DE FILM
Drogerij Gaimant Gebr.
7
SPECIALE PRODUKTEN
om Vliegen, Wandluizen, Mieren
-- Moffen, Bladluizen, Rupsen
Houfwormen, Ratfen en Muizen
fe verniefigen, verkrijgbaar ter
10, Meenensfraaf. YPER
100 Werkdadig
dus goedkoop in het gebruik.
Burgerstand van Reninghelst
Burgerstand van Wytschaete
Burgerlijke Stand van Langemarck
Burgerlijke Stand van Oostvleteren
Burgerstand van Zonnebeke
Burgerstand van Beselare
o
I Deel: TECHNIEK
Op 25 December 1895 had in den kelder van de
GRAND CAFÉ te Parijs de eerste filmvertoo-
ning plaats, gegeven door de gebroeders Lumière.
De eerste filmen die er vertoond werden, waren
zeer kort en stelden scène's voor uit het alledaag-
sche leven... de aankomst van een trein, een schip
dat uit de haven gaat en ook de De Besproeier
besproeid de eerste komische film die 18 meter
lang is en één minuut duurde. Thans zijn de
kleinste komische films 1200 meter lang en duren
één uur.
Twee jaar geleden werd, ter gelegenheid van
het 40-jarig bestaan van de film, een retrospec
tieve film gemaakt 40 jaar kinema waarin al
die eerste films gemonteerd werden.
Ook de eerste levende teekening werd erin ver
toond «De boemelaar». De teekening was een
stokjesfiguur samengesteld uit rechte lijnen, zoo
als de kleine jongens er teekenen. Er was geen
dekor, alleen de hoofdpersoon en de zaken, die
hij aanraakte, waren zichtbaar. De rest was vol
komen zwart. Als men nu de gekleurde en muzi
kale levende teekeningen van Walt Disney ziet,
begrijpt men hoe de techniek in die 40 jaar is
vooruitgegaan.
Laten we nu binnengaan in een studio en kij
ken hoe het er daar uitziet en wat er al geschiedt.
Een lange, ruime zaal in ijzer en glas. De vloer
is sterk genoeg om een kudde olifanten te dragen.
Daarop ligt een warboel van stoelen, tafels, de
kors. banken, schijnwerpers, enz...
Een geïsoleerde ruimte is afgebakend voor de
opnamen. Daarnaast heeft men de loges voor de
artisten, de kappers en schminkkamer. Verder
zijn daar ook tegen aangebracht de versierihgs-
werkplaatsen, die een zeer belangrijke plaats in
nemen.
VERLICHTING EN DEKOR.
Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van het
gewone daglicht. Het kunstmatig licht wordt bij
na uitsluitend gebruikt, omdat het meer geregeld
is, gemakkelijk te plaatsen en het dient ook om
lichteffekten te bereiken.
De schijnwerpers, die daarvoor gebruikt wor
den. zijn uiterst sterk. Voor de groote scène's zijn
er soms 30 a 40 van die lampen aangestoken, wat
ongeveer gelijk is aan 10.000 kaarsen. De uitstra
ling van die lichtbundels is zoo sterk, dat er soms
ongelukken gebeuren vooral de oogen worden
getroffen en gevallen zijn bekend waarbij artis
ten het gezichtsvermogen verloren hebben. Men
kan die noodlottige uitstraling temperen door
speciale glazen voor de lichten te plaatsen, die
de ultra-violetstralen niet doorlaten.
De dekors worden niet zooals in het theater ge
kleurd, maar zwart-wit geschilderd, omdat de
kleur toch niet kan gezien worden op de film. De
meeste dekors waren vroeger in karton. Maar al
spoedig zag men in dat de tooneeldekors niet vol
deden voor de film, en men ging over tot het
bouwen van echte paleizen, huizen, enz... waf het
aesthetische van de film verhoogde, want de beste
architekten en dekorateurs gebruikten hun talent
daartoe. De zalen, waar dekors en benoodigheden
-worden ondergebracht, vertoonen den grootsten
warboel, die men kan uitdenken. Men vindt er
van alles kanons, tanks, vliegtuigen, zelfs een
heele menagerie.
HET SCENARIO EN DE OPNAME.
Het scenario is 'het eerste wat noodig is om een
film te maken. Het scenarioschrijven is een heel
andere genre dan het gewone opstel. Korte, zake
lijke zinnetjes die een heele beweging resumee-
ren. Vroeger werden de meeste scenario's getrok
ken uit bestaande boeken, maar nu worden ze
veel uitgevonden.
Eenmaal het scenario geschreven, treedt de
regisseur in aktie. Hij maakt de film. Hij kiest
de artisten uit die best passen voor deze en gene
rol, ontwerpt de dekors, zoekt de plaatsen uit
waar men de buitenopnamen zal filmen, verbe
tert de gebaren, de posen totdat de goede vorm
gevonden is.
Om de artisten niet onnoodig te vermoeien,
heeft iedere groote star een dubbel die in zijn
plaats sommige gebaren en houdingen verricht
totdat de juiste expressie gevonden is. De star
komt dan in zijn plaats staan en neemt de juist-
gevonden houding aan. Ook voor gevaarvolle
scène's, zooals het springen van het ééne vlieg
tuig op 'het andere gebruikt men een dubbel om
de vedette niet onnoodig in gevaar te brengen en
alhoewel deze postjes zeer gevaarlijk zijn, wor
den ze toch niet heel rijkelijk vergoed.
Maar ge moet daarom niet denken dat voor
iedere scène's dubbels genomen worden. Zoo b.v.
moest Errol Flynn in «De charge van de lichte
brigade met zijn paard over een kanon sprin
gen. Vier maal moest hij herbeginnen voor het
paard erover kwam.
De dubbelganger of sosie van een artist bestaat
ook wel, maar die kunnen met hun gelijkenis niet
ver komen omdat men in de studio's meer oor
spronkelijke typen wenscht. Soms worden ze toch
gebruikt in speciale gevallen.
Toen de filmster Jean Hailow stierf, was ze een
film aan 't draaien die hog niet af was. Om de
film te kunnen afmaken werd haar sosie gebruikt.
Maar daar deze natuurlijk niet heelemaal op
haar geleek, vermeed men zooveel mogelijk de
scène's waarin ze moest opkomen. Kon het niet
anders, dan filmde men ze van ver of van achter
gezien De slotscène waarin de artiste moest op
komen was gelukkig al gedraaid.
De film wordt ook niet opgenomen in de volg
orde waarin hij afgedraaid wordt.
Is het mooi weder, dan draait men buiten.
Wordt het slecht weder men gaat in de studio de
binnenscène's draaien en bij het monteeren wor
den de scène's ingeschakeld naarmate ze moeten
voorkomen. Alles wat opgenomen wordt kan niet
altijd dienen.
In Sequoia moest een hert uit de hand van
een meisje komen eten. 10.000 meter nam men op
voor het schuwe dier durfde komen eten, 20 a 30
meter werden daarvan genomen in de film.
TRUQUAGE.
In de scenario's komen soms onwaarschijnlijke
gebeurtenissen voor maar die voor de camera
niet veel moeilijkheid opleveren. De eerste tru-
quage die gebruikt werd, werd bekomen met het
filmapparaat zelf.
Voorb. Een bandiet heeft een auto gestolen, de
politie zit hem achterna, de auto gaat de bergen
op, daalt tegen 300 in het uur, draait 10 keeren
rond een boom, enz... In werkelijkheid reed de
auto heel gewoon, en draaide één keer rond den
boom. Maar de opnemer draaide aan 40 toeren in
plaats van 120.
Velen van u hebben zeker al een vertraagde
brok film gezien. De vertraagde film is zeer nuttig
bij het ontleden van bewegingen van een vogel,
een loopend paard, enz... Men heeft daarvoor ap
paraten die 10.000 clichés per seconde kunnen op
nemen.
Een andere truk is nog het omkeeren van de
film. Die truk gebruikte Louis Lumière al in 1895
bij zijn eerste voorstellingen. Men zag er een
duiker uit het water rijzen, het hoofd omlaag en
met een sierlijken boog op de wipplank springen.
Eenige jaren geleden toonde men in de aktualitei-
ten het opblazen van een fabriekschouw. Heel de
fabriekschouw zoo lang als ze was viel gaaf op
den grond om daar uiteen te springen. Daarna
toonde men de omgekeerde film. De steenen die
zich bij elkaar voegden en de fabriekschouw die
zich langzaam oprichtte en haar oude plaats in
nam.
Om een spoorwegongeluk te filmen gebruikt
men kleine speelgoedtreintjes die een nauwkeu
rige weergave zijn van de groote treinen, men
brengt het objectief 'heel dichtbij en men heeft
den indruk een echte trein te zien.
In de film De wereld in het jaar 2000 moest
een heele stad door de bommen van een vijande
lijke luchtvloot vernield worden. Er werd een
maquette gemaakt van een wereldstad en deze
werd vernield. Bij het afrollen was van die tru-
quage niets te zien.
In de oudere films, genre Diavolo, zag men dik
wijls een bandiet die achtervolgd werd, een reus
achtige wolkenkrabber beklimmen. Boven geko
men springt hij op het dak van een ander wol
kenkrabber, enz... Men huivert bij het zien van
die halsbrekende toeren. In werkelijkheid is er
niets halsbrekends aan. Op den vloer van de stu
dio werd een groot doek uitgestrekt die de voor
gevel van een wolkenkrabber voorstelt. De ac
teur kruipt op handen en knieën over den vloer
en de cineast, die er boven staat, neemt de op
name met de lens van het objectief naar beneden
gekeerd. Voor het springen moest de speler van
op een witte kist op een andere witte kist sprin
gen, die er 2 meter van stond en bij het montee
ren werden de kisten vervangen door 2 daken die
5 meter vaneen stonden.
(Wordt vervolgt).
TE KOOP TER DRUKKERIJ DUMORTIER
34, BOTERSTRAAT, 34 YPER
APRIL - MEI - JUNI 1939.
Geboorten Desmyter Raphael, z. v. Oscar en Van-
severen Marie. Questroy Margeriet, d. v. Willy en
Steverlynck Martha. Hennebel Agnes. d. v. Jozef
en Nevejan Madeleine. Spenninck Godelieve, d, v.
Elie en Verdonck Maria.
HuwelijkenCappelle Michel, handelaar, van El-
sene met Bossaert Rachelle, van hier. Lesage Frans,
veekoopman, van Pollinkhove en Vandelanotte Mar
griet, alhier. Sohier Albert, landwerker, van Wes-
touter en Hennebel Maria, alhier. Victoor Norbert,
landgebruiken en Bruneel Margeriet, beiden alhier.
Deroo Maurice, landgebruiker, van Poperinge en Devos
Maria, alhier.
OverlijdensLamerant Theophiel. 79 j., echtg. van
Mittenaere Juliana, gehuisvest te Poperinge. Camer-
lynck Marie, z. 'o., 73 j. Kestelyn Isidoor, 88 j„ echtg.
van Vancayzeele Romanie. Vandermarliere Hubert,
5 maanden, wijk Clytte. Verhaeghe Elie. landbou
wer, 42 j.. echtg. Delannoy Noëmie. Verbeke Cyriel.
landbouwer, 56 j., echtg. Ruyssen Lucie. Carton
Simonne. 23 j., echtg. van Albert Recour (van Pope
ringe). Corneillie Felicie. 69 j., wed. van Constantin
Doise.
MAAND JUNI
GeboortenLucas Daniel, z. v. Cyrille en Louise
Worme. Valenduc Frans. z. v. Remi en Adrienne
Goudezeune. Vandenbussche Cecile, d. v. Remi en
Clara Vandenbussche. Masschelein Godelieve. d. v.
Emilius en Maria Verhelst
OverlijdensDeleu Fernand, oud 18 maanden, z. v.
Julien en Magdaleine Lozie. Hernaer Isidoor, z. b..
oud 73 jaren 6 maanden, wed. van Louise Knockaert.
Vanbeselaere Benoit. z. b., oud 79 jaren 7 maanden,
wed. van Mathilde Gaveele. Titeca Cyriel, z. b., oud
71 jaren, echtg. van Louise Deraet.
MAAND JUNI 1939
GeboortenSmagghe Elona, d. v. Hepri en Vanden-
broucke Julia. Vanacker Lucien. z. v. Jules en De-
turck Julia.
Huwelijken Supply Remi. van Boezinge en Matten
Irma, alhier.
OverlijdensBeun Petrus. 68 j„ echtg. van Mylle-
ville Leonie. Desaegher Maria, 50 j., ongehuwd, d. v.
Carolus en Maelbrancke Julia Beauprez Eugenie,
75 j., wed. van Verhoestraete Jules. Casteleyn Ber
nard, staatsgepensionneerde, 78 j., wed. van Verduyn
Catharina. Vanslambrouck Pieter, 75 j., echtg. van
Vandekerkhove Silvia. -Rosez Lucia, oud 74 j„ wed.
van Lamoot Henri. De Keukeleire Emiel, 59 j.,
echtg. van Blomme Augusta. Dubois Elodie, 67 j.,
echtg. van Billiet Alphonse.
Tweede Kwartaal 1939.
GeboortenFigoureux Henriette, d. v. Marcel en van
Coutereel Maria. Decap Willy, z. v. Theodoor en van
Dewancker Margriet. Delva Antoinette d. v. Henri en
van Fostier Martha. Nouwynck Denis, z. v. Marcel
en van Goudeseune Jeanne. Verhulst Fernand, z v.
Valeer en van Laleeuw Maria. D'AUemagne Mauri-
cette, d. v. Oscar en van Verfaillie Alexandrine.
Vaneeckhoutte Daniel, z. v. Alidoor en van Struve
Julia. Carton Dietbrand, z. v. Luc en van Platevoet
Godelieve
HuwelijkenVersavel Petrus-Leopoldus. z. b.. 80 j..
te Pollinkhove met Vanderhaeghe Victorine, z. b.. 53 j.,
te Oostvleteren. Sedeyn Joseph-Cornelius, bediende,
26 j., te Oostvleteren met Cornette Margareta-Maria.
landbouwster. 20 j., te Oostvleteren.
Overlijdens: Schottey Florent, pastoor. 69 j. Oost
vleteren. Pauwelyn Herman, z. b.. 4 m., z. v. Gaston
en van Debergh Maria. Dewancker Hectorina, huis
houdster, 52 j., echtg. Delefortrie Hector. Delefortrie
Julien, landgebruiker, 45 j., echtg. Hoevenaghel Maria.
Decroos Maria-Ludovica. z. b.. 29 j., ongehuwd.
Fremault Ludovica .huishoudster, 66 j., echtg. Saesen
Aimé. Deprince Amatus. z. b.. 76 j., wed Leconte
Pelagia. Bruneel Remi. werker, oud 75 j., echtg.
Gouwy Florentia. Desaegher Camille. handelaar in
kolen, 42 j., echtg. Stekelorum Zulma.
GeboortenBrouckaert Christiana, d. v. Marcel en
Salomez Jeanne. Ameele Roger, z. v. Camiel en Mil-
leville Emma. Claerebout Jacques, z. v Jeroom en
Soenen Julienne. Reynaert Ivette, d. v. Gaston en
Knockaert Margareta. Masschelein Etienne. z. v.
Gerard en Masschelein Maria. Pattyn Gilbert, z. v.
Waldrinus en Ververken Elisabeth Cruydt Annie,
d. v. Hektor en Malfait Laura.
Huwelijken: Larnou Jules met Beirnaert Julia.
Delhaye Firmin. met Ameel Madeleine. Schaessens
Jozef, met Leroy Ivonne. Matten Eugeen met Hooghe
Elisabeth.
SterfgevalVerborgh Leo. echtg. van Dewitte Julie.
68 jaar.
Geboorten: Del'haye Roger, z. v. Albert en Nuitten
Celina. Nuitten Gabriël. z. v. Omer en Vandepitte
Madeleine. Hubrecht Willy, z. v. August en Wer-
brouck Rachel.
HuwelijkenCoulleit Marcel, van Moorslede en
Cneudt Ivonne. van Beselare. Verheerst Achiel. van
Beselare. met Durnez Rachel, van Beselare. Flament
Marcel, van Bese'are. met Werbrouck Margriet, van
Beselare. Vandamme Frans, van Passchendale. met
Reynaert Madeleine, van Beselare.