KATTEFEEST 1939
■FOOTBALL-
19' Jaar, N 47 18 Februari 1939
19 Année, N 47 18 Février 1939
- Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d'Ypres
HULDE AAN KONING ALBERT
Comité d'Entente
des Anciens Combattants d'Ypres
Verstandhoudingscomiteit
der Oud - Strijders van Yper
Société Royale de Saint Sébastien
STAD YPER
Zondag 5 Maart
DE HAVEN VAN NIEUWPOORT
EN DE VERBINDING YZER-LEIE
Zondag 19 Februari T939
C. S. YPER -- III Sp. -- CUERNE SPORT
HET
YPERSCHE
LA RÉQION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 5M 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
De Burgemeester der Stad Yper heeft de eer de
Maatschappijen en de Bevolking der Stad uit te
noodigen tot de HULDE AAN KONING ALBERT,
die, ter gelegenheid der verjaring van zijn afster
ven, op Zondag 19 Februari aanstaande, te 12.15 u.
zal plaats grijpen.
De afvaardigingen der Maatschappijen met
vlag zullen vergaderen voor het Stadhuis te 12 u.,
om zich van daar stoetsgewijze naar het Belfort
te begeven alwaar bloemen zullen neergelegd
worden onder het beeld van Z. M. Koning Albert.
Yper, den 31 Januari 1939.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Tous les Anciens Combattants sont invités a
assister a la Cérémonie Anniversaire de la mort
du Roi Albert.
Réunion avec drapeaux a l'Hótel du Saumon,
rue du Séminaire, le Dimanche 19 Février, a
11.30 heures. Le Président, I. Gruwez.
Al de Oud-Strijders worden uitgenoodigd te
genwoordig te zijn aan de Jaarlijksche Plechtig
heid der herinnering van het afsterven van onzen
Koning Albert.
Vergadering met vaandels aan Hotel du Sau
mon, Seminariestraat, op Zondag 19 Februari, om
11.30 uur. De Voorzitter, I. Gruwez.
Les confrères sont priés de prendre part le
Dimanche 19 Février, a la Manifestation orga-
nisée a la Mémoire du Roi Albert.
Réunion autour du drapeau en face de l'Hótel
de Ville, a 12 heures.
GROOTE VELOKOERS VOOR JUNIORS
DE KATTEKOERS Gent - Brugge - Yper.
Omstreeks 15 u.Aankomst te Yper, Statiestraat.
(Zie bijzondere plakbrieven).
Om 16 uur HET KATTEFEEST
Vorming van den stoet Kattestoetaan het
Stadhuis. Optocht naar het Belfort. Werpen van
uit den Belforttoren van Tien kunstige katjes,
versierd met verscheidene premielintjes.
Na het feest, uitbetaling der premies op het
Stadhuis.
Opgeluisterd door de Harmonie YPRIANA.
Miniatuur katjes te verkrijgen op het Stadhuis
aan den inkoopprijs van Eén frank.
Het Kattefeest wordt dit jaar ingezet den Zater
dag 4 Maart en duurt tot den Zondag 19 Maart.
Prachtige Foor met aantrekkelijkheden van al
len aard.
Vastgesteld door het College van Burgemeester
en Schepenen, den 6 Februari 1939.
De Secretaris, De Burgemeester,
G. Versailles. J. Vanderghote.
In het nummer van 10 Februari 1939 van Eco
nomische Tijdingenuitgegeven door de Kre
dietbank voor Handel en Nijverheid, verscheen
een merkwaardige bijdrage, ingezonden door den
berichtgever van Veurne, over de haven van
Nieuwpoort.
Uit dit artikel ontleenen wij het volgende be
treffende de handelsscheepvaart
Iedereen die met de toestanden te Nieuw
poort eenigszins vertrouwd is geraakt, en met de
toekomst der stad is begaan, denkt steeds in de
eerste plaats aan de onbegrijpelijke verwaar-
loozing der Haven.
Wij weten het welbij velen zal deze vast
stelling, uit vrees voor een particularisme, dat
afbreuk zou kunnen doen aan een economische
politiek waarbij de gemeenschap als een solidair
geheel moet worden beschouwd, allicht een
schouderophalen verwekken. Zij achten dat ons
land reeds een wereldhaven bezit, waarop het te
recht trotsch kan zijn, en dat deze, met haar
merkwaardige technische uitrusting, en dank zij
gemakkelijke verbindingen, per spoor en te wa
ter, moet volstaan, om den geheelen in- en uit
voer, alsmede het zeer drukke transito-verkeer
met de nijverheidsgebieden van Ruhr en Rijn
land, en van Elzas-Lotharingen te verzekeren. Zij
brengen naar voor dat Brugge, Gent en Brussel
hun eigen havens hebben, aangepast aan de plaat
selijke behoeften, en dat Oostende samen met
Zeebrugge en Nieuwpoort gemakkelijk het be
staande verkeer op de kust kan regelen dat
Nieuwpoort aldus best zijn taak voortzetten kan
zooals het dit tot heden toe gedaan heeft, en dat
Havenuitbreiding aldaar geen aanleiding behoeft
te zijn onder onze havens tot een onderfingen con
currentiestrijd die ze wel eens economisch ten
gronde zou kunnen richten.
En toch bestaat er een probleem Nieuwpoort»,
dat de moeite van een onderzoek loont, en waar
bij niet direct groote havenuitbreiding moet wor
den voorzien of aan concurrentie met de naburige
havenplaatsen moet worden gedacht.
Nieuwpoort is een natuurlijke haven, de
eenige van onze kust. De monding van den Yzer,
en de in waaiervorm aangelegde sluizen die op
3 kilometer van de zee, de binnenwateren der ge-'
heele streek hierin uitstorten, verzekeren een
natuurlijke uitspoeling welke de verzanding
krachtig tegenwerkt, zoodat voor het onderhoud
van een bepaalde diepte betrekkelijk geringe bag-
gerwerken dienen te worden uitgevoerd. Het in-
en uitvaren kan geschieden zonder tijdverlies bij
versassen. Nieuwpoort is aldus een tijhaven, doch
dit is tot nog toe bij het laden en lossen geen be
zwaar gebleken. De ligging is eveneens zeer gun
stig, dicht bij de vischrijke gronden van het West-
diep en op den kortsten afstand van Engeland en
Frankrijk.
Niettegenstaande deze gunstige factoren,
blijft de haven slechts van ondergeschikt belang.
Er is betrekkelijk weinig in- en uitvoer. In 1929
waren de cijfers respectievelijk 51.532 en 158.038
metrische ton, terwijl de gezamenlijke Moor-
somtonnenmaat der in- en uitgevaren schepen
106.764 ton bedroeg. Hieruit kan men afleiden
dat de schepen gedeeltelijk op ballast varen, wat
te wijten is aan het feit, dat de invoer merkelijk
kleiner is dan den uitvoer. Deze toestand drukt
zwaar op de bevrachtingsmaatschappijen en op
de voorspoedige ontwikkeling der haven zelf.
Sedert 1929 is de havenbeweging nog sterk
afgenomen ten gevolge der scherpe economische
K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1938-1939
om 2,30 uur
Ingang Lagere Afdeeling 1,50 Fr.
Opleg Tribune 0,50 Fr. Zitplaatsen 1 Fr.
ihiiipipipipipipipipipihpipipipiihpipip» immi
crisis. Het drukste jaar werd geboekt in 1926 als
gevolg der groote staking in de kolenmijnen van:
Groot-Brittannië toen belangrijke hoeveelheden
steenkolen uit onze mijnen werden betrokken.
In hoofdzaak worden kolen ingevoerd terwijl,
cement, aardewerk uit de streek van Doornik en
baksteenen uit de kustgewesten de voornaamste
uitvoerartikelen vormen.
Toch zijn de mogelijkheden voor de haven te
beid sedert 1913. Hetzelfde verschijnsel is ech
ter nog 4n veel grooter mate waar te nemen voor
alle havens van West-Europa.
Havenbeweging (In- en uitvoer).
Jaar
1923
1924
1925
1926
1927
1928
1929
1930
1931
1932
1933
1934
1935
1936
1937
1938
Aantal Schepen
148
322
414
619-
581
398
560
584
363
197
323
313
186
146
191
207
Tonnenmaat
(Moorsom)
26.243
50.022
76.294
114.954
101.859
78.066
106.764
101.798
72.799
44.181
59.799
52.291
29.793
26.496
31.159
34.122
Toch zijn de mogelijkheden voor de haven te
Nieuwpoort veel grooter dan bij de thans heer-
schende bedrijvigheid kan worden vermoed. Er
zijn echter bezwaren die een gevolg zijn van een
sedert jaren aanhoudenden toesta: i Van ver-
waarloozing en slenter. De diepgang in de eerste
plaats laat veel te wenschen over. Er wordt voor
zien dat te Nieuwpoort moet gebaggerd worden
op een diepte van 4 meter. In werkelijkheid
wordt hoogstens een diepte van 1.50 m. bereikt
De oorlog van 1914-18 werkte de verzanding sterk
in de hand door de vernieling van de beide sta
ketsels, en het neutraliseeren van de uitspoeling
als gevolg der overstrooming van de Yzerstreek.
Sedert den oorlog werd nog nooit tot op de nor
maal geldende diepte gebaggerdDeze toestand
heeft voor gevolg dat alleen bi j hoogsten water
stand kan worden in- en uitgevaren, en dat sche
pen met een redelijken diepgang hun volle la
ding niet kunnen nemen, terwijl een bestendig
gevaar voor stranden aanwezig is.
Tot voor enkelen tijd was de kaaimuur slechts
330 meter lang en moesten cargo's en visschers-
booten op dezelfde plaats aanleggen. Het gevolg
was dat de in- of uitvarende handelsschepen zich
een weg moesten banen tusschen de sloepen, in
rijen van 5 of 6 naast elkaar gemeerd. Regel
matig wordt averij opgeloopen, met den niet te
vermijden nasleep van gerechtelijke gedingen,
proceskosten en zoo meer.
De kaailengte werd thans met 200 meter ver
lengd. Doch het nieuwe stuk is te ver verwijderd
van concessies en vischmijn, en wordt slechts