RAPH -Tailor CONFECTIE KOSTUMEN KOSTUMEN OP MAAT Opgelet 4 HET VRAACSTUK DER VOETPADEN vanaf 180 tot 600 frank I N LAATSTE SNIT EN NIEUWIGHEDEN Raph. PANNEKOUCKE, Boterstraat 12 (bij den Grooten Bazar) YPER Verleden week reeds mieken wij gewag van de be roering die ontstaan was tusschen de betrokken grond eigenaars aan wien de stad den algeheelen kostprijs van het aanleggen van voetpaden terugeischte. en brachten wij verslag uit 'over de vergadering die als protest daartegen belegd werd. Het verhoor dat. als besluit dezer vergadering, aan het schepencollege aangevraagd werd. heeft, zooals ver wacht. deze week plaats gehad. Zeggen wij aanstonds dat het schepencollege de overdrevenheid van zijn eisch ingezien heeft en zich bereid verklaarde de kwestie op nieuw te onderzoeken en zekere toegevingen te doen. Doch vooraleer verder te gaan, willen wij eens de kwestie zoo volledig mogelijk uiteenzetten, opdat allen zouden weten waarover het feitelijk gaat. De reglementen op het aanleggen van voetpaden. In zitting van den gemeenteraad van 9 December 1865 werd een reglement, dat goedgekeurd werd bij Koninklijk Besluit van 19 Maart 1866. gestemd betref fende het aanleggen van nieuwe voetpaden of de alge- heele vernieuwing van oude voorlanden. Artikel 7 van bedoelde verordening is als volgt op gesteld De stad zal zich gelasten met het maken of het ver- nieuwen der voorlanden in de straten voor dewelke het maken of het algeheel vernieuwen uitgevaardigd wordt. De eigenaars zullen uit dien hoofde onderworpen worden aan een belasting berekend ten beloope van 40 per honderd der uitgave zooals zij zal vastgesteld zijn geweest overeenkomstig nummer 5 van artikel 3». Dit laatste artikel bepaalt dat de gedetailleerde plans en beschrijving der te leggen of te vernieuwen voor landen. benevens meer andere inlichtingen, ook nog den kostprijs van het plaveien per vierkanten meter en der borduren per loopenden meter moeten aangeven. Het is dit reglement van 1866 dat steeds toegepast werd en toen. over enkele jaren, de voetpaden langs de Maloulaan, den Veurnesteenweg. Dixmudesteenweg. enz. gelegd werden, dan moesten de aanpalende eige naars enkel voor 40 per honderd in de onkosten dier voetpaden tusschenkomen. De overige 60 der uitgave werden betaald gedeeltelijk door de stad zelf en ge deeltelijk met de toelagen welke zij voor het uitvoeren der werken van Staat en provincie ontving. In zittingen van 10 September 1934, 10 December 1934 en 25 Maart 1935 stemde tie gemeenteraad van Yper een andere belastingsverordening op: 1) het openen, verbreeden en uitrusten der straten2) het uitvoeren van aardewerken, en 3) het leggen van riolen, bordu ren. kasseiwerk en voetpaden De heffing dezer nieuwe belasting werd bij Konink lijk Besluit van 14 Mei 1935 goedgekeurd voor een ter mijn vervallende den 31 December 1939. Hier al de artikels dezer verordening er zijn er zoo maar 41 opsommen, bespreken en vooral uitleg ger.. is een onmogelijk werk, daar zij meest al zoo duister en onduidelijk zijn opgesteld dat men ze ver scheidene malen met de grootste aandacht moet her lezen vooraleer men er iets van begrijpen kan. In den loop dezer uiteenzetting nochtans zullen wij op eenige (Jezer artikels terugkeeren, daar tijdens het verhoor met het schepencollege de afgevaardigden van de mistevreden eigenaars ook enkele artikels dier ver ordening hebben aangehaald en weerlegd en onder meer aangetoond hebben dat deze belasting op hen niet toepasselijk is. Daar wij het hier echter voornamelijk hebben op het leggen van voetpaden en wij zoo volledig moge lijk willen zijn, geven wij hieronder de twee artikels van laatst gestemde verordening die betrek hebben op de taks op de voorlanden Artikel 25. Het beloop der taks op het leggen van voetpaden met cementplaveien of met platines, is vastgesteld per m2. Te dien einde zal de volledige som, uitgegeven voor den aankoop der materialen en het .uitvoeren der werken, gedeeld worden door de geheele oppervlakte der voetpaden. De aldus be- komen middenprijs per m2 zal het beloop der een- heid van de taks uitmaken. Art. 26. De taks is verschuldigd voor gansch de uitgestrektheid der voetpaden van het eene uiteinde i> van den belastbaren eigendom tot het andere, hoe-. danig deze gelegen zijn. Zij zal nochtans niet meer dan 3 m2 treffen per strekkenden meter voorkant Wij hebben bij het afschrijven der uittreksels van de twee verschillende reglementen de woorden 40 per honderden de volledige somonderlijnd om des te beter het verschil tusschen de twee te doen op merken. Wat wordt er nu gevraagd De stad heeft op het einde van 1937, namelijk den 28 Oogst. 13 September en 6 December van gemeld jaar. een drietal aanbestedingen uitgeschreven voor het leggen van voetpaden langs den Dickebuschsteenweg, Viamertinghesteenweg, Meenensteenweg, Zonnebeke- steenweg, Bruggesteenweg en Kalfvaart. Die werken werden besloten en uitgevoerd zonder dat de betrokken eigenaars erover geraadpleegd en vooral zonder dat zij verwittigd werden dat de alge- heele uitgave volledig te hunnen laste zou gelegd wor den. Zelfs bij het beslissen der werken, of bij het goed keuren der aanbestedingen en onlangs nog bij het goed keuren der rollen wat in zitting van 5 Juni laatst leden geschiedde werd zelfs niet eens de aandacht der gemeenteraadsleden er op getrokken dat de vol ledige kosten der gelegde voorlanden van de aanpa lende eigenaars zouden teruggeëischt worden. In die voorwaarden is het dus niet te verwonderen dat ver- schillige gemeenteraadsleden nu verklaren geenszins dit inzicht te hebben gehad en bekennen dat zij, alhoe wel zij het hen door het schepencollege gedane maar niet volledig uiteengezette voorstel hebben goedge keurd. niet wisten dat dit zulke gevolgen zou hebben. Wij hebben eveneens de overtuiging dat het door nie mand te begrijpen reglement van 1935 door den ge meenteraad niet zou goedgekeurd zijn geworden, had hij moeten kunnen voorzien dat men zich daarop be roepen zou om, in plaats van 40 per honderd zooals voorheen, nu den algeheelen onkost der voorlanden door de eigenaars te doen betalen. Ook toen de betrokken eigenaars nu over een paar weken bericht ontvingen van het aandeel dat zij in het leggen der voorlanden zullen te betalen hebben zoodra de door den gemeenteraad voorloopig goedgekeurde rollen door de bestendige afvaardiging zullen uitvoer baar verklaard worden, en wanneer zij vaststelden dat men hen den algeheelen kost der voorlanden aan rekende. waren zij niet alleen ten zeerste verwonderd Aangenomen kleermaker der Spoorwegen Leeraar aan de Vakschool. Op aanvraag komen wij ten huize tot op 30 kin. - Wij betalen de reis kosten terug aan ieder kooper. Uit reklaam aanvaarden wij de stof. en ontgoocheld doch ontstond er onder hen ook een gewettigde verontwaardiging. Wanneer een deel der Ypersche grondeigenaars slechts voor 40 per honderd in de kosten van nieuwe voorlanden hebben moeten tusschenkomen, waarom eischt men nu dat de anderen de nieuw gelegde voorlanden gehêel en gansch beta len Het elementair princiep der rechtvaardigheid eischt dat. vooral in zake belasting, alle Yperlingen op denzelfden voet behandeld worden. Daar er aan de betrokken eigenaars veertien dagen tijd gegund werd om tegen het te hunnen laste gelegd aandeel in beroep te gaan, werd er door de eigenaars van enkele wijken, onder meer door deze van den Meenensteenweg. Zonnebekesteenweg. Dickebuschsteen weg, Bruggesteenweg en Kalfvaart. een gezamenlijk protest ingediend en werd er ook nog een afvaardi ging van al de belanghebbende wijken belast om met het schepencollege te onderhandelen en de toepassing van het oud reglement te vragen, volgens hetwelk de aanpalende eigenaars alleen maar 40 per honderd der uitgaven moeten betalen. Tegenover den eisch van het stadsbestuur om de onkosten der nieuwe voorlanden geheel en gansch door de aanpalende eigenaars te doen terugbetalen, vragen deze laatste om daarin slechts, zooals vroeger de andere Ypersche eigenaars, voor 40 te moeten tusschen komen. Enkele Cijfers. Ten einde deze vraag nog meer te steunen en te wet tigen hebben wij de nieuwsgierigheid gehad uit de verslagen van vroegere gemeenteraadszittingen enkele cijfers op te zoeken die een zonderling licht op de kwestie werpen en ten duidelijkste doen uitschijnen hoezeer de eisch van het schepencollege overdreven is Ziehier deze sprekende cijfers Op 28 Oogst 1937 had de aanbesteding plaats voor het leggen van voetpaden langs den Zonnebekesteen weg (Zuidkant) en langs den Meenensteenweg (Oost kant). Deze aanbesteding werd door den gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 27 September 1937 en de werken werden toevertrouwd aan den aannemer Jules Defever mits de globale som van 61.150 fr. 74. Den 13 September daaropvolgende werd de aanbe steding uitgeschreven voor het leggen van voetpaden langs den Zonnebekesteenweg (Noordkant), Dicke buschsteenweg, Bruggesteenweg en Kalfvaart. De uit slag dezer aanbesteding werd zooals hierboven door den gemeenteraad in zitting van 27 September goed gekeurd en luidde als volgt: Zonnebekesteenweg (Noord kant). nadat de laagste aanbieder geweigerd had de werken uit te voeren, aan" den aannemer Medard Bol- lingier mits de som van 38.334 fr. 32 de Dickebusch steenweg, waarvoor de laagste aanbieder eveneens in gebreke bleef, aan Jules Defever mits 27.700 fr. 52 de Bruggesteenweg aan Jules Defever mits 45.105 fr. 74. en de Kalfvaart aan denzelfden aannemer mits de som van 30 402 fr. 76. 't zij voor al deze werken te zamen de som van 141.543 fr. 34. Eindelijk op 6 December 1937 greep de aanbesteding plaats voor de voetpaden van den Dickebuschsteenweg (2e deel) en van den Viamertinghesteenweg. Deze aan besteding werd den 31 Januari 1938 door den gemeen teraad goedgekeurd en de werken van den Dicke buschsteenweg werden toevertrouwd aan den aannemer Camiel Wybaillie mits de som van 108.994 fr. 85 en van den Viamertinghesteenweg aan Jules Defever mits 35.593 fr. 04, 't zij een gezamenlijke som van 144.587,89 frank. Om deze werken te kunnen uitvoeren stemde de ge meenteraad: in ziine zitting van 25 October 1937, de volgende leeningen 1) Voor de voetpaden van den Zonnebekesteenweg (Zuidkant) en Meenensteenweg (Oostkant) 60.000 fr., waarvan 44.500 fr. voor het stadsaandeel en 15.500 fr. voor het subsidieaandeel. 2) Voor de voetpaden van den Zonnebekesteenweg (Noordkant). Dickebuschsteenweg. Bruggesteenweg en Kalfvaart, 152.000 fr., waarvan 114.000 fr. voor het stadsaandeel en 38.000 fr voor subsidieaandeel. 3) Voor de werken van Dickebuschsteenweg (2<' deel) en Viamertinghesteenweg, 173.000 fr.. waarvan nogmaals 130.000 fr. voor het stadsaandeel en 43.000 fr. voor het subsidieaandeel. Daar de aanbestedingsprijs dezer laat ste werken echter minder bedroeg dan hetgeen voor zien was, werden de eerst gestemde leeningen later in zitting van 31 Januari 1938 herleid op 108.000 fr. voor het stadsaandeel en 36 500 fr. voor het subsidieaandeel, 't zij een totale leeriing van 144.500 fr. Er valt hieruit op te merken dat, voor een totaal van 347.281 fr. 97 (gezamenlijke aanbestedingsprijs) uit te voeren werken, de stad voor 356.500 fr. leeningen heeft aangegaan, waarvan 266.500 fr. voor het stadsaandeel en 90.000 fr. afzonderlijk, 't zij iets meer dan een vierde, voor het subsidieaandeel. Het feit dat die leeningen telkens gesplitst waren en dat benevens het stadsaandeel ook iedermaal een sub sidieaandeel van iets meer dan een vierde voorzien was, is wel een bewijs dat de stad voor het leggen van die voetpaden ofwel van den Staat en de Provincie ofwel van den toen bestaanden Orec een toelage van 25 beloofd werd en verwachtende was en dan ook voorze ker wel ontvangen heeft. Welnu, niettegenstaande die toelage van 25 eischt de stad nu dat de aanpalende eigenaars toch de alge- heele kosten der gelegde voetpaden terug vergoeden Doch er is nog meer. De stad stelt zich niet tevreden met den door den gemeenteraad goedgekeurden aanbe stedingsprijs, die volgens onze meening wel als de wer kelijk gedane uitgave mag aanzien worden, van de aan palende eigenaars terug te eischen, doch zij vraagt hen nu een nog veel grootere som. Ten bewijze hiervan geven wij hier het totaal bedrag van elke rol welke het door de aanpalende eigenaars te betalen deel bepaaltZonnebekesteenweg (Zuidkant) 22.742 fr 85 Meenensteenweg 24.282 fr. 25 Zonnebe kesteenweg (Noordkant) 38.076 fr. 50 Dickebuschsteen weg 54.702 fr. 30 Bruggesteenweg 46.546 fr. 50Kalf vaart 31.132 fr. 70Dickebuschsteenweg (2e deel) 182.692 fr. 65, en Viamertinghesteenweg 36 827 fr. 85. Aan de betrokken eigenaars worden voor de cemen ten dallen de volgende eenheidsprijzen aangerekend Zonnebekesteenweg Zuidkant 35 fr. per m2 en Noord kant 36 fr. per m2, Meenensteenweg 30 fr., Dickebusch steenweg 1* deel 34 fr. en 2'' deel 32 fr. per m2, Brug gesteenweg 30 fr.. Kalfvaart 33 fr. 20 en Viamertinghe steenweg 34 fr. 25. Benevens de asschen die aan 3 fr. 20 per m2 aangerekend worden, moeten de eigenaars op sommige plaatsen ook nog de borduren en riolen be talen. Het gezamenlijk bedrag der hierboven opgesomde rol len beloopt tot de som van 437.003 fr. 60, terwijl de to tale aanbestedingsprijs slechts 347.281 fr. 97 bedraagt, zoodat de stad dus 89.721 fr. 63 meer aanrekent aan de aanpalende eigenaars dan de werken eigenlijk gekost hebben. Aannemende dat de stad, zooals de door den gemeen teraad gestemde leeningen het bewijzen, een toelage van 25 op den prijs der uitgevoerde werken ont vangen heeft, dan maakt dit een som van 347.281 fr. 97 x 0.25 86.820 fr, 49. Voegen wij bij deze toelage van 86.820 fr. 49 de som van 89.721 fr. 63 die de stad meer aanrekent dan gansch het werk kostte, dan mogen wij 1 besluiten dat de stad hier een winst van 176.542 fr. 12 op den rug der Ypersche eigenaars tracht te maken. Het leggen van voetpaden in die voorwaarden ware voor de stad voorwaar een winstgevend zaakje. En dat men nu niet kome zeggen dat onze cijfers 1 niet juist zijn, want het zijn de aanbestedingsbedragen die door het stadsbestuur aan de pers werden medege deeld, het zijn de cijfers die door het schepencollege voorgesteld en door den gemeenteraad goedgekeurd werden. Zoo deze cijfers nadien gewijzigd werden of zoo de verwachte toelagen niet ontvangen werden, dan had de gemeenteraad daarvan moeten ingelicht wor den, wat echter nooit het geval is geweest, zoodat men besluiten mag dat de cijfers onveranderd zijn gebleven en dat de voorziene toelagen aan de stad werkelijk uitbetaald werden. Hieruit ziet men dus dat de betrokken eigenaars over schot van gelijk hebben met tegen de op hen gelegde belasting in beroep te gaan. Doch er zijn daarvoor ook nog andere redenen die door de afvaardiging der eige naars aan het schepencollege werden uiteengezet en die wij hierna eveneens laten gelden. Het verhoor bij het Schepencollege. In zijn zitting van Maandag laatst, 3n dezer, heeft j het schepencollege kennis genomen van de hem toege zonden protestbrieven en besloten de hem gedane vraag om verhoor in te willigen. Dadelijk werd de opsteller en onderteekenaar van het schrijven verwittigd dat de afvaardiging der eigenaars door het schepencollege zou ontvangen worden op Dinsdag 4 Juli te 3 u. namiddag. De afgevaardigden, die verleden week op de verga dering der eigenaars voor elke wijk waren aangeduid geweest, werden op hun beurt vermaand en Dinsdag laatst, op het gesteld uur, waren allen zonder uitzon dering op hun post en het was een groep van omtrent 25 eigenaars, behoorende tot alle standen, die zich bij het schepencollege aanbood tot groote verwondering van den Heer burgemeester welke zich aan zoo een talrijke afvaardiging niet had verwacht. Tijdens deze bijeenkomst met het schepencollege, die plaats had in de zittingszaal van den gemeenteraad, werd het standpunt der eigenaars volledig uiteengezet en door verschillige afgevaardigden warm verdedigd. Tengevolge van het verbod de vóór den oorlog tal rijke in stad bestaande beluiken te herbouwen, zijn er hier binnen de stadsmuren sedert den oorlog omtrent 800 huizen minder, en daar er ook nog tengevolge der urbanisatie tal van woningen in kleine straten en steeg jes niet meer heropgericht werden, mag men zonder gevaar van overdrijven zeggen dat er in de kom der stad thans ruim 1000 huizen minder zijn dan vroeger. Dit maakt dat. niettegenstaande de stad nu ongeveer 2000 inwoners minder telt dan vóór den oorlog, vele menschen zich verplicht hebben gezien te lande of er gens buiten de stad te g aan wonen. Daarbij de sedert den oorlog door de openbare be sturen gevolgde politiek tegen de krotten, het stelsel

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 4