DE KORTRIJKSCHE ONDERLINGE 4 EUROPA ONDER DEN KIJKER Algemeene Opziener OMER ROBYN Mondstraat, 8, YPER Tel. 159. Onze Aardrijkskundige Rubriek Het vierde Europeesch drama heeft zijn beslag -ekregen vrede tusschen Rusland en Finland Maar voor hoe lang Het eerste drama, dat ons de oogen opende, was de aanhechting van Oostenrijk bij Duitsch- land. Deze aansluiting werd wel door een meer derheid verlangd, maar had deze de toekomst et-n oogenblik kunnen doorvorschen, de toestand zou ongetwijfeld een andere wending genomen hebben. Thans is het te laat Het tweede drama was nogmaals een Duitsche verovering. Het slachtoffer Tsjecho-Slovakije, dat zich onwillig boog. Op dat oogenblik waren de verbondenen niet klaar om daar op een krachtdadige wijze in te grijpen. Het derde drama was de aanval op Polen, dat zich heldhaftig verdedigde. Een korte maar hevige strijd greep hier plaats. Meer dan op gelijk welke andere plaats bewees het vliegwezen, welke verwoestingen het kon aanrichten. Een doeltreffende hulp van de geallieerden kon nogmaals niet aangeboden worden. Toen traden Engeland en Frankrijk openlijk in strijd met Duitschland. De teerling was geworpen... De Finnen hebben zich allerdapperst weten te onderscheiden... Hebben zij het onderspit moe ten delven, toch is deze geen vernederende ne derlaag. Men kent de mogendheid die Finland de vredesonderteekening opdrong met Rusland. Maar deze oorlog heeft nu duidelijk uitgewe zen met welke groote moeilijkheden het onbe dachtzame Rusland te kampen heeft gehad. Een oogenblik heeft de Sowjet-Republiek op haar grondvesten gebeefd. En welke fabelachtige som men van geld werden niet nutteloos verspild en hoeveel menschenbloed vloeide niet om die ze gepraal te bekomen. Hadden de Finnen over 400.000 mannen meer kunnen beschikken en hadden zij 1000-1200 vliegtuigen in hun leger gehad, met hierbij een snellere toevoer van het noodige oorlogsmate riaal, de plannen van het Sowjet-Rijk hadden misschien volledig gedwarsboomd geweest. Moedig en openhartig dient het bekend. Polen kon moeilijk geholpen worden... De ver bondenen schrokken eenigszins voor de hinder palen. Voor Finland was het idem. alhoewel de hier te overwinnen moeilijkheden van denzelfden aard niet waren. Het verleenen van de noodige hulp geschiedde dan ook te traag en veel te onregelmatig. Voor de vierde maal behaalde Duitschland hier een overwinning. Het moest zijn oorlogsfront niet uitbreiden en kon zich opnieuw op de Russische hulp verlaten. Hier verloren de geallieerden nogmaals een uitstekende gelegenheid, die in hun voordeel zou hebben gewerkt. Ondertusschen vergrooten Duitschland en Rus land hun invloed in den Balkan... Zal zich hier een vijfde drama ontwikkelen? Meer en meer bevoordeeligt Italië hier zijn asgenoot. Het speelt een verderfelijke rol ten opzichte van Engeland en Frankrijk. En nochtans het wenscht den oor log nietIn dit geval zou de Italiaansche po litiek een andere richting moeten inslaan. Zijn dubbelzinnige komedie ontstemt alle rechtden- kenden... Misschien mogen wij ons ten slotte aan een Russisch-Italiaansche toenadering verwachten. In de politiek verandert alles bliksemsnel. Een voorbeeld denkt eventjes aan Rusland en aan het Duitsche rijk. Blijft het land van Hitier de algemeene en onafgebroken aandacht op zich vestigen, ook Rusland, die den huidigen toestand uitbuit en grijnst, berokkent de geallieerden en neutralen veel last. Stalin is niet in oorlog én noch met Frankrijk én noch met Engeland. Maar met verdubbelden ijver gaat hij toch voort met Duitschland op nieuw mild te voorzien van bijzondere produk- ten. Men mag het niet als gangbare munt aanne men dat de onderteekende Russisch - Finsche vrede duurzaam zal wezen. Men kent den Rus... Gelijk waar en wanneer, een bekommeringhet verdedigen van zijn belangen. Toekomstplannen zijn beraamd en uitgewerkt. Stalin en Hitier fluisteren... De uitdrukking van hun gelaatstrekken is soms welsprekend genoeg. De huidige vredestoestand tusschen Rusland en Finland is maar tijdelijk. Van zoohaast het geschikte oogenblik aangebroken is, zullen Fin land en eenige andere staten met het kommu- nisme af te rekenen hebbenten ware Hitier en Stalin bij hun huidig dobbelspel elkander zou den beleedigen... Vadertje Stalin's eerzucht gaat zoo ver, dat hij ook de helft van de wereld in volle aanbid ding voor hem zou willen zien neergeknieldEn Duitschland dan Plannen voor de toekomst. Plannen voor de welke er bloedig zal gestreden worden. Van dag tot dag wordt er onafgebroken en met volle geklop aan de Russisch-Duitsche as ge smeed. Dit verbond geeft zelfs aanleiding tot het opwekken van geschiedkundige herinnerin gen Sinds de regeering van Frederik II tot en met Hitler is Rusland meer dan eens Duitschland's medeplichtige geweest. Had Duitschland in zijn nieuwen bondgenoot een groot vertrouwen, de Finsche tragedie, heeft echter aan de Duitsche diplomatie de oogen ge opend. Dadelijk zag Hitier dan ook in dat een uitbreiding van zijn oorlogsfront groote gevaren zou opleveren. Was Rusland niet in staat de verlangde be wijzen van strijdvaardigheid te leveren, toch moest het Duitschland op een andere manier nuttig zijn. De kritische toestand eischte geduld. De Duitschers zagen zulks maar al te wel in. Zoo werd aan den Ru: sischen kolos dan niet de benijdenswaardige rol toevertrouwd om voort als knecht van het Dunsche Rijk op te treden. Duitschland boekte opnieuw het verlangde re sultaat. Langs de lijn Vladivostock-Berlijn wordt andermaal graan, petroleum, zink, tin en koper ten zijnent binnengevoerd. Van de leveringen van de neutralen spreken wij nu niet... De wapenstilstand tusschen Rusland en Fin land is er dus eenej waaruit Duitschland alle mogelijke voordeelen raar zich toehaalt. Op het schaakbord van de Europeesche oor logspolitiek behaalde Hitier nogmaals een over winning. t Men heeft reeds eenige malen over een even- tueelen vrede gesproken. Op dit gebied heeft de Voorzitter van de Vereenigde Staten lovenswaar dig werk verricht. Een spoedige vrede"',is wenschelijk. Wij verlangen den vrede. De vrede is thans de eenigste bekommernis van elke natie. Het mag echter geen doodgewone vrede zijn. Hij moet het karakter hebben van een duur zame», die een algemeen vertrouwen in de toe komst kan en moet schenken. Een rechtvaardige vrede, bekrachtigd door on derlinge opofferingen en wederzijdsche eerlijke toegevingen. Een vrede, waar het menschelijk hart luid, openhartig en broederlijk spreken zou. Maar ook een vrede zonder woordbreuk An ders zou het ongev enscht drama zich hernieuwen. En dat mag niet meer. NooitNimmer Is zoo'n vrede onmogelijk, dan zullen de ver dere oorlogsverwikkelingen beslissen. En wat staat er ons vervolgens ook nog te wachten O. O. LEEST volgende week POLITIEKE SPROKKELINGEN. Voor uwe verzekeringen van gelijk welken aard, wendt U bij voorkeur tot de zoo gunstig gekende en voordeelige Naamlooze Vennootschap Gesticht in 1919 .Maatschappelijk kapitaal 5.000.000 fr. Reserven 10.000.000 fr. Gemachtigd bij Koninklijk Besluit van 23 De cember 1932, in uitvoering der wet van 25 Juni 1930, betrekkelijk de Levensverzekeringonder- nerningen. De voordeeligste tarieven. Klare en uitgebreide Pol isvoorwaarden. Thans uitbetaalde rampen MEER DAN 15.000.000 FRANK. Reeds uitgekeerd aan de verzekerden onder vorm van premievermindering MEER DAN 2.000.000 FRANK. MAATSCHAPPELIJKE ZETEL KORTRIJK Bijkantoren YPER OOSTENDE VEURNE GENT. De Maatschappij stelt belang in elke ernstige aanvraag voor agentschap werd de afstand om uit de Oostzee naar de ha vens van de Noordzee te varen verkort met 750 km., wat nog eens het belang van dit kanaal doet uitschijnen. De Oostzeehavens voeren veel meer uit dan ze invoeren, maar daar deze zee 's winters niet ijs vrij is, is de scheepvaart er alleen mogelijk tus schen Mei en October. Mercator O DE VOORNAAMSTE ZEEROUTES 1. De noordelijke IJszeeVerscheidene po gingen hebben bewezen dat het mogelijk is, om over zee de noordelijke kust van Siberië te be reiken. Langs het westen kan men gedurende eea zestal weken de mondingen van de Obi en de Jenisseï bereiken, en langs het oosten dus langs de straat van Behring vaart men wel eens tot aan de mondingen van de Kolyma en de Lena, maar de gunstige periode is hier nog kor ter dan aan den westelijken kant. Toch zijn deze routes van weinig practisch belang omdat zij een zeer nauwkeurige technische voorbereiding eischen en slechts met behulp van draadlooze mededeelingen en bekwame loodsen kunnen be- varen'worden. 2. De Atlantische OceaanGeen enkele oceaan is meer bevaren dan dezehij is het eigenlijke domein der groote paketbooten en der cargo's. Slechts af en toe kan men er nog een zeiler ontmoeten, daar het gebied dezer schepen zich heeft verplaatst naar den Grooten Oceaan of naar der Indischen Oceaan. De noordelijke Atlantische Oceaan wordt ge woonlijk zonder tusschenaanlegplaatsen bevaren. De heenroute ligt 1" ten noorden van de retour route. Voor de booten komende uit de Middel- landsche zee volgt de route den boog die Gibral tar aan New-York verbindtde heenroute pas seert ten zuiden van de Azoren-eilanden en de retourroute houdt het noorden van deze eilan den om van den Golfstroom te profiteeren en van de overheerschende zuid-wester winden. De midden Atlantische route bedient de noor delijke kust van Zuid-Amerika, de Antillen e* de kusten van den Golf van Mexico. De heen route loopt zuid-oost van de Azoren en de re tourroute houdt het noord-westen van deze eilanden om de reeds gemelde redenen. De zuidelijke Atlantische route is een zeeweg met verscheidene aanlegplaatsen, zooals deze van de Middellandsche zeezij volgt de kust van Afrika tot aan Kaap Verde, steekt dan de* oceaan over recht naar kaap San Roque (ooste lijk punt van Zuid-Amerika), en wordt dan weel een kustroute tot Buenos-Aires en verder. In het heengaan wordt de weg gewijzigd naar gelang van de aanlegplaatsen Dakar, de Kaapverdische Eilanden, de Kanarische eilanden of Madeira. De Kanarische eilanden, met de havens van Las Palmas en Santa Cruz de Teneriffe zijn een dei belangrijkste aanlegplaatsen van de wereld. Het is ook de aansluitingsplaats voor de scheepvaart van de oostkust van Noord-Amerika naar Afrika en Australië. Europa ontvangt veel meer uit Zuid-Amerika dan het er heenstuurt en een ei genaardigheid van het vervoer uit Z.-A. is, dat heel wat vervoer van graan en maïs geschiedt op order, d. i. zonder vaste bestemming. Het is slechts te Las Palmas of te Teneriffe dat het schip zijn definitieve bestemming krijgt, hetzij per kabel of per draadlooze. 3. De KaaprouteVan Europa uit naar de Kaap is er kustvaart tot Dakarvan daaruit volgt de route de volle zee, en vermijdt aldus den grooten inham van de Golf van Guinea. De opening van het kanaal van Suez, in 1869, heeft het belang dezer route doen verminderen, zoodat deze weg nog slechts een Afrikaansche en ge deeltelijk Australische route is. Kaapstad ligt halfweg tusschen Engeland en Melbourne (Aus tralië). Tijdens den wereldoorlog was deze route opnieuw druk bevaren, omdat het gevaar voor duikbooten steeds grooter werd in de Middel landsche zee. Niettegenstaande den grooten voor uitgang der laatste jaren kan de Zuid-Afrikaan- sche Unie veel minder uitvoeren dan ze invoert, wat een groote handicap is voor de terugvaart naar Europa. Indië en Australië daarentegen le veren steeds grooter retourvrachten. 4. De Oostzeeroute De Oostzee of Baltische zee is een ondiepe zee, vooral in het noordelijk deel, zoodat het water langzaam naar het zuiden en de zeeëngten afzakt. Zij heeft ook een klein zoutgehalte, zoodat zij veel gemakkelijker dicht-" vriest dan de andere zeeën. Daarbij is de door vaart van de zeeëngten (Skagerrak, Kattegat en Sont) moeilijk, dcor de geweldige en onregelma tige zeestroomingen, door de stormen en den ge weldigen mist. Van de drie smallere zeestraten (Groote Belt, Kleine Belt en Sont) is alleen maar de Sont gebruikt als groote scheepvaartroute. De beide Belten zijn betrekkelijk diep maar worden toch vermeden om de rotsen en de onregelmatige kusten. De Sont is de eenige gebruikte weg om uit de Oostzee te komen, ondanks het feit dat hij maar alleen kan gebruikt worden door schepen met een maximum-diepgang van 7 m. Langen tijd heeft Denemarken een tol geheven op de schepen welke de Sont doorvaarden. Deze dienst baarheid werd door het verdrag van Kopenha gen (14 Maart 1857) opgeheven, mits een ver goeding van ongeveer 90 miljoen fr. Door het Kanaal van Kiel (zie onze kroniek van 18-11-39)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersch nieuws (1929-1971) | 1940 | | pagina 4