Plechtige Communie
Drukkerij DUMORTIER
Kerkboeken
Paternosters
Beeldekens
Geschenken
De Cinema Wereld
34, Boterstraat
Tel. 500
Y P E R
Voor de Keuken
Eenvoudig Menu.
Enkele nagerechten.
Nuttige wenken.
Goed om weten.
VREDE AAN DEN RIJN
VROUWENGEVANGENIS
Buster Keaton filmt weer
Zondag Groentensoep. R under vleesch. Andijvie.
Aardappelen. Mokkagebak.
Maandag Lamsbout, Wortels, Aardappelen, Fruit.
Dfnedag Koud vleesch. Roode kool. Aardappelen,
Vanxllevla.
Woensdag:Magere erwtensoep, Gebakken schol. Aard
appelen, Rijsttaart.
DonderdagGehakt, Gestoofde appels. Aardappelen.
Karnemelkvla.
rijdag: Magere groentensoep, Zalm. Andijvie, Ge
bakken aardappelen.
Zaterdag: Saucijsjes, Roode kool. Aardappelen. Rijst
met krenten.
Rijstpudding met rozijnen. Benoodigheden1 liter
melk, 150 gr. beste rijst, 125 gr. suiker, 100 gr. rozijnen,
1 klontje boter, 1 vanillepeul.
BereidingDe boter in een kastrol smelten, de melk
bijvoegen alsmede de vanillepeul en gewasschen rijst.
Laten gaar koken en de suiker bijdoen. De gewasschen
rozijnen worden er omtrent 1/4 uur vóór 't gaar zijn
bijgevoegd.
In een natgemaakten vorm gieten en koud opdienen
met een vanille-, cacao- of aalbessensapsaus.
Malakoffroom. Benoodigheden1 L melk, 100 gr.
suiker, 65 gr. maïzenabloem. 1 pakje vanille suiker,
100 gr boudoirs.
Voor den boterroom100 gr. boter. 100 gr. poeder
suiker, 125 gr. geraspte amandels.
BereidingLaat de melk koken met de suiker en de
.-anillesuiker. Breekt de maïzena in koude melk en
voegt dit al roerende bij de kokende melk. Laat nog
3 minuten koken, daarna goed verkoelen.
Maakt nu den boterroom. Doet daarbij de gepelde
en geraspte amandelen. Wanneer alles klaar is, mengt
dan de boterroom met de afgekoelde pudding, flink
roerend.
Snijdt de boudoirkoekjes langs onder gelijk, dom
pelt de zijkanten in gesmolten suiker en zet ze recht
opstaande op een platten schotel. Maakt er een ron
den vorm van en vult met den room
Mokkagebak. Benoodigheden 250 gr. zoete boter,
200 gr. witte suiker, 2 eierdooiers, 2 kleine tassen sterke
koffie, 100 gr. biscuits, eenige amandelen.
BereidingDe boter wordt in een kom gedaan en
geroerd tot room. Mengt er de suiker onder de eier
dooiers en de koude koffie in kleine hoeveelheden. Een
glazen of steenen kom goed boteren. De bodem en de
zijwanden worden met biscuits belegd. Daarin worden
S/4 van den room gegoten en bovenop een laag bis
cuits gelegd. Plaatst nu een plankje of teiloor op met
een gewicht en laat 24 uren in een koelen kelder staan.
Plaatst de kom dan een oogenblik in warm water,
keert het gebak om op een schotel, garneert met den
overgebleven room en de gepélde amandelen.
Opgevulde koek. Benoodigheden: 4 eiers, 50 gr.
suiker, 70 gr. bloem, 300 gr. abrikozenconfituur, 100 gr.
poedersuiker, gekonfijt fruit.
BereidingRoert de eierdooiers met de suiker onge
veer 10 min. dooreen tot ze heel licht zijn geworden.
Wrijft een groot wit boterpapier in met boter en legt
dit op een beboterde rechthoekige plaat Vermengt dan
de eierdooiers en de bloem met elkaar en voegt er
daarna het stijfgeslagen eiwit bij. Strijkt de massa ge
lijkmatig uit op het beboterde papier en laat de koek
in een warmen oven gaar worden (ongeveer 15 min.).
De koek mag niet bruin worden. Neemt ze uit zoodra
ze gaar is en keert op een plaat Verwijdert het papier
en bestrijkt de koek van boven heel vlug met confi
tuur. Rolt de koek op terwijl hij nog warm en slap is,
omdat hij anders licht barst. Snijdt de kanten gelijk.
Bestrijkt de koek, als hij koud geworden is met gla
zuur en garneert met gekonfijt fruit
Boterkoekjes. Benoodigheden1/2 pond bloem,
100 gr. witte suiker, 100 gr. zoete boter, 1 ei (wit in
■neeuw geklopt 1 pakje vanillesuiker.
BereidingOnder mekaar mengen tot vast deeg, op
rollen, de gewenschte vormen uitsteken, met koffie en
eierdooier bestrijken, oVerstrooien met gekristalli
seerde suiker en met een beentje van een okkernoot of
een halven amandel beleggen. In een gesmeerden vorm
laten bakkes.
Keukengeur in huis. Nadat men gedurende lange-
ren tijd in de keuken bezig geweest is met bakken.
braden en koken, blijven de geurtjes hiervan dikwijls
in het haar aan handen en kleeren hangen. Het is
ongetwijfeld hoogst onaangenaam, indien de huisvrouw
deze luchtjes, mee naar de huiskamer brengt.
Geheel te vermijden is dit niet, doch men kan eraan
tegemoetkomen door bij de bereiding van het middag
maal steeds een groot huishoudschort te dragen, dat
het kleed volkomen bedekt en over het haar een wit
batisten of cretonnen mutsje. Na het koken neemt men
er enkele minuten af om gezicht en handen te was-
schen en het haar op te maken. Schort en muts blij
ven in de keuken hangen.
Handen reinigt men het beste met toiletpuimsteen,
vruchtenvlekken met citroensap. Sterke geuren met
mosterdpoeder die me over de nog vochtige handen
wrijft, daarna nogmaals wasschen. De nagels blijven
er onberispelijk uitzien, indien men ze zoover moge
lijk in een halven citroen drukt.
Niets is onaangenamer, dan dat men het geheele huis
door ruikt, wat dien middag gegeten zal worden. Men
zal de keukendeur steeds gesloten en een venster open
moeten houden.
Koken met deksels op pannen en het gas temperen
om aanbranden te voorkomen.
De sterke lucht van ajuin aan keukengereedschap
verdwijnt door de behandeling met ammoniak. Messen,
planken en pannen worden vooraf met proppen papier
schoongemaakt, dat trouwens voor verschillende doel
einden onmisbaar is in de keuken. Vervolgens schoon-,
maken in water en ammoniak (1 eetlepel op 1 liter wa
ter). Is de aanhangende lucht niet verdwenen, dan
behandelt men de betreffende voorwerpen met water,
waaraan men overmangaanzure kali heeft toegevoegd.
Naspoelen met kokend water.
Indien men geen roestvrije messen bezit, zal men het
staal na het wasschen steeds met een schuurmiddel
moeten behandelen en daarna met een kurk polijsten.
Vischlucht aan messen verdwijnt, indien men deze in
aarde steekt.
Metalen lepels mogen nimmer in groenten, sla of
zure gerechten blijven staan, aangezien zich meerma
len kopergroen ontwikkelt
De gootsteen en afvoerpijp moeten zorgvuldig onder
houden worden wil men althans voorkomen dat er een
onaangename lucht uit opstijgt.
Het wekelijks doorgieten met kokend sodawater
voorkomt aanzetten van vet en verstoppen der buis.
Dit laatste brengt niet alleen ongewenschte kosten met
zich, doch is tevens uit een hygiënisch oogpunt zeer
slecht, aangezien men bij het werken in de keuken,
deze lucht inademt.
Nieuwe huizen kunnen veel schade aan boeken ver
oorzaken. Dit kan men verhelpen door in de bibliotheek
een schoteltje met terpentijnolie te zetten. Dit zal de
vochtigheid uit de plaats houden.
Lederen zittingen van stoelen en zetels kunnen we
derom opgefrischt worden door ze goed te wrijven
met eiwit.
Bloedvlekken kan men door middel van een papje,
bestaande uit stijfsel en koud water, verwijderen. Laat
een paar uur intrekken en verwijdert alsdan het papje
met een botten kant van een mes en wrijft de vlek dan
heelemaal weg met een lauw zopje.
Schildpad, dat dof geworden is, kan men met een
papje van slaolie of olijfolie en krijt weer opknappen.
Wrijft het papje lichtjes over het schildpad met een
doekje en wrijft goed na met een wollen doekje.
Marnieren platen, die voor kachels liggen, worden
vaak leelijk door de gloeiende kooltjes die uit de ka
chel vallen. Wrijft de vlekken in met een- papje van
chloorkalk en koud water. Spoelt nadien af met
schoon water en zet het marmer stevig in de was.
Barnsteenen sieraden kan men reinigen door middel
van melk. Wrijft ze af met een doekje gedoopt in melk
en wrijft ze nadien goed af met een wollen doekje.
Uitstekend middeltje tegen het hoesten. Neemt een
klontje boter en laat mooi bruinen in een pannetje.
Voegt daarbij 4 klontjes broodsuiker en laat eveneens
bruinen. Giet dan daarbij een kopje melk, al gedurig
roeren. Drinkt het zoo warm mogelijk uit. Ge zult een
goed resultaat bekomen.
Aardappelen kan men, in plaats van te koken, ook
wel stoomen. Daarvoor behoeft men niet zoo'n groot
vuur te gebruiken zooals bij het koken. Groenten kun
nen ook op die manier bereid worden.
Wortels kan men ook eens op een andere manier
bereiden. Men kan ze schrappen en daarna, in vetvrij
papier gewikkeld, in den oven laten bakken.
Uit de Programma's.
O
(PAIX SUR LE RHIN)
Een antioorlogsfilm. Niet een die de gruwetea zHt
van deze menschenslachting aantoont, maar wel eem
prent die laat zien dat er, na den krijg, nooit overwin
naars zijn, wel moede en afgematte menschen, geolo
gen menschen, die, door den invloed van de au wel
voorbije wreedheden, toch nog domme doen, die oor
log in het huisgezin brengen, twist en tweedracht
zaaien en dreigen sommige wezens voor goed onge
lukkig te maken
Om dit alles het publiek te laten aanvoelen e» mem.
zonder de sfeer van gemaaktheid te scheppen, is eea
heele kunst. Slechts Jean Choux heeft het aangedurfd
dit pacifistisch filmwerk te verwezenlijken. Ware hij
niet ten volle geslaagd, toch zou men hem moeten roe
men om zijn durf. doch zijn prent is eenig. wat dus
dubbel succes voor hem is.
Ziehier de steunpunten van deze vredesfilia.
Het is wapenstilstand. In den Elzas zal alles weer
goed gaan, denkt een rijke wijnbouwer, met
het eindigen van den oorlog zal er weer geluk e» wel
stand onder ons komen, wij zijn toch overwinnaar»
De oudste zoon komt thuis. Hij was kapitein ia het
Fransche leger en is getrouwd met een Parijzenaar-
ster Wat later arriveert eveneens de jongste zoon. Deze
diende in het Duitsche leger. Dit was door een samea-
loop van omstandigheden zoo bewerkstelligd gewor
den. Hij is verloofd met een Duitsch meisje.
De vader aanziet deze jonge vrouw nog als vijandin
en verzet zich tegen het huwelijk. De zoon werpt op
dat hij toch ook Duitsch is, maar krijgt voor antwoord
dat zulks een dom feit is, en moet vergeten worden.
De jongen verlaat zijn huis, gaat terug den Rij* over
en trouwt.
U voelt uit bovenstaande reeds direct waar de c«n-
flicten zijn. Daarbij komt dan nog een beeldhouwer,
wiens meisje niet op zijn terugkeer uit den oorlog heeft
willen wachten, maar met een oorlogswoekeraar
trouwde. Dit alles wordt bij elkaar gevoegd en het
toont duidelijk den moreelen nood aan, waarin deze
menschen, al zijn het overwinnaars, na den wreeden
krijg verkeeren.
Er is echter een edele rol in het stuk, deze van de
oudste zuster, die aan haar eigen huwelijk verzaakt
qm allen terug bij elkaar te brengen en de ware vrede
in aller harten te laten komen. Die rol wordt zeer juist
gespeeld door Frangoise Rosay.
Dita Parlo, Michèle Alfa, Pauline Carton zdj» de
overige vrouwelijke vertolkers en spelen allen eren
goed.
Langs mannelijke zijde zijn Abel Jacquin, CamiHe
Bert, Georges Pécles, Jim Gérald en de Amerikaaa-
sche akteur John Loder eveneens te loven, bijzonder
lijk laatstgenoemde.
Wat de schoonheid van deze film nog verhoogt, aja
de mooie zichten op den Rijn. de Elzasser wijnbergen
en op Straatsburg.
(PRISON DE FEMMES)
En dat is nu eens een film met strekking, zoonis U
nog maar zelden van de Fransche cineasten gaden
hebt.
Het is het verhaal van een jonge vrouw, die, na haar
min of meer onverdiende gevangenisstraf uitgezeten
te hebben, met een rijken industrieel trouwt. Deze weet
niets van haar verleden af. Zij heeft het hem niet ver
teld, op aanraden van een valsche vrouw. Dit wijf
rekende er namelijk op, dan chantage te kunnen ple
gen. Maar door rare omstandigheden, die fijn verwerkt
zijn, is zij het niet die de jonge vrouw geld afperst,
maar wel een ongunstig individu, de vriend van het
meisje waarmeê de in haar duur verdiend geluk be
dreigde vrouw, in de gevangenis was.
Er gebeurt dan iets ergs. De jonge vrouw wordt
zwaar gewond door het vroegere vriendinnetje, dnt
haar verdacht van medeminnarij. De industrieel, te*
zeerste geschokt door dit voor hem onbegrijpelijk dra
ma, vindt dan uitleg bij zijn vriend, een journalist, die
eens, bij het bezoeken van een vrouwengevangenis,
kennis miek met het meisje, dat dan later aan hem haar
verleden verteld heeft. De man begrijpt dan wat eea
lijden zijn vrouw heeft te doorstaan gehad en schenkt
haar de duur verdiende vergiffenis.
Uit deze korte opsomming van feiten, kunt U de
strekking natuurlijk niet zoo goed aanvoelen lijk na
het genieten van de film. Het doel van deze prent ix
bewijzen dat niet alle vrouwen, die in de gevangenis
zijn, rechtstreeks schuld hebben en ook dat diegene,
die het verdienden, daarom in de toekomst niet moeten
veracht worden.
Het is werkelijk een heel mooi werk. De Fransche
filmproductie gaat onweerstaanbaar een anderen weg
op. Haar vroegere meesterstukken waren bijna allen
zware realistische drama's, weliswaar met kunst ge
filmd, maar die U bij de projectie een gevoel van on
behagen en pessimisme bezorgden. U denke maar aan
De Dag breekt aan
Dit werk is gansch anders. Het fijn en psychologisch
uitgewerkt conflict, schenkt U een gevoel van welbe
hagen, het geeft U weer vertrouwen in het leven. Dat
Frankrijk ons nog maar meer zulke prenten schenkel-
De behendige regisseur Roger Richebé, wiens vak
kunst U reeds hebt kunnen bewonderen in La Tra
dition de Minuitfilmde dit werk naar de geromaa-
ceerde reportage van Francis Carco, die, onder zija
waren naam, zelf de rol van journalist vertolkt. Hij
speelt goed, maar men ziet er toch de beginnel-'ng ia.
De overige bezetting is prachtig, schitterend, bijzon
derlijk Viviane Romance.
Renée Saint-Cyr. Jean Worms, Georges Flamenl
Marguerite Deval, Bergerons en Lucy Leger zija te
overige uitblinkers.
FILMNIEUWS
De komiek van de stomme film. Buster Keaton, tie
de laatste jaren regisseursplannen had, zal een rol spe
len in het nieuwe stuk van Jeannette Mac Donald en
Nelson Eddy, de operette «New MoonHet is eem
Metro-Goldwyn-Mayer productie, die door Robert E
Leonard zal geregisseerd worden. Hij speelde reed» la
de Warner Bros productie in technicolor Hollywood
Cavalcade» onder regie van Irving Cummings en
in eveneens Alice Faye en Don Ameche optraden.