GARAGE TYTGAT Smeerdienst MARFAK Station de graissage MARFAK 4 DE MACINOTLIJN Laat uw auto smeren in den nieuw geïnstalleerden van de Maarschalk Frenchlaan Y P E R Agentschap «PEUGEOT» en Vrachtwagens VOLVO Faites graisser votre voiture a Sa nouvelle Boulevard Maréchal French YPRES Agence «PEUGEOT» et Camions «VOLVO» Hef Vanden Peereboom - Gedenkteeken Nu dat de oorlog reeds sedert twee maanden begonnen is aan de Fransch-Duitsche grens, gaan veler gedachten, bij het lezen of hooren der nieuwsberichten in dagblad en radio, naar die plaatsen waar de strijdende legers tegenover elkaar staan. Er wordt ook veel gesproken over de Maginot- lijn, die algemeen bekend staat als een sterke verdedigingslijn welke de Franschen op gansch de lengte van hunne aan Duitschland palende grenzen gebouwd hebben, om zich tegen eiken inval langs dezen kant te kunnen verzetten, doch waarvan velen zich niet het kleinste ge dacht kunnen vormen waaruit zij zooal bestaat. Alhoewel de bijzonderheden dezer verdedi gingslijn, om redenen die iedereen best begrijpt, strikt geheim gehouden worden, zijn er over de Maginotlijn toch eenige algemeenheden bekend die interessant zijn en van aard om zich een juister denkbeeld te vormen van dit ontzaglijk werk. De werken dezer verdedigingslijn, die den muur Maginot geheeten werd naar den naam van den toenmaligen Franschen minister van oorlog, duurden van 1929 tot 1936. Niet minder dan 15.000 arbeiders werden er regelmatig aan gebezigd, er moesten daar ongeveer twaalf millioen kubieke meter aarde verplaatst worden en anderhalf mil lioen kubieke meter beton, alsmede 50.000 ton pantserstaai werden daar gebruikt. Gansch het werk kostte ongeveer zeven milliard frank. Se dertdien echter werden daar nog overgroote som men aan besteed, daar het werk nog gedurig ver nieuwd en verbeterd werd. Daar werden tunnels gegraven van acht ver diepingen, waarin thans millioenen Fransche soldaten leven op een gemiddelde diepte van 50 tot 60 meter. Heel zelden vertoonen zij zich aan de oppervlakte, zij eten, slapen, werken en rusten onder den grond. Zij kunnen naar de cinema gaan op 65 meter diepte onder den grond. Indien zij ziek of gekwetst zijn, worden zij er in een onder- grondsch hospitaal verzorgd. In de ondergrondsche zalen, observatieposten en gangen, wordt de lucht regelmatig door elec- trische machines ververscht. Daar is ook een tramdienst ter beschikking der soldaten en aan de drukste kruiswegen staan verkeersagenten om het gerij en verkeer in dezen doolhof van onder- aardsche gangen te regelen. De torens, die hier en daar boven den grond uit steken, zijn uit een stuk vervaardigd en wegen zoomaar de kleinigheid van 120 ton. Zij dienen tot kijkgaten en verbergen ook de modernste en zwaarste wapens. De telefoonlijnen liggen in een laag beton van vijf meter dikte, vijftig meter onder de opper vlakte van den grond. De manschappen, die de Maginotlijn bezetten, kunnen van onder de betonnen verschansingen een waar spervuur onderhouden, die eiken op ruk van vijandelijke troepen moet verijdelen. Panoramieke telescopen laten de officieren toe zonder eenig gevaar naar buiten te zien om de uitwerking van het geschut of de bewegingen van den vijand na te gaan. De forten zijn, van langs boven gezien, totaal onzichtbaar en zoodanig gebouwd dat zij zich volledig aanpassen met het kader der bergachtige streek waar zij zich bevinden. Ten einde het ge vaar van een inval te verminderen, hebben de forten slechts één enkelen ingang dien men enkel bereiken kan na, over een afstand van omtrent 800 meter, door allerlei pinnekensdraadversper- ringen en vallen tegen tanks te hebben gegaan. Langs weerskanten van den ingang staan er ma chinegeweren en anti-tankkanons door schietga ten gereed opgesteld. Een der geheimen van de Maginotlijn bestaat hierin dat deze stukken met elkaar kunnen verwisseld worden, ten einde aan alle gebeurlijkheden het hoofd te kunnen bieden. Alzoo, om een machinegeweer door een anti- tankkanon te vervangen, volstaat het twee hef- boomen in beweging te brengen. Die verrichting duurt slechts 15 seconden. Vanaf den ingang van het fort daalt men langs een hellend vlak tot op een diepte van 30 meter. Daar bevindt zich de bijzonderste gaanderij, waar men ook een volledige electrische centrale heeft, die gevoed wordt door Dieselmotoren. Deze cen trale levert de noodige drijfkracht voor het bij zonder vervoerstelsel van kanons en verschaft ook den electrischen stroom voor de verlichting, verwarming, voor de keuken en de verluchting. Er is een voorraad mazout die voldoende is om de machines gedurende zes maanden lang te doen werken en in de koelkasten worden er nog voor langeren tijd levensmiddelen van allen aard be waard, zoodat de manschappen er desnoods aan een maandenlange belegering zouden kunnen weerstaan. Er is ook munitie voorhanden voor een jaar. Ingeval de electrische stroom mocht onderbroken zijn, dan komt een hulpstelsel in werking. De verwarming en verluchting zijn zoo goed geregeld dat een soldaat er zelden een ver koudheid opdoet. De soldaten hebben er ook geen gasmasker vandoen en moest het gebeuren dat gassen in het fort dringen, dan verspreidt men chemische stof fen die de gassen onschadelijk maken. De kanonnen staan in draaibare toren en wor den mechanisch geladen. Zij kunnen echter ook met de hand gemanoeuvreerd worden. Ingeval van stroomonderbreking, gaan de kanonnen noch tans voort met schieten, want een stelsel van zorgvuldig berekende gewichten laat aan één man toe een gansche batterij van zware kanon nen te doen opstijgen of dalen. De wagons, die de obussen bij de kanonnen brengen, worden met de electriciteit bewogen en kunnen, zoo noodig, ook gemakkelijk met de hand -bewogen worden. Van zoodra een kanon schot gelost is, valt de ijdele huls in een put waar ze in een kist terechtkomt om naderhand volgens grootte gerangschikt te worden. De officier, die beveelt, bevindt zich in een kleine plaats die niet langer is dan 1 m. 50 en ziet den vijand niet. Hij geeft zijn orders volgens de telefonische verslagen die hij ontvangt van de observatie-officieren welke de bewegingen van den vijand nagaan. Gansch de Maginotlijn is zoodanig ingericht dat de troepen zich ook tot een plotséftngen aanval kunnen voorbereiden. Overal bevinden zich alarmsignalen, uitkijkposten, telescopen en toe stellen die elk geluid verraden. Er zijn ook on zichtbare vallen en zoo kan het gebeuren dat een groep vijandige soldaten, tijdens een aanval op de lijn, plots in den grond verdwijnt en in een vijftig meter diepe zaal machteloos gevangen zit. Een andere merkwaardigheid der Maginotlijn is nog dat elk onderdeel ervan verschilt van de andere, zoodat, moest de vijand er in slagen een deel der lijn te bemachtigen, hij daardoor toch nog niet zou weten hoe het overige der lijn inge richt is. Daar tegenover aan den anderen kant der grens, hebben de Duitschers ook een niet minder be langrijke verdedigingslijn gebouwd, die zij de Siegfriedlijn noemen, doch over deze laatste lijn is echter minder bekend. De Duitschers beweren dat zij een diepte heeft van vijftig kilometer en zich uitstrekt vanaf de Zwitsersche tot aan de Nederlandsche grens, dat ze niet minder dan 17.000 forten, blokhuizen en schansen bevat die, naar hunne verklaringen, oninneembaar zijn. Naar blijkt uit de mededeelingen die reeds over de eerste gevechten, welke aldaar plaats hadden, werden bekend gemaakt en uit de bevindingen die er opgedaan werden, zijn de eerste versterkin gen dezer lijn door geen soldaten verdedigd maar voorzien van machinegeweren die electrisch en van op afstand kunnen in werking gebracht wor- o O den. De vooruitgeschoven Duitsche onderstanden, die men van uit de Fransche lijn ontwaren kan, zijn meestal gecamoufleerd als cottages door op de betonnen muren ervan deuren en vensters te schilderen. De Franschen beweren dat gansch de Siegfried lijn niet in zulke goede voorwaarden gebouwd werd als hunne Maginotlijn, doordat ze door de Duitschers met zekere overhaasting gemaakt werd. en dat ze dan ook zwakke plaatsen moet hebben waardoor het mogelijk is door te breken. Zoo echter die Siegfriedlijn, zooals de Maginot lijn, werkelijk oninneembaar is, dan zal, tenware een onverwachte gebeurtenis of onvoorziene wen ding van den oorlog, de eindoverwinning behoo- ren aan dezen die het langst achter deze lijnen volhouden kan. O Wij ontvingen van een toevalligen medewerker een brief in verband met het artikel over het stil leggen van verscheidene werken en het Vanden Peereboom-Monument. Alhoewel wij niet volledig akkoord gaan met dit schrijven, dat ten andere ook onze zienswijze gedeeltelijk verwerpt, is het toch met zekere vol doening dat wij het hier in zijn geheel overdruk ken, omdat het steeds interessant is te vernemen hoe anderen ook over de kwestie oordeelen. Het is immers aan iedereen toegelaten een anders ge dacht niet te deelen, vooral op kunstgebied waar de opvattingen steeds zoo verschillend zijn. Zegt een fransch spreekwoord niet «Les goüts et les couleurs ne se discutent pas Hier volgt thans dit schrijven dat de uiting is der zienswijze van sommige onzer lezers M. de Redacteur, Wij lazen met de meeste aandacht het artikel dat in dit blad verscheen onder den titel Nos travaux Publics et nos Monuments en kunnen ons met het eerste gedeelte ervan akkoord ver klaren, waar er sprake is van de verlamming waarmede men te leper schijnt geslagen te zijn sedert het begin van September. Eerlijkheids halve moeten wij nochtans onderstrepen, dat, wat de Halle betreft, er een zeer belangrijke reden is welke de werken deed stil leggen. Wij zullen hierop trouwens binnenkort terugkeeren. Wat het tweede gedeelte betreft, nl. het Vanden Peereboom-gedenkteeken, hiermede zijn wij het niet eens. De steller van het artikel stelt de vraag hoe het staat met dit gedenkteeken, wanneer hij toch moest weten dat pas op 15 October de ont werpen moesten worden ingediend. Daar deze datum nu verstreken is, drukken wij de vaste hoop uit dat de jury de ontwerpen geen maanden zal laten liggen en door iedereen laten bekijken, vooraleer zijn beslissing te nemen. Inderdaad, wij hebben moeten betreuren dat, bij een vroe gere beslissing, de namen van bijna al de mede dingers aan de juryleden bekend waren. Een her haling van zulke feiten ware niet aan te nemen, en daarom dringen wij tot spoed aan voor de be handeling der prijsvraag. En zoo de jury nog niet is samengesteld, dat men dan gauw tot de vor ming van het selectie-comité overga. De schrijver van het bewuste artikel pleit ver der voor herstelling van het oude monument. Welnu, hierop antwoorden wij neen Men moge nu nog de meeste sympathie hebben voor den maker van het vooroorlogsche beeld, beeldhouwer Fiers, maar het zou een klinkend bewijs zijn van wansmaak moest de jury zulk besluit nemen. Trouwens, dan moest er geen wedstrijd worden uitgeschreven. Wij hebben ons daarbij al zoo dik wijls afgevraagd wat een standbeeld van een man in redingote nog in onzen tijd zou komen doen. Dat men zich inspireere op wat nog van het mo nument is overgebleven, nl. het hoofd, akkoord 1 Maar geen standbeeld meerEen mooi geboet seerde buste met een eenvoudig onderstel is de coratief genoeg om waardig de plaats van het vroegere gedenkteeken in te nemen. Daarmee hebben ook wij onze meening gezegd en, wij zijn ervan overtuigd, die van vele onzer stadsgenooten. En dat men vooral niet kome aan draven met het zoo belachelijke als simplistische gezegde Het was alzoo vóór den oorlog en 't moet weer aldus komenEen vergelijking met andere werken die op deze wijze zouden wor den uitgevoerd, zou het bespottelijke ervan doen uitkomen. En v/at het Astrid - gedenkteeken betreft, wij betreuren nog meer dan de rest van het artikel, de zeer oneerbiedige woorden van den schrijver, die het had over mal réussien irrespec- tuéuse en chemise collante Dit beeldhouw werk van een der beste artisten van onzen tijd mag er zijn en leper moet op dit schoone kunst werk fier zijn. Wij moeten niet altijd gelijk geven aan wie op kunstgebied wil blijven stil staan of... achteruitkrabbelen. Met de meeste hoogachting.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1939 | | pagina 4