DE FILM Drogerij Gaimant Gebr. 7 SPECIALE PRODUKTEN om Vliegen, Wandluizen, Mieren -- Moffen, Bladluizen, Rupsen Houfwormen, Ratfen en Muizen fe verniefigen, verkrijgbaar ter 10, Meenensfraaf. YPER 100 Werkdadig dus goedkoop in het gebruik. Burgerstand van Reninghelst Burgerstand van Wytschaete Burgerlijke Stand van Langemarck Burgerlijke Stand van Oostvleteren Burgerstand van Zonnebeke Burgerstand van Beselare o I Deel: TECHNIEK Op 25 December 1895 had in den kelder van de GRAND CAFÉ te Parijs de eerste filmvertoo- ning plaats, gegeven door de gebroeders Lumière. De eerste filmen die er vertoond werden, waren zeer kort en stelden scène's voor uit het alledaag- sche leven... de aankomst van een trein, een schip dat uit de haven gaat en ook de De Besproeier besproeid de eerste komische film die 18 meter lang is en één minuut duurde. Thans zijn de kleinste komische films 1200 meter lang en duren één uur. Twee jaar geleden werd, ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de film, een retrospec tieve film gemaakt 40 jaar kinema waarin al die eerste films gemonteerd werden. Ook de eerste levende teekening werd erin ver toond «De boemelaar». De teekening was een stokjesfiguur samengesteld uit rechte lijnen, zoo als de kleine jongens er teekenen. Er was geen dekor, alleen de hoofdpersoon en de zaken, die hij aanraakte, waren zichtbaar. De rest was vol komen zwart. Als men nu de gekleurde en muzi kale levende teekeningen van Walt Disney ziet, begrijpt men hoe de techniek in die 40 jaar is vooruitgegaan. Laten we nu binnengaan in een studio en kij ken hoe het er daar uitziet en wat er al geschiedt. Een lange, ruime zaal in ijzer en glas. De vloer is sterk genoeg om een kudde olifanten te dragen. Daarop ligt een warboel van stoelen, tafels, de kors. banken, schijnwerpers, enz... Een geïsoleerde ruimte is afgebakend voor de opnamen. Daarnaast heeft men de loges voor de artisten, de kappers en schminkkamer. Verder zijn daar ook tegen aangebracht de versierihgs- werkplaatsen, die een zeer belangrijke plaats in nemen. VERLICHTING EN DEKOR. Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van het gewone daglicht. Het kunstmatig licht wordt bij na uitsluitend gebruikt, omdat het meer geregeld is, gemakkelijk te plaatsen en het dient ook om lichteffekten te bereiken. De schijnwerpers, die daarvoor gebruikt wor den. zijn uiterst sterk. Voor de groote scène's zijn er soms 30 a 40 van die lampen aangestoken, wat ongeveer gelijk is aan 10.000 kaarsen. De uitstra ling van die lichtbundels is zoo sterk, dat er soms ongelukken gebeuren vooral de oogen worden getroffen en gevallen zijn bekend waarbij artis ten het gezichtsvermogen verloren hebben. Men kan die noodlottige uitstraling temperen door speciale glazen voor de lichten te plaatsen, die de ultra-violetstralen niet doorlaten. De dekors worden niet zooals in het theater ge kleurd, maar zwart-wit geschilderd, omdat de kleur toch niet kan gezien worden op de film. De meeste dekors waren vroeger in karton. Maar al spoedig zag men in dat de tooneeldekors niet vol deden voor de film, en men ging over tot het bouwen van echte paleizen, huizen, enz... waf het aesthetische van de film verhoogde, want de beste architekten en dekorateurs gebruikten hun talent daartoe. De zalen, waar dekors en benoodigheden -worden ondergebracht, vertoonen den grootsten warboel, die men kan uitdenken. Men vindt er van alles kanons, tanks, vliegtuigen, zelfs een heele menagerie. HET SCENARIO EN DE OPNAME. Het scenario is 'het eerste wat noodig is om een film te maken. Het scenarioschrijven is een heel andere genre dan het gewone opstel. Korte, zake lijke zinnetjes die een heele beweging resumee- ren. Vroeger werden de meeste scenario's getrok ken uit bestaande boeken, maar nu worden ze veel uitgevonden. Eenmaal het scenario geschreven, treedt de regisseur in aktie. Hij maakt de film. Hij kiest de artisten uit die best passen voor deze en gene rol, ontwerpt de dekors, zoekt de plaatsen uit waar men de buitenopnamen zal filmen, verbe tert de gebaren, de posen totdat de goede vorm gevonden is. Om de artisten niet onnoodig te vermoeien, heeft iedere groote star een dubbel die in zijn plaats sommige gebaren en houdingen verricht totdat de juiste expressie gevonden is. De star komt dan in zijn plaats staan en neemt de juist- gevonden houding aan. Ook voor gevaarvolle scène's, zooals het springen van het ééne vlieg tuig op 'het andere gebruikt men een dubbel om de vedette niet onnoodig in gevaar te brengen en alhoewel deze postjes zeer gevaarlijk zijn, wor den ze toch niet heel rijkelijk vergoed. Maar ge moet daarom niet denken dat voor iedere scène's dubbels genomen worden. Zoo b.v. moest Errol Flynn in «De charge van de lichte brigade met zijn paard over een kanon sprin gen. Vier maal moest hij herbeginnen voor het paard erover kwam. De dubbelganger of sosie van een artist bestaat ook wel, maar die kunnen met hun gelijkenis niet ver komen omdat men in de studio's meer oor spronkelijke typen wenscht. Soms worden ze toch gebruikt in speciale gevallen. Toen de filmster Jean Hailow stierf, was ze een film aan 't draaien die hog niet af was. Om de film te kunnen afmaken werd haar sosie gebruikt. Maar daar deze natuurlijk niet heelemaal op haar geleek, vermeed men zooveel mogelijk de scène's waarin ze moest opkomen. Kon het niet anders, dan filmde men ze van ver of van achter gezien De slotscène waarin de artiste moest op komen was gelukkig al gedraaid. De film wordt ook niet opgenomen in de volg orde waarin hij afgedraaid wordt. Is het mooi weder, dan draait men buiten. Wordt het slecht weder men gaat in de studio de binnenscène's draaien en bij het monteeren wor den de scène's ingeschakeld naarmate ze moeten voorkomen. Alles wat opgenomen wordt kan niet altijd dienen. In Sequoia moest een hert uit de hand van een meisje komen eten. 10.000 meter nam men op voor het schuwe dier durfde komen eten, 20 a 30 meter werden daarvan genomen in de film. TRUQUAGE. In de scenario's komen soms onwaarschijnlijke gebeurtenissen voor maar die voor de camera niet veel moeilijkheid opleveren. De eerste tru- quage die gebruikt werd, werd bekomen met het filmapparaat zelf. Voorb. Een bandiet heeft een auto gestolen, de politie zit hem achterna, de auto gaat de bergen op, daalt tegen 300 in het uur, draait 10 keeren rond een boom, enz... In werkelijkheid reed de auto heel gewoon, en draaide één keer rond den boom. Maar de opnemer draaide aan 40 toeren in plaats van 120. Velen van u hebben zeker al een vertraagde brok film gezien. De vertraagde film is zeer nuttig bij het ontleden van bewegingen van een vogel, een loopend paard, enz... Men heeft daarvoor ap paraten die 10.000 clichés per seconde kunnen op nemen. Een andere truk is nog het omkeeren van de film. Die truk gebruikte Louis Lumière al in 1895 bij zijn eerste voorstellingen. Men zag er een duiker uit het water rijzen, het hoofd omlaag en met een sierlijken boog op de wipplank springen. Eenige jaren geleden toonde men in de aktualitei- ten het opblazen van een fabriekschouw. Heel de fabriekschouw zoo lang als ze was viel gaaf op den grond om daar uiteen te springen. Daarna toonde men de omgekeerde film. De steenen die zich bij elkaar voegden en de fabriekschouw die zich langzaam oprichtte en haar oude plaats in nam. Om een spoorwegongeluk te filmen gebruikt men kleine speelgoedtreintjes die een nauwkeu rige weergave zijn van de groote treinen, men brengt het objectief 'heel dichtbij en men heeft den indruk een echte trein te zien. In de film De wereld in het jaar 2000 moest een heele stad door de bommen van een vijande lijke luchtvloot vernield worden. Er werd een maquette gemaakt van een wereldstad en deze werd vernield. Bij het afrollen was van die tru- quage niets te zien. In de oudere films, genre Diavolo, zag men dik wijls een bandiet die achtervolgd werd, een reus achtige wolkenkrabber beklimmen. Boven geko men springt hij op het dak van een ander wol kenkrabber, enz... Men huivert bij het zien van die halsbrekende toeren. In werkelijkheid is er niets halsbrekends aan. Op den vloer van de stu dio werd een groot doek uitgestrekt die de voor gevel van een wolkenkrabber voorstelt. De ac teur kruipt op handen en knieën over den vloer en de cineast, die er boven staat, neemt de op name met de lens van het objectief naar beneden gekeerd. Voor het springen moest de speler van op een witte kist op een andere witte kist sprin gen, die er 2 meter van stond en bij het montee ren werden de kisten vervangen door 2 daken die 5 meter vaneen stonden. (Wordt vervolgt). TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER 34, BOTERSTRAAT, 34 YPER APRIL - MEI - JUNI 1939. Geboorten Desmyter Raphael, z. v. Oscar en Van- severen Marie. Questroy Margeriet, d. v. Willy en Steverlynck Martha. Hennebel Agnes. d. v. Jozef en Nevejan Madeleine. Spenninck Godelieve, d, v. Elie en Verdonck Maria. HuwelijkenCappelle Michel, handelaar, van El- sene met Bossaert Rachelle, van hier. Lesage Frans, veekoopman, van Pollinkhove en Vandelanotte Mar griet, alhier. Sohier Albert, landwerker, van Wes- touter en Hennebel Maria, alhier. Victoor Norbert, landgebruiken en Bruneel Margeriet, beiden alhier. Deroo Maurice, landgebruiker, van Poperinge en Devos Maria, alhier. OverlijdensLamerant Theophiel. 79 j., echtg. van Mittenaere Juliana, gehuisvest te Poperinge. Camer- lynck Marie, z. 'o., 73 j. Kestelyn Isidoor, 88 j„ echtg. van Vancayzeele Romanie. Vandermarliere Hubert, 5 maanden, wijk Clytte. Verhaeghe Elie. landbou wer, 42 j.. echtg. Delannoy Noëmie. Verbeke Cyriel. landbouwer, 56 j., echtg. Ruyssen Lucie. Carton Simonne. 23 j., echtg. van Albert Recour (van Pope ringe). Corneillie Felicie. 69 j., wed. van Constantin Doise. MAAND JUNI GeboortenLucas Daniel, z. v. Cyrille en Louise Worme. Valenduc Frans. z. v. Remi en Adrienne Goudezeune. Vandenbussche Cecile, d. v. Remi en Clara Vandenbussche. Masschelein Godelieve. d. v. Emilius en Maria Verhelst OverlijdensDeleu Fernand, oud 18 maanden, z. v. Julien en Magdaleine Lozie. Hernaer Isidoor, z. b.. oud 73 jaren 6 maanden, wed. van Louise Knockaert. Vanbeselaere Benoit. z. b., oud 79 jaren 7 maanden, wed. van Mathilde Gaveele. Titeca Cyriel, z. b., oud 71 jaren, echtg. van Louise Deraet. MAAND JUNI 1939 GeboortenSmagghe Elona, d. v. Hepri en Vanden- broucke Julia. Vanacker Lucien. z. v. Jules en De- turck Julia. Huwelijken Supply Remi. van Boezinge en Matten Irma, alhier. OverlijdensBeun Petrus. 68 j„ echtg. van Mylle- ville Leonie. Desaegher Maria, 50 j., ongehuwd, d. v. Carolus en Maelbrancke Julia Beauprez Eugenie, 75 j., wed. van Verhoestraete Jules. Casteleyn Ber nard, staatsgepensionneerde, 78 j., wed. van Verduyn Catharina. Vanslambrouck Pieter, 75 j., echtg. van Vandekerkhove Silvia. -Rosez Lucia, oud 74 j„ wed. van Lamoot Henri. De Keukeleire Emiel, 59 j., echtg. van Blomme Augusta. Dubois Elodie, 67 j., echtg. van Billiet Alphonse. Tweede Kwartaal 1939. GeboortenFigoureux Henriette, d. v. Marcel en van Coutereel Maria. Decap Willy, z. v. Theodoor en van Dewancker Margriet. Delva Antoinette d. v. Henri en van Fostier Martha. Nouwynck Denis, z. v. Marcel en van Goudeseune Jeanne. Verhulst Fernand, z v. Valeer en van Laleeuw Maria. D'AUemagne Mauri- cette, d. v. Oscar en van Verfaillie Alexandrine. Vaneeckhoutte Daniel, z. v. Alidoor en van Struve Julia. Carton Dietbrand, z. v. Luc en van Platevoet Godelieve HuwelijkenVersavel Petrus-Leopoldus. z. b.. 80 j.. te Pollinkhove met Vanderhaeghe Victorine, z. b.. 53 j., te Oostvleteren. Sedeyn Joseph-Cornelius, bediende, 26 j., te Oostvleteren met Cornette Margareta-Maria. landbouwster. 20 j., te Oostvleteren. Overlijdens: Schottey Florent, pastoor. 69 j. Oost vleteren. Pauwelyn Herman, z. b.. 4 m., z. v. Gaston en van Debergh Maria. Dewancker Hectorina, huis houdster, 52 j., echtg. Delefortrie Hector. Delefortrie Julien, landgebruiker, 45 j., echtg. Hoevenaghel Maria. Decroos Maria-Ludovica. z. b.. 29 j., ongehuwd. Fremault Ludovica .huishoudster, 66 j., echtg. Saesen Aimé. Deprince Amatus. z. b.. 76 j., wed Leconte Pelagia. Bruneel Remi. werker, oud 75 j., echtg. Gouwy Florentia. Desaegher Camille. handelaar in kolen, 42 j., echtg. Stekelorum Zulma. GeboortenBrouckaert Christiana, d. v. Marcel en Salomez Jeanne. Ameele Roger, z. v. Camiel en Mil- leville Emma. Claerebout Jacques, z. v Jeroom en Soenen Julienne. Reynaert Ivette, d. v. Gaston en Knockaert Margareta. Masschelein Etienne. z. v. Gerard en Masschelein Maria. Pattyn Gilbert, z. v. Waldrinus en Ververken Elisabeth Cruydt Annie, d. v. Hektor en Malfait Laura. Huwelijken: Larnou Jules met Beirnaert Julia. Delhaye Firmin. met Ameel Madeleine. Schaessens Jozef, met Leroy Ivonne. Matten Eugeen met Hooghe Elisabeth. SterfgevalVerborgh Leo. echtg. van Dewitte Julie. 68 jaar. Geboorten: Del'haye Roger, z. v. Albert en Nuitten Celina. Nuitten Gabriël. z. v. Omer en Vandepitte Madeleine. Hubrecht Willy, z. v. August en Wer- brouck Rachel. HuwelijkenCoulleit Marcel, van Moorslede en Cneudt Ivonne. van Beselare. Verheerst Achiel. van Beselare. met Durnez Rachel, van Beselare. Flament Marcel, van Bese'are. met Werbrouck Margriet, van Beselare. Vandamme Frans, van Passchendale. met Reynaert Madeleine, van Beselare.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 14