RAPH -Tailor
CONFECTIE KOSTUMEN
KOSTUMEN OP MAAT
Opgelet
4
HET VRAACSTUK DER VOETPADEN
vanaf 180 tot 600 frank
I N LAATSTE SNIT
EN NIEUWIGHEDEN
Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat 12
(bij den Grooten Bazar) YPER
Verleden week reeds mieken wij gewag van de be
roering die ontstaan was tusschen de betrokken grond
eigenaars aan wien de stad den algeheelen kostprijs
van het aanleggen van voetpaden terugeischte. en
brachten wij verslag uit 'over de vergadering die als
protest daartegen belegd werd.
Het verhoor dat. als besluit dezer vergadering, aan
het schepencollege aangevraagd werd. heeft, zooals ver
wacht. deze week plaats gehad. Zeggen wij aanstonds
dat het schepencollege de overdrevenheid van zijn eisch
ingezien heeft en zich bereid verklaarde de kwestie op
nieuw te onderzoeken en zekere toegevingen te doen.
Doch vooraleer verder te gaan, willen wij eens de
kwestie zoo volledig mogelijk uiteenzetten, opdat allen
zouden weten waarover het feitelijk gaat.
De reglementen op het aanleggen van voetpaden.
In zitting van den gemeenteraad van 9 December
1865 werd een reglement, dat goedgekeurd werd bij
Koninklijk Besluit van 19 Maart 1866. gestemd betref
fende het aanleggen van nieuwe voetpaden of de alge-
heele vernieuwing van oude voorlanden.
Artikel 7 van bedoelde verordening is als volgt op
gesteld
De stad zal zich gelasten met het maken of het ver-
nieuwen der voorlanden in de straten voor dewelke
het maken of het algeheel vernieuwen uitgevaardigd
wordt.
De eigenaars zullen uit dien hoofde onderworpen
worden aan een belasting berekend ten beloope van
40 per honderd der uitgave zooals zij zal vastgesteld
zijn geweest overeenkomstig nummer 5 van artikel 3».
Dit laatste artikel bepaalt dat de gedetailleerde plans
en beschrijving der te leggen of te vernieuwen voor
landen. benevens meer andere inlichtingen, ook nog
den kostprijs van het plaveien per vierkanten meter
en der borduren per loopenden meter moeten aangeven.
Het is dit reglement van 1866 dat steeds toegepast
werd en toen. over enkele jaren, de voetpaden langs
de Maloulaan, den Veurnesteenweg. Dixmudesteenweg.
enz. gelegd werden, dan moesten de aanpalende eige
naars enkel voor 40 per honderd in de onkosten dier
voetpaden tusschenkomen. De overige 60 der uitgave
werden betaald gedeeltelijk door de stad zelf en ge
deeltelijk met de toelagen welke zij voor het uitvoeren
der werken van Staat en provincie ontving.
In zittingen van 10 September 1934, 10 December 1934
en 25 Maart 1935 stemde tie gemeenteraad van Yper
een andere belastingsverordening op: 1) het openen,
verbreeden en uitrusten der straten2) het uitvoeren
van aardewerken, en 3) het leggen van riolen, bordu
ren. kasseiwerk en voetpaden
De heffing dezer nieuwe belasting werd bij Konink
lijk Besluit van 14 Mei 1935 goedgekeurd voor een ter
mijn vervallende den 31 December 1939.
Hier al de artikels dezer verordening er zijn er
zoo maar 41 opsommen, bespreken en vooral uitleg
ger.. is een onmogelijk werk, daar zij meest al zoo
duister en onduidelijk zijn opgesteld dat men ze ver
scheidene malen met de grootste aandacht moet her
lezen vooraleer men er iets van begrijpen kan.
In den loop dezer uiteenzetting nochtans zullen wij
op eenige (Jezer artikels terugkeeren, daar tijdens het
verhoor met het schepencollege de afgevaardigden van
de mistevreden eigenaars ook enkele artikels dier ver
ordening hebben aangehaald en weerlegd en onder
meer aangetoond hebben dat deze belasting op hen
niet toepasselijk is.
Daar wij het hier echter voornamelijk hebben op
het leggen van voetpaden en wij zoo volledig moge
lijk willen zijn, geven wij hieronder de twee artikels
van laatst gestemde verordening die betrek hebben op
de taks op de voorlanden
Artikel 25. Het beloop der taks op het leggen
van voetpaden met cementplaveien of met platines,
is vastgesteld per m2. Te dien einde zal de volledige
som, uitgegeven voor den aankoop der materialen
en het .uitvoeren der werken, gedeeld worden door
de geheele oppervlakte der voetpaden. De aldus be-
komen middenprijs per m2 zal het beloop der een-
heid van de taks uitmaken.
Art. 26. De taks is verschuldigd voor gansch de
uitgestrektheid der voetpaden van het eene uiteinde
i> van den belastbaren eigendom tot het andere, hoe-.
danig deze gelegen zijn. Zij zal nochtans niet meer
dan 3 m2 treffen per strekkenden meter voorkant
Wij hebben bij het afschrijven der uittreksels van
de twee verschillende reglementen de woorden 40 per
honderden de volledige somonderlijnd om des
te beter het verschil tusschen de twee te doen op
merken.
Wat wordt er nu gevraagd
De stad heeft op het einde van 1937, namelijk den
28 Oogst. 13 September en 6 December van gemeld
jaar. een drietal aanbestedingen uitgeschreven voor het
leggen van voetpaden langs den Dickebuschsteenweg,
Viamertinghesteenweg, Meenensteenweg, Zonnebeke-
steenweg, Bruggesteenweg en Kalfvaart.
Die werken werden besloten en uitgevoerd zonder
dat de betrokken eigenaars erover geraadpleegd en
vooral zonder dat zij verwittigd werden dat de alge-
heele uitgave volledig te hunnen laste zou gelegd wor
den. Zelfs bij het beslissen der werken, of bij het goed
keuren der aanbestedingen en onlangs nog bij het goed
keuren der rollen wat in zitting van 5 Juni laatst
leden geschiedde werd zelfs niet eens de aandacht
der gemeenteraadsleden er op getrokken dat de vol
ledige kosten der gelegde voorlanden van de aanpa
lende eigenaars zouden teruggeëischt worden. In die
voorwaarden is het dus niet te verwonderen dat ver-
schillige gemeenteraadsleden nu verklaren geenszins dit
inzicht te hebben gehad en bekennen dat zij, alhoe
wel zij het hen door het schepencollege gedane maar
niet volledig uiteengezette voorstel hebben goedge
keurd. niet wisten dat dit zulke gevolgen zou hebben.
Wij hebben eveneens de overtuiging dat het door nie
mand te begrijpen reglement van 1935 door den ge
meenteraad niet zou goedgekeurd zijn geworden, had
hij moeten kunnen voorzien dat men zich daarop be
roepen zou om, in plaats van 40 per honderd zooals
voorheen, nu den algeheelen onkost der voorlanden
door de eigenaars te doen betalen.
Ook toen de betrokken eigenaars nu over een paar
weken bericht ontvingen van het aandeel dat zij in het
leggen der voorlanden zullen te betalen hebben zoodra
de door den gemeenteraad voorloopig goedgekeurde
rollen door de bestendige afvaardiging zullen uitvoer
baar verklaard worden, en wanneer zij vaststelden
dat men hen den algeheelen kost der voorlanden aan
rekende. waren zij niet alleen ten zeerste verwonderd
Aangenomen kleermaker der Spoorwegen
Leeraar aan de Vakschool.
Op aanvraag komen wij ten huize tot op 30 kin. - Wij betalen de reis
kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof.
en ontgoocheld doch ontstond er onder hen ook een
gewettigde verontwaardiging. Wanneer een deel der
Ypersche grondeigenaars slechts voor 40 per honderd
in de kosten van nieuwe voorlanden hebben moeten
tusschenkomen, waarom eischt men nu dat de anderen
de nieuw gelegde voorlanden gehêel en gansch beta
len Het elementair princiep der rechtvaardigheid
eischt dat. vooral in zake belasting, alle Yperlingen op
denzelfden voet behandeld worden.
Daar er aan de betrokken eigenaars veertien dagen
tijd gegund werd om tegen het te hunnen laste gelegd
aandeel in beroep te gaan, werd er door de eigenaars
van enkele wijken, onder meer door deze van den
Meenensteenweg. Zonnebekesteenweg. Dickebuschsteen
weg, Bruggesteenweg en Kalfvaart. een gezamenlijk
protest ingediend en werd er ook nog een afvaardi
ging van al de belanghebbende wijken belast om met
het schepencollege te onderhandelen en de toepassing
van het oud reglement te vragen, volgens hetwelk de
aanpalende eigenaars alleen maar 40 per honderd der
uitgaven moeten betalen.
Tegenover den eisch van het stadsbestuur om de
onkosten der nieuwe voorlanden geheel en gansch door
de aanpalende eigenaars te doen terugbetalen, vragen
deze laatste om daarin slechts, zooals vroeger de andere
Ypersche eigenaars, voor 40 te moeten tusschen
komen.
Enkele Cijfers.
Ten einde deze vraag nog meer te steunen en te wet
tigen hebben wij de nieuwsgierigheid gehad uit de
verslagen van vroegere gemeenteraadszittingen enkele
cijfers op te zoeken die een zonderling licht op de
kwestie werpen en ten duidelijkste doen uitschijnen
hoezeer de eisch van het schepencollege overdreven is
Ziehier deze sprekende cijfers
Op 28 Oogst 1937 had de aanbesteding plaats voor
het leggen van voetpaden langs den Zonnebekesteen
weg (Zuidkant) en langs den Meenensteenweg (Oost
kant). Deze aanbesteding werd door den gemeenteraad
goedgekeurd in zitting van 27 September 1937 en de
werken werden toevertrouwd aan den aannemer Jules
Defever mits de globale som van 61.150 fr. 74.
Den 13 September daaropvolgende werd de aanbe
steding uitgeschreven voor het leggen van voetpaden
langs den Zonnebekesteenweg (Noordkant), Dicke
buschsteenweg, Bruggesteenweg en Kalfvaart. De uit
slag dezer aanbesteding werd zooals hierboven door
den gemeenteraad in zitting van 27 September goed
gekeurd en luidde als volgt: Zonnebekesteenweg (Noord
kant). nadat de laagste aanbieder geweigerd had de
werken uit te voeren, aan" den aannemer Medard Bol-
lingier mits de som van 38.334 fr. 32 de Dickebusch
steenweg, waarvoor de laagste aanbieder eveneens in
gebreke bleef, aan Jules Defever mits 27.700 fr. 52 de
Bruggesteenweg aan Jules Defever mits 45.105 fr. 74.
en de Kalfvaart aan denzelfden aannemer mits de som
van 30 402 fr. 76. 't zij voor al deze werken te zamen
de som van 141.543 fr. 34.
Eindelijk op 6 December 1937 greep de aanbesteding
plaats voor de voetpaden van den Dickebuschsteenweg
(2e deel) en van den Viamertinghesteenweg. Deze aan
besteding werd den 31 Januari 1938 door den gemeen
teraad goedgekeurd en de werken van den Dicke
buschsteenweg werden toevertrouwd aan den aannemer
Camiel Wybaillie mits de som van 108.994 fr. 85 en
van den Viamertinghesteenweg aan Jules Defever mits
35.593 fr. 04, 't zij een gezamenlijke som van 144.587,89
frank.
Om deze werken te kunnen uitvoeren stemde de ge
meenteraad: in ziine zitting van 25 October 1937, de
volgende leeningen
1) Voor de voetpaden van den Zonnebekesteenweg
(Zuidkant) en Meenensteenweg (Oostkant) 60.000 fr.,
waarvan 44.500 fr. voor het stadsaandeel en 15.500 fr.
voor het subsidieaandeel.
2) Voor de voetpaden van den Zonnebekesteenweg
(Noordkant). Dickebuschsteenweg. Bruggesteenweg en
Kalfvaart, 152.000 fr., waarvan 114.000 fr. voor het
stadsaandeel en 38.000 fr voor subsidieaandeel.
3) Voor de werken van Dickebuschsteenweg (2<' deel)
en Viamertinghesteenweg, 173.000 fr.. waarvan nogmaals
130.000 fr. voor het stadsaandeel en 43.000 fr. voor het
subsidieaandeel. Daar de aanbestedingsprijs dezer laat
ste werken echter minder bedroeg dan hetgeen voor
zien was, werden de eerst gestemde leeningen later in
zitting van 31 Januari 1938 herleid op 108.000 fr. voor
het stadsaandeel en 36 500 fr. voor het subsidieaandeel,
't zij een totale leeriing van 144.500 fr.
Er valt hieruit op te merken dat, voor een totaal van
347.281 fr. 97 (gezamenlijke aanbestedingsprijs) uit te
voeren werken, de stad voor 356.500 fr. leeningen heeft
aangegaan, waarvan 266.500 fr. voor het stadsaandeel
en 90.000 fr. afzonderlijk, 't zij iets meer dan een vierde,
voor het subsidieaandeel.
Het feit dat die leeningen telkens gesplitst waren en
dat benevens het stadsaandeel ook iedermaal een sub
sidieaandeel van iets meer dan een vierde voorzien was,
is wel een bewijs dat de stad voor het leggen van die
voetpaden ofwel van den Staat en de Provincie ofwel
van den toen bestaanden Orec een toelage van 25
beloofd werd en verwachtende was en dan ook voorze
ker wel ontvangen heeft.
Welnu, niettegenstaande die toelage van 25 eischt
de stad nu dat de aanpalende eigenaars toch de alge-
heele kosten der gelegde voetpaden terug vergoeden
Doch er is nog meer. De stad stelt zich niet tevreden
met den door den gemeenteraad goedgekeurden aanbe
stedingsprijs, die volgens onze meening wel als de wer
kelijk gedane uitgave mag aanzien worden, van de aan
palende eigenaars terug te eischen, doch zij vraagt hen
nu een nog veel grootere som.
Ten bewijze hiervan geven wij hier het totaal bedrag
van elke rol welke het door de aanpalende eigenaars
te betalen deel bepaaltZonnebekesteenweg (Zuidkant)
22.742 fr 85 Meenensteenweg 24.282 fr. 25 Zonnebe
kesteenweg (Noordkant) 38.076 fr. 50 Dickebuschsteen
weg 54.702 fr. 30 Bruggesteenweg 46.546 fr. 50Kalf
vaart 31.132 fr. 70Dickebuschsteenweg (2e deel)
182.692 fr. 65, en Viamertinghesteenweg 36 827 fr. 85.
Aan de betrokken eigenaars worden voor de cemen
ten dallen de volgende eenheidsprijzen aangerekend
Zonnebekesteenweg Zuidkant 35 fr. per m2 en Noord
kant 36 fr. per m2, Meenensteenweg 30 fr., Dickebusch
steenweg 1* deel 34 fr. en 2'' deel 32 fr. per m2, Brug
gesteenweg 30 fr.. Kalfvaart 33 fr. 20 en Viamertinghe
steenweg 34 fr. 25. Benevens de asschen die aan 3 fr. 20
per m2 aangerekend worden, moeten de eigenaars op
sommige plaatsen ook nog de borduren en riolen be
talen.
Het gezamenlijk bedrag der hierboven opgesomde rol
len beloopt tot de som van 437.003 fr. 60, terwijl de to
tale aanbestedingsprijs slechts 347.281 fr. 97 bedraagt,
zoodat de stad dus 89.721 fr. 63 meer aanrekent aan de
aanpalende eigenaars dan de werken eigenlijk gekost
hebben.
Aannemende dat de stad, zooals de door den gemeen
teraad gestemde leeningen het bewijzen, een toelage
van 25 op den prijs der uitgevoerde werken ont
vangen heeft, dan maakt dit een som van 347.281 fr. 97
x 0.25 86.820 fr, 49. Voegen wij bij deze toelage van
86.820 fr. 49 de som van 89.721 fr. 63 die de stad meer
aanrekent dan gansch het werk kostte, dan mogen wij
1 besluiten dat de stad hier een winst van 176.542 fr. 12
op den rug der Ypersche eigenaars tracht te maken.
Het leggen van voetpaden in die voorwaarden ware voor
de stad voorwaar een winstgevend zaakje.
En dat men nu niet kome zeggen dat onze cijfers
1 niet juist zijn, want het zijn de aanbestedingsbedragen
die door het stadsbestuur aan de pers werden medege
deeld, het zijn de cijfers die door het schepencollege
voorgesteld en door den gemeenteraad goedgekeurd
werden. Zoo deze cijfers nadien gewijzigd werden of
zoo de verwachte toelagen niet ontvangen werden, dan
had de gemeenteraad daarvan moeten ingelicht wor
den, wat echter nooit het geval is geweest, zoodat men
besluiten mag dat de cijfers onveranderd zijn gebleven
en dat de voorziene toelagen aan de stad werkelijk
uitbetaald werden.
Hieruit ziet men dus dat de betrokken eigenaars over
schot van gelijk hebben met tegen de op hen gelegde
belasting in beroep te gaan. Doch er zijn daarvoor ook
nog andere redenen die door de afvaardiging der eige
naars aan het schepencollege werden uiteengezet en
die wij hierna eveneens laten gelden.
Het verhoor bij het Schepencollege.
In zijn zitting van Maandag laatst, 3n dezer, heeft
j het schepencollege kennis genomen van de hem toege
zonden protestbrieven en besloten de hem gedane vraag
om verhoor in te willigen. Dadelijk werd de opsteller
en onderteekenaar van het schrijven verwittigd dat de
afvaardiging der eigenaars door het schepencollege zou
ontvangen worden op Dinsdag 4 Juli te 3 u. namiddag.
De afgevaardigden, die verleden week op de verga
dering der eigenaars voor elke wijk waren aangeduid
geweest, werden op hun beurt vermaand en Dinsdag
laatst, op het gesteld uur, waren allen zonder uitzon
dering op hun post en het was een groep van omtrent
25 eigenaars, behoorende tot alle standen, die zich bij
het schepencollege aanbood tot groote verwondering
van den Heer burgemeester welke zich aan zoo een
talrijke afvaardiging niet had verwacht.
Tijdens deze bijeenkomst met het schepencollege, die
plaats had in de zittingszaal van den gemeenteraad,
werd het standpunt der eigenaars volledig uiteengezet
en door verschillige afgevaardigden warm verdedigd.
Tengevolge van het verbod de vóór den oorlog tal
rijke in stad bestaande beluiken te herbouwen, zijn er
hier binnen de stadsmuren sedert den oorlog omtrent
800 huizen minder, en daar er ook nog tengevolge der
urbanisatie tal van woningen in kleine straten en steeg
jes niet meer heropgericht werden, mag men zonder
gevaar van overdrijven zeggen dat er in de kom der
stad thans ruim 1000 huizen minder zijn dan vroeger.
Dit maakt dat. niettegenstaande de stad nu ongeveer
2000 inwoners minder telt dan vóór den oorlog, vele
menschen zich verplicht hebben gezien te lande of er
gens buiten de stad te g aan wonen.
Daarbij de sedert den oorlog door de openbare be
sturen gevolgde politiek tegen de krotten, het stelsel