Plechtige Communie Drukkerij DUMORTIER Kerkboeken Paternosters Beeldekens Geschenken De Cinema Wereld 34, Boterstraat Tel. 500 Y P E R Voor de Keuken Eenvoudig Menu. Enkele nagerechten. Nuttige wenken. Goed om weten. VREDE AAN DEN RIJN VROUWENGEVANGENIS Buster Keaton filmt weer Zondag Groentensoep. R under vleesch. Andijvie. Aardappelen. Mokkagebak. Maandag Lamsbout, Wortels, Aardappelen, Fruit. Dfnedag Koud vleesch. Roode kool. Aardappelen, Vanxllevla. Woensdag:Magere erwtensoep, Gebakken schol. Aard appelen, Rijsttaart. DonderdagGehakt, Gestoofde appels. Aardappelen. Karnemelkvla. rijdag: Magere groentensoep, Zalm. Andijvie, Ge bakken aardappelen. Zaterdag: Saucijsjes, Roode kool. Aardappelen. Rijst met krenten. Rijstpudding met rozijnen. Benoodigheden1 liter melk, 150 gr. beste rijst, 125 gr. suiker, 100 gr. rozijnen, 1 klontje boter, 1 vanillepeul. BereidingDe boter in een kastrol smelten, de melk bijvoegen alsmede de vanillepeul en gewasschen rijst. Laten gaar koken en de suiker bijdoen. De gewasschen rozijnen worden er omtrent 1/4 uur vóór 't gaar zijn bijgevoegd. In een natgemaakten vorm gieten en koud opdienen met een vanille-, cacao- of aalbessensapsaus. Malakoffroom. Benoodigheden1 L melk, 100 gr. suiker, 65 gr. maïzenabloem. 1 pakje vanille suiker, 100 gr boudoirs. Voor den boterroom100 gr. boter. 100 gr. poeder suiker, 125 gr. geraspte amandels. BereidingLaat de melk koken met de suiker en de .-anillesuiker. Breekt de maïzena in koude melk en voegt dit al roerende bij de kokende melk. Laat nog 3 minuten koken, daarna goed verkoelen. Maakt nu den boterroom. Doet daarbij de gepelde en geraspte amandelen. Wanneer alles klaar is, mengt dan de boterroom met de afgekoelde pudding, flink roerend. Snijdt de boudoirkoekjes langs onder gelijk, dom pelt de zijkanten in gesmolten suiker en zet ze recht opstaande op een platten schotel. Maakt er een ron den vorm van en vult met den room Mokkagebak. Benoodigheden 250 gr. zoete boter, 200 gr. witte suiker, 2 eierdooiers, 2 kleine tassen sterke koffie, 100 gr. biscuits, eenige amandelen. BereidingDe boter wordt in een kom gedaan en geroerd tot room. Mengt er de suiker onder de eier dooiers en de koude koffie in kleine hoeveelheden. Een glazen of steenen kom goed boteren. De bodem en de zijwanden worden met biscuits belegd. Daarin worden S/4 van den room gegoten en bovenop een laag bis cuits gelegd. Plaatst nu een plankje of teiloor op met een gewicht en laat 24 uren in een koelen kelder staan. Plaatst de kom dan een oogenblik in warm water, keert het gebak om op een schotel, garneert met den overgebleven room en de gepélde amandelen. Opgevulde koek. Benoodigheden: 4 eiers, 50 gr. suiker, 70 gr. bloem, 300 gr. abrikozenconfituur, 100 gr. poedersuiker, gekonfijt fruit. BereidingRoert de eierdooiers met de suiker onge veer 10 min. dooreen tot ze heel licht zijn geworden. Wrijft een groot wit boterpapier in met boter en legt dit op een beboterde rechthoekige plaat Vermengt dan de eierdooiers en de bloem met elkaar en voegt er daarna het stijfgeslagen eiwit bij. Strijkt de massa ge lijkmatig uit op het beboterde papier en laat de koek in een warmen oven gaar worden (ongeveer 15 min.). De koek mag niet bruin worden. Neemt ze uit zoodra ze gaar is en keert op een plaat Verwijdert het papier en bestrijkt de koek van boven heel vlug met confi tuur. Rolt de koek op terwijl hij nog warm en slap is, omdat hij anders licht barst. Snijdt de kanten gelijk. Bestrijkt de koek, als hij koud geworden is met gla zuur en garneert met gekonfijt fruit Boterkoekjes. Benoodigheden1/2 pond bloem, 100 gr. witte suiker, 100 gr. zoete boter, 1 ei (wit in ■neeuw geklopt 1 pakje vanillesuiker. BereidingOnder mekaar mengen tot vast deeg, op rollen, de gewenschte vormen uitsteken, met koffie en eierdooier bestrijken, oVerstrooien met gekristalli seerde suiker en met een beentje van een okkernoot of een halven amandel beleggen. In een gesmeerden vorm laten bakkes. Keukengeur in huis. Nadat men gedurende lange- ren tijd in de keuken bezig geweest is met bakken. braden en koken, blijven de geurtjes hiervan dikwijls in het haar aan handen en kleeren hangen. Het is ongetwijfeld hoogst onaangenaam, indien de huisvrouw deze luchtjes, mee naar de huiskamer brengt. Geheel te vermijden is dit niet, doch men kan eraan tegemoetkomen door bij de bereiding van het middag maal steeds een groot huishoudschort te dragen, dat het kleed volkomen bedekt en over het haar een wit batisten of cretonnen mutsje. Na het koken neemt men er enkele minuten af om gezicht en handen te was- schen en het haar op te maken. Schort en muts blij ven in de keuken hangen. Handen reinigt men het beste met toiletpuimsteen, vruchtenvlekken met citroensap. Sterke geuren met mosterdpoeder die me over de nog vochtige handen wrijft, daarna nogmaals wasschen. De nagels blijven er onberispelijk uitzien, indien men ze zoover moge lijk in een halven citroen drukt. Niets is onaangenamer, dan dat men het geheele huis door ruikt, wat dien middag gegeten zal worden. Men zal de keukendeur steeds gesloten en een venster open moeten houden. Koken met deksels op pannen en het gas temperen om aanbranden te voorkomen. De sterke lucht van ajuin aan keukengereedschap verdwijnt door de behandeling met ammoniak. Messen, planken en pannen worden vooraf met proppen papier schoongemaakt, dat trouwens voor verschillende doel einden onmisbaar is in de keuken. Vervolgens schoon-, maken in water en ammoniak (1 eetlepel op 1 liter wa ter). Is de aanhangende lucht niet verdwenen, dan behandelt men de betreffende voorwerpen met water, waaraan men overmangaanzure kali heeft toegevoegd. Naspoelen met kokend water. Indien men geen roestvrije messen bezit, zal men het staal na het wasschen steeds met een schuurmiddel moeten behandelen en daarna met een kurk polijsten. Vischlucht aan messen verdwijnt, indien men deze in aarde steekt. Metalen lepels mogen nimmer in groenten, sla of zure gerechten blijven staan, aangezien zich meerma len kopergroen ontwikkelt De gootsteen en afvoerpijp moeten zorgvuldig onder houden worden wil men althans voorkomen dat er een onaangename lucht uit opstijgt. Het wekelijks doorgieten met kokend sodawater voorkomt aanzetten van vet en verstoppen der buis. Dit laatste brengt niet alleen ongewenschte kosten met zich, doch is tevens uit een hygiënisch oogpunt zeer slecht, aangezien men bij het werken in de keuken, deze lucht inademt. Nieuwe huizen kunnen veel schade aan boeken ver oorzaken. Dit kan men verhelpen door in de bibliotheek een schoteltje met terpentijnolie te zetten. Dit zal de vochtigheid uit de plaats houden. Lederen zittingen van stoelen en zetels kunnen we derom opgefrischt worden door ze goed te wrijven met eiwit. Bloedvlekken kan men door middel van een papje, bestaande uit stijfsel en koud water, verwijderen. Laat een paar uur intrekken en verwijdert alsdan het papje met een botten kant van een mes en wrijft de vlek dan heelemaal weg met een lauw zopje. Schildpad, dat dof geworden is, kan men met een papje van slaolie of olijfolie en krijt weer opknappen. Wrijft het papje lichtjes over het schildpad met een doekje en wrijft goed na met een wollen doekje. Marnieren platen, die voor kachels liggen, worden vaak leelijk door de gloeiende kooltjes die uit de ka chel vallen. Wrijft de vlekken in met een- papje van chloorkalk en koud water. Spoelt nadien af met schoon water en zet het marmer stevig in de was. Barnsteenen sieraden kan men reinigen door middel van melk. Wrijft ze af met een doekje gedoopt in melk en wrijft ze nadien goed af met een wollen doekje. Uitstekend middeltje tegen het hoesten. Neemt een klontje boter en laat mooi bruinen in een pannetje. Voegt daarbij 4 klontjes broodsuiker en laat eveneens bruinen. Giet dan daarbij een kopje melk, al gedurig roeren. Drinkt het zoo warm mogelijk uit. Ge zult een goed resultaat bekomen. Aardappelen kan men, in plaats van te koken, ook wel stoomen. Daarvoor behoeft men niet zoo'n groot vuur te gebruiken zooals bij het koken. Groenten kun nen ook op die manier bereid worden. Wortels kan men ook eens op een andere manier bereiden. Men kan ze schrappen en daarna, in vetvrij papier gewikkeld, in den oven laten bakken. Uit de Programma's. O (PAIX SUR LE RHIN) Een antioorlogsfilm. Niet een die de gruwetea zHt van deze menschenslachting aantoont, maar wel eem prent die laat zien dat er, na den krijg, nooit overwin naars zijn, wel moede en afgematte menschen, geolo gen menschen, die, door den invloed van de au wel voorbije wreedheden, toch nog domme doen, die oor log in het huisgezin brengen, twist en tweedracht zaaien en dreigen sommige wezens voor goed onge lukkig te maken Om dit alles het publiek te laten aanvoelen e» mem. zonder de sfeer van gemaaktheid te scheppen, is eea heele kunst. Slechts Jean Choux heeft het aangedurfd dit pacifistisch filmwerk te verwezenlijken. Ware hij niet ten volle geslaagd, toch zou men hem moeten roe men om zijn durf. doch zijn prent is eenig. wat dus dubbel succes voor hem is. Ziehier de steunpunten van deze vredesfilia. Het is wapenstilstand. In den Elzas zal alles weer goed gaan, denkt een rijke wijnbouwer, met het eindigen van den oorlog zal er weer geluk e» wel stand onder ons komen, wij zijn toch overwinnaar» De oudste zoon komt thuis. Hij was kapitein ia het Fransche leger en is getrouwd met een Parijzenaar- ster Wat later arriveert eveneens de jongste zoon. Deze diende in het Duitsche leger. Dit was door een samea- loop van omstandigheden zoo bewerkstelligd gewor den. Hij is verloofd met een Duitsch meisje. De vader aanziet deze jonge vrouw nog als vijandin en verzet zich tegen het huwelijk. De zoon werpt op dat hij toch ook Duitsch is, maar krijgt voor antwoord dat zulks een dom feit is, en moet vergeten worden. De jongen verlaat zijn huis, gaat terug den Rij* over en trouwt. U voelt uit bovenstaande reeds direct waar de c«n- flicten zijn. Daarbij komt dan nog een beeldhouwer, wiens meisje niet op zijn terugkeer uit den oorlog heeft willen wachten, maar met een oorlogswoekeraar trouwde. Dit alles wordt bij elkaar gevoegd en het toont duidelijk den moreelen nood aan, waarin deze menschen, al zijn het overwinnaars, na den wreeden krijg verkeeren. Er is echter een edele rol in het stuk, deze van de oudste zuster, die aan haar eigen huwelijk verzaakt qm allen terug bij elkaar te brengen en de ware vrede in aller harten te laten komen. Die rol wordt zeer juist gespeeld door Frangoise Rosay. Dita Parlo, Michèle Alfa, Pauline Carton zdj» de overige vrouwelijke vertolkers en spelen allen eren goed. Langs mannelijke zijde zijn Abel Jacquin, CamiHe Bert, Georges Pécles, Jim Gérald en de Amerikaaa- sche akteur John Loder eveneens te loven, bijzonder lijk laatstgenoemde. Wat de schoonheid van deze film nog verhoogt, aja de mooie zichten op den Rijn. de Elzasser wijnbergen en op Straatsburg. (PRISON DE FEMMES) En dat is nu eens een film met strekking, zoonis U nog maar zelden van de Fransche cineasten gaden hebt. Het is het verhaal van een jonge vrouw, die, na haar min of meer onverdiende gevangenisstraf uitgezeten te hebben, met een rijken industrieel trouwt. Deze weet niets van haar verleden af. Zij heeft het hem niet ver teld, op aanraden van een valsche vrouw. Dit wijf rekende er namelijk op, dan chantage te kunnen ple gen. Maar door rare omstandigheden, die fijn verwerkt zijn, is zij het niet die de jonge vrouw geld afperst, maar wel een ongunstig individu, de vriend van het meisje waarmeê de in haar duur verdiend geluk be dreigde vrouw, in de gevangenis was. Er gebeurt dan iets ergs. De jonge vrouw wordt zwaar gewond door het vroegere vriendinnetje, dnt haar verdacht van medeminnarij. De industrieel, te* zeerste geschokt door dit voor hem onbegrijpelijk dra ma, vindt dan uitleg bij zijn vriend, een journalist, die eens, bij het bezoeken van een vrouwengevangenis, kennis miek met het meisje, dat dan later aan hem haar verleden verteld heeft. De man begrijpt dan wat eea lijden zijn vrouw heeft te doorstaan gehad en schenkt haar de duur verdiende vergiffenis. Uit deze korte opsomming van feiten, kunt U de strekking natuurlijk niet zoo goed aanvoelen lijk na het genieten van de film. Het doel van deze prent ix bewijzen dat niet alle vrouwen, die in de gevangenis zijn, rechtstreeks schuld hebben en ook dat diegene, die het verdienden, daarom in de toekomst niet moeten veracht worden. Het is werkelijk een heel mooi werk. De Fransche filmproductie gaat onweerstaanbaar een anderen weg op. Haar vroegere meesterstukken waren bijna allen zware realistische drama's, weliswaar met kunst ge filmd, maar die U bij de projectie een gevoel van on behagen en pessimisme bezorgden. U denke maar aan De Dag breekt aan Dit werk is gansch anders. Het fijn en psychologisch uitgewerkt conflict, schenkt U een gevoel van welbe hagen, het geeft U weer vertrouwen in het leven. Dat Frankrijk ons nog maar meer zulke prenten schenkel- De behendige regisseur Roger Richebé, wiens vak kunst U reeds hebt kunnen bewonderen in La Tra dition de Minuitfilmde dit werk naar de geromaa- ceerde reportage van Francis Carco, die, onder zija waren naam, zelf de rol van journalist vertolkt. Hij speelt goed, maar men ziet er toch de beginnel-'ng ia. De overige bezetting is prachtig, schitterend, bijzon derlijk Viviane Romance. Renée Saint-Cyr. Jean Worms, Georges Flamenl Marguerite Deval, Bergerons en Lucy Leger zija te overige uitblinkers. FILMNIEUWS De komiek van de stomme film. Buster Keaton, tie de laatste jaren regisseursplannen had, zal een rol spe len in het nieuwe stuk van Jeannette Mac Donald en Nelson Eddy, de operette «New MoonHet is eem Metro-Goldwyn-Mayer productie, die door Robert E Leonard zal geregisseerd worden. Hij speelde reed» la de Warner Bros productie in technicolor Hollywood Cavalcade» onder regie van Irving Cummings en in eveneens Alice Faye en Don Ameche optraden.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 10