T MILLIOEN
20 |aar, N 45-3 Februari 1940
20 Année, N 45 3 Février 1940
Weekblad -
voor het Arrondissement Yper
Journal hebdomadaire
de l'Arrondissement d Ypres
STAD YPER
POLITIEVERORDENING
CARNAVAL
Handels- en Nijverheidskamer
van Yper
EEN REIS DOOR FINLAND
Chambre de Commerce et d'lndustrie
VOYAGE EN FINLANDE
OP ALGEMEENE AANVRAAG
Laatste Opvoering
- HET GROOT SUKSES -
Zondag 11 Februari 1940
HET AANSTAANDE OFFENSIEF
DOOI BARREELEN
HET
YPERSCHE
LA RÉOION
D'YPRES
Beheer. Opstel en Aankondigingen 34, Boterstraat, 34, YPKR.
Abonnement21 fr. 00 per jaar Buitenland 32 fr.
Men kan inschrijven in alle Belgische postkantoren.
lel. 50U 40 ct. het nummer.
Naamlooze artikels geweigerd
Redaction Administration et Publicité 34, rue au Beurre. YPKKS
Abonnement21 fr. 00 par an Étranger 32 fr.
On peut s'abonner dans tous les bureaux de poste Belgi
40 ct. Ie numéro. réi. 500
Les articles non signés sont refuses
De Burgemeester,
Gezien het Gemeentereglement van 19 Oogst
1878, herzien door de beraadslagingen van den
Gemeenteraad van 18 Januari 1913 en 8 Maart
1924;
Overwegende dat, tengevolge der tegenwoor
dige omstandigheden, het niet past dit jaar het
Carnaval te vieren
Gezien de hoogdringendheid
BESLUIT
Het dragen van het masker, het vermommen en
de verkleedingen zijn dit jaar verboden op de
Carnavaldagen
De overtreders zullen vervolgd worden met
Politiestraffen
De Politiecommissaris is gelast met de uitvoe
ring van het tegenwoordig Besluit.
Yper, den 30 Januari 1940.
De Burgemeester, J. Vanderghote.
O
•p Zaterdag 3 Februari, te 8 uur 's avonds, in
het Hotel du SultanGroote Markt Koning
Albert, geeft de Heer Eugène GLISSOUX een
verhaal, met talrijke zichten, over
het land der meren, der watervallen, en over
Lapland tot aan de Russische grens.
Het Bestuur der Handelskamer zal de leden,
alsook hunne Dames, daartoe uitnoodigen en de
personen, die gewoonlijk onze voordrachten vol
gen, zullen er ook welkom zijn.
Monsieur Eugène GLISSOUX donnera le
Samedi 3 Février, a 8 heures du soir, en 1' «Hotel
du Sultan Grand'Place Roi Albert, la relation,
accompagnée de nombreuses projections, d'un
le pays des lacs, des chutes d'eau. en Laponie et
jusqu'a la frontière Russe.
Le comité de la Chambre de Commerce y in-
vitera les membres, ainsi que leurs Dames, et les
personnes qui d'habitude assistent a nos confé
rences y seront également les bienvenues.
om 3 ure
STADSSCHOUWBURG TE YPER
ten voordeele van de Ypersche Oud-Strijders
Prijzen der plaatsen8 6 en 4 frank-
Kaarten te bekomen Herberg «In den Slachter»,
Boomgaardstraat, en in 't Klein Stadhuis
Groote Markt.
Velen houden zich thans bezig met de kwestie van
het groot en machtig lente-offensief, dat verwacht
wordt, en vragen zich af hoe en waar dit zal ge
schieden.
Onder bovenstaanden titel gaven wij hier ver
leden week het oordeel van een militairen cri
ticus, kolonel Requette, die in het dagblad L'In-
dépendance» de redenen uiteenzette waarom de
Duitschers niet meer zullen herhalen wat zij in
1914 deden en waarom ons land, spijts velen zich
daaraan verwachten, geen nieuwen inval heeft
te vreezen-
Deze week behandelt luitenant-generaal Tas-
nier, in de Soirhetzelfde onderwerp onder
den titel De Slag in het Westen en hij behan
delt het op een realistische wijze gezien hij een
oogenblik veronderstelt dat de Duitsche leger
leiding, ten einde het Westfront te doorbreken,
besluit Frankrijk langs België aan te vallen en
daarvoor den -sector kiest tusschen Samber en
Leie, die tusschen Rijsel en Maubeuge ongeveer
een breedte van 60 kilometer heeft.
Vooreerst, zoo schrijft hij, komt het er op aan
de aanvalsmassa ter plaats te brengen al door het
Zuiden van Holland en Midden-België, na de
Hollandsche tegenstand gebroken en het Belgisch
leger onschadelijk gemaakt te hebben. Men moet
daarbij ook nog, en dit vanaf den eersten dag, die
aanvalsmassa van de noodige dekking voorzien
om tegen de onvermijdelijke reacties van de ver
bondene legers bestand te zijn. Immers, de inval
in ons land kan zich slechts verrechtvaardigen
door de hoop hem tot het uiterste door te drijven,
namelijk tot wanneer men in voeling komt met
het tegenovergesteld front op hetwelk de vijand,
naar alles toelaat het te gelooven, den schok zal
afwachten. Indien, tegen alle verwachtingen in
van den aanvaller, de verbondenen, profijt trek
kende uit onzen tegenstand, besloten het ge
vechtsterrein in België te verplaatsen, dan zou al
het voordeel van den inval verloren zijn.
Men ziet dus dat dergelijk maneuver tegen
overgroote moeilijkheden zou stuiten. De twee
hoofdfactoren waarvan het al of niet lukken af
hangt, zijn de middelen en de tijd. Het is moge
lijk dat Duitschland binnen kort over ongeveer
125 divisies zal beschikken in het Westen. Dit ge
tal (het bedroeg 200 in 1918) ware gansch onvol
doende om te beantwoorden aan al de noodwen
digheden en vooral cm de overmacht te verwe
zenlijken die onmisbaar is voor den aanval van
een ongeschonden front dat zoo door zij troepen
als door zijn verdedigingswerken dubbel sterk
zou zijn. Ook de factor tijd zou dezelfde ont
goochelingen meebrengen en verzendt een blik
semsnelle invaltot het domein der droombeel
den.
Het is niet met dagen, doch wel met weken dat
men den inval moet berekenen. De opmarsch van
het leger zou reeds vertraagd worden iri Holland
en wanneer de slagtroepen eindelijk de lijn Door-
nijk-Bergen-Thuin zcuden bereikt hebben, dan
zou nog alles te doen blijven om den aanval voor
te bereiden, en dit zonder eenige dekking en on
der het goed gericht vuur der verdediging. Dit
alles beteekent iets overgroots en het zou mins
tens, zonder tegenslagen, veertien dagen vragen
om de noodzakelijkste werken uit te voeren en
de noodige troepen en materialen aan te brengen
langs spoorlijnen en wegen, wier aantal zeer be
perkt is en die dan nog in moeilijke omstandig
heden zouden moeten hersteld worden.
Men kan zich gemakkelijk inbeelden met wel
ken ijver de verbondenen deze kostbare termij
nen zouden benuttigen om zich gereed te makes
tot het verijdelen en breken van den aanval, en
zij zouden dit met zooveel te meer kennis van za
ken kunnen doen, daar de Belgische tegenstand
hen reeds tal van nuttige inlichtingen en gege
vens zou verschaft hebben.
Wanneer men daarbij nog bedenkt dat de Duit
sche aanvalstroepen zouden bestaan uit nog maar
onlangs gedrilde mannen en oversten, die dus
niet de minste ondervinding van den oorlog heb
ben, en dat zij in de lastigste voorwaarden zou
den moeten aanvallen, dan is men geneigd te den
ken dat de onderneming op een algeheele mis
lukking zou uitloopen.
Zoo luidt het voor ons geruststellend oordeel
van luitenant-generaal Tasnier, die met de onder
vinding en bevoegdheid; welke hij in militaire
kwesties bezit, de zaken nuchter inziet en wiens
besluit dus eveneens luidt dat de Duitschers niet
het minste voordeel van een inval in België te
verwachten hebben.
Hieronder de tekst van het Besluit van den
Heer Gouverneur, nopens de van kracht zijnde
schikkingen voor de Provincie West-Vlaanderen
bij gebeurlijke sluiting der dooibarreelen
De Gouverneur van de Provincie West-Vlaan
deren-
Gezien art. 5 der wet van 1 Augustus 1899,
1 Augustus 1924, alsmede art. 72 van het Konink
lijk Besluit van 1 Februari 1934 houdende alge
meen Reglement op de politie van het vervoer en
het verkeer
Gezien de voorstellen der HH. Directeuren van
Bruggen en Wegen en van den Provincialen
Technischen Dienst der Wegen
BESLUIT
EENIG ARTIKELIn geval van sluiting der
dooibarreelen zullen voor het seizoen 1939-1940,
volgende schikkingen van kracht zijn
a) Het verkeer der voertuigen die, ongeladen,
meer dan 6.000 kg. wegen, alsook dit der aan-
hangvoertuigen, is verboden.
b) De lichtere voertuigen zijn tot het verkeer
toegelaten, op voorwaarde dat hun totaal gewicht,
hetzij tarra lading, de 7/10 niet overtreffe van
hun in gewone omstandigheden toegelaten totaal
gewicht, met een maximum echter van 1.400 kgr.
voor de gemeentewegen.
c) Het verkeer der voertuigen gebruikt voor de
regelmatig vergunde openbare autobusdiensten
blijft toegelaten op voorwaarde dat deze voer
tuigen op de enkele achteras van dubbele Vie
len, met ballon- of superballonbanden onder
luchtdruk, voorzien wezen-
Nochtans zullen de geleiders dezer voertuigen
slechts een netto-lading van 375 kgr. per wiel, ten
hoogste, mogen opnemen, een gemiddeld gewicht
van 50 kgr. per persoon in aanmerking genomen
wordende. In geval aldus toch schade aan de
wegen moest toegebracht worden, zijn zij ver
plicht hetzij een anderen weg te kiezen, hetzij het
gewicht cf de snelheid hunner voertuigen te ver
minderen.
d) Het is verboden aan een voertuig meer dan
twee trekdieren aan te spannen.
e) Zijn van voormelde schikkingen vrij, de ba
nen en baangedeelten vermeld in de tabel der
vrije banen en baangedeelten, die op alle gemeen
tehuizen kan geraadpleegd worden.
Brugge, den 30 November 1939.
De Gouverneur, (get.) IL B*fL*