HELDENHULDE
PACHA...
...tizeert uw koffie
Allerheiligen
CHRYSANTHEMEN
P. Boudein-Deltombe
20 Jaar, N 30 21 October 1939
20' Année, N 30 21 Octobre 1939
Weekblad
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
STAD YPER
ONZE CROOTE WERKEN
YPERSCHE DUIVENDAG
POSTKANTOOR
Capucienensfraat, 10, YPER
Tel. 56
Schoone keus van Pensée - Planten.
HET
YPERSCHE
LA REGION
D'VPRES
Beheer, Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPER.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
Vel. 500 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Redaction. Administration et Publicité 34, ru«* au Beurre, YPRES.
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Beiges.
40 ct. Ie numéro. Tél. 500
Les articles non signés sont refusés
Bij een beslissing van het Postbeheer zullen de
postkantoren van gansch het land, maar toegan
kelijk zijn voor het publiek, vanaf 9 uur 's mor
gens.
Dienvolgens zullen, vanaf 20 Oktober 1939, de
winketten van het kantoor leper geopend worden
op voornoemd uur.
De Postontvanger, leper.
Ingericht ten voordeele van het werk
Ypersche Solidariteit
Eenige liefhebbers uit 't Ypersche, onder het
Voorzitterschap van W. H. Baron Pierre de Vinck,
hebben het edel gedacht opgevat een NATIONA-
LEN KAMPIOENDAG met MONSTERPRIJS-
KAMPTENTOONSTELLING in te richten.
Deze zouden plaats hebben op Zondag 19 No
vember aanstaande in de groote zalen der Laken
halle te Yper.
De opbrengst zal gestort worden aan het werk
«DE YPERSCHE SOLIDARITEIT», samenge
steld om hulp te bieden aan de noodlijdende fa-
miliën der gemobiliseerden.
Er wordt gerekend op de medewerking als
mede de bijdrage van allen, ten einde deze ten
toonstelling onder alle opzichten te doen slagen.
Alle giften worden met dank en erkentelijkheid
aanvaard in de duivenlokalen De Zon bij Os
car Molein, Statiestraat, en Au Monarque
bij Odile Taillieu, Kiek.enmarkt.
Stortingen mogen gedaan worden op postcheck-
rekening Nr 417721 van Oscar Molein, Statie
straat, Yper.
Liefhebbers, allen op post, om een handje toe te
steken aan de inrichting 's Vrijdags 17 en 's Za
terdags 18 November, voor het plaatsen der in
stellingen en 's Zondags 19 voor de verzorging der
duiven.
Men gelieve zich aan te geven in een der twee
voormelde lokalen.
Het Comiteit
De Voorzitter, Baron Pierre de Vinck.
Eerste lijst der milde schenkers
Baron Pierre de Vinck 200 fr.
Molein Remi 100 fr.
Vanwichelen Arthur 100 fr.
Rousselle Arthur 100 fr.
Oscar Molein, lokaal de Zon 100 fr.
Taillieu Odile, 't Nieuw lokaal 100 fr.
Bagein Maurice 50 fr.
De Burgemeester heeft de eer zijrie medebur
gers en al de Maatschappijen der Stad uit te
noodigen tot de
die te 11 uur op ALLERHEILIGEN zal plaats
grijpen.
Vergadering te 10.45 u„ Vandenpeereboom-
plaats
WegwijzerVandenpeereboomplaats Groote
Markt Koning Albert Meenenstraat Maar
schalk Frenchlaan Kerkhof.
Yper, den 14 October 1939
De Burgemeester, J. Vanderghote.
Tengevolge van de onzekere en onrustige tij
den, welke ons land thans doormaakt, hebben wij
gemeend wel te doen, voorloopig althans, onze
perscampagne ten voordeele van het herstel der
vaart Yper-Komen tijdelijk stil te leggen.
Ons steunende op de van ouds gekende en
steeds bewaarheide spreuk «de aanhouder wint
waren wij dit werd door ons herhaaldelijk be
vestigd vast besloten den strijd niet op te ge
ven zoolang wij geen voldoening krijgen, en ook
nu nog zijn we steeds van hetzelfde gedacht ge
bleven. Doch, wetende dat de regeering op dit
oogenblik. al hare aandacht aan andere zaken
wijden moet. willen wij thans alleen hare taak
niet moeilijker maken door haar gedurig onze
rechtmatige en nog in te willigen eischen te her
inneren.
Wij hebben dus geenszins van onzen eisch af
gezien en zelfs wordt, in afwachting van betere
tijden, onze werking ten voordeele van het her
stel der vaart Yper-Komen voortgezet, doch op
een meer bescheiden wijze, overtuigd dat we zijn
van den goeden einduitslag onzer pogingen. Ook
gaan we voort met argumenten te verzamelen
die we dan later, ten gepasten tijde, ter verdedi
ging der voor onze streek onmisbare verbinding
Yzer-Leie zullen gebruiken.
Ook in het Ministerie zal, van zoodra de moge
lijkheid zich daartoe biedt, de zaak opnieuw on
derzocht worden. De Heer Minister Vanderpoor-
ten, die onze streek kent en onlangs de verbete-
ringswerken der vaart Yper-Yzer kwam bezichti
gen, beloofde zulks en zal zijn woord getrouw
blijven.
Velen zullen thans misschien denken, en wij
deelen in zekere mate hunne zienswijze, dat het
thans het gepast oogenblik niet is om nieuwe,
groote en kostelijke werken aan te vangen. Doch,
van een anderen kant, drukte Z. M. de Koning
zelf den wensch uit dat het normale leven zou
voortgaan en die wensch is niet alleen onder meer
dan een oogpunt verdedigbaar en redelijk, maar
de vervulling ervan is voor ons land zelfs een
dringende levensnoodwendigheid. En nu dat de
werkloosheid t'allen kante, en voornamelijk hier
bij ons in het grensarbeidersgebied, met den dag
vermeerdert, wie beter dan de openbare bestu
ren kan daaraan verhelpen door het uitschrijven
van aanbestedingen en het uitvoeren van nieuwe
groote werken
Dat deze gedragslijn gevolgd wordt, daarvan
hebben wij dezer dagen een bewijs ontvangen
door toedoen der Handels- en Nijverheidskamer
Groote en Prachtige keus van
WITTE EN GEKLEURDE
TER BLOEMISTERIJ
Op aanvraag gelast men zich kosteloos de
bloemen op de graven te plaatsen op het Gemeen
tekerkhof van Yper.
Men gelast zich ook met het maken van
BLOEMTUILEN, KRONEN en BLOEMKORVEN.
van Lier, welke ons een verslag heeft overge
maakt van den Heer Hoofdingenieur-Bestuurder
A. Byls, die een groot deel der werken van het
Albertkanaal onder zijne leiding had. In dit ver
slag wordt gehandeld over het in uitvoering zijn
de nieuw kanaal van Lier dat, niettegenstaande
er nog maar weinig over gesproken werd en er
ons niet veel van bekend was, toch onder de
groote werken mag gerangschikt worden.
En hier stellen wij ons de vraag Indien men
thans in de huidige omstandigheden groote wer
ken uitvoert te Lier, waarom zou men dit hier te
Yper ook niet doen Zoo men ginder een gansch
nieuwe vaart kan graven, waarom zou dan een
hier bestaande vaart niet mogen hersteld wor
den Ja, waarom
Wij laten die vraag voor het oogenblik liever
onbeantwoord, omdat wij daarbij zekere overwe
gingen zouden moeten maken die nu best, gezien
de omstandigheden, niet aangeraakt worden.
Doch, ten einde onze lezers toe te laten zich een
gedacht te vormen van de belangrijkheid en den
omvang der te Lier uitgevoerde werken, en hen
te overtuigen van de groote werken die steeds el
ders gedaan worden en waarnaar wij, spijts wij
er recht op hebben, vruchteloos wachten, drukken
wij hier dit verslag van den Heer A. Bvls in zijn
geheel over
Het Kanaal van Lier
De werken van het Albertkanaal zijn bijna
voltooid en zonder het jammerlijk ongeval van
Hasselt zouden wij thans reeds de apotheose
dezer indrukwekkende waterwerken hebben mee
gemaakt.
Nochtans, werd zonder klank en zonder cere
monie het kanaalvak begrepen in de Directie
Antwerpen in dienst gesteld op 31 Juli, zooals dit
in het algemeen uitvoeringsplan voorzien was.
De schepen van 1350 Ton en weldra die van
2000 Ton kunnen althans vrij verkeeren tusschen
Hasselt en Antwerpen.
De kolen onzer Limburgsche mijnen kunnen
alzoo Midden en West België bereiken. Het
spreekt van zelf dat zij, langs Antwerpen om, een
gedeelte der Zeeschelde moeten opvaren.
Dit prachtig ensemble van nieuwe kanalen
moet nog een aanvulling krijgenhet kwam er
namelijk op aan de bovengenoemde omvaart
langs Antwerpen uit te schakelen voor al de
schepen welke niet beslist in onze nationale ha
ven moeten aanleggen. Dit idee is niet nieuw en
gaf reeds vóór den oorlog aanleiding tot een ont
werp genaamd Het ontwerp der Brabantsche
kanalen welke hoofdzakelijk een kanaal voor
zag dat uitging van Beringen en dan over de De-
mervallei aansluit met het Zeekanaal van Brus
sel te Pont-Brülé.
Zoodra het algemeen tracé van het Albert
kanaal vastlag, heeft men zich afgevraagd of het
hoofdidee der Brabantsche Kanalen niet kon ver
wezenlijkt worden door het scheppen van een ver
takking van het Albertkanaal volgend de vallei
der Kleine Nethe. Deze vertakking zou dan de
Beneden Nethe te Duffel vervoegen. Ziedaar de
oorsprong van het Kanaal naar Lier of anders ge
zegd het Nethe-Kanaal.
Dit kanaal, dat zijn oorsprong te Viersel heeft,
omvat een vierdubbel doel
1°) Het scheppen van een scheepvaartweg voor
600 Ton schepen naar Lier, Duffel, Mechelen,
Boom, Brussel en de Vlaanderen
2°) aan de binnenscheepvaart den doortocht der
Antwerpsche dokken sparen
3°) de drie kleine sluizen en stuwen, welke
thans op de kleine gekanaliseerde Nethe bestaan,
uitschakelen en aldus de mogelijkheid scheppen
om aan de rivier haar natuurlijken loop terug te
geven het dalen van het waterpeil zou dan een