DENTISTE
M" Vandendriessche
20 Jaar, N' 10 3 Juni 1939
20 Année, N 10
3 Juin 1939
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de 1'Arrondissement d'Ypres
IN DE WATERTENTOONSTELLING
VAN LUIK.
Passief Verweer tegen Luchtaanvallen
7, DE STUERSSTRAAT, IEPER
Tel. 311
is open den DONDERDAG. VRIJDAG
en ZATERDAG van iedere week.
Bijzonderheid van Kunstgebitten
HET
YPERSCHE
LA RÉGION
D'YPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Tel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Rédaction. Administration et Publicité 34, rue au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Inhuldiging van de Paleizen der
Burgerlijke Genie en der Binnenscheepvaart.
Dinsdag morgen was het de beurt aan de twee
eerste paleizen van België, namelijk deze der
Burgerlijke Genie en der Binnenscheepvaart, om
officieel ingehuldigd te worden, plechtigheid- die
plaats had in aanwezigheid van een groot aantal
personaliteiten en meest al de hooge ambtenaren
van het Departement van Openbare Werken en
van het Bestuur van Bruggen en Wegen.
De Heer Vanderpoorten, Minister van Open
bare Werken, in zijn openingsrede, handelde over
de beteekenis dezer paviljoenen en zegde onder
meer dat het Albertkanaal de bestaansreden is
der Watertentoonstelling van Luik.
Hierover uitweidende haalde de Heer Minister
verscheidene argumenten aan die vroeger door
den Heer Delmer, secretaris-generaal van het
Ministerie van Openbare Werken, den vader
van het Albertkanaal, gebruikt werden ter ver
dediging der binnenscheepvaart en die wij hier
ook sedert jaren reeds, en onze voorouders nog
vóór ons, bezigen tot het bekomen der verbinding
Leie-Yzer door het herstel der vaart Yper-Ko-
men.
Zoo zegde de Heer Minister onder meer Doch
benevens het Albertkanaal, past het ook een
gansche reeks groote waterwerken niet te ver
geten, die mijn voorgangers hebben doen uit
voeren ten einde ons nationaal bezit te verrijken
en meteen op werkdadige wijze de werkloosheid
te bestrijden in al de vakken die van ver of na de
bouwnijverheid aanbelangen
Het Paleis der Burgerlijke Genie bevat voor
eerst de voorstelling onzer groote waterwerken,
onder dewelke het Albertkanaal noodzakelijk de
eereplaats bekleedt. De luister die de werken
van het Albertkanaal over onze Belgische tech
nici heeft doen komen, moet nochtans de andere
groote waterwerken niet doen vergeten die hier
in ons land hun voltooiing nabij zijn, en onder
dit opzicht moeten wij eerst vernoemen de be
langrijke verbeteringswerken der Maas in het
Zuidergedeelte en de werken van het kanaal der
Nethe dat, in den Noordersector, het Albertka
naal met de Rupel moet verbinden.
De rivierdienst der Schelde, de dienst der kust,
de dienst der Borinage, de dienst der vaarten
van de mijnstreek vertoonen ons stands die bui
tengewoon belangrijk zijn en die genoegzaam
bewijzen dat de bedrijvigheid onzer watertech
nici zich tot gansch het land heeft uitgestrekt.
Anderzijds moet ik ook nog de stand vermelden
van den dienst der Vesdre, waar de werken der
nieuwe afdamming van Eupen ongetwijfeld groo-
ten indruk zullen maken.
Sprekende verder over de binnenscheepvaart,
verklaarde de Heer Minister nog
Onze waterwegen, waarvan de verbetering
deze laatste tijden met reuzenschreden is voor
uitgegaan. zullen haar vol rendement, haar gan
sche nut niet kunnen afwerpen zoo haar uitba
ting niet op een rationeele wijze verzekerd wordt.
Ik overdrijf niet met te verklaren dat deze uitba
ting iets zeer moeilijks is waarvan het wellukken
van een menigte factoren en van een lange on
dervinding afhangt
En de Heer Vanderpoorten besloot als volgt zijne
merkwaardige rede
De schoone tentoonstelling die wij binnen en
kele oogenblikken zullen kunnen bewonderen,
zal u toonen met welke geestdrift onze medebur
gers hebben willen bewijzen dat ons land- niet
alleen uitstekende ingenieurs bezit die voor geen
enkele moeilijkheid in de kunst der waterbouw
werken achteruit deinzen, maar ook aannemers
die bekwaam zijn de stoutste ontwerpen te ver
wezenlijken, welke hen voorgelegd worden, en
die eveneens met bijval de vergelijking kunnen
doorstaan met de meest beroemde namen der
vreemde mededinging.
De Heer Minister bevestigt dus dat, zooals de
Heer Delmer en wij ook het steeds voorgehouden
hebben, de verbetering en uitbreiding der water
wegen een verrijking is van ons nationaal bezit,
van de economische uitrusting van ons land dat
de waterwegen een onmisbare factor zijn voor het
bestaan en den voorspoed eener streek dat het
uitvoeren van dergelijke werken, benevens het
groot economisch nut ervan, ook nog machig er
toe bijdraagt om de heerschende werkloosheid te
bestrijden.
Dit zijn al argumenten die wij steeds herhaald
hebben en herhalen wanneer wij ten voordeele
van het herstel onzer vaart Yper-Komen pleiten,
en het verheugt ons thans dat de waarde, de ge
grondheid dezer argumenten door den Heer Mi
nister van Openbare Werken bevestigd worden.
De Heer Minister somt ook de groote werken
op die overal elders in ons land uitgevoerd wor
den, dit is nogmaals iets dat wij ook herhaalde
lijk hebben gedaan, juist om aan te toonen dat,
wanneer men millioenen over heeft om .elders
nieuwe, groote en kostelijke vlerken uit te voe
ren, men geen reden of beter geen uitvluchtsel
mag zoeken om hier in onze streek het kleine
werk van het herstel der vaart Yper-Komen niet
te doen, te meer dat dit kleine werk dan nog een
herstel van oorlogsschade is waarop onze streek
op ontegensprekelijke wijze recht heeft.
En wat betreft de binnenscheepvaart bevestigt
de Heer Minister ook dat het nut eener vaart niet
op voorhand kan bewezen worden. Vroeger eisch-
te de Heer Minister Merlot dat wij het nut der
vaart Yper-Komen zouden bewijzen, hij stelde
zelfs een commissie aan om dit nut te onderzoe
ken, doch nu geeft de Heer Vanderpoorten ons
andermaal gelijk en verklaart hij dat het onmo
gelijk is het nut eener vaart op voorhand te ver
zekeren. Dit hangt af van te veel verschillende
factoren en vooral van de wijze waarop de vaart
zelf uitgebaat wordt. En met deze bevestiging
bewijst de Heer Minister te weten wat handel
en nijverheid is, een ondervinding welke aan
twee zijner voorgangers ontbrak. Het is dus
met recht en reden dat wij verhopen mogen dat
de vaart Yper-Komen, eens dat zij behoorlijk
hersteld is en degelijk uitgebaat wordt, dezelfde
diensten zal bewijzen als nu reeds de vaart Yper-
Yzer en als de andere dergelijke vaarten hier in
de streek, namelijk de vaarten Kortrijk-Bossuyt
en Rousselare-Oyghem en voor Roubaix-Tour-
coing, de Spierevaart.
Zooals de Heer Minister Sap het reeds in 1934
verklaarde dat de regeering het volkomen
erkende en aannam dat de sleuf van Hollebeke,
waar vroeger noodlottige instortingen plaats had
den die de uitbating der vaart Yper-Komen be
letten, nu, dank zij den vooruitgang der techniek,
geen ernstig beletsel meer is. zoo ook verzekert
de Heer Minister Vanderpoorten nu opnieuw dat
onze ingenieurs en aannemers bekwaam zijn de
grootste moeilijkheden te overwinnen en hier
van, door het maken van het Albertkanaal, van
de tunnels onder de Schelde en andere groote
werken, het schoonste en doorslaandste bewijs
hebben geleverd.
Al de door ons vroeger gebruikte argumenten
ten voordeele van het herstel der vaart Yper-
Komen maken dus deel van de overtuiging van
den Heer Minister van Openbare Werken en wij
hopen dan ook dat, wanneer hij de zaak hier eens
ter plaats zal onderzocht hebben, hij de noodige
kredieten zal voorzien om het werk aan te van
gen en zoo eindelijk aan Yper en aan gansch de
vroeger verwoeste streek, die er ook het grootste
belang bij heeft, recht zal laten wedervaren.
LICHTDEMPINGSOEFENINGEN
Er wordt ter kennis gebracht der inwoners
der Stad, dat er in DEN NACHT van VRIJDAG 9
op ZATERDAG 10 JUNI aanstaande eene Licht-
dempingsoefening zal plaats hebben voor de Pro
vincies West- en Öost-Vlaanderen.
De bevolking zal van het begin alsook van het
einde dezer oefening verwittigd worden bij mid
del der SIRENE.
ONDERRICHTINGEN VOOR HET
WELGELUKKEN DEZER OEFENING:
I. Buitenverlichting. Zoowel openbare als
private zal gansch worden afgeschaft.
Draagbare petroleumlampen (stormlantaarn
genoemd) zullen worden gebruikt om de hinder
palen en de diensten van de luchtbescherming
aan te wijzen ook om de openbare wegen af te
bakenen.
II. Verlichting van de voertuigen. De lich
ten moeten met een ondoorzichtbare kap worden
verduisterd (b. v. gummi of donker blauw pa
pier) op 4 of 5 cm. onder den lichthaard zal een
horizontale opening ter breedte van 1 cm. wor
den aangebracht.
Voor de voertuigen zonder lichten zal ook wor
den gebruik gemaakt van blauwgekleurde draag
bare petroleumlampen.
De binnenverlichting van de voertuigen zal
tot een strikt minimum herleid en de toestellen
zullen zorgvuldig verduisterd worden.
IH. Binnenverlichting in de woonhuizen.
De lichten zullen hun normale intensiteit mogen
bewaren, maar de noodige verduisteringsmaatre
gelen zullen worden genomen op een wijze dat
het licht niet naar buiten kan doorschijnen.
De verduistering zal ofwel rechtstreeksaan de
lampen ofwel aan de vensters en openingen ge
schieden.
De aandacht dient bijzonder te worden ge
trokken op de verlichting van de VOORPORTA
LEN, VERANDAHS. DAKVENSTERS, enz.
Deze lichtdemping zal op volledige wijze moe
ten geschieden vanaf HET VALLEN VAN DEN
AVOND tot 's ANDERENDAAGS BIJ DAGE
RAAD.
Yper, den 22 Mei 1939.
De Secretaris, De Burgemeester en Schepenen,
G. Versailles. J. Vanderghote.
Het tandheelkundig kabinet van