UITVERKOOP VAN SCHOENEN Huis LAMOOT-DUMOULIN DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE -GROOT BAL- IN DEN SENAAT EINDE SEIZOEN, TOT 30 JUNI LEDEREN EN LIJNWADEN SCHOENEN VOOR MANS- EN VROUWSPERSONEN. IN DE GELAARSDE KAT 40, DIXMUDESTRAAT, 40 - YPER SCHOON GESCHENK AAN IEDER KOOPER VAN EEN PAAR SCHOENEN. Algemeene Opziener OMER ROBYN Mondsf-raaf. 8, YPER Tel. 159. WORDEN DE PROEFNEMINGEN in het lepersche voortgezet ten koste der bevolking Zondag 2? Mei 1939, om 6 uur 4 Tusschenkomst van den heer Vandenbulcke tijdens de bespreking van de begrooting van Openbare Werken. Tijdens de bespreking der begrooting van Openbare Werken in den Senaat, is in de ver gadering van Dinsdag 1.1. de heer Vandenbulcke tussehengekomen ten voordeele van het herstel der vaart Yper-Komen en voor het aanleggen van een baan van Poelcapelle naar Thourout. Wij geven hierna volgens het «Beknopt Ver slag de uiteenzetting van den heer Vanden bulcke weer. De heer Vandenbulcke. Er is geen preken aan, waar er geen geloof is, zegt het spreekwoord. Hier moet men kredieten vragen waar er geen geld is. Ik durf nochtans de aandacht van den minister vragen voor zekere vraagstukken, die voor de economische ontwikkeling van West-Vlaanderen van groot belang zijn. zooals het herstel van de vaart Ieper-Komen. Vorige ministers zagen het belang van dit werk in en zelfs werd een krediet daartoe in de begroo ting ingeschreven, doch sedert de heer Merlot aan het bewind kwam werd over deze zaak niet meer gesproken. Wellicht is de invloed van socialistische ge meenteraadsleden uit leper grooter geweest dan die van de kamer van koophandel, welke, buiten alle politiek om. voor de verbinding van de Leie met Nieuwpoort heeft geijverd. Misschien was het feit dat wij met een Waalsch minister te deen hadden, oorzaak dat hij de be langen van het Vlaamsche volk niet begreep. Maar nu staan wij vóór een Vlaamsch minister, en wij hopen dat hij het vraagstuk van de vaart Ieper-Komen ter studie zal leggen. Door de voorgangers van den huidigen minis ter werd een onrechtvaardigheid begaan in zake het verdeelen der toelagen voor groote werken tusschen de Vlaamsche en de Waalsche gewesten. Deze onrechtvaardigheid moet hersteld worden. Onze West-Vlaamsche bevolking zal nooit begrij pen hoe er geld gevonden werd om speciaal in het Waalsche gebied van het land groote werken te doen uitvoeren zonder groot openbaar nut, ter wijl aan een Vlaamsch gewest de uitvoering van een werk, dat welvaart en werk moest meebren gen, geweigerd werd. De regeering beloofde het vraagstuk van de werkloosheid aan te pakken. Welnu, het arron dissement leper telt een van de hoogste percen tages werkloozen. Velen zijn ongeschoolde ar beiders. Ik heb nooit begrepen dat politiekers hun per soonlijken invloed deden gelden om deze gele genheid tot werkverschaffing te verijdelen. Zij brachten een groot verlies toe aan de streek van leper. Vroegere beslissingen kunnen echter herzien worden. Wij hopen dat alle vertegenwoordigers van de streek zullen ijveren om de vaart Ieper- Komen bevaarbaar te doen makeii. Deze vaart zou ook als verdedigingswerk kun nen dienst doen en, evenals op economisch ge bied, de voltooiing zijn van de thans aan gang zijnde werken aan de vaart Ieper-Yzer. Wanneer later de politiek van Zeeland wordt bestudeerd, zal men niet zoo zeer het roekelooze als wel de onverantwoordelijkheid onderlijnen in de keuze der groote werken. Men zal het aannemelijk achten dat de gemeen ten werden geholpen om groote werken uit te voeren, maar niet dat men de gemeenten geld naar het hoofd heeft gegooid, zonder zich te ver gewissen of de werken nuttig waren. Door die politiek was de Staat niet bij machte zijn patrimonium te verbeteren. In de werken door den Staat zelf uitgevoerd, werd ook het onderscheid niet gemaakt. In verband hiermede verwijs ik naar de wer ken uitgevoerd aan de nieuwe baan van Loo naar de Fransche grens, langs Pollinchove, dwars door de streek van Veurne-Ambacht. Deze baan beantwoordt aan geen enkele nood zakelijkheid. De economie van de streek, noch het toerisme worden er door bevorderd. Men vraagt zich af waarom de administratie die baan heeft laten aanleggen. Men fluistert over verplichtingen van het vroe ger Fransch-Belgisch militair akkoord. Zelfs in dien dit waar was, wenschen wij te vernemen van den huidigen minister waarom die kostbare werken worden voortgezet, nu dit akkoord niet meer bestaat Andere groote werken verdienen de voorkeur. De doortocht van Torhout is onmogelijk gewor den voor het modern verkeer. De Staat legde reeds een gedeeltelijke singelbaan aan om het verkeer tusschen Roeselare en Oostende te ver beteren en den doortocht van Torhout te vermij den. Deze baan moet verlengd worden tot aan de provinciale baan van Torhout naar Brugge. Het ministerie keurde reeds een ontwerp van den heer Claeys, bestuurder van bruggen en we gen, goed. De provincieraad van West-Vlaande ren verleende een toelage van 50.000 frank. De wegverbinding tusschen leper en het Noord- Oosten der provincie is gebrekkig. Het provin ciaal bestuur heeft thans het baanvak van leper tot Poelkapelle van een modern rijvak voorzien. Minister Merlot bevestigde dat het ministerie het verbeterde vak Ieper-Poelkapelle zou over nemen en aanvullen met een rechtstreeksche baan van Poelkapelle naar Torhout langs Staden en Kortemark. Voor het Zuidwesten van de provincie zou deze verbinding van groot nut zijn. In het arrondissement leper zijn talrijke hoof den van groote gezinnen werkloos. Bij het graven van de vaart Ieper-Komen kunnen 500 arbeiders gedurende vijf jaren arbeid vinden. De Belgische economie zou er niet door lijden en de streek kan slechts herleven indien deze waterweg tot stand komt. In de vergadering van Woensdag antwoordde de heer minister Vanderpoorten volgenderwijze De heer Vanderpoorten, minister van openbare werken en werkverschaffing. Er zijn collega's uit Henegouwen die mij ge sproken hebben over de kwestie van de herklas- seering der banen. Zij zouden willen dat met die provincie aangevangen werd. Ik ga dit punt doen onderzoeken. Hetzelfde kan gezegd worden over de baan Poelkapelle-Torhout, waarover de heer Vanden bulcke het had. Van den heer Vandenbulcke zou ik graag een schriftelijke uiteenzetting ontvangen over wat hij noemt de achteruitstelling van Vlaanderen bij de verdeeling van de toelagen. Van Waalsche zijde wordt over een zelfde achteruitstelling ge klaagd. De heer Deumens. Het lijstje Balthazar De heer Vanderpoorten, minister van openbare werken en werkverschaffing. Ik herhaal, dat ik schriftelijke bewijzen verkies. Wat betreft de vaart Leie-Yper zal ik ant woorden tijdens de bespreking van de buiten gewone begrooting. Wij danken den heer Vandenbulcke om de aandacht van den nieuwen minister van Open bare Werken op de kwestie der vaart Yper-Ko men gevestigd te hebben, aldus het bewijs leve rende van al het belang dat hij stelt in het be langrijk probleem der verbinding Yper-Leie, waarvan hij als handelaar beter dan vele ande ren de*voordeelen beseft. Vroeger reeds heeft de heer Vandenbulcke in den Senaat deze verbin ding te water aangevraagd, en deze nieuwe tus schenkomst is het bewijs van zijn algeheele toe wijding aan deze kwestie die voor de economie van onze streek van levensbelang is. Wij wachten nu met nieuwsgierige belangstel ling het verder antwoord van den heer minister af. Voor uwe verzekeringen van gelijk welken aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap Gesticht in 1919 Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr. Reserven 10.000.000 fr. Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni 1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder nemingen. De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide Polisvoorwaarden. Thans uitbetaalde rampen MEER DAN 15.000.000 FRANK. Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder vorm van premievermindering MEER DAN 2.000.000 FRANK. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK Bijkantoren YPER OOSTENDE VEURNE GENT. De Maatschappij stelt belang in elke ernstige aanvraag voor agentschap. Men verzoekt ons het volgende op te nemen Sedert jaren bestaat er tot ieders voldoening een autobus tusschen leper en Meenen, en daar waar vroeger het reizen moeilijk was, werd het een genoegen, dank aan de regelmatige en snelle bediening per autobus tusschen leper en Meenen. De Gemeente Beselare, op de groote Provin ciale baan Wervick-Brugge, bezijden de baan Ieper-Meenen, bevolkt door circa 3000 inwoners, krijgt een viertal armzalige tramkens per dag, en is als op een eiland gelegen daar er geen mid del is andere gemeenten met de bestaande ver voermiddelen te bereiken. Nu heeft de raad den wensch uitgedrukt het verkeer in deze verloren gemeente te zien be vorderen door het inleggen van een autobus dienst Wervick-Moorslede ten einde verbinding te krijgèn met de grens en met Rousselare ook met,de autobus Meenen-Ieper zou eene prach tige' verbinding te bekomen zijn maar... de N. M. Buurtspoorwegen wil met alle middelen de au tobus Meenen-Ieper doen verdwijnen. In die voorwaarden kan ook Wervick-Moorsle de niet leefbaar zijn, en dus zal aan de eerste vraag welke de gemeente Beselare sedert den oorlog stelde voor verbetering van verkeer, geen gevolg gegeven worden. Nochtans kost de uitvoering van dit ontwerp aan de openbare schatkist geen rooden duit, ter wijl het integendeel, de belangen der bewoners dienende, ook de schatkist zou helpen vullen, want autobussen betalen zware vergoedingen aan de openbare besturen, onder vorm van taksen allerhande tot zelfs eene speciale taks voor het onderhoud der baan. Ook leper zal nogmaals in zijne belangen ge troffen worden, want zooals de Gemeenteraad van leper in zijne zitting van 7 November 1938 verklaarde is die autobus van het grootste nut voor geheel de lijn Meenen-Ieper, en voor de be-- volking welke langs die kanten woont. Hoeveel toeristen uit Fransch Noorden maken er geen gebruik van om leper te bezoeken Tot onze spijt moeten we steeds bestatigen dat wanneer het geldt de belangen der bevolking van het lepersche te behartigen, deze meerendeels verkeerd geholpen worden Of zullen we met cijfers moeten bewijzen dat we beter varen met een autobusdienst die per jaar veel duizenden in de kas brengt van tram. Staat en Provincie en spoorwegen als met de tram die per jaar een paar honderd duizend frank verliezen boekt Zullen onze volksvertegenwoordigers en be stendige afgeveerdigden ons zoo maar eenvoudig laten ontnemen het kleine beetje gemak dat we bezitten onder opzicht van reizigersvervoer Wij rekenen op hen allen, om het Provinciaal Bestuur en het Ministerie van Verkeerswezen te doen inzien dat eenieders, ook het openbaar be lang, beter gediend is met een regelmatigen auto busdienst dan met een geld verliezende tram. in LAPIERE'S ZAAL gegeven door de Vlaamsche en Waalsche Boerenverbroedering. (1503)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 4