UITVERKOOP VAN SCHOENEN
Huis LAMOOT-DUMOULIN
DE KORTRIJKSCHE
ONDERLINGE
-GROOT BAL-
IN DEN SENAAT
EINDE SEIZOEN, TOT 30 JUNI
LEDEREN EN LIJNWADEN SCHOENEN
VOOR MANS- EN VROUWSPERSONEN.
IN DE GELAARSDE KAT
40, DIXMUDESTRAAT, 40 - YPER
SCHOON GESCHENK AAN IEDER KOOPER VAN EEN PAAR SCHOENEN.
Algemeene Opziener OMER ROBYN
Mondsf-raaf. 8, YPER Tel. 159.
WORDEN DE PROEFNEMINGEN
in het lepersche
voortgezet ten koste der bevolking
Zondag 2? Mei 1939, om 6 uur
4
Tusschenkomst van den heer Vandenbulcke
tijdens de bespreking van de begrooting van
Openbare Werken.
Tijdens de bespreking der begrooting van
Openbare Werken in den Senaat, is in de ver
gadering van Dinsdag 1.1. de heer Vandenbulcke
tussehengekomen ten voordeele van het herstel
der vaart Yper-Komen en voor het aanleggen van
een baan van Poelcapelle naar Thourout.
Wij geven hierna volgens het «Beknopt Ver
slag de uiteenzetting van den heer Vanden
bulcke weer.
De heer Vandenbulcke. Er is geen preken
aan, waar er geen geloof is, zegt het spreekwoord.
Hier moet men kredieten vragen waar er geen
geld is.
Ik durf nochtans de aandacht van den minister
vragen voor zekere vraagstukken, die voor de
economische ontwikkeling van West-Vlaanderen
van groot belang zijn. zooals het herstel van de
vaart Ieper-Komen.
Vorige ministers zagen het belang van dit werk
in en zelfs werd een krediet daartoe in de begroo
ting ingeschreven, doch sedert de heer Merlot
aan het bewind kwam werd over deze zaak niet
meer gesproken.
Wellicht is de invloed van socialistische ge
meenteraadsleden uit leper grooter geweest dan
die van de kamer van koophandel, welke, buiten
alle politiek om. voor de verbinding van de Leie
met Nieuwpoort heeft geijverd.
Misschien was het feit dat wij met een Waalsch
minister te deen hadden, oorzaak dat hij de be
langen van het Vlaamsche volk niet begreep.
Maar nu staan wij vóór een Vlaamsch minister,
en wij hopen dat hij het vraagstuk van de vaart
Ieper-Komen ter studie zal leggen.
Door de voorgangers van den huidigen minis
ter werd een onrechtvaardigheid begaan in zake
het verdeelen der toelagen voor groote werken
tusschen de Vlaamsche en de Waalsche gewesten.
Deze onrechtvaardigheid moet hersteld worden.
Onze West-Vlaamsche bevolking zal nooit begrij
pen hoe er geld gevonden werd om speciaal in het
Waalsche gebied van het land groote werken te
doen uitvoeren zonder groot openbaar nut, ter
wijl aan een Vlaamsch gewest de uitvoering van
een werk, dat welvaart en werk moest meebren
gen, geweigerd werd.
De regeering beloofde het vraagstuk van de
werkloosheid aan te pakken. Welnu, het arron
dissement leper telt een van de hoogste percen
tages werkloozen. Velen zijn ongeschoolde ar
beiders.
Ik heb nooit begrepen dat politiekers hun per
soonlijken invloed deden gelden om deze gele
genheid tot werkverschaffing te verijdelen. Zij
brachten een groot verlies toe aan de streek van
leper.
Vroegere beslissingen kunnen echter herzien
worden. Wij hopen dat alle vertegenwoordigers
van de streek zullen ijveren om de vaart Ieper-
Komen bevaarbaar te doen makeii.
Deze vaart zou ook als verdedigingswerk kun
nen dienst doen en, evenals op economisch ge
bied, de voltooiing zijn van de thans aan gang
zijnde werken aan de vaart Ieper-Yzer.
Wanneer later de politiek van Zeeland wordt
bestudeerd, zal men niet zoo zeer het roekelooze
als wel de onverantwoordelijkheid onderlijnen
in de keuze der groote werken.
Men zal het aannemelijk achten dat de gemeen
ten werden geholpen om groote werken uit te
voeren, maar niet dat men de gemeenten geld
naar het hoofd heeft gegooid, zonder zich te ver
gewissen of de werken nuttig waren.
Door die politiek was de Staat niet bij machte
zijn patrimonium te verbeteren.
In de werken door den Staat zelf uitgevoerd,
werd ook het onderscheid niet gemaakt.
In verband hiermede verwijs ik naar de wer
ken uitgevoerd aan de nieuwe baan van Loo naar
de Fransche grens, langs Pollinchove, dwars
door de streek van Veurne-Ambacht.
Deze baan beantwoordt aan geen enkele nood
zakelijkheid. De economie van de streek, noch
het toerisme worden er door bevorderd. Men
vraagt zich af waarom de administratie die baan
heeft laten aanleggen.
Men fluistert over verplichtingen van het vroe
ger Fransch-Belgisch militair akkoord. Zelfs in
dien dit waar was, wenschen wij te vernemen
van den huidigen minister waarom die kostbare
werken worden voortgezet, nu dit akkoord niet
meer bestaat
Andere groote werken verdienen de voorkeur.
De doortocht van Torhout is onmogelijk gewor
den voor het modern verkeer. De Staat legde
reeds een gedeeltelijke singelbaan aan om het
verkeer tusschen Roeselare en Oostende te ver
beteren en den doortocht van Torhout te vermij
den. Deze baan moet verlengd worden tot aan de
provinciale baan van Torhout naar Brugge.
Het ministerie keurde reeds een ontwerp van
den heer Claeys, bestuurder van bruggen en we
gen, goed. De provincieraad van West-Vlaande
ren verleende een toelage van 50.000 frank.
De wegverbinding tusschen leper en het Noord-
Oosten der provincie is gebrekkig. Het provin
ciaal bestuur heeft thans het baanvak van leper
tot Poelkapelle van een modern rijvak voorzien.
Minister Merlot bevestigde dat het ministerie
het verbeterde vak Ieper-Poelkapelle zou over
nemen en aanvullen met een rechtstreeksche baan
van Poelkapelle naar Torhout langs Staden en
Kortemark.
Voor het Zuidwesten van de provincie zou deze
verbinding van groot nut zijn.
In het arrondissement leper zijn talrijke hoof
den van groote gezinnen werkloos. Bij het graven
van de vaart Ieper-Komen kunnen 500 arbeiders
gedurende vijf jaren arbeid vinden.
De Belgische economie zou er niet door lijden
en de streek kan slechts herleven indien deze
waterweg tot stand komt.
In de vergadering van Woensdag antwoordde
de heer minister Vanderpoorten volgenderwijze
De heer Vanderpoorten, minister van openbare
werken en werkverschaffing.
Er zijn collega's uit Henegouwen die mij ge
sproken hebben over de kwestie van de herklas-
seering der banen. Zij zouden willen dat met die
provincie aangevangen werd. Ik ga dit punt doen
onderzoeken.
Hetzelfde kan gezegd worden over de baan
Poelkapelle-Torhout, waarover de heer Vanden
bulcke het had.
Van den heer Vandenbulcke zou ik graag een
schriftelijke uiteenzetting ontvangen over wat
hij noemt de achteruitstelling van Vlaanderen
bij de verdeeling van de toelagen. Van Waalsche
zijde wordt over een zelfde achteruitstelling ge
klaagd.
De heer Deumens. Het lijstje Balthazar
De heer Vanderpoorten, minister van openbare
werken en werkverschaffing. Ik herhaal, dat
ik schriftelijke bewijzen verkies.
Wat betreft de vaart Leie-Yper zal ik ant
woorden tijdens de bespreking van de buiten
gewone begrooting.
Wij danken den heer Vandenbulcke om de
aandacht van den nieuwen minister van Open
bare Werken op de kwestie der vaart Yper-Ko
men gevestigd te hebben, aldus het bewijs leve
rende van al het belang dat hij stelt in het be
langrijk probleem der verbinding Yper-Leie,
waarvan hij als handelaar beter dan vele ande
ren de*voordeelen beseft. Vroeger reeds heeft de
heer Vandenbulcke in den Senaat deze verbin
ding te water aangevraagd, en deze nieuwe tus
schenkomst is het bewijs van zijn algeheele toe
wijding aan deze kwestie die voor de economie
van onze streek van levensbelang is.
Wij wachten nu met nieuwsgierige belangstel
ling het verder antwoord van den heer minister
af.
Voor uwe verzekeringen van gelijk welken
aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig
gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap
Gesticht in 1919
Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr.
Reserven 10.000.000 fr.
Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De
cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni
1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder
nemingen.
De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide
Polisvoorwaarden.
Thans uitbetaalde rampen
MEER DAN 15.000.000 FRANK.
Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder
vorm van premievermindering
MEER DAN 2.000.000 FRANK.
MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK
Bijkantoren
YPER OOSTENDE VEURNE GENT.
De Maatschappij stelt belang in elke ernstige
aanvraag voor agentschap.
Men verzoekt ons het volgende op te nemen
Sedert jaren bestaat er tot ieders voldoening
een autobus tusschen leper en Meenen, en daar
waar vroeger het reizen moeilijk was, werd het
een genoegen, dank aan de regelmatige en snelle
bediening per autobus tusschen leper en Meenen.
De Gemeente Beselare, op de groote Provin
ciale baan Wervick-Brugge, bezijden de baan
Ieper-Meenen, bevolkt door circa 3000 inwoners,
krijgt een viertal armzalige tramkens per dag,
en is als op een eiland gelegen daar er geen mid
del is andere gemeenten met de bestaande ver
voermiddelen te bereiken.
Nu heeft de raad den wensch uitgedrukt het
verkeer in deze verloren gemeente te zien be
vorderen door het inleggen van een autobus
dienst Wervick-Moorslede ten einde verbinding
te krijgèn met de grens en met Rousselare ook
met,de autobus Meenen-Ieper zou eene prach
tige' verbinding te bekomen zijn maar... de N. M.
Buurtspoorwegen wil met alle middelen de au
tobus Meenen-Ieper doen verdwijnen.
In die voorwaarden kan ook Wervick-Moorsle
de niet leefbaar zijn, en dus zal aan de eerste
vraag welke de gemeente Beselare sedert den
oorlog stelde voor verbetering van verkeer, geen
gevolg gegeven worden.
Nochtans kost de uitvoering van dit ontwerp
aan de openbare schatkist geen rooden duit, ter
wijl het integendeel, de belangen der bewoners
dienende, ook de schatkist zou helpen vullen,
want autobussen betalen zware vergoedingen aan
de openbare besturen, onder vorm van taksen
allerhande tot zelfs eene speciale taks voor het
onderhoud der baan.
Ook leper zal nogmaals in zijne belangen ge
troffen worden, want zooals de Gemeenteraad
van leper in zijne zitting van 7 November 1938
verklaarde is die autobus van het grootste nut
voor geheel de lijn Meenen-Ieper, en voor de be--
volking welke langs die kanten woont.
Hoeveel toeristen uit Fransch Noorden maken
er geen gebruik van om leper te bezoeken
Tot onze spijt moeten we steeds bestatigen dat
wanneer het geldt de belangen der bevolking van
het lepersche te behartigen, deze meerendeels
verkeerd geholpen worden
Of zullen we met cijfers moeten bewijzen dat
we beter varen met een autobusdienst die per
jaar veel duizenden in de kas brengt van tram.
Staat en Provincie en spoorwegen als met de
tram die per jaar een paar honderd duizend frank
verliezen boekt
Zullen onze volksvertegenwoordigers en be
stendige afgeveerdigden ons zoo maar eenvoudig
laten ontnemen het kleine beetje gemak dat we
bezitten onder opzicht van reizigersvervoer
Wij rekenen op hen allen, om het Provinciaal
Bestuur en het Ministerie van Verkeerswezen te
doen inzien dat eenieders, ook het openbaar be
lang, beter gediend is met een regelmatigen auto
busdienst dan met een geld verliezende tram.
in LAPIERE'S ZAAL
gegeven door de Vlaamsche en Waalsche
Boerenverbroedering. (1503)