De Cinema Wereld NAAR HET ALBERTKANAAL Op den trein. Naar de kantonnementen. Boerenpaarden. Ik ben koning van vrede. En mijn huis ligt verlaten... Voor de Keuken Wat eten we deze week Enkele gerechten met paddestoelen. Andere gerechten. STRAAT ZONDER EINDE PROFESSOR BEWARE 2 - FILMPJES We zitten a!s burgers geprest iijk haringen in een ton in het enge coupé van een sneltrein. De wandelgang st.iat vol soldaten. Halt! Een paar burgers wringen zich u" de massa los en verdwijnen Twee soldaten in hun plaats. Ze komen van thuis. Eén ervan zit rechtover een vi.iuw met een kind op haar schoot. Een braaf kinneke madam la. 't gaat nog al. Hoe oud madam Zeven maand. - 't Mijne is twee maand oud. De deur van 't coupé schuift open. Zeg, Dewilde ge moogt daar niet zitten jongen, 't - tweede klas. Ge zult moeten betalen Ts 't waar Meneer f Neen. neen, blijf maar gerust. Hoe was 't met Maria, Dewilde Ze was kontent zulle't Was al in orde Maar 'k heb gewerkt, gewerkt lijk een peerd. Vader is 75 iaar. Maria staat met haar twee kinders en er moet dag en nacht gestookt worden voor 't witloof. Jammer dat 'k niet thuis ben, want 't gaat geld deez jaar Als vader maar niet ziek komt. Eén kwa nacht is genoeg. Hoe is 't met 't maske ginder Waar ginder? Bij den boer daar 't Maske Als ge dat gelooft dan kende gij zotten Dewilde nog niet. Gentil met alle male maar ons Mariawel, wel, welDa' je dat maske moest kennen hé jongen, ge zoudt speeken op al d'andere Een braaf kinneke madam 'k ben er oprecht kontent van 'k Geloove Madam... Zeg Dewilde wanneer moogt ge weere Binnen veertien dagen, 'k Heb gezeid aan ons Maria, houd je maar gereed maske, we zullen drie da gen aan een stuk nieuwjaar vieren!!... 't Gordijn valt Een teeken Onze auto stopt. Dikke boomen versper ren den weg. Uw passeporten Meneeren In orde. We rijden voort Langs één kant een twintigtal ba rakken, goed verlicht. Muziek uit radioposten. HaltBij de familie. Eén plaats vrij. Vooraan een mess voor officieren, in de keuken de ordonnansen. In de bergplaats twaalf mannen. AI Vlaandereers We gaan zien. Hoe is 't mannen Goed! maar nog beter thuis. Wat moet ge hier doen Patatten schillen. Niet anders dan patatten schil len. We zitten hier al zes weken en van 's morgens tot "s avonds maar schillen, en immer schillen 500 kgr. per dag. Dat moet vervelend zijn Bah 't is nog beter dan ginder op de bruggen staan. We hebben veel plezier onder elkaar 't Kleinste kindje van het huis komt binnen. 't Loopt met zijn armpjes open naar Camiel die 't bo ven op de tafel doet dansen. Zwijgt !We hebben al veel plezier gehad van dat jongske. Ge moet het wat meer laten komen meneer En de twaalf patattenjassers staan rond 't klein drop- ke en doen 't lachen dat 't kraait!... Vier forsche vlaamsche boerenpaarden in een war men stal. Van stalwacht Soo Neen meneer. Kent ge mij Ik leerde u zoo juist kennen Zijn uw paarden niet stalziek Soo Ze geneeren zich hier goed. Hoe heet die zwarte. Carlina, Meneer. En de drie andere. Jef, Jan en Soo. Soo dat is uw eigen naam. Waarom gaaft ge uw naam weg Ja meneer, zie, die is zoo zot als ik. Kennen ze u al goed, Soo? Zoo goed als mijn broer mij kent Ze worden zoo goed bezorgd, Meneer. Hier neven staan er achttien en ze moesten reeds gesoigneerd worden. Ze waren allen open aan de schoft van 't tuig. De mijne hebben nog niks gemankeerd. Ja. ze zijn zoo tam meneer, ze geven juist nen poot lijk een hondje. Kom Carlina. een poot-poothou Zie direkt. Meneer. En d'andere Soo. Juist 't zelfde Meneer. Hou. Jef, poothé manneke, poot Jef 'n roert niet. Hij heeft zoo van die loeten, meneer 't Is omdat gij erbij zijt. Hou. Jan, pootpoot Jan roert evenmin. Ja, Meneer. Soo zal alleszins niet willen want die geeft er maar één alle veertien dagén en hij heeft al geklopt, genoeg om gr bang van te zijn. Kunnen ze in het tuig van 't leger Soo In 't begin was 't moeilijk. Nu is 't al verlengd en aangepast. We komen samen den stal uit. Soo trekt de deur toe en wijst naar groote drukletters. 'k Heb d&t er op geschreven voor de jongens Meneer VERBODEN INGANG GEVAARLIJK VOOR PAARDEN. Zoo stond het geborduurd, in roode letters, op de neerhangende strook van de altaardwaal in een klein landelijk kerkje gelegen op 1 km. afstand van de eerste linie van onze verdediging. De vrede van het kleine kerkje was alreeds heele- maal verstoord. Het rustige tik-tak van zijn primitieve klok gaf nu en dan weieens den indruk van weleer, doch lang duurde het niet, want boven op den kleinen romaanschen toren zaten telefonisten en waaremers die jammer genoeg het heilige van de plaats niet kon den bijhouden Heele reesems draden vielen uit de galmgaten naar beneden en bogen zich langs alle kanten weg. Buiten, soldaten bij de macht. Een lange kolom artillerie beweegt zich vooruit. Langs de kleine baan die naar een brug van het Al- bertkanaal loopt, patroeljeeren infanteristen. Links en rechts loopgraven en versterkingen vol mitrailjeurs. Opnieuw Passeport meneer In orde De hooge berm van de machtige verdedigingslinie is in 't zicht. Tegen den berm aan woont Rik. een kame raad. Hij houdt er herberg in een barak. Mooie kerstboomen. Rik 'k Haalde ze uit 't bosch voor de middernachtsmis, 't Had al mijn tafels buiten gesmeten, het altaar stond tegenover mijn toog. Mijn twee groote kerstboomen vol kaarsjes langs weerszijden van het altaar. De aalmoeze nier deed de mis, mijn zoontje diende ze en een soldaat speelde viool, 't Was overheerlijkMijn barak zat proppensvöl soldaten, en buiten stonden ze te reikhal zen om maar een stukske van die schoonheid te zien. De viool speelde al de gekende kerstliederen en de mannen neurieden mee. 'k Heb het nog nooit beleefd, meneerNa de mis bleven we nog op en schoven bij de kerstboomen. De soldaten die blijven konden, dron ken warmen wijn en ze waren in een echte kerststem ming... Maar aardig meneermijn muizenvalk die ge kent is dan gekreveerd. 's Middags was hij nog zoo gezond als iets Manneke, zei ik hem nog, ge krijgt vandaag schoon versch vleesch voor uw kerstdag en zie maar dat ge van den nacht wakker blijft Rik is een groote liefhebber van roofvogels. Zou dat soms voor dien roover niet te schoon ge weest zijn vroeg Rik. De brug over. Het vervrozen water staat tot op halve hoogte van zijn deur. 'k Ben er zooeven kunnen bijgaan Meneer. Kijk 't kan u niet zeggen hoe blij ik was omdat het vroos. Een paar keeren had ik het al geprobeerd maar 't ijs droeg nog niet. Mijn jongens doen den ganschen dag niet anders dan schaatsen rond onze woning. We hebben er ook zoo lang in gewoond en er zoo vele lief en leed gekend. Ik woon ginder bij een vriend en 't eerste wat ik doe ieder dag dat is kijken of 't nog rechte staat. Het kan daar soms zoo eenzaam en verlaten liggen... dat ik er tranen in de oogen van krijg. Wat heeft een huis toch macht op nen mensch Mocht ik het binnen kort maar weer betreden God gave het manP. T. ZondagKervelsoep, Varkenscoteletten. Spruitjes, Aardappelen. Vanillevla. MaandagBouillon met eiergelei. Biefstuk, Schorse- neeren. Aardappelballetjes, Sneeuwpud- ding. DinsdagKoud vleesch, Savoye kool, Aardappelen, Fruit. Woensdag: Tomatensoep, Brusselsch loof, Runderlap jes, Aardappelen. Donderdag: Hutsepot met klapstuk, Maïzenapudding. VrijdagGebakken schol, Bietensla, Aardappelen, Flensjes. Zaterdag Sausijsjes, Roode kool, Aardappelen. Gries- meelvla. Tegenwoordig is er een groot verbruik van padde stoelen. In vele keukens komt er een gerecht op tafel be reid met paddestoelen. In tegenstelling met vroeger worden de paddestoelen nu gekweekt in groote kwee- kerijen, zoodat het gevaar van vergiftige paddestoelen geweken is. Met paddestoelen kan men den eenvoudigsten schotel versieren en smakelijker maken. Ziehier enkele gerechten KALFSSNEDEN MET PADDESTOELENNeemt kalfssneden uit de kalfsnoot of filet. Bakt ze bruin in een schotel met een weinig boter. Voegt er naar beliefte peper en zout op. Laat nu de heele ofwel de aan stuk ken gesneden paddestoelen goed bruin bakken (in een andere pan). Voegt er peper, zout en ook een weinig citroensap bij Legt nu de kalfssneden in 't midden van den schotel. Schikt de paddestoelen er mooi rond en giet er de saus over. Versiert nu met stukjes paddestoe len en ook met schijfjes ei. MET EIEREN EN PADDESTOELEN EEN SMAKE LIJK GERECHT, Bruineert 50 gr. boter, Fruit daarin 250 gr. paddestoelen en voegt er peper en zout bij en ook het sap van een halven citroen. Voegt nu bij dat alles nog twee of drie lepels room. Roert nu eiers in de pan op de gewone manier. Schikt de paddestoelen op een schotel en legt er de geroerde eieren rond. OOK VOOR OVERSCHOTJES VAN VISCHGERECH- TEN KOMEN PADDESTOELEN GOED TE PAS. Ontdoet de restjes van visch, van tarbot, schelvisch of kabeljauw van de graten. Maakt nu een witte saus en voegt er een eierdooier bij. Draait daarin de visch en laat een gedeelte saus ter zijde. Bakt nu de paddestoe len in boter en schikt alsdan den schotel b. v. visch- resten in 't midden overgoten met saus. Rondom padde stoelen sierlijk geschikt. EEN WIJNSAUSJE EN DAARBIJ MOSSELEN. Ontdoet 1 kgr. mosselen van hun baarden, spoelt ze heel goed en onderzoekt of er geen zandmosselen bij zijn. Een goed middel om ze rein te maken is het water, waarin de mosselen zich bevinden, goed te doorroeren met een stok. Doet ze nu, tezamen met 1 glas witten wijn, eenige takjes peterselie, tijm. laurierblad en eenige peperkor rels, in een pot. Snijdt bovenop 2 uien in stukken en laat ze vervolgens koken tot de schelpen openspringen. Zoodra ze bijna overkoken haalt men de mosselen uit het vocht en laat ze varlekken. Maakt nu een sausje van boter en bloem en een weinig vocht van de mosselen Laat t minuten doorkoken. Verwarmt nu de mosselen (ontdaan van hun schelp) in dit sausje en dient ver volgens op. OESTERS. Opent de oesters met een oestermesje, snijdt de sluitspier tegelijkertijd door, neemt den baard weg en keert de oesters op de schelpen om. Laat ze op ijs koelen of legt ze op een schotel die met brokjes ijs is bedekt. Garneert den schotel met pakjes citroen en dient zoo op. Uit de Programma's. (RUE SANS ISSUE DEAD END) De Fransche filmvoortbrenging iiet ons reeds meatg- maal de achterbuurten zien met al hun ellende en ar moe Den laatsten tijd zelfs handelden bijna alle eerote- rangs-producties over dit onderwerp. Men denke maar aan De Dag breekt aan De Kade der Nevelen en De Coraalrifdrie sombere films met Jean Gabin die hier reeds draaiden, en men zal zien dat de Fron- sche producers het bij voorkeur in de smerige achter buurten of aan den donkeren havenkant zochtea. Ba dat heeft waarschijnlijk hun Amerikaan^che collega's er toe aangespoord ook eens een stuk in dit geare te maken. Zeker, er werden reeds Hollywoodsche prentea ge leverd die min of meer over dit onderwerp handelden, maar het waren bijna allen gewone gangstersfilms, die enkel tot doel hadden ons een anderhalf uur spanning te bezorgen. Er draait hier nu echter een stuk, dat misschiem wel iets met gangsters te maken heeft de Amerikaaea kunnen daar nu eenmaal niet zonder maar dat toch zoo scherp afgelijnd is en zoo sterk de toestanden aan toont die in de achterbuurten van Braodway heers ch en. De prent Straat zonder Eind beter bekend onder den naam Dead End is werkelijk een echte niensche- lijke film en men is zelfs een weinig aangenaam verrast zulk een treffend gevoel bij den anders zoo nuchteren Amerikaan aan te treffen. Het is een eenvoudige geschiedenis tusschen eet» jon gen man en een jong meisje, wier geluk door een ver raderlijk individu bedreigd wordt. Deze jonge lieden hebben wel betere en edeler gevoe lens dan het gewone volkje uit die buurt, maar ze njn daarom toch geen superschoonheden. En dat is iets dat heel treffend is. Gewoonlijk zijn de helden, uit de Fran sche genrestukken bijvoorbeeld, allebei beeldschoon, men ziet aanstonds dat er iets niet in orde is,... dat is niet logisch dat er daar plots een beeldschoon, zacht en edel meisje onder die andere bruten uit de achterbuur - ten'wordt gevonden Bij Dead End voelt men direct den waarheidszin van het stuk, waarin ook de miserie van de jeugd uit die omgeving zoo realistisch wordt aangetoond. Die jeugd, die misschien wel eens heeft hooren spreken over een koe of over een boom, maar die werkelijk niet weet wat nu eigenlijk het dier en wat de plant is, daar ze nog nooit niets anders gezien heeft dan hooge huizen waartusschen ze als gevangen leeft en den stinkenden put water waarin ze haar meesten tijd al zwemmend doorbrengt. De zes jongens die deze rol vervullen werden daar voor speciaal uit de ware achterbuurten van New-York gekozen. Ze akteeren allen op de juiste wijze en zijn dan ook direct beroemd geworden. We zagen ze reeds in de film Ik ben een Misdadi ger waarin ze gelijksoortig spel leverden. Het is de producer Samuel Gold wijn die dea beken den regisseur William Wyler opdroeg dit stuk te ver wezenlijken. Die heeft dit dan ook op treffende wijze gedaan. Er is zelfs spanning in zijn werk en, van tech nisch en filmisch oogpunt beschouwd, mag deze ilm ook zeer geslaagd genoemd worden De hoofdvertolkers, Sylvia Sidney en Joel Mc. Crae. zijn werkelijk pakkend in hun rol. Hun spel is bewon derenswaardig. Ook Humprey Bogart levert kunste naars werk. Hij mag een der beste Amerikaansche ka rakterspelers genoemd worden. Een treffende film die niet licht vergeten zal worden (PROFESSOR SCHNOCK) Harold Lloyd,... wat herinneringen roept die naam niet op uit den «goeden ouden tijd», toen de klank - film nog moest komen en de stilte hoogtij vierde We dachten reeds dat hij niet meer zou optreden en met lichten spijt in onze stem vertelden we elkaar over zijn kluchten en tegenkomsten, die we gezien hadden in zijn vele films. Wel, Harold Lloyd, met zijn uilenbril zonder glazen en zijn strooien hoed, verschijnt weer op het zilveren scherm. Het is de tweede klankfilm waarin hij optreedt. In zijn eerste stuk was hij een melkboer die allerlei mi- serie's tegenkwam als bokser, en nu is hij professor op zoek om een mummie. Een korte inhoud geven van die film is niet doenlijk, want de avonturen die hij als pro fessor tegenkomt zijn niet te vertellen. Men moet die zien. De toeschouwers gieren het uit van de pret, en diegenen die niet tegen lachen kunnen doen best thuis te blijven, anders loopen ze kans ziek te worden. En wat interessant is, is dat thans ook een copie van dezelfde film onder den naam Professor, pas op 1 ik de bioscoop Amicitia in Den Haag, Nederland, draait. Het dagblad De Haagsche Courant gaf de volgende beschrijving daarover Maar daarnaast de wereldberoemde Harold Llord in Professor, pas op. Wil men eenigen tijd van ongekend amusement door maken, dan is het goed den koning der komieken, want dat is en blijft Harold Lloyd, in deze film te gaan ge nieten. Het publiek zal Harold kunnen zien op de vlucht gaan voor een ihooie vrouw, Harold in een veewagen, Ha rold in een koelwagen, Harold door een tunnel wegge vaagd van het dak van een trein, enz... Zooals men ziet wordt dit stuk door onze collega's in Nederland ook heel gunstig beoordeeld. Trouwens, over al waar die film draait is men vol lof over het werk van Harold Lloyd. Want hij is nu zijn eigen producer, en dit stuk bewijst genoegzaam dat hij nogal een wei nig veel van zijn nieuw vak afweet. We hopen dat we nu weer nog menig van zijn nieuwe werken zullen mo gen zien. want zulke stukken zijn in den hedendaag- schen tijd de eenige middelen om geen-pessimist te wor den als men het nog niet is. De regie werd opgedragen aan Eliott Nugent die reeds zijn sporen verdiende als regisseur van enkele Stan Laui el-Olivier Hardy films en die ons nu weer enkele staaltjes laat zien van film ensceneering en truk- keering. Bijzonder het humoristisch gevecht op het eik- de is goed geslaagd. Als spelers vallen, buiten Harold Lloyd die zicb zelf hier overtreft, Phyllis Welch en William Frawley te vermelden. Bijzonderlijk laatstgenoemde, die ook een eerste klas kluchtspeler is. Een dolle kluchtfilm, die het publiek tranen doet lachen.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 10