Commissariat d'Arrondissement Arrondissementscommissariaat Une mère fut oubliée, chez nous Bericht aan de Landbouwers en Kleinere Uitbaters van Teelten. DE AUTOBUS YPER MEENEN SPOORAUTODIENST MEENEN (BARAKKEN) CELUWE YPER 1 Uurtabel vanaf ^-nss-r"7T" Komen tCT verkrijgen. De huidige minister van openbare werken, de Heer Vanderpoorten, kent onze streek, is op de hoogte van haar bijzonderen toestand, van haar vroegere verwaarloozing en zal dan ook niet nalaten een ten onzen opzichte begane onrechtvaardigheid te herstellen, op voor waarde .dat allen eensgezind en krachtdadig bij hem daarvoor aandringen. De Heer senator Van- denbulcke heeft bij den Heer Minister reeds een eerste poging gedaan, zijn voorbeeld moet thans door anderen gevolgd worden, zoodanig dat de kwestie, die ons allen zoozeer aanbelangt, her haaldelijk, gedurig aan den Heer Minister her innerd worde. In stad doen thans ook nog andere geruchten de ronde, waarop wij de aandacht vestigen van allen die eenigen invloed bezitten ert die Yper genegen zijn. In hoever die geruchten gegrond zijn, weten wij niet, doch een vlaamsch spreek woord zegt er is geen rook zonder vuuren wij mogen dan ook gelooven dat er van hetgeen nu verteld wordt, toch iets moet van zijn. Men beweert niet minder dan dat er spraak zou zijn onze stad haar garnizoen terug te geven, en men zegt zelfs dat het vroeger gevang als kazerne zal ingericht worden en dat het Minneplein niet meer te koop is. Moest dit waar zijn, dan zou zulks een nieuwe en belangrijke factor van voor spoed voor onze stad uitmaken. Alhoewel wij de officieele bevestiging van dit nieuws niet konden bekomen, meenen wij toch dat er, iets vao waar zou kunnen zijn. gezien, nu dat België zijn onaf hankelijkheid en zelfstandigheid opnieuw heeft bevestigd, er geen de minste reden meer bestaat om al de garnizoenen langs een enkelen kant der grenzen van ons land te behouden, maar dat alle grenzen moeten verdedigd worden en dat Yper gansch aangeduid is om zooals vroeger weer een garnizoen te bezitten, gezien er vanaf Doornijk tot Oostende in gansch den Westhoek onzer provincie nergens nog een garnizoen te vinden is. Wij deelen zulks mede met het noodige voorbehoud daar het nog maar loopende geruch ten betreft, doch wij doen het om de aandacht van onze mandatarissen, van ons stadsbestuur en van andere invloedrijke personen daarop te vestigen in de hoop dat zij niet nalaten zullen daarover inlichtingen te nemen en desgevallend ten voordeele van Yper op te treden. Ziedaar enkele werken en kwesties waarvan de uitvoering en oplossing van onze openbare besturen afhangen. Nu dat het gunstige tijdstip voor het uitvoeren van groote werken is aange broken, nu dat de handel zoo flauw is en velen nog steeds zonder- reden wachten om sommige aankoopen te doen of sommige werken uit te voeren, moeten de openbare besturen het voor beeld geven door meer dan ooit werkdadig op te treden en te zorgen dat de reeds beslpten of nog noodig uit te voeren werken niet in de dossieren onder het stof begraven blijven, maar spoedig, ja zelfs dringend aangevangen worden. Er is hier te Yper, wij komen het te bewijzen, werk in overvloed. Aan de openbare besturen er niet langer meê te wachten. Zij moeten den wagen van het vertrouwen aan 't rollen brengen, zij mceten het voorbeeld geven. En als ze willen, dan kunnen ze dat. Waarom dan nog langer ge wacht rr~-TT Le Commissaire d'Arrondissement porte a la connaissance de. la population qu'a partir du lr juin 1939 ses bureaux ne seront ouverts pour le public que de 8 1 h. a 12 heures. Seules les personnes invitées par écrit ou qui obtiendront l'autorisation préalable pourront se présenter l'après-midi. De Arrondissements Commissaris te leper brengt ter kennis van het publiek dat de buree- len van af 1 Juni 1939 slechts toegankelijk zijn 's morgens van 8 i tot 12 uur. Alleen wie schriftelijk uitgenoodigd wordt of, op aanvraag, machtiging bekomen heeft, zal voor taan nog 's namiddags toegelaten worden. Hélas oui, une mère fut oubliée, chez nous une mère qui pourtant nous aimait tous, comme si tous nous étions ses enfants. Elle nous prodi- guait ce sourire plein de bonté dont Jeanne Cappe a dit qu'il n'est pas éteint Ce sourire ne s'éteindra jamais, car c'est celui d'une sainte femhrfe." Vous l'avez deviné, cette mère, c'est notre bien- aimée et regrettée Reine Astrid. Le 14 de ce mois, toutes les mamans ont regü des fleursles unes des gerbes magnifiques, les autres, sans doute, des bouquets modestes, mais toutes ont essuyé furtivement une larme de re connaissance et d'émoi, avant de s'abandonner aux effusions maternelles. Et dans notre square portant son nom, sur son socle de pierre, Astrid, mère symbolique, attend encore le témoignage de l'affection des enfants d'Ypres. Pas une gerbe, pas un bouquet, pas une fleur rien que de la terre a ses pieds. Que doit-elle penser de nous, elle qui aimait tant les fleurs, elle, qui avant de rejoindre les anges, reposait parmi les lys et les roses Pas une fleur, au Printemps alors que lilas, aubépines et tulipes s'offrent a nous pour être cueillies. Etait-ce bien la peine de tisser un tapis de fleurs, pour notre ïteine vénérée il y a quelques mois a peine, au cours d'une imposante et trés touchante cérémonie, puisqu'aujourd'hui on sem- ble oublier sa présence. Le Square Astrid appartient a la ville. C'est done aux jardiniers de la ville qu'incómbe le soin de garnir les parterres qui entourent la statue de celle dont le doux souvenir réconforte les 'P-es inquiètes. Au nom de nos concitoyens qui professent le culte de notre souveraine, femme et mère avant tout, nous nous permettons de suggérer, aux au torités compétentes, l'idée de faire orner de quel ques fleurs le monument qui l'honore. Alors, les mamans et les enfants viendront a leur tour y déposer un bouquet, en se recueillant devant elle. GAIRED. BtXd yper Gedeeltelijke Landbouwtelling 1939. Alle personen die op 1 Juni 1939 teelten uitba ten, waarvan de oppervlakte minstens EEN ARE (100 M2) bedïaagt, worden verzocht zich ten Stadhuize te begeven om er hunne aangiften te doen, vanaf Donderdag 1 Juni tot en met Don derdag 15 Juni 1939 (van 9 tot 12 ure) ten einde in aanmerking të komen voor de eventueele be taling van Premiën. Yper, den 24 Mei 1939. De Burgemeester, J. Vanderghote. Door een lezer werd volgend artikel, met ver zoek tot opname, ingezonden. Wat baten kaars en bril Verleden week hebben we in het Ypersche met genoegen een pleidcoi gelezen ten voordeele van het behoud van de autobuslijn Ieper-Meenen, die dreigt afgeschaft te worden op vraag der Natio nale Maatschappij van Buurtspoorwegen. Als reden wordt door de N. M. B„ in 't korte, aangegeven dat de autobus concurrentie doet aan de tram, en deze dus verliezen lijdt. We hebben ne keer de verslagen ingezien van de tram voor 1937 en 1938, en daar het volgende gevonden Het verlies bedroeg in 1937, 200.000 fr. onge veer, terwijl het totaal verlies op einde 1938. 700.000 fr. bedroeg. Is het aan te nemen dat enkel het feit dat de autobus de baan Ieper-Meenen volgt, dit verlies aan de tram veroorzaakt Neen, want we zien dat voor 1938 de tram, vier duizend kilometers meer gereden heeft, in geheel het jaar, 47.000 fr. meer ontvangen heeft dan voorgaande jaar en 14.000 fr. meer verloren heeft. Inderdaad bedroeg het verlies voor 1938 214.000 fr. Nu rekenen we eenvoudig de kosten gedeeld door het aantal kilometers en we komen op vijf fr. per kilometer. Nu stelt de tram voor 40.890 km. per jaar meer te loopen aan 5 fr. is 204.000 fr. ongeveer meer kosten. Om dus het totaal ver lies te dekken zal zij minimum 420.000 fr. meer moeten ontvangen als nu, hetgene met haar hoo- gere tarieven absoluut uitgesloten is, en het zou ons niet verwonderen indien na een jaar proef neming het verlies tot 300.000 fr. per jaar klom. Dan beginnen we ons waarachtig af te vragen wie men hier voor den aap houdt, de openbare besturen, de lastenbetalers, of de reizigers Het wordt waarachtig tijd dat er naar andere middelen uitgezien worde, om de verliezen van de tram te dekken, maar het bestaande middel, de autobus, dat wil de N. M. B. niet zien. Ja heeren van de tram, als ge iets beters kunt geven dan de autobus, we zijn akkoord, maar iets slechters daar willen w& eenvoudig niet van. Een autobusreiziger. Anderzijds kregen wij van de N. M. B. mededeeling van hieronderstaanden uurrooster die vanaf 29 Mei zou in voege treden. NATIONALE MAATSCHAPPIJ VAN BUURTSPOORWEGEN Meenen Barakken Markt Statie Geluwe Plaats Stelplaats Nachtegael Beselare Geluveld Kortekeer (5) Statie Zillebeke Cantine (5) Hooge Statie leper Bascule Diksm. Poort Statie leper Statie Diksm. Poort Bascule Zillebeke Statie Hooge Cantine (5) Geluveld Statie Kortekeer (5) Beselare Nachtegael Geluwe Stelplaats Plaats Meenen Statie Markt Barakken <5) V. (3) A. (41 (1) 6.33 8.00 638 8.05 6.40 8.09 6.46 8 15 6.23 6.47 8.16 6.29 6.53 8.22 6.34 6.58 827 6.59 8.28 7.03 8.32 7.05 834 7.09 8.38 7.13 8.42 7.18 8.47 7.20 8.49 7.24 8.53 (3) (1) 8.00 8.04 8.06 8.11 8.15 8.19 8.21 8.25 6.35 8.27 6.40 8.32 6.48 7.38 8.38 6.49 7.39 8.39 6.56 7.45 8.47 7.47 8.49 7.52 8.54 (1) (1) (2) 9.00 10.00 11.00 12.00 12.38 9.05 10.05 11.05 12.05 12.43 9.09 10.09 11.09 12,09 12.45 9.15 10,15 11.15 12.15 12.51 9.16 10.16 11.16 12.16 12.52 9.22 10,22 11,22 12.22 12.58 9.27 10,27 11,27 12,27 13.03 9.28 10.28 11.28 12.28 13.04 9.32 10,32 11.32 12,32 13,08 9.34 10.34 11.34 12.34 13.10 9.38 10.38 11.38 12.38 13.14 9.42 10.42 11,42 12,42 13,18 9.47 10.47 11.47 12.47 13.23 9.49 10.49 11 49 12.49 13.25 9.53 10.53 11.53 12.53 13.29 (1) (4) (1) (2-4) (1) 9.00 10.00 11.00 11.12 12.00 9.04 10.04 11,04 11»16 12.04 9.06 10.06 11.06 11.18 12.06 9.11 10.11 11.11 11.22 12.11 9.15 10,15 11.15 11,26 12,15 9.19 10,19 11,19 11.30 12.19 9.21 10.21 11.21 11.38 12,21 9.25 10.25 11.25 11,42 12,25 9 27 10,27 11,27 11,44 12,27 9.32 10,32 11,32 11,49 12.32 9.38 10,38 11,38 12.00 12.38 9.39 10,39 11,39 12,02 12,39 9.47 10.47 11.47 12.15 12.47 9.49 10,49 11,49 12,17 12,49 9.54 10.54 11.54 12 22 12.54 (1) 13.00 13.05 13.09 13.15 13.16 13.22 13.27 13.28 13.32 13.34 13.38 13.42 13.47 13.49 13.53. (2) 12.20 12,22 12.29 12,31 12.36 (1) 14.00 14.05 14.09 14.15 14.16 14.22 14.27 14.28 14.32 14.34 14.38 14,42 14.47 14.49 14.53 (1) 13.00 13.04 13.06 13.11 13.15 13,19 13,21 13.25 13.27 13,32 13.38 13.39 13.47 13.49 13.54 15.00 15.05 15.09 15.15 15.16 15.22 15.27 15.28 15.32 15.34 15.38 15,42 15.47 15.49 15.53 (2)* 13.45 13.49 13.51 13.56 14.00 14.04 14.06 14.10 14.12 14.17 14.23 14.24 14.30 14,32 14.37 (1) 16.00 16.05 16.09 16.15 16.16 16.22 16.27 16.28 16.32 16.34 16.38 16,42 16.47 16.49 16.53 (1) 14.00 14.04 14.06 14.11 14.15 14.19 14.21 14.25 14.27 14.32 14.38 14.39 14.47 14.49 14.54 17,00 17.05 17.09 17.15 17.16 17.22 17.27 17.28 17,32 17,34 17.38 17,42 17.47 17,49 17.53 (1) 15.00 15,04 15.06 15.11 15,15 15.19 15,21 15.25 15,27 15.32 15.38 15.39 15.47 15.49 15 54 (1) (2) (I) (1) (1) (2) 18.00 19.00 19.00 20.00 21.00 21.38 18.05 19.05 19.05 20.05 21.05 21.43 18.09 19.09 19.09 20.09 21.09 21.45 18.15 19.15 19.15 20.15 22.15 21.53 18,16 19.16 19,16 20,16 21.16 21,55 18.22 - 19.22 20,22 22,01 18.27 19,27 20.27 22,06 18.28 19.28 20.28 22.07 18,32 19.32 20,32 22 11 18.34 19.34 20,34 7i 18;38 19.38 20.38 18,42 19,42 20,42 18.47 19.47 20.47 18.49 19.49 20.49 18.53 19.53 20.53 (I) (1) (1) (1) 16.00 17.00 18.00 19.00 20.00 21.20 16,04 17,04 18.04 19,04 20.04 21,24 16.06 17.06 18.06 19.06 20,06 21,26 16,11 17.11 18.11 19,11 20.11 21,31 16,15 17.15 18.15 19.15 20.15 21,35 16.19 17.19 18.19 19.19 20.19 21.39 16.21 17,21 18,21 19,21 20,21 21,41 22,12 16 25 17.25 18.25 19.25 20.25 21.45 22.26 16,27 17,27 18,27 19,27 20,27 21,47 22,18 16.32 17.32 18.32 19,32 20,32 21.52 22,23 16.38 17.38 1838 19.38 20,38 22,00 22,29 16,39 17,39 18.39 19,39 20,39 22,02 —i 16.47 17.47 18.47 19.47 20,47 22.15 16,49 17.49 18,49 19,49 20,49 22.17 16.54 17.54 18.54 19.54 20.54 22.22 - Stilstand op vraag, evenals te Meenen (Nieuwe Brug), (Leie), (Kerk), (Roode Campagne), (Metro-Forst), (Keizer Karei), (Kapelletje), Geluwe (Leie straat), (Koelenberg). Beselare (hoeve Soete), Zillebeke (Zandberg), (Het Kanon), en leper (Kerselaar) en (Citadel). 21 Trein afgeschaft 's Zondags. 1 Januari, Tweeden Paaschdag, O. H. Hemelvaart, Tweeden Pinksterdag. O. L. V. Hemelvaart, Allerheiligen en Kerstdag. -1) - Trein rijdende 's Zondags. 1 Januari, Tweeden Paaschdag. O. H. Hemelvaart. Tweeden Pinksterdag. O. L. V. Hemelvaart. Allerheiligen en Kerstdag. (3) Trein rijdende 's Zaterdags of marktdag te Meenen. 4 Van en naar leper Markt op de marktdagen en volgt de juiste uurtabel op de andere dagen. HET BESTUUR.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 2