KATTEFEEST 1939 ■FOOTBALL- 19' Jaar, N 47 18 Februari 1939 19 Année, N 47 18 Février 1939 - Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d'Ypres HULDE AAN KONING ALBERT Comité d'Entente des Anciens Combattants d'Ypres Verstandhoudingscomiteit der Oud - Strijders van Yper Société Royale de Saint Sébastien STAD YPER Zondag 5 Maart DE HAVEN VAN NIEUWPOORT EN DE VERBINDING YZER-LEIE Zondag 19 Februari T939 C. S. YPER -- III Sp. -- CUERNE SPORT HET YPERSCHE LA RÉQION D'YPRES Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. Tel. 5M 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES. Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges. 40 ct. Ie numéro. Tél. 500 Les articles non signés sont refusés De Burgemeester der Stad Yper heeft de eer de Maatschappijen en de Bevolking der Stad uit te noodigen tot de HULDE AAN KONING ALBERT, die, ter gelegenheid der verjaring van zijn afster ven, op Zondag 19 Februari aanstaande, te 12.15 u. zal plaats grijpen. De afvaardigingen der Maatschappijen met vlag zullen vergaderen voor het Stadhuis te 12 u., om zich van daar stoetsgewijze naar het Belfort te begeven alwaar bloemen zullen neergelegd worden onder het beeld van Z. M. Koning Albert. Yper, den 31 Januari 1939. De Burgemeester, J. Vanderghote. Tous les Anciens Combattants sont invités a assister a la Cérémonie Anniversaire de la mort du Roi Albert. Réunion avec drapeaux a l'Hótel du Saumon, rue du Séminaire, le Dimanche 19 Février, a 11.30 heures. Le Président, I. Gruwez. Al de Oud-Strijders worden uitgenoodigd te genwoordig te zijn aan de Jaarlijksche Plechtig heid der herinnering van het afsterven van onzen Koning Albert. Vergadering met vaandels aan Hotel du Sau mon, Seminariestraat, op Zondag 19 Februari, om 11.30 uur. De Voorzitter, I. Gruwez. Les confrères sont priés de prendre part le Dimanche 19 Février, a la Manifestation orga- nisée a la Mémoire du Roi Albert. Réunion autour du drapeau en face de l'Hótel de Ville, a 12 heures. GROOTE VELOKOERS VOOR JUNIORS DE KATTEKOERS Gent - Brugge - Yper. Omstreeks 15 u.Aankomst te Yper, Statiestraat. (Zie bijzondere plakbrieven). Om 16 uur HET KATTEFEEST Vorming van den stoet Kattestoetaan het Stadhuis. Optocht naar het Belfort. Werpen van uit den Belforttoren van Tien kunstige katjes, versierd met verscheidene premielintjes. Na het feest, uitbetaling der premies op het Stadhuis. Opgeluisterd door de Harmonie YPRIANA. Miniatuur katjes te verkrijgen op het Stadhuis aan den inkoopprijs van Eén frank. Het Kattefeest wordt dit jaar ingezet den Zater dag 4 Maart en duurt tot den Zondag 19 Maart. Prachtige Foor met aantrekkelijkheden van al len aard. Vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen, den 6 Februari 1939. De Secretaris, De Burgemeester, G. Versailles. J. Vanderghote. In het nummer van 10 Februari 1939 van Eco nomische Tijdingenuitgegeven door de Kre dietbank voor Handel en Nijverheid, verscheen een merkwaardige bijdrage, ingezonden door den berichtgever van Veurne, over de haven van Nieuwpoort. Uit dit artikel ontleenen wij het volgende be treffende de handelsscheepvaart Iedereen die met de toestanden te Nieuw poort eenigszins vertrouwd is geraakt, en met de toekomst der stad is begaan, denkt steeds in de eerste plaats aan de onbegrijpelijke verwaar- loozing der Haven. Wij weten het welbij velen zal deze vast stelling, uit vrees voor een particularisme, dat afbreuk zou kunnen doen aan een economische politiek waarbij de gemeenschap als een solidair geheel moet worden beschouwd, allicht een schouderophalen verwekken. Zij achten dat ons land reeds een wereldhaven bezit, waarop het te recht trotsch kan zijn, en dat deze, met haar merkwaardige technische uitrusting, en dank zij gemakkelijke verbindingen, per spoor en te wa ter, moet volstaan, om den geheelen in- en uit voer, alsmede het zeer drukke transito-verkeer met de nijverheidsgebieden van Ruhr en Rijn land, en van Elzas-Lotharingen te verzekeren. Zij brengen naar voor dat Brugge, Gent en Brussel hun eigen havens hebben, aangepast aan de plaat selijke behoeften, en dat Oostende samen met Zeebrugge en Nieuwpoort gemakkelijk het be staande verkeer op de kust kan regelen dat Nieuwpoort aldus best zijn taak voortzetten kan zooals het dit tot heden toe gedaan heeft, en dat Havenuitbreiding aldaar geen aanleiding behoeft te zijn onder onze havens tot een onderfingen con currentiestrijd die ze wel eens economisch ten gronde zou kunnen richten. En toch bestaat er een probleem Nieuwpoort», dat de moeite van een onderzoek loont, en waar bij niet direct groote havenuitbreiding moet wor den voorzien of aan concurrentie met de naburige havenplaatsen moet worden gedacht. Nieuwpoort is een natuurlijke haven, de eenige van onze kust. De monding van den Yzer, en de in waaiervorm aangelegde sluizen die op 3 kilometer van de zee, de binnenwateren der ge-' heele streek hierin uitstorten, verzekeren een natuurlijke uitspoeling welke de verzanding krachtig tegenwerkt, zoodat voor het onderhoud van een bepaalde diepte betrekkelijk geringe bag- gerwerken dienen te worden uitgevoerd. Het in- en uitvaren kan geschieden zonder tijdverlies bij versassen. Nieuwpoort is aldus een tijhaven, doch dit is tot nog toe bij het laden en lossen geen be zwaar gebleken. De ligging is eveneens zeer gun stig, dicht bij de vischrijke gronden van het West- diep en op den kortsten afstand van Engeland en Frankrijk. Niettegenstaande deze gunstige factoren, blijft de haven slechts van ondergeschikt belang. Er is betrekkelijk weinig in- en uitvoer. In 1929 waren de cijfers respectievelijk 51.532 en 158.038 metrische ton, terwijl de gezamenlijke Moor- somtonnenmaat der in- en uitgevaren schepen 106.764 ton bedroeg. Hieruit kan men afleiden dat de schepen gedeeltelijk op ballast varen, wat te wijten is aan het feit, dat de invoer merkelijk kleiner is dan den uitvoer. Deze toestand drukt zwaar op de bevrachtingsmaatschappijen en op de voorspoedige ontwikkeling der haven zelf. Sedert 1929 is de havenbeweging nog sterk afgenomen ten gevolge der scherpe economische K.B.V.B. YPERSCH STADIUM 1938-1939 om 2,30 uur Ingang Lagere Afdeeling 1,50 Fr. Opleg Tribune 0,50 Fr. Zitplaatsen 1 Fr. ihiiipipipipipipipipipihpipipipiihpipip» immi crisis. Het drukste jaar werd geboekt in 1926 als gevolg der groote staking in de kolenmijnen van: Groot-Brittannië toen belangrijke hoeveelheden steenkolen uit onze mijnen werden betrokken. In hoofdzaak worden kolen ingevoerd terwijl, cement, aardewerk uit de streek van Doornik en baksteenen uit de kustgewesten de voornaamste uitvoerartikelen vormen. Toch zijn de mogelijkheden voor de haven te beid sedert 1913. Hetzelfde verschijnsel is ech ter nog 4n veel grooter mate waar te nemen voor alle havens van West-Europa. Havenbeweging (In- en uitvoer). Jaar 1923 1924 1925 1926 1927 1928 1929 1930 1931 1932 1933 1934 1935 1936 1937 1938 Aantal Schepen 148 322 414 619- 581 398 560 584 363 197 323 313 186 146 191 207 Tonnenmaat (Moorsom) 26.243 50.022 76.294 114.954 101.859 78.066 106.764 101.798 72.799 44.181 59.799 52.291 29.793 26.496 31.159 34.122 Toch zijn de mogelijkheden voor de haven te Nieuwpoort veel grooter dan bij de thans heer- schende bedrijvigheid kan worden vermoed. Er zijn echter bezwaren die een gevolg zijn van een sedert jaren aanhoudenden toesta: i Van ver- waarloozing en slenter. De diepgang in de eerste plaats laat veel te wenschen over. Er wordt voor zien dat te Nieuwpoort moet gebaggerd worden op een diepte van 4 meter. In werkelijkheid wordt hoogstens een diepte van 1.50 m. bereikt De oorlog van 1914-18 werkte de verzanding sterk in de hand door de vernieling van de beide sta ketsels, en het neutraliseeren van de uitspoeling als gevolg der overstrooming van de Yzerstreek. Sedert den oorlog werd nog nooit tot op de nor maal geldende diepte gebaggerdDeze toestand heeft voor gevolg dat alleen bi j hoogsten water stand kan worden in- en uitgevaren, en dat sche pen met een redelijken diepgang hun volle la ding niet kunnen nemen, terwijl een bestendig gevaar voor stranden aanwezig is. Tot voor enkelen tijd was de kaaimuur slechts 330 meter lang en moesten cargo's en visschers- booten op dezelfde plaats aanleggen. Het gevolg was dat de in- of uitvarende handelsschepen zich een weg moesten banen tusschen de sloepen, in rijen van 5 of 6 naast elkaar gemeerd. Regel matig wordt averij opgeloopen, met den niet te vermijden nasleep van gerechtelijke gedingen, proceskosten en zoo meer. De kaailengte werd thans met 200 meter ver lengd. Doch het nieuwe stuk is te ver verwijderd van concessies en vischmijn, en wordt slechts

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 1