T MILLIOEN 20 |aar, N 45-3 Februari 1940 20 Année, N 45 3 Février 1940 Weekblad - voor het Arrondissement Yper Journal hebdomadaire de l'Arrondissement d Ypres STAD YPER POLITIEVERORDENING CARNAVAL Handels- en Nijverheidskamer van Yper EEN REIS DOOR FINLAND Chambre de Commerce et d'lndustrie VOYAGE EN FINLANDE OP ALGEMEENE AANVRAAG Laatste Opvoering - HET GROOT SUKSES - Zondag 11 Februari 1940 HET AANSTAANDE OFFENSIEF DOOI BARREELEN HET YPERSCHE LA RÉOION D'YPRES Beheer. Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPKR. Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr. Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren. lel. 50U 40 ct. het nummer. Naamlooze artikels geweigerd Redaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre. YPKKS Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr. On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Belgi 40 ct. Ie numéro. réi. 500 Les articles non signés sont refuses De Burgemeester, Gezien het Gemeentereglement van 19 Oogst 1878, herzien door de beraadslagingen van den Gemeenteraad van 18 Januari 1913 en 8 Maart 1924; Overwegende dat, tengevolge der tegenwoor dige omstandigheden, het niet past dit jaar het Carnaval te vieren Gezien de hoogdringendheid BESLUIT Het dragen van het masker, het vermommen en de verkleedingen zijn dit jaar verboden op de Carnavaldagen De overtreders zullen vervolgd worden met Politiestraffen De Politiecommissaris is gelast met de uitvoe ring van het tegenwoordig Besluit. Yper, den 30 Januari 1940. De Burgemeester, J. Vanderghote. O •p Zaterdag 3 Februari, te 8 uur 's avonds, in het Hotel du SultanGroote Markt Koning Albert, geeft de Heer Eugène GLISSOUX een verhaal, met talrijke zichten, over het land der meren, der watervallen, en over Lapland tot aan de Russische grens. Het Bestuur der Handelskamer zal de leden, alsook hunne Dames, daartoe uitnoodigen en de personen, die gewoonlijk onze voordrachten vol gen, zullen er ook welkom zijn. Monsieur Eugène GLISSOUX donnera le Samedi 3 Février, a 8 heures du soir, en 1' «Hotel du Sultan Grand'Place Roi Albert, la relation, accompagnée de nombreuses projections, d'un le pays des lacs, des chutes d'eau. en Laponie et jusqu'a la frontière Russe. Le comité de la Chambre de Commerce y in- vitera les membres, ainsi que leurs Dames, et les personnes qui d'habitude assistent a nos confé rences y seront également les bienvenues. om 3 ure STADSSCHOUWBURG TE YPER ten voordeele van de Ypersche Oud-Strijders Prijzen der plaatsen8 6 en 4 frank- Kaarten te bekomen Herberg «In den Slachter», Boomgaardstraat, en in 't Klein Stadhuis Groote Markt. Velen houden zich thans bezig met de kwestie van het groot en machtig lente-offensief, dat verwacht wordt, en vragen zich af hoe en waar dit zal ge schieden. Onder bovenstaanden titel gaven wij hier ver leden week het oordeel van een militairen cri ticus, kolonel Requette, die in het dagblad L'In- dépendance» de redenen uiteenzette waarom de Duitschers niet meer zullen herhalen wat zij in 1914 deden en waarom ons land, spijts velen zich daaraan verwachten, geen nieuwen inval heeft te vreezen- Deze week behandelt luitenant-generaal Tas- nier, in de Soirhetzelfde onderwerp onder den titel De Slag in het Westen en hij behan delt het op een realistische wijze gezien hij een oogenblik veronderstelt dat de Duitsche leger leiding, ten einde het Westfront te doorbreken, besluit Frankrijk langs België aan te vallen en daarvoor den -sector kiest tusschen Samber en Leie, die tusschen Rijsel en Maubeuge ongeveer een breedte van 60 kilometer heeft. Vooreerst, zoo schrijft hij, komt het er op aan de aanvalsmassa ter plaats te brengen al door het Zuiden van Holland en Midden-België, na de Hollandsche tegenstand gebroken en het Belgisch leger onschadelijk gemaakt te hebben. Men moet daarbij ook nog, en dit vanaf den eersten dag, die aanvalsmassa van de noodige dekking voorzien om tegen de onvermijdelijke reacties van de ver bondene legers bestand te zijn. Immers, de inval in ons land kan zich slechts verrechtvaardigen door de hoop hem tot het uiterste door te drijven, namelijk tot wanneer men in voeling komt met het tegenovergesteld front op hetwelk de vijand, naar alles toelaat het te gelooven, den schok zal afwachten. Indien, tegen alle verwachtingen in van den aanvaller, de verbondenen, profijt trek kende uit onzen tegenstand, besloten het ge vechtsterrein in België te verplaatsen, dan zou al het voordeel van den inval verloren zijn. Men ziet dus dat dergelijk maneuver tegen overgroote moeilijkheden zou stuiten. De twee hoofdfactoren waarvan het al of niet lukken af hangt, zijn de middelen en de tijd. Het is moge lijk dat Duitschland binnen kort over ongeveer 125 divisies zal beschikken in het Westen. Dit ge tal (het bedroeg 200 in 1918) ware gansch onvol doende om te beantwoorden aan al de noodwen digheden en vooral cm de overmacht te verwe zenlijken die onmisbaar is voor den aanval van een ongeschonden front dat zoo door zij troepen als door zijn verdedigingswerken dubbel sterk zou zijn. Ook de factor tijd zou dezelfde ont goochelingen meebrengen en verzendt een blik semsnelle invaltot het domein der droombeel den. Het is niet met dagen, doch wel met weken dat men den inval moet berekenen. De opmarsch van het leger zou reeds vertraagd worden iri Holland en wanneer de slagtroepen eindelijk de lijn Door- nijk-Bergen-Thuin zcuden bereikt hebben, dan zou nog alles te doen blijven om den aanval voor te bereiden, en dit zonder eenige dekking en on der het goed gericht vuur der verdediging. Dit alles beteekent iets overgroots en het zou mins tens, zonder tegenslagen, veertien dagen vragen om de noodzakelijkste werken uit te voeren en de noodige troepen en materialen aan te brengen langs spoorlijnen en wegen, wier aantal zeer be perkt is en die dan nog in moeilijke omstandig heden zouden moeten hersteld worden. Men kan zich gemakkelijk inbeelden met wel ken ijver de verbondenen deze kostbare termij nen zouden benuttigen om zich gereed te makes tot het verijdelen en breken van den aanval, en zij zouden dit met zooveel te meer kennis van za ken kunnen doen, daar de Belgische tegenstand hen reeds tal van nuttige inlichtingen en gege vens zou verschaft hebben. Wanneer men daarbij nog bedenkt dat de Duit sche aanvalstroepen zouden bestaan uit nog maar onlangs gedrilde mannen en oversten, die dus niet de minste ondervinding van den oorlog heb ben, en dat zij in de lastigste voorwaarden zou den moeten aanvallen, dan is men geneigd te den ken dat de onderneming op een algeheele mis lukking zou uitloopen. Zoo luidt het voor ons geruststellend oordeel van luitenant-generaal Tasnier, die met de onder vinding en bevoegdheid; welke hij in militaire kwesties bezit, de zaken nuchter inziet en wiens besluit dus eveneens luidt dat de Duitschers niet het minste voordeel van een inval in België te verwachten hebben. Hieronder de tekst van het Besluit van den Heer Gouverneur, nopens de van kracht zijnde schikkingen voor de Provincie West-Vlaanderen bij gebeurlijke sluiting der dooibarreelen De Gouverneur van de Provincie West-Vlaan deren- Gezien art. 5 der wet van 1 Augustus 1899, 1 Augustus 1924, alsmede art. 72 van het Konink lijk Besluit van 1 Februari 1934 houdende alge meen Reglement op de politie van het vervoer en het verkeer Gezien de voorstellen der HH. Directeuren van Bruggen en Wegen en van den Provincialen Technischen Dienst der Wegen BESLUIT EENIG ARTIKELIn geval van sluiting der dooibarreelen zullen voor het seizoen 1939-1940, volgende schikkingen van kracht zijn a) Het verkeer der voertuigen die, ongeladen, meer dan 6.000 kg. wegen, alsook dit der aan- hangvoertuigen, is verboden. b) De lichtere voertuigen zijn tot het verkeer toegelaten, op voorwaarde dat hun totaal gewicht, hetzij tarra lading, de 7/10 niet overtreffe van hun in gewone omstandigheden toegelaten totaal gewicht, met een maximum echter van 1.400 kgr. voor de gemeentewegen. c) Het verkeer der voertuigen gebruikt voor de regelmatig vergunde openbare autobusdiensten blijft toegelaten op voorwaarde dat deze voer tuigen op de enkele achteras van dubbele Vie len, met ballon- of superballonbanden onder luchtdruk, voorzien wezen- Nochtans zullen de geleiders dezer voertuigen slechts een netto-lading van 375 kgr. per wiel, ten hoogste, mogen opnemen, een gemiddeld gewicht van 50 kgr. per persoon in aanmerking genomen wordende. In geval aldus toch schade aan de wegen moest toegebracht worden, zijn zij ver plicht hetzij een anderen weg te kiezen, hetzij het gewicht cf de snelheid hunner voertuigen te ver minderen. d) Het is verboden aan een voertuig meer dan twee trekdieren aan te spannen. e) Zijn van voormelde schikkingen vrij, de ba nen en baangedeelten vermeld in de tabel der vrije banen en baangedeelten, die op alle gemeen tehuizen kan geraadpleegd worden. Brugge, den 30 November 1939. De Gouverneur, (get.) IL B*fL*

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 1