is opnieuw tus- schen te komen in een eventueelen Europeeschen oorlog, voor de dictatoriale en oorlogszuchtige landen toch een aanmaning is tot meer voor zichtigheid. Het oorlogspook blijft dus nog dreigend boven Europa hangen en ons landeke, dat reeds te dik wijls tot slagveld van anderen diende, mag zich thans beloven met geen enkel land meer verbon den te zijn en moet zijn koning eeuwigen dank wijten om zijn doorzichtigheid wanneer hij Bel gië vrij miek van alle verbond met andere staten. Al de groote naburige staten hebben onze onaf hankelijkheid erkend en de onschendbaarheid van ons grondgebied plechtig beloofd. Wij heb ben echter reeds de treurige ondervinding opge daan hoe weinig waarde men aan al deze belof ten en verbintenissen mag hechten. Onlangs nog liep men zoo hoog op met het verdrag van Mun- chen en thans spreekt men er reeds niet meer van, tenzij om zijn broosheid te onderlijnen. Dit belet echter niet dat wij, Belgen, de toekomst met vertrouwen mogen inzien. Zoo een of ander land zijn gegeven woord te onzen opzichte moest vergeten, dan zijn er andere landen genoeg die het eergevoel nog hoog houden en het zonder dra len aan zijn belofte zouden weten te herinneren. Ook de moreele verzekering van Amerika's steun en hulp, zoo het tot een oorlog met de totalitaire staten moest komen, is een waarborg voor den vrede. Wat de groote mogendheden betreft, wij wen- schen dat de Engelsche staatsman Chamberlain, die het met zijn vreedzame pogingen niet opgeeft, tot een bepaalde overeenkomst moge geraken. Quand Le 19 février, au théatre communal. Retenons bien cette date. Un dimanche, tout le monde est libre. Et puis, Germain-Lucigny, Suzy Marquis et toute cette excellente troupe, que nous avons pu applaudir, a maintes reprises, nous of- friront un spectacle palpitant, portant le cachet moral et patriotique, qui caractérise les oeuvres de l'auteur. De plus, nous pourrons mettre a l'é- preuve la sensibilité de notre détection, en ta- chant de découvrir le personnage qui incarne L... 2... Agent secret. Tous, nous voudrons voir cette pièce policière et d'espionnage militaire, d'autant plus que, huit jours avant, elle sera représentée par cette même troupe, au «Théatre Patria» a Bruxelles, au cours du Grand Gala de Jubilé de Germain-Lucigny a l'occasion de ses 35 ans de théatre, 25 années de profession d'au- teur dramatique et 30" pièce représentée. Témoignons done, a notre tour, notre sympathie a eet auteur-acteur, si malchanceux, hélas chaque fois qu'il vint a Ypres, non pas en lui 'offrant des fieurs et des cadeaux, mais, tout sim- plement, en assistant nombreux, trés nombreux a cette soirée; en faisant salie comble, le di manche 19 février. Nous disons a notre tour, paree que a Bruxelles, une grande ovation sera faite au jubilaire, grace au comité organisateur composé de Madame la Comtesse de Rochechouart, Présidente d'honneur; Maïtre Georges Thonnard, avocat prés de la cour d'appel de Liége, Présidentle Comte Emmanuel Cornet d'Elzius de Peissant de Viron, trésorier enfin de Mmcs Jane de Coene et Eléonore Legrain et de Mra le Commandant, Vastemans, Louis Ven- derau et Jean Maes de Liguy. Pour cette représentation, toutes les entrées a réduction seront suspendues. Les prix des places seront done 12 fr. 10 fr. 8 fr. 6 fr. La location se fera exclusivement, même le Di manche au Café Astrid (en face du théatre, coin rue Courte du Marais). Retenons done bien la dateDimanche, 19 février. en vente au bureau de ce journal Une invention éminemment civilisatrice fut celle de l'imprimerie. L'histoire bibliographique d'une cité ou d'un pays est le critérium le plus sür de son degré de développement intellectuel. La Belgique, comme on le sait, prit une part active et glorieuse au développement et au pro- grès de l'art typographique aux XV' et XVI' siècles. En eet art, comme en beaucoup d'autres, notre pays occupa jadis un rang des plus distin- gués. Thierry Maertens, d'Alost, édifia en 1473, dans sa ville natale, un atelier typographique, soit seize ans a peine après que Mayence avait vu naitre la typographie. C'est en cette année qu'il fit sortir de ses presses le Speculum confessionis peccatorum que l'on consiaère comme le pre mier livre imprimé en Belgique. A la suite d'Alost, Louvain, Anvers, Bruges, Bruxelles, Audenarde, Gand virent en l'espace de quelques années, s'élever dans leurs murs des im- primeries a juste titre célèbres et dont les produits rivalisèrent avec ceux des autres impri- meries contemporaines dans le reste de l'Eu- rope. Ce puissant levier d'une civilisation nouvelle ne fut pas seulement porté en notre pays a un haut degré de perfection, mais, fait digne de re- marque, un grand nombre de typographes beiges allèrent propager a l'étranger cette précieuse découverte (1). C'est a des Beiges que l'Italie et' l'Espagne sont redevables, sinon de l'introduction, du moins du rapide essor de leur imprimerie. Cette renommée typographique si glorieuse ne manqua pas d'attirer l'attention des amis des études historiques si nombreux en notre pays, il y a trois quarts de siècle, et l'on vit dès lors les études bibliographiques marcher de pair avec les études historiques. Alors furent tirés de l'oubli les noms de Ces artistes qui se firent les cham pions de cette invention dont les conséquences furent incalculables pour l'humanité. Dans nombre de villes, les dates de l'introduc tion de l'imprimerie, la vie des premiers impri- meurs, leurs premières impressions, devinrent l'objet de recherches, d'études et de discussions aussi intéressantes qu'utiles. A cóté de Gand, Audenarde, Mons, Liége, etc. Ypres se signala par les travaux bibliographiques de son érudit archiviste Alphonse Diegerick, travaux qui dé- notent autant de patience que de talent. Ypres occupe, chronologiquement parlant, un rang distingué parmi les villes de la Belgique qui se virent dotées de presses dès le XVIe siècle. Notre ville vient en huitième ligne puisqu'on peut fixer a l'année 1544 l'établissement du premier atelier typographique. Nous n'avons done été distancés que par Alost (1473), Louvain (1474), Anvers (1476), Bruges (1478), Bruxelles (1479), Audenarde (1479), Gand (1483). Sous ce rapport, bien des villes importantes de la Belgique doivent nous céder le pas, et nous pouvons a ce sujet, constater une fois de plus ce fait déja reconnu, c'est que les provinces Wallonnes ont été favori- sées des bienfaits de l'imprimerie assez longtemps après les provinces flamandes. SERPY. (1) M. Van der Meersch a consacré dans le Meisager des sciences historiques de Gand. des notices aux im- primeurs beiges établis en pays étrangers pendant les XV" et XVI" siècles. BB REPRÉSENTATION THÉATRALE Le Mercredi lr Février Au programme Comédie en 3 actes, de Charles Des- bonnets et Charles Mahieu. Avec le con cours de MM. Charles Mahieu, André Guise, R. Lovard, R. Darmor et V. Nan- drin et de Mme" Jane Tony, Madeleine Grandet et Betsy Vanes. Extrait de presseUn trés vif succès a accueilli cette pièce qui, a la fois amu sante et attendrissante, est bien con- struite. Signé Tybalt L'éventail (Bruxelles) Le Jeudi 2 Février: ASSEMBLÉE GÉNÉRALE. Que tous- les membres retiennent cette date. L'ordre du jour sera trés important. LE COMITÉ. UNE SCÈNE DE CHAREL

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 2