8 Gevonden en Verloren Voorwerpen ALLERHANDE NIEUWS NO-NO NANETTE Bonte Avondtrein uit Hilversum Extra Bonteavond Trein Vereeniging voor Beschaafde Omgangstaal ^endaagsche KOSMOS autocar - reizen naar BRUSSEL. Bond der Cebrekkelijken en Verminkten van Arbeid en Vrede De lepersche Kaartspelers te Brussel. Maatschappij DE JONGE ACCORDEONISTEN H AN DBOOGSCHIETINGEN Burgerlijke Stand van Yper Werden ten politiebureele aangegeven GEVONDEN Zaterdag 11 Maart, door Mevr. Blom- j me Jules, Zonnebekesteenweg, een pijp. Door M. Vandeputte Maurice, Dixmudesteenweg. twee sleutels aan een ring vastgehecht. Door M. Duran Henri, Dickebuschsteenweg, een rech ter sajetten meisjeshandschoen. Zondag 12, door M* Vereecke Hilda, Dickebuschsteen weg. een kinderhandzakje allerhande kleine voorwer pen inhoudende. Maandag 13. door M. Candeel Theodoor. Klaverstraat, een lederen damesceintuur. In den Schouwburgdeze week. een vulpen en over een tweetal maanden een armband en een fantasiezak doekje. Terug te halen bij M. Albert Werrebrouck. Hondstraat. 15, Yper. VERLOREN. Donderdag 9 Maart, door M' Stra- gier Marie. Aardestraat, een armband. Vrijdag 10, door M. Demolder Cyriel, Dixmudesteen weg. een bruin lederen brieventasch inhoudende eenzel- vigheidskaart en oproepingsbrief voor 't leger. Door M. Gerntein Albert, de Montstraat, een bruin lederen geldbeugel een stuk van 5 fr. inhoudende. Zaterdag 11, door Mej. Vanbeselaere Marie, Sint- Jacobstraat. een bankbriefje van 50 fr. Door Mej. Tavenier Magda. Vandenpeereboomplaats, een paar kousen. Zondag 12. door M. Souvage Willy, Noordlaan. een kleine roode portefeuille inhoudende som geld. eenzel- vigheidskaart. pronostiekafschrift en loten van tombola. YPER. Knaap omvergereden. Woensdag morgen, rond 8 u.. kwam M. Logghe Georges, wonende alhier in de Boterstraat. per auto van de Meenenpoort naar de Groote Markt gereden. In de Meenenstraat waren eeni- ge schoolgaande kinders aan 't spelen op het voorland, doch plots liep een dezer, de 13 jarige Tancré Roger, de straat over juist op het oogenblik dat de auto van M. Logghe daar voorbij gereden kwam. Wat deze laatste ook deed om de aanrijding te vermijden, toch kon hij niet beletten dat de jongen ten gronde geworpen werd. De verschrikte knaap sprong echter aanstonds weer recht en men stelde vast dat hij gelukkiglijk slechts licht aan de knie verwond was. Aftruggelaars aangehouden. Maandag laatst werd de rijkswacht van Yper door een kolenhandelaar van Brugge verwittigd dat een vijftal personen hier in stad met kolen rondleurden en dat hij ze verdacht het juist gewicht niet af te leveren, daar zij de kolen aan zeer lage prijzen aan den man trachtten te brengen. Dadelijk werd een onderzoek ingesteld en de rijks wacht was spoedig op het spoor der verdachten die zij een oogenblik volgden ten einde hun werkwijze na te gaan. Zij bemerkten verscheidene personen die twee autokamions. met kolen geladen, vergezelden en van deur tot deur hun koopwaar gingen aanbieden. Nadat deze in enkele plaatsen kolen gelost hadden, begaf de rijkswacht zich bij de koopers om naar den betaalden prijs te vragen en het geleverde gewicht na te zien. Zoo werd bevonden dat bij een klant, die voor 750 kgr. kolen besteld en betaald had, slechts 470 kgr. kolen geleverd werden en dat in een andere plaats slechts 190 kgr kolen geleverd waren geweest voor 300 kgr. Na deze vaststelling ging de rijkswacht onmiddellijk over tot de aanhouding der oneerlijke leurders, name lijk de 26 jarige Van R... Alexander, de 34 jarige Schul... Henri, de 29 jarige Hofk... Victor, de 34 jarige Theu... Jan. en de 38 jarige Diel... Jan. allen ongehuwd en af komstig van Antwerpen. De vijf aangehoudenen wer den naar het Justitiepaleis overgebracht waar ze lang durig onderhoord werden door den Heer Devos de Mol- derghem, onderzoeksrechter, die tegen hen een aan houdingsmandaat afleverde. Wat de twee autokamions betreft, deze werden naar de Rijkswachtkazerne van Yper overgebracht. Daar men vermoedde dat deze kerels veel slachtoffers gemaakt hebben, niet alleen te Yper maar ook nog in andere plaatsen, gezien ze zoo wat overal rond in de Vlaanders aan het werk waren geweest, werd het on derzoek deze week ijverig voortgezet, doch Vrijdag morgen werden drie der betichten in vrijheid gesteld. Alleen de genaamden Dielen Jan en Schulmeester Hen ri zagen hun aanhoudingsmandaat bekrachtigd. i Een prachtige, deftige en leutige avond werd Woens dag laatstleden in den Stadsschouwburg aan de Yper sche bevolking aangeboden. De Hollandsche artisten waren merkwaardig en allen wedijverden om ter meest om succes te behalen. De ar tistieke leider: Heer Henri Wensma behaalde er eer van. Nog nooit werd de bevolking van Yper en omliggende zulk een gelegenheid geboden om zoo hartelijk te lachen als Woensdag avond. Leute en pleizier in den echten zin des woords waren de kenmerken van dit avond .feest Indien de treinconducteur, de treinmachinist en Me vrouw Christine Nessna veel succes oogstten, moet men toch een bijzondere hulde brengen aan The Harmony Kings, de drie zwarte mannen die benevens de kunst ook door hun komische liederen, de toehoorders konden in geestdrift brengen. Het applaus, dat hen te beurt viel, was zoo groot dat ze verplicht waren terug te keeren. Maar de topschutter was ongetwijfeld het Speenhoff- Duo. Nog nimmer hadden wij artisten van zoo verheven rang hier in onze stad toe te juichen. Coos is een supe rior. goed geholpen door Polly Speenhoff. Zijn kluchten vielen ten volle in den smaak der toehoorders. Zijn Tipitim Lachliedje Actueele kroniek» enz. ver wierven den allergrootsten bijval. Er scheen geen einde te willen komen aan het applaus en meer dan eens waren Coos en Polly Speenhoff verplicht te herbeginnen. Een buitengewoon nummer, een prachtige zanger uit Praag, tenor van eerste klas, kwam nog dit programma volledigen. en zong onder meer een uittreksel uit «Het land van den Glimlach waarmede hij veel succes be haalde. Het orkest uit Hilversum, ten volle op de hoogte van zijn taak. begeleidde op oprecht kunstige wijze. Mocht de bevolking van Yper en ommeland nog de gelegenheid hebben zoo'n mooien avond door te brengen Leider Wensma en uwe artisten, hartelijk proficiat. P. S. Waar bleven al die liefhebbers van leute en pleizier Het was droevig om bestatigen dat de opkomst zoo klein was. Het is te hopen dat de zaal een volgende maal bomvol zal wezen. Die artisten verdienen zulks en dat wensch ik hen uit ganscher hart. Bonte avondtrein uit Hilversum, wanneer komt gij naar Yper terug Nous sommes trés reconnaissants aux Poilus de Franced'avoir fait appel a l'excellente troupe du théètre Royal de Gand. pour nous donnèr une représen- tation de No-No Nanette et de nous avoir ainsi permis de nous faire une pinte de bon sang Ce spectacle, organisé sous le haut patronage de MM. les Consuls de France a Gand et Ostende, obtint un succès, qui fait honneur tant aux organisateurs qu'è l'ensemble des interprêtes. No-No Nanettetitre sautillant. promesse de folies charmantes, de licences exquises, trouve son développe- ment dans une action vagabonde, toujours alerte, grèce a la verve d.e F. Mandel, de Ceasar et de Harbach, fine- ment reflétée dans l'adaptation frangaise de R. Ferréol et de Simonne. Grivoise et burlesque cette opérette trépidante amuse, sans choquer les consciences, même les moins larges Vincent Voumans y a adapté une musique pétillante et endiablée qui vous entraine irrésistiblement dans son tourbillon joyeux et frénétique. Tout le monde connait la confusion et l'embrouillè- ment des situations equivoques qui agitent la vie du bon Jimmy Smith, trop riche et qui eut la malencontreuse idee de vouloir rendre heureuses, a la fois, sa femme, sa pupille Nanette et trois jeunes femmes rencontrées au cours de ses voyages ainsi que le trouble qu'elles jettent dans la vie conjugale de son ami et avocat Billy, chargé de le dépétrer de ce brouillamini. Mais tout le monde n'a pas eu la bonne aubaine de voir la 'véritable Nanette, e'est a dire M""' Gladys War land, la vedette anglaise qui eüt l'honneur de créer ce röle. Petite, tout nerfs, les yeux étincelants de malice, elle gigote sans cesse. Avec un naturel surprenant, elle in- carne une jeune orpheline capricieuse, tour a tour ca- line, espiègle, sentimentale et volage, néanmoins char mante et capable de jeter le trouble dans le coeur du jeune employé de commerce, Tom. De sa voix plutöt gracile qui plait infiniment, elle chante d'une fagon originale et trés suggestive les cou plets qu'on est tenté de fredonner. en l'écoutant. Ses jambes, ses bras, sa tête, s'agitent comme ceux d'un pantin dont on tire les ficelles, lorsqu'elle exécute les danses les plus baroques et les plus hilarantes qui complètent son róle. Les deux grands comiques. MM. F Cazy (Billy) et Remyo (Jimmy) dont nous ne pouvons raconter ici toutes les savoureuses facéties, forment. avec elle. te trio le plus désopilant et le plus animé. Quant a M. Delva (Tom), c'est un excellent ténor, dont le jeu sobre et la belle voix nous charment tou jours. Ces artistes étaient excellemment entourés par MMmes Rose Brunei (Lucile), Quelet (Suzanne), Elsy (Pauline), Harlett (Flora), Quinaux (Simonne) et Nicaise (Win nie). Les extraordinary Dancing Girls, dirigées par M. Sar- koff, méritent une mention spéciale, car elles ont su évoluer avec beaucoup de grêce et de souplesse et même avec un bel ensemble sur notre scène, hélastrés étroite. Monsieur Gaillard, le sympathique chef d'orchestre, nous a prouvé qu'il porte trés bien son nom, car il a dirigé gaillardement l'orchestre Jazz qui a été superbe dans l'accomplissement de sa tache. Enfin le régisseur R Valdieu a fait preuve d'un beau savoir-faire, en adaptant, trés gentiment, cette opérette a grand spectacle a l'espace trés exigu dont il dispo- sait. Mme Gladys Warland. MM. Cazy et Remyo eurent été enchantés, croyons-nous, s'ils avaient eu a leur dispo sition, sur la scène, un baquet d'eau, un bon savon, un essuye-mains et une brosse a habits pour réparer les outragesfaits a la personne par l'indésirable pous- sière qui s'acharnait a souiller leurs jambes, leurs mains et leurs vêtements clairs. Cette remarque mise part, paree qu'elle ne les con- cerne pas, Les Poilus de Franceet la troupe du Théatre Royal de Gand, peuvent s'enorgueillir de cette belle soirée qui dans nos mémoires restera marquée en grosses lettres d'or. GAIRED. Hélaspeu de voyageurs prirent, Mercredi soir, le train de plaisir d'Hilversum, qui faisait une halte au Théatre Communal de notre ville, avant de poursuivre sa course travers le trés pittoresque pays de l'opti- misme. Un coup de siffletle train s'ébranlenon pas avec le fracas des monstres métalliques hoquetant et exhalant des vapeurs nauséabondes, mais tout douxsans choc ni heurten musique conduit par le machiniste expert. Pol Beam. Le convoyeur, Henri Wensma ne tarde pas a venir nous dire, d'une manière trés humoristique, le but de ce voyage et a attirer notre attention sur les délices qu'il nous procurera. Et nous n'avons pas été dégus. Nous avons cotoyé. sans interruption les rives charmantes de l'art léger, ensoleillées de bonne humeur. The Harmony Kings, trio vocal nègre, trés réputé Christine Nessna, divette de grand talentJean Kive- ron, excellent ténor du théatre nationalde Prague et enfin Coos Speenhoff, junior, le roi du rire et Polly, sa charmante femme, nous ont permis de passer trois heures enchanteresses. Ils ont apporté, nos ames et a nos cceurs, le cordial le plus salutaire. Nous voudrions dire un mot de chacun d'eux, mais nous disposons de trop peu de place, dans ces colonnes Ah c'est regret que nous arrivions au terme de ce superbe voyage. Le referons nous, jamais Quoiqu'il en soit, les absents ont eu grandement tort de ne pas venir applaudir cette pleiade d'artistes. Ces derniers ont eu, du moins, le grand plaisir, d'a voir connu, mieux qu'un grand succès, un véritable triomphe. GAIRED. LEERGANG IN UITSPRAAK Verleden Maandag ving de cursus in uitspraak en taaleigen ingericht door de V. B. O. aan in de Stadsjongensschool. De tweede les, die een her haling zal bevatten van de eerste, om nieuwe leerlingen toe te laten, zal bij uitzondering plaats hebben Woensdag 22 Maart te 19.30 u. Verder opnieuw eiken Maandag te 19.30 uur. Wie zich eenigszins aan dezen cursus interes seert schrijve dadelijk in en kome de tweede les volgen. Ter gelegenheid van Internationale Jaarbeurs op 19, 22, 26 Maart. PrijsYper 38 Frs Afreis 6.30 uur Poperinghe 42 Frs 6.15 uur Wervik 38 Frs 6,45 uur Meenen 35 Frs 6.45 uur Terug uit Brussel op het uur dat door de deel nemers zelf wordt bepaald. Voor de Internationale Jaarbeurs is de ingangs- prijs inbegrepen. Inschrijvingen in onze bureelen van Yper, Kosmos Tpurisme, Gr. Markt Albert I, 2b. Poperinghe, M. Van Bruwaene, Bruggestraat, 63b. Wervik, M. BouSsemaere, Molenstraat, 2. Meenen, M. De Meurisse, Yperstraat, 101. De Bond der Gebrekkigen en Verminkten van Arbeid en Vrede bedankt de bevolking van leper en omliggen de, wegens het wellukken van zijn Groot Weldadigheids feest. Ziehier de uitslag der tombola. Het damesrijwiel is gewonnen geweest door de Juf frouw Ivonne Wackenier, Surmontstraat, leper, met het nummer 198. Het Heerenrijwiel waarvan het winnend Nr 370 is, is afhaalbaar, in ons lokaal 't ZWEERD. 2, Groote Markt, leper, op vertoon van de Eenzelvigheidskaart en van het winnend nummer. Ook kunnen wij niet nalaten een woordje van dank toe te sturen aan den Heer Sylvere Bossuwe der in richting van den Auto-Skooter, die zoo bereidwillig zijn materiaal en dienstpersoneel te onzer beschikking heeft gesteld. Nogmaals dank Heer Sylvere en tot toekomend jaar. HET BESTUUR. Op Zondag 5 Maart had de maatschappij hare leden bijeengeroepen ten lokale Hotel de Poperinghe51. Vooruitgangstraat, Brussel-Noord, gehouden door den vriend Maurits Benoit, ten einde er den Kortingsprijs te- betwisten, zooals telken jare de maatschappij aangebo den door onze beminnelijke lokaalhouders. Na drie ronden bleven nog enkel drie leden in *t' spel om titel en prijs te veroveren of 2 bijgevoegde prijzen te betwistenonder die drie leden telden wij twee da mes waartusschen onze koningin van verleden jaar Me vrouw Van Hecke. Het ging er dus om of wij ditmaal nog een koningin ofwel een koning zouden hebben. Léonie heeft zich hardnekkig weten te verdedigen. en het is enkel in het laatste spel dat zij het onderspit moest delven en den titel afstaan aan den heer en vriend Remi Calluwaert. Hartelijk dank aan onze milde lokaalhouders. Pro ficiat Remi en Leve de koning der lepersche kaart spelers E. P. Lessen van Solfège en Accordeon De maatschappij De Jonge Accordeonisten onder leiding van den virtuoos Albert De Hollan der, laat aan de belanghebbenden weten, dat er lessen van solfège en accordeon gratis gegeven zullen worden in het lokaal Hondstraat, 22 eiken Zaterdag, telkens om 7 uur 's avonds. Inschrijvingen worden altijd aangenomen bij den H. Albert De Hollander, leeraar voor accor deon, Statiestraat, 4. LIGGENDE PERS ZONDAG 19 MAART 1939 OM 3 UUR: ROUSSELARE, in «DEN OVEN». GROOTE ZILVERSCHIETINGOppervogel een zil veren Louche of 200 fr.Twee zijdvogels, elk een zil veren couvert of 100 fr.-; Twee kallen,' elk 2 zilveren koffielepels of 40 fr.-; in 't spel2 pompons, elk een zil veren couvert of 100 fr. en 75 vogels van een koffielepel of 20 fr. voor 100 schutters. Inleg 25 fr. OM 2 1/2 UUR; ZANDVOORDE, bij VERBEKE: Oppervogel 80 fr.Twéé zijdvogels, elk 40 fr.Twee kallen, elk 25 fr. en 37 vogels van 15 fr. voor 50 schut ters. Inleg 16 fr. 50. MAANDAG 20 MAART 1939 Om 2 1 uurYPER, ter herberg De Stad Veurne bij Paul GoedgeluckOppervogel 120 fr.2* Oppervo gel (niet verloot) 50 fr.Twee zijdvogels, elk 60 fr. Twee kallen, ieder 40 fr. en 30 vogels van 25 fr. voor 40 schutters. Daarboven alle tweetal een vogel van 55 fr. Inleg 27 fr. 50. ELKEN MAANDAG Om 5 -5 uur zeer stiptPOTJESCHIETING, in de aangename zaal der herberg Au Saumon van den 11 tot 17 Maart 1939 GEBOORTENDemeere Anne. Diksmuidestraat, 61. Donche Willy, Recollettenpoort, 5, Arthur Stoffel- straat, 10. Lacante Marie-Madeleine. Zaalhof. 19. OVERLIJDENS Verfaillie Canaille, 43 j„ handelaar, echtg. Coene Adriana, Meenensteenweg. 115. Laurie Lucie, 81 j., z. b„ wed. Bories Theophile, Meenensteen weg, 25. Tancré Mary, 81 jaar, z. b., wed. Temper man Karolus, Frezenbergstraat, 11. Creus Celina, 71 jaar, z. b„ wed. Crous Henri, van Rijsel. Lecointre Maria, 31 jaar, z. b., echt. Vandamme Gaston, van Kler ken. Seth Emile, 78 jaar, foorkramer, echtg. Delbecq Julie, Groote Markt Koning Albert. Vandoolaeghe- Polydore, 71 jaar, handelaar, echtg. Desmyttere Na thalie. Rijsselstraat. 18.

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 8